>zc
KB schimpt op de gemeenten
Zeeuwse
bedrijven
naar Azië
Marktonderzoek door studenten
leeuw se organisatie wil af van cultuur van koninkrijkjes
Multraship
bestelt tweede
carrouselsleper
Het is eenzaam
aan de top
Bukken
Geen problemen door virus
Afstudeerprijs TU voor Zeeuw
OZ zet wachtlijsten op internet
Autobedrijven België willen weg
,„ctie: 0113-315649
0i pzc.nl
mail:redactie@ pzc.nl
stbus 31 4460 AA Goes
Hvertentie-exploitatie:
bord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
uws-Vlaanderen: 0114-372770;
onaal: 020-4562500.
inderdag 6 mei 2004
Benzineprijs
naar
recordhoogte
'Jeffrey Kutterink
ES - Gemeenten moeten stop-
elkaar te beconcurreren om
Irijven binnen te halen. Ze
iaden daarmee de Zeeuwse
Dnomie. Daarom moet er één
drijf worden opgericht dat
Ji op provinciaal niveau bezig
udt met het herinrichten van
staande en het aanleggen van
ïuwe bedrijventerreinen.
t vindt MKB-Zeeland. De be-
ngenorgamsatie voor het mid-
en kleinbedrijf is bezorgd
de nieuwste ontwikkelin-
De organisatie - die meer
90 procent van het Zeeuws
drijfsleven vertegenwoordigt
bespeurt dat er steeds meer
emmen op gaan om een
chaarste-politiek' te voeren.
)at betekent dat er nauwelijks
geen nieuwe bedrijventerrei-
en meer bij mogen komen",
gt secretaris W. van der Linde
t. „Kwetsbare natuurgebieden
oeten we in Zeeland zeker he
mden. Maar we krijgen de laat-
e tijd sterk het idee dat de pro-
ncie een kant op gaat dat er he-
maal niets meer mag. Dat zou
ïkeerd zijn."
apjes
der Linde benadrukt dat
5 Zeeland niet ervoor pleit
a van Zeeland één groot bedrij-
jitenein te maken. „Absoluut
et. Zit een bedrijf tegen be-
chermd gebied en wil het uit
reiden, dan is dat jammer voor
ondernemer. Maar er zijn in
historie lokale terreinen ont-
taan, waar ondernemers soms
en stukje grond erbij willen
ebben. Dan gaat het niet om
aorme hectares. Niemand heeft
last van als dat bedrijf dan
fERNEUZEN - De carrousel-
Jeepboot Multratug 12 van
ileep- en bergingsbedrijf Mul-
raship Towage Salvage in
femeuzen krijgt er een zuster-
chip bij. De motoren worden ge-
door General Electric Ma-
ine, maar waar de 24 meter lan-
sleper wordt gebouwd, moet
worden beslist.
nieuwe carrouselsleepboot is
eerste nieuwbouwsleper ter
die direct wordt uitge-
ust met het carrouselsysteem.
)e nieuwe sleepboot die, als al-
s volgens plan verloopt, vol
enti jaar van stapel loopt,
fordt uitgerust met twee GE
iedium-speed 12 cylinder-die-
van het carrouselsys-
leidt, zo blijkt in de prak-
tot aanzienlijke tijdwinst,
gaat het om enkele tien-
minuten. Belangrijk plus-
unt is ook dat onder veilige om-
grote trekkrach-
?n kunnen worden ontwikkeld,
leoretisch tot 375 ton. Een car-
wselsleepboot kan hierdoor
ak bulkcarriers en andere
Qammoets' sneller tot stilstand
jengen of hun vaarrichting wij-
igen. Door inbouw van het car-
is het gebruik
dure voortstuwingssyste-
voortaan overbodig. Dat
tientallen procenten in
bouw- en exploitatiekosten,
met een gewone
ook een lapje grond erbij krijgt.
En als we het over beeldvor
ming gaan hebben, moet er ook
eens worden gekeken naar de
soms afschuwelijke agrarische
bedrijven die in het landschap
staan."
MKB Zeeland is het beu voort
durend zichzelf te moeten verde
digen. Zeker in het licht van de
verscheidene discussies over de
invulling van het Zeeuwse land
schap.
Dat niet aan het behoud van
kwetsbare gebieden valt te ont
komen, is duidelijk, stelt MKB
Zeeland. Maar ze vraagt zich
wel af of dat voor heel Zeeland
geldt. „Voor het stimuleren en
ontwikkelen van het midden- en
kleinbedrijf leveren landschap
pen vaak meer belemmeringen
op dan voordelen en kansen."
De organisatie vraagt om de
kansen te kunnen en mogen be
nutten. Ze kiest daarbij niet
voor het klakkeloos uitbreiden
van bestaande terreinen. „We
zijn niet tegen opknappen. Be
grijp het goed. Maar de bedrij
ven die op een terrein zitten,
moeten wel eerst worden her
plaatst."
En daarvoor is de hulp van ge
meenten nodig. En daar heeft
MKB Zeeland geen hoge pet van
op. Want door onderlinge con
currentie schaden ze de econo
mie vaak meer dan ze misschien
willen, aldus de ondernemers.
„We moeten af van al die ko
ninkrijkjes", vindt Van der Lin
de. „Wat zijn we nou eigenlijk?
Zie Zeeland als een gemeente
met 375.000 mensen. Richt een
Zeeuwse Ontwikkelingsmaat
schappij op, die zich op provin
ciaal niveau bezig houdt met
het herinrichten van bestaande
terreinen, nieuwe aanlegt en
ook nieuwe bedrijven van bui
ten probeert aan te trekken.
Dan houdt dat onderlinge ge
touwtrek eindelijk eens op en
kunnen we aan de slag."
Want veel Zeeuwse bedrijventer
reinen zijn ook niet van deze
tijd, zegt Van der Linde. „Ik ken
het voorbeeld van een bedrijf
dat zich op Tholen wilde vesti
gen. Het kwam er achter dat er
geen glasvezel kabel ligt en dat
het 80.000 euro zou kosten om
die aan te leggen. Het bedrijf
heeft gekozen voor West-Bra
bant, want daar lag wel glasve
zel. Door krachten te bundelen
in een ontwikkelingsmaatschap
pij zouden we dat kunnen aan
pakken."
Antheunisse en Post verdienen hun brood op duizelingwekkende hoogte.
door Inge Heuff
ZIER1KZEE - De werkplek van Ed
Antheunisse en Stephan Post van de fir
ma Laroes uit Vlissingen ligt deze we
ken op bijna zeventig meter hoogte en
bestaat uit een lange plank van nog
geen halve meter breed.
Deze plank is bevestigd tegen een van
de vier dakdelen van de Dikke Toren
van Zierikzee.
De twee leidekkers en restauratielood
gieters vervangen kapotte leien door
nieuwe en herstellen het loodwerk.
Met een kabel vastgehaakt aan de ko
ningsstijl, waar ook de met bladgoud be
dekte windvaan aan vast zit, bewegen
zij zich op die smalle plank met een ge
mak alsof onder hen geen diepte van ve
le tientallen meters gaapt. „Het is een
zaam aan de top, maar we hebben wel
mooi uitzicht", vindt Antheunisse, ter
wijl ver beneden hem de toeristen be
wonderend naar de toren kijken.
Als de oude leien zijn verwijderd, beoor
delen Antheunisse en Post ze op moge
lijk hergebruik. Dat doen ze middels
een tikje met een hamer. Indien in de
leien een scheurtje zit, hoe klein ook,
klinken ze niet goed en worden ze dus
afgekeurd.
Spijkervrij
Het dak moet spijkervrij woren gebor
steld. Want spijkers kunnen de leien op
den duur laten breken. Vervolgens wor
den de nieuwe én de oude nog bruikba
re leien op maat gesneden, worden er
foto Dirk -Jan G jeltema
twee spijkergaatjes in getikt en tegen
het dakbeschot gespijkerd.
Het gereedschap dat Ed Antheunisse en
Stephan Post gebruiken, lijkt in eeu
wen niet veranderd; kapmes, leihamer
en knipschaar voor de leien, scharen
voor het lood.
Werkelijk alles wat de mannen nodig
hebben, is onder het dak te vinden.
Daarin zijn ze heel zorgvuldig. Want als
ze ook maar iets vergeten zijn, wacht
hen een vermoeiende tocht: 280 smalle
traptreden omlaag.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Bedrijven die
een (markt)onderzoek willen
doen, kunnen sinds kort de hulp
inroepen van het Applied Re
search Centre. Dat is een onder
deel van de commerciële tak
van de Hogeschool Zeeland, The
Work Zone (TWZ). Die schakelt
studenten in voor kortdurende
onderzoeken.
„Het inschakelen van studenten
voor korte onderzoeken was een
probleem", zegt S. Wielemaker
van TWZ. „Want veel studenten
moeten een bepaalde tijd stage
lopen; vaak langer dan een on
derzoek duurt."
TWZ heeft daarom een eigen on
derzoeksbureau opgericht. Dat
neemt stagiairs of afstudeerders
in dienst. Vervolgens verdeelt
het bureau de opdrachten over
verschillende studenten. Zijn ze
klaar met een onderzoek, begin
nen ze aan een ander.
Het ARC houdt zich hoofdzake
lijk bezig met onderzoeken op
het gebied van economie en tech
niek. Opdrachten worden zoveel
mogelijk aan de interesses en de
studies van de studenten gekop
peld. Door de inzet van zowel
nationale als internationale stu
denten biedt het ARC ook moge
lijkheden om wereldwijd onder
zoeken uit te voeren. Zo kan bij
voorbeeld worden bekeken of
een product kans maakt op de
Chinese, maar ook op de Middel
burgse markt.
„Een mooi voorbeeld is dat een
Chinese student is betrokken bij
de handelsreis naar China van
de Zeeuwse havens. Die student
kan veel vertellen over hoe Chi
nezen zaken doen. Die student
geeft in juni ook een presentatie
bij de im- en exportclub van de
Kamer van Koophandel." Dat
studenten het onderzoek doen,
doet weinig af aan de kwaliteit,
denkt Wielemaker. „Het Ap
plied Research Centre begeleidt
de studenten en houdt contact
met de opdrachtgever." Het wer
ken met studenten drukt de kos
ten. „Studenten krijgen een ver
goeding die lager is dan het loon
van een vaste medewerker van
een commercieel bureau."
Arme mensen moeten bukken. Op het onder
ste schap liggen spullen om te overleven. El-
leboogmacaroni en blikjes tomatenpuree. Puree
van een plank hoger is duurder. Macaroni en an-
dersvormige pasta kunnen opklimmen in de su
permarkt en kost dan vijf keer zoveel als pasta
die tot nederigheid dwingt. Er is reden voor de
armelui om te grijnzen. Vijf keer zo duur is niet
vijf keer zo goed.
En het is een raadsel hoe het kan. Hoe kan een
pond macaroni maar 19 eurocent kosten? En hoe
komt het dat een pond biologische macaroni een
hele euro kost? Ik kocht elleboogmacaroni in een
vestiging van de supermarktketen met de rare
naam C1000. De ondermacaroni voor de arme
man heet Tosca. Men moet denken dat het een
Italiaanse pasta is. Daarom zet de Belgische fa
brikant Soubry er in het Italiaans op wat er in
at. Pasta di pura semola'. Deegwaar van tarwe-
gries. Twee planken hoger in dezelfde winkel
ligt macaroni, 99 cent, van het merk Biorganic.
Deze biologische pasta uit Harderwijk is vol
gens de verpakking gemaakt van Italiaanse har
de tarwe.
Wouter Klootwijk
Nou is een euro nog altijd niet veel voor een
bord eten. Het enorme verschil in prijs spreekt
pas echt tot de verbeelding als men het verge
lijkt met twee vrijwel identieke auto's. Een dood
gewone personenwagen kost 10 duizend euro.
Dezelfde auto met een motor die op onbespoten
raapolie loopt, een biologische auto als het wa
re, kost 50 duizend euro. Zo'n auto koopt nie
mand. Je zal daar gek zijn, dat verschil is onbe
grijpelijk groot.
Het overkomt me vaak. Ik zou mijn tas vol wil
len laden met biologische producten. Maar ik be
grijp niet waar het hoge bedrag dat ik er voor
moet betalen precies vandaan komt. Hoe zit het
in elkaar? Het gaat in elk geval niet naar de bio
logische akkerbouwer. Ergens tussen boer en
burger verdienen handelaren en certificaten-
stempelaars in gestreken overhemden veel geld
aan biologische producten en aan mijn goede be
doelingen.
Ik kom daar nog eens op terug. Wie de prijzen
snapt, doet met meer plezier boodschappen en
zet oplichters makkelijker te kakken. Maar eerst
wil ik weten hoe het mogelijk is dat een pak ar-
meluismacaroni bijna niks kost en toch net zo
goed is als duurdei'e.
Net zo goed? Dat is aan de keukentafel weten
schappelijk te bewijzen. Geef verschillende ka
le, in zout water gekookte macaroni's te proeven
aan mensen die niet weten wat ze proeven. Ze
dienen hun ogen daarbij dicht te hebben, voer ze
als een hulpeloos vogeltje
De goedkope pasta knjgt vrijwel evenveel waar
dering als de duurdere. Een riskante proef die
huiselijke bonje kan geven: zeg er bij welke de
biologische is, maar verkeerd om, noem de gewo
ne de biologische. De voorstander van biologi
sche producten vindt dan de spotgoedkope de
lekkerste, denkend dat het de biologische is. De
gene die de biologische wantrouwt waardeert de
biologische het meest, denkend dat het de dood
gewone is. Ik bel naar de meelfabrikant Soubry
in Roeselare in Belgie. Hoe komt het dat uw ma
caroni van het merk Tosca maar 19 eurocent
kost? „Vindt u dat weinig?", vraagt een woord
voerster van Soubry. Ja, zeg ik. „Dan moet u er
meer voor betalen", barst ze in lachen uit en ze
kan vervolgens op geen enkele vraag meer ant
woord geven. Of ik volgende week terug wil bel
len, hikt ze er nog uit.
Dan maar naar de kruidenier. C1000 geeft een
verrassend antwoord. „Tosca, zegt u, ja dat is de
onderkant, dat is ons C-merk." Het kost maar 19
cent, hoe kan dat nou? „Mijnheer, het is niet de
vraag hoe dat kan. Het moet. We moeten mee of
we willen of niet. Het is de Aldi-prijs."
Maar uw onderkantmacaroni is ook nog eens
heel goed.
De Cl000 woordvoerder zucht: „Ja, ook dat
moet. De Aldi is de referentie, de kwaliteit van
de Aldi is helaas heel goed." Dan zwijgt hij.
Want hoe het kan, 19 cent, dat wil hij niet uitleg
gen. En bij Soubry hebben ze voorlopig de slap
pe lach,
KAMPERLAND - Abonnees van internetprovider Zee-
landnet hebben niet of nauwelijks last van het Sasser-vi-
rus. Het bedrijf heeft in verband met het virus Netsky,
dat enige tijd geleden rondwaarde, beveiligingsmaatrege
len genomen. Die houden ook het Sasser-virus tegen, al
dus E. Post van de afdeling klantenservice.
„Het virus probeert computers binnen te komen via poort
445. Die 'deur' hebben we algeheel op slot gedaan toen
Netsky rondzwierf. Die maatregel houdt nu ook Sasser te
gen. We raden overigens mensen wel aan regelmatig het
besturingssysteem Windows bij te werken via Win
dows-update om besmettingen te voorkomen."
RITTHEM - De eerste Mignot Afstudeerprijs 2004 voor
het beste afstudeerverslag van de TU Eindhoven is uitge
reikt aan Bas Huiszoon uit Ritthem. Huiszoon heeft de
prijs van 5000 euro ontvangen voor voor zijn eindscriptie
van de studie Elektrotechnische Wetenschappen.
Volgens de TU Eindhoven is zijn scriptie 'Ultra-high
speed 1300nm direct modulated MQW DBF laser diodes
applicable in very short reach transmission systems' inno
verend. Huiszoon heeft van 1989 tot 1995 gezeten op het
VWO van RSG Scheldemond.
Cliënten van zorgverzekeraar OZ kunnen voortaan zelf
zien bij welke zorginstelling zij het eerst terecht kunnen.
Via de internetpagina van de OZ-zorgkantoren West-Bra
bant en Zuid-Hollandse eilanden (www.zorgkantoor-
wb-zhe.nl) zijn de wachtlijsten voor thuiszorg, verpleeg
huiszorg en verzorgingshuiszorg in te zien. De informatie
wordt elke dag bijgewerkt.
BRUSSEL - Een kwart van de bijna driehonderd bedrij
ven in de auto-industrie in België wil naar Oost-Europa
of Azië vertrekken.
Dat blijkt uit een enquête van de Belgische werkgevers-
en brancheorganisaties Febiac en Agoria onder tweehon
derd ondernemers.
Aan de andere kant heeft de helft van de ondervraagden
juist weer uitbreidingsplannen. In de auto-industrie en
toeleverende bedrijven werken in België ongeveer
100.000 mensen. Ford, Volkswagen, Opel en Volvo heb
ben eigen productiebedrijven in Genk, Brussel, Antwer
pen en Gent. In al die vier fabrieken vonden de afgelopen
jaren al forse reorganisaties en personeelsreducties
plaats. Werkgevers klagen in België al jaren over de naar
verhouding erg hoge sociale lasten. ANP/BELGA
door Jeffrey Kutterink
GOES - De havens van Zeeland
en Rotterdam proberen op de
Transport- en logistiekbeurs in
Shanghai gezamenlijk bedrijven
te interesseren voor het
Rijn-Schelde-Deltagebied. Bei
de havens presenteren zich wel
iswaar apart, maar verwijzen zo
nodig wel naar elkaar door.
Zes Zeeuwse bedrijven presente
ren zich van 11 tot 14 mei op de
maritieme en logistieke beurs
Transport Logistic in het Chine
se Shanghai. De handelsreis
wordt georganiseerd door Zee
land Seaports.
Met het havenschap presenteren
zich ook scheepsagent STT, Mul
traship, Supermarïtime, Rabo
bank en Boot en Buteijn trans
port in het Shanghai New Inter
national Expo Centre.
„We richten een Zeeuwse stand
in op de beurs", vertelt Tonny
Veerman, van de Rabobank Wal-
cheren-Zuid. „Behalve het pre
senteren van de bedrijven, doen
we ook aan promotie van Zee
land."
Volgens Veerman heeft het rela
tief kleine Zeeland wel degelijk
iets te bieden op de beurs.
„Zeeland heeft havens met een
grote diepgang. De infrastruc
tuur is goed en het arbeidspoten
tieel geen probleem. Er zitten
grote bedrijven en op een aantal
gebieden, zoals fruit, spelen we
wel degelijk een grote rol. Nade
len zijn bijvoorbeeld wel de be
perkte diepgang van het kanaal
van Gent naar Terneuzen en het
feit dat de Axelse Vlakte achter
de sluizen ligt."
„Maar je kunt het ook om
draaien. We geven Zeeland voor
het eerst op zo'n beurs een pro
fessioneel gezicht. We moeten
niet automatisch denken dat be
drijven naar Rotterdam of Ant
werpen gaan. We moeten ze wij
zen op de alternatieven in Zee
land."
Vleugellam
Toch lijkt Zeeland vleugellam
door het gebrek aan een grote
containerterminal en de moeiza
me discussie over de aanleg er
van. „Het is moeilijk om bedrij
ven te interesseren voor Zeeland
als er geen grote containerkade
aanwezig is", erkent Veerman.
„Zestig procent van de goederen
uit Zuidoost-Azië wordt immers
verscheept via containers. Maar
we gaan uit van een positieve
uitkomst. Het is weliswaar niet
druk aan het loket van de ha
vens, maar bedrijven zijn wel de
gelijk in dit gebied geïnteres
seerd."
Zeeland heeft wel degelijk kan
sen, denkt Veerman, ook al is de
concurrentie groot. „We concur
reren niet alleen met Rotterdam
of Antwerpen, maar ook met Le
Havre, Bremen en Hamburg. De
productie van goederen concen
treert zich meer en meer in Zuid-
oost-Azië. Bedrijven in China
willen producten exporteren
naar Europa en bekijken waar
ze die het beste aan land kun
nen brengen. Ze kijken dan on
der meer naar de kwaliteit van
(spoor- en water)wegen. En die
zijn in Zeeland goed."
Meeliften op de bekendheid van
Rotterdam is een manier om Zee
land in de schijnwerpers te zet
ten, zeker nu beide havens sa
menwerken.
„We maken niet gericht reclame
met de Exploitatiemaatschappij
Schelde Maas 2, het samenwer
kingsverband tussen Zeeland en
Rotterdam. Maar we hebben
wel afgesproken naar elkaar
door te verwijzen. Als een be
drijf aanklopt bij Rotterdam en
er is daar bijvoorbeeld onvol
doende ruimte, dan wordt dat
bedrijf naar Zeeland doorverwe
zen. Dat is ook andersom. Ook
met de haven van Gent bestaan
dergelijke contacten."
Buiten de zes bedrijven die op
de beurs staan, is er een aantal
dat gericht voor een afspraak
heen-en-weer vliegt.
Veerman: „Die bedrijven heb
ben vooraf contacten gelegd en
afspraken gemaakt. Om tijd te
besparen, komen ze bijvoor
beeld voor een dag langs. Op die
manier zet iedereen zijn beste
been voor om Zeeland op de
kaart te zetten. Bovendien pro
beren we uit te vinden hoe de ha
zen lopen."