PZC Bezwaar maken kan via internet i Hulpdiensten tunnel vals beschuldigd Kostenstijging van leerlingenvervoer baart Hulst zorgen Oranje boven Matacena neemt PSD-boten volgende maand in gebruik Gemeente biedt meer diensten via het net Terneuzen eerste gemeente met digitaal protest tegen bestemmingsplan Minister Peijs ipent kantoor Endeavour naar open water 19 K Historische band met Tobago Huis verkopen zonder te verhuizen Kamervragen derde koffieshop Claim Heros van de baan zeeuwse almanak Trots Ldactie: 0113-315649 vrtvw.pzc.nl Fmail:redactie@pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: I «oord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; 1 1:020-4562500. dinsdag 27 april 2004 editie Zeeuws-Vlaanderen tonrHarold de Puysseleijr IERNEUZEN - Een digitaal lo ket met informatie over een groot deel van de gemeentelijke producten en diensten is de be langrijkste aanwinst van de ver nieuwde internetsite van de ge- meente Terneuzen.De gemeente maakt het mensen gemakkelij ker om thuis informatie op te zoeken en formulieren in te vul len. Via het 'digitaal loket' kun nen bezoekers bijvoorbeeld zien wanneer zij in aanmerking ko men voor bepaalde subsidies, hoe zij het gemeentelijk archief kunnen raadplegen en een bui tenlands rijbewijs kunnen om wisselen. Ook de meest gebruik te formulieren zijn te downloa den. De nieuwe website voldoet vol gens de gemeente aan de eisen van 'drempels weg': de site is ook toegankelijk is voor slecht zienden en personen met een mo torische beperking, onder meer- IERNEUZEN - De gemeente lerneuzen maakt het als eerste jn Nederland mogelijk zienswij- ;en op het nieuwe bestemmings plan Buitengebied in te dienen na internet. 1 van Hoeve, projectleider voor de actualisering van de bestem mingsplannen in de gemeente, verwacht niet dat honderden IERNEUZEN - Minister K. Pe ijs van Verkeer en Waterstaat verricht maandag 24 mei de of fi dele opening van het nieuwe kantoor van het Havenschap Zeeland Seaports in Terneuzen. Het vier verdiepingen tellende pand, dat van een afstand lijkt een openstaande brug, moet straks onderdak bieden aan de zestig medewerkers van het schap. De business-unit in Vlis- singen wordt na ingebruikname ran de nieuwbouw gesloten. Het meuwe pand kostte het schap, inclusief de inrichting, ruim vijf miljoen euro. Het pand had ei genlijk al een half jaar eerder klaar moeten zijn, maar tegen- i bij het begin van de bouw zorgden voor vertraging. boor Frank van Cooten dnor Harold de Puysseleijr mensen gebruik zullen maken van de mogelijkheid, maar is wel benieuwd naar de ervarin gen. Het bestemmingsplan Buitenge bied is voor de gemeente een van de belangrijkste bestem mingsplannen en meteen het eer ste ruimtelijke plan dat de ge meente actualiseert. Het ontwerp van het plan ging een jaar geleden al de inspraak in. De gemeente publiceerde toen dit voorontwerp ook al op de website terneuzen.nl, en voor al de kaarten van het buitenge bied werden toen boven ver wachting (meer dan 1500 maal) geraadpleegd. Op het voorontwerp kwamen tweehonderd inspraakreacties binnen. Drempel De gemeente kiest er uit het oog punt van service aan de inwo ners voor om de mogelijkheid te bieden digitaal opmerkingen op het plan kenbaar te maken. „Het scheelt ons handenvol werk, maar is ook bedoeld om de drempel voor het indienen van zienswijzen te verlagen", al dus Van Hoeve. De gemeente wordt met haar vooruitstrevende opstelling nog wel enigszins in de wielen gere den door de wet. Die spreekt al leen over het 'schriftelijk' indie nen van zienswijzen, documen ten die bovendien van een hand tekening moeten zijn voorzien. Dat betekent dat mensen in het buitengebied die via de gemeen telijke website hun zienswijze op het bestemmingsplan duide lijk willen maken, na het invul len van een formulier op de site wel de moeite moeten nemen het formulier uit te printen, te ondertekenen en op te sturen. Een tweede optie is, op het for mulier aan te geven dat de ge meente het verzonden formulier uitprint en vervolgens ter onder tekening toestuurt. De verwachtingen over de proef zijn bij Van Hoeve niet al te hoog gespannen. Slechts onge veer de helft van alle huishou dens in de gemeente heeft een in ternetaansluiting. „Aan de ande re kant hoor ik, dat juist de boe ren voor een groot gedeelte onli ne zijn. Die moeten bijvoorbeeld HULST - De raadscommissie sa menleving praat volgende maand over de alsmaar stijgen de kosten van het leerlingen ver roer. De gemeente Hulst krijgt bit jaar een rekening gepresen teerd van bijna 400.000 euro. leerlingenvervoer is onder ceel van het contract tussen de brie gemeenten, verenigd in het samenwerkingsverband collec tief vervoer Zeeuws-Vlaande- ren, en vervoerder Regie bv. De meerderheid van het algemeen bestuur van het samenwerkings verband ging onlangs akkoord met de nieuwe tarieven van het leerlingenvervoer. Raadslid J. van Eek (CDA), de vertegenwoordiger van de ge meente Hulst in het algemeen «stuur van dit samenwerkings verband, maakt zich grote zor- over de enorme kostenstij gingen. Op zijn verzoek staat de- ie kwestie volgende maand op agenda van de raadscommis sie samenleving. Contractbreuk Van Eek zijn de nieu we, veel hogere tarieven, echter strijd met het contract. De tarieven voor ritten buiten Zeeland gaan van 0,286 euro tent paar 0,687 eurocent per ki lometer per leerling. Dat is een %ing van 240 procent. „Hulst kaait voor de kosten op", aldus Eek. De nieuwe tarieven jaan met terugwerkende kracht vanaf het schooljaar Voor de gemeente betekent dat een stijging met 160.000 euro per jaar, Daar iomt nog eens 160.000 euro bij -ver het schooljaar 2003/2004 veertigduizend euro vanaf 1 Wgustus tot aan het einde van bit jaar. Mst is veel meer geld kwijt ban Terneuzen en Sluis omdat te'kinderen in Hulst naar het ^ciaal onderwijs buiten de ge meentegrens gaan. De leerlin- s® van de voormalige Regen- üogschool in Hulst gaan nu aar Terneuzen en door de !°mst van de Westerscheldetun- moeten meer kilometers wor- gemaakt door de taxi's van ie. 'ens Van Eek is dat maar sen deel van het verhaal, want ook de tarieven stijgen. De ta riefstijging en de datum waarop de verhoging van krachht wordt, is volgens het CD A-raadslid echter niet onder bouwd. „Ik vraag me af waarom niet is gekozen voor een datum in de toekomst of bij het aan gaan van het nieuwe contract in 2005." Burgemeester J. F. Mulder vraagt Van Eek dit punt in de vergadering van de volgende ver gadering van de raadscommis sie samenleving aan de orde te stellen. TERNEUZEN - Slechts een handjevol liefhebbers dat van tevoren op de hoogte was, zag gistermiddag hoe de driemaster Endeavour de Pas van Terneuzen passeerde. De replica van de achttien- de-eeuwse bark waarmee James Cook naar Australië voer, is eerder deze maand al in Vlissingen te bezichtigen geweest. Na een verblijf in Antwerpen vertrok het 42 meter lange zeilschip gisterochtend vanuit de haven aldaar om naar de Rotterdamse Schiehaven te va ren. James Cook werd in 1728 geboren in Engeland. Hij maakte drie lange reizen over de aardbol. In 1770 ontdekte hij Nieuw-Zee- land. Hij bewees de cartografische en botanische wetenschap een enorme dienst met zijn reizen. Op zijn laatste tocht werd Cook ver moord door de bewoners van Hawaï. foto Camile Schelstraete door René Hoonhorst TERNEUZEN - De hulpverle ning bij een autobrand in de Westerscheldetunnel is zondag heel snel op gang gekomen. De Terneuzense brandweer was bin nen een kwartier ter plaatse, het eerste voertuig was er zelfs al na tien minuten. Kritiek van in de tunnel stilstaande automobilis ten en buitenstaanders - die gis teren beweerden dat de brand weer meer dan twintig minuten op zich liet wachten, waarna de brandweerslangen nauwelijks bluswater produceerden, is niet op feiten gebaseerd. De Terneuzense brandweercom mandant J. Meijering snapt wel hoe het komt. „Als je op hulp wacht, lijkt het altijd eeuwen te duren. En ik begrijp dat burge meester Gelok ook heeft gezegd dat het Borselse korps na twin tig minuten ter plaatse was. In de Terneuzense kazerne waren echter toevallig vijf, zes brand weerlieden aanwezig, waardoor het eerste voertuig direct na de melding kon uitrukken en we dus in tien minuten in de tunnel stonden." Met het huidige materieel en de huidige brandweerlocaties kan het bijna niet sneller, stelt Meije ring. Alleen de meldingsproce dure moet nog iets sneller kun nen worden uitgevoerd, maar dat is een kwestie van techni sche maatregelen 'en die kosten gewoon geld'. Burgemeester J. Lonink van Ter- neuzen benadrukt ook dat veel van de te bedenken verbeterin gen een bom duiten vergen. Toen Borsele en Terneuzen eer der een aanrijtijd van twaalf mi nuten wilden invoeren, heeft Den Haag laten weten dat die tijd niet vastgelegd hoefde te worden. „Niet zo gek, want als het kabinet die aanrijtijd als horm had aangenomen, moeten ze dat natuurlijk voor alle tun nels in het hele land doen. Dan moeten dus niet alleen aan bei de zijden van de Westerschelde tunnel beroepsbrandweerkorp sen komen, maar moeten ook el ders flinke investeringen wor den gedaan." De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Binnenlandse Za ken onderzoeken overigens mo menteel samen met Terneuzen, Borsele en de provincie welke maatregelen moeten worden ge nomen om veiligheid op en on der de Westerschelde te garande ren. Een werkgroep onder lei ding van commissaris van de ko ningin, W. van Gelder, komt voor het eind van het jaar met concrete voorstellen. Dow Raadslid G. van Boom (TOP) suggereerde gisteren nog eens dat de gemeentelijke brandweer moet samenwerken met het korps van chemiègig'ant Dow, 'die op twee minuten afstand van de tunnel zitten'. Lonink reageerde een beetje geërgerd op de suggestie. Brandweercom mandant Meijering bevestigt dat de brandweer al tijden in ge sprek is met bedrijfsbrandweer korpsen. „Niet alleen met het korps van Dow, maar ook met brandweer korpsen van andere grote bedrij ven in de Kanaalzone. We kij ken naai- zaken waarbij we el kaar kunnen aanvullen; met ma terieel en met deskundigheid en kennis. Daarbij wordt ook ge dacht aan hulpverlening in de tunnel. Nu kan dat nog niet, om dat alleen leden van de gemeen telijke korpsen de speciale oplei ding hebben gevolgd", aldus Me ijering. Van de oostbuis van de Wester scheldetunnel bleef gisteren lan ge tijd slechts één rijbaan open, omdat op de andere de schade van het ongeluk van zondag werd geïnventariseerd en gedeel telijk verholpen. De vernielde hulppost en het wegdek werden schoongemaakt. Overdreven Woordvoerder I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel geeft toe dat het wat overdreven lijkt om 6,6 kilometer rijbaan af te sluiten als slechts op vijftig me ter wegdek wat hoeft te gebeu ren. „Het afsluiten van een rij baan is in die situaties wettelijk verplicht, we zijn echter in ge sprek met Verkeer en Water staat om te kijken of we die re gels kunnen veranderen." Ook in de westbuis ging gistermid dag tussen half drie en kwart voor drie een rijbaan dicht, maar dat kwam door een auto met pech. Hoewel de hulptele foon het niet deed door de werk zaamheden in de andere tunnel buis kon de pechvogel snel wor den weggesleept. „De communi catieapparatuur was net even buiten gebruik vanwege enkele testjes. Maar via het signalisatie systeem konden we toch direct zien dat er een auto stilstond, waarna direct hulp is verleend. Een evaluatie aan het eind van de week moet de preciese oor zaak van de brand van zondag en de daarbij ontstane schade blootleggen", aldus De Moor. Collins John levensgenieter in Londen door de mogelijkheid een grote letter te kiezen. Voor de introductie van de nieu we website is een wedstrijd uit geschreven. Wie een vragenlijst op de site goed invult, maakt kans op een V W-bon. hun hele milieuboekhouding via het internet aanleveren." Is het experiment met plan Bui tengebied succesvol, dan wil de gemeente ook de andere bestem mingsplannen die worden ver nieuwd mede via internet de in spraak insturen. Drieënhalve eeuw geleden vestigden de Vlissingse reders kooplieden Lampsins een nederzetting op het Caraïbische eiland Tobago. Cornells Lampsins schopte het zelfs tot Ba ron van Tobago. Het eiland heette toen Nieuw Walcheren. Commissaris van de koningin W. van Gelder brengt deze zomer een bezoek aan het eiland om de historische ban den aan te halen. Wellicht worden Tobago en Zeeland zus- terprovincies, pagina 15 Van Gelder naar Tobago Wie 55 jaar of ouder is kan in Zutphen zijn huis verkopen aan een woningcorporatie en er toch gewoon in blijven wonen. De verkoper is weliswaar geen eigenaar 'meer, maar krijgt wel het recht de rest van zijn leven in het huis te blijven wonen. De corporatie zorgt voor het onderhoud van de woning. Voordeel: de oudere kan in zijn eigen buurt blijven wonen en doordat de corporatie de kwali teit van de woning garandeert wordt verkrotting tegenge gaan. Zeeuwse woningcorporaties onderzoeken of dit Zut- phense model ook in Zeeland toepasbaar is. pagina 10 inkomensarm, maar wel huisrijk TERNEUZEN - De LPF-fractie in de Tweede Kamer wil van justitie J. Donner opheldering over de mogelijke plan nen voor vestiging van een derde koffieshop in Terneu zen. „Is het cle minister bekend dat de gemeente Terneu zen van plan is om naast de twee al bestaande koffieshopi's in Terneuzen een derde koffieshop, genaamd Mac Dope, pal aan de Belgisch-Nederlandse grens op een voormalig douaneterrein te situeren?", informeert LPF-kamerlid H. Nawijn in schriftelijke vragen. Hij wil ook weten of de mi nister zich nog herinnert dat hij koffieshops aan de grens wil tegengaan en of hij bij dat standpunt blijft. Als dat zo. is, wil Nawijn weten of de minister aanleiding ziet burge meester J. Lonink-er op te wijzen dat het tegengaan van koffieshops in de grensstreek wordt gehandhaafd. SLUISKIL - De milieuclaim van 3,5 miljoen euro die af valverwerker Heros uit Sluiskil boven het hoofd hing, is van de baan. De provincie Zeeland stelt zich tevreden met een zekerheidsstelling van 60.000 euro. De provincie wilde aanvankelijk alleen een milieuvergunning afgeven aan Heros voor de ingebruikname van de nieuwe afvalwa terzuivering als daar een zekerheidsstelling van 3,5 mil joen euro tegenover stond. door Ben Jansen VLISSINGEN - De vorig jaar naar Italië vertrokken veerbo ten van de voormalige Provincia le Stoombootdiensten (PSD) ko men volgende maand in de vaart op de Straat van Messina. Administratieve problemen zijn er volgens directeur Amedeo Ma tacena van Matacena Lines in Reggio Calabria de oorzaak van dat de schepen tot nu toe niet konden worden ingezet op de veerdienst tussen Villa San Gio vanni op de teen van de Italiaan se laars en Messina op Sicilië. Matacena ontkent dat de beman ning van de schepen problemen heeft met het manoeuvreren in de havens aan weerszijden van de Straat. De rederij beschikt over zestien kapiteins die over voldoende vaardighedèn be schikken om de schepen onder alle omstandigheden te bestu ren. Dat de schepen tien maanden na vertrek uit Vlissingen nog steeds geen voertuigen van en naar Sicilië overzetten, ligt vol gens Matacena aan de Portugese scheepvaartinspectie. De Ame deo Matacena, Athos Matacena en Ladies Matacena, zoals de Prinses Juliana, Prins Wil lem-Alexander en Prinses Chris tina nu heten, varen onder de vlag van dat land. Matacena ver zekert dat met de Italiaanse scheepvaartinspectie alle forma liteiten rond zijn. De directeur van de Italiaanse rederij bevestigt dat zijn bedrijf heeft overwogen hulp in te roe pen van oud-medewerkers van de PSD om de nieuwe bemannin gen nadere instructie te geven. Zoals de zaken er nu voor staan, is die hulp niet nodig. Oud-PSD-kapitein Kees Lems heeft contact gehad met de Itali anen om eventueel extra begeleid ding te geven bij het omgaan met de veerboten. Samen met een collega-ex-kapitein en twee voormalige scheepwerktuigkun- dig'en is hij in principe bereid twee maanden bijstand te verle nen. Formaliteiten Hij had de indruk gekregen dat alleen nog wat formaliteiten moesten worden vervuld, zoals de verzekering en een werkver gunning. Ook was het wachten nog op toestemming om in de Italiaanse wateren te mogen va ren, zij het dan als instructeur, niet als gezagvoerder. VLISSINGEN - Vrolijke kleuren op het Scheldeplein in Vlissingen. foto Ruben Oreel Lang had ze getiuijfeld, die jonge Goese muzikante. Zou ze haar ouders vragen haar eerste optreden met haar nieu we bandje bij te wonenOf zou ze maar zeggen dat er een maximum toegangsleeftijd gold, want tja, je vader en moeder... Uiteindelijk won trots het van gêne en zo stonden haar ouders als iconen van aanko mende ouderdom een tikkel tje verloren temidden van een deinende massa jongeren. Volgens kenners ivas het ge luid van het bandje er dankzij het gitaarspel van de nieuw komer aanmerkelijk op voor uit gegaan, maar dat kon het fiere ouderpaar moeilijk be oordelen. Het zoas in elk ge val hard. Dat was ook precies de recen sie die haar vader gaf toen ze na afloop van haar debuut in1 formeerde hoe het optreden was overgekomen. „Hard? Meer niet?" reageerde ze onge duldig. Haar vader moest er kennen dat dit misschien een erg mager commentaar was. „Nou, heel hard", voegde hij er daarom aan toe. Die jonge muzikante besloot dat in het vervolg - als het j gaat om de vraag of ze haar ouders nog eens zal uitnodi gen - gêne het in elk geval van trots zal winnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 43