eraf t Mijn Mustang, mijn schilderes en ik in samenwerking met Q AutoTrack.nl Het dak Cabrio-special ai. Een boodschappenmand met veel laadruimte yctie bijlagen: 0113-315680 „pzc.nl/auto j redactie@pzc.nl &JS31,4460 AAG°es jLtie-exploitatie: ^en Midden-Zeeland: 0113-315520 ,1VS-Vlaanderen: 0114-372770 jonasl: 020-4562500 123 april 2004 Auto Volgende pagina: Lezers over hun open auto Drie pagina's in het teken van het open autorijden. Met tests, lezers over hun auto en cijfers. Cabrio-verkiezing: Dubbelslag voor Jaguar En de winnaar is de 1 Jaguar E-type Roadster. Enkele weken geleden vroe gen we de lezers van Auto hun stem uit te brengen op een selectie van populaire cabriolets. In totaal 9.570 stemmen werden sinds die oproep uitgebracht in vijf ca tegorieën. De Jaguar E-type won met 22 procent van de stemmen in de categorie Classic Cabrio's. Omdat deze auto van alle categorieën de meeste stemmen kreeg, 463, y wordt hij de overall-winnaar van Auto's Cabriolet-verkie- I i zing. Tweede werd de Aston Mar tin DB7 uit de categorie Su- percabrio's, met 386 stem men, en derde de Donkervoort D8 uit het rijtje Cabrio's PurSang met 355 stemmen. In de categorie van de Klei ne Reuzen gaat de Smart Roadster met de eer strijken, en bij de Executive Cabrio's is dat de Jaguar XKR. Twee titels dus voor het roemruchte Britse roofdier en dat mag een prestatie heten tussen zoveel zwa re concurrentie. Totaal 9.570 stemmen!!! petje, Ray-Ban en vliegeniersjack, de kraag omhoog. Zij: Gucci- zomers jurkje en een wapperend sjaaltje om het hoofd. Zo zien libriopaartjes in de film eruit. Maar klopt dat met de werkelijkheid? (zoele naar het profiel van de ware cabrioot. oor Hans van Alebeek \udi-rijders hou den, in vergelij king met bezitters van een Fiat, veel meer van skiën en irdlopen. Maar iemand met Panda rijdt weer vaker ar de fitness dan een Audi I-adept. Zelfs in het stemhok- is er een verschil tussen bei- merken: Audi-WD en Fiat- WA zijn bijvoorbeeld de Reit voorkomende combina- onderzoeksbureau NFO ifndbox kunnen ze, zo blijkt, Nederlandse consument en Etorijder tot op zijn onder dek en knalpijp uittekenen, er keer per jaar vraagt Ri- drd Werkhoven duizend au- -njders het hemd van het üjf. i®en met allerlei andere en- Mes en cijfers gaat dat in de Mputer, en dan is het een r«estie van u-vraagt-wij-draai- Doe ons dan maar even het profiel van de cabriorijder. „Helaas, daar moet ik het ant woord op schuldig blijven", zegt Werkhoven met spijt in zijn stem. Wel of geen cabrio wordt namelijk niet apart ge vraagd. „Maar dat ga ik vanaf nu wel doen!", zegt hij beslist. Want dat de cabrioten een apart slag volk vormen, is ook Werk hoven wel duidelijk. Zijn schets: „Het zijn hedonisten. Mensen die zichzelf willen ver wennen, ook met autorijden." Cees Boutens is ook een man van harde getallen. In zijn ge val de kale cijfers van de RAI- branchevereniging. Alles staat daar geboekt, van aantallen verkochte aanhangers tot de meest populaire lease-auto. Maar ook hier worden we niet veel wijzer over de drijfveren van de dakloze chauffeur. Uit de cijfers van Boutens blijkt wel dat het er eigenlijk niet zo heel veel zijn: iets meer dan een op de honderd verkochte auto's is een cabrio. Vorig jaar waren dat alles bij elkaar nog geen 7.300 auto's. Daar komen natuurlijk wel alle topless oud jes bij die nog steeds rondtoe ren. Ruim drieduizend Alfa Ro meo's Spider bijvoorbeeld, of dik vijfhonderd jaloersmakende Morgans. Boutens' beeld van de cabriorijder: „Mensen die van de buitenlucht houden. Stelle tjes, dat wel. Want met zijn vie ren in een cabrio is geen pret je. Voor je het weet ben je de kinderen kwijt." Maar daar zijn de meeste ca brio's ook niet voor. De allerpo- pulairste cabrio van Nederland, de Peugeot 206 CC met stalen in- klapdak, heeft wel een achter bankje) maar die is meer om in noodgevallen nog wat passa giers mee te nemen. Maar weet woordvoerder Joost Vermeer van Peugeot nu ook welke mensen dit karretje kopen? „Daar is niet één algemeen beeld van te geven. Het profiel is heel verschillend. Het is vaak wel de tweede auto die aange schaft wordt." Maar iedereen koopt hem: jong, oud, man, vrouw. Het geheim van het suc ces? „Je krijgt eigenlijk twee auto's voor de prijs van één. Want in een handomdraai is het dak eraf." En wat drijft de cabriorijder? Vermeer: „Gewoon, de wind in zijn haren. Dat is en blijft voor een hoop mensen een ge weldige sensatie." Homofielen Voor het ware profiel van de cabriorijder kloppen we dan maar aan bij een man van de praktijk: Jacques Driessen, ei genaar van Cabrioland in Den Haag, een van de weinige auto bedrijven in Nederland die uit sluitend cabrio's verkoopt. Driessen kent zijn klantjes. „Het zijn honderd procent le vensgenieters", zegt hij. „Men sen ook die wat extra's te be steden hebben. Veel tweever dieners, ook veel homofielen, meestal hoger opgeleid. En op vallend veel advocaten, artsen en makelaars; mannen net zo veel als vrouwen." Zelf rijdt Driessen een Mercedes SLK. Volgens hem is zon met een graadje of twintig het idea le cabrioweer. „Want midden in de zomer bij 30 graden Cel sius gooi ik de kap erop en de airco aan. Je verbrandt anders levend." Resumé volgens de kenners: ca- briorijders zijn slimme stelle tjes, jong of oud, die op spaar zame mooie dagen in Neder land laten 'zien dat ze geld heb ben en van het leven genieten. Het clichébeeld komt dus weer eens vrij aardig overeen met de werkelijkheid. K.k.k.koud in een cabrio? Nee, er is geen schroefje los aan amper tien graden boven nul in mensen die bij een open auto rijden. Mercedes introduceerde onlangs de airscarf: via de hoofdsteun wordt warme lucht in je nek geblazen. Wind en lichte regen gaan via de voorruit over bestuurder en eventuele passagier heen. Q Achterin kan wind turbulentie veroorzaken. Een - windgeleidings- scherm voor de achterbank heft dat probleem op. - Moderne cabriolets hebben vaak stoeiverwarming.1 Overall-winnaar van de Cabriolet verkiezing: Jaguar E-type Roadster. D« winnaars per categorie: 0 Classic Cabrio's: Jaguar E-type Roadster 22% 0 Supercabrio's: Aston Martin DB7 22% 0 Cabrio's pur sang: Donkervoort D8 18% 0 Kleine reuzen: Smart Roadster 17% 0 Executive cabrio's: Jaguar XKR 20% Voor de volledige uitslag van Auto's Cabriolet verkiezing zie derde pagina van dit katern. Welk merk verkoopt de meeste cabrio's? O Op een zomerse dag lijkt het wel of iedereen een cabrio heeft, maar in de praktijk valt dat best mee. Vorig jaar werden er 'maar' 7.280 cabrio's verkocht op een totaal van bijna 489.000 nieuwe auto's. Da's nog geen 1,5 procent. Peugeot is met de razend populaire 206 CC al jaren spekkoper op de cabriomarkt. Bij de introductie wer den er blind 700 per maand besteld. Sommigen weken zelfs uit naar het buitenland om daar, voor extra geld, hun karretje te kopen. In het topjaar 2002 verkocht Peugeot 3.720 cabrio's, vooral 206'jes. Afgelopen jaar daalde het aantal iets (2.313) maar daarmee is het merk nog altijd, met afstand, nummer 1. Die 2.313 cabrio's vormen samen slechts 4,4 procent van alle Peugeot-modellen. Bij andere merken ligt die verhouding soms wel anders. Elke vierde Porsche die verkocht wordt, is een cabrio (meestal een Boxster). Ook ruim een kwart van de Smart-rijders kiest voor een cabrio. Het winnend elftal van 2003 In oktober 1992 ging ik naar Amerika met het doel een Ford Mustang Ca brio te kopen. Ik wilde het model van 1965 hebben omdat ik dat het mooi- fcrind, en omdat het tevens mijn eigen wwjaar is. Na de nodige miles en veel te- stellingen vond ik het juiste exem- 'ar niet perfect, maar wel perfect om te Staureren. ^dat ik de verscheping had geregeld ging herugnaar Nederland', in spannende af- 'ichting van mijn droomauto. Na lange Svervingen kwam de auto eindelijk 811 in de haven. Heel wat geld, tijd en in citing later had ik mijn paradepaardje i^staureerd. In een soort filmdroom had -(me al die tijd zien rijden: mooie zwoele Ceravond, prachtige auto, lekker mu- aan en mijn arm om de schouders mijn geliefde. Het kwam allemaal zo'n Ne uit, behalve dat van die geliefde. de millenniumwisseling gaf ik een ^°t feest om te vieren dat mijn nieuwe s bewoonbaar was. Even na midder- acht kreeg ik een groot cadeau: een Prachtig schilderij van mijn Mustang! Met C mond zat ik te kijken naar de details de glans van het chroom. Er zat een tort brieve bij van de schilderes, dat ze doek graag zou komen fotograferen •Is het tald< op zijn plek hing. Het was een hob- leres, ingehuurd door mijn zus. Ze Door Bart Mommers, Breda Hoe mensen hun auto beleven. Een vol strekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. heette Betty en ze had de klus aangeno men omdat ze thuis zat vanwege een spier- aandoening. Met veel pijn en moeite had zij het schilderij gemaakt. Omdat het een verrassing was kon zij de auto niet zien en moest zij van foto's werken. Bij een auto handelaar had ze zelfs nog detailfoto's ge maakt van onderdelen die ze niet goed kon zien. Een paar maanden later kwam zé bij mij dus een foto maken. Belangstellend hoor de ze mijn verhalen over de Mustang aan en volgde me onafgebroken door de stoffi ge werkplaats om nog meer te zien. Alleen: de auto stond daar toen niet. Toen ze drie uur later vertrok vond ik mezelf stom; zo'n vrouw door te zagen over aller lei technische details en haar dan ook nog eens door de werkplaats te sleuren. Maar tot mijn verrassing kreeg ik de volgende dag een e-mail. Ze was onder de indruk en of ze misschien een keer mee mocht rijden als ik er eens met de Mustang op uit ging? Op een mooie ochtend in mei had ik de Mustang gepoetst en en op goed geluk reed ik naar haar huis. Dit was de eerste keer dat ze de Mustang in het echt zag en als een kat kroop ze onder en op de auto. Onderweg had ze een grijns van oor tot oor op haar gezicht en haar lange haren wapperden er vrolijk achteraan. Toen we later op een terras wat zaten te drinken sloeg de vonk over. De zaterdag erna zijn we de hele dag weggeweest met de Mus tang en toen werd duidelijk dat we samen verder wilden. Binnen enkele maanden woonde ik bij haar in, en na driekwart jaar zijn we verhuisd naar mijn huis, dat nu helemaal af was. Bijna vier jaar zijn mijn schilderes en ik nu samen. Op zwoele zomeravonden be leef ik mijn filmdroom, in een prachtige auto, met een lekker muziekje aan, en met mijn arm om mijn geliefde heen. info over Betty's werk: bettys.art@xs4all.nl De Chrysler PT Cruiser is een jaar of vier geleden bedacht als retromobiel. Om dat nostal gische karakter te benadruk ken kreeg de cabriolet die eind deze maand verschijnt een gro te beugel in het midden. Geen rolbeugel, want de sterkte bij een onverhoopte koprol moet geheel en al komen van het voomiitffame. De beugel, Chiysler noemt hem sportbar, draagt wel bij aan de stijfheid van de carrosserie. De open Chrysler doet erdoor sterk den ken aan een boodschappen mand op wielen. De vierpersoons cabriolet ge draagt zich met de kap dicht tamelijk stil, met het dak open wordt het achterin erg winde rig. Tegelijk wordt ook een dichte PT 1.6 Classic aan het gamma toegevoegd met een prijs onder de 20 mille. De Cabrio 2.4/150 pk is er vanaf volgende week met lichtmetalen wielen, crui se control, airco en leer voor 29.395 euro. De grote laad ruimte blijft intact omdat de geopende kap met zijn glazen ruit bovenop de carrosserie blijft liggen. ViW Peugeot 206 CC 0 Mercedes 430 2,94 0 Peugeot 2.313 4,41 0 Saab 236 6,30 0 BMW 820 7.61 Q Opel 227 0,41 0 Citroën 706 2,52 0 Rover/MG 210 5,66 0 Audi 602 5.23 <2? Renault 197 0,42 0 Smart 483 27,21 0 Porsche 110 25,58 De populairste cabrio's van 2003 ■tijke <5i kopers: 0 Peugeot 206 CC 0 BMWZ4 0 Smart Roadster 0 Citroën C3 Pluriel 0 Audi A4 cabrio Vrouwelijke kopers: 0 Peugeot 206 CC 0 Citroën C3 Pluriel 0 VW New Beetle cabrio 0 Smart Roadster 0 BMW Z4 Bron: RDC/Automotive De PT Cruiser Cabrio. De kap opent of sluit elektrisch in tien seconden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21