c )e kap wordt steeds weer knapper )e bonsai-cabrio: kleine genoegens van het leven ier seizoenen cool in een open Saab 9-3 TEST TEST vrijdag 23 april 2004 De Saab 9-3 cabrio heeft een can vas kap uit drie lagen. Foto's Mare Bolsius Zweed in alles Het Betere Le ven. Ons exemplaar was uitge rust met zwart en wit leer, stoe len met elektrische verstelling en verwarming, een zelfdim- mende binnenspiegel en een rechterbuitenspiegel met instel bare achtemitrijpositie. Het dashboard is herkenbaar als al tijd. De contactsleutel stop je naar Saab-traditie in de midden console. Die sleutel is van het elektronische type. Lachspieren Nieuw is een bekerhouder die met zoveel capriolen tevoor schijn klapt dat hij op de lach spieren werkt. Perfect op oog hoogte bevindt zich een boord computer, met daaronder een ook al prima afleesbare multi media-display. Op details scoort de Saab onvoldoende: de mid- denarmsteun zit te ver naar ach ter, het stuur is te groot en de beenruimte achterin is belab berd. De bagageruimte kan er mee door. Sterk punt is dat deze Saab stij ver is dan zijn voorganger. Het stuurgedrag is net zo precies als dat van de sportsedan. De stuurkolom wil nog wel wat be wegen op rotwegen, maar met de torsie van de carrosserie - bij veel open auto's, een euvel - is best te leven. Daar komt bij dat de auto zich geruisloos ge draagt, ook op snelheid. Boven dien bolt het dak op snelheid niet op. De Aero met 2.0-motor is zonder twijfel de fijnste. jcabriolet wil een statement zijn over de ijer waarop je leeft. Of minstens zou wil- leven. Klassiek, of juist heel modern. Dien van der Steen edereen kijkt op van een open auto. Of het nou een stijlvolle Saab is, zo'n enorme BMW 6, een nieti ge Daihatsu Copen of een gBentley zonder kap. Een giet wordt vooral gezien tndaine gebieden als Mo- of Hollywood, en doet dus denken aan luxe, lek ker en zorgeloos leven, obrio wil een statement over de manier waarop je Of zou willen leven. »rste auto's waren allemaal met als de eerste vliegtui- loen later auto's een dak 5n-handig tegen de regen - ontstond heimwee naar de op vouwbare kap die je vroeger op rijtuigen had. De happy few he ten zulke cabriolets in de jaren dertig doodleuk bouwen door de ruim voorradige carrossiers. En na de Tweede Wereldoorlog waren het vooral de Italianen, die verbaasden met prachtige open voitures, zoals de ontroe rende Spider Duetto van Alfa Romeo. De oorlog was voorbij, de geest was vrij en optimis tisch. In 1950 wilde men in de VS, waar een overvloed aan benzi ne en staal was, vooral gezien worden in enorme open auto's, zoals de Ford Thunderbird Con vertible. Europa was juist ge charmeerd van eenvoudige- tie. Zoals Karmann, de Duitse te genhanger van Pininfarina en Giugiaro. En Magna Steyr in Oostenrijk, Heuliez in Frank rijk. Ze zijn bedreven in het ver stevigen van een carrosserie, want die krijgt het moeilijk als het dak eraf gaat. Steeds vaker wordt het handwerk verdron gen door elektronisch gestuur de hydraulica: de kap wordt steeds knapper. In navolging van de Peugeot Eclipse uit de jaren dertig kwam het stalen vouwdak weer in zwang. Een constructie maakt dat het dak aan de ach terruit scharniert en onder een naar twee zijden scharnierend kofferdeksel wordt opgeborgen. Mercedes bedacht zo'n elektro- hydraulisch variodak voor de SLK. Peugeot kwam met zijn po pulaire CC (coupécabrio), Renault volgde en Opel heeft in tussen een variant bedacht: het stalen vouwdak van de Tigra Twintop verdwijnt achter de voorstoeltjes, zodat er minder aanslag op het bagageruim wordt gedaan. Nadeel van een stalen dak bij bijvoorbeeld de Franse CC's is dat de puntige voorruitstijl ver uitsteekt en een veilige instap belemmert. Dat komt doordat het bovenste deel van het vouwdak aan een beperkte afmeting gebonden is. BMW heeft daarom met zijn pe perdure en grote 6-serie cabrio let toch weer gekozen voor een softtop. Die heeft bovendien een onafhankelijk verzinkende achterruit. Citroën bracht met de Pluriel een veelzijdige cabrio-pickup uit. Leuk maar omslachtig, dus de cabriolet van de toekomst is zo'n Pluriel niet. Wellicht krij gen de stalen vouwdaken bin nenkort een panoramisch gla zen paneel, dat automatisch buitenlicht dempt en ook open kan. De automatisch opvouwen de daken zullen in elk geval steeds minder plek innemen, zodat de open auto bruikbaar der wordt voor alledag. jbare bonsai-boompjes gedijen bij aan- ht, een Daihatsu Copen glimt als je hem lingt met onvoorwaardelijke liefde. Joop van der Pol is klein? Tanga-süps zijn Mandarijntjes ook, en mootjes. Nederland gaat [ïoor een klein land. Maar Bga van Sugar Lee Hooper waslijn heus een be- aihatsu Copen usting: O.a. verstevigings- en in de portieren, airco, ktrohydraulisch dak. Dtor: 660 cc viercil. 68 pk. ibxh: 3,40 x 1,48 x 1,25 m. aaicirkel: 9,20 meter ijageruim: 210/14(!) liter inricht: 830 kg. Struik: 1:14 ijs: v.a. 22.695 euro i: De Copen is een mpromisloos roadstertje. ittische eigenschappen zijn wrwaarlozen. Tip: Albert fjn bezorgt thuis! Voor Rijplezier Techniek Tegen Krapte Rechts stuur Store: 8 hoorlijke lap stof, en dwars in je keel kan een beukennootje uitgroeien tot een omvangrijk probleem. En Nederland is hele maal niet klein wanneer je per fiets voor het donker nog van Ohé en Laak naar Ooststelling werf moet. Klein is dus zo rek baar als de tanga van Sugar Lee. De Daihatsu Copen is ook klein. Bij thuiskomst hadden we hem bijna mee de bijkeu ken in genomen, ware het niet dat de wasmachine daar al stond. Het is een aandoenlijke dinkytoy waarvan een passeren de ploeg metselaars zich hard op afvraagt of je het doosje wel hebt bewaard. Wanneer je je gordel wilt om doen, raak je met je hand klem tussen je bil en de middencon sole. De slip van je jas zit dan al vast tussen het portiertje en de dorpel. Waar moet-ie anders blijven? Voor het stopücht moet je als een kip met nekher- nia onder het dakje door gluren om te zien of het groen wordt. In de autojoumalistiek worden belachelijke bagageruimtes tra ditioneel afgeschilderd als 'ge noeg voor de tas met golfclubs'. Doen we niet deze keer. Ga er gerust mee tafeltennissen of ha- nentoepen, maar koop geen Co pen als golf uw sport is. De ib-vrienden vrees- idat de nieuwe eedse cabriolet te inig eigenheid zou men, nu General tos bij Saab de pter zwaait, feiten. Saab 9-3 cabrio 2.0T Aero Rusting: O.a. automatische Wbeugels, airco, elektrohy- Wische softtop. totor:2.0T Aero met 210 pk hbxh: 4,63 x 1,76 x 1,43 m. ^geruim: 352/235 liter Mchfc 1.600 kg. ïiibruik: 1 :g 2.0T Aero 55.690 euro ^lusie: De 9-3 is een goed bouwde reisauto zoals we *iSaab gewend zijn. Hij is «tuk op bagage en achter- teagiers. Voor Ergonomie Geruisloze kap Tegen Armsteun kort Ruimte achter Score: 8f5 Door Joop van der Pol en Rien van der Steen Als er al een roll-model bestaat van een auto met open dak, dan is het wel de Saab cabrio let. Al jaren brengen de Zweden hun open-bare exemplaren met succes aan de mens. De Saab-vormgeving heeft door gaans een lange houdbaarheid en over de afwerking bestaat geen klagen. Daarbij verleent zo'n exclusief Noord-Europees model je net wat meer afstand van de rijdende massa dan pak weg een Duits of Frans volume- merk. Onlangs is er na vele jaren een nieuwe open Saab uit de ont- werpcomputers gerold. Het is in feite een evolutie van de 900 uit 1983. De grote vraag was of onder eigenaar General Motors al het merk-eigene wel stand zou houden, maar wees gerust: de nieuwe mooiweer-uitvoe- ring van de 9-3 is onversneden Saab. Oké, de bodemplaat is die van de Opel Vectra, maar daar zie je niks van. Van voren is de auto scherper gelijnd en dat staat hem goed. Minder geslaagd vinden we de opzwellende flanken ter hoogte van de achterste wielkasten, r Over de enorm dikke achterlich ten en de spoiler achterop zijn we thuis nog in discussie. Maar cool oogt de nieuwe wel, en we begrijpen dat de ingenieuze elektrische kapconstructie om enige ontwerpconsessies vraagt. Die kap is van traditio neel canvas, waarmee Saab de trend van de coupé-cabrioda- ken aan zich voorbij laat gaan. Terecht, want het zou de ver trouwde open Saab-look volle dig om zeep helpen. Bij Saab praten ze over deze 9-3 als de vierseizoenen cabriolet. De au tomatisch werkende kap kan in 20 seconden open of dicht. Heel subtiel reageert bij het openen de temperatuuraandui- ding van de klimaatregeling: de displays op het instrumentenpa neel schakelen direct over van graden celsius naar de cijfers nul tot en met tien. Bij geopend dak is het zinvol de windgelei- der uit het koffer te halen. Het nogal lastig te monteren uit- klapmechanisme heeft een hoog strandstoelgehalte, maar het zorgt in elk geval wel dat de gel niet uit je haar waait. Ook binnenboord ademt de O Donkervoort D8 18% 355 0 Lotus Elise 14% 284 0 Mazda MX5 9% 185 O BMW Z4 Roadster 9% 173 0 Honda S2000 7% 137 0 Porsche Boxster Roadster 7% 132 0 Morgan Aero 8 6% 114 O Audi TT Roadster 5% 105 0 MG TF 4% 85 G Alfa Romeo Spider 4% 83 Morgan Plus Eight 4% 72 Mercedes Benz SLK 3% 58 Opel Speedster 3% 58 Chevrolet Corvette Cabriolet 3% 56 G Morgan Four/Four 2% 38 Toyota MR2 2% 32 0 Totaal 100% 1967 Executive cabrio's Kleine reuzen clubs kunnen wel mee, als los se mikadostokjes in de schuifla die kofferbak heet, maar een volle golftas krijg je er amper in. Het is fijn dat de Copen vijf versnellingen heeft, dan kun je tenminste af en toe even je lin kerbeen en je linkerarm ont vlechten om te schakelen. Lin kerarm ja. Het stuur zit toch rechts? Hadden we dat nog niet verteld? Het kost wat tekst, maar ons dunkt dat we opportunistische ruimtevaarders onder het cab- riovolk nu wel hebben afge schud. Dat betekent dat we als puriteinen onder elkaar zijn. Want wat is dat mirakels Japan se bonsai-autootje groot in zijn soort. Het beschikt over een elektrische, aluminium vouw dak dat binnen twintig secon den een open verbinding tot stand brengt met de hemel. Haal wel eerst uw pingponguit- rusting uit de koffer, anders houdt u platte batjes over - ja wel, nog platter. En wat geeft dat 650 cc motor tje een rijplezier! Het snort dat het een lust is, en met het zweepje erover klimt 't met ge mak naar de 8000 toeren. De Copen heeft bovendien een lekkere wegligging. Als op rails jaag je dit roadstertje door de bocht en op Nederlandse kruis- snelheden komt hij prima mee. Op de een of andere manier maakt het karretje nostalgische gevoelens los. Misschien is het dat kart-gevoel, dat onwillekeu rig doet denken aan de ouwe Mini's uit Engeland. Of het for- Q Uitslag cabrio-verkiezing Supercabrio's Martin Percentages Aantal stemmen 22% 386 18% 329 18% 317 13% 235 13% 232 8% 148 8% 136 100% 1783 Cabrio's pur sang Donkervoort D8 0 Jaguar E-type Roadster 0 Volkswagen Kever 0 Corvette Sting Ray 0 Mercedes-Benz 300 SL 0 Ford Mustang 0 Porsche 911 Carrera O Saab 900 (3 Triumph Spitfire Q MG B Alfa Romeo Spider (J) Fiat Dino Spider 0 Renault Caravelle 0 Totaal 22% 16% 13% 13% 7% 6% 5% 5% 5% 4% 3% 1% 100% 463 332 286 273 143 13S 108 104 96 Top 5 populairste cabrio's 0 Jaguar E-type Roadster 5% Q Aston Martin DB7 4% 0 Donkervoort D8 4% Q Jaguar XKR 4% 0 Volkswagen Kever 3% Totaal aantal stemmen 9570 Bron Wegener eMedia/Corno van den Berg en Roy Verheul High-tech vouwkunst: een scharnierend dak dat dankzij elektronica en hydrauliek zichzelf opbergt. tweezits roadsters. In de no-non- sense jaren tachtig gebeurde er weinig, maar in de jaren negen tig werd de open auto heront dekt, nadat de Engelse indus trie een hele reeks topless mo delletjes mee het graf in had ge sleurd. Specialisten Ieder merk van betekenis heeft zijn eigen cabrio, met eigen stijl of stempel. Saab zweert bij zijn meerlaagse dakconstructie die bij 20 graden onder nul nog niet ijzig wordt. Mercedes mikt op luxe, Alfa op sensuele sty ling, Jaguar op exclusiviteit, Donkervoort op primitief rijge- not. Ontwerpspecialisten gingen zich bemoeien met de construc- maatje, dat dicht komt bij dat van klassieke MG'tjes en Spitfi res. Het instrumentenpaneel doet denken aan dat van de Ma zda MX-5, ook al een evergreen. De Copen geeft je autorijden in zijn puurste vorm, en als je daar van houdt ben je hiermee goed bediend. En dat kleine, ach - zijn de genoegens van het leven niet altijd (te) klein? o 0 0 O 0 O O 0 Aston Martin DB7 TVR Tuscan Ferrari 360 Spider BMW Z8 Roadster Porsche 911 Cabrio Mercedes Benz SL Maserati Spyder Totaal O Smart Roadster 0 Peugeot 307 CC O Peugeot 206 CC (3 Citroen C3 Pluriel 0 Renault Megane 0 Fiat Barchetta 0 Volkswagen New Beetle Cabrio 0 Daihatsu Copen o Ford Ka Streetka 0 Opel Astra Cabriolet 0 Smart ForTwo Cabrio 0 Totaal Classic Cabrio's Ultra-klein maar wel lekker, de Daihatsu Copen. Foto's Mare Bolsius Porsche 911 0 Jaguar XKR 20% 0 Saab 9-3 13% 0 Jaguar XK8 13% O Audi A4 13% 0 Lexus SC430 12% 0 BMW 3-serie 9% 0 Volvo C70 9% O Mercedes Benz CLK 8% 0 Chrysler Sebring Le Cabrio 3% 0 Totaal 100% 354 226 225 220 217 163 155 140 42 1742

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25