pzc
Ongevallen door andere regels
Veertien mensen herdenken ramp Tsjernobyl
Verkstraf voor telen
liet en wapenbezit
Eindhovenaar als 5.000.000e door tunnel
Containerterminal
een van de weinige
'groeibriljantjes'
13
Campagne wijst op verschil verkeersvoorschriften in Nederland en België
[wee fietsers
;e\vond bij
lanrijding
Üraaienvanger
ebruikersdag
Intdek Kasteel
Regentonnen voor Bangladesh
Openbaar Ministerie wil verhuizen
Meer planten met speciale doppen
Boete voor bezit neppistool
dinsdag 27 april 2004
ruften Jansen
flDDELBURG - Het Regio
nal Orgaan Verkeersveiligheid
geland (ROVZ) en het Belgisch
istituut voor de Verkeersveilig-
,id(BIVV) houden komende zo-
jjr een voorlichtingscampagne
iZeeuws-Vlaanderen, Oost- en
fest-Vlaanderen om verkeers-
jjlnemers te wijzen op verschil-
s tussen verkeersregels aan
jyde zijden van de grens. Het
seven is dat daardoor minder
iederlanders betrokken raken
lij ongelukken in Vlaanderen
omgekeerd.
HjITAART - Bij een aanrijding
ssen twee fietsers in Kuitaart-
jjn gistermiddag beide betrok-
jnen gewond geraakt.
fet ongeval gebeurde op de
[ulsterweg. Een dertienjarige
jagen uit de gemeente Hulst
Etste in een groepje over het
ïtspad aan de Hulsterweg ko-
ade uit de richting van Hulst,
c dezelfde weg kwam hem een
I-jarige fietser uit Breskens te-
aoet. Doordat de jongen in
b groep fietste zag hij de te-
;r uit Breskens te laat.
ie 38-jarige man week uit,
etste tegen een betonnen schei-
nd en kwam in botsing
iet de 13-jarige fietser. De jon-
auit de gemeente Hulst hield
an de aanrijding pijnlijke elle-
;gen en rug over. De man uit
Ëskens werd, ter controle, per
abidance overgebracht naar
'.ziekenhuis.
•HEER ABTSKERKE - De po-
Se heeft gisteren aan de Bim-
dsweg in 's Heer Abtskerke
tvangkooi voor kraaien en ek-
aangetroffen. Er zaten een
ende kraai en ekster in. De
en vogels zijn in beslag ge
nen. De 76-jarige eigenaar is
er de politie gehoord.
jlNKENSZAND - Het Tech-
tentrum Zeeland, de Pabo
a de Hogeschool Zeeland en
IRegionaal Pedagogisch Cen-
;jn Zeeland houden morgen
gebruikersdag voor het Ont-
Kasteel, met het thema
eruit wat erin zit! Leer-
iten uit het basisonderwijs
len workshops volgen, die
gericht zijn de techniekles-
van het kasteel te verbre-
De bijeenkomst duurt van
115 tot 17.30 uur.
bij nader inzien
ra verhaal over de Kruïningse 'reu-
Jo Koeman in het katern Re-
tsgevan afgelopen zaterdag is geen
atgedaan aan het aantal bijenkasten
bijhoudt. Dat zijn er 24 in gaarden
Is streek en vijf in zijn tuin. Koeman
tilt daarbij aan de vermelding dat hij
tijn pensionering als navodepotbe-
fefin 1996 houder was van een eh-
diploma.
Wie bij een verkeerslicht in Ne
derland groen licht heeft om
linksaf te slaan, weet zich er re
delijk van verzekerd dat hij vrij
baan heeft. In België moet in die
situatie altijd nog rekening wor
den gehouden met tegemoetko
mend verkeer dat voorrang
heeft. Een van rechts komende
automobilist heeft in België
geen voorrang als hij vóór het
oprijden van de kruising even
stil heeft gestaan. In Nederland
heeft verkeer van rechts op een
gelijkwaardige kruising altijd
voorrang.
Voorbeelden van kleine verschil
len die soms ernstige gevolgen
hebben. De voorlichtingscam
pagne die Zeeland en de beide
Vlaamse provincies houden, is
opgezet om die verschillen on
der de aandacht te brengen. Het
uiteindelijke doel strekt verder:
de Europese Unie moet werken
aan harmonisatie van verkeers
regels, zodat verwarrende afwij
kingen worden weggewerkt.
Al jaren leeft in Zeeuws-Vlaan
deren het idee dat de verkeerson
veiligheid daar mede wordt ver
oorzaakt doordat vijftien pro
cent van de verkeersdeelnemers
uit België komt. „Uit onderzoek
is gebleken dat die opvatting
niet valt te onderbouwen", zegt
Henk Rhebergen, coördinator
van het ROVZ, „maar duidelijk
is wel dat bij een bepaald type
ongevallen, bijvoorbeeld bij ver
keerslichten en in voorrangssi
tuaties, naar verhouding vrij
veel Belgen zijn betrokken."
In het kader van het veiligheids-
overleg in de Euregio Schelde-
mond is vorig jaar bekeken of
Nederlanders in België en Bel
gen in Nederland oververtegen
woordigd zijn bij sommige soor
ten ongevallen.
Daarbij zijn statistieken en pro
cessen-verbaal van ongelukken
geanalyseerd en er is gesproken
met politiefunctionarissen. Bo
vendien zijn de verkeersregle
menten van Nederland en Bel
gië nauwkeurig met elkaar ver
geleken.
Dat bracht verschillen aan de
dag die tijdens een voorlichtings
campagne onder de aandacht
worden gebracht. Behalve aan
de voorrangsregel voor verkeer
van rechts en aan groen licht
voor linksaf slaand verkeer, zal
onder meer aandacht worden be
steed aan afwijkende regels
voor motorrijders (een inhaal-
verbod voor auto's geldt voor
hen in België niet en in Neder
land wél) en voor wielertour-
clubs met een volgwagen (moe
ten in Nederland over het fiets
pad en in België over de weg).
In de campagne wordt ook inge
gaan op het verschijnsel dat Ne
derlanders in België harder rij
den dan ze in eigen land gewend
zijn en op verschillen in snel
heidscontroles en bijbehorende
boetes. De verschillen in ver
keersregels worden onder de
aandacht van de Europese Unie
gebracht. Rhebergen: „Daar zal
een definitieve oplossing van
daan moeten komen door de re
gels zoveel mogelijk gelijk te
trekken."
De voorlichtingscampagne be
gint 2 juli. Een bekende Neder
lander en een bekende Vlaming
luiden de actie in.
De campagne duurt tot eind au
gustus. Ze is opgezet als een
proef. Rhebergen verwacht dat
in de toekomst ook Midden-Zee
land erbij betrokken wordt. An
dere grensregio's hebben ook al
blijk gegeven belangstelling te
hebben.
Bij de centrale in Borssele slaan tegenstanders van kernenergie stil bij de ramp in Tsjernobyl, achttien jaar geleden.
foto Lex de Meester
door Maurits Sep
BORSSELE - Harrisburg, Bho-
pal, Tsjernobyl. Massa's jonge
ren hebben geen idee welke ram
pen die plaatsen hebben getrof
fen. En daarom, vindt Jan Lou-
werse uit Middelburg, is het
goed te herdenken dat achttien
jaar geleden de kerncentrale
van Tsjernobyl ontplofte.
„Welkom bij EPZ", meldt de
lichtkrant voor de kerncentrale
Borssele. Maar het toegangshek
is dicht. Het is (nog volgens
EPZ) 26-04-04. 19.16, 18,5 gra
den Celsius. Els Verhage van de
actiegroep Stop Borssele bindt
met een medestandster een ei
gen boodschap aan het hek. Ze
hebben er twee kleine spandoek-
jes voor nodig.
„Wij herdenken Tsjernobyl met
het oog op de toekomst", staat
erop te lezen.
Verhage steekt een paar rode ro
zen in de spandoekjes, anderen
leggen bloemen op de grond.
Jan Louwerse van Stop Borsse
le, vraagt de veertien aanwezi
gen om een minuut stilte. Waar
aan hij dacht? „Ik stond even
stil bij alle doden die wereld
wijd door kernenergie zijn geval
len", verklaart hij na afloop.
Louwerse is tevreden over de op
komst. „Zeker gezien de aard
van de discussie, die steeds het
zelfde is, en gezien het feit dat
het een zaak van de lange adem
is."
Bovendien, de herdenking van
Tsjernobyl in Borssele is niet de
enige. „Vooral in Frankrijk en
Duitsland vinden veel acties
plaats. Ach, Duitsers zijn altijd
milieuvriendelijker geweest dan
Nederlanders. Maar daar heb
ben ze dan ook veel meer last ge
had van de gevolgen van Tsjer
nobyl." Ook Els Verhage, die
heeft opgeroepen tot de herden
king, is blij met het aantal aan
wezigen. „En het is een divers
publiek, dat is goed." De afgelo
pen dagen heeft ze alleen maar
positieve reacties gehad op het
initiatief om de slachtoffers van
Tsjernobyl te herdenken. „Men
sen zijn wel verbaasd dat het al
weer achttien jaar geleden is. Ze
weten ook nog precies waar ze
destijds waren. En dat de
koeien naar binnen moesten, en
hoe eng het was. Maar ja, men
sen denderen gauw over hun
angsten heen. En dan neemt de
economie het weer over.
Terwijl Louwerse terugdacht
aan de slachtoffers van het verle
den, gingen de gedachten van
Verhage uit naar de toekomst.
„Dat we eens beter gaan naden
ken over de toekomst van de
mensheid."
orMarco Hamelink
KDELBURG - Een 33-jarige
muit Westdorpe moest giste-
voorkomen wegens het telen
iwiet en het in het bezit heb-
van een semi-automatisch
'ooi en een nep-Uzi.
vader van zijn vriendin
öt zich bij de politierechter
Middelburg verantwoorden.
20 48-jarige Terneuzenaar
ïdbeschuldigd van het bezit-
lvan 13 imitatiepistolen, een
rtpistool en een luchtdrukge-
r.
de Westdorpenaar werden
in oktober vorig jaar 151
planten en de nep-Uzi aan-
ruffen Het semi-automati-
spistool wilde hij een dag la-
doorzijn vriendin bij de poli-
laten afgeven.
vader van het meisje kwam
•echter achter en verwittig-
®lf de politie. Deze trof bij
Terneuzenaar naast het pis
teen grote verzameling zoge-
aansteker- en imitiatiepis-
saan.
Westdorpenaar vertelde poli-
tohter A. Gaakeer dat de imi-
eUzial het gemeubileer-
^is dat hij huurt aanwezig
'toen hij daar kwam wonen,
semi-automatische pistool
was volgens hem een verzamel
object.
De Terneuzenaar was zich van
geen kwaad bewust. Hij verza
melt al jaren neppistolen die hij
in een afgesloten vitrinekast in
zijn huis bewaart.
Officier van justitie J. Zonder
van oordeelde echter dat ook
het in het bezit hebben van plas
tic neppistolen een overtreding
is op de wet wapens en munitie.
Hij eiste een boete van 460 euro
tegen de Terneuzenaar.
De man uit Westdorpe hoorde
een zwaardere straf tegen hem
eisen. De officier van justitie
stelde dat de man al eerder was
veroordeeld voor het bezit van
een semi-automatisch wapen en
vroeg om een onvoorwaardelij
ke gevangenisstraf van vier
maanden. De politierechter wil
de echter niet zo ver gaan en ver
oordeelde de Westdorpenaar tot
een werkstraf van 180 uur en
een voorwaardelijke gevangenis
straf van een maand.
Ook wat betreft de Terneuze
naar was Gaakeer coulant. Ze
geloofde wel dat de man de nep
pistolen uit verzameloogpunt in
zijn bezit had, maar stelde wel
dat het een strafbaar feit was.
De man kreeg een boete van 460
euro waarvan tweehonderd
voorwaardelijk.
BORSSELE - Een bloemetje, een theaterbon en een uitgebreid infor
matiepakket over Zeeland en de Westcrscheldetunnel. Chauffeur
Maikel van Nistelrode (rechts) uit Eindhoven was gistermiddag blij
verrast dat hij degene was die als vijf miljoenste passant van de
Westerseheldetunnel in de boeken komt.
Het was of de chauffeur van transportbedrijf Oirschot er speciaal
voor was uitgekozen. Want Van Nistelrode bleek een rijdende recla
mezuil te zijn. Hij komt, meestal met een lading Volvo's, Opels of Ja
guars voor Gent, met zijn autotransporter twee-tot vier keer per
week door de tunnel. „Ik rijd er graag door. Ruim, breed genoeg,
comfortabel en een stuk sneller dan vroeger. En een informatiepak
ket over Zeeland is ook al niet gek, want we dachten er net over om
met onze kleine van een jaar oud vakantie in Zeeland te vieren."
Manager Ingo de Moor (links op de foto) van de afdeling communi
catie en marketing glom van oor tot oor na het horen van alle com
plimenten. Betere reclame kon hij niet krijgen.
De Moor benadrukte overigens wel dat Van Nistelrode niet de enige
tevreden tunnelgebruiker is. „Er rijden dagelijks vaak meer dan der
tienduizend voertuigen door de tunnel. Weggebruikers weten de
vaste oeververbinding dus nog beter te vinden dan we al hadden
verwacht." foto Wim Kooyman
GOES - Het centrum voor ontwikkelingssamenwerking
en duurzaam beleid, COS Zeeland, is begonnen met een
actie Een Ton voor Water. Inwoners van de gemeenten
Middelburg, Vlissingen, Borsele, Goes, Kapelle, Tholen
en Veere kunnen een waterton kopen, waarvan vijf euro
naar drinkwaterprojecten in Bangladesh gaat. Voor basis
scholen is er een lespakket met dezelfde titel samenge
steld.
MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie wil verhuizen
naar het voormalige kantoorgebouw van de belasting
dienst aan de Kousteensedijk in Middelburg.
De verhuizing is noodzakelijk omdat de Middelburgse
rechtbank uit z'n jasje groeit. Het Openbaar Ministerie
heeft nog geen definitieve toestemming gekregen om te
verhuizen.
Volgens de woordvoerdster van het Openbaar Ministerie,
E. Boot, is het wachten nog op het groene licht vanuit
Den Haag. Ze hoopt dat een dezer maanden het verlossen
de ja-woord wordt gegeven.
Als dat komt, duurt het echter nog vele maanden voordat
er daadwerkelijk wordt verhuisd. Het kantoorgebouw
moet dan immers Worden aangepast aan de wensen en ei
sen van het Openbaar Ministerie. Ze verwacht dat in de
loop van het voorjaar van 2005 de verhuizing plaats
heeft.
GOES - Het Waterschap Zeeuwse Eilanden staat boeren
een smallere teelvrije zone toe bij het gebruik van ventu-
ri-spleetdoppen. Dat zijn voorzieningen die het uiteinden
van spuitinstallaties zitten.
Normaal gesproken moet de ruimte tussen de slootkant
en de gewassen 1,50 meter bedragen om te voorkomen dat
meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen in het opper
vlaktewater komen. De landbouworganisaties hebben ver
zocht die ruimte tot een meter te mogen beperken als de
speciale doppen onder bepaalde voorwaarden worden ge
bruikt.
De Technische Commissie van de waterschappen adviseer
de positief. Het bestuur van Zeeuwse Eilanden gaat ak
koord omdat de bescherming gelijk blijft.
MIDDELBURG - Een twintigjarige man uit Sluiskil moet
zeventig euro boete betalen voor bezit van een nepwapen.
De Middelburgse politierechter A. Gaakeer legde de man
gisteren bovendien zeventig euro boete voorwaardelijk
op.
De man werd in oktober vorig jaar in de gemeente Temeu-
zen betrapt met een imitatiepistool. De Sluiskillenaar ver
klaarde het nepwapen te hebben omdat hij al geruime
tijd werd lastiggevallen en achtervolgd door een groep
jongens.
Officier van Justitie J. Zondervan eiste een boete van 170
euro. De raadsman van de Sluiskillenaar vroeg de politie
rechter om een gedeelte van de geldboete om te zetten in
een werkstraf, omdat de jongeman met schulden kampt.
De politierechter achtte een werkstraf niet nodig, maar
hield in haar vonnis wel rekening met de persoonlijke si
tuatie van de Sluiskillenaar.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Het gaat de
laatste jaren minder goed in de
Zeeuwse havens. Bestaande be
drijven hebben versterking in
de vorm van ruime contai
ner-voorzieningen nodig. Een
Westerschelde Container Termi
nal biedt nieuwe kansen voor
verbetering van de economie.
Andere economische sectoren
dan de havens missen voldoende
'groeibriljanten' om de econo
mie - en daarmee de werkgele
genheid - gezond te houden.
Ook daar zijn, net als in de ha
vens, heel wat knelpunten in de
economische ontwikkeling. Zee
land moet derhalve inzetten op
groei in alle economische secto
ren.
Dit kwam gistermiddag naar vo
ren tijdens een 'gezamenlijk fei
tenonderzoek' van provincie en
vertegenwoordigers van bedrijfs
leven en vakbeweging in Middel
burg. Het bleek niet eenvoudig
om duidelijk te omschrijven wat
de problemen zijn, op grond
waarvan voor Zeeland een Wes
terschelde Container Terminal
onontbeerlijk is (ofwel: een
dwingende reden van groot
openbaar belang is).
Herkansing
Als de provincie een herkansing
van het WCT-project wil door
zetten, moeten de zwakke kan
ten van de (haven)economie wel
hard gemaakt worden, onder
streepte adviseur A. ten Thij.
„Ik verwacht meer dan: we wil
len dat graag. Er zijn concrete
gegevens en analyses nodig."
Tijdens een tweede bijeenkomst
gisteravond met de natuur- en
milieuorganisaties was dat ook
des poedels kern: zijn de proble
men in de havens echt zo groot,
dat een WCT de enig zaligma
kende oplossing is? De 'groene'
vertegenwoordigers bepleitten
een breed onderzoek naar ande
re mogelijkheden om de econo
mie te versterken.
Daarbij moet gebruik gemaakt
worden van een sterke kant van
Zeeland: de groen-blauwe oase.
Dus bijvoorbeeld verbrede land
bouw, hoogwaardige recreatie
ve voorzieningen, zorgvoorzie
ningen (bijvoorbeeld voor pen-
sionado's), watergebonden acti
viteiten en inspelen op economi
sche mogelijkheden voor Zee
land als ontstress-provincie.
Met name vanuit het bedrijfsle
ven werd nog eens gehamerd op
de moeilijkheden van de havens:
een eenzijdige productiestruc
tuur, onvoldoende concurrentie
kracht, alleen kansen voor klei
ne markten ('alleen de kruimels
blijven voor de Zeeuwse havens
over') en het ontbreken van de
mogelijkheid om in te spelen (en
mee te profiteren) van de wereld
wijd snel groeiende container-
markt. „Voor containervoorzie
ningen is een grootschalige aan
pak vereist", luidde de stelling.
Adviseur P. Bleumink gaf aan
dat voor het provinciale so
ciaal-economisch beleidsplan
hard gewerkt wordt aan een
doorlichting van de zes economi
sche sectoren: havens, land
bouw, recreatie, visserij en aqua-
cultuur, zorg en overige bedrij
vigheid (waaronder detailhan
del en dienstverlening). Hij be
klemtoonde dat veel van deze
sectoren met tegenwind kampen
en nieuwe impulsen nodig heb
ben.
Het aantal sectoren waarin eni
ge redelijke groei haalbaar is,
blijft echter beperkt, betoogde
adviseur M. van de Bossche.
„De WCT is een kans. Laat je
die schieten, dan mis je een
reëele groeimogelijkheid. Het is
één van de schaarse groeibriljan
tjes in de Zeeuwse economie." J.
Bongers (Industriegroep Mid
den-Zeeland) merkte op dat een
WCT geen oplossing is voor pro
blemen van gisteren of vandaag,
maar inspeelt op de voorschrij-
dende containerisatie in de we
reld. P. Hazelager (FNV) was
het daar mee eens. „Voor de
Zeeuwse economie zie ik verder
weinig lichtpunten, op de pen
sioen-migranten na."
In de discussies kwam ook de
vraag aan de orde of - als er een
WCT is - het vervoer gediri
geerd kan worden: meer over
water, minder per spoor en over
de weg. De teneur is dat vervoer
per schip toeneemt. W. Freeling
(Zeeland Seaports) zei dat de in
schatting dat 16 procent van de
containers per trein gaat, aan de
hoge kant ligt. Van de Bossche!
stelde dat de geluidoverlast,'
langs de Zeeuwse lijn in vergelij-:
king met andere regio's best te'
overzien is, ook als het aantal-
goederentreinen stijgt.