c
)e kap wordt steeds weer knapper
)e bonsai-cabrio: kleine genoegens van het leven
ier seizoenen cool in een open Saab 9-3
TEST
TEST
vrijdag 23 april 2004
De Saab 9-3 cabrio heeft een can
vas kap uit drie lagen.
Foto's Mare Bolsius
Zweed in alles Het Betere Le
ven. Ons exemplaar was uitge
rust met zwart en wit leer, stoe
len met elektrische verstelling
en verwarming, een zelfdim-
mende binnenspiegel en een
rechterbuitenspiegel met instel
bare achtemitrijpositie. Het
dashboard is herkenbaar als al
tijd. De contactsleutel stop je
naar Saab-traditie in de midden
console. Die sleutel is van het
elektronische type.
Lachspieren
Nieuw is een bekerhouder die
met zoveel capriolen tevoor
schijn klapt dat hij op de lach
spieren werkt. Perfect op oog
hoogte bevindt zich een boord
computer, met daaronder een
ook al prima afleesbare multi
media-display. Op details scoort
de Saab onvoldoende: de mid-
denarmsteun zit te ver naar ach
ter, het stuur is te groot en de
beenruimte achterin is belab
berd. De bagageruimte kan er
mee door.
Sterk punt is dat deze Saab stij
ver is dan zijn voorganger. Het
stuurgedrag is net zo precies
als dat van de sportsedan. De
stuurkolom wil nog wel wat be
wegen op rotwegen, maar met
de torsie van de carrosserie - bij
veel open auto's, een euvel - is
best te leven. Daar komt bij dat
de auto zich geruisloos ge
draagt, ook op snelheid. Boven
dien bolt het dak op snelheid
niet op. De Aero met 2.0-motor
is zonder twijfel de fijnste.
jcabriolet wil een statement zijn over de
ijer waarop je leeft. Of minstens zou wil-
leven. Klassiek, of juist heel modern.
Dien van der Steen
edereen kijkt op van een
open auto. Of het nou
een stijlvolle Saab is, zo'n
enorme BMW 6, een nieti
ge Daihatsu Copen of een
gBentley zonder kap. Een
giet wordt vooral gezien
tndaine gebieden als Mo-
of Hollywood, en doet dus
denken aan luxe, lek
ker en zorgeloos leven,
obrio wil een statement
over de manier waarop je
Of zou willen leven.
»rste auto's waren allemaal
met als de eerste vliegtui-
loen later auto's een dak
5n-handig tegen de regen -
ontstond heimwee naar de op
vouwbare kap die je vroeger op
rijtuigen had. De happy few he
ten zulke cabriolets in de jaren
dertig doodleuk bouwen door
de ruim voorradige carrossiers.
En na de Tweede Wereldoorlog
waren het vooral de Italianen,
die verbaasden met prachtige
open voitures, zoals de ontroe
rende Spider Duetto van Alfa
Romeo. De oorlog was voorbij,
de geest was vrij en optimis
tisch.
In 1950 wilde men in de VS,
waar een overvloed aan benzi
ne en staal was, vooral gezien
worden in enorme open auto's,
zoals de Ford Thunderbird Con
vertible. Europa was juist ge
charmeerd van eenvoudige-
tie. Zoals Karmann, de Duitse te
genhanger van Pininfarina en
Giugiaro. En Magna Steyr in
Oostenrijk, Heuliez in Frank
rijk. Ze zijn bedreven in het ver
stevigen van een carrosserie,
want die krijgt het moeilijk als
het dak eraf gaat. Steeds vaker
wordt het handwerk verdron
gen door elektronisch gestuur
de hydraulica: de kap wordt
steeds knapper.
In navolging van de Peugeot
Eclipse uit de jaren dertig
kwam het stalen vouwdak weer
in zwang. Een constructie
maakt dat het dak aan de ach
terruit scharniert en onder een
naar twee zijden scharnierend
kofferdeksel wordt opgeborgen.
Mercedes bedacht zo'n elektro-
hydraulisch variodak voor de
SLK. Peugeot kwam met zijn po
pulaire CC (coupécabrio),
Renault volgde en Opel heeft in
tussen een variant bedacht: het
stalen vouwdak van de Tigra
Twintop verdwijnt achter de
voorstoeltjes, zodat er minder
aanslag op het bagageruim
wordt gedaan. Nadeel van een
stalen dak bij bijvoorbeeld de
Franse CC's is dat de puntige
voorruitstijl ver uitsteekt en
een veilige instap belemmert.
Dat komt doordat het bovenste
deel van het vouwdak aan een
beperkte afmeting gebonden is.
BMW heeft daarom met zijn pe
perdure en grote 6-serie cabrio
let toch weer gekozen voor een
softtop. Die heeft bovendien
een onafhankelijk verzinkende
achterruit.
Citroën bracht met de Pluriel
een veelzijdige cabrio-pickup
uit. Leuk maar omslachtig, dus
de cabriolet van de toekomst is
zo'n Pluriel niet. Wellicht krij
gen de stalen vouwdaken bin
nenkort een panoramisch gla
zen paneel, dat automatisch
buitenlicht dempt en ook open
kan. De automatisch opvouwen
de daken zullen in elk geval
steeds minder plek innemen,
zodat de open auto bruikbaar
der wordt voor alledag.
jbare bonsai-boompjes gedijen bij aan-
ht, een Daihatsu Copen glimt als je hem
lingt met onvoorwaardelijke liefde.
Joop van der Pol
is klein? Tanga-süps zijn
Mandarijntjes ook, en
mootjes. Nederland gaat
[ïoor een klein land. Maar
Bga van Sugar Lee Hooper
waslijn heus een be-
aihatsu Copen
usting: O.a. verstevigings-
en in de portieren, airco,
ktrohydraulisch dak.
Dtor: 660 cc viercil. 68 pk.
ibxh: 3,40 x 1,48 x 1,25 m.
aaicirkel: 9,20 meter
ijageruim: 210/14(!) liter
inricht: 830 kg.
Struik: 1:14
ijs: v.a. 22.695 euro
i: De Copen is een
mpromisloos roadstertje.
ittische eigenschappen zijn
wrwaarlozen. Tip: Albert
fjn bezorgt thuis!
Voor Rijplezier
Techniek
Tegen Krapte
Rechts stuur
Store: 8
hoorlijke lap stof, en dwars in
je keel kan een beukennootje
uitgroeien tot een omvangrijk
probleem. En Nederland is hele
maal niet klein wanneer je per
fiets voor het donker nog van
Ohé en Laak naar Ooststelling
werf moet. Klein is dus zo rek
baar als de tanga van Sugar Lee.
De Daihatsu Copen is ook
klein. Bij thuiskomst hadden
we hem bijna mee de bijkeu
ken in genomen, ware het niet
dat de wasmachine daar al
stond. Het is een aandoenlijke
dinkytoy waarvan een passeren
de ploeg metselaars zich hard
op afvraagt of je het doosje wel
hebt bewaard.
Wanneer je je gordel wilt om
doen, raak je met je hand klem
tussen je bil en de middencon
sole. De slip van je jas zit dan al
vast tussen het portiertje en de
dorpel. Waar moet-ie anders
blijven? Voor het stopücht
moet je als een kip met nekher-
nia onder het dakje door gluren
om te zien of het groen wordt.
In de autojoumalistiek worden
belachelijke bagageruimtes tra
ditioneel afgeschilderd als 'ge
noeg voor de tas met golfclubs'.
Doen we niet deze keer. Ga er
gerust mee tafeltennissen of ha-
nentoepen, maar koop geen Co
pen als golf uw sport is. De
ib-vrienden vrees-
idat de nieuwe
eedse cabriolet te
inig eigenheid zou
men, nu General
tos bij Saab de
pter zwaait,
feiten.
Saab 9-3 cabrio
2.0T Aero
Rusting: O.a. automatische
Wbeugels, airco, elektrohy-
Wische softtop.
totor:2.0T Aero met 210 pk
hbxh: 4,63 x 1,76 x 1,43 m.
^geruim: 352/235 liter
Mchfc 1.600 kg.
ïiibruik: 1 :g
2.0T Aero 55.690 euro
^lusie: De 9-3 is een goed
bouwde reisauto zoals we
*iSaab gewend zijn. Hij is
«tuk op bagage en achter-
teagiers.
Voor Ergonomie
Geruisloze kap
Tegen Armsteun kort
Ruimte achter
Score: 8f5
Door Joop van der Pol en
Rien van der Steen
Als er al een roll-model bestaat
van een auto met open dak,
dan is het wel de Saab cabrio
let. Al jaren brengen de Zweden
hun open-bare exemplaren met
succes aan de mens. De
Saab-vormgeving heeft door
gaans een lange houdbaarheid
en over de afwerking bestaat
geen klagen. Daarbij verleent
zo'n exclusief Noord-Europees
model je net wat meer afstand
van de rijdende massa dan pak
weg een Duits of Frans volume-
merk.
Onlangs is er na vele jaren een
nieuwe open Saab uit de ont-
werpcomputers gerold. Het is
in feite een evolutie van de 900
uit 1983. De grote vraag was of
onder eigenaar General Motors
al het merk-eigene wel stand
zou houden, maar wees gerust:
de nieuwe mooiweer-uitvoe-
ring van de 9-3 is onversneden
Saab. Oké, de bodemplaat is die
van de Opel Vectra, maar daar
zie je niks van.
Van voren is de auto scherper
gelijnd en dat staat hem goed.
Minder geslaagd vinden we de
opzwellende flanken ter hoogte
van de achterste wielkasten,
r
Over de enorm dikke achterlich
ten en de spoiler achterop zijn
we thuis nog in discussie. Maar
cool oogt de nieuwe wel, en we
begrijpen dat de ingenieuze
elektrische kapconstructie om
enige ontwerpconsessies
vraagt. Die kap is van traditio
neel canvas, waarmee Saab de
trend van de coupé-cabrioda-
ken aan zich voorbij laat gaan.
Terecht, want het zou de ver
trouwde open Saab-look volle
dig om zeep helpen. Bij Saab
praten ze over deze 9-3 als de
vierseizoenen cabriolet. De au
tomatisch werkende kap kan in
20 seconden open of dicht.
Heel subtiel reageert bij het
openen de temperatuuraandui-
ding van de klimaatregeling: de
displays op het instrumentenpa
neel schakelen direct over van
graden celsius naar de cijfers
nul tot en met tien. Bij geopend
dak is het zinvol de windgelei-
der uit het koffer te halen. Het
nogal lastig te monteren uit-
klapmechanisme heeft een
hoog strandstoelgehalte, maar
het zorgt in elk geval wel dat de
gel niet uit je haar waait.
Ook binnenboord ademt de
O
Donkervoort D8
18%
355
0
Lotus Elise
14%
284
0
Mazda MX5
9%
185
O
BMW Z4 Roadster
9%
173
0
Honda S2000
7%
137
0
Porsche Boxster Roadster
7%
132
0
Morgan Aero 8
6%
114
O
Audi TT Roadster
5%
105
0
MG TF
4%
85
G
Alfa Romeo Spider
4%
83
Morgan Plus Eight
4%
72
Mercedes Benz SLK
3%
58
Opel Speedster
3%
58
Chevrolet Corvette Cabriolet
3%
56
G
Morgan Four/Four
2%
38
Toyota MR2
2%
32
0
Totaal
100%
1967
Executive cabrio's
Kleine reuzen
clubs kunnen wel mee, als los
se mikadostokjes in de schuifla
die kofferbak heet, maar een
volle golftas krijg je er amper
in. Het is fijn dat de Copen vijf
versnellingen heeft, dan kun je
tenminste af en toe even je lin
kerbeen en je linkerarm ont
vlechten om te schakelen. Lin
kerarm ja. Het stuur zit toch
rechts? Hadden we dat nog niet
verteld?
Het kost wat tekst, maar ons
dunkt dat we opportunistische
ruimtevaarders onder het cab-
riovolk nu wel hebben afge
schud. Dat betekent dat we als
puriteinen onder elkaar zijn.
Want wat is dat mirakels Japan
se bonsai-autootje groot in zijn
soort. Het beschikt over een
elektrische, aluminium vouw
dak dat binnen twintig secon
den een open verbinding tot
stand brengt met de hemel.
Haal wel eerst uw pingponguit-
rusting uit de koffer, anders
houdt u platte batjes over - ja
wel, nog platter.
En wat geeft dat 650 cc motor
tje een rijplezier! Het snort dat
het een lust is, en met het
zweepje erover klimt 't met ge
mak naar de 8000 toeren.
De Copen heeft bovendien een
lekkere wegligging. Als op rails
jaag je dit roadstertje door de
bocht en op Nederlandse kruis-
snelheden komt hij prima mee.
Op de een of andere manier
maakt het karretje nostalgische
gevoelens los. Misschien is het
dat kart-gevoel, dat onwillekeu
rig doet denken aan de ouwe
Mini's uit Engeland. Of het for-
Q Uitslag cabrio-verkiezing
Supercabrio's
Martin
Percentages
Aantal
stemmen
22%
386
18%
329
18%
317
13%
235
13%
232
8%
148
8%
136
100%
1783
Cabrio's pur sang
Donkervoort
D8
0 Jaguar E-type Roadster
0 Volkswagen Kever
0 Corvette Sting Ray
0 Mercedes-Benz 300 SL
0 Ford Mustang
0 Porsche 911 Carrera
O Saab 900
(3 Triumph Spitfire
Q MG B
Alfa Romeo Spider
(J) Fiat Dino Spider
0 Renault Caravelle
0 Totaal
22%
16%
13%
13%
7%
6%
5%
5%
5%
4%
3%
1%
100%
463
332
286
273
143
13S
108
104
96
Top 5 populairste cabrio's
0 Jaguar E-type Roadster 5%
Q Aston Martin DB7 4%
0 Donkervoort D8 4%
Q Jaguar XKR 4%
0 Volkswagen Kever 3%
Totaal aantal stemmen 9570
Bron Wegener eMedia/Corno van den Berg en Roy Verheul
High-tech vouwkunst: een scharnierend dak dat dankzij elektronica
en hydrauliek zichzelf opbergt.
tweezits roadsters. In de no-non-
sense jaren tachtig gebeurde er
weinig, maar in de jaren negen
tig werd de open auto heront
dekt, nadat de Engelse indus
trie een hele reeks topless mo
delletjes mee het graf in had ge
sleurd.
Specialisten
Ieder merk van betekenis heeft
zijn eigen cabrio, met eigen
stijl of stempel. Saab zweert bij
zijn meerlaagse dakconstructie
die bij 20 graden onder nul nog
niet ijzig wordt. Mercedes mikt
op luxe, Alfa op sensuele sty
ling, Jaguar op exclusiviteit,
Donkervoort op primitief rijge-
not.
Ontwerpspecialisten gingen
zich bemoeien met de construc-
maatje, dat dicht komt bij dat
van klassieke MG'tjes en Spitfi
res. Het instrumentenpaneel
doet denken aan dat van de Ma
zda MX-5, ook al een evergreen.
De Copen geeft je autorijden in
zijn puurste vorm, en als je
daar van houdt ben je hiermee
goed bediend. En dat kleine,
ach - zijn de genoegens van het
leven niet altijd (te) klein?
o
0
0
O
0
O
O
0
Aston Martin DB7
TVR Tuscan
Ferrari 360 Spider
BMW Z8 Roadster
Porsche 911 Cabrio
Mercedes Benz SL
Maserati Spyder
Totaal
O Smart Roadster
0 Peugeot 307 CC
O Peugeot 206 CC
(3 Citroen C3 Pluriel
0 Renault Megane
0 Fiat Barchetta
0 Volkswagen New Beetle Cabrio
0 Daihatsu Copen
o Ford Ka Streetka
0 Opel Astra Cabriolet
0 Smart ForTwo Cabrio
0 Totaal
Classic Cabrio's
Ultra-klein maar wel lekker, de
Daihatsu Copen.
Foto's Mare Bolsius
Porsche 911
0
Jaguar XKR
20%
0
Saab 9-3
13%
0
Jaguar XK8
13%
O
Audi A4
13%
0
Lexus SC430
12%
0
BMW 3-serie
9%
0
Volvo C70
9%
O
Mercedes Benz CLK
8%
0
Chrysler Sebring Le Cabrio
3%
0
Totaal
100%
354
226
225
220
217
163
155
140
42
1742