I Unilever heeft meer last van concurrentie Schoonmaakbedrijf groeit tegen stroom in PZC ABN Amro maakt flinke winstsprong Klant gebaat bij wet financiële diensten 27 nog 1 dag Kwartaalresultaat bedraagt 851 miljoen euro Economie China blijft razendsnel groeien Deurwaarder krijgt het drukker Onzekerheid over baan Getronics gematigd optimistisch Penicilline drukt resultaat DSM profijt Milieudefensie voert actie tegen 'foute' palmolie miljoen E^SQ het bedrijf BS^BE2 donderdag 29 april 2004 doorRixt Albertsma AMSTERDAM - De nettowinst van ABN Amro is in het eerste kwartaal met eenderde gestegen len opzichte van vorig jaar. De ze stijging is vooral te danken aan de getroffen voorzieningen. De bank behoefde beduidend minder geld opzij te leggen voor tegenvallers. Het bankbedrijf j venvacht dit jaar opnieuw een I bogere nettowinst te zullen boe ken dan vorig jaar. Bestuursvoorzitter Rijkman Groenink sprak gisteren van een 'sterk eerste kwartaal'. De nettowinst steeg ten opzichte van een jaar geleden van 690 miljoen naar 934 miljoen euro. De bank verwacht de resultaten van vorig jaar dan ook te zullen overtreffen. Toen boekte de ban konderneming een bedrijfsresul taat van meer dan zes miljard euro. len opzichte van het laatste .wartaal van vorig jaar steeg de nettowinst met negen procent. De hogere resultaten in het eer ste kwartaal zijn voor een groot deel te danken aan lagere voor zieningen voor tegenvallers. Eind vorig jaar moest de bank een voorziening treffen voor de problemen bij de Italiaanse zui velonderneming Parmalat. Om dat dat in het eerste kwartaal met nodig bleek, daalden de loorzieningen met 39,6 procent. Ten opzichte van vorig jaar daal- (advertentie) Trekking 30 april den de voorzieningen zelfs met 43,1 procent. Het bankbedrijf werd toen geconfronteerd met slechte leningen in de Verenigde Staten. De groei binnen de bank kwam de eerste drie maanden vooral van de afdelingen die zich bezig houden met grote zakelijke klan ten, vermogende particulieren en vermogensbeheer. Deze afde lingen wisten de lagere opbreng sten uit de VS door de ingezakte hypotheekmarkt in het eerste kwartaal te compenseren. ABN Amro profiteerde vorig jaar behoorlijk van de groei- spurt op de Amerikaanse hypo theekmarkt, die werd aange zwengeld door de historisch la ge rente. De laatste maanden van vorig jaar zakte die markt echter in. De bank denkt de te rugval in de VS dit jaar op te kunnen vangen met betere pres taties bij de zakelijke dienstver lening. Deze tak binnen de bank draaide een goed eerste kwar taal en boekte een nettowinst van 175 miljoen euro. Een jaar geleden werd hierop nog een ver lies geleden van 20 miljoen eu ro. Bij de Nederlandse tak verliep het wat minder voorspoedig. De nettowinst van het Nederlandse bankbedrijf daalde ten opzichte van vorig jaar van 156 naar 74 miljoen euro. In het eerste kwar taal van vorig jaar profiteerde de bank echter van de verkoop van de verzekeringstak aan Del ta Lloyd ter waarde van 111 mil joen euro. Internet De samenwerking met Delta Lloyd op het gebied van verzeke ren begint de bank eindelijk vruchten af te werpen. De ver koop van verzekeringsproduc ten nam de afgelopen maanden toe. Verder merkt ABN Amro een toename van het gebruik van in ternet, wat goedkoper is voor de bank. Ongeveer 45 procent van de betalingen verloopt via in middels internet. Door lagere pensioenvoorzieningen en een daling van het aantal medewer kers daalden de lasten met 5 pro cent. GPD Van onze redactie economie ROTTERDAM - De winst van Unilever vóór bijzondere posten en afschrijvingen van goodwill is in het eerste kwartaal van dit jaar uitgekomen op 851 miljoen euro. zeven procent meer dan in dezelfde periode in 2002. De fa brikant van voedingsmiddelen en producten voor persoonlijke en huishoudelijke verzorging maakte gisteren zijn kwartaal cijfers bekend. Het Brits-Nederlandse concern heeft in de eerste maanden van dit jaar net als vorig jaar te ma ken met een lastig onderne mingsklimaat. De marktgroei bleef onder het historisch gemid delde van Unilever. „Hoewel de economische vooruitzichten dui delijk verbeteren", zegt be stuursvoorzitter A. Burgmans, „worden wij op dit moment ge confronteerd met zwaardere concurrentie in enkele van onze belangrijke markten. Gesteund door de aanhoudende besparin gen, nemen wij de juiste tacti sche maatregelen." Met versnelling van de innova ties wil Unilever zijn merken (onder meer Becel, Blue Band, Knorr, BertoRi, Dove, Axe en Omo) verder uitbouwen. De bij zondere lasten in de bedrijfs winst bedroegen 67 miljoen eu ro, inclusief uitgaven voor her structurering van 95 miljoen eu ro, die slechts gedeeltelijk wer den gecompenseerd door winst op verkopen van bedrijfsonder delen van 28 miljoen euro. Vorig jaar kwamen de bijzondere pos ten inclusief de winst op verko pen van bedrijfsonderdelen neer op een winst van 135 miljoen eu ro. De nettowinst van hei afgelo pen kwartaal kwam daardoor vijftien procent lager uit. In Duitsland, Frankrijk en Ne derland kreeg Unilever te ma ken met moeilijke economische omstandigheden. Dit had zijn weerslag op de consument, de detailhandel en de concurrentie. Een prijzenoorlog was het ge volg. Unilever verloor in Duits land, Frankrijk, en Nederland marktaandeel in margarines en halvarines en in wasmiddelen. De verkopen daalden ook door de prijsdalingen, die de super marktketens doorvoerden. De omzet was met vijf procent la ger dan die van vorig jaar. Bij de voedingsmiddelen liet Bertol- li (olijfolie en sauzen) en Lipton kant- en klaar thee een sterke groei zien. GPD PEKING - Bouwkranen vullen de horizon in het centrum van Pe king. De Chinese overheid probeert de groei te beteugelen omdat de economie oververhit dreigt te raken. Toch wordt in heel China in rap tempo doorgebouwd. De economie groeit momenteel met 9,7 procent op jaarbasis. Daarmee wordt, on danks de pogingen de groei te temperen, het cijfer van 9,2 procent van vorig jaar nog ruimschoots overtroffen. foto Adrian Bradshaw/EPA NIEUWKUIJK - Deurwaarders en incassobureaus heb ben het het afgelopen jaar druk gehad. In vergelijking met het jaar daarvoor kregen bijna twee keer zoveel Ne derlandse huishoudens ermee te maken. Zo'n 28 procent van de huishoudens, liet weten wel eens in aanraking zijn geweest met deurwaarders of incassobureaus. Dat bleek gisteren uit onderzoek van bureau Inter- view-NSS in opdracht van Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN). Behalve dat meer mensen schulden hebben, worden de schulden ook steeds hoger. Het afgelopen jaar is de gemid delde schuld toegenomen met 36 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen in de nabije toekomst geen beter economisch klimaat verwachten. Opvallend is daarom dat, hoewel meer mensen te maken hebben gehad met deze instanties, het uitgavenpatroon niet tot nauwelijks wordt aangepast. ANP AMSTERDAM - Werknemers van multinationals zijn on zekerder (18 procent) over hun baan dan mensen die bij een op Nederland gericht bedrijf werken. Ook zegt het personeel van internationaal opererende con cerns vaker (38 procent) een reorganisatie mee te maken dan werknemers van nationale ondernemingen. Dat zegt de Stichting Loonwijzer. Deze stichting, een sa menwerkingsverband van de Universiteit van Amster dam, de vakcentrale FNV en vacaturesite Monster board.nl, heeft ruim 24.000 werknemers ondervraagd. Een op cle vijf werknemers in Nederland werkt bij een multinational. ANP AMSTERDAM - Getronics ziet herstel in de ICT-markt. De automatiseerder spreekt van gematigd positieve teke nen. Het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal verbeterde stérk naar 7 miljoen euro in de plus, tegenover 22 miljoen euro negatief over de eerste drie maanden van vorig jaar. Dat liet Getronics gisteren weten bij een tussentijdse eva luatie van de financiële resultaten. De omzet daalde met 7 procent naar 586 miljoen euro. Ge tronics spreekt van een bevredigend kwartaal, te meer om dat het eerste en derde kwartaal altijd als zwakste van het bedrijf worden gezien. Getronics stond begin 2003 op het randje van de afgrond doordat twee obligatieleningen als een molensteen om de nek van het bedrijf hingen. Deze problemen zijn echter opgelost en Getronics wist over 2003 zelfs een bescheiden winstje te presenteren. ANP HEERLEN - DSM heeft in het eerste kwartaal 79 miljoen nettowinst geboekt. Dat is 6 miljoen meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Het is ook beter dan het (fijn)chemische concern in februari had verwacht. De moordende concurrentie op de penicilLinemarkt drukte het bedrijfsresultaat met 20 miljoen euro. Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde kwartaalcijfers. Bestuursvoorzitter P. Elverding is vooral tevreden over de voortgang bij de vorig jaar ingelijfde vitaminedivisie van het Zwitserse Roche. ANP door Brenda van Dam Een financiële dienstverle ner die vakbekwaam is, het belang van zijn klant voorop stelt, duidelijk uitlegt hoe zijn advies tot stand is ge komen en zelf zijn organisa tie op orde heeft. Het zou van zelfsprekend moeten zijn, maar dat is het in veel geval len niet. De Wet financiële dienstverlening die op dit mo ment bij de Tweede Kamer ligt, zou deze ideale situatie een stukje dichterbij moeten brengen. De regelgeving voor de finan ciële dienstverlening is nu een bonte lappendeken. Voor assurantietussenpersonen gel den bijvoorbeeld andere re gels dan voor hypotheekadvi seurs of aanbieders van kre dieten. Soms zijn regels vast gelegd in wetten, soms is er sprake van zelfregulering. De Wet financiële dienstverle ning (Wfd) moet ervoor zor gen dat een consument altijd dezelfde mate van bescher ming geniet. De Wfd moet op diverse pun ten nog specifiek worden in gevuld, maar duidelijk is wel dat er eisen gesteld worden op het gebied van betrouw baarheid, deskundigheid, fi nanciële zekerheid, bedrijfs voering, transparantie en zorgplicht. Deze eisen zullen gelden voor vrijwel iedere aanbieder, bemiddelaar en adviseur van vrijwel alle fi nanciële producten. Als aan alle eisen is voldaan, wordt een vergunning afgegeven en mag een dienstverlener actief zijn. Vergunningen worden verstrekt door de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die ook toezicht op de wet zal houden. „Als de wet is ingevoerd, kun nen consumenten straks op onze website in een speciaal register nagaan of de dienst verlener met wie ze in zee wil len over de juiste papieren be schikt", vertelt Seger Pijnen burg, woordvoerder van de AFM. „Dat kan ook nu al voor kredietverstrekkers, ver mogensbeheerders, effecten bemiddelaars en belegging sinstellingen. Maar straks dus voor een veel bredere groep van financieel advi seurs, hypotheekverstrek kers, tussenpersonen en der gelijke." Wie geen internet heeft, kan bellen met de Toe- zichtslijn van de AFM. Zorgplicht en transparantie zijn de eisen waarmee consu menten het meest in aanra king zullen komen. Zorg plicht betekent in feite dat de dienstverlener altijd moet handelen in dienst van de consument. Transparantie wil bijvoorbeeld zeggen dat de informatie begrijpelijk en niet misleidend is. In de prak tijk zal een dienstverlener eerst een grondige analyse van zijn klant moeten maken en pas daarna met een advies komen. Daarbij geeft hij ook aan waarom een bepaald type product geadviseerd wordt en waarom een bepaal de maatschappij. Pijnenburg: „De producent kent zijn klant, is transparant in wat hij aanbiedt én legt een en an der vast, zodat later als het fout mocht gaan, traceerbaar is wat er is geadviseerd," De Consumentenbond is blij met de komst van de wet die hopelijk begin volgend jaar van kracht gaat, maar vindt bijvoorbeeld dat de vakbe kwaamheidseisen voor een grotere groep adviseurs zou den moeten gelden. „Niet al leen voor leidinggevenden van een kantoor, maar voor alle financieel adviseurs die contact hebben met klan ten", vindt woordvoerder Pauline van den Brandhof. „En ook voor financieel plan ners, die nu niet onder de wet vallen." Instituut In het wetsvoorstel staat dat vergunninghouders zich moe ten aansluiten bij een klach teninstituut als de sector er één heeft. Heeft de sector ech ter geen klachteninstituut, dan hoeft de organisatie ook niets te ondernemen. „Er zou één organisatie moe ten komen voor klachten en geschillen voor de hele finan ciële sector", geeft Van den Brandhof van de Consumen tenbond aan. „Dat gebeurt waarschijnlijk op termijn ook wel", vertelt Pijnenburg van de AFM. GPD door Jeffrey Kutterink TERNEUZEN - Stoffels Cleaning wast ramen, boent kan- loren en reinigt machines bij 150 bedrijven in Zeeland en Bra bant. De concurrentie is hard, bet imago van de branche slecht en het vasthouden van mensen een klus. Toch weet het bedrijf tik jaar weer te groeien. Oprichter Levien Stoffels zal dat succesverhaal nooit in ge dachten hebben gehad. Als fa brieksarbeider bij kunstmestfa- brikant l'Azote (het tegenwoor dige Yara) in Sluiskil heeft hij het in 1954 niet erg meer naar de zin. Bij de kapper hoort hij dat het glazenwassersbedrijf van Mul der in Goes te koop staat. Het :dee om voor zichzelf te begin nen staat hem zo aan, dat hij er «een gras over laat groeien. Voor 27.000 gulden neemt hi] net glazenwasserijtje (met een jaaromzet van 17.000 gulden) over. Daar zijn wel de steekkar, AMSTERDAM - Wie palmolie uit Indonesië of Maleisië impor teert, is 'medeverantwoordelijk' voor het verdwijnen van het re genwoud. Milieudefensie wil de foute palmolie' in de ban doen. Het Nederlands bedrijfsleven moet als Europa's grootste im porteur van de olie volgens de organisatie hetzelfde doen. De twee grootste producenten van palmolie, Indonesië en Ma leisië, hadden in 2002 samen on geveer 6,7 miljoen hectare olie- palmplantages. „Naar schatting teen de 66 procent (Indonesië) 47 procent (Maleisië) hiervan 5 geplant in een voormalig tro- psch bos", zei Milieudefensie '•ij de publicatie van haar onder roek 'Vet fout'. Daarin wordt ge concludeerd dat aanleg van nieu we plantages een 'belangrijke oorzaak' is van de verdwijning •an het tropisch regenwoud in tade landen. Van alle palmolie, die vanuit In donesië naar Europa komt, ver kerkt Nederland 39 procent in 'Oedingsmiddelen, wasmidde- -n, verzorgingsproducten en Neren voer. ANP een paar ladders en wat em- niers, sponsen en zemen bij inbe grepen. Met de groei van Terneuzen, de bouw van flats en nieuwe wij ken, groeit de firma Stoffels mee. Levien en zijn zoons An ton, Bram en Rinus weten de schoonmaak van hoge gebou wen zoals het St. Elisabethzie- kenhuis en de Suikerfabriek in Sluiskil binnen te halen. Met de komst van Dow in 1962 verandert het klimaat voor het bedrijf drastisch. Behalve regu liere schoonmaak heeft Dow ook behoefte aan uitzendkrach ten en industriële, reiniging. De firma stort zich op al die mark ten en investeert in apparatuur en een bedrijfspand in Terneu zen. Daarmee is de basis voor het hedendaagse bedrijf gelegd. Stoffels maakt in de jaren '70 de overstap naar Midden-Zeeland als het Sloegebied volop in ont wikkeling is. Kopers De sterke groei maakt de onder neming interessant voor kopers. Het Nederlandse concern Vebe- go neemt half jaren tachtig voor de helft een belang in Stoffels Holding. In 1994 gaan alle aan delen over en heeft de familie Stoffels geen zeggenschap meer in het bedrijf, dat dit jaar het vijftigjarig bestaan viert. Vebego (23.000 medewerkers in acht landen en een omzet van 500 miljoen euro) is actief op het gebied van schoonmaak, fa cilitaire dienstverlening en per soneelsdiensten. „Alle werk maatschappijen, zoals Stoffels Cleaning, zijn aparte zelfstandi ge bedrijven", zegt directeur Willem Butz van Stoffels Cleaning. „Wel wordt binnen advertentie Kroonprijs Het bedrijf heeft ongeveer achthonderd schoonmakers in dienst. het concern gezocht naar syner gie en manieren om zoveel moge lijk werk gezamenlijk te doen om kosten te besparen." Het Zeeuwse schoonmaakbe drijf heeft 450 klanten in Zee land en in West- en Midden-Bra bant. Het bedrijf heeft twee ves tigingen: Terneuzen en Roosen daal. Na de opening van de Wes- terscheldetunnel is het kantoor in Middelburg gesloten. „Ik ben vanaf de A58 eerder in Terneu zen dan in Middelburg. Zeker in de zomer." Het bedrijf heeft zo'n 800 schoonmakers in dienst. Voor het grootste deel parttimers (voornamelijk vrouwen). Hon derdvijftig werken er fulltime (dat zijn voornamelijk mannen). Een kwart is van niet-Neder landse afkomst. Mop Butz: „De aard van het werk is de afgelopen twintig jaar niet veel veranderd. Je kunt weinig overlaten aan machines. Hoewel die steeds beter worden, is er nog steeds een mop en een stof zuiger." Wat wel verandert, is het imago. „De waardering is laag, Maar schoonmaken is een vak. Fysiek zelfs zwaar. Het grote probleem Naam: Stoffels Cleaning Plaats: Terneuzen Opgericht: 1954 Aantal medewerkers: 850 Omzet: 16,5 miljoen euro is dat mensen pas iets van schoonmakers merken als er niet is schoongemaakt. Een schoonmaakbedrijf heeft daar om altijd te maken met klach ten. Je hebt de neiging alleen daarop te sturen." Dat was vijf jaar geleden reden voor een andere aanpak. „Voorheen waren we veel bezig brandjes te blussen. Dat moest anders. We wilden voortaan niet alleen klachten verhelpen, maar ze juist voorkomen. We hebben meer geïnvesteerd in toezicht. Niet alleen hebben we uitge breid in uren, maar ook hebben de mensen die het doen minder administratieve taken gekre gen." Mensen vasthouden is een klus. Het verloop is fors: 20 procent per jaar. „Mensen stoppen óf na twee maanden omdat ze het werk niet leuk vinden, óf na zes maanden bij beëindiging van het contract. Ze hebben dan het geld verdiend dat ze wilden om iets te kopen." De werkdruk mag niet dermate hoog zijn, dat de medewerkers het gevoel hebben dat ze hun werk moeten afraffelen. „Onze mensen hebben eer van hun werk. Als ze het niet goed kun nen doen, stoot je mensen van je bedrijf af." Een lastige opgave, omdat grote landelijk opererende bedrijven klanten proberen af te snoepen door meer schoon te maken te gen lagere kosten, zegt Butz. „Dat betekent dat schoonma kers minder tijd krijgen om hun foto Camile Schelstraete werk te doen. Daaraan geven we niet toe. Om toch te zorgen dat we de concurrentie aan kun nen, letten we er op dat we niet meer werk doen dan is afgespro ken. Ook kiezen we ervoor kan toren niet elke dag, maar bij voorbeeld eens per week schoon te maken. Voorheen kwamen we wel elke dag, maar zag niemand het. Doordat nu iedereen weet dat we komen en dan ook zijn bureau leegmaakt, is het wel zichtbaar. Daardoor blijven klanten tevreden." (advertentie) Koop ze nü!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27