>zc Provincie blijft bij plan voor N57 Pleidooi marinebouw ir mm Land- en tuinbouw boos over regels voor toelating Polen 13 'alchenaren mogen meedenken over landschapsvriendelijke aanleg landschapsvriendelijke aanleg 1 1 Heen kind dat rbij hoort kan ich ontwikkelen Militairen jagen op Neeltje Jans op smokkelaars Maritieme geschiedenis te water Vroege vogels gesignaleerd Boete en celstraf voor geweld Oostburg plaatst spelzuilen Politierechter bestraft drankrijder Uitleg over huisartsenpost frey Kutterink Dat er nu al een toename van stelling van het verkeer wijzigt, om in overleg te gaan met de mi- droom. „De N57 is een rijksweg de landschappelijke inpassing." het vrachtverkeer is, zoals om- Wij komen tot heel andere con- nister. die wordt aangelegd met rijks- Maar wat die toezegging precies i DllDC Inu nnorc van nmnonrlon houioron hoctriiHt rOucipc VJf* vraOPn 11 hl 1 haar aan tp öplri Tlr cphat in rlat Hp minwtpl* inhnnrlt \i.*orH rlicfnron mat rlni_ dinsdag 20 april 2004 ^iptfrey Kutterink DDELBURG - Inwoners van Scheren krijgen alsnog de om hun mening te geven hoe de N57 aan te leggen ir het landschap gruwelijk verpesten. Maar de rijksweg ml er hoe dan ook. De provin- iveigcrt minister Peijs te vra- dc plannen (gedeeltelijk) ite passen. (deputeerde A. Poppelaars zei gistermiddag tijdens een ver- jering van de Statencommis- leconomie en mobiliteit, •onderwerp stond op de agen- bewoners gebruik oben gemaakt van het zoge nde burgerinitiatief, een Idel om onderwerpen op de lieke agenda te krijgen, r dan moeten er minstens ionderd mensen zijn die hun ndtekening daarvoor zetten. Platform N57 is niet tegen van de weg, maar is wel ontrust over de effecten, on- itreepte C. Bal. Het trekt de ramethoden in twijfel waar- is bepaald hoeveel verkeer over de weg gaat rijden. tansportas .vraagt het zich af of die vei- t wordt dan de huidige. „Is een lokale ontsluitingsweg era nationale transportas?", eg Bal hardop aan de com- se Zij denkt dat het de idea- Terhinding is tussen de Maas- tite bij Rotterdam en Zee- «e (zeker als de wegen naar ïïesterscheldetunnel worden •dubbeld). Veel vrachtverkeer met veel geluidsoverlast, de havenplannen Rotterdam üusde N57 genoemd als al- satief als er problemen zijn iceAló." kntiek was tegen het zere van' projectleider rijksweg W Vinke van Rijkswater- lai, „De angst dat de N57 een msportas wordt, is niet gefun- ?rd Daarvoor zal de gemid- lüesnelheid op de weg te laag orClaudia Sondervan IDDELBURG - Het opbouw- rkmoet terug om de hechting isen volwassenen, jeugd en ge- raschap te helpen herstellen, iders moeten nieuwe manie- vinden 0111 van elkaar te le- 1 opvoeden. Scholen kunnen ir centrum voor zijn en zo thte opvoeders betrokken %en. De wirwar aan jeugd- ipverleningsinstellingen moet nagebracht worden tot han- üriiare proporties én mensen Wen het rolmodel in zichzelf Êrkennen. zijn de voorwaarden voor J betrokken jeugd in een de- Kratische samenleving, con- aeerden publiek en sprekers ?Seren in de Scoopera in Mid- Örnrg tijdens een debat over beding. Inbedding in een so- sleomgeving is cruciaal in op ging, doceerde de hoogleraar Kiale en affectieve vorming njeugdigen te Utrecht, Micha Winter. Pas als een kind erbij W in een gezin, op een 100I, in een buurt, krijgt het vaardigheden om zich te ont velen en oog te hebben voor 1 ander. Kinderen leren gren- W het best als die hun conse nt worden uitgelegd. Wen kunnen enkel aanvul- sd opvoeden, vond directeur «reel Koevoets van de Goese iisschool De Tweemaster, holen, ouders, jeugdhulpverle- schuiven hun verantwoor ds 'e graag' af, bleek uit de Pies. Dat geldt versterkt sarmate er meer hulpverle- %instanties in het spel ko- *DDe Nederlandse hulpverle- ®S is sterk verzuild in specia- pnen. Hij citeerde onderzoek Ffe thuisloze jongeren dat be- 11ss dat elk van hen met min- honderd hulpverleners en ^instanties te maken had ge ragd van tegenwoordig vin- Fa volwassenen maar watjes, [apporteerde De Winter. Ouders polen baas zijn voor hun kind, rp dan het soort baas waar ze r Voor willen werken, aange- oen kind geen ontslag kan -on, droeg Roeland Vis aan, 5?!oegkundige in de ouder- en Mzorg. Hij kreeg bijval van achttienjarige Adriaan de -Vrijheden nemen kan je j*? 0nlspuren. Maar je mag knd niet alle grip op zijn le- ontnemen." Dat er nu al een toename van het vrachtverkeer is, zoals om wonenden beweren, bestrijdt Vinke te vuur en te zwaard. „Tel lingen in de zomer 2003 laten zien dat de hoeveelheid verkeer op de N57 met twee procent is gegroeid. Ter vergelijking: de groei op de A58 en de Zeeland- brug bedroeg acht procent. En de jaarlijkse autonome groei ligt op drie procent." Dat schoot Joep Vergroesen van het Platform N57 weer in het verkeerde keelgat. „De samen stelling van het verkeer wijzigt. Wij komen tot heel andere con clusies." Discussie De discussie deed geen politieke stof opwaaien. CDA en WD vin den het een gelopen race. Er is rijksgeld beschikbaar om de weg aan te leggen en de procedu res duren al lang genoeg (in 1993 is al besloten waar de weg moet komen te liggen). De PvdA próbeerde gedeputeer de Poppelaars nog aan te sporen om in overleg te gaan met de mi nister. „We vragen u bij haar aan te dringen tweederde van de weg op Veers grondgebied te laten zoals het is", probeerde Staten lid M. de Koster. D06 vindt dat de argumenten om de weg aan te leggen achter haald zijn. De partij gaat kijken of een nieuwe studie kan wor den gedaan naar nut, noodzaak en effecten. Maar gedeputeerde Poppelaars schudde de partijen ruw uit hun droom. „De N57 is een rijksweg die wordt aangelegd met rijks- geld. Ik schat in dat de minister het project ziet als één geheel: of hij komt er of hij komt er niet. Stel ik ook maar een deel ter dis cussie, dan trekt de minister het geld terug. Ziet u als Provincia le Staten dan maar 100 miljoen euro te vinden om een weg aan te leggen." Toch kwam de gede puteerde de bewoners op Wal cheren voorzichtig tegemoet. „We gaan samen met de bewo ners nog eens goed kijken naar de landschappelijke inpassing." Maar wat die toezegging precies inhoudt, werd gisteren niet dui delijk. Tevreden Het Platform N57 was deson danks tevreden, zo zei Hans Hoekman na afloop. „Een onder- tunnelde weg is niet reëel. Maar we hebben wel degelijk ideeën hoe de aanleg wél kan. Maar naar die gedachten moeten ge meenten en provincie wel eerst vragen." door Piet Kleemans NEELTJE JANS - Helikopters, rollend materieel, rubberboten en ruim honderd militairen. Er komt heel wat kijken bij een oe fening van de Air Manoeuvre Brigade, zo bleek gisteren op Neeltje Jans. Militairen open den er de jacht op - fictieve - wa pensmokkelaars. Een zwaar geronk zwelt aan. In de verte nadert een Cou- gar-transporthelikopter. Een maal veilig aan de grond spuwt de machine achttien militairen in gevechtstenue uit. De eerste lichting. De militairen openen, staat in het draaiboek, op Neeltje Jans - onderdeel van het fictieve land Iristan - vanwege een tip van va derlandslievende partizanen de jacht op vijandige wapensmok kelaars. Daarbij worden alle re gisters opengetrokken. Apa che-gevechtshelikopters sche ren door het zwerk, speurend naar geboefte. Op de grond rukken troepen op; behoedzaam, want overal loert het gevaar. Doel is de wa pensmokkelaars te omsingelen voordat ze lont ruiken en het ha zenpad kiezen. Uiteindelijk weten de wa pensmokkelaars toch via het wa ter met rubberboten te ontko men, maar dat betekent niet het einde van de oefening. Voorlich ter kapitein Marian Hendriks: „Het is de bedoeling dat ze het gebouw dat de smokkelaars voor hun praktijken hebben ge bruikt doorzoeken. Dat moet voorzichtig, want er kunnen wel boobjdraps - schijnbaar onschul dige voorwerpen die gevaarlijke exposieve lading herbergen - verstopt zitten. Oefeningen als die op Neeltje Jans zijn, legt Hendriks uit, eerst en vooral bedoeld om be paalde manieren van handelen zo ingeprent te krijgen dat het een tweede natuur ofwel - in le- gertermen - een drill wordt. Hendriks: „Neem bijvoorbeeld boobytraps. In Bosniè is het meer dan eens gebeurd dat Ne derlandse militairen te nieuws gierig waren naar wat er zich in verlaten woningen bevond en het slachtoffer daarvan werden. Er zijn daar jongens door booby traps ledematen kwijtgeraakt. Om dat voor te zijn, daarom is dit zo belangrijk." Een oefening is bedoeld als leerschool en wat dat betreft waren er volgens Hendriks ruim voldoende 'leer momenten'. Door een foutje in de interne communicatie was even niet dui delijk wie wel en wie niet door gelaten mocht worden bij de wegversperring. Ook waren de smokkelaars al lang en breed ongehinderd ge vlucht eer de militairen die dat hadden moeten verhinderen in actie kwamen. Het laatste is, zeg Hendrikse, Vooral een kwestie van gebrek aan informatie over het terrein en de gevaren die dat mogelijk herbergt. Om foute handelingen en hiaten in de kennis van de militairen op te sporen liep ook een ploeg waarnemers rond. Hendriks: „Die letten heel goed op, maar ze grijpen niet tijdens de oefe ning al in. Later wordt alles nog eens op een rijtje gezet zodat we precies weten waar nog aan ge werkt of op geoefend moet wor den." De oefening op Neeltje Jans is onderdeel van de vorige week in Noord-Brabant begonnen groot schalige militaire oefening door Harmen van der Werf DEN HAAG - De Koninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissin- gen moet in 2008 kunnen begin nen met de bouw van een aantal lange afstand patrouillesche pen. Met die schepen is de Koninklij ke Marine veel beter toegerust voor kustwacht- en politietaken dan met de huidige M-fregatten, aldus defensiedeskundige R. de Wijk van instituut voor interna tionale betrekkingen Clingen- dael in Den Haag. De Wijk sprak gisteren Op een mini-symposium van het Neder landse marinebouwcluster in Clingendael. De KSG, defen sie-elektronicaconcern Thales en installateur Imtech vormen het hart van dit cluster. De Wijk was gevraagd als onafhankelijk wetenschapper zijn visie te ge ven op de toekomst van de mari ne. Hij analyseerde allereerst de veiligheidssituatie in de wereld. Terrorisme, piraterij en (drugs) criminaliteit vormen volgens hem de grootste bedreigingen. Om aan die bedreigingen het hoofd te bieden, is Nederland verplicht de vloot van de eigen zeemacht anders op te bouwen. De huidige M-fregatten zijn voor kustwacht- en politietaken naar het oordeel van De Wijk te duur in exploitatie en overge- kwalificeerd. Met grote, redelijk bewapende patrouillevaartui gen zijn zulke taken veel beter te vervullen. Die schepen kun nen sneller opereren en kunnen toe met slechts vijfenveertig be manningsleden, inclusief een he- likopterploeg. Op een M-fregat zijn meer dan honderd mensen nodig. Het voordeel van de vervanging van vier M-fregatten door zes of zeven lange afstand patrouille schepen is bovendien dat het Ne derlandse marinebouwcluster aan de slag kan blijven. Zonder een nieuwe orderstroom dreigt er een gat te vallen van tien jaar. Onherstelbaar Volgens maritiem econoom F Hendrickx ontstaat er dan 'een onherstelbare kennisachter stand'. Nederland verliest dan niet alleen de laatste zelfschep- pende defensieindustrie, maar zal bij het bestellen van nieuwe marineschepen in het buiten land duurder uit zijn en mist be lastinginkomsten. Of het zover komt als De Wijk wil, de vervroegde vervanging van M-fregatten, is aan politiek Den Haag. Het ministerie van Defensie werkt momenteel op verzoek van de Tweede Kamer aan een toekomstvisie op de Ko ninklijke Marine. VVD-Kamer- lid H van Baaien zei zich sterk te zullen maken voor het be houd van het Nederlandse mari nebouwcluster. Voor de zomer moet de studie van Defensie klaar zijn, stelde hij. Als het aan hem ligt, wordt het bevoorra dingsschip Zuiderkruis tevens vervangen en wel door een heli kopterschip. De Wijk pleitte daar ook voor. Grootste obstakel is geldgebrek bij Defensie de komende tijd. Het marinebouwcluster heeft al verklaard de patrouilleschepen te willen voorfinancieren, zodat in 2008 met het werk kan wor den begonnen. W. Laros, direc teur Schelde Marinebouw. on derkende na afloop dat de Ko ninklijke Marine hoe dan ook op termijn minder orders heeft te vergeven. De zeemacht krimpt. „Maar", merkte hij op, „met die patrouilleschepen kunnen we de exportmarkt op én blijven we in de running, ook richting een Eu ropese marine-industrie." KATS - Zoals ontluikende bloesemknoppen op het land het voor jaar aankondigen, zo heeft het water zijn eigen lentebodes. De Zeeuwse platbodemvloot kiest weer het ruime sop. In Kats werden gisteren maar liefst vier hoogaarzen te water gelaten. Groot en in drukwekkend lagen ze op de walkant en even imposant dreven ze na geruime tijd in het Oosterscheldewater. De vier schepen werden voorzichtig uit een loods aan de werkhaven bij Kats gemanoeu vreerd. Bij elkaar honderden jaren Zeeuwse maritieme traditie. Zo als de Windroos met als ligplaats Kortgene. Of de Geertrui, lig plaats Zierikzee. het vlaggenschip van het baggerbedrijf Boskalis. Een hoogaars die in 1932 bij Verras in Faal onder de naam Grietje (VLI 3) als een van de laatste hoogaarzen voor de visserij van de werf liep. De afgelopen winter is er flink gewerkt aan de varende monumenten. Nog een laatste lik vernis en ze kunnen er weer een zomerseizoen tegen. Het te water laten is altijd weer een spannend moment voor de mensen die in de winter aan de schepen hebben ge werkt. Op het droge droogt het houtwerk uit en als er dan niet goed 'gebreeuwd' is, komt er te veel water door de naden van de scheeps wand heen. Maar bij geen van de vier schepen die gisteren te water gingen, ontstonden er problemen. foto Mechteld Jansen BURGH-HAAMSTEDE - In de Schouwse Westhoek zijn de eerste lentebodes gesignaleerd. IVN-gids Jan Midavai- ne hoorde zaterdag de zangcantates van de nachtegaal, Annie Plandsoen uit Renesse hoorde bij het koepeltje van Scharendijke de koekoek roepen en volgens Ted Sluijter van de Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duiveland is lentebode nummer drie - de boerenzwaluw - ook al ge zien en gehoord. Nu nog bijpassend lenteweer. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft gisteren een 40-jarige inwoner van Ouwerkerk wegens huiselijk geweld veroordeeld tot 500 euro boete en twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf. De verdachte had sinds 2000 zijn vrouw stelselmatig mishandeld. Het slachtoffer liet het letsel door haar vriendin vastleggen op foto's en deed aangifte van de mishandeling bij de politie. Toen haar man met de foto's werd geconfronteerd zei hij dat ze van de bank was gevallen. De officier van justitie sprak van een ongezonde relatie. Desondanks had de vrouw te kennen gegeven het opnieuw te willen proberen. Ze wilde de aangifte intrekken, maar dat kon niet. OOSTBURG - Het cèntrum van Oostburg krijgt op initia tief van de Vereniging Ondernemend Oostburg (VOO) en de gemeente Sluis zes spelzuilen. Deze zijn een aanvul ling op de springende waterfonteinen en de spelattribu- ten op basis van de sprookjesfiguur Pino op het Eenhoorn plantsoen. Voorzitter P. Ton van de VOO verwacht dat de zuilen half mei worden geplaatst. „Voordat het nieuwe toeristenseizoen begint, hebben we er dan weer een mooie attractie bij. De zuilen zijn ideaal voor kinderen als ze met hun ouders een bezoek aan Oostburg brengen. Ze ko men langs de wandelroute in het winkelcentrum te staan", aldus Ton. Locaties van spelzuilen zijn onder meer het Eenhoorn plantsoen, de Markt en het Ledelplein. De kosten van het project bedragen ruim 18.000 euro. Ze worden gedragen door enkele plaatselijke ondernemers. Ook is er een bij drage van het Europese programma Leader+. De zuilen van gecoat staal zijn ongeveer twee meter hoog en stimuleren de motorische, sociale, zintuigelijke en taal vaardigheden van kinderen. Zo kunnen ze spelen met een spreekbuis, een draaispiegel, doorkijkgaten, spiegels, een draaimolen, behendigheidsspelletjes en een klimpaal. MIDDELBURG - Een 31-jarige inwoner van Oost-Sou burg is gisteren in Middelburg voor dronken rijden con form de eis veroordeeld tot 1530 euro boete en een hqlf jaar rijontzegging. De Souburger werd 10 december vorig jaar in Vlissingen betrapt met ruim drie keer zoveel alco hol in zijn bloed als toegestaan. Dit jaar werd de drankrij der op 4 februari in Middelburg aangehouden met tweeën half keer zoveel als toegestaan. In de strafmaat nam de po litierechter mee dat verdachte bij de politie de naam van zijn broer had opgegeven. Ook werd hij beboet voor het rijden zonder rijbewijs. Soldaten jagen in het fictieve land Iristan op wapensmokkelaars; de oefening op Neeltje Jans diende gisteren onder meer om de militairen bepaalde manieren van handelen zo in te prenten dat ze een tweede natuur worden. foto Marijke Folkertsma Falcon Spring waaraan zeshon derd solcaten meedoen. Falcon Spring is toegespitst op militai re inzet voor vredesmissies. Vandaag haken de militairen in het kader van de oefening in op een calamiteitenoefening bij Dow Benelux in Terneuzen. Falcon Sping wordt vrijdag afge rond. door Harmen van der Werf GOES - De land- en tuinbouw moet eerst op zoek naar Neder landse werklozen voor seizoen arbeid en mag pas daarna een beroep doen op onder anderen Poolse arbeidskrachten. Het Centrum voor Werk en Inko men (CWI) heeft dit besloten. De zuidelijke landbouworgani satie ZLTO is verbijsterd, om dat de afgelopen jaren al is aan getoond dat er onvoldoende Ne derlandse seizoenwerkers zijn te vinden. „Wij willen het liefst Nederland se werkzoekenden aan de slag helpen", stelt F. de Wijs, secreta ris sociale zaken van de ZLTO, „maar als er geen geschikte men sen zijn, houdt het op." Hij geeft wat cijfers over 2002 en 2003. Op ruim 14.000 vacatures sei zoenarbeid wisten ruim hon derd CWI-vestigingen in Neder land slechts 246 plaatsingen te realiseren, oftewel 1,7 procent. Europese lidstaten waren nog eens goed voor 1053 plaatsingen (7,4 procent). De rest, ruim drier kwart, moest worden ingevuld met vooral Poolse arbeiders, ook in de Zeeuwse fruitteeltsec tor. Tekortsector Dat het CWI toch heeft besloten de land- en tuinbouw niet aan te merken als een tekortsector, waarvoor minder strenge wer- vingsregels in de toekomstige EU-lidstaten gelden, vindt De Wijs onbegrijpelijk. „Het CWI beroept zich erop dat de Wet Werk en Bijstand begin dit jaar van kracht is geworden. Werklo zen moeten eerder werk aan vaarden, maar uit een enquête onder ongeveer vijftig gemeen ten is al gebleken dat dit nauwe lijks zoden aan de dijk zet. Zij hadden 180 mensen beschik baar." Het steekt De Wijs dat het inter nationaal transport, de binnen vaart, de zorgsector (onder ande ren operatiekamer-assistenten) en de slachtsector wel eenvou dig mensen kunnen werven, maar de al jaren met een tekort kampende land- en tuinbouw niet. Die wordt, stelt hij, met extra kosten en administratieve lasten opgezadeld, omdat eerst vijf weken moet worden gezochi naar Nederlandse werkzoeken den, waarna nog twee weken no dig zijn om een werkvergunning te krijgen voor bijvoorbeeld Po len. De procedure duurde overi gens eerst elf weken. CDA-Kamerlid H. Bruis kondig de gisteren aan de kwestie aan de orde te stellen bij staatssecre taris Rutte van Sociale Zaken. Hij wil uitleg van de staatssecre taris. „Wellicht moet Rutte toch een uitzondering maken voor de land- en tuinbouw", aldus Bruis, die snel wil handelen met het oog op de toetreding van Po len en negen andere landen tot de Europese Unie per 1 mei. Me de op aandrang van het CDA be sloot het kabinet eerder dit jaar het vrije verkeer van werkne mers uit de nieuwe lidstaten nog enkele jaren te beperken. BORSELE - De Senioren raad Borsele verzorgt don derdag 22 april een voor lichtingsmiddag over de huisartsenpost in Heinkens- zand. Doel is ouderen ver trouwder te maken met de huisartsenpost. De Seniorenraad geeft in de gemeente Borsele een folder uit met uitleg waar voor de huisartsenpost is in te schakelen. Bij de folder hoort een lijst waarop de ei gen gegevens alvast kun nen worden ingevuld. De lijst moet de zorg van veel ouderen over de vragen die de telefonisten bij de huis artsenpost stellen, helpen wegnemen. Voorzitter Peter de Doel- der van de stichting Huis artsgeneeskunde Zeeland houdt een inleiding 'Help, we moeten naar de hap'. Mieke van Marissing, con sulent van patiëntenplat form Het Klaverblad spreekt onder de titel 'Uw stem telt mee'. De vrij toegankelijke infor matiemiddag begint om 14.00 uur in De Stenge in Heinkenszand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 13