PZC Shell op zoek naar gasbronnen Gescheiden vaarroutes op Westerschelde Onderzoek naar werk in havens 29 Zeeland interessant om gas te winnen uit steenkoollagen door injectie C02 Busbedrijf MTI staat voor faillissement Er komen veel vaker leuke mensen langs dan botteriken Tang Meer vrachtwagens door WCT Gezamenlijke website industrie CDA bepleit één lijn minicamping Kenniscentrum voor toerisme Shell schrapt in Nederland it-banen Redactie: 0113-315649 avvw.pzc.nl 'ostbus 31, 4460 AA Goes advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7eeuws-VIaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 29 april 2004 Apparaten herkennen alleen nepgeld Unor Jeffrey Kutterink GOES - Shell onderzoekt de mo- jelijkheid om gas te winnen uit ileenkoollagen door kooldioxi de (co:) in de bodem te injecte ren. Zeeland behoort samen met Limburg, de Peel en de Achter hoek tot de interessantste gebie den om die nieuwe techniek toe te passen, al duurt het nog een jaar of tien voordat de methode óp grote schaal te gebruiken is. Onder de Nederlandse bodem ileeft net zoveel gas aan steen koollagen vast als de oorspron kelijke omvang van de gasbel in Groningen, denkt Shell. Een ma aier om dat gas los te weken, is bet methaan (aardgas) te vervan gen door kooldioxide. Een ruilhandel waarmee onder zoeker Arnold de Vries twee vlie- p in een klap wil slaan: het aanboren van nieuwe energie bronnen en het 'opruimen' van kooldioxide, een stof die een gro te rol speelt bij het ontstaan van hel broeikaseffect. De Vries werkt op het Rijswijk- se onderzoeks- en technologie centrum van Shell en houdt zich met het ontwikkelen van nieuwe productietechnieken van olie en gas. onderzoek richt zich op steenkoollagen tot 1200 meter diepte, In Zeeland gaat het om Schouwen-Duiveland, Sint Phi- nd en Tholen. Ook Goe- ree-Overflakkee valt in het ge bied. Steenkool is ontstaan door de sa- menpersing van plantenmateri- aal (in het Carboon, tussen de en 290 miljoen jaar gele den). Bij dat proces is methaan ontstaan. Hoeveel is afhankelijk van temperatuur en de druk IIEPPEL - MTI, dat het open baar vervoer in Zuidwest-Dren- the en in Oss verzorgt, vraagt vandaag het faillissement aan. Dal maakte bestuurder E. van Eijbergen van FNV Bondgeno ten gisteren bekend. De directie van het in Meppel gevestigde be- irijf is niet bereikbaar voor com mentaar. 3i) de hoofdvestiging van MTI n Meppel werken zo'n 45 men- ten. in Oss twintig. MTI staakte n Oss dinsdagavond al het ver- ■oer. Volgens een woordvoerder van het bedrijf weigerde de pro vincie Noord-Brabant nog lan- •ervoor het vervoer te betalen. De Brabantse gedeputeerde Jan- de Jonge reageerde gisteren •oedend. Volgens hem is de geldkraan dichtgedraaid, omdat le provincie nog geld te goed :eeft van MTI. Het contract met iet bedrijf loopt op 5 juni af. De ?rovincie onderhandelt met an- iere ondernemingen om de vier Kislijnen over te nemen. De chauffeurs in Drenthe heb- *n aangegeven voorlopig door blijven rijden, zolang er nog nissen en brandstof zijn. Vak bondsbestuurder E. Pieper CNV') verwijt de provincie Drenthe dat ze 'ziende blind' is jeweest door het openbaar ver voer uit te besteden aan MTI. is hem is het bedrijf nooit inancieel gezond geweest en toam het de CAO-afspraken set na. ANP waaraan de steenkool is blootge steld. Maar de winbare hoeveel heid gas in Zeeland, Limburg, de Peel en de Achterhoek is vol gens Shell 60 miljard (bewezen), of 194 miljard (waarschijnlijk) of 518 kubieke meter (mogelijk). Daarvoor is respectievelijk 304 miljoen, 1,01 miljard en 2,73 mil jard ton co, nodig. De totale uit stoot van het broeikasgas is nu 180 miljoen'ton per jaar. De techniek om gas uit steenkoolla gen te winnen is niet geheel nieuw. In de Verenigde Staten levert een vergelijkbare metho de zo'n negen procent van het ge produceerde aardgas. Honderden putten De Amerikanen winnen het gas echter door water uit de steen koolformaties te pompen. Het idee om kooldioxide in te zet ten, is daar ook nog in studie. Voor het exploiteren van gas uit steenkoollagen, zijn niet veel in stallaties nodig. „Ik denk dat je enkele honderden putten nodig hebt om Zeeland uit te nutten. Een put is niet meer dan een pijpje dat hooguit een meter bo ven de grond uitsteekt. Als je er een paar bomen omheen zet, zie je er niets van." De enige nood zakelijke volumineuze installa tie is een apparaat om de kooldi oxide onder hoge druk te injecte ren. „Die kun je ook bij de bron aan de andere kant van de pijp leiding zetten. Die hoeft niet in Zeeland te staan." De techniek is volgens de Vries nu al econo misch rendabel. „Dan moet je de kooldioxide gratis krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door die af te vangen bij elektriciteitscen trales of fabrieken." De aanvoer van de grote hoeveel heden co, kan alleen via pijplei dingen, aldus De Vries. Shell be gint volgende week een proef in Polen. Niet in Nederland, want de belangstelling van de over heid en energiemaatschappijen is gering. „Zo'n proef kost enke le miljoenen euro's. En 'er is toch energie genoeg?' is de ge dachte." Eind dit jaar moeten de resultaten bekend zijn. „Val len die goed uit, volgt een proef in Limburg. Voor Zeeland staat geen proef op het programma." Over een jaar of tien is de tech niek volop beschikbaar. „Het is aan de politiek de keuze er geld in te stoppen. Hiermee kun je je milieudoelstellingen halen en ook in de toekomst beschikken over voldoende energie." Sandra van Straten achter haar balie in Terneuzen. door René van Stee TERNEUZEN - Sandra van Straten werkt bijna zestien jaar bij het benzine station aan de Kennedylaan in Terneu zen. Gemiddeld drie dagen per week doet ze alle kassahandelingen en zorgt ze ervoor dat de shop, het terrein en de pompen er pico bello uitzien. De aard van de werkzaamheden is gedu rende die jaren nauwelijks veranderd. Bij storingen kan Sandra steevast terug vallen op haar baas of collega's die tech nischer zijn aangelegd. „Afrekenen blijft afrekenen, al is de benzineprijs zowat verdubbeld. Het aan tal pinbetalingen is enorm toegenomen. Een stuk veiliger, want hierdoor heb je veel minder contant geld in kas. Ook het assortiment van artikelen in de shop is in al die jaren nagenoeg hetzelf de gebleven", vertelt Sandra. De kassa met betaalterminal staat stra tegisch opgesteld in de shop en ten op zichte van het opstel terrein. De ver keerssituatie in de nabije omgeving no digt niet uit tot hard wegrijden. Daar door vermoedt Sandra dat ze nauwe lijks doorrijders heeft. Diefstal in de shop valt - mede dankzij permanent ca meratoezicht- volgens haar mee. Ook twee overvallen met vuurwapens heb ben haar achteraf weinig gedaan. „Op het moment zelf was het heel ang stig, maar toch geen reden om er mee te stoppen. Ik ben hooguit wat scherper ge worden op vex-dachte situaties." De pomp heeft veel vaste klanten. Met foto Camile Schelstraete enkele van die mensen heeft Sandra in de loop der jaren een band opgebouwd. „Sommigen komen weieens buurten. Heel gezellig. In feite ben je een sociaal ontmoetingspunt. Onbeschofte mensen of botteriken ver schijnen ook regelmatig aan de balie van Sandra. Wakker liggen doet ze daar niet van. „Leuk is dat natuurlijk nooit, maar ik negeer zulk gedrag. Ze ontne men me mijn plezier in mijn werk abso luut niet. Bovendien komen er tien keer vaker leuke mensen langs." door Jeffrey Kutterink GOES - De krapte op de arbeids markt in de Zeeuwse havens is voorbij. Bedrijven kunnen veel makkelijker aan personeel ko men dan een jaar geleden. Om een goed beeld te krijgen van de arbeidsmarkt in de havens, komt er een nieuw onderzoek. Een jaar geleden stelde Etin Ad viseurs uit Tilburg nog vast dat een tekort aan personeel de groei van de Zeeuwse havens be- dreigt. Onderzoekers verwacht ten dat de krapte op de arbeids markt snel zou toenemen. Tot 2010 zouden er minimaal 1500 (zonder WCT) en maximaal ruim 2700 (met WCT) mensen moeten worden geworven voor met name lagere logistieke func ties. Ook, zo luidde de voorspel ling, zou er meer behoefte zijn aan administratief en hoger per soneel. Maar die conclusies zijn een momentopname, stelt het be drijfsleven nu vast in gesprek ken over het rapport. Ze zijn ge baseerd op gegevens van mei 2002. Zo was Kloosterboer re cent op zoek naar 20 logistieke medewerkers en kreeg daarop een zeer groot aantal reacties. Ook Cobelfret heeft geen moeite om personeel te vinden. Binnen een jaar tijd heeft dat bedrijf ruim 100 mensen aangesteld. Die ontwikkelingen, zeggen be drijven, geven aan dat de ar beidsmarkt moeilijk te voorspel len is. Die hangt nauw samen met economische ontwikkelin gen. Bovendien blijkt steeds weer dat de arbeidsmarkt flexi bel weet in te spelen op over- schotten en tekorten. Het CWI (het voormalige arbeidsbureau) heeft bovendien aangegeven bij te springen als er problemen zijn. Het rapport van Etin Advi seurs dient daarom te worden geactualiseerd om een beter beeld te krijgen, vinden bedrij ven en provincie. Een dergelijk onderzoek wordt gedaan in het kader van het opstellen van een nieuw sociaal economisch be leidsplan. De nieuwe gegevens zijn in juni beschikbaar. Daarna praten de provincie en het be drijfsleven weer verder. Ver voordat wouwen wisten dat ze konden timmeren, bedachten Engelse gereedschap makers al mooie spullen voor ze. Nu heeft Bahco iets nieuws vrouwvriendelijks gemaakt. Een gro te tang voor kleine handjes. Nee nee, de gereed schapfabrikant heeft liever niet dat we spreken van vrouwentangen. Vrouwen zijn de doelgroep niet. De nieuwe kleine watérpomptang met gro te bek is voor vakmannen en zelfklussers. Pers bericht van Bahco: 'Voor loodgieters, installa teurs en veeleisende doe het-het-zelvers die be hoefte hebben aan compact gereedschap met extra grote grijpwijdte.' Vrouwengereedschap bestaat niet. Net zo min als wouwenspijkers en vrouwenplanken. Toch is er 'vrouwengereed schap' op de markt en ik heb zelf mede het mis verstand de wereld in geholpen. Dat was met een zaag. Timmerlui hebben doorgaans lellen van handzagen bij zich. Onhandig en zo'n zaag schrikt af. Het korte zaagje lag in mijn werk plaats. Een buurwouw zag het liggen en zei spontaan, ja met zo'n zaag kan ik het ook. Toen schreef ik over de 'vrouwenzaag'. De fabrikant smeekte me om de zaag zo niet te noemen omdat Wouter Klootwijk hij voor de professionele timmerman ontwik keld was. En een echte man gaat niet met vrou wenspullen over straat. Maar het is geen vrouwenspul. Het misverstand zit het hem puur in de maat. In Nederland en in de Verenigde Staten zijn gereedschapssetjes te koop voor wouwen. Vrijwel gelijktijdig, een paar jaar geleden, vulden twee wouwen in Ne derland en in Amerika een koffertje met schatti ge tangen en een hamertje en brachten het op de markt. Het Nederlandse kofïertje heet My Tools, het Amerikaanse heet Barbara K, naar de be denkster en timmervrouw B. Kavovit. Beide kof fertjes zien er uit als een beautycaseHet ver schil met ander gereedschap zijn de afmetingen. De bedenkers van het vrouwengereedschap zei den dat de meeste handvatten te groot zijn, dat wouwen kleinere handen hebben en dat ze een mannennijptang niet goed kunnen vasthouden. Dat een kleine nijptang meer ménskracht waagt dan een grote telde niet. Magda Berman zelf, de vrouw achter My Tools, bewees dat vrouwengereedschap niet echt be staat. Ze liet geen nieuw gereedschap ontwikke len. Ze hoefde alleen maar aan Nederlandse in kopers te vragen om in China kleine maatjes ge reedschap te zoeken. Die waren er gewoon en zijn er altijd geweest. Kleine waterpomptange tjes bijvoorbeeld, zo mooi dat je niet begrijpt dat niet elk kind er een op zijn vijfde vex-jaardag krijgt. Nou heeft een klein watex-pomptangetje een klei ne bek. Andersom bekeken heeft een tang met een gx-ote bek altijd lange handvatten. Hoe lan ger handvat, hoe minder ki-acht een mens nodig heeft om een vastgex-oeste moer los te draaien. Voor tangen en sleutels met lange handvatten is niet altijd ruimte. Niet onder de motoi'kap van een auto, niet in het aanrechtkastje en niet in het machinekamei'tje van een boot. Bahco zag het nut van een tang met grote bek en korte handvatten en maakte een nieuwe kleine watei'pomptang die ook gx-ote happen nemen kan. Ook een verstelbare moex-sleutel kreeg een grote bek aan een kox-t handvat. De handvatten aan de waterpomptang en de verstelbare moer- sleutel zijn zo gevox-md dat gebruikex-s zich er niet snel pijn aan zullen doen en met hun hand minder makkelijk van de tang glijden. Veiliger dus. En nu kunnen wouwen met kleine handen zelf de motor in hun sleepboot vex-vangen. Heeft Bahco aldus een stap voorxxit gezet in de beschaving? Prxma nieuwe waterpomptang, ze ker wel. Maar ik heb een oude tang van het merk Footpx-int uit Engeland, leeftijd onbekend. Klein, maar verstelbaar, hij kan eën enorme bek opzetten. Kox-te handvatten, makkelijk te vex'len- gen. Ik zet er een stuk stalen pijp op en draai met de tang alles los wat moervast en alles vast wat los zit. De tang is onvex-woestbaar. En van een buitenaards knap design. Hij is te leen voor gex-eedschapontwerpers (M/V) die even niet meer weten waar ze het zoeken moeten. Ter in spiratie. GOES - Het aantal wachtwagens dat na aanleg van de Westerschelde Container Terminal (WCT) door Zeeland rijdt, zal groter zijn dan gedacht. Dat zegt de Statenfrac tie van Gx-oenLinks. Die liet de berekeningen van de con- tainex-terminal bij Alphen aan de Rijn los op Zeeland. Volgens Gx-oenLinks zal het vrachtverkeer met 13 px-ocent toenemen. De milieueffecti*appoi*tage (MER) meldt dat de invloed van de WCT niet aantoonbaar is. Het dagelijks provinciebestuur vindt de wagen van Gx-oenLinks niet in teressant. Het heeft de opdx-acht gekregen aanvullende on derzoeken te doen en wacht die x-esultaten af. VLISSINGEN - Alle gx-ote bedrijven uit het Sloegebied px-esentex-en zich voortaan op een gezamenlijke website (www.industx-iegroep.nl). Behalve infox-matie over de be drijven, staat er ook van alles op over de woon- en leefom geving, recreatie- en opleidingsmogelijkheden. Het doel van de industriegx-oep Midden-Zeeland (waax-- van bedrijven zoals Atofina, Delta, Eastman, Heerema, KSG, Pechiney en Philips lid zijn) is om meer mensen te interesseren voor het wei-ken in het gebied. GOES - Alle Zeeuwse gemeenten moeten één lijn trekken voor houdex-s van minicampings. Dat betekent dat die het hele jaar door vijftien kampeereenheden mogen hebben. Dat vindt de CDA-Statenfractie en die roept alle CDA-fracties in de Zeeuwse gemeenten op om daarvoor te pleiten. Minister Veerman (LNV) is van plan het hele jaar door vijftien eenheden toe te staan (dat is nu nog maximaal 85 dagen per jaar, de rest van de tijd mogen er tien kampeer eenheden staan). Maar de procedure duurt lang en de door de minister toegezegde ovex-gangsregeling is er nog niet. Wel kondigde hij aan dat de regeling er eind dit jaar zal zijn en dat die met tenxgwerkende kracht vex-x-uiming van het aantal plaatsen toestaat. Daax*om besloten de ge meenten Veere en Noord-Beveland inmiddels vijftien een heden toe te staan. GOES - In Zeeland is er brede steun voor de opzet van een kenniscentrum voor toerisme. Dat moet gegevens ver zamelen over ontwikkelingen van de Zeeuwse economie, opleidingen geven op gebied van recx-eatie en toex-isme, fundamenteel (wetenschappelijk) onderzoek doen en een spil vox-men tussen tal van ox-g'anisaties en instellingen. Het Bureau Toerisme Zeeland vervult nu een deel van de taken. De provincie denkt erover die te vex-breden. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Op de Wester schelde zullen 'waar mogelijk' de vaarroutes voor de binnen- en zeescheepvaart worden ge scheiden. Minister Peijs van Ver keer en Waterstaat heeft dit gis teren laten weten aan de Twee de Kamer. Peijs reageert daarmee op een klacht van de Algemene Schip pers Vereeniging (AVS) die eer der dit jaar in Den Haag aan de bel trok over snelvarende zee schepen die binnenvaartschip pers in problemen zouden breng en. Het Zeeuwse WD-Kamerlid J. Geluk nam dit op in de Ka mercommissie Verkeer en Water staat. Om goed beslagen ten ijs te ko men, heeft Peijs eerst de Vlaams-Nedex-landse toezicht houder op de Westerschelde, de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart, ge raadpleegd. In het kader van het px'ogramma nautische veilig heid Westerschelde wordt ge- wex-kt aan maatregelen, deelt de minister mee. Om kritiek op Vlaanderen in de kiem te smo ren (de Vlamingen zouden de vrije doorvaart op Antwerpen boven alles stellen), tekent zij aan, dat ook Vlaanderen daar volop aan meewerkt. De oplossing moet echter, aldus Peijs, niet woi'den gezocht in snelheidsbepex-kende maatx-ege- len voor de zeescheepvaart. Die zijn niet uitvoerbaar, omdat zo veel vex-schillende zeeschepen op de Westerschelde varen en de weersomstandigheden nooit ge lijk zijn. Scheiden Een projectgroep die zich buigt over de veiligheid op de Wester schelde, zoekt het volgens Peijs vooral in het scheiden van ver- keersstromen. Op kox-te termijn worden aanbe velingen van de pi-ojectgx'oep verwacht. Peijs geeft alvast aan dat één van de belangTijkste ad viezen zal zijn 'het waar moge lijk scheiden van de routes voor de binnenvaart en zeevaart'. Vol ledig scheiden kan niet, want schepen moet elkaar op een ge geven moment wel kruisen, bij- voorbeeld bij het invaren van het Kanaal door Zuid-Beve land. Peijs doet ook nog een beroep op de schippersorganisatie ASV 'om haar leden te overtuigen van de risico's op de Wester schelde' en dat de binnenvaax*t zelf 'alle mogelijke voorzorgs maatregelen' moet nemen om de veiligheid te verhogen. LEIDSCHENDAM - Shell gaat schrappen in het aantal it-ba nen. Ook in Nederland zullen daarbij banen verdwijnen. In Nederland heeft de mxxltina- tional momenteel 1100 mensen in de infonnatietechnologig. voor een belangrijk deel in Leid- schendam. Hoeveel arbeidsplaat sen daax-van worden weggesne den is nog niet bekend. Wex-eldwijd komen zo'n 1900 tot 2800 van de 9300 functies te vei- vallen. In veel gevallen gaat het om uitplaatsing naar lage-lonen landen als India. De operatie is echter ook be doeld om met minder computer systemen en standaai'disatie het aantal wex-knemex-s te verminde- x-en, aldus een woox-dvoei'der. Doel is te komen tot kostenbe sparing. De centrale ondernemingsraad van Shell is al enige tijd op de hoogte van de plannen. Die plan nen tx-effen vier vestigingen: naast Leidschendam zijn dat Houston, Manchester en Kuala Lumpux-. Eind 2006 moet het he le proces zijn afgex-ond. Volgens de Shell-wooi-dvoex-der zal in Nedex-land hoe dan ook een gx-ote it-afdeling gevestigd blijven. „Het is niet de bedoeling dat hier a px-iox-i een heleboel banen verdwijnen, Hoeveel het er zul len zijn is op dit moment nog volstx-ekt onduidelijk", aldus de wooox-dvoex'der. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25