Hulp tunnel wel snel op gang
Grote
verhui
zing?
Middelburgse Markt
hermetisch dicht
voor concert Blpf
Familie van Olau even bij elkaar
wmöpveM
ft®
f
-T
B
11
PZC
.12
Brandweer voelt zich valselijk beschuldigd
Bos Dishoek
voor ruiters
Bloemexpositie
in Goese
Groen College
Maak er een Kleintje van.
.2d,1
WIE HELPT BIJ
HARTSTILSTAND?
GEEF U OP
VOOR DE CURSUS
REANIMATIE
Nationaal Epilepsie Fonds
dinsdag 27 april 2004
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - De hulpverle
ning bij een autobrand in de
Westerscheldetunnel is zondag
heel snel op gang gekomen. De
Temeuzense brandweer was bin
nen een kwartier ter plaatse, het
eerste voertuig was er zelfs al na
tien minuten. Kritiek van in de
tunnel stilstaande automobilis
ten en buitenstaanders - die gis
teren beweerden dat de brand
weer meer dan twintig minuten
op zich liet wachten, waarna de
brandweerslangen nauwelijks
bluswater produceerden, is niet
op feiten gebaseerd.
De Temeuzense brandweercom
mandant J. Meijering snapt wel
hoe het komt. „Als je op hulp
wacht, lijkt het altijd eeuwen te
duren. En ik begrijp dat burge
meester Gelok ook heeft gezegd
dat het Borselse korps na twin-
KOUDEKERKE - Het nieuwe
Bos Dishoek dat volgend jaar
wordt aangelegd, zal vooral
paardenliefhebbers tevreden
stemmen. Het bos wordt voor
zien van diverse ruiterpaden en
aan de noordkant komt een
open plek om met paarden te
kunnen oefenen.
Gisteravond lichtten medewer
kers van Staatsbosbeheer en
van de Dienst Landelijk Gebied
van het ministerie van Land
bouw, Natuur en Voedselkwali
teit de plannen toe voor het ge
bied. De komende jaren wordt
bij Dishoek een groot bos aange
legd. Het zijn vooral de ruiters
die het meest van dit bos gaan
profiteren. Naast tal van paden
is er een grote oefenruimte ge
pland. Het totale bos heeft een
grootte van 43 hectare. Het be
treft een langgerekte kust
strook. Naast het bos bij Dis
hoek wordt nog op andere plaat
sen op Walcheren bossen aange-
legd.
tig minuten ter plaatse was. In
de Temeuzense kazerna waren
echter toevallig vijf, zes brand
weerlieden aanwezig, waardoor
hét eerste voertuig direct na de
melding kon uitrukken en we
dus in tien minuten in de tunnel
stonden."
Met het huidige materieel en de
huidige brandweerlocaties kan
het bijna niet sneller, stelt Meije
ring. Alleen de meldingsproce
dure moet nog iets sneller kun
nen worden uitgevoerd, maar
dat is een kwestie van techni
sche maatregelen 'en die kosten
gewoon geld'.
Burgemeester J. Lonink van Ter-
neuzen benadrukt ook dat veel
van de te bedenken verbeterin
gen een bom duiten vergen.
Toen Borsele en Temeuzen eer
der een aanrijtijd van twaalf mi
nuten wilden invoeren, heeft
Den Haag laten weten dat die
tijd niet vastgelegd hoefde te
worden. „Niet zo gek, want als
het kabinet die aanrijtijd als
norm had aangenomen, moeten
ze dat natuurlijk voor alle tun
nels in het hele land doen. Dan
moeten dus niet alleen aan bei
de zijden van de Westerschelde
tunnel beroepsbrandweerkorp
sen komen, maar moeten ook el
ders flinke investeringen wor
den gedaan."
De ministeries van Verkeer en
Waterstaat en Binnenlandse Za
ken onderzoeken overigens mo
menteel samen met Terneuzen,
Borsele en de provincie welke
maatregelen moeten worden ge
nomen om veiligheid op en on
der de Westerschelde te garande
ren. Een werkgroep onder lei
ding van commissaris van de ko
ningin, W. van Gelder, komt
voor het eind van het jaar met
concrete voorstellen.
Dow
Raadslid G. van Boom (TOP)
suggereerde gisteren nog eens
dat de gemeentelijke brandweer
moet samenwerken met het
korps van chemiegigant Dow,
'die op twee minuten afstand
van de tunnel zitten'. Lonink
reageerde een beetje geërgerd
op de suggestie. Brandweercom
mandant Meijering bevestigt
dat de brandweer al tijden in ge
sprek is met bedrijfsbrandweer
korpsen.
„Niet alleen met het korps van
Dow, maar ook met brandweer
korpsen van andere grote bedrij
ven in de Kanaalzone. We kij
ken naar zaken waarbij we el
kaar kunnen aanvullen; met ma
terieel en met deskundigheid en
kennis. Daarbij wordt ook ge
dacht aan hulpverlening in de
tunnel. Nu kan dat nog niet, om
dat alleen leden van de gemeen
telijke korpsen de speciale oplei
ding hebben gevolgd", aldus Me
ijering.
Van de oostbuis van de Wester
scheldetunnel bleef gisteren lan
ge tijd slechts één rijbaan open,
omdat op de andere de schade
van het ongeluk van zondag
werd geïnventariseerd en gedeel
telijk verholpen. De vernielde
hulppost en het wegdek werden
schoongemaakt.
Overdreven
Woordvoerder I. de Moor van de
NV Westerscheldetunnel geeft
toe dat het wat overdreven lijkt
om 6,6 kilometer rijbaan af te
sluiten als slechts op vijftig me
ter wegdek wat hoeft te gebeu
ren. „Het afsluiten van een rij
baan is in die situaties wettelijk
verplicht, we zijn echter in ge
sprek met Verkeer en Water
staat om te kijken of we die re
gels kunnen veranderen." Ook
in de westbuis ging gistermid
dag tussen half drie en kwart
voor drie een rijbaan dicht,
maar dat kwam door een auto
met pech. Hoewel de hulptele
foon het niet deed door de werk
zaamheden in de andere tunnel
buis kon de pechvogel snel wor
den weggesleept. „De communi
catieapparatuur was net even
buiten gebruik vanwege enkele
testjes. Maar via het signalisatie
systeem konden we toch direct
zien dat er een auto stilstond,
waarna direct hulp is verleend.
Een evaluatie aan het eind van
de week moet de preciese oor
zaak van de brand van zondag
en de daarbij ontstane schade
blootleggen", aldus De Moor.
Fred van Belzen, voormalige hoofdkassier van de Olau, met op de achtergrond de Olau-boot van Minia
tuur Walcheren. „Voor sommigen was de laatste afvaart ook direct het einde van een werkzaam leven."
foto Lex de Meester
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De witte flatge
bouwen of de ruimteveren, dat
waren de koosnamen voor Vlis-
sings trots, de Olau Hollandia
en de Olau Britannia.
De schepen maakten tien jaar
geleden de laatste vaart tussen
Sheemess en Vlissingen. Een
feit om bij stil te staan, want
een familie viel uit elkaar.
Fred van Belzen, voormalige
hoofdkassier van de Olau,
kwam daardoor op het idee om
een reünie voor het personeel te
organiseren: „Het familiegevoel
gold zeker voor het bootperso-
neel. Op de wal was de sfeer an
ders. Maar toch, die Olau had
een bijzonder plekje voor ieder
een die er werkte en die er naar
kon kijken",
De reünie wordt op 22 mei ge
houden in Grand Hotel Arion in
Vlissingen vanaf 19.00 uur.
Meer dan honderd brieven zijn
er verstuurd en inmiddels zijn
er ruim honderdvijftig aanmel
dingen binnen. „Ik ben be
nieuwd waar iedereen terecht is
gekomen", zegt hij.
Meer dan honderd personeelsle
den werkten aan de wal en op
de schepen ook nog eens 400.
„Heel wat toeleveringsbedrijven
hadden er ook een aardige boter
ham aan. De Olau bracht Vlis
singen voorspoed."
Een deel van Vlissingen leefde
van de veerdienst op Engeland.
Dat werd pijnlijk duidelijk toen
het afscheid een feit was. De sto
merij Edelweis bijvoorbeeld
heeft een harde klap te verwer
ken gekregen toen de Olau ver
trok.
„Ze hadden acht, negen man
personeel in dienst genomen en
behoorlijk geïnvesteerd in appa
ratuur. Maar ook bakkers, sla
gers, groothandels, de horeca
moesten ineens met minder ge
noegen nemen."
De Olau Hollandia en Britannia
zijn in 1989 in de vaart geno
men.
„Volgens de boeken voor 165
miljoen gulden en 200 miljoen
gulden. Het is doodzonde dat ze
hier maar zo kort hebben kun
nen varen."
Doen
De Olau heeft bijna twintig jaar
dienst gedaan tussen Vlissingen
en Sheemess. Het leek lang niet
op te kunnen met het succes van
de veerdienst. De Olau won aan
bekendheid in het land en de slo
gan 'Olau doen' klonk, verge
zeld van het geluid van een
scheepshoorn, regelmatig op de
radio.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Meer dan de
helft van de kaarten voor het ko
ninginnedagconcert op de
Markt in Middelburg zijn ver
kocht. Dit jaar wordt het plein
voor het eerst gebruikt voor een
betaald evenement.
De Markt wordt 's avonds her
metisch afgesloten. Alleen men
sen met een kaartje mogen er
nog op.
„Mensen die om half zes nog op
de Markt staan, worden naar de
uitgang gestuurd", zegt organi
sator P. van de Berge. „Zodra
het plein leeg is, gaan de ste
wards de terrassen af. Mensen
die geen kaartje hebben, kun
nen er alsnog één kopen of hun
biefstukje opeten en vertrek
ken."
Een aantal cafés en restaurants
heeft kaarten gekocht voor klan
ten. „Ze serveren een koningin
nedagmenuutje, doen vijf euro
bij de prijs en geven er een
kaartje voor het concert bij." De
bewoners van de Markt hebben
per adres vier kaarten gekregen.
Inmiddels zijn volgens de organi
satie 5500 van de negenduizend
kaarten verkocht. „Het gaat pri
ma. Ik verwacht dat we wel uit
verkopen."
Als er op de dag zelf nog kaar
ten zijn, worden die bij een mo
biel verkooppunt verkocht. Dat
wordt waarschijnlijk in de Gra
venstraat gezet.
Toegangen
Bezoekers van het concert kun
nen de Markt op via de Lange
Delft, de Nieuwe Burg en de
Gravenstraat. De toegangen bij
Plein 1940 en de Vlasmarkt blij
ven dicht tot het moment dat
Blof begint te spelen. „We wil
len voorkomen dat er net als vo
rig jaar in die hoek een 'bloed-
prop' ontstaat", zegt Van de Ber
ge-
De Zeeuwse band stapt om half
tien op het podium. Copycat be
gint om kwart voor zeven, een
uur later begint het optreden
van Beef, een Nederlandse
reggae/ska band. Beef bestaat
vier jaar en heeft in die periode
een stevige live-reputatie opge
bouwd.
De band speelde al op Pinkpop
en Lowlands. Beef geeft een
paar dagen later ook een optre
den op het bevrijdingsfestival in
Vlissingen.
Om het koninginnedagfeest
goed te laten verlopen, zijn 55
mensen ingehuurd: 25 gediplo
meerde beveiligingsmensen en
dertig stewards. Het plein
wordt afgezet met hoge hekken
afgedekt met zwart plastic. De
Lange Noordstraat is afgesloten
om de hulpdiensten ruim baan
te kunnen geven bij calamitei
ten.
Van Dik Hout
Een week later, op acht mei, is
de Markt opnieuw ingericht als
concertzaal. Dan is er een optre
den van de band Van Dik Hout.
Dat optreden is de afsluiting
van het twee dagen durende eve
nement 'Van verleden tot he
den', beter bekend als defensie-
dagen. In het voorprogramma
van Van Dik Hout treedt de jon
ge groep Scwar op. Dat concert
begint om half acht 's avonds.
De Markt wordt dan niet afge
sloten, het concert van Van Dik
Hout is gratis.
GOES - De afdeling bloem van
het Groen College Goes houdt
morgen en overmorgen een expo
sitie.
Te zien zijn tafelversieringen,
bruidsboeketten met corsages,
rouwarrangementen, vaas- en
schaalarrangementen, themati
sche bloemwerken en seizoens
schikkingen.
De expositie vindt plaats in de
Maria Magdalenkerk in Goes en
is te bekijken van 10.00 tot
17.00 uur.
^30% 4°«&herenhotloges
.Zie onze 3 I
eiland etalages I
Mf^rl/ A MnHpl
Merk Mode I
horloges uitzoeken I
Nu 50%-60% KORTING
Edelstalen armbanden en'colliers^Té^Nu 49.- etc. etc.
Zilveren Benetton ringen met en zonder zirkonia 50% v.a 44,-
Ziveren lengte colliers dames en heren, alle maten 30% v.a. 6,-
Massief zilveren stijlarmbanden colliers mooie designs 40%
Massief zilveren omega colliers, TOPPERS!, 3 breedtes^dé^
Nu 35,- etc.
Zilveren zirkonia chokers, 4 modellen SPOTPRIJS 45,-
Zilveren slavenbanden. 6 breedtes Nu 12,50 etc. etc.
Alle gouden lengte colliers 42,45,50 en 60 cm 40% KORTING
Gouden slavenbanden, 6 breedtes jL40^ Nu 86,- etc. etc.
Brillont ringetjes uitzoeken, Netto Koopje Nu 65,-
Gouden buiscreooltjes, 5 maten>3^ Nu 10,- Nu 12,- etc.
Alle gouden kinderrlngen 25% KORTING v.a. 35,-
Alle gouden kinderplaatbandjes 40% KORTING V.a. 36,-
Groeibrillant damesringen Topkwaliteit 25% VOORDEEL
Gouden relatieringen Speciale prijzen
etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc.
etc. etc.
Wolstraat 90 - Vlissingen - tel. 0118-413635
Maandagmiddag koopzondag geopend.
SS c
i/i r
c
aj
Als u morgen getuige bent van een hartstilstand,
wilt u dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend
hulpverlener?
Reanimatie is levensreddend. Maar kan niet uit
een boekje geleerd worden. Geef u op voor een prak
tische cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt.
Toelatingseisen zijn er niet. En zo'n cursus is
natuurlijk vooral belangrijk voor familieleden van hart
patiënten, maar ook voor brandweer, politie, portiers,
sporttrainers, winkelpersoneel, mensen van het
openbaar vervoer etc.
Meer weten? Informeer bij het Nederlandse Rode
Kruis afdeling Vlissingen, tel. 0118-466668 of kijk op
http://clubnet.zeelandnet.nl/kruisv voor meer informa
tie.
Of informeer bij de Nederlandse Hartstichting,
Bureau Reanimatie, Postbus 3140, 3502 GC Utrecht,
0900-0400020, reanimatie@hartstichting.nl
Nederlandse^P Hartstichting
vrienden van de hartstichting
De Macht van het Kleine
giro 222111
www.epilepsie.nl
collecte 24 t/m 29 mei 2004