PZC De bijbel vraagt toch om eenheid? r i Kerkfusie Redactie bijlagen: 0113-315680 wvvw.pzc.nl E-mail:redactie pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 1 mei 2004 Keukemarket 10 JAAR ZEKERHEID Keukeranarket loopt voorop in servke kwaliteit Rijksweg A17 afslag 21, Roosendaal Noord, T 0165 - 510 600 Vanuit Roosendaal: eind Gastelseweg, langs de Al7 uw complete keuken geheel kookklaar geïnstalleerd www.keukenmarket.nl Gereformeerde kerk, Zierikzee Ze schrijven geschiedenis, de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Evangelisch-Lutherse Kerk. Vandaag, zaterdag 1 mei 2004, gaan ze - na ruim veertig jaar praten - officieel samen in de Protestantse Kerk in Neder land (PKN). Sommigen vinden het ramp, anderen een zegen. Voor Michiel de Zeeuw, predikant van de gereformeerde kerk in Zie rikzee, is het duidelijk. De totstandko ming van de PKN is een zegen. Wil de kerk een rol kunnen blijven spelen in de samenleving, dan moeten afzonder lijke kerken hun verschillen overbrug gen. „En hun mogelijkheden benut ten", voegt hij toe. „Meer mensen aan trekken door goede sprekers binnen te halen, met themabijeenkomsten en ook met muzikale activiteiten." Zijn Nederlands-hervormde collega Peter Hoek uit Sint-Annaland denkt wezenlijk anders over de fusie. Hij kan het niet over zijn hart verkrijgen de moederkerk te verlaten en over te gaan naar de PKN. De Nederlandse Hervormde Kerk is ook een kerk met veel gezichten; van orthodox-christe lijk tot vrijzinnig. Maar de PKN is an ders, is nieuw, met een kerkorde die 'niet de waarheid aangeeft, maar meer waarheden'. Het is pijnlijk voor Hoek dat zijn ker kenraad daar in meerderheid anders over denkt. „Ik weet niet", zegt Hoek, wat er straks zal gebeuren; hoeveel mensen overgaan naar de PKN of hoe veel niet. We zijn nog volop in ge sprek." Aarzelingen Sint-Annaland staat niet op zichzelf. In meer orthodoxe Nederlands-her- vormde gemeenten, onder meer in Ar- nemuiden en Sirjansland, leven grote aarzelingen. Op Tholen gaan de ge meenten van Poortvliet en van de Maartenskerk in Sint-Maartensdijk in elk geval niet mee. Zij hebben zich aangesloten bij ruim vijftig gelijkge zinde kerken die via een rechtszaak hun positie proberen te redden. De kerkenraden van die gemeenten be tichten de landelijke kerk min of meer van verraad. Het begin jaren zestig al in gang gezette Samen op Weg-proces had volgens hen bij een federatie van kerken moeten blijven en niet tot een fusie mogen leiden. Zij willen des noods verdergaan als Herstelde Neder landse Hervormde Kerk én hun gebou wen veiligstellen. De juridische actie werpt een scha duw over het samengaan van de drie protestantse kerken. De voorstanders van de fusie dreigen erdoor uit het zicht te verdwijnen, voorstanders die vooral bij de in 1886 afgescheiden Ge reformeerde Kerken te vinden zijn. Zij hebben een veranderingsproces doorgemaakt én staan vanouds meer in de samenleving. Gereformeerden zijn echte verenigingsmensen, weten dat alleen een goede organisatie macht kan uitoefenen, iets te zeggen kan hebben. Gereformeerd predikant De Zeeuw on derschrijft dat. Door te fuseren kan de kerk haar positie versterken in de sa menleving, in een samenleving die steeds minder kerkelijk is geworden. Maar er is meer, naar zijn idee. „Wij geloven allemaal in dezelfde God, in dezelfde Jezus Christus, zingen vaak dezelfde liederen en toch zijn we niet één. Dat is raar. Het valt toch niet meer uit te leggen dat er zoveel ver schillende kerken zijn. De leden van De Levensbron, Goes Samen-op-Weg-kerk Biggekerke foto's Ruben Oreel één gezin eten ook niet apart op hun kamer." Om die vergelijking door te trekken: door samen te gaan in de PKN komt het gezin aan één eettafel te zitten. In Zierikzee zal dat plaatselijk nog niet lukken. De Zeeuw wil in principe wel. Uit overtuiging, want noodzakelijk is het niet. Zijn gereformeerde kerk heeft ruim zeshonderd leden, van wie er wekelijks tweehonderdvijftig elke zondag de ochtenddienst bijwonen. Dat is niet slecht. De gewone, vrij strenge Nederlands-hervormde ge meente in Zierikzee voelt echter niets voor een samengaan. „Daar kan nog wel zo'n veertig jaar, een generatie, overheen gaan", denkt secretaris Wim de Leeuw. „Wij zijn met de PKN nog maar bij Genesis, het eerste bijbel boek." Ook de kleine Evangelisch-Lutherse Kerk in Zierikzee wil niets liever dan de eigen identiteit behouden. Secreta ris-ouderling Teunie van der Bijl roemt de warmte van haar gemeente, met bijna tachtig leden, van wie er twintig tot vijfentwintig geregeld in Aantal kerkleden in Zeeland betrokken bij fusie Nederlandse Hervormde Kerken 76.650 leden Gereformeerde Kerken 20.750 leden Evangelisch-Lutherse Kerk 350 leden Aantal kerkelijke gemeenten Samen op Weg 36 Nederlandse Hervormde gemeenten 60 Gereformeerde kerken 20 Evangelisch-Lutherse gemeenten 2 de kerk komen. Zij vreest dat de Evan gelisch-Lutherse Kerk met landelijk slechts 14.000 leden - tegen ruim 1,9 miljoen Nederlands-hervormden en 650.000 gereformeerden - onderge sneeuwd raakt. „Ik begrijp ook niet waarom wij zonodig moeten fuseren. Plaatselijk willen we in elk geval zo lang mogelijk zelfstandig blijven. Wij zijn dan wel klein, maar we kunnen ons financieel goed bedruipen." Geld én overtuiging, dat zijn de facto ren die lijken te bepalen of een kerken- fusie op lokaal niveau kans van sla gen heeft. Veel dorpskerken, zoals die in Biggekerke op Walcheren, moeten roeien met de riemen die ze hebben. Ze zijn belangrijk voor het dorpsle ven, ook door buitenkerkelijke activi teiten, maar draaien meestal op een betrekkelijk kleine kern van actieve leden. Samenwerking is pure nood zaak, al was het maar om het eigen kerkgebouw in stand te houden. Dat geldt niet alleen voor dorpsker ken, ook in een stad als Vlissingen is van de nood een deugd gemaakt. Om de monumentale Sint-Jacobskerk in de binnenstad te onderhouden, moest de plaatselijke gemeente eerst de - van binnen erg mooie - Neder lands-hervormde Johanneskerk aan de Bonedijkestraat afstoten en later de gereformeerde Petruskerk aan de Paul Krugerstraat. In Oost-Souburg is het nog niet zover, maar voorzitter Piet Allaart van de Sa men op Weg-gemeente in Oost-Sou burg voorziet dat 'binnen twee jaar' een keuze moet worden gemaakt. De kerkdiensten vinden nu om en om plaats in de voormalige gereformeer de kerk aan de Kanaalstraat en in de oude hervormde kerk aan het Oranje plein. De Samen op Weg-gemeente in Oost-Souburg telt nog tweeduizend leden, van wie er elke zondagochtend tweehonderd tot tweehonderdvijftig de kerkdienst bezoeken. Tien, twintig jaar geleden waren dat er beduidend meer, maar - bekijk het eens van de zonnige kant - welke lokale vereni ging heeft zoveel (actieve) leden? „En", verklaart Allaart, „verschillen tussen gereformeerden en hervorm den zijn praktisch weggevallen, zoals op veel plaatsen op Walcheren. Elke fusie betekent natuurlijk een stukje verlies van identiteit, maar daartegen over staat dat je samen ook sterker staat." Elan Pieter Overduin, predikant van de Sa men op Weg-gemeenten in Hulst en Hontenisse, voelt dat ook zo. In het rooms-katholieke oosten van Zeeuws-Vlaanderen wonen weinig protestanten. Overduin's gemeenten tellen negenhonderd zielen. De éne week wordt er gekerkt in Hulst, de an dere week in Hontenisse. Zestig tot ze ventig mensen komen er wekelijks. Volgens Overduin is de samenwerking toch niet alleen uit nood geboren. „Wij kunnen het ons niet meer veroor loven om gescheiden op te trekken", vindt hij. „We moeten als kerk mid den in de maatschappij staan. Dat kan door samen te gaan, daar gaat een elan van uit, dat stimuleert mensen. "De Levensbron in Goes behoort tot de vrij orthodoxe Gereformeerde Bond binnen de Nederlandse Her vormde Kerk én gaat mee in de fusie. Zondagmorgen zit het kerkgebouw van De Levensbron vol met zevenhon derd kerkgangers, onder wie opval lend veel jongeren. Dit is een gemeen te met toekomst. Nogal wat leden van de Gereformeerde Gemeenten zijn overgestapt naaf De Levensbron die minder streng en behoudend is. De predikant verhaalt in zijn half uur du rende preek kort na pasen, het feest van de wederopstanding van Jezus, van 'de liefde die niet stopt na de dood'. Het is een vrolijke boodschap. Verdeeldheid De kerkenraad van De Levensbron, die alleen uit mannen bestaat, heeft veel gediscussieerd over de PKN. „Wij zijn er niet blij mee", verklaart ker kenraadslid Wim van Groningen, „vooral niet vanwege de belijdenisge schriften waarin Lutherse elementen zijn opgenomen. Die stroken niet met de Nederlands-hervormde belijdenis. Maar, nergens is de kerkelijke ver deeldheid zo groot als in Nederland, terwijl onze opdracht vanuit de bijbel juist is te werken aan eenheid." Vrouwelijke kerkenraadsleden, het in zegenen van huwelijken tussen echtpa ren van hetzelfde geslacht of het toela ten van kinderen tot het avondmaal, De Levensbron zal dat allemaal niet doen. De PKN laat lokale gemeenten daarin vrij. Sommige orthodoxe ge meenten vinden die vrijheid juist te ver gaan. De kerkenraad van De Le vensbron heeft zich daar in meerder heid overheen gezet, omdat, geeft Van Groningen aan, de kerk een bood schap heeft in de maatschappij en als eenheid heeft de kerk meer zeggen kracht in de samenleving. „En", stelt hij nuchter vast, „het biedt ook meer kans op overleven. Onze gemeente is er menselijkerwijs gesproken over vijf tig jaar nog, maar zonder fusie zou de kerk kunnen verdwijnen. Dat zou pas heel verkeerd zijn." Harmen van der Werf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21