Hulp tunnel wel snel op gang Raad Veere wil nieuw tracé N57 Grote verhui zing? PZC Familie van Olau even bij elkaar Brandweer voelt zich valselijk beschuldigd Bos Dishoek voor ruiters Bmwm Maak er een Kleintje van. Diabetes: sluipmoordenaar Diabetes Fonds Giro 5766 Denkt u nu ook aan epilepsie? Tienduizenden mensen wel. Zij hebben last van aanvallen en weten nooit wanneer ze toeslaan. Help in de strijd tegen epilepsie en geef aan de collectant. Bedankt. Nationaal Epilepsie Fonds dinsdag 27 april 2004 bl2 door René Hoonhorst TERNEUZEN - De hulpverle ning bij een autobrand in de YVesterscheldetunnel is zondag heel snel op gang gekomen. De Temeuzense brandweer was bin nen een kwartier ter plaatse, het eerste voertuig was er zelfs al na tien minuten. Kritiek van in de tunnel stilstaande automobilis ten en buitenstaanders - die gis teren beweerden dat de brand weer meer dan twintig minuten op zich liet wachten, waarna de brandweerslangen nauwelijks bluswater produceerden, is niet op feiten gebaseerd. De Terneuzense brandweercom mandant J. Meijering snapt wel hoe het komt. „Als je op hulp wacht, lijkt het altijd eeuwen te duren. En ik begrijp dat burge meester Gelok ook heeft gezegd dat het Borselse korps na twin- KOUDEKERKE - Het nieuwe Bos Dishoek dat volgend jaar wordt aangelegd, zal vooral paardenliefhebbers tevreden stemmen. Het bos wordt voor zien van diverse ruiterpaden en aan de noordkant komt een open plek om met paarden te kunnen oefenen. Gisteravond lichtten medewer kers van Staatsbosbeheer en van de Dienst Landelijk Gebied van het ministerie van Land bouw, Natuur en Voedselkwali teit de plannen toe voor het ge bied. De komende jaren wordt bij Dishoek een groot bos aange legd. Het zijn vooral de ruiters die het meest van dit bos gaan profiteren. Naast tal van paden is er een grote oefenruimte ge pland. Het totale bos heeft een grootte van 43 hectare. Het be treft een langgerekte kust strook. Naast het bos bij Dis hoek wordt nog op andere plaat sen op Walcheren bossen aange legd. tig minuten ter plaatse was. In de Temeuzense kazerna waren echter toevallig vijf, zes brand weerlieden aanwezig, waardoor het eerste voertuig direct na de melding kon uitrukken en we dus in tien minuten in de tunnel stonden." Met het huidige materieel en de huidige brandweerlocaties kan het bijna niet sneller, stelt Meije ring. Alleen de meldingsproce dure moet nog iets sneller kun nen worden uitgevoerd, maar dat is een kwestie van techni sche maatregelen 'en die kosten gewoon geld'. Burgemeester J. Lonink van Ter- neuzen benadrukt ook dat veel van de te bedenken verbeterin gen een bom duiten vergen. Toen Borsele en Terneuzen eer der een aanrijtijd van twaalf mi nuten wilden invoeren, heeft Den Haag laten weten dat die tijd niet vastgelegd hoefde te worden. „Niet zo gek, want als het kabi net die aanrijtijd als norm had aangenomen, moeten ze dat na tuurlijk voor alle tunnels in het hele land doen. Dan moeten dus niet alleen aan beide zijden van de Westerscheldetunnel beroeps brandweerkorpsen komen, maar moeten ook elders flinke investeringen worden gedaan." De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Binnenlandse Za ken onderzoeken overigens mo menteel samen met Terneuzen, Borsele en de provincie welke maatregelen moeten worden ge nomen om veiligheid op en on der de Westerschelde te garande ren. Een werkgroep onder leiding van commissaris van de konin gin, W van Gelder, komt voor het eind van het jaar met concre te voorstellen. Dow Raadslid G. van Boom (TOP) suggereerde gisteren nog eens dat de gemeentelijke brandweer moet samenwerken met het korps van chemiegigant Dow, 'die op twee minuten afstand van de tunnel zitten'. Lonink reageerde een beetje geërgerd op de suggestie. Brandweercom mandant Meijering bevestigt dat de brandweer al tijden in ge sprek is met bedrijfsbrandweer korpsen. „Niet alleen met het korps van Dow, maar ook met brandweer korpsen van andere grote bedrij ven in de Kanaalzone. We kij ken naar zaken waarbij we el kaar kunnen aanvullen; met ma terieel en met deskundigheid en kennis. Daarbij wordt ook ge dacht aan hulpverlening in de tunnel. Nu kan dat nog niet, om dat alleen leden van de gemeen telijke korpsen de speciale oplei ding hebben gevolgd", aldus Me ijering. Van de oostbuis van de Wester scheldetunnel bleef gisteren lan ge tijd slechts één rijbaan open, omdat op de andere de schade van het ongeluk van zondag werd geïnventariseerd en gedeel telijk verholpen. De vernielde hulppost en het wegdek werden schoongemaakt. Overdreven Woordvoerder I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel geeft toe dat het wat overdreven lijkt om 6,6 kilometer rijbaan af te sluiten als slechts op vijftig me ter wegdek wat hoeft te gebeu ren. „Het afsluiten van een rij baan is in die situaties wettelijk verplicht, we zijn echter in ge sprek met Verkeer en Water staat om te kijken of we die re gels kunnen veranderen." Ook in de westbuis ging gistermid dag tussen half drie en kwart voor drie een rijbaan dicht, maar dat kwam door een auto met pech. Hoewel de hulptele foon het niet deed door de werk zaamheden in de andere tunnel buis, kon de pechvogel snel wor den weggesleept. „De communicatieapparatuur was net even buiten gebruik van wege enkele testjes. Maar via het signalisatiesysteem konden we toch direct zien dat er een au to stilstond, waarna direct hulp is verleend. Een evaluatie aan het eind van de week moet de preciese oorzaak van de brand van zondag en de daarbij ontsta ne schade blootleggen", aldus De Moor. Fred van Belzen, voormalige hoofdkassier van de Olau, met op de achtergrond de Olau-boot van Minia tuur Walcheren. „Voor sommigen was de laatste afvaart ook direct het einde van een werkzaam leven." foto Lex de Meester door Edith Ramakers VLISSINGEN - De witte flatge bouwen of de ruimteveren, dat waren de koosnamen voor Vlis- sings trots, de Olau Hollandia en de Olau Britannia. De schepen maakten tien jaar geleden de laatste vaart tussen Sheerness en Vlissingen. Een feit om bij stil te staan, want een familie viel uit elkaar. Fred van Belzen, voormalige hoofdkassier van de Olau, kwam daardoor op het idee om een reünie voor het personeel te organiseren: „Het familiegevoel gold zeker voor het bootperso- neel. Op de wal was de sfeer an ders. Maar toch, die Olau had een bijzonder plekje voor ieder een die er werkte en die er naar kon kijken", De reünie wordt op 22 mei ge houden in Grand Hotel Arion in Vlissingen vanaf 19.00 uur. Meer dan honderd brieven zijn er verstuurd en inmiddels zijn er ruim honderdvijftig aanmel dingen binnen. „Ik ben be nieuwd waar iedereen terecht is gekomen", zegt hij. Meer dan honderd personeelsle den werkten aan de wal en op de schepen ook nog eens 400. „Heel wat toeleveringsbedrijven hadden er ook een aardige boter ham aan. De Olau bracht Vlis singen voorspoed." Een deel van Vlissingen leefde van de veerdienst op Engeland. Dat werd pijnlijk duidelijk toen het afscheid een feit was. De sto merij Edelweis bijvoorbeeld heeft een harde klap te verwer ken gekregen toen de Olau ver trok. „Ze hadden acht, negen man personeel in dienst genomen en behoorlijk geïnvesteerd in appa ratuur. Maar ook bakkers, sla gers, groothandels, de horeca moesten ineens met minder ge noegen nemen." De Olau Hollandia en Britannia zijn in 1989 in de vaart geno men. „Volgens de boeken voor 165 miljoen gulden en 200 miljoen gulden. Het is doodzonde dat ze hier maar zo kort hebben kun nen varen." Doen De Olau heeft bijna twintig jaar dienst gedaan tussen Vlissingen en Sheerness. Het leek lang niet op te kunnen met het succes van de veerdienst. De Olau won aan bekendheid in het land en de slo gan 'Olau doen' klonk, verge zeld van het geluid van een scheepshoorn, regelmatig op de radio. door Ab van der Sluis DOMBURG - Volkomen onver wacht heeft de Veerse gemeente raad afgelopen nacht nee ge zegd tegen de N57. Een meerder heid, bestaande uit PvdA GroenLinks, VVD, Christenu nie en Dorpsbelangen en Toeris me Veere (DTV) wil dat Rijkswa terstaat het tracé van de huidige weg volgt en veiliger maakt. Ter hoogte van de Gapingse- dreef, de Kleine Putweg en de Rijkebuurtweg moeten rotondes komen. De verkeerslichten bij de Dorpsdijk Vrouwenpolder en bij Serooskerke zouden dan kun nen blijven. De karakteristieke dijkbebouwing van Vrouwenpol der blijft zo intact blijft. Het wij-. zigingsvoorstel werd ingediend door de fractie van PvdA GroenLinks. Wethouder J. Bos telaar kreeg in een motie twee maanden de tijd om te onderzoe ken of het idee van zijn eigen fractie haalbaar is. Lange tijd zag het ernaar uit dat een meerderheid van de gemeen teraad akkoord zou gaan met het voorstel van B en W voor een N57 met zo weinig mogelijk bochten en een rondweg bij Serooskerke. De PvdA/GroenLinks mocht als laatste partij haar zegje doen over het bestemmingsplan, dat de N57 planologisch mogelijk moest maken. P. Louwerse kwam met een alternatief voor stel, dat volgens hem veel min der belastinggeld zou kosten én de weg tegelijkertijd net zo vei lig zou maken. Hij stelde voor om het huidige tracé te volgen, met inbegrip van een rondweg bij Serooskerke. „De huidige weg", betoogde hij, „heeft vol doende capaciteit en rechtvaar digt geen nieuwe weg. Bij Mid delburg verbetert de doorstro ming door het aquaduct, maar de N57 is slecht voor de leefbaar heid van Veere. Het ontwerp voor de N57 van Rijkswater staat tast het waardevolle cul tuur-historische landschap van Veere onherstelbaar aan. Er wordt kostbare landbouwgrond opgeofferd, het plan van N57 werkt als een barrière en levert geluidshinder op. Het toeris tisch produkt van Veere verliest aan kwaliteit." Volgens de PvdA GroenLinks is het veel beter om de huidige weg te volgen en op kritieke pun ten rotondes aan te leggen. „Ver betering is hoognodig. Rijkswa terstaat heeft de laatste jaren weinig gedaan aan verbetering van de verkeersveiligheid." Per jaar gebeuren er op de huidige weg 35 ongelukken, waarbij ne gen gewonden vallen. Louwerse zei dat het plan van zijn fractie niet alleen het landschap spaart, maar de belastingbeta ler ook nog eens minder geld kost. Het omstreden kruispunt bij Vrouwenpolder, waai; Rijks waterstaat een grote rotonde had bedacht, kon volgens hem makkelijk blijven. Ook de ver keerslichten bij Serooskerke blijven in het plan van de PvdA/GroenLinks bestaan. „Bei de voldoen uitstekend." Wethouder J. Bostelaar ontraad de de gemeenteraad het wijzi gingsvoorstel van zijn eigen frac tie. „Er zijn in het begin van de jaren negentig zes tracés in stu die geweest, inclusief deze." Vol gens de wethouder is het amen dement van de PvdA Groen Links zo ingrijpend dat een heel nieuw tracébesluit genomen wordt. Dat kan, vreesde hij, ja ren duren. De gevolgen voor Veere zijn niet te overzien. Er moeten allerlei inspraakproce dures opnieuw doorlopen wor den en er moet een nieuw be stemmingsplan gemaakt wor den. Het bestemmingsplan dat afgelopen nacht ter discussie stond, kan vooralsnog in de prul lenmand. Het CDA en de SGP stemden tegen de motie. 50% 60%< 30% 40( roes&herenhorlo«eS Selectie ie|0%KORTlt«G .Zie onze 3 eiland etalages I etc. Merk Mode I horloges uitzoeken I Nu 50%-60% KORTING Edelstalen armbanden encolliers^Z^Nu 49.- etc. etc. Zilveren Benetton ringen met en zonder zirkonia 50% v.a 44,- Ziveren lengte colliers dames en heren, alle maten 30% v.a. 6,- Massief zilveren stijlarmbanden colliers mooie designs 40% Massief zilveren omega colliers. TOPPERS!, 3 breedtes^B^ Nu 35,- Zilveren zirkonia chokers, 4 modellen SPOTPRIJS 45,- Zilveren slavenhonden, 6 breedtes Nu 12,50 etc. etc. Alle gouden lengte colliers 42,45,50 en 60 cm 40% KORTING Gouden slavenhonden, 6 breedtes T40^" Nu 86,- etc. etc. Brillont ringetjes uftzoeken. Netto Koopje Nu 65,- Gouden buiscreooltjes, 5 materU^ Nu 10,- Nu 12,- etc. Alle gouden kinderringen 25% KORTING V.a. 35,- Alle gouden kinderplaatbandjes 40% KORTING v.a. 36,- Groeibrillant damesringen Topkwaliteit 25% VOORDEEL Gouden relatieringen speciale prijzen etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. Wolstraat 90 - Vlissingen - tel. 0118-413635 Maandagmiddag koopzondag geopend. -A. S ff </i a» Vraag nu SiiATI:* uw zomergidsen aan via internet Kijk op de website van deze krant en kiik op de rubriek Reizen Check uw kans op diabetes via www.langzal jeleven.nl. ledereen kan diabetes krijgen. Gemiddeld wordt diabetes pas na 7 jaar ont dekt. Hoe langer men diabetes heeft, hoe gro ter de kans op complicaties als nieraandoenin gen, slechtziendheid en voetamputaties. Van de mensen met diabetes overlijdt uiteindelijk zo'n 70% vroegtijdig aan hart- en vaatziekten. Diabetes treft nu al 1 op de 20 Nederlanders. Dat zijn minstens 850.000 mensen. De verwachting is dat het aantal diabetespa tiënten in 2020 is toegenomen met 35,7%. Help diabetes de wereld uit Het Diabetes Fonds bestaat 25 jaar. Er is geen reden voor een feestje. De groei van het aantal diabetespatiënten moet vanaf nu afnemen. Helpt u? Qbfj Tel. 033-46 22 055 Stationsplein 139, 3818 LE Amersfoort info@diabetesfonds.nl www.diabetesfonds.nl www.langzaljeleven.nl Geef aan diabetes en geef om jezelf Erwin Koeman, ambassadeur Epilepsie Fonds De Macht van het Kleine (cBFS g,r° 222"1 www.epilepsie.nl collecte 24 t/m 29 mei 2004

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 30