Veere wil nieuw tracé 57
kritiek op hulp in
unnel onterecht
Ondernemer bouwt trap in duinen
Duurzaam Middelburg
kijkt naar leuke dingen
Oranje boven
Historische band met Tobago
Huis verkopen zonder te verhuizen
Minister Peijs opent kantoor
Claim Heros van de baan
zeeuwse almanak
Trots
pjeuw bos bij
ishoek bedient
oral ruiters
Meerderheid kiest onverwacht voor plan PvdA/GroenLinks
editie Walcheren
Collins John
levensgenieter
in Londen
Drieënhalve eeuw geleden vestigde de Vlissingse reders
kooplieden Lampsins een nederzetting op het Caraïbische
eiland Tobago. Cornells Lampsins schopte het zelfs tot Ba
ron van Tobago. Het eiland heette toen Nieuw Walcheren.
Commissaris van de koningin W. van Gelder brengt deze
zomer een bezoek aan het eiland om de historische ban
den aan te halen. Wellicht worden Tobago en Zeeland zus-
terprovincies,
pagina 15:
Van Gelder naar Tobago
Wie 55 jaar of ouder is, kan in Zutphen zijn huis verko
pen aan een woningcorporatie en er toch gewoon in blij
ven wonen. De verkoper is weliswaar geen eigenaar meer,
maar krijgt wel het recht de rest van zijn leven in het huis
te blijven wonen. De corporatie zorgt voor het onderhoud
van de woning. Voordeel: de oudere kan in zijn eigen
buurt blijven wonen en doordat de corporatie de kwali
teit van de woning garandeert, wordt verkrotting tegenge
gaan. Zeeuwse woningcorporaties onderzoeken of dit Zut-
phense model ook een Zeeland toepasbaar is.
pagina 10:
inkomensarm, maar wel huisrijk
TERNEUZEN - Minister K. Peijs van Verkeer en Water
staat verricht maandag 24 mei de officiële opening van
het nieuwe kantoor van het Havenschap Zeeland
Seaports in Temeuzen. Het vier verdiepingen tellende
pand, dat van een afstand lijkt op een openstaande brug,
moet straks onderdak bieden aan de zestig medewerkers
van het schap. De business-unit in Vlissingen wordt na in
gebruikname van de nieuwbouw gesloten. Het nieuwe
pand kostte het schap, inclusief de inrichting, ruim vijf
miljoen euro. Het pand had eigenlijk al een half jaar eer
der klaar moeten zijn.
SLUISKIL - De milieuclaim van 3,5 miljoen euro die af
valverwerker Heros uit Sluiskil boven het hoofd hing, is
van de baan. De provincie Zeeland stelt zich tevreden
met een zekerheidsstelling van 60.000 euro. Directeur A.
de Bode van Heros reageert verheugd op het nieuws. „We
hebben hier al twee vlaggen wapperen", aldus De Bo-
de.„Maar er kan er altijd nog een bij."
De provincie wilde aanvankelijk alleen een milieuvergun
ning afgeven aan Heros voor de ingebruikname van de
nieuwe afvalwaterzuivering als daar een zekerheidsstel
ling van 3,5 miljoen euro tegenover stond.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De leefbaar
heid in wijken moet worden ver
beterd door de nadruk te leggen
op mogelijkheden in plaats van
op problemen. Dat stelt M. Aal-
ders, één van de initiatiefne
mers van Duurzaam Middel
burg, een project dat de leef
baarheid in de buurt van de
Sint Janstraat moet verbeteren.
Bewoners van de wijk, die be
grensd wordt door de Sint Jan
straat, Zusterstraat, Graven
straat en Nieuwe Haven, is de af
gelopen maanden gevraagd wat
er in hun omgeving moet veran
deren. Er zijn enquêtes gehou
den en er is een buurt schouw ge
weest. Het resultaat was een
lijst actiepunten, variërend van
het herstellen van de bestrating
tot evenementen organiseren op
de Vismarkt. Gisteravond kon
den buurtbewoners aangeven
welke punten ze het belang
rijkst vinden.
Het is min of meer toeval dat de
ze buurt voor het project is uit
gezocht, vertelt Aalders. Maar
de keuze is wel bewust ge
maakt. Het is een buurt met 'ge
mengde problemen'. Er zijn win
kels en er wonen mensen, oud
en jong en rijk en arm door el
kaar. Bovendien heeft het ge
bied duidelijke grenzen. In het
buurtje wonen 260 mensen.
Daarvan heeft meer dan de helft
meegedaan aan het project.
Er ontstond een groep van zes
mensen. „We hebben zestien
maanden elke maand verga
derd", zegt Aalders, gepensio
neerd opbouwwerker. ,,Ik heb
nog nooit in mijn loopbaan zo'n
goede groep mensen gehad."
Het gemeentebestuur van Mid
delburg kan een voorbeeld ne
men aan de manier waarop de
groep te werk is gegaan, vindt
Aalders. Vanavond wordt de af
trap gegeven voor wijkaanpak,
de nieuwe manier van de ge
meente om bewoners bij hun om
geving te betrekken.
Kansen
Duurzaam Middelburg is er niet
om problemen op te lossen, be
nadrukt Aalders. „Kijken naar
kansen en mogelijkheden is veel
leuker dan kijken naar proble
matiek." Alle bewoners uit de
buurt krijgen de mogelijkheid
om aan te geven welke dingen
ze het eerst willen aanpakken.
Gisteravond werd vast een voor
zetje gegeven. Zo werd duidelijk
dat bewoners hun auto graag
's avonds in de parkeergarage
aan de Kousteensedijk willen
zetten, dat er betere verlichting
moet komen in donkere hoekjes
en dat er pas echt overlast van
de coffeeshop in de buurt is, als
de andere in de stad worden ge
sloten.
Lang had ze getwijfeld, die
jonge Goese muzikante. Zou
ze haar ouders vragen haar
eerste optreden met haar nieu
we bandje bij te wonenOf
zou ze maar zeggen dat er een
maximum toegangsleeftijd
gold, want tja, je vader en
moeder.
Uiteindelijk won trots het
van gêne en zo stonden haar
ouders als iconen van aanko
mende ouderdom een tikkel
tje verloren temidden van een
deinende massa jongeren.
Volgens kenners was het ge
luid van het bandje er dankzij
het gitaarspel van de nieuw
komer aanmerkelijk op voor
uit gegaan, maar dat kon het
fiere ouderpaar moeilijk be
oordelen. Het was in elk ge
val hard.
Dat was ook precies de recen
sie die haar vader gaf toen ze
na afloop van haar debuut in
formeerde hoe het optreden
was overgekomen. „Hard?
Meer niet?", reageerde ze on
geduldig. Haar vader moest
erkennen dat dit misschien
een erg mager commentaar
was. „Nou, heel hard", voeg
de hij er daarom aan toe.
Die jonge muzikante besloot
dat in het vervolg - als het
gaat om de vraag of ze haar
ouders nog eens zal uitnodi
gen - gêne het in elk geval
van trots zal winnen.
(iW.pzo.Mi
mail:redactie@ pzc.nl
jstbus 314460 AA Goes
jvertentie-exploitatie:
oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
tfuws-Vlaanderen: 0114-372770;
jonaal: 020-4562500.
DorRené Hoonhorst
KNEUZEN - De hulpverle-
ing bij een autobrand in de
lesterscheldetunnel is zondag
tel snel op gang gekomen. De
emeuzense brandweer was bin-
tnecn kwartier ter plaatse, het
trsle voertuig was er zelfs al na
ien minuten. Kritiek van in de
innel stilstaande automobilis
ten buitenstaanders - die gis-
iren beweerden dat de brand
eer meer dan twintig minuten
pzich liet wachten, waarna de
randweerslangen nauwelijks
luswater produceerden, is niet
pfeiten gebaseerd.
leTemeuzense brandweercom-
andant J. Meijering snapt wel
je het komt. „Als je op hulp
acht, lijkt het altijd eeuwen te
iren. En ik begrijp dat burge-
eester Gelok ook heeft gezegd
(at het Borselse korps na twin-
i? minuten ter plaatse was. In
sTerneuzense kazerne waren
diter toevallig vijf, zes brand-
eerlieden aanwezig, waardoor
K eerste voertuig direct na de
dding kon uitrukken en we
k in tien minuten in de tunnel
onden."
ld het huidige materieel en de
^dige brandweerlocaties kan
Et-bijna niet sneller, stelt Meije-
Alleen de meldingsproce-
fre moet nog iets sneller kun-
a worden uitgevoerd, maar
rt is een kwestie van techni-
foe maatregelen 'en die kosten
woon geld'.
ttgemeester J. Lonink van Ter
ten benadrukt ook dat veel
1311 de te bedenken verbeterin-
511 een bom duiten vergen.
Kn Borsele en Terneuzen eer
ten aanrijtijd van twaalf mi
rten wilden invoeren, heeft
"to Haag laten weten dat die
p niet vastgelegd hoefde te
Nlen. „Niet zo gek, want als
P kabinet die aanrijtijd als
Ni had aangenomen, moeten
fdat natuurlijk voor alle tun-
in het hele land doen. Dan
dus niet alleen aan bei-
van de Westerschelde-
beroepsbrandweerkorp-
komen, maar moeten ook el
ders flinke investeringen wor
den gedaan."
De ministeries van Verkeer en
Waterstaat en Binnenlandse Za
ken onderzoeken overigens sa
men met Temeuzen, Borsele en
de provincie welke maatregelen
moeten worden genomen om vei
ligheid op en onder de Wester-
schelde te garanderen.
Een werkgroep onder leiding
van commissaris van de konin
gin, W. van Gelder, komt voor
het eind van het jaar met concre
te voorstellen.
Raadslid G. van Boom (TOP)
suggereerde gisteren nog eens
dat de gemeentelijke brandweer
moet samenwerken met het
korps van chemiegigant Dow,
'die op twee minuten afstand
van de tunnel zitten'. Lonink
reageerde geërgerd op de sugges
tie. Brandweercommandant Me
ijering bevestigt dat de brand
weer al tijden in gesprek is met
bedri j f sbrandweerkorpsen
„Niet alleen met het korps van
Dow, maar ook met brandweer
korpsen van andere grote bedrij
ven in de Kanaalzone. We kij
ken naar zaken waarbij we el
kaar kunnen aanvullen; met ma
terieel en met deskundigheid en
kennis. Daarbij wordt ook ge
dacht aan hulpverlening in de
timnel. Nu kan dat riog niet, om
dat alleen leden van de gemeen
telijke korpsen de speciale oplei
ding hebben gevolgd."
Van de oostbuis van de Wester-
scheldetunnel bleef gisteren lan
ge tijd slechts één rijbaan open,
omdat' op de andere de schade
van het ongeluk van zondag
werd geïnventariseerd en gedeel
telijk verholpen. De vernielde
hulppost en het wegdek werden
schoongemaakt.
Woordvoerder I. de Moor van de
NV Westerscheldetunnel geeft
toe dat het wat overdreven lijkt
om 6,6 kilometer rijbaan af te
sluiten als slechts op vijftig me
ter wegdek wat hoeft te gebeu
ren. „Het afsluiten van een rij
baan is in die situaties wettelijk
verplicht, we zijn echter in ge
sprek met Verkeer en Water
staat om te kijken of we die re
gels kunnen veranderen."
isdag 27 april 2004
DEKERKE - Het nieuwe
15 Dishoek dat volgend jaar
aangelegd, zal vooral
denliefhebbers tevreden
men. Het bos wordt voor
in van diverse ruiterpaden en
1 de noordkant komt een
j plek om met paarden te
nncn oefenen.
iravond lichtten medewer-
van Staatsbosbeheer en
de Dienst Landelijk Gebied
m het ministerie van Land-
juw, Natuur en Voedselkwali-
itde plannen toe voor het ge-
ied, De komende jaren wordt
ij Dishoek een groot bos aange-
«d. Het zijn vooral de ruiters
het meest van dit bos gaan
ofiteren.
ast tal van paden is er een
ote oefenruimte gepland. In
buurt van Dishoek is veel ar-
éologisch materiaal uit de
iddeleeuwen gevonden. Beslo-
is op deze plaats geen bo-
eo aan te leggen, maar een
ira laag toe te voegen, hoven
de bestaande grond. Deze
n plek in het bos, een cirkel
tt een diameter van ongeveer
tentig meter, wordt bestemd
or paardrijders die met hin-
•pissen willen oefenen. Paar-
ósportclubs en maneges krij-
sihet beheer van de hindemis-
«in handen. De ruimte is wel
»riedereen toegankelijk,
totale bos heeft een grootte
43 hectare. Het betreft een
gerekte kuststrook die aan
zuidkant wordt begrensd
rde Galgeweg bij Paauwen-
irg. De noordzijde wordt be-
aisd door de Strandweg ter
iogte van Dishoek. Het bos
uit voort uit de ruilverkave-
3 op Walcheren waarbij is be
lten een deel van de vrijgeko-
en plekken een bosbestem-
te geven. Doel is ook het
*e bos, dat door toeristen
ordt gebruikt, te ontlasten,
aast het bos bij Dishoek wordt
ig op een aantal plaatsen op
alcheren bossen aangelegd.
I aanbouw van het bos in han-
avan de Dienst Landelijk Ge-
ied. Het bos wordt na verloop
tijd overgedragen aan
laatsbosbeheer.
door Ab van der Sluis
DOMBURG - Volkomen onver
wacht heeft de Veerse gemeente
raad afgelopen nacht nee ge
zegd tegen de N57. Een meerder
heid, bestaande uit
PvdA/GroenLinks, VVD, Chris
tenunie en Dorpsbelangen en
Toerisme Veere (DTV) wil dat
Rijkswaterstaat het tracé van de
huidige weg volgt en veiliger
maakt.
Ter hoogte van de Gapingse-
dreef, de Kleine Putweg en de
Rijkebuurtweg moeten rotondes
komen. De verkeerslichten bij
de Dorpsdijk Vrouwenpolder en
bij Serooskerke zouden dan kun
nen blijven. De karakteristieke
dij kbebouwing van Vrouwenpol
der blijft zo intact. Het wijzi
gingsvoorstel werd ingediend
door de fractie van
PvdA/GroenLinks. Wethouder
J. Bostelaar kreeg in een motie
twee maanden de tijd om te on
derzoeken of het idee van zijn ei
gen fractie haalbaar is.
Lange tijd zag het ernaar uit dat
een meerderheid van de gemeen
teraad akkoord zou gaan met
het voorstel van B en W voor
een N57 met zo weinig mogelijk
bochten en een rondweg bij
Serooskerke.
De PvdA/GroenLinks mocht als
laatste partij haar zegje doen
over het bestemmingsplan, dat
de N57 planologisch mogelijk
moest maken. P. Louwerse
kwam met een alternatief voor
stel, dat volgens hem veel min
der belastinggeld zou kosten én
de weg tegelijkertijd net zo vei
lig zou maken. Hij stelde voor
om het huidige tracé te volgen,
met inbegrip van een rondweg
bij Serooskerke.
„De huidige weg", betoogde hij,
„heeft voldoende capaciteit en
rechtvaardigt geen nieuwe weg.
Bij Middelburg verbetert de
doorstroming door het aqua
duct, maar de N57 is slecht voor
de leefbaarheid van Veere.Het
ontwerp voor de N57 van Rijks
waterstaat tast het waardevolle
cultuur-historische landschap
van Veere onherstelbaar aan. Er
wordt kostbare landbouwgrond
opgeofferd, het plan van N57
werkt als een barrière en levert
geluidshinder op. Het toeris
tisch produkt van Veere verliest
aan kwaliteit."
Volgens de PvdA/GroenLinks is
het veel beter om de huidige
weg te volgen en op kritieke pun
ten rotondes aan te leggen.
„Verbetering is hoognodig.
Rijkswaterstaat heeft de laatste
jaren weinig gedaan aan verbete
ring van de verkeersveiligheid."
Per jaar gebeuren er op de huidi
ge weg 35 ongelukken, waarbij
negen gewonden vallen.
Louwerse zei dat het plan van
zijn fractie niet alleen het land
schap spaart, maar de belasting
betaler ook nog eens minder
geld kost. Het omstreden kruis
punt bij Vrouwenpolder, waar
Rijkswaterstaat een grote roton
de had bedacht, kon volgens
hem makkelijk blijven. Ook de
verkeerslichten bij Serooskerke
blijven in het plan van de
PvdA/GroenLinks bestaan. „Bei
de voldoen uitstekend."
Wethouder J. Bostelaar ontraad
de de gemeenteraad het wijzi
gingsvoorstel van zijn eigen frac
tie. „Er zijn in het begin van de
jaren negentig zes tracés in stu
die geweest, inclusief deze."
Volgens de wethouder is het
amendement van de
PvdA/GroenLinks zo ingrijpend
dat een heel nieuw tracèbesluit
genomen wordt.
Dat kan, vreesde hij. jaren du
ren. De gevolgen voor Veere zijn
niet te overzien.
door Ron Maqnée
VLISSINGEN - Ondernemers
echtpaar Ton en Sandra Luteijn
van het Vlissingse strandpavil
joen Kon-Tiki bouwt sinds giste
ren aan een grote houten trap
van het duinpad naar hun eta
blissement. De aanleg gaat waar
schijnlijk twee weken duren. Op
vallend is dat de Luteijns voor
de volle honderd procent op
draaien voor de kosten.
Sinds mei vorig jaar zijn de Lu
teijns de trotse eigenaars van
één van de oudste strandpavil
joens aan de Walcherse kust:
Kon-Tiki. Sinds eind jaren veer
tig is op deze plek al een strand
tent te vinden. Het paviljoen
draait volgens het echtpaar uit
stekend. Toch kampt het met
een groot manco. In de directe
omgeving ontbreekt een directe
toegangstrap om vanaf het duin
pad naar hun strandtent te lo
pen. En dat betekent dat strand-
gasten steevast minimaal enkele
honderden meters door het
strand moeten lopen voordat ze
bij Kon-Tiki kunnen neerplof
fen. „Dat geldt bijvoorbeeld ook
voor een bruidspaar dat bij ons
een feest geeft. Dan zie je de
bruid op haar hakjes over het
strand sjokken", vertelt Sandra
Luteijn. „En oudere mensen
moeten we ophalen met een
jeep." De eigenaars deden dan
ook bij de gemeente Vlissingen
een aanvraag voor een toegangs
trap naar de strandtent. Ton Lu
teijn: „Maar ze vertelden mij
meteen: 'Daar hebben we geen
geld voor. Maar we willen je
wel met alles terzijde staan'."
De Luteijns besloten daarom
zelf de trap maar te financieren.
De overbrugging van het hoogte
verschil, 8,25 meter om precies
te zijn, is een stevige financiële
aderlating. De trap gaat de Lute
ijns ruim twintigduizend euro
kosten. „Het is een investering
in de strandtent, die wordt er
ook meer waard door", zegt Ton
Luteijn.
Logisch
Hoewel de trap privé gefinan
cierd wordt, moet-ie voor ieder
een toegankelijk zijn: voor gas
ten van het paviljoen én voor
strandgasten. Logisch, vindt
Ton Luteijn: „Het is niet eens in
me opgekomen om de trap al
leen voor mezelf te gebruiken."
De komende twee weken wordt
de constructie van Azobe-hard-
hout in elkaar gezet. Ton is blij
dat alles snel en vlotjes is verlo
pen. „Zowel de onderhandeling
met het waterschap als met de
gemeente. Ze hebben het echt
snel afgehandeld. Ze dachten:
hij wil natuurlijk nog voor het
seizoen beginnen met de trap."
De Vlissingse stranden ter hoog
te van hotel Westduin worden
de laatste tijd flink onder han
den genomen. „Binnenkort ko
men er kunststof plankiers. En
er zijn net vuilnisbakken ge
plaatst", vertelt Sandra Luteijn.
„Zelf willen we een webcam in
onze strandtent plaatsen, en be
ginnen we binnenkort met de
verhuur van grote strandkus-
sens, dé hype in Turkije op dit
moment. Bovendien willen we
met een aanhangwagen ge
naamd Mini-Tiki frisdrank en
ijs op het strand gaan verkopen,
op enkele honderden meters van
onze strandtent, waar nu nog
niks is." De nieuwe strandtrap
bij Kon-Tiki wordt 12 mei fees
telijk geopend door wethouder
E. Walrave-Troost.
Ton Luteijn, eigenaar van strandpaviljoen Kon-Tiki, sjouwt met planken voor de nieuwe trap. foto Lex de Meester
VLISSINGEN - Vrolijke kleuren op het Scheldeplein in Vlissingen. foto Ruben Oreel