Hulp tunnel wel snel op gang Grote verhui zing? Middelburgse Markt hermetisch dicht voor concert Blpf Familie van Olau even bij elkaar wmöpveM ft® f -T B 11 PZC .12 Brandweer voelt zich valselijk beschuldigd Bos Dishoek voor ruiters Bloemexpositie in Goese Groen College Maak er een Kleintje van. .2d,1 WIE HELPT BIJ HARTSTILSTAND? GEEF U OP VOOR DE CURSUS REANIMATIE Nationaal Epilepsie Fonds dinsdag 27 april 2004 door René Hoonhorst TERNEUZEN - De hulpverle ning bij een autobrand in de Westerscheldetunnel is zondag heel snel op gang gekomen. De Temeuzense brandweer was bin nen een kwartier ter plaatse, het eerste voertuig was er zelfs al na tien minuten. Kritiek van in de tunnel stilstaande automobilis ten en buitenstaanders - die gis teren beweerden dat de brand weer meer dan twintig minuten op zich liet wachten, waarna de brandweerslangen nauwelijks bluswater produceerden, is niet op feiten gebaseerd. De Temeuzense brandweercom mandant J. Meijering snapt wel hoe het komt. „Als je op hulp wacht, lijkt het altijd eeuwen te duren. En ik begrijp dat burge meester Gelok ook heeft gezegd dat het Borselse korps na twin- KOUDEKERKE - Het nieuwe Bos Dishoek dat volgend jaar wordt aangelegd, zal vooral paardenliefhebbers tevreden stemmen. Het bos wordt voor zien van diverse ruiterpaden en aan de noordkant komt een open plek om met paarden te kunnen oefenen. Gisteravond lichtten medewer kers van Staatsbosbeheer en van de Dienst Landelijk Gebied van het ministerie van Land bouw, Natuur en Voedselkwali teit de plannen toe voor het ge bied. De komende jaren wordt bij Dishoek een groot bos aange legd. Het zijn vooral de ruiters die het meest van dit bos gaan profiteren. Naast tal van paden is er een grote oefenruimte ge pland. Het totale bos heeft een grootte van 43 hectare. Het be treft een langgerekte kust strook. Naast het bos bij Dis hoek wordt nog op andere plaat sen op Walcheren bossen aange- legd. tig minuten ter plaatse was. In de Temeuzense kazerna waren echter toevallig vijf, zes brand weerlieden aanwezig, waardoor hét eerste voertuig direct na de melding kon uitrukken en we dus in tien minuten in de tunnel stonden." Met het huidige materieel en de huidige brandweerlocaties kan het bijna niet sneller, stelt Meije ring. Alleen de meldingsproce dure moet nog iets sneller kun nen worden uitgevoerd, maar dat is een kwestie van techni sche maatregelen 'en die kosten gewoon geld'. Burgemeester J. Lonink van Ter- neuzen benadrukt ook dat veel van de te bedenken verbeterin gen een bom duiten vergen. Toen Borsele en Temeuzen eer der een aanrijtijd van twaalf mi nuten wilden invoeren, heeft Den Haag laten weten dat die tijd niet vastgelegd hoefde te worden. „Niet zo gek, want als het kabinet die aanrijtijd als norm had aangenomen, moeten ze dat natuurlijk voor alle tun nels in het hele land doen. Dan moeten dus niet alleen aan bei de zijden van de Westerschelde tunnel beroepsbrandweerkorp sen komen, maar moeten ook el ders flinke investeringen wor den gedaan." De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Binnenlandse Za ken onderzoeken overigens mo menteel samen met Terneuzen, Borsele en de provincie welke maatregelen moeten worden ge nomen om veiligheid op en on der de Westerschelde te garande ren. Een werkgroep onder lei ding van commissaris van de ko ningin, W. van Gelder, komt voor het eind van het jaar met concrete voorstellen. Dow Raadslid G. van Boom (TOP) suggereerde gisteren nog eens dat de gemeentelijke brandweer moet samenwerken met het korps van chemiegigant Dow, 'die op twee minuten afstand van de tunnel zitten'. Lonink reageerde een beetje geërgerd op de suggestie. Brandweercom mandant Meijering bevestigt dat de brandweer al tijden in ge sprek is met bedrijfsbrandweer korpsen. „Niet alleen met het korps van Dow, maar ook met brandweer korpsen van andere grote bedrij ven in de Kanaalzone. We kij ken naar zaken waarbij we el kaar kunnen aanvullen; met ma terieel en met deskundigheid en kennis. Daarbij wordt ook ge dacht aan hulpverlening in de tunnel. Nu kan dat nog niet, om dat alleen leden van de gemeen telijke korpsen de speciale oplei ding hebben gevolgd", aldus Me ijering. Van de oostbuis van de Wester scheldetunnel bleef gisteren lan ge tijd slechts één rijbaan open, omdat op de andere de schade van het ongeluk van zondag werd geïnventariseerd en gedeel telijk verholpen. De vernielde hulppost en het wegdek werden schoongemaakt. Overdreven Woordvoerder I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel geeft toe dat het wat overdreven lijkt om 6,6 kilometer rijbaan af te sluiten als slechts op vijftig me ter wegdek wat hoeft te gebeu ren. „Het afsluiten van een rij baan is in die situaties wettelijk verplicht, we zijn echter in ge sprek met Verkeer en Water staat om te kijken of we die re gels kunnen veranderen." Ook in de westbuis ging gistermid dag tussen half drie en kwart voor drie een rijbaan dicht, maar dat kwam door een auto met pech. Hoewel de hulptele foon het niet deed door de werk zaamheden in de andere tunnel buis kon de pechvogel snel wor den weggesleept. „De communi catieapparatuur was net even buiten gebruik vanwege enkele testjes. Maar via het signalisatie systeem konden we toch direct zien dat er een auto stilstond, waarna direct hulp is verleend. Een evaluatie aan het eind van de week moet de preciese oor zaak van de brand van zondag en de daarbij ontstane schade blootleggen", aldus De Moor. Fred van Belzen, voormalige hoofdkassier van de Olau, met op de achtergrond de Olau-boot van Minia tuur Walcheren. „Voor sommigen was de laatste afvaart ook direct het einde van een werkzaam leven." foto Lex de Meester door Edith Ramakers VLISSINGEN - De witte flatge bouwen of de ruimteveren, dat waren de koosnamen voor Vlis- sings trots, de Olau Hollandia en de Olau Britannia. De schepen maakten tien jaar geleden de laatste vaart tussen Sheemess en Vlissingen. Een feit om bij stil te staan, want een familie viel uit elkaar. Fred van Belzen, voormalige hoofdkassier van de Olau, kwam daardoor op het idee om een reünie voor het personeel te organiseren: „Het familiegevoel gold zeker voor het bootperso- neel. Op de wal was de sfeer an ders. Maar toch, die Olau had een bijzonder plekje voor ieder een die er werkte en die er naar kon kijken", De reünie wordt op 22 mei ge houden in Grand Hotel Arion in Vlissingen vanaf 19.00 uur. Meer dan honderd brieven zijn er verstuurd en inmiddels zijn er ruim honderdvijftig aanmel dingen binnen. „Ik ben be nieuwd waar iedereen terecht is gekomen", zegt hij. Meer dan honderd personeelsle den werkten aan de wal en op de schepen ook nog eens 400. „Heel wat toeleveringsbedrijven hadden er ook een aardige boter ham aan. De Olau bracht Vlis singen voorspoed." Een deel van Vlissingen leefde van de veerdienst op Engeland. Dat werd pijnlijk duidelijk toen het afscheid een feit was. De sto merij Edelweis bijvoorbeeld heeft een harde klap te verwer ken gekregen toen de Olau ver trok. „Ze hadden acht, negen man personeel in dienst genomen en behoorlijk geïnvesteerd in appa ratuur. Maar ook bakkers, sla gers, groothandels, de horeca moesten ineens met minder ge noegen nemen." De Olau Hollandia en Britannia zijn in 1989 in de vaart geno men. „Volgens de boeken voor 165 miljoen gulden en 200 miljoen gulden. Het is doodzonde dat ze hier maar zo kort hebben kun nen varen." Doen De Olau heeft bijna twintig jaar dienst gedaan tussen Vlissingen en Sheemess. Het leek lang niet op te kunnen met het succes van de veerdienst. De Olau won aan bekendheid in het land en de slo gan 'Olau doen' klonk, verge zeld van het geluid van een scheepshoorn, regelmatig op de radio. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Meer dan de helft van de kaarten voor het ko ninginnedagconcert op de Markt in Middelburg zijn ver kocht. Dit jaar wordt het plein voor het eerst gebruikt voor een betaald evenement. De Markt wordt 's avonds her metisch afgesloten. Alleen men sen met een kaartje mogen er nog op. „Mensen die om half zes nog op de Markt staan, worden naar de uitgang gestuurd", zegt organi sator P. van de Berge. „Zodra het plein leeg is, gaan de ste wards de terrassen af. Mensen die geen kaartje hebben, kun nen er alsnog één kopen of hun biefstukje opeten en vertrek ken." Een aantal cafés en restaurants heeft kaarten gekocht voor klan ten. „Ze serveren een koningin nedagmenuutje, doen vijf euro bij de prijs en geven er een kaartje voor het concert bij." De bewoners van de Markt hebben per adres vier kaarten gekregen. Inmiddels zijn volgens de organi satie 5500 van de negenduizend kaarten verkocht. „Het gaat pri ma. Ik verwacht dat we wel uit verkopen." Als er op de dag zelf nog kaar ten zijn, worden die bij een mo biel verkooppunt verkocht. Dat wordt waarschijnlijk in de Gra venstraat gezet. Toegangen Bezoekers van het concert kun nen de Markt op via de Lange Delft, de Nieuwe Burg en de Gravenstraat. De toegangen bij Plein 1940 en de Vlasmarkt blij ven dicht tot het moment dat Blof begint te spelen. „We wil len voorkomen dat er net als vo rig jaar in die hoek een 'bloed- prop' ontstaat", zegt Van de Ber ge- De Zeeuwse band stapt om half tien op het podium. Copycat be gint om kwart voor zeven, een uur later begint het optreden van Beef, een Nederlandse reggae/ska band. Beef bestaat vier jaar en heeft in die periode een stevige live-reputatie opge bouwd. De band speelde al op Pinkpop en Lowlands. Beef geeft een paar dagen later ook een optre den op het bevrijdingsfestival in Vlissingen. Om het koninginnedagfeest goed te laten verlopen, zijn 55 mensen ingehuurd: 25 gediplo meerde beveiligingsmensen en dertig stewards. Het plein wordt afgezet met hoge hekken afgedekt met zwart plastic. De Lange Noordstraat is afgesloten om de hulpdiensten ruim baan te kunnen geven bij calamitei ten. Van Dik Hout Een week later, op acht mei, is de Markt opnieuw ingericht als concertzaal. Dan is er een optre den van de band Van Dik Hout. Dat optreden is de afsluiting van het twee dagen durende eve nement 'Van verleden tot he den', beter bekend als defensie- dagen. In het voorprogramma van Van Dik Hout treedt de jon ge groep Scwar op. Dat concert begint om half acht 's avonds. De Markt wordt dan niet afge sloten, het concert van Van Dik Hout is gratis. GOES - De afdeling bloem van het Groen College Goes houdt morgen en overmorgen een expo sitie. Te zien zijn tafelversieringen, bruidsboeketten met corsages, rouwarrangementen, vaas- en schaalarrangementen, themati sche bloemwerken en seizoens schikkingen. De expositie vindt plaats in de Maria Magdalenkerk in Goes en is te bekijken van 10.00 tot 17.00 uur. ^30% 4°«&herenhotloges .Zie onze 3 I eiland etalages I Mf^rl/ A MnHpl Merk Mode I horloges uitzoeken I Nu 50%-60% KORTING Edelstalen armbanden en'colliers^Té^Nu 49.- etc. etc. Zilveren Benetton ringen met en zonder zirkonia 50% v.a 44,- Ziveren lengte colliers dames en heren, alle maten 30% v.a. 6,- Massief zilveren stijlarmbanden colliers mooie designs 40% Massief zilveren omega colliers, TOPPERS!, 3 breedtes^dé^ Nu 35,- etc. Zilveren zirkonia chokers, 4 modellen SPOTPRIJS 45,- Zilveren slavenbanden. 6 breedtes Nu 12,50 etc. etc. Alle gouden lengte colliers 42,45,50 en 60 cm 40% KORTING Gouden slavenbanden, 6 breedtes jL40^ Nu 86,- etc. etc. Brillont ringetjes uitzoeken, Netto Koopje Nu 65,- Gouden buiscreooltjes, 5 maten>3^ Nu 10,- Nu 12,- etc. Alle gouden kinderrlngen 25% KORTING v.a. 35,- Alle gouden kinderplaatbandjes 40% KORTING V.a. 36,- Groeibrillant damesringen Topkwaliteit 25% VOORDEEL Gouden relatieringen Speciale prijzen etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. Wolstraat 90 - Vlissingen - tel. 0118-413635 Maandagmiddag koopzondag geopend. SS c i/i r c aj Als u morgen getuige bent van een hartstilstand, wilt u dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend hulpverlener? Reanimatie is levensreddend. Maar kan niet uit een boekje geleerd worden. Geef u op voor een prak tische cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt. Toelatingseisen zijn er niet. En zo'n cursus is natuurlijk vooral belangrijk voor familieleden van hart patiënten, maar ook voor brandweer, politie, portiers, sporttrainers, winkelpersoneel, mensen van het openbaar vervoer etc. Meer weten? Informeer bij het Nederlandse Rode Kruis afdeling Vlissingen, tel. 0118-466668 of kijk op http://clubnet.zeelandnet.nl/kruisv voor meer informa tie. Of informeer bij de Nederlandse Hartstichting, Bureau Reanimatie, Postbus 3140, 3502 GC Utrecht, 0900-0400020, reanimatie@hartstichting.nl Nederlandse^P Hartstichting vrienden van de hartstichting De Macht van het Kleine giro 222111 www.epilepsie.nl collecte 24 t/m 29 mei 2004

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 38