zc innenvaart moet ook veiliger Greenpeace laat bloed onderzoeken Een voorbeeldig parlement Leerlingen voelen zich misbruikt voor boomplantshow 15 waar op Westerschelde niet alleen te wijten aan snelle zeeschepen katers mogen ch uitleven Kaaiplein ip wint met lumn goed umeur terug Feest mee met 100 jaar Pot! Zeilschip Endeavour terug Total krijgt boete van 7500 euro Geen verbod goederentreinen COC heeft nieuwe voorzitter Wandeltocht als viering van jubileum m zaterdag 24 april 2004 fwFmile Calon DDELBURG - De schade binnenvaartschepen wordt r niet altijd veroorzaakt een te hoge vaarsnelheid zeeschepen op de Wester se. De schuld ligt deels ook de binnenvaart zelf, omdat uppers vaak onvoldoende ilregelen nemen. >ren ze soms slecht af en met open luiken en open cbinekamerdeuren, blijkt uit «oorden van Gedeputeerde len op vragen van de D-fractie. Fractievoorzitter OS - De skatende jeugd in rdenburg krijgt niet eerder ilgend jaar een skate- achter het voormalig i-terrein in Aardenburg. deelde wethouder L. Wille us de raadsvergadering van gemeente Sluis mee na een ag van W. Gijsel (WD/Ge- entebelangen). je aanleg van een parking op (voormalig MIA-terrein staat er 2005 op het programma, (iter deze parking is een voorzien voor skateboar- Ik wil vragen deze strook dit jaar aan te leggen", al- iGijsel. liberaal ontving signalen dat op het Kaaiplein overlast is skaters. Het nieuwe straat- tóilair op het Kaaiplein ji het volgens Gijsel zwaar duren door de skatecaprio- van de jeugd. Wethouder ülic deelde mee dat een ver fde aainleg van de testrook planologisch niet jelijk is. „Wij hebben in over- met de jeugd van Aarden- besloten dat skaten op het ilplein is toegestaan. Wel den de jongeren geacht zelf rotzooi op te ruimen. Daar iwij als gemeente op toe." nHarmen van der Werf I. Vogelaar (WD) toonde zich onlangs bezorgd over de veilige afwikkeling van het binnen vaart- en zeescheepvaartver- keer op de Westerschelde. Daar mee reageerde hij op een brief die de Algemene Schippers Vere niging (ASV) stuurde aan minis ter Peijs van Verkeer en Water staat. De ASV kaartte daarin aan dat zich op de Westerschel de onveilige situaties voordoen door snel varende zeeschepen, vooral tussen Hansweert en Ter- neuzen, waar veel binnenvaart is. Uit de antwoorden van GS blijkt dat zich de afgelopen tijd enkele incidenten hebben voor gedaan. Zo is een schip losgeko men van de Totalsteiger door de zuigende werking van een voor bijvarend zeeschip. Ook in de haven van Walsoorden ontstond schade aan enkele schepen. GS stellen klip en klaar dat van beide kanten goed zeemanschap is vereist, gezien het bijzondere karakter van de Westerschelde. Het gemiddeld aantal inciden ten op de Westerschelde is de laatste jaren wel afgenomen, zo is GS duidelijk geworden na contact met het Schelde Coördi natiecentrum (SCC). Dit heeft overigens ook een keerzijde. „De hulpverleningscapaciteit van de bergers is daardoor aan merkelijk verminderd." Hier door kan betwijfeld worden of de rampenbestrijding op de Wes terschelde op dit punt nog wel adequaat is, aldus het college. Maximumsnelheid De binnenvaart is een warm voorstander van het instellen van een maximumsnelheid. GS laten weten dat Rijkswaterstaat zo'n maatregel niet zal voorstel len omdat de problemen niet de snelheid van schepen niet alleen een oorzaak is voor de proble men bij de binnenvaart. De spe cifieke bouw van bepaalde sche pen speelt ook een belangrijke rol Een werkgroep waarin ook de binnenvaart vertegenwoor digd is, komt deze zomer met voorstellen wat er wel moet ge beuren om de veiligheid in de ri viermonding te vergroten. Het Openbaar Ministerie heeft de afgelopen tijd wel gekeken of strafrechtelijk kan worden opge treden tegen kapiteins die met grote snelheid over de Wester schelde varen. Dat blijkt zeer in gewikkeld te zijn omdat moei lijk is vast te stellen wie echt schuldig is. Als er schade is, kan wel worden geprobeerd via het privaatrecht een vergoeding te krijgen. Tot slot merken GS op dat hoge vaarsnelheden niet per se nade lig hoeft te zijn voor de veilig heid op het land. „Immers, de verblijftijd van de schepen is kleiner waardoor ze minder last hebben van veranderend tij." Bij een botsing tussen schepen maakt het volgens GS niet uit of een schip snel of traag vaart. Want ook als ze traag varen kan er een calamiteit ontstaan om dat schepen een enorm gewicht hebben en dus bij een aanvaring veel schade kunnen veroorza ken. HHAAG - Hij had er flink Jfitin. Flip de Klerk uit Aar- wrg. Zijn Cito-toets was ■r tegengevallen. „Kom op f, zei zijn moeder. Ze had ilip voor hem: doe mee aan folumnwedstrijd Schrijf Ne tland Schoon. Flip deed mee 'hij won gisteren in Den Haag aanmoedigingsprijs. «weet had hij wel de echte ip gewonnen, als zijn moeder ''ft had opgelet. Alleen mid- iare scholieren mochten aan wedstrijd meedoen. „Wist ik S*. zei een van oor tot oor la- 'de Flip in het Haagse pers- Nieuwspoort. „Ik je twaalf jaar moest P* Omdat hij zo'n mooie co- geschreven, streek de 'onder leiding van colum- "Gregor Frenkel Frank - be- >i van tv-programma Ook Nog - de hand over het Speciaal voor Flip kwam «n aanmoedigingsprijs; een tóonde en een boekenbon ter tde van vijfentwintig euro. ananen i'humeur kreeg een flinke op- Pper. „Dat ik die prijs heb ge- tonen, zegt dat ik toch goed a Flip's column gaat over P slecht verlopen Cito-toets. Mjn moeder hem in de Ci- '*oek elke dag een banaan 'hersenvoer'. Onder- naar school - de openbare ^hool Vorsterman van ft-gooide hij de bananen al f bosjes. Hij kreeg spijt, na (Cito-uitslag. 'Had ik ze toch beter opgegeten, dan maar ■toer stoer.' Op een middag be- t! hij stiekem een schep mee Wmen en 'het gruwelijk prak- engheid' n de vuilnisbak te ®Pen, 'naast mijn rotbui'. ®maar op Vmbo-kader', be- 11 fip, 'ik lust je rauw, dan havo. Ik blijf me in- 'floeder Hella de Klerk was 'Jin Den Haag, ook breed ^Pchend. „Maar bananen ik hem nooit meer mee." ÏPat na de zomer naar de "Hh afdeling van het Zwin Twee jeugdparlementariërs houden even een 'bilateraaltje' tijdens de vergadering in de Statenzaal in Middelburg. door Maurits Sep MIDDELBURG - Resoluties, voor- en te genstemmers, twijfelaars, zelfs de kle ding oogde vertrouwd. De Statenzaal in de Middelburgse Abdij is het speelveld van politici. Normaal van jongere ouderen en een enkele oude re jongere, gisteren van jonge jongeren. Maar wel keurig in (mantel)pak. Veertig scholieren van vier Zeeuwse scho len leerden er het spel van de politiek. De Europese politiek in dit geval. Het Model European Parliament (MEP) speelt het echte Europese Parlement na. Zo leren ze niet alleen wat politiek is, maar ook hoe ze moeten spreken in het openbaar. Vijf resoluties werden bedis cussieerd. Het terugdringen van de in vloed van de Verenigde Staten, de jeugd werkloosheid, de verdeling van land bouwsubsidies, de schade van het toeris me voor het Zuid-Europese milieu en de versterking van het hoger onderwijs. Tussen de zestien en de achttien jaar wa ren de meesten. Leerlingen van de Chris- foto Ruben Oreel telijke Scholengemeenschap Walcheren en de scholengemeenschap Nehalennia uit Middelburg, het Scheldemondcollege uit Vlissingen en het Sint Willibrordcolle- ge uit Goes. De besten van elke school worden geselecteerd voor de Zeeuwse de legatie die in september zal deelnemen aan de nationale versie van het Model Eu ropean Parliament. bLanschot (17) uit Bussum de hoofdprijs van de co- wedstrijd, opgezet door de Siting Nederland Schoon, in ïacht. Zij won een reis naar ^'ona voor vier personen. door Euqène Verstraeten TERNEUZEN - Terneuzenaar Ronald Aerts (36) was gisteren een van de laatsten bij wie wat buisjes bloed werden afgetapt in het kader van de landelijke bloedprikactie van Greenpeace. Het onderzoek moet informatie opleveren over de hoeveelheid schadeüjke stoffen in het lichaam van mensen en dieren. In totaal hebben de afgelopen week zo'n honderd mensen ver spreid over Nederland bloed af gestaan, van wie drie vrijwilli gers in Zeeland. Ook wordt bij enkele dieren bloed geprikt. De monsters worden geanaly seerd door TNO, waarna de ge gevens tot een rapport worden verwerkt onder leiding van pro fessor P. Sauer van het Acade misch Ziekenhuis Groningen. Gegevens Volgens Greenpeace zijn er op dit moment nauwelijks gege vens over de verspreiding van milieuvervuilende stoffen zoals broomhoudende vlamvertragers en organotinverbindingen. Met dit onderzoek wil de mi lieu-organisatie aantonen dat deze stoffen zich inmiddels over al hebben verspreid, ondanks al lerlei internationale afspraken om de vervuiling tegen te gaan. Greenpeace komt nu met het on derzoek, omdat er de komende maanden zowel in Nederland als in de Europese Unie wordt besloten hoe het beleid er met betrekking tot deze schadelijke stoffen uit moet zien. Het bloedonderzoek richt zich op broomhoudende vlamvertra gers, organotinverbindingen, pcb's en bestrijdingsmiddelen. Voeding „Ik vond dit wel een serieus on derzoek", zo verklaart Ronald Aerts waarom hij zich als vrij williger aanmeldde. „Wij zijn zelf lid van Greenpeace en ik las in de nieuwsbrief een heel stuk over gemanipuleerde voeding. Dat sprak me wel aan. Weten we eigenlijk wel wat we van daag de dag allemaal opeten? Op de verpakking staat nooit dat ergens schadelijke stoffen in zitten. Maar is dat wel zo? In de ze regio komt naar verhouding het hoogste aantal kankerpatiën ten in Nederland voor. Ook dat was een reden om me aan te mel den." In totaal leverde de oproep vol gens een woordvoerder van Greenpeace meer dan 1500 reac ties op. Daarvan zijn door mid-% del van een steekproef honderd mensen geselecteerd om aan het onderzoek mee te doen. De deelnemers krijgen geen in formatie over hun persoonlijke score, maar alleen de totale on derzoeksgegevens Dit najaar worden de resultaten van het onderzoek bekendge maakt. Terneuzenaar Ronald Aerts was gisteren een van de vrijwilligers die bloed lieten afnemen voor het on derzoek van Greenpeace. foto Wim Kooyman (Advertentie) Eetkamerstoel Linda van Bontempi in zwart leder, normaal 375- Jubileumprijs 275,- Stoel Ero(s) van Kartell normaal 329,- Jubileumprijs 269,- Oeze aanbiedingen zijn geldig tot 15 n VLISSINGEN - Het zeilschip Endeavour neemt maandag avond echt afscheid van Vlissingen. Na een bezoek van een week aan Antwerpen gaat de replica van James Cook's achttiende eeuwse driemaster naar Rotterdam. On derweg daarheen wordt om vier uur 's middags eerst een groep passagiers afgezet bij de sluizen in Vlissingen, waar na een nieuw reisgezelschap aan boord komt. 's Avonds tussen zeven en acht uur vaart de Endeavour langs de Vlissingse boulevard, op weg naar Hoek van Holland. Van 29 april tot en met 2 mei is de driemaster nog te be zichtigen in de laatste aanlegplaats in Nederland, in de Rotterdamse Schiehaven bij de leerlingwerkplaats waar het achttiende eeuwse linieschip De Delft wordt nage bouwd. MIDDELBURG - De economische politierechter in Mid delburg heeft Total Raffinaderij Nederland in Nieuwdorp een boete opgelegd van 7500 euro voor een zwaar bedrijfs ongeval. De uitspraak was conform de eis van de officier van justitie, twee weken geleden. Bij onderhoudswerkzaamheden op 7 november 2002 deed zich een gasontploffing in een van de koeltorens van de raffinaderij voor, waarbij drie werknemers van een gespe cialiseerd onderhoudsbedrijf ernstige brandwonden oplie pen. Volgens de rechter waren er onvoldoende veiligheids maatregelen genomen om het bedrijfsongeval te voorko- HULST - Het zal zo'n vaart niet lopen met het direct we ren van goederentreinen op de Zeeuwse spoorlijn Vlissin- gen-Bergen op Zoom. Dat verwacht gedeputeerde H. van Waveren (CDA, ruimtelijke ordening). Hij reageert op de uitspraak van de Raad van State, die vaststelde dat Pro rail, het bedrijf dat het goederenvervoer per spoor regelt, onderzoek moet doen naar de toename van het treinver keer (met name door de autotreinen van Cobelfret). De ge meente Kapelle (waarvan inwoners naar de Raad van Sta te stapten) kan Prorail anders dwingende (milieumaatre gelen opleggen, in het uiterste geval de vergunning intrek ken. Dat geldt ook voor de andere spoorgemeenten. Van Waveren zegt dat het ongebruikelijk is om de regels strikt te handhaven als een oplossing voor het betreffende mi lieuprobleem in zicht is. „Dat is in Zeeland het geval. We hopen binnen 'n jaar met oplossingen voor de geluidhin der te komen. Elders in het land kan dat wel eens anders liggen." De Stuurgroep Achterlandverbindingen - die aan oplossingen werkt - buigt zich zo snel mogelijk over de uitspraak van de Raad van State. GOES - Het COC Midden-Zeeland, de homobelangenver eniging voor Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland en Zeeuws-Vlaanderen, heeft een nieuwe voorzitter. Tijdens een Algemene Ledenvergade ring is Tommy de Koning tot voorzitter gekozen. De rest van het bestuur blijft onveranderd. De samenstelling van het bestuur van het COC Midden-Zeeland is nu: Ad Bak huizen (penningmeester), Ronald Wisse (secretaris), Erik de Bruijne (algemeen bestuurslid) en Jacques Depaeme- laere (algemeen bestuurslid). door Rinus Antonisse OVEZANDE - Ze zijn 'super boos', de leerlingen van de groe pen zeven en acht van basis school de Zandplaat in Ovezan- de. Niet alleen boos, ze voelen zich ook misbruikt door de men sen die begin april met veel bom barie de nationale boomfeest dag in het Sloegebied organi seerden. De scholieren voelen zich ge nept' omdat de bomen die ze tij dens de boomfeestdag plantten, later weer zijn weggehaald. Re den: er staan hoogspanningsmas ten in de weg en de plantplek was zo leuk, omdat de stoom trein die een deel van de kinde ren aanvoerde, vlakbij kon stop pen. Volgens de leerlingen had met een een goede plek gekozen moe ten worden. En dat van de stoomtrein vinden ze onzin: dan waren ze toch niet met de trein gekomen. „Als de bomen nu nog worden verplaatst, is het hon derd procent zeker dat ze het niet halen." De kinderen luch ten hun hart in een aantal brie ven, die ze naar burgemeester J. Gelok van Borsele en directeur P. Derksen van de Stichting Na tionale Boomfeestdag hebben ge stuurd. „Wij proberen kinderen respect bij te brengen voor de natuur en dan gebeurt er zo iets", zegt juf Heidi te Poele. „Alles was een grote show. Dit was geen boomfeestdag, maar meer een showfeestdag", schrij ven Evan en Maikel. „Als we van tevoren geweten hadden dat de door ons geplante bomen la ter weer zouden worden wegge haald, zouden we niet zijn geko men", melden Salina van Steen bergen en Bart Terra. Bussen Zo denken ook Arina en Wesley er over. „Het is schandalig wat ze ons hebben geflikt! Ze had den net zo goed bussen kunnen regelen en ons meteen naar de goede plantlocatie kunnen brengen. We schamen ons voor de boomfeestdag in onze provin cie. Ze hebben ons gebruikt voor de show. De bomen, de die ren en de aarde zijn belangrij ker dan die show." Bomen hebben ook gevoel, mer ken Tamin Hotak en Roland Sooijs op. „Hoe zou jij het vin den als je de hele tijd werd ver plaatst?" Nada van der Lee en Robin Katsman vragen of de ver wijderde bomen toch weer kun nen worden teruggezet, 'want als ze daar toen konden staan, kan dat nu ook best.' Rick Huybrechts vindt de gang van zaken behoorlijk gemeen. „We hadden er zoveel plezier in en dachten dat het planten hulp zou geven aan mensen en aan ons eigen Sloebos." En Anouk en Kristel constateren: „Een boom voor het leven heeft geen week gestaan." HULST - De wandelclub De Smokkelaars uit Stekene, die veel Zeeuws-Vlaamse leden telt, bestaat twintig jaar. Dat wordt gevierd met een voettocht van Stekene naar Scherpenheuvel op 1 en 2 mei. De afstand is negentig kilome ter. De tocht wordt gewandeld in etappes. Deelnemers die min der kilometers willen lopen, kun nen onderweg instappen om als nog met de hele groep in Scher penheuvel aan te komen. Het startschot van de tocht wordt zaterdag 1 mei om 13.00 uur gegeven door burgemeester Nicole van Duyse voor het ge meentehuis van Stekene. De groep hoopt zondag 2 mei om 13.45 uur in Scherpenheuvel aan te komen. Zestig deelnemers lopen de tota le afstand. Het uiteindelijke to taal aantal deelnemers bij aan komst in Scheipenheuvel be draagt ruim driehonderd. fKceu 2- WAtM Moeren EÜJTwK&i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15