pzc Ongevallen door andere regels Veertien mensen herdenken ramp Tsjernobyl Verkstraf voor telen liet en wapenbezit Eindhovenaar als 5.000.000e door tunnel Containerterminal een van de weinige 'groeibriljantjes' 13 Campagne wijst op verschil verkeersvoorschriften in Nederland en België [wee fietsers ;e\vond bij lanrijding Üraaienvanger ebruikersdag Intdek Kasteel Regentonnen voor Bangladesh Openbaar Ministerie wil verhuizen Meer planten met speciale doppen Boete voor bezit neppistool dinsdag 27 april 2004 ruften Jansen flDDELBURG - Het Regio nal Orgaan Verkeersveiligheid geland (ROVZ) en het Belgisch istituut voor de Verkeersveilig- ,id(BIVV) houden komende zo- jjr een voorlichtingscampagne iZeeuws-Vlaanderen, Oost- en fest-Vlaanderen om verkeers- jjlnemers te wijzen op verschil- s tussen verkeersregels aan jyde zijden van de grens. Het seven is dat daardoor minder iederlanders betrokken raken lij ongelukken in Vlaanderen omgekeerd. HjITAART - Bij een aanrijding ssen twee fietsers in Kuitaart- jjn gistermiddag beide betrok- jnen gewond geraakt. fet ongeval gebeurde op de [ulsterweg. Een dertienjarige jagen uit de gemeente Hulst Etste in een groepje over het ïtspad aan de Hulsterweg ko- ade uit de richting van Hulst, c dezelfde weg kwam hem een I-jarige fietser uit Breskens te- aoet. Doordat de jongen in b groep fietste zag hij de te- ;r uit Breskens te laat. ie 38-jarige man week uit, etste tegen een betonnen schei- nd en kwam in botsing iet de 13-jarige fietser. De jon- auit de gemeente Hulst hield an de aanrijding pijnlijke elle- ;gen en rug over. De man uit Ëskens werd, ter controle, per abidance overgebracht naar '.ziekenhuis. •HEER ABTSKERKE - De po- Se heeft gisteren aan de Bim- dsweg in 's Heer Abtskerke tvangkooi voor kraaien en ek- aangetroffen. Er zaten een ende kraai en ekster in. De en vogels zijn in beslag ge nen. De 76-jarige eigenaar is er de politie gehoord. jlNKENSZAND - Het Tech- tentrum Zeeland, de Pabo a de Hogeschool Zeeland en IRegionaal Pedagogisch Cen- ;jn Zeeland houden morgen gebruikersdag voor het Ont- Kasteel, met het thema eruit wat erin zit! Leer- iten uit het basisonderwijs len workshops volgen, die gericht zijn de techniekles- van het kasteel te verbre- De bijeenkomst duurt van 115 tot 17.30 uur. bij nader inzien ra verhaal over de Kruïningse 'reu- Jo Koeman in het katern Re- tsgevan afgelopen zaterdag is geen atgedaan aan het aantal bijenkasten bijhoudt. Dat zijn er 24 in gaarden Is streek en vijf in zijn tuin. Koeman tilt daarbij aan de vermelding dat hij tijn pensionering als navodepotbe- fefin 1996 houder was van een eh- diploma. Wie bij een verkeerslicht in Ne derland groen licht heeft om linksaf te slaan, weet zich er re delijk van verzekerd dat hij vrij baan heeft. In België moet in die situatie altijd nog rekening wor den gehouden met tegemoetko mend verkeer dat voorrang heeft. Een van rechts komende automobilist heeft in België geen voorrang als hij vóór het oprijden van de kruising even stil heeft gestaan. In Nederland heeft verkeer van rechts op een gelijkwaardige kruising altijd voorrang. Voorbeelden van kleine verschil len die soms ernstige gevolgen hebben. De voorlichtingscam pagne die Zeeland en de beide Vlaamse provincies houden, is opgezet om die verschillen on der de aandacht te brengen. Het uiteindelijke doel strekt verder: de Europese Unie moet werken aan harmonisatie van verkeers regels, zodat verwarrende afwij kingen worden weggewerkt. Al jaren leeft in Zeeuws-Vlaan deren het idee dat de verkeerson veiligheid daar mede wordt ver oorzaakt doordat vijftien pro cent van de verkeersdeelnemers uit België komt. „Uit onderzoek is gebleken dat die opvatting niet valt te onderbouwen", zegt Henk Rhebergen, coördinator van het ROVZ, „maar duidelijk is wel dat bij een bepaald type ongevallen, bijvoorbeeld bij ver keerslichten en in voorrangssi tuaties, naar verhouding vrij veel Belgen zijn betrokken." In het kader van het veiligheids- overleg in de Euregio Schelde- mond is vorig jaar bekeken of Nederlanders in België en Bel gen in Nederland oververtegen woordigd zijn bij sommige soor ten ongevallen. Daarbij zijn statistieken en pro cessen-verbaal van ongelukken geanalyseerd en er is gesproken met politiefunctionarissen. Bo vendien zijn de verkeersregle menten van Nederland en Bel gië nauwkeurig met elkaar ver geleken. Dat bracht verschillen aan de dag die tijdens een voorlichtings campagne onder de aandacht worden gebracht. Behalve aan de voorrangsregel voor verkeer van rechts en aan groen licht voor linksaf slaand verkeer, zal onder meer aandacht worden be steed aan afwijkende regels voor motorrijders (een inhaal- verbod voor auto's geldt voor hen in België niet en in Neder land wél) en voor wielertour- clubs met een volgwagen (moe ten in Nederland over het fiets pad en in België over de weg). In de campagne wordt ook inge gaan op het verschijnsel dat Ne derlanders in België harder rij den dan ze in eigen land gewend zijn en op verschillen in snel heidscontroles en bijbehorende boetes. De verschillen in ver keersregels worden onder de aandacht van de Europese Unie gebracht. Rhebergen: „Daar zal een definitieve oplossing van daan moeten komen door de re gels zoveel mogelijk gelijk te trekken." De voorlichtingscampagne be gint 2 juli. Een bekende Neder lander en een bekende Vlaming luiden de actie in. De campagne duurt tot eind au gustus. Ze is opgezet als een proef. Rhebergen verwacht dat in de toekomst ook Midden-Zee land erbij betrokken wordt. An dere grensregio's hebben ook al blijk gegeven belangstelling te hebben. Bij de centrale in Borssele slaan tegenstanders van kernenergie stil bij de ramp in Tsjernobyl, achttien jaar geleden. foto Lex de Meester door Maurits Sep BORSSELE - Harrisburg, Bho- pal, Tsjernobyl. Massa's jonge ren hebben geen idee welke ram pen die plaatsen hebben getrof fen. En daarom, vindt Jan Lou- werse uit Middelburg, is het goed te herdenken dat achttien jaar geleden de kerncentrale van Tsjernobyl ontplofte. „Welkom bij EPZ", meldt de lichtkrant voor de kerncentrale Borssele. Maar het toegangshek is dicht. Het is (nog volgens EPZ) 26-04-04. 19.16, 18,5 gra den Celsius. Els Verhage van de actiegroep Stop Borssele bindt met een medestandster een ei gen boodschap aan het hek. Ze hebben er twee kleine spandoek- jes voor nodig. „Wij herdenken Tsjernobyl met het oog op de toekomst", staat erop te lezen. Verhage steekt een paar rode ro zen in de spandoekjes, anderen leggen bloemen op de grond. Jan Louwerse van Stop Borsse le, vraagt de veertien aanwezi gen om een minuut stilte. Waar aan hij dacht? „Ik stond even stil bij alle doden die wereld wijd door kernenergie zijn geval len", verklaart hij na afloop. Louwerse is tevreden over de op komst. „Zeker gezien de aard van de discussie, die steeds het zelfde is, en gezien het feit dat het een zaak van de lange adem is." Bovendien, de herdenking van Tsjernobyl in Borssele is niet de enige. „Vooral in Frankrijk en Duitsland vinden veel acties plaats. Ach, Duitsers zijn altijd milieuvriendelijker geweest dan Nederlanders. Maar daar heb ben ze dan ook veel meer last ge had van de gevolgen van Tsjer nobyl." Ook Els Verhage, die heeft opgeroepen tot de herden king, is blij met het aantal aan wezigen. „En het is een divers publiek, dat is goed." De afgelo pen dagen heeft ze alleen maar positieve reacties gehad op het initiatief om de slachtoffers van Tsjernobyl te herdenken. „Men sen zijn wel verbaasd dat het al weer achttien jaar geleden is. Ze weten ook nog precies waar ze destijds waren. En dat de koeien naar binnen moesten, en hoe eng het was. Maar ja, men sen denderen gauw over hun angsten heen. En dan neemt de economie het weer over. Terwijl Louwerse terugdacht aan de slachtoffers van het verle den, gingen de gedachten van Verhage uit naar de toekomst. „Dat we eens beter gaan naden ken over de toekomst van de mensheid." orMarco Hamelink KDELBURG - Een 33-jarige muit Westdorpe moest giste- voorkomen wegens het telen iwiet en het in het bezit heb- van een semi-automatisch 'ooi en een nep-Uzi. vader van zijn vriendin öt zich bij de politierechter Middelburg verantwoorden. 20 48-jarige Terneuzenaar ïdbeschuldigd van het bezit- lvan 13 imitatiepistolen, een rtpistool en een luchtdrukge- r. de Westdorpenaar werden in oktober vorig jaar 151 planten en de nep-Uzi aan- ruffen Het semi-automati- spistool wilde hij een dag la- doorzijn vriendin bij de poli- laten afgeven. vader van het meisje kwam •echter achter en verwittig- ®lf de politie. Deze trof bij Terneuzenaar naast het pis teen grote verzameling zoge- aansteker- en imitiatiepis- saan. Westdorpenaar vertelde poli- tohter A. Gaakeer dat de imi- eUzial het gemeubileer- ^is dat hij huurt aanwezig 'toen hij daar kwam wonen, semi-automatische pistool was volgens hem een verzamel object. De Terneuzenaar was zich van geen kwaad bewust. Hij verza melt al jaren neppistolen die hij in een afgesloten vitrinekast in zijn huis bewaart. Officier van justitie J. Zonder van oordeelde echter dat ook het in het bezit hebben van plas tic neppistolen een overtreding is op de wet wapens en munitie. Hij eiste een boete van 460 euro tegen de Terneuzenaar. De man uit Westdorpe hoorde een zwaardere straf tegen hem eisen. De officier van justitie stelde dat de man al eerder was veroordeeld voor het bezit van een semi-automatisch wapen en vroeg om een onvoorwaardelij ke gevangenisstraf van vier maanden. De politierechter wil de echter niet zo ver gaan en ver oordeelde de Westdorpenaar tot een werkstraf van 180 uur en een voorwaardelijke gevangenis straf van een maand. Ook wat betreft de Terneuze naar was Gaakeer coulant. Ze geloofde wel dat de man de nep pistolen uit verzameloogpunt in zijn bezit had, maar stelde wel dat het een strafbaar feit was. De man kreeg een boete van 460 euro waarvan tweehonderd voorwaardelijk. BORSSELE - Een bloemetje, een theaterbon en een uitgebreid infor matiepakket over Zeeland en de Westcrscheldetunnel. Chauffeur Maikel van Nistelrode (rechts) uit Eindhoven was gistermiddag blij verrast dat hij degene was die als vijf miljoenste passant van de Westerseheldetunnel in de boeken komt. Het was of de chauffeur van transportbedrijf Oirschot er speciaal voor was uitgekozen. Want Van Nistelrode bleek een rijdende recla mezuil te zijn. Hij komt, meestal met een lading Volvo's, Opels of Ja guars voor Gent, met zijn autotransporter twee-tot vier keer per week door de tunnel. „Ik rijd er graag door. Ruim, breed genoeg, comfortabel en een stuk sneller dan vroeger. En een informatiepak ket over Zeeland is ook al niet gek, want we dachten er net over om met onze kleine van een jaar oud vakantie in Zeeland te vieren." Manager Ingo de Moor (links op de foto) van de afdeling communi catie en marketing glom van oor tot oor na het horen van alle com plimenten. Betere reclame kon hij niet krijgen. De Moor benadrukte overigens wel dat Van Nistelrode niet de enige tevreden tunnelgebruiker is. „Er rijden dagelijks vaak meer dan der tienduizend voertuigen door de tunnel. Weggebruikers weten de vaste oeververbinding dus nog beter te vinden dan we al hadden verwacht." foto Wim Kooyman GOES - Het centrum voor ontwikkelingssamenwerking en duurzaam beleid, COS Zeeland, is begonnen met een actie Een Ton voor Water. Inwoners van de gemeenten Middelburg, Vlissingen, Borsele, Goes, Kapelle, Tholen en Veere kunnen een waterton kopen, waarvan vijf euro naar drinkwaterprojecten in Bangladesh gaat. Voor basis scholen is er een lespakket met dezelfde titel samenge steld. MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie wil verhuizen naar het voormalige kantoorgebouw van de belasting dienst aan de Kousteensedijk in Middelburg. De verhuizing is noodzakelijk omdat de Middelburgse rechtbank uit z'n jasje groeit. Het Openbaar Ministerie heeft nog geen definitieve toestemming gekregen om te verhuizen. Volgens de woordvoerdster van het Openbaar Ministerie, E. Boot, is het wachten nog op het groene licht vanuit Den Haag. Ze hoopt dat een dezer maanden het verlossen de ja-woord wordt gegeven. Als dat komt, duurt het echter nog vele maanden voordat er daadwerkelijk wordt verhuisd. Het kantoorgebouw moet dan immers Worden aangepast aan de wensen en ei sen van het Openbaar Ministerie. Ze verwacht dat in de loop van het voorjaar van 2005 de verhuizing plaats heeft. GOES - Het Waterschap Zeeuwse Eilanden staat boeren een smallere teelvrije zone toe bij het gebruik van ventu- ri-spleetdoppen. Dat zijn voorzieningen die het uiteinden van spuitinstallaties zitten. Normaal gesproken moet de ruimte tussen de slootkant en de gewassen 1,50 meter bedragen om te voorkomen dat meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen in het opper vlaktewater komen. De landbouworganisaties hebben ver zocht die ruimte tot een meter te mogen beperken als de speciale doppen onder bepaalde voorwaarden worden ge bruikt. De Technische Commissie van de waterschappen adviseer de positief. Het bestuur van Zeeuwse Eilanden gaat ak koord omdat de bescherming gelijk blijft. MIDDELBURG - Een twintigjarige man uit Sluiskil moet zeventig euro boete betalen voor bezit van een nepwapen. De Middelburgse politierechter A. Gaakeer legde de man gisteren bovendien zeventig euro boete voorwaardelijk op. De man werd in oktober vorig jaar in de gemeente Temeu- zen betrapt met een imitatiepistool. De Sluiskillenaar ver klaarde het nepwapen te hebben omdat hij al geruime tijd werd lastiggevallen en achtervolgd door een groep jongens. Officier van Justitie J. Zondervan eiste een boete van 170 euro. De raadsman van de Sluiskillenaar vroeg de politie rechter om een gedeelte van de geldboete om te zetten in een werkstraf, omdat de jongeman met schulden kampt. De politierechter achtte een werkstraf niet nodig, maar hield in haar vonnis wel rekening met de persoonlijke si tuatie van de Sluiskillenaar. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Het gaat de laatste jaren minder goed in de Zeeuwse havens. Bestaande be drijven hebben versterking in de vorm van ruime contai ner-voorzieningen nodig. Een Westerschelde Container Termi nal biedt nieuwe kansen voor verbetering van de economie. Andere economische sectoren dan de havens missen voldoende 'groeibriljanten' om de econo mie - en daarmee de werkgele genheid - gezond te houden. Ook daar zijn, net als in de ha vens, heel wat knelpunten in de economische ontwikkeling. Zee land moet derhalve inzetten op groei in alle economische secto ren. Dit kwam gistermiddag naar vo ren tijdens een 'gezamenlijk fei tenonderzoek' van provincie en vertegenwoordigers van bedrijfs leven en vakbeweging in Middel burg. Het bleek niet eenvoudig om duidelijk te omschrijven wat de problemen zijn, op grond waarvan voor Zeeland een Wes terschelde Container Terminal onontbeerlijk is (ofwel: een dwingende reden van groot openbaar belang is). Herkansing Als de provincie een herkansing van het WCT-project wil door zetten, moeten de zwakke kan ten van de (haven)economie wel hard gemaakt worden, onder streepte adviseur A. ten Thij. „Ik verwacht meer dan: we wil len dat graag. Er zijn concrete gegevens en analyses nodig." Tijdens een tweede bijeenkomst gisteravond met de natuur- en milieuorganisaties was dat ook des poedels kern: zijn de proble men in de havens echt zo groot, dat een WCT de enig zaligma kende oplossing is? De 'groene' vertegenwoordigers bepleitten een breed onderzoek naar ande re mogelijkheden om de econo mie te versterken. Daarbij moet gebruik gemaakt worden van een sterke kant van Zeeland: de groen-blauwe oase. Dus bijvoorbeeld verbrede land bouw, hoogwaardige recreatie ve voorzieningen, zorgvoorzie ningen (bijvoorbeeld voor pen- sionado's), watergebonden acti viteiten en inspelen op economi sche mogelijkheden voor Zee land als ontstress-provincie. Met name vanuit het bedrijfsle ven werd nog eens gehamerd op de moeilijkheden van de havens: een eenzijdige productiestruc tuur, onvoldoende concurrentie kracht, alleen kansen voor klei ne markten ('alleen de kruimels blijven voor de Zeeuwse havens over') en het ontbreken van de mogelijkheid om in te spelen (en mee te profiteren) van de wereld wijd snel groeiende container- markt. „Voor containervoorzie ningen is een grootschalige aan pak vereist", luidde de stelling. Adviseur P. Bleumink gaf aan dat voor het provinciale so ciaal-economisch beleidsplan hard gewerkt wordt aan een doorlichting van de zes economi sche sectoren: havens, land bouw, recreatie, visserij en aqua- cultuur, zorg en overige bedrij vigheid (waaronder detailhan del en dienstverlening). Hij be klemtoonde dat veel van deze sectoren met tegenwind kampen en nieuwe impulsen nodig heb ben. Het aantal sectoren waarin eni ge redelijke groei haalbaar is, blijft echter beperkt, betoogde adviseur M. van de Bossche. „De WCT is een kans. Laat je die schieten, dan mis je een reëele groeimogelijkheid. Het is één van de schaarse groeibriljan tjes in de Zeeuwse economie." J. Bongers (Industriegroep Mid den-Zeeland) merkte op dat een WCT geen oplossing is voor pro blemen van gisteren of vandaag, maar inspeelt op de voorschrij- dende containerisatie in de we reld. P. Hazelager (FNV) was het daar mee eens. „Voor de Zeeuwse economie zie ik verder weinig lichtpunten, op de pen sioen-migranten na." In de discussies kwam ook de vraag aan de orde of - als er een WCT is - het vervoer gediri geerd kan worden: meer over water, minder per spoor en over de weg. De teneur is dat vervoer per schip toeneemt. W. Freeling (Zeeland Seaports) zei dat de in schatting dat 16 procent van de containers per trein gaat, aan de hoge kant ligt. Van de Bossche! stelde dat de geluidoverlast,' langs de Zeeuwse lijn in vergelij-: king met andere regio's best te' overzien is, ook als het aantal- goederentreinen stijgt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 47