KB schimpt op de gemeenten Zeeuwse bedrijven naar Azië Marktonderzoek door studenten Zeeuwse organisatie wil af van cultuur van koninkrijkjes Multraship bestelt tweede carrouselsleper Het is eenzaam aan de top Geen problemen door virus Afstudeerprijs TU voor Zeeuw OZ zet wachtlijsten op internet Autobedrijven België willen weg Bukken Ltie: 0113-315649 fc®'nl ifiail;redactie@ pzc.nl ktbus 31,4460 AA Goes lertentie-exploitatie: hnrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; iuws-Vlaanderen: 0114-372770; fanaal: 020-4562500. londerdag 6 mei 2004 [Lapjes Van der Linde benadrukt dat MKB Zeeland niet ervoor pleit .om van Zeeland één groot bedrij- enterrein te maken. „Absoluut jöiet Zit een bedrijf tegen be- chermd gebied en wil het uit- creiden, dan is dat jammer voor de ondernemer. Maar er zijn in I de historie lokale terreinen ont- ■staan, waar ondernemers soms léen stukje grond erbij willen ^hebben. Dan gaat het niet om enorme hectares. Niemand heeft |jer last van als dat bedrijf dan jLr.lfiffrfiv Kutterink JOES - Gemeenten moeten stop- iDen elkaar te beconcurreren om Indrijven binnen te halen. Ze fhaden daarmee de Zeeuwse ftonoinie. Daarom moet er één ^drijf worden opgericht dat zich op provinciaal niveau bezig J houdt met het herinrichten van lestaande en het aanleggen van lieuwe bedrijventerreinen. )at vindt MKB-Zeeland. De be- mgenorganisatie voor het mid- len- cn kleinbedrijf is bezorgd jver de nieuwste ontwikkelin- en. De organisatie - die meer an 90 procent van het Zeeuws redrijfsleven vertegenwoordigt bespeurt dat er steeds meer temmen op gaan om een t'sehaarste-politiek' te voeren. Dat betekent dat er nauwelijks of geen nieuwe bedrijventerrei nen meer bij mogen komen", legt secretaris W. van der Linde uit",Kwetsbare natuurgebieden noeten we in Zeeland zeker be- louden. Maar we krijgen de laat- te tijd sterk het idee dat de pro vincie een kant op gaat dat er he emaal niets meer mag. Dat zou erkeerd zijn." ook een lapje grond erbij krijgt. En als we het over beeldvor ming gaan hebben, moet er ook eens worden gekeken naar de soms afschuwelijke agrarische bedrijven die in het landschap staan." MKB Zeeland is het beu voort durend zichzelf te moeten verde digen. Zeker in het licht van de verscheidene discussies over de invulling van het Zeeuwse land schap. Dat niet aan het behoud van kwetsbare gebieden valt te ont komen, is duidelijk, stelt MKB Zeeland. Maar ze vraagt zich wel af of dat voor heel Zeeland geldt. „Voor het stimuleren en ontwikkelen van het midden- en kleinbedrijf leveren landschap pen vaak meer belemmeringen op dan voordelen en kansen." De organisatie vraagt om de kansen te kunnen en mogen be nutten. Ze kiest daarbij niet voor het klakkeloos uitbreiden van bestaande terreinen. „We zijn niet tegen opknappen. Be grijp het goed. Maar de bedrij ven die op een terrein zitten, moeten wel eerst worden her plaatst." En daarvoor is de hulp van ge meenten nodig. En daar heeft MKB Zeeland geen hoge pet van op. Want door onderlinge con currentie schaden ze de econo mie vaak meer dan ze misschien willen, aldus de ondernemers. „We moeten af van al die ko ninkrijkjes", vindt Van der Lin de. „Wat zijn we nou eigenlijk? Zie Zeeland als een gemeente met 375.000 mensen. Richt een Zeeuwse Ontwikkelingsmaat schappij op, die zich op provin ciaal niveau bezig houdt met het herinrichten van bestaande terreinen, nieuwe aanlegt en ook nieuwe bedrijven van bui ten probeert aan te trekken. Dan houdt dat onderlinge ge touwtrek eindelijk eens op en kunnen we aan de slag." Want veel Zeeuwse bedrijventer reinen zijn ook niet van deze tijd, zegt Van der Linde. „Ik ken het voorbeeld van een bedrijf dat zich op Tholen wilde vesti gen. Het kwam er achter dat er geen glasvezel kabel ligt en dat het 80.000 euro zou kosten om die aan te leggen. Het bedrijf heeft gekozen voor West-Bra bant, want daar lag wel glasve zel. Door krachten te bundelen in een ontwikkelingsmaatschap pij zouden we dat kunnen aan pakken." jTERNEUZEN - De carrousel- sleepboot Multratug 12 van Sleep- en bergingsbedrijf Mul traship Towage Salvage in Terneuzen krijgt er een zuster schip bij. De motoren worden ge leverd door General Electric Ma rine. maar waar de 24 meter lan ge sleper wordt gebouwd, moet nog worden beslist. De nieuwe carrouselsleepboot is de eerste nieuwbouwsleper ter wereld die direct wordt uitge rust met het carrouselsysteem. De nieuwe sleepboot die, als al les volgens plan verloopt, vol gend jaar van stapel loopt, wordt uitgerust met twee GE medium-speed 12 cylinder-die- selmotoren. Toepassing van het carrousel sys teem leidt, zo blijkt in de prak tijk, tot aanzienlijke tijdwinst. Daarbij gaat het om enkele tien tallen minuten. Belangrijk plus punt is ook dat onder veilige om standigheden grote trekkrach ten kunnen worden ontwikkeld, theoretisch tot 375 ton. Een car rouselsleepboot kan hierdoor ook bulkcarriers en andere 'mammoets' sneller tot stilstand brengen of hun vaarrichting wij zigen. Door inbouw van het car rouselsysteem is het gebruik van dure voortstuwingssyste men voortaan overbodig. Dat scheelt tientallen procenten in de bouw- en exploitatiekosten, vergeleken met een gewone sleepboot. Antheunisse en Post verdienen hun brood op duizelingwekkende hoogte. door Inge Heuff ZIERIKZEE - De werkplek van Ed Antheunisse en Stephan Post van de fir ma Laroes uit Vlissingen ligt deze we ken op bijna zeventig meter hoogte en bestaat uit een lange plank van nog geen halve meter breed. Deze plank is bevestigd tegen een van de vier dakdelen van de Dikke Toren van Zierikzee. De twee leidekkers en restauratielood gieters vervangen kapotte leien door nieuwe en herstellen het loodwerk. Met een kabel vastgehaakt aan de ko ningsstijl, waar ook de met bladgoud be dekte windvaan aan vast zit, bewegen zij zich op die smalle plank met een ge mak alsof onder hen geen diepte van ve le tientallen meters gaapt. „Het is een zaam aan de top, maar we hebben wel mooi uitzicht", vindt Antheunisse, ter wijl ver beneden hem de toeristen be wonderend naar de toren kijken. Als de oude leien zijn verwijderd, beoor delen Antheunisse en Post ze op moge lijk hergebruik. Dat doen ze middels een tikje met een hamer. Indien in de leien een scheurtje zit, hoe klein ook, klinken ze niet goed en worden ze dus afgekeurd. Spijkervrij Het dak moet spijkervrij woren gebor steld. Want spijkers kunnen de leien op den duur laten breken. Vervolgens wor den de nieuwe én de oude nog bruikba re leien op maat gesneden, worden er foto Dirk -Jan G jeltema twee spijkergaatjes in getikt en tegen het dakbeschot gespijkerd. Het gereedschap dat Ed Antheunisse en Stephan Post gebruiken, lijkt in eeu wen niet veranderd: kapmes, leihamer en knipschaar voor de leien, scharen voor het lood. Werkelijk alles wat de mannen nodig hebben, is onder het dak te vinden. Daarin zijn ze heel zorgvuldig. Want als ze ook maar iets vergeten zijn, wacht hen een vermoeiende tocht: 280 smalle traptreden omlaag. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Bedrijven die een (markt)onderzoek willen doen, kunnen sinds kort de hulp inroepen van het Applied Re search Centre. Dat is een onder deel van de commerciële tak van de Hogeschool Zeeland, The Work Zone (TWZ). Die schakelt studenten in voor kortdurende onderzoeken. „Het inschakelen van studenten voor korte onderzoeken was een probleem", zegt S. Wielemaker van TWZ. „Want veel studenten moeten een bepaalde tijd stage lopen; vaak langer dan een on derzoek duurt." TWZ heeft daarom een eigen on derzoeksbureau opgericht. Dat neemt stagiairs of afstudeerders in dienst. Vervolgens verdeelt het bureau de opdrachten over verschillende studenten. Zijn ze klaar met een onderzoek, begin nen ze aan een ander. Het ARC houdt zich hoofdzake lijk bezig met onderzoeken op het gebied van economie en tech niek. Opdrachten worden zoveel mogelijk aan de interesses en de studies van de studenten gekop peld. Door de inzet van zowel nationale als internationale stu denten biedt het ARC ook moge lijkheden om wereldwijd onder zoeken uit te voeren. Zo kan bij voorbeeld worden bekeken of een product kans maakt op de Chinese, maar ook op de Middel burgse markt. „Een mooi voorbeeld is dat een Chinese student is betrokken bij de handelsreis naar China van de Zeeuwse havens. Die student kan veel vertellen over hoe Chi nezen zaken doen. Die student geeft in juni ook een presentatie bij de im- en exportclub van de Kamer van Koophandel." Dat studenten het onderzoek doen, doet weinig af aan de kwaliteit, denkt Wielemaker. „Het Ap plied Research Centre begeleidt de studenten en houdt contact met de opdrachtgever." Het wer ken met studenten drukt de kos ten. „Studenten krijgen een ver goeding die lager is dan het loon van een vaste medewerker van een commercieel bureau." Benzineprijs naar recordhoogte KAMPERLAND - Abonnees van intemetprovider Zee- landnet hebben niet of nauwelijks last van het Sasser-vi- rus. Het bedrijf heeft in verband met het virus Netsky, dat enige tijd geleden rondwaarde, beveiligingsmaatrege len genomen. Die houden ook het Sasser-virus tegen, al dus E. Post van de afdeling klantenservice. „Het virus probeert computers binnen te komen via poort 445. Die 'deur' hebben we algeheel op slot gedaan toen Netsky rondzwierf. Die maatregel houdt nu ook Sasser te gen. We raden overigens mensen wel aan regelmatig het besturingssysteem Windows bij te werken via Win dows-update om besmettingen te voorkomen." RITTHEM - De eerste Mignot Afstudeerprijs 2004 voor het beste afstudeerverslag van de TU Eindhoven is uitge reikt aan Bas Huiszoon uit Ritthem. Huiszoon heeft de prijs van 5000 euro ontvangen voor voor zijn eindscriptie van de studie Elektrotechnische Wetenschappen. Volgens de TU Eindhoven is zijn scriptie 'Ultra-high speed 1300nm direct modulated MQW DBF laser diodes applicable in very short reach transmission systems' inno verend. Huiszoon heeft van 1989 tot 1995 gezeten op het VWO van RSG Scheldemond. Cliënten van zorgverzekeraar OZ kunnen voortaan zelf zien bij welke zorginstelling zij het eerst terecht kunnen. Via de internetpagina van de OZ-zorgkantoren West-Bra bant en Zuid-Hollandse eilanden (www.zorgkantoor- wb-zhe.nl) zijn de wachtlijsten voor thuiszorg, verpleeg huiszorg en verzorgingshuiszorg in te zien. De informatie wordt elke dag bijgewerkt. BRUSSEL - Een kwart van de bijna driehonderd bedrij ven in de auto-industrie in België wil naar Oost-Europa of Azië vertrekken. Dat blijkt uit een enquête van de Belgische werkgevers- en brancheorganisaties Febiac en Agoria onder tweehon derd ondernemers. Aan de andere kant heeft de helft van de ondervraagden juist weer uitbreidingsplannen. In de auto-industrie en toeleverende bedrijven werken in België ongeveer 100.000 mensen. Ford, Volkswagen, Opel en Volvo heb ben eigen productiebedrijven in Genk, Brussel, Antwer pen en Gent. In al die vier fabrieken vonden de afgelopen jaren al forse reorganisaties en personeelsreducties plaats. Werkgevers klagen in België al jaren over de naar verhouding erg hoge sociale lasten. ANP/BELGA Arme mensen moeten bukken. Op het onder ste schap liggen spullen om te overleven. El- leboogmacaroni en blikjes tomatenpuree. Puree van een plank hoger is duurder. Macaroni en an- dersvormige pasta kunnen opklimmen in de su permarkt en kost dan vijf keer zoveel als pasta die tot nederigheid dwingt. Er is reden voor de armelui om te grijnzen. Vijf keer zo duur is niet vijf keer zo goed En het is een raadsel hoe het kan. Hoe kan een pond macaroni maar 19 eurocent kosten? En hoe komt het dat een pond biologische macaroni een hele euro kost? Ik kocht elleboogmacaroni in een vestiging van de supermarktketen met de rare naam Cl000. De ondermacaroni voor de arme man heet Tosca. Men moet denken dat het een Italiaanse pasta is. Daarom zet de Belgische fa brikant Soubry er in het Italiaans op wat er in zit. 'Pasta di pura semola'. Deegwaar van tarwe- gries. Twee planken hoger in dezelfde winkel ligt macaroni, 99 cent, van het merk Biorganic. Deze biologische pasta uit Harderwijk is vol gens de verpakking gemaakt van Italiaanse har de tarwe. Wouter Klootwijk Nou is een euro nog altijd niet veel voor een bord eten. Het enorme verschil in prijs spreekt pas echt tot de verbeelding als men het verge lijkt met twee vrijwel identieke auto's. Een dood gewone personenwagen kost 10 duizend euro. Dezelfde auto met een motor die op onbespoten raapolie loopt, een biologische auto als het wa re, kost 50 duizend euro. Zo'n auto koopt nie mand. Je zal daar gek zijn, dat verschil is onbe grijpelijk groot. Het overkomt me vaak. Ik zou mijn tas vol wil len laden met biologische producten. Maar ik be grijp niet waar het hoge bedrag dat ik er voor moet betalen precies vandaan komt. Hoe zit het in elkaar? Het gaat in elk geval niet naar de bio logische akkerbouwer. Ergens tussen boer en burger verdienen handelaren en certificaten- stempelaars in gestreken overhemden veel geld aan biologische producten en aan mijn goede be doelingen. Ik kom daar nog eens op terug. Wie de prijzen snapt, doet met meer plezier boodschappen en zet oplichters makkelijker te kakken. Maar eerst wil ik weten hoe het mogelijk is dat een pak ar- meluismacaroni bijna niks kost en toch net zo goed is als duurdere. Net zo goed? Dat is aan de keukentafel weten schappelijk te bewijzen. Geef verschillende ka le, in zout water gekookte macaroni's te proeven aan mensen die niet weten wat ze proeven. Ze dienen hun ogen daarbij dicht te hebben, voer ze als een hulpeloos vogeltje. De goedkope pasta krijgt vrijwel evenveel waar dering als de duurdere. Een riskante proef die huiselijke bonje kan geven: zeg er bij welke de biologische is, maar verkeerd om, noem de gewo ne de biologische. De voorstander van biologi sche producten vindt dan de spotgoedkope de lekkerste, denkend dat het de biologische is. De gene die de biologische wantrouwt waardeert de biologische het meest, denkend dat het de dood gewone is. Ik bel naar de meelfabrikant Soubry in Roeselare in Belgie. Hoe komt het dat uw ma caroni van het merk Tosca maar 19 eurocent kost? „Vindt u dat weinig?", vraagt een woord voerster van Soubry. Ja, zeg ik. „Dan moet u er meer voor betalen", barst ze in lachen uit en ze kan vervolgens op geen enkele vraag meer ant woord geven. Of ik volgende week terug wil bel len, hikt ze er nog uit. Dan maar naar de kruidenier. C1000 geeft een verrassend antwoord. „Tosca, zegt u, ja dat is de onderkant, dat is ons C-merk." Het kost maar 19 cent, hoe kan dat nou? „Mijnheer, het is niet de vraag hoe dat kan. Het moet. We moeten mee of we willen of niet. Het is de Aldi-prijs." Maar uw onderkantmacaroni is ook nog eens heel goed. De C1000 woordvoerder zucht: „Ja, ook dat moet. De Aldi is de referentie, de kwaliteit van de Aldi is helaas heel goed." Dan zwijgt hij. Want hoe het kan, 19 cent, dat wil hij niet uitleg gen. En bij Soubry hebben ze voorlopig de slap pe lach. door Jeffrey Kutterink GOES - De havens van Zeeland en Rotterdam proberen op de Transport- en logistiekbeurs in Shanghai gezamenlijk bedrijven te interesseren voor het Rijn-Schelde-Deltagebied. Bei de havens presenteren zich wel iswaar apart, maar verwijzen zo nodig wel naar elkaar door. Zes Zeeuwse bedrijven presente ren zich van 11 tot 14 mei op de maritieme en logistieke beurs Transport Logistic in het Chine se Shanghai. De handelsreis wordt georganiseerd door Zee land Seaports. Met het havenschap presenteren zich ook scheepsagent STT, Mul traship, Supermaritime, Rabo bank en Boot en Buteijn trans port in het Shanghai New Inter national Expo Centre. „We richten een Zeeuwse stand in op de beurs", vertelt Tonny Veerman, van de Rabobank Wal- cheren-Zuid. „Behalve het pre senteren van de bedrijven, doen we ook aan promotie van Zee land." Volgens Veerman heeft het rela tief kleine Zeeland wel degelijk iets te bieden op de beurs. „Zeeland heeft havens met een grote diepgang. De infrastruc tuur is goed en het arbeidspoten tieel geen probleem. Er zitten grote bedrijven en op een aantal gebieden, zoals fruit, spelen we wel degelijk een grote rol. Nade len zijn bijvoorbeeld wel de be perkte diepgang van het kanaal van Gent naar Terneuzen en het feit dat de Axelse Vlakte achter de sluizen ligt." „Maar je kunt het ook om draaien. We geven Zeeland voor het eerst op zo'n beurs een pro fessioneel gezicht. We moeten niet automatisch denken dat be drijven naar Rotterdam of Ant werpen gaan. We moeten ze wij zen op de alternatieven in Zee land." Vleugellam Toch lijkt Zeeland vleugellam door het gebrek aan een grote containerterminal en de moeiza me discussie over de aanleg er van. „Het is moeilijk om bedrij ven te interesseren voor Zeeland als er geen grote containerkade aanwezig is", erkent Veerman. „Zestig procent van de goederen uit Zuidoost-Azië wordt immers verscheept via containers. Maar we gaan uit van een positieve uitkomst. Het is weliswaar niet druk aan het loket van de ha vens, maar bedrijven zijn wel de gelijk in dit gebied geïnteres seerd." Zeeland heeft wel degelijk kan sen, denkt Veerman, ook al is de concurrentie groot. „We concur reren niet alleen met Rotterdam of Antwerpen, maar ook met Le Havre, Bremen en Hamburg. De productie van goederen concen treert zich meer en meer in Zuid- oost-Azië. Bedrijven in China willen producten exporteren naar Europa en bekijken waar ze die het beste aan land kun nen brengen. Ze kijken dan on der meer naar de kwaliteit van (spoor- en water)wegen. En die zijn in Zeeland goed." Meeliften op de bekendheid van Rotterdam is een manier om Zee land in de schijnwerpers te zet ten, zeker nu beide havens sa menwerken. „We maken niet gericht reclame met de Exploitatiemaatschappij Schelde Maas 2, het samenwer kingsverband tussen Zeeland en Rotterdam. Maar we hebben wel afgesproken naar elkaar door te verwijzen. Als een be drijf aanklopt bij Rotterdam en er is daar bijvoorbeeld onvol doende ruimte, dan wordt dat bedrijf naar Zeeland doorverwe zen. Dat is ook andersom. Ook met de haven van Gent bestaan dergelijke contacten." Buiten de zes bedrijven die op de beurs staan, is er een aantal dat gericht voor een afspraak heen-en-weer vliegt. Veerman: „Die bedrijven heb ben vooraf contacten gelegd en afspraken gemaakt. Om tijd te besparen, komen ze bijvoor beeld voor een dag langs. Op die manier zet iedereen zijn beste been voor om Zeeland op de kaart te zetten. Bovendien pro beren we uit te vinden hoe de ha zen lopen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 51