Nederlands design verovert Milaan Salie heeft tenminste nut in de tuin W3 Beschermkap Wijnrek Espresso Badkamer Kleur kiezen Tuinboek zaterdag 24 april 2004 Tuinmeubel Edele Loet, blikvanger uit de collectie Van Lente. Jonge honden en gevestig de namen. Nederlandse ontwerpers manifesteerden zich nadrukkelijk tijdens de Milano Design Week. „Al leen al voor de naamsbe kendheid moet je aanwezig zijn in Milaan", aldus Eric Sloot van het Bossche be drijf Lente. Palau, Silly Side (Leolux), iL Studio, Sander Luske, Kiki van Eijk, Frederik Royé: het is een greep uit de achttien Neder landse ontwerpers en bedrijven die zich onder de naam Tutto Be- Ne presenteerden in Milaan. Tut to BeNe. Het mag dan Italiaans klinken, maar dat is bijzaak. Want die naam, die doet er vol gens Frederik Royé niet toe. Want, eerlijk is eerlijk, net als zijn collega's is hij er voor eigen gewin. Eén week per jaar is Milaan het Mekka voor de meubeldesignwe reld. Het is er dan zien en gezien worden, netwerken en feesten. En dat lukt gemakkelijker als de krachten gebundeld worden. Want tien bedrijven trekken meer aandacht dan één. Tutto BeNe is het opvallendste collectieve Nederlandse initia tief van dit jaar, zoals de presen tatie Dutch Delight dat in 2003 was. Opvallend is dat Silly Side van het gevestigde Leolux be wust een plekje zoekt tussen de hippe, veelal jonge bedrijven. „Silly Side richt zich op een jon ger publiek dan Leolux. Dat zijn ook de bezoekers van Tutto BeNe", verklaart Antal Nemeth van Leolux. Platform Leolux zelf is in Milaan niet aan wezig. De belangrijkste reden hiervoor is volgens Nemeth dat Italië voor Leolux geen belang rijke afzetmarkt is. Het Venlose bedrijf kiest naast Keulen voor de beurzen in Parijs en Kortrijk. Daar wordt tenslotte handel ge maakt. Juist om die reden is de Interna tionale Meubelbeurs in Milaan String is het resultaat van een samenwerking tussen de Nederland se bedrijven People on the Move en The Silly Side. Twee ontwerpen van Studio Job voor Royal Tichelaar. een belangrijk platform voor producent Label. Ton van den Berg merkt op dat met name be zoekers uit het Verre Oosten, de Verenigde Staten en Canada de beurs in Keulen dit jaar links la ten liggen. In plaats daarvan ko men ze naar Milaan. In vergelij king met vorig jaar doet Label Allotment Garden van Sandra Dijkstra: drie tuintegels waarop gekookt kan worden. volgens Van den Berg dan ook aanzienlijke betere zaken. In Milaan weten ze het inmid dels ook: Nederlands ontwerp is hot. Dat het bezoekers trekt blijkt uit de presentatie van Moooi - met de bekende ontwer per Marcel Wanders als creatief directeur - op een van de promi nentste plekken in de stad. De firma nam de plaats over van het innovatieve bedrijf Cappelli- ni en fungeert daarmee als trek ker voor tientallen andere be drijven. Vooral buitenlandse producenten, maar ook Neder landse firma's als Forbo en Mo- sa schurken tegen de presenta tie van Moooi aan. Aandacht -Onder.4e rook daarvan is nog een klein tiental andere ontwer pers neergestreken. Textielont- werper Claudy Jongstra en het duo Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe hebben samen een industrieel complex betrok ken. Deze twee bedrijven wisten vorig jaar, toen als onderdeel van Dutch Delight, met hun ont werpen de meeste internationa le aandacht naar zich toe te trek ken. Jongstra dankt haar bekend heid in het buitenland voor een belangrijk deel aan de aanwezig heid in de Italiaanse industrie stad. „Milaan rendeert", bena drukt ze dan ook. „Potentiële op drachtgevers en inkopers ko men inmiddels bewust naar ons toe." Aan aandacht heeft Jongs tra - mede verantwoordelijk voor de spraakmakende meta morfose van het Catshuis in Den Haag - dan ook geen ge brek. Ook het Bossche bedrijf Lente laat een tevreden geluid horen. Koos het bedrijf vorig jaar nog voor een presentatie in Keulen, dit jaar is het bedrijf bewust aanwezig in Milaan. Om de kos ten te drukken hebben ze de krachten gebundeld met de Ge broeders Knip, Royal Tichelaar en Gewoon. „Aanwezig zijn in Milaan is goed voor de naamsbe kendheid", zegt Eric Sloot. „Niet zozeer voor het merk, maar vooral voor ons als ontwer pers." Ontwerper Job Smeets"kan er over meepraten. Zijn bedrijf Stu dio Job hoeft niet eens meer zelf op zoek naar een ruimte. Dit jaar is Smeets benaderd door de prestigieuze galerie Dilmos om er een complete ruimte in te rich ten. Het werk van het bedrijf is bovendien het hele jaar door bij de galerie verkrijgbaar. Waaron der de tot de verbeelding spre kende insectenprint. Royal Ti chelaar liet Smeets het motief toepassen in tegels en serviezen. Mode-ontwerpers Victor Rolf hebben het inmiddels aange kocht voor hun eigen collectie. De basis voor de bekendheid van het Nederlandse ontwerp in het buitenland ligt bij Droog De sign. Een verzamelnaam voor ontwerpen die de tijdsgeest goed weten te treffen. Droog De sign is dit jaar voor de twaalfde keer in Milaan en heeft er inmid dels letterlijk en figuurlijk een vaste plaats verworven. Go Slow is het thema voor de ex positie van dit jaar: een concept van een restaurant, gerund door senioren. „Een omgeving die een moment van rust biedt in de hectiek van Milaan", aldus Droog Design. Kiezels Allerlei bijpassende ontwerpen werden gepresenteerd. Van op vouwbare drinkmokken tot een ouderwetse schommelstoel, van vilten sloffen tot een bakje kie zels om de voeten te masseren. De presentatie heeft overdui delijk een maatschappijkritisch tintje, niet in de laatste plaats in de richting van de hectische designwereld. „In onze maat schappij draait het om snelheid en rappe consumptie. We heb ben geen geduld meer voor lang zame en moeilijke zaken, alles moet gemakkelijk en compleet zijn. Rust is een luxe gewor den." Reden voor Droog Design om pas op de plaats te maken en hun bezoekers juist op rust te trakteren. Volgend jaar moet blijken of ook andere (Neder landse) producenten zich iets aantrekken van dit statement. Paul Geerts en Anja Sparidaans Vroeger, en met vroeger be doel ik de tijd vóórdat onze cultuur en onze gebruiken in welvaart smoorden, vroeger plantte men bomen, struiken en vaste planten in de tuin om een specifieke reden en niet in de eerste plaats omdat men ze mooi vond. Planten moest je kunnen eten, bijvoorbeeld, of in een vaas kun nen zetten. Bepaalde bomen en struiken moesten de boze gees ten verjagen, of minstens de muggen. Als we nu buxus- haagjes planten, dan staat ons meestal een boerentuin voor ogen, want als je in een rijtjes huis woont heb je over het al gemeen geen kasteeltuin in ge dachten als je de tuin aanlegt. Maar buxus heeft weinig nut, behalve dan met Palmpasen, en bovendien stinkt het naar kattenpis. In boerentuinen wa ren de perken vroeger dan ook niet met buxushaagjes om zoomd, maar met kruiden zoals hyssop, peterselie of bonen kruid. Daar kon je tenminste wat mee. Waterzucht Een andere populaire omzo ming in boerentuintjes was sa lie, Salvia officinalis. Om te be ginnen werd salie gebruikt als geneesmiddel voor praktisch al le kwalen, van waterzucht tot overspannenheid. Zelfs onsterfe lijkheid zou door een saliestruik in de tuin worden gegaran deerd, maar dat lijkt overdre ven. Vaak werd salie als kalme rend middel toegepast, een af treksel van salieblad in lauwe melk met honing bracht verlich ting in een kwaal die toen nog 'de zenuwen' werd genoemd. Wie saliemelk dronk werd kalm, en dat verklaart waarom de be naming 'Jan Salie' nog steeds wordt gebruikt om iemand van een weinig alert type aan te dui den. Zo'n saliehaagje zou u nu ook nog kunnen planten, rondom uw moestuin bijvoorbeeld, maar ook als solitairplant is salie een van de mooiste bladplanten. Salvia officinalis is een kleine struik, die meestal breder is dan hoog. Een flink exemplaar be slaat met gemak een vierkante meter bij een hoogte van een hal ve meter. Salie bloeit met niet-onaardige lipbloemen in li la, paars of wit, maar de bloe men zijn volledig ondergeschikt aan het fluweelzachte blad, dat grijs, paars of geel kan zijn. De gewone salie heeft lichtgrijs behaard blad, maar van een plant die al eeuwenlang in cul tuur is kun je vernachten dat er allerlei tuinvormen zijn ont staan en dat is dan ook gebeurd. Salvia officinalis Lavandulifolia heeft smal blad, als lavendel, ter wijl S. officinalis Berggarten grote ellipsvormige bladeren draagt. Deze laatste cultivar is geselecteerd om zijn winterhard heid, en daarom in het noorden en oosten van Nederland te ver kiezen. Wat smaak betreft maakt het niet uit. Ook Würzburg is zo'n variëteit die speciaal gekweekt wordt omdat hij de winter beter dan gemid deld doorkomt. De opvallendste cultivars van salie hebben gekleurd blad. Dit zijn tegelijk de minst winterhar de. Dat zul je altijd zien. Natuur lijk kun je de struikjes 's win ters afdekken, maar ze behou den hun blad, dus een kruiwa gen turfmolm, of een lading mest is niet het aangewezen af- dekmiddel. Groenblijvende hees ters moet je luchtig dekken, bij voorbeeld met vliesdoek, of met sparrentakken. Mijn favoriet onder de gekleurd- bladigen is S. officinalis Purpu- rascens, met blad in een onwaar schijnlijke mengeling van grijs en paars. Al zou ik er 's winters met de straalkachel naast moe ten staan, dan nog zou ik deze salie in de tuin willen hebben. De Tricolor is een opvallende variant binnen de salie-familie. En eigenlijk geldt dat ook voor S. officinalis Icterina, een com pact struikje met blad waarin lichtgroene delen met goudgele zones worden afgewisseld. Mooi, maar 's winters nog min der betrouwbaar dan Purpuras- cens. Een merkwaardige culti var is Tricolor, met blad in grij zig paars, roze en wit. Meer een botanisch grapje, deze Tricolor - je moet ervan houden. Stek salie - als u meer wilt - al tijd in mei. Trek gewoon zijtak jes van de plant af en duw die buiten in de volle grond. Het kan haast niet misgaan, behalve dan als u de stekjes niet nat houdt, en laat uitdrogen. Romke van de Kaa Met beschermkap Super Guard verandert vrijwel iedere haakse slijper in een universele zaagma chine. Dat beweert Toolbox In ternational, het bedrijf dat het hulpstuk ontwikkeld heeft. Su per Guard bestaat uit een veilig- heidskap die op de haakse slij per wordt gemonteerd. De bijbe horende zaagbladen zijn ver krijgbaar in diameters van 115 tot 125 millimeter. In tegenstel ling tot andere haakse slijpers wordt de gebruiker door de vorm van de beschermkap ge dwongen om met twee handen te werken. Dit vergroot de veilig heid. Veiligheidskap en zaagbla den zijn te koop vanaf 50 euro bij de ijzerwarenvakhandel. Informatie: www.toolbox.nl of 0485-331177. Screwpull is al twintig jaar ge specialiseerd in ontwerpen en uitvinden van kurkentrekkers. Met een modulair wijnrek wil het bedrijf nu ook een ander deel van de wijnmarkt bestrij ken. Het wijnrek bestaat uit los se, stapelbare delen. Ieder ele ment (55 euro) kan zes liggende flessen herbergen. In totaal kun nen vijf elementen op elkaar worden geplaatst. Informatie: www.screwpull.com of 040-2549848. Het Italiaanse merk Gaggia brengt een volautomatische es pressomachine op de markt die volledig is uitgevoerd in roest- vrijstaal. Volgens het bedrijf zelf is dit een primeur. De Tita nium is voorzien van een instel bare koffiemaler en doseerder. Het apparaat beschikt over een tweede boiler, bedoeld om melk op te schuimen. Het hete water kan ook worden gebruikt voor het maken van thee of soep. De watertank heeft een inhoud van 1,8 liter. De Titanium is beves tigd op een draaibaar plateau en kost 899 euro. Informatie: 0320-237930 of www.gaggia.it Van droogrek tot afvalemmer. De serie System 01 van Emco be staat uit maar liefst 90 accessoi res voor de badkamer. Daaron der bevinden zich 'klassieke' ac cessoires als planchet, hand- doekrek en toiletrolhouder. Nieuwkomers zijn een uittrekba- re waslijn, een houder voor voch tig toiletpapier, een haardroger en een afvalemmer. Speciaal voor senioren is een uitgebreide serie grepen ontwikkeld. De ac cessoires zijn verkrijgbaar bij de sanitairvakhandel. Informatie: 073-5998320. Kleur in het interieur is niet uit sluitend decoratief. Kleuren heb ben ook effect op de stemming. Op de nieuwe website www.jij- kuntweleenkleurtjegebruiken.nl laat verfproducent Flexa zien wat bepaalde kleuren met een ruimte kunnen doen. De site be vat ook een kleurentest. Daar mee kan iedereen zelf uitvinden wat voor hem of haar de ideale kleuren zijn. Van het in 2000 verschenen Tuinwerkboek van Wim Ouds hoorn zijn inmiddels meer dan 20.000 exemplaren verkocht. Daarom heeft uitgeverij Groen- boekerij het boek in een nieuw jasje gestoken. Dat betreft overi gens alleen het uiterlijk. De in houd van het boek is ongewij zigd. Het Tuinwerkboek bevat een handig overzicht van de acti viteiten die maandelijks in de tuin kunnen worden uitgevoerd. Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel voor 15 euro. ISBN 9021541548.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 33