buitenom SBS6 is het brutaalste jongetje van de klas R U D E N R I E M E N S Vechtzender zaterdag 24 april 2004 FOTO GRAFIE SBS6 is het brutaalste jon getje uit de Nederlandse televisieklas. De zender leeft van sensatie. Alles wordt een beetje hoger, groter, breder en vooral erger gemaakt dan het in werkelijkheid is. Met suc ces, want SBS 6 wordt goed be keken. Toch zit er ook een keerzijde aan dat tv-geweld. Een weggelopen poes is voldoende om de bewoners van een hele straat in diepe rouw te dompelen, het verslag van een simpele inbraak wordt afgesloten met de constatering 'inbrekers worden steeds brutaler en gewetenlozer'. U kijkt naar SBS6, het brutaalste jon getje van de Nederlandse televisie. Met programma's als Wegmisbrui kers!, Hart van Nederland, Breek ijzer, De Smaakpolitie en Actie nieuws jaagt de zender de Nedèrland- se televisiekijker avond aan avond de stuipen op het lijf. Voorbeelden genoeg. Op maandag 5 april begint het programma Actie nieuws met de mededeling: Levensbe dreigende infectieziekte bedreigt Ne derland. De commentaarstem meldt: 'Anderhalf miljoen mensen zullen de komende zomer worden gebeten.' Waar gaat het uiteindelijk allemaal om: De teek, het beestje dat nu een maal in bossen voorkomt. De volgende dag kijkt presentatrice Gallyon van Vessem met een serieuze blik in de camera. Bij een schietpar tij in een overvolle metro in Schie dam is een 19-jarige man zwaarge wond geraakt aan been en buik. Echt waar? Ja, maar het valt wel mee. De metro was niet overvol en de jongen niet zwaargewond. Een schietinci dent, daar houden de andere media het op. De uitzending besluit die avond met 'Dit was Actienieuws, de dag waarop een jongen in een over volle metro werd neergeschoten. Nog een prettige avond.' Ook in de andere programma's weet SBS6 feilloos het hijgerige, wat opge wonden toontje vast te houden. De uitzending van Rijk en Beroemd be gint met 'Het is de enige familie in Nederland die geen belasting betaalt. De Oranjes zijn gek op geld.' De bezit tingen van de koninklijke familie blij ken vervolgens 'peperduur'. Als de koninklijke trein even niet wordt ge bruikt, staat hij volgens SBS6 'weg te roesten in een hangar.' Van Hart van Nederland is inmiddels wel be kend dat klein leed voorzien wordt van sappig commentaar. Een schoon heidswedstrijd voor lelijke hondjes en een gewond hertje in een weiland in Anna Paulowna worden moeite loos tot wereldnieuws uitgeroepen. Waarom toch dat opgewonden toon tje? „Wij staan voor brutale en alerte televisie. We hebben de vinger in de maatschappij en springen in op ge voelens die daar leven", zegt SBS-di- recteur Eric van Stade. Programma maker Pieter Storms: „Het is een vechtzender en bedient een belang rijk deel van de markt: de onderkant. Het zijn mensen die graag een herken bare plek willen hebben en zich met de zender willen identificeren." Sausje Het officiële bedrijfsprofiel van de zender: 'SBS 6 maakt verrassende in formatieve (nieuws)programma's met een sterk emotionele lading. Ge durfd amusement en ontspanning, spetterende speelfilms en sport, met name voetbal en darts.' Dat allemaal voorzien van het 'SBS6-sausje' met veel bijvoeglijke naamwoorden als 'erg', 'enorm' en 'verschrikkelijk'. Die woorden worden zeer bewust toe gevoegd aan de teksten, vertelt een programmamaker die bij een produc tiebedrijf werkt dat veel doet voor SBS6. „Het programma is van ons. De teksten van SBS6. Daar zit een eindredacteur en die zorgt er voor dat alles wat spannender klinkt." Directeur Van Stade: „Wij passen de teksten in zoverre aan dat we de kij ker met je en jij aanspreken. Verder zijn er geen algemene afspraken. Dat is ook praktisch onmogelijk omdat de programma's van veel verschillen de producenten komen." Al irkent hij dat 'we lettend op ons profiel de programma's wel willen laten aan sluiten op de belevingswereld van on ze kijkers'. Programmamaker Pieter Storms: „Voor mij geen extreme muziekjes of voice-overs. Ik maak geheel onafhan kelijk mijn programma. Ik werk niet zijn zeer duidelijk oververtegenwoor digd onder de kijkers. Wat opvalt, is dat SBS6 een beetje een 'oude men sen-zender' is. Mensen jonger dan 25 jaar kijken amper tot niet en bijna de helft van de kijkers is vijftig jaar en ouder. Maar ook in de voor adverteer ders zo belangrijke doelgroep van mensen tussen de 25 en 49 jaar doet de zender het met een gemiddeld marktaandeel van 14 procent niet slecht. De kijkers worden graag recht voor hun raap aangesproken. Van Royen: „De kijkers van SBS6 zijn gewend aan harde prikkels. Maak ik het iets softer, dan haken er mensen af. Als ik het voor RTL4 zou maken dan zou mijn programma voor 80 of 90 pro cent hetzelfde zijn, de nuances zou ik alleen anders leggen. Dat gaat dan om de teksten en de muziekjes. Die doe ik puur op mijn gevoel. Ik hou na melijk zelf van dramamuziek en snel le montage. Dat ik dat doe bij SBS6 sluit mooi aan." Er zit ook een keer zijde aan dat 'gewaagde' profiel van SBS6. Journalist Maarten Huygen van NRC Handelsblad wijdde er on langs een column aan in het tv-pro- gramma De leugen regeert. Hij ver foeit het hijgerige toontje van SBS6, vertelt hij in een toelichting. „De tele visie is je omgeving. Zo'n 3,5 uur per dag staat dat ding aan en vormt ie ders wereldbeeld. Ook op nuchtere mensen, dus ook op jou en mij heeft televisie invloed." Huygen richt zijn pijlen vooral op Ac tienieuws. „Het is een Amerikaanse formule en het vergroot de angst in de maatschappij. De mensen worden bang in de huiskamer. Er worden ten onrechte conclusies getrokken en het geeft een onterecht beeld van de wer kelijkheid. Actienieuws is geen nieuws, het is entertainment met ge weld en het heeft effect op kijkers. Je kunt net zo goed fictie uitzenden." Huygen vreest voor bange Nederlan ders. De Amerikaanse documentaire maker Michael Moore heeft laten zien hoe dan komt. Hij vergeleek de Amerikaanse en Canadese televisie. De Canadese televisie is rustig van toon en onderwerpkeuze. Het lijkt op wat de publieke omroep doet met No va en het NOS Journaal. In Amerika daarentegen zou Actienieuws van SBS6 aardig meekunnen. Het nieuws bestaat daar louter uit misdrijven' met grote overdrijving worden ge bracht. In Canada durven de mensen 's avonds op straat en laten ze hun huis onbewaakt achter. Inde Versa de Staten regeert de angst. Veel mi sen voelen zich onveilig. Zelfsinhu eigen huis. Toch zijn de misdaadcij fers in Canada en de VS vergelijk baar. Voor Moore is de conclusiehe der: de televisie maakt het verschil In Amerika worden de mensen ge woon bang gemaakt door program ma's die lijken op Actienieuws. Rechttoe rechtaan Van Stade gaat dat een stap te ver, „Het is absoluut waar dat jeeenita op vele wijzen in beeld kan brengffl Zo kan je een All you need is Lo ve-item brengen met harde rockrnj ziek en een schreeuwende voice ove waarop de romantiek ook uit het item verdwijnt, maar wij zuilenhal niet zo doen. In Actienieuws probe ren wij de aandacht van de kijkerte trekken en vast te houden met hel nieuwsaanbod van die dag. En de vorm is des SBS6: niets verhullend en rechttoe rechtaan." Ook Van Royen zoekt graag de gren op. Hij interviewt mensen met extre me 'hobby's'. Weten de mensendiei zijn programma's hun ziel en zalig heid bloot leggen wel waar ze aanb ginnen? Van Royen: „Alsof die men sen niet na kunnen denken. Tussen de opnames en de uitzending zit meestal drie maanden. Bij ons mag iedereen de montage van tevoren zien. Volgens mij zijn wedaareen van de weinigen in. De hoofdperso nen van de uitzending krijgen drie weken voor uitzending de band te zien. Als ze het ergens niet mee een zijn kunnen ze dat aangeven en dan wordt dat eventueel veranderd, Heeft iemand daarna toch spijt, houdt het voor ons op. Dan moetje maar een grote jongen zijn hoor. „Onderschat die mensen niet, zijne ben ook belang bij een uitzending; Zij kunnen de wereld vertellen over hun ervaringen zodat ze er vanat zijn. Ik heb natuurlijk belang bije» spraakmakende uitzending, ja §e" i de belangen dus." Roy Timmenna Programmamaker Ton van Royen: „Ik hou zelf van sensatie." vanuit SBS6, maar vanuit mezelf. Ik laat me door niemand iets vertellen." Collega Ton van Royen: „Ik ben niet iemand die teksten voor de kijker schrijft. Ik schrijf ze vanuit mezelf en ik hou zelf van sensatie en de mensen blijkbaar ook want die kijken er naar. Ik voel mezelf onderdeel van het volk. Programma's als Actie nieuws zijn eenduidend, daar zitten eindredacteuren die teksten aanpas sen. Ja, soms worden dingen uitvergroot, dat doet het medium televisie wel va ker. Ga maar eens een week Netwerk kijken, daar doen ze het net zo hard. Effectbejag zit bij iedere programma maker." Een SBS6-programma zie je dan ook van verre. Daar is de laatste jaren hard aan gewerkt. Want met elf tv-zenders die zich op de volwassen Nederlanders richten, is een duide lijk profiel onmisbaar. Zoals Neder land 1 er toch vooral is voor de oude ren, Nederland 2 en RTL 4 voor de ge zinnen, Nederland 3 voor de intellec tuelen en Yorin voor de jongeren, zo wil SBS6 er zijn voor 'de arbeider'. Dat kan door brutaal te zijn. Van Stade: „Het zal duidelijk zijn dat ons huidig zenderprofiel een be wuste keuze is. Wij hebben voor dit profiel gekozen omdat we van me ning waren en zijn dat er een gat be stond tussen het toenmalige tv-aan- bod en de behoeftes van kijkers." De kijkers hebben dat door, wijzen de cijfers uit. De afgelopen 2,5 jaar groeit het aantal kijkers naar SBS6 gestaag. Lager opgeleiden mensen foto Roland de Briiin/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 24