Hulp tunnel wel snel op gang
Raad Veere
wil nieuw
tracé N57
Grote
verhui
zing?
PZC
Familie van Olau even bij elkaar
Brandweer voelt zich valselijk beschuldigd
Bos Dishoek
voor ruiters
Bmwm
Maak er een Kleintje van.
Diabetes:
sluipmoordenaar
Diabetes Fonds
Giro 5766
Denkt u nu ook aan epilepsie?
Tienduizenden mensen wel. Zij hebben last van
aanvallen en weten nooit wanneer ze toeslaan.
Help in de strijd tegen epilepsie en geef
aan de collectant. Bedankt.
Nationaal Epilepsie Fonds
dinsdag 27 april 2004
bl2
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - De hulpverle
ning bij een autobrand in de
YVesterscheldetunnel is zondag
heel snel op gang gekomen. De
Temeuzense brandweer was bin
nen een kwartier ter plaatse, het
eerste voertuig was er zelfs al na
tien minuten. Kritiek van in de
tunnel stilstaande automobilis
ten en buitenstaanders - die gis
teren beweerden dat de brand
weer meer dan twintig minuten
op zich liet wachten, waarna de
brandweerslangen nauwelijks
bluswater produceerden, is niet
op feiten gebaseerd.
De Terneuzense brandweercom
mandant J. Meijering snapt wel
hoe het komt. „Als je op hulp
wacht, lijkt het altijd eeuwen te
duren. En ik begrijp dat burge
meester Gelok ook heeft gezegd
dat het Borselse korps na twin-
KOUDEKERKE - Het nieuwe
Bos Dishoek dat volgend jaar
wordt aangelegd, zal vooral
paardenliefhebbers tevreden
stemmen. Het bos wordt voor
zien van diverse ruiterpaden en
aan de noordkant komt een
open plek om met paarden te
kunnen oefenen.
Gisteravond lichtten medewer
kers van Staatsbosbeheer en
van de Dienst Landelijk Gebied
van het ministerie van Land
bouw, Natuur en Voedselkwali
teit de plannen toe voor het ge
bied. De komende jaren wordt
bij Dishoek een groot bos aange
legd. Het zijn vooral de ruiters
die het meest van dit bos gaan
profiteren. Naast tal van paden
is er een grote oefenruimte ge
pland. Het totale bos heeft een
grootte van 43 hectare. Het be
treft een langgerekte kust
strook. Naast het bos bij Dis
hoek wordt nog op andere plaat
sen op Walcheren bossen aange
legd.
tig minuten ter plaatse was. In
de Temeuzense kazerna waren
echter toevallig vijf, zes brand
weerlieden aanwezig, waardoor
het eerste voertuig direct na de
melding kon uitrukken en we
dus in tien minuten in de tunnel
stonden."
Met het huidige materieel en de
huidige brandweerlocaties kan
het bijna niet sneller, stelt Meije
ring. Alleen de meldingsproce
dure moet nog iets sneller kun
nen worden uitgevoerd, maar
dat is een kwestie van techni
sche maatregelen 'en die kosten
gewoon geld'.
Burgemeester J. Lonink van Ter-
neuzen benadrukt ook dat veel
van de te bedenken verbeterin
gen een bom duiten vergen.
Toen Borsele en Terneuzen eer
der een aanrijtijd van twaalf mi
nuten wilden invoeren, heeft
Den Haag laten weten dat die
tijd niet vastgelegd hoefde te
worden.
„Niet zo gek, want als het kabi
net die aanrijtijd als norm had
aangenomen, moeten ze dat na
tuurlijk voor alle tunnels in het
hele land doen. Dan moeten dus
niet alleen aan beide zijden van
de Westerscheldetunnel beroeps
brandweerkorpsen komen,
maar moeten ook elders flinke
investeringen worden gedaan."
De ministeries van Verkeer en
Waterstaat en Binnenlandse Za
ken onderzoeken overigens mo
menteel samen met Terneuzen,
Borsele en de provincie welke
maatregelen moeten worden ge
nomen om veiligheid op en on
der de Westerschelde te garande
ren.
Een werkgroep onder leiding
van commissaris van de konin
gin, W van Gelder, komt voor
het eind van het jaar met concre
te voorstellen.
Dow
Raadslid G. van Boom (TOP)
suggereerde gisteren nog eens
dat de gemeentelijke brandweer
moet samenwerken met het
korps van chemiegigant Dow,
'die op twee minuten afstand
van de tunnel zitten'. Lonink
reageerde een beetje geërgerd
op de suggestie. Brandweercom
mandant Meijering bevestigt
dat de brandweer al tijden in ge
sprek is met bedrijfsbrandweer
korpsen.
„Niet alleen met het korps van
Dow, maar ook met brandweer
korpsen van andere grote bedrij
ven in de Kanaalzone. We kij
ken naar zaken waarbij we el
kaar kunnen aanvullen; met ma
terieel en met deskundigheid en
kennis. Daarbij wordt ook ge
dacht aan hulpverlening in de
tunnel. Nu kan dat nog niet, om
dat alleen leden van de gemeen
telijke korpsen de speciale oplei
ding hebben gevolgd", aldus Me
ijering.
Van de oostbuis van de Wester
scheldetunnel bleef gisteren lan
ge tijd slechts één rijbaan open,
omdat op de andere de schade
van het ongeluk van zondag
werd geïnventariseerd en gedeel
telijk verholpen. De vernielde
hulppost en het wegdek werden
schoongemaakt.
Overdreven
Woordvoerder I. de Moor van de
NV Westerscheldetunnel geeft
toe dat het wat overdreven lijkt
om 6,6 kilometer rijbaan af te
sluiten als slechts op vijftig me
ter wegdek wat hoeft te gebeu
ren. „Het afsluiten van een rij
baan is in die situaties wettelijk
verplicht, we zijn echter in ge
sprek met Verkeer en Water
staat om te kijken of we die re
gels kunnen veranderen." Ook
in de westbuis ging gistermid
dag tussen half drie en kwart
voor drie een rijbaan dicht,
maar dat kwam door een auto
met pech. Hoewel de hulptele
foon het niet deed door de werk
zaamheden in de andere tunnel
buis, kon de pechvogel snel wor
den weggesleept.
„De communicatieapparatuur
was net even buiten gebruik van
wege enkele testjes. Maar via
het signalisatiesysteem konden
we toch direct zien dat er een au
to stilstond, waarna direct hulp
is verleend. Een evaluatie aan
het eind van de week moet de
preciese oorzaak van de brand
van zondag en de daarbij ontsta
ne schade blootleggen", aldus
De Moor.
Fred van Belzen, voormalige hoofdkassier van de Olau, met op de achtergrond de Olau-boot van Minia
tuur Walcheren. „Voor sommigen was de laatste afvaart ook direct het einde van een werkzaam leven."
foto Lex de Meester
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De witte flatge
bouwen of de ruimteveren, dat
waren de koosnamen voor Vlis-
sings trots, de Olau Hollandia
en de Olau Britannia.
De schepen maakten tien jaar
geleden de laatste vaart tussen
Sheerness en Vlissingen. Een
feit om bij stil te staan, want
een familie viel uit elkaar.
Fred van Belzen, voormalige
hoofdkassier van de Olau,
kwam daardoor op het idee om
een reünie voor het personeel te
organiseren: „Het familiegevoel
gold zeker voor het bootperso-
neel. Op de wal was de sfeer an
ders. Maar toch, die Olau had
een bijzonder plekje voor ieder
een die er werkte en die er naar
kon kijken",
De reünie wordt op 22 mei ge
houden in Grand Hotel Arion in
Vlissingen vanaf 19.00 uur.
Meer dan honderd brieven zijn
er verstuurd en inmiddels zijn
er ruim honderdvijftig aanmel
dingen binnen. „Ik ben be
nieuwd waar iedereen terecht is
gekomen", zegt hij.
Meer dan honderd personeelsle
den werkten aan de wal en op
de schepen ook nog eens 400.
„Heel wat toeleveringsbedrijven
hadden er ook een aardige boter
ham aan. De Olau bracht Vlis
singen voorspoed."
Een deel van Vlissingen leefde
van de veerdienst op Engeland.
Dat werd pijnlijk duidelijk toen
het afscheid een feit was. De sto
merij Edelweis bijvoorbeeld
heeft een harde klap te verwer
ken gekregen toen de Olau ver
trok.
„Ze hadden acht, negen man
personeel in dienst genomen en
behoorlijk geïnvesteerd in appa
ratuur. Maar ook bakkers, sla
gers, groothandels, de horeca
moesten ineens met minder ge
noegen nemen."
De Olau Hollandia en Britannia
zijn in 1989 in de vaart geno
men.
„Volgens de boeken voor 165
miljoen gulden en 200 miljoen
gulden. Het is doodzonde dat ze
hier maar zo kort hebben kun
nen varen."
Doen
De Olau heeft bijna twintig jaar
dienst gedaan tussen Vlissingen
en Sheerness. Het leek lang niet
op te kunnen met het succes van
de veerdienst. De Olau won aan
bekendheid in het land en de slo
gan 'Olau doen' klonk, verge
zeld van het geluid van een
scheepshoorn, regelmatig op de
radio.
door Ab van der Sluis
DOMBURG - Volkomen onver
wacht heeft de Veerse gemeente
raad afgelopen nacht nee ge
zegd tegen de N57. Een meerder
heid, bestaande uit PvdA
GroenLinks, VVD, Christenu
nie en Dorpsbelangen en Toeris
me Veere (DTV) wil dat Rijkswa
terstaat het tracé van de huidige
weg volgt en veiliger maakt.
Ter hoogte van de Gapingse-
dreef, de Kleine Putweg en de
Rijkebuurtweg moeten rotondes
komen. De verkeerslichten bij
de Dorpsdijk Vrouwenpolder en
bij Serooskerke zouden dan kun
nen blijven. De karakteristieke
dijkbebouwing van Vrouwenpol
der blijft zo intact blijft. Het wij-.
zigingsvoorstel werd ingediend
door de fractie van PvdA
GroenLinks. Wethouder J. Bos
telaar kreeg in een motie twee
maanden de tijd om te onderzoe
ken of het idee van zijn eigen
fractie haalbaar is.
Lange tijd zag het ernaar uit dat
een meerderheid van de gemeen
teraad akkoord zou gaan met
het voorstel van B en W voor
een N57 met zo weinig mogelijk
bochten en een rondweg bij
Serooskerke.
De PvdA/GroenLinks mocht als
laatste partij haar zegje doen
over het bestemmingsplan, dat
de N57 planologisch mogelijk
moest maken. P. Louwerse
kwam met een alternatief voor
stel, dat volgens hem veel min
der belastinggeld zou kosten én
de weg tegelijkertijd net zo vei
lig zou maken. Hij stelde voor
om het huidige tracé te volgen,
met inbegrip van een rondweg
bij Serooskerke. „De huidige
weg", betoogde hij, „heeft vol
doende capaciteit en rechtvaar
digt geen nieuwe weg. Bij Mid
delburg verbetert de doorstro
ming door het aquaduct, maar
de N57 is slecht voor de leefbaar
heid van Veere. Het ontwerp
voor de N57 van Rijkswater
staat tast het waardevolle cul
tuur-historische landschap van
Veere onherstelbaar aan. Er
wordt kostbare landbouwgrond
opgeofferd, het plan van N57
werkt als een barrière en levert
geluidshinder op. Het toeris
tisch produkt van Veere verliest
aan kwaliteit."
Volgens de PvdA GroenLinks
is het veel beter om de huidige
weg te volgen en op kritieke pun
ten rotondes aan te leggen. „Ver
betering is hoognodig. Rijkswa
terstaat heeft de laatste jaren
weinig gedaan aan verbetering
van de verkeersveiligheid." Per
jaar gebeuren er op de huidige
weg 35 ongelukken, waarbij ne
gen gewonden vallen. Louwerse
zei dat het plan van zijn fractie
niet alleen het landschap
spaart, maar de belastingbeta
ler ook nog eens minder geld
kost. Het omstreden kruispunt
bij Vrouwenpolder, waai; Rijks
waterstaat een grote rotonde
had bedacht, kon volgens hem
makkelijk blijven. Ook de ver
keerslichten bij Serooskerke
blijven in het plan van de
PvdA/GroenLinks bestaan. „Bei
de voldoen uitstekend."
Wethouder J. Bostelaar ontraad
de de gemeenteraad het wijzi
gingsvoorstel van zijn eigen frac
tie. „Er zijn in het begin van de
jaren negentig zes tracés in stu
die geweest, inclusief deze." Vol
gens de wethouder is het amen
dement van de PvdA Groen
Links zo ingrijpend dat een heel
nieuw tracébesluit genomen
wordt. Dat kan, vreesde hij, ja
ren duren. De gevolgen voor
Veere zijn niet te overzien. Er
moeten allerlei inspraakproce
dures opnieuw doorlopen wor
den en er moet een nieuw be
stemmingsplan gemaakt wor
den. Het bestemmingsplan dat
afgelopen nacht ter discussie
stond, kan vooralsnog in de prul
lenmand. Het CDA en de SGP
stemden tegen de motie.
50% 60%<
30% 40( roes&herenhorlo«eS
Selectie
ie|0%KORTlt«G
.Zie onze 3
eiland etalages I
etc.
Merk Mode I
horloges uitzoeken I
Nu 50%-60% KORTING
Edelstalen armbanden encolliers^Z^Nu 49.- etc. etc.
Zilveren Benetton ringen met en zonder zirkonia 50% v.a 44,-
Ziveren lengte colliers dames en heren, alle maten 30% v.a. 6,-
Massief zilveren stijlarmbanden colliers mooie designs 40%
Massief zilveren omega colliers. TOPPERS!, 3 breedtes^B^
Nu 35,-
Zilveren zirkonia chokers, 4 modellen SPOTPRIJS 45,-
Zilveren slavenhonden, 6 breedtes Nu 12,50 etc. etc.
Alle gouden lengte colliers 42,45,50 en 60 cm 40% KORTING
Gouden slavenhonden, 6 breedtes T40^" Nu 86,- etc. etc.
Brillont ringetjes uftzoeken. Netto Koopje Nu 65,-
Gouden buiscreooltjes, 5 materU^ Nu 10,- Nu 12,- etc.
Alle gouden kinderringen 25% KORTING V.a. 35,-
Alle gouden kinderplaatbandjes 40% KORTING v.a. 36,-
Groeibrillant damesringen Topkwaliteit 25% VOORDEEL
Gouden relatieringen speciale prijzen
etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc.
etc. etc.
Wolstraat 90 - Vlissingen - tel. 0118-413635
Maandagmiddag koopzondag geopend.
-A.
S ff
</i
a»
Vraag nu SiiATI:* uw
zomergidsen aan via
internet
Kijk op de website van deze krant
en kiik op de rubriek Reizen
Check uw kans op diabetes via www.langzal
jeleven.nl. ledereen kan diabetes krijgen.
Gemiddeld wordt diabetes pas na 7 jaar ont
dekt. Hoe langer men diabetes heeft, hoe gro
ter de kans op complicaties als nieraandoenin
gen, slechtziendheid en voetamputaties. Van
de mensen met diabetes overlijdt uiteindelijk
zo'n 70% vroegtijdig aan hart- en vaatziekten.
Diabetes treft nu al 1 op de 20 Nederlanders.
Dat zijn minstens 850.000 mensen.
De verwachting is dat het aantal diabetespa
tiënten in 2020 is toegenomen met 35,7%.
Help diabetes de wereld uit
Het Diabetes Fonds bestaat 25 jaar. Er is geen
reden voor een feestje. De groei van het aantal
diabetespatiënten moet vanaf nu afnemen.
Helpt u?
Qbfj
Tel. 033-46 22 055
Stationsplein 139, 3818 LE Amersfoort
info@diabetesfonds.nl
www.diabetesfonds.nl
www.langzaljeleven.nl
Geef aan diabetes en geef om jezelf
Erwin Koeman, ambassadeur Epilepsie Fonds
De Macht van het Kleine
(cBFS g,r° 222"1
www.epilepsie.nl
collecte 24 t/m 29 mei 2004