PZC
Bezwaar maken kan via internet
i
Hulpdiensten tunnel vals beschuldigd
Kostenstijging van
leerlingenvervoer
baart Hulst zorgen
Oranje boven
Matacena neemt
PSD-boten volgende
maand in gebruik
Gemeente biedt meer diensten via het net
Terneuzen eerste gemeente met digitaal protest tegen bestemmingsplan
Minister Peijs
ipent kantoor
Endeavour naar open water
19
K
Historische band met Tobago
Huis verkopen zonder te verhuizen
Kamervragen derde koffieshop
Claim Heros van de baan
zeeuwse almanak
Trots
Ldactie: 0113-315649
vrtvw.pzc.nl
Fmail:redactie@pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
I «oord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
1 1:020-4562500.
dinsdag 27 april 2004
editie Zeeuws-Vlaanderen
tonrHarold de Puysseleijr
IERNEUZEN - Een digitaal lo
ket met informatie over een
groot deel van de gemeentelijke
producten en diensten is de be
langrijkste aanwinst van de ver
nieuwde internetsite van de ge-
meente Terneuzen.De gemeente
maakt het mensen gemakkelij
ker om thuis informatie op te
zoeken en formulieren in te vul
len. Via het 'digitaal loket' kun
nen bezoekers bijvoorbeeld zien
wanneer zij in aanmerking ko
men voor bepaalde subsidies,
hoe zij het gemeentelijk archief
kunnen raadplegen en een bui
tenlands rijbewijs kunnen om
wisselen. Ook de meest gebruik
te formulieren zijn te downloa
den.
De nieuwe website voldoet vol
gens de gemeente aan de eisen
van 'drempels weg': de site is
ook toegankelijk is voor slecht
zienden en personen met een mo
torische beperking, onder meer-
IERNEUZEN - De gemeente
lerneuzen maakt het als eerste
jn Nederland mogelijk zienswij-
;en op het nieuwe bestemmings
plan Buitengebied in te dienen
na internet.
1 van Hoeve, projectleider voor
de actualisering van de bestem
mingsplannen in de gemeente,
verwacht niet dat honderden
IERNEUZEN - Minister K. Pe
ijs van Verkeer en Waterstaat
verricht maandag 24 mei de of fi
dele opening van het nieuwe
kantoor van het Havenschap
Zeeland Seaports in Terneuzen.
Het vier verdiepingen tellende
pand, dat van een afstand lijkt
een openstaande brug, moet
straks onderdak bieden aan de
zestig medewerkers van het
schap. De business-unit in Vlis-
singen wordt na ingebruikname
ran de nieuwbouw gesloten. Het
meuwe pand kostte het schap,
inclusief de inrichting, ruim vijf
miljoen euro. Het pand had ei
genlijk al een half jaar eerder
klaar moeten zijn, maar tegen-
i bij het begin van de
bouw zorgden voor vertraging.
boor Frank van Cooten
dnor Harold de Puysseleijr
mensen gebruik zullen maken
van de mogelijkheid, maar is
wel benieuwd naar de ervarin
gen.
Het bestemmingsplan Buitenge
bied is voor de gemeente een
van de belangrijkste bestem
mingsplannen en meteen het eer
ste ruimtelijke plan dat de ge
meente actualiseert.
Het ontwerp van het plan ging
een jaar geleden al de inspraak
in. De gemeente publiceerde
toen dit voorontwerp ook al op
de website terneuzen.nl, en voor
al de kaarten van het buitenge
bied werden toen boven ver
wachting (meer dan 1500 maal)
geraadpleegd.
Op het voorontwerp kwamen
tweehonderd inspraakreacties
binnen.
Drempel
De gemeente kiest er uit het oog
punt van service aan de inwo
ners voor om de mogelijkheid te
bieden digitaal opmerkingen op
het plan kenbaar te maken.
„Het scheelt ons handenvol
werk, maar is ook bedoeld om
de drempel voor het indienen
van zienswijzen te verlagen", al
dus Van Hoeve.
De gemeente wordt met haar
vooruitstrevende opstelling nog
wel enigszins in de wielen gere
den door de wet. Die spreekt al
leen over het 'schriftelijk' indie
nen van zienswijzen, documen
ten die bovendien van een hand
tekening moeten zijn voorzien.
Dat betekent dat mensen in het
buitengebied die via de gemeen
telijke website hun zienswijze
op het bestemmingsplan duide
lijk willen maken, na het invul
len van een formulier op de site
wel de moeite moeten nemen
het formulier uit te printen, te
ondertekenen en op te sturen.
Een tweede optie is, op het for
mulier aan te geven dat de ge
meente het verzonden formulier
uitprint en vervolgens ter onder
tekening toestuurt.
De verwachtingen over de proef
zijn bij Van Hoeve niet al te
hoog gespannen. Slechts onge
veer de helft van alle huishou
dens in de gemeente heeft een in
ternetaansluiting. „Aan de ande
re kant hoor ik, dat juist de boe
ren voor een groot gedeelte onli
ne zijn. Die moeten bijvoorbeeld
HULST - De raadscommissie sa
menleving praat volgende
maand over de alsmaar stijgen
de kosten van het leerlingen ver
roer. De gemeente Hulst krijgt
bit jaar een rekening gepresen
teerd van bijna 400.000 euro.
leerlingenvervoer is onder
ceel van het contract tussen de
brie gemeenten, verenigd in het
samenwerkingsverband collec
tief vervoer Zeeuws-Vlaande-
ren, en vervoerder Regie bv. De
meerderheid van het algemeen
bestuur van het samenwerkings
verband ging onlangs akkoord
met de nieuwe tarieven van het
leerlingenvervoer.
Raadslid J. van Eek (CDA), de
vertegenwoordiger van de ge
meente Hulst in het algemeen
«stuur van dit samenwerkings
verband, maakt zich grote zor-
over de enorme kostenstij
gingen. Op zijn verzoek staat de-
ie kwestie volgende maand op
agenda van de raadscommis
sie samenleving.
Contractbreuk
Van Eek zijn de nieu
we, veel hogere tarieven, echter
strijd met het contract.
De tarieven voor ritten buiten
Zeeland gaan van 0,286 euro
tent paar 0,687 eurocent per ki
lometer per leerling. Dat is een
%ing van 240 procent. „Hulst
kaait voor de kosten op", aldus
Eek. De nieuwe tarieven
jaan met terugwerkende kracht
vanaf het schooljaar
Voor de gemeente
betekent dat een stijging
met 160.000 euro per jaar, Daar
iomt nog eens 160.000 euro bij
-ver het schooljaar 2003/2004
veertigduizend euro vanaf 1
Wgustus tot aan het einde van
bit jaar.
Mst is veel meer geld kwijt
ban Terneuzen en Sluis omdat
te'kinderen in Hulst naar het
^ciaal onderwijs buiten de ge
meentegrens gaan. De leerlin-
s® van de voormalige Regen-
üogschool in Hulst gaan nu
aar Terneuzen en door de
!°mst van de Westerscheldetun-
moeten meer kilometers wor-
gemaakt door de taxi's van
ie.
'ens Van Eek is dat maar
sen deel van het verhaal, want
ook de tarieven stijgen. De ta
riefstijging en de datum waarop
de verhoging van krachht
wordt, is volgens het
CD A-raadslid echter niet onder
bouwd. „Ik vraag me af waarom
niet is gekozen voor een datum
in de toekomst of bij het aan
gaan van het nieuwe contract in
2005."
Burgemeester J. F. Mulder
vraagt Van Eek dit punt in de
vergadering van de volgende ver
gadering van de raadscommis
sie samenleving aan de orde te
stellen.
TERNEUZEN - Slechts een handjevol liefhebbers dat van tevoren
op de hoogte was, zag gistermiddag hoe de driemaster Endeavour
de Pas van Terneuzen passeerde. De replica van de achttien-
de-eeuwse bark waarmee James Cook naar Australië voer, is eerder
deze maand al in Vlissingen te bezichtigen geweest. Na een verblijf
in Antwerpen vertrok het 42 meter lange zeilschip gisterochtend
vanuit de haven aldaar om naar de Rotterdamse Schiehaven te va
ren. James Cook werd in 1728 geboren in Engeland. Hij maakte
drie lange reizen over de aardbol. In 1770 ontdekte hij Nieuw-Zee-
land. Hij bewees de cartografische en botanische wetenschap een
enorme dienst met zijn reizen. Op zijn laatste tocht werd Cook ver
moord door de bewoners van Hawaï. foto Camile Schelstraete
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - De hulpverle
ning bij een autobrand in de
Westerscheldetunnel is zondag
heel snel op gang gekomen. De
Terneuzense brandweer was bin
nen een kwartier ter plaatse, het
eerste voertuig was er zelfs al na
tien minuten. Kritiek van in de
tunnel stilstaande automobilis
ten en buitenstaanders - die gis
teren beweerden dat de brand
weer meer dan twintig minuten
op zich liet wachten, waarna de
brandweerslangen nauwelijks
bluswater produceerden, is niet
op feiten gebaseerd.
De Terneuzense brandweercom
mandant J. Meijering snapt wel
hoe het komt. „Als je op hulp
wacht, lijkt het altijd eeuwen te
duren. En ik begrijp dat burge
meester Gelok ook heeft gezegd
dat het Borselse korps na twin
tig minuten ter plaatse was. In
de Terneuzense kazerne waren
echter toevallig vijf, zes brand
weerlieden aanwezig, waardoor
het eerste voertuig direct na de
melding kon uitrukken en we
dus in tien minuten in de tunnel
stonden."
Met het huidige materieel en de
huidige brandweerlocaties kan
het bijna niet sneller, stelt Meije
ring. Alleen de meldingsproce
dure moet nog iets sneller kun
nen worden uitgevoerd, maar
dat is een kwestie van techni
sche maatregelen 'en die kosten
gewoon geld'.
Burgemeester J. Lonink van Ter-
neuzen benadrukt ook dat veel
van de te bedenken verbeterin
gen een bom duiten vergen.
Toen Borsele en Terneuzen eer
der een aanrijtijd van twaalf mi
nuten wilden invoeren, heeft
Den Haag laten weten dat die
tijd niet vastgelegd hoefde te
worden. „Niet zo gek, want als
het kabinet die aanrijtijd als
horm had aangenomen, moeten
ze dat natuurlijk voor alle tun
nels in het hele land doen. Dan
moeten dus niet alleen aan bei
de zijden van de Westerschelde
tunnel beroepsbrandweerkorp
sen komen, maar moeten ook el
ders flinke investeringen wor
den gedaan."
De ministeries van Verkeer en
Waterstaat en Binnenlandse Za
ken onderzoeken overigens mo
menteel samen met Terneuzen,
Borsele en de provincie welke
maatregelen moeten worden ge
nomen om veiligheid op en on
der de Westerschelde te garande
ren. Een werkgroep onder lei
ding van commissaris van de ko
ningin, W. van Gelder, komt
voor het eind van het jaar met
concrete voorstellen.
Dow
Raadslid G. van Boom (TOP)
suggereerde gisteren nog eens
dat de gemeentelijke brandweer
moet samenwerken met het
korps van chemiègig'ant Dow,
'die op twee minuten afstand
van de tunnel zitten'. Lonink
reageerde een beetje geërgerd
op de suggestie. Brandweercom
mandant Meijering bevestigt
dat de brandweer al tijden in ge
sprek is met bedrijfsbrandweer
korpsen.
„Niet alleen met het korps van
Dow, maar ook met brandweer
korpsen van andere grote bedrij
ven in de Kanaalzone. We kij
ken naai- zaken waarbij we el
kaar kunnen aanvullen; met ma
terieel en met deskundigheid en
kennis. Daarbij wordt ook ge
dacht aan hulpverlening in de
tunnel. Nu kan dat nog niet, om
dat alleen leden van de gemeen
telijke korpsen de speciale oplei
ding hebben gevolgd", aldus Me
ijering.
Van de oostbuis van de Wester
scheldetunnel bleef gisteren lan
ge tijd slechts één rijbaan open,
omdat op de andere de schade
van het ongeluk van zondag
werd geïnventariseerd en gedeel
telijk verholpen. De vernielde
hulppost en het wegdek werden
schoongemaakt.
Overdreven
Woordvoerder I. de Moor van de
NV Westerscheldetunnel geeft
toe dat het wat overdreven lijkt
om 6,6 kilometer rijbaan af te
sluiten als slechts op vijftig me
ter wegdek wat hoeft te gebeu
ren. „Het afsluiten van een rij
baan is in die situaties wettelijk
verplicht, we zijn echter in ge
sprek met Verkeer en Water
staat om te kijken of we die re
gels kunnen veranderen." Ook
in de westbuis ging gistermid
dag tussen half drie en kwart
voor drie een rijbaan dicht,
maar dat kwam door een auto
met pech. Hoewel de hulptele
foon het niet deed door de werk
zaamheden in de andere tunnel
buis kon de pechvogel snel wor
den weggesleept. „De communi
catieapparatuur was net even
buiten gebruik vanwege enkele
testjes. Maar via het signalisatie
systeem konden we toch direct
zien dat er een auto stilstond,
waarna direct hulp is verleend.
Een evaluatie aan het eind van
de week moet de preciese oor
zaak van de brand van zondag
en de daarbij ontstane schade
blootleggen", aldus De Moor.
Collins John
levensgenieter
in Londen
door de mogelijkheid een grote
letter te kiezen.
Voor de introductie van de nieu
we website is een wedstrijd uit
geschreven.
Wie een vragenlijst op de site
goed invult, maakt kans op een
V W-bon.
hun hele milieuboekhouding via
het internet aanleveren."
Is het experiment met plan Bui
tengebied succesvol, dan wil de
gemeente ook de andere bestem
mingsplannen die worden ver
nieuwd mede via internet de in
spraak insturen.
Drieënhalve eeuw geleden vestigden de Vlissingse reders
kooplieden Lampsins een nederzetting op het Caraïbische
eiland Tobago. Cornells Lampsins schopte het zelfs tot Ba
ron van Tobago. Het eiland heette toen Nieuw Walcheren.
Commissaris van de koningin W. van Gelder brengt deze
zomer een bezoek aan het eiland om de historische ban
den aan te halen. Wellicht worden Tobago en Zeeland zus-
terprovincies,
pagina 15
Van Gelder naar Tobago
Wie 55 jaar of ouder is kan in Zutphen zijn huis verkopen
aan een woningcorporatie en er toch gewoon in blijven
wonen. De verkoper is weliswaar geen eigenaar 'meer,
maar krijgt wel het recht de rest van zijn leven in het huis
te blijven wonen. De corporatie zorgt voor het onderhoud
van de woning. Voordeel: de oudere kan in zijn eigen
buurt blijven wonen en doordat de corporatie de kwali
teit van de woning garandeert wordt verkrotting tegenge
gaan. Zeeuwse woningcorporaties onderzoeken of dit Zut-
phense model ook in Zeeland toepasbaar is.
pagina 10
inkomensarm, maar wel huisrijk
TERNEUZEN - De LPF-fractie in de Tweede Kamer wil
van justitie J. Donner opheldering over de mogelijke plan
nen voor vestiging van een derde koffieshop in Terneu
zen. „Is het cle minister bekend dat de gemeente Terneu
zen van plan is om naast de twee al bestaande koffieshopi's
in Terneuzen een derde koffieshop, genaamd Mac Dope,
pal aan de Belgisch-Nederlandse grens op een voormalig
douaneterrein te situeren?", informeert LPF-kamerlid H.
Nawijn in schriftelijke vragen. Hij wil ook weten of de mi
nister zich nog herinnert dat hij koffieshops aan de grens
wil tegengaan en of hij bij dat standpunt blijft. Als dat zo.
is, wil Nawijn weten of de minister aanleiding ziet burge
meester J. Lonink-er op te wijzen dat het tegengaan van
koffieshops in de grensstreek wordt gehandhaafd.
SLUISKIL - De milieuclaim van 3,5 miljoen euro die af
valverwerker Heros uit Sluiskil boven het hoofd hing, is
van de baan. De provincie Zeeland stelt zich tevreden
met een zekerheidsstelling van 60.000 euro. De provincie
wilde aanvankelijk alleen een milieuvergunning afgeven
aan Heros voor de ingebruikname van de nieuwe afvalwa
terzuivering als daar een zekerheidsstelling van 3,5 mil
joen euro tegenover stond.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De vorig jaar
naar Italië vertrokken veerbo
ten van de voormalige Provincia
le Stoombootdiensten (PSD) ko
men volgende maand in de
vaart op de Straat van Messina.
Administratieve problemen zijn
er volgens directeur Amedeo Ma
tacena van Matacena Lines in
Reggio Calabria de oorzaak van
dat de schepen tot nu toe niet
konden worden ingezet op de
veerdienst tussen Villa San Gio
vanni op de teen van de Italiaan
se laars en Messina op Sicilië.
Matacena ontkent dat de beman
ning van de schepen problemen
heeft met het manoeuvreren in
de havens aan weerszijden van
de Straat. De rederij beschikt
over zestien kapiteins die over
voldoende vaardighedèn be
schikken om de schepen onder
alle omstandigheden te bestu
ren.
Dat de schepen tien maanden
na vertrek uit Vlissingen nog
steeds geen voertuigen van en
naar Sicilië overzetten, ligt vol
gens Matacena aan de Portugese
scheepvaartinspectie. De Ame
deo Matacena, Athos Matacena
en Ladies Matacena, zoals de
Prinses Juliana, Prins Wil
lem-Alexander en Prinses Chris
tina nu heten, varen onder de
vlag van dat land. Matacena ver
zekert dat met de Italiaanse
scheepvaartinspectie alle forma
liteiten rond zijn.
De directeur van de Italiaanse
rederij bevestigt dat zijn bedrijf
heeft overwogen hulp in te roe
pen van oud-medewerkers van
de PSD om de nieuwe bemannin
gen nadere instructie te geven.
Zoals de zaken er nu voor staan,
is die hulp niet nodig.
Oud-PSD-kapitein Kees Lems
heeft contact gehad met de Itali
anen om eventueel extra begeleid
ding te geven bij het omgaan
met de veerboten. Samen met
een collega-ex-kapitein en twee
voormalige scheepwerktuigkun-
dig'en is hij in principe bereid
twee maanden bijstand te verle
nen.
Formaliteiten
Hij had de indruk gekregen dat
alleen nog wat formaliteiten
moesten worden vervuld, zoals
de verzekering en een werkver
gunning. Ook was het wachten
nog op toestemming om in de
Italiaanse wateren te mogen va
ren, zij het dan als instructeur,
niet als gezagvoerder.
VLISSINGEN - Vrolijke kleuren op het Scheldeplein in Vlissingen.
foto Ruben Oreel
Lang had ze getiuijfeld, die
jonge Goese muzikante. Zou
ze haar ouders vragen haar
eerste optreden met haar nieu
we bandje bij te wonenOf
zou ze maar zeggen dat er een
maximum toegangsleeftijd
gold, want tja, je vader en
moeder...
Uiteindelijk won trots het
van gêne en zo stonden haar
ouders als iconen van aanko
mende ouderdom een tikkel
tje verloren temidden van een
deinende massa jongeren.
Volgens kenners ivas het ge
luid van het bandje er dankzij
het gitaarspel van de nieuw
komer aanmerkelijk op voor
uit gegaan, maar dat kon het
fiere ouderpaar moeilijk be
oordelen. Het zoas in elk ge
val hard.
Dat was ook precies de recen
sie die haar vader gaf toen ze
na afloop van haar debuut in1
formeerde hoe het optreden
was overgekomen. „Hard?
Meer niet?" reageerde ze onge
duldig. Haar vader moest er
kennen dat dit misschien een
erg mager commentaar was.
„Nou, heel hard", voegde hij
er daarom aan toe.
Die jonge muzikante besloot
dat in het vervolg - als het j
gaat om de vraag of ze haar
ouders nog eens zal uitnodi
gen - gêne het in elk geval
van trots zal winnen.