Een coupé is niet handig, wel lekker
Wegenwacht komt straks met de bus
V-Power maakt vuist tegen zwavel
23
Vraag antwoord
vrijdag 16 april 2004
i betaalbare tweedehands coupés
0, BMW 3-serie (1992-1999)
3:950- 19.000 euro
Geen oorringen, op tijd naar de kapper!
.Veel rijplezier bij zescilinders.
Vaak 'valse' km-stand; documentatie!
Achterin redelijk ruim.
Ql) Mazda MX-3 (1991-1998)
3.250- 12.500 euro
Het leukst met prachtige 1.8i V6
Styling spreekt nog steeds aan.
1.6i tot '94: blij met elke rugwind.
Ferrari in
zakformaat
Terwijl Volkswagen
bij de politie weinig
marktaandeel meer
heeft, gaat de Wegen
wacht juist een nieu
we VW-vloot aanleg
gen. De Polo's en
Golfs maken plaats
voor 630 Tourans en
een paar honderd
T5-bussen.
Q: Ford Puma (1997-2002)
7.500- 17.000 euro
1.4 zeker geen roofkat.
Heerlijke stuureigenschappen.
Trekt nog steeds aandacht.
Q) Honda Civic Coupé (1996-2000)
4 500- 10.7 50 euro
Lekker opvallen? Hiermee niet!
Mooie techniek, goed onderstel.
Alleen in rood, zwart, zilver of groen.
Lekker opvallen?
Hiermee niet!
Ql Coupé Fiat 11993-2000)
5.000- 19.000 euro
Oogt sportiever
dan hij rijdt
Buitenkant verrassend.
Dashboard slaapverwekkend.
Claustrofobie? Niet instappen!
0t Renault Mégane Coupé
3.950- 18.500 euro ('995-2002)
Gigantisch aanbod.
Jong? Hoge afschrijving.
2.0 16V is heerlijk scheurijzer.
0) Hyundai Coupé (1996-2002)
4.200 - 14.500 euro
Kreeg heel mooie opvolger.
1.6 presteert bijna als 1.9.
Oogt sportiever dan hij rijdt.
Heerlijk
scheurijzer
Q) Toyota Paseo (1996-2000)
4.950 - 9.500 euro
Een PlayStation 2 is sportiever.
Wel comfortabel.
Onverwoestbaar, dat ook nog.
Nuchter bezien is een coupé een onding. Min
der ruim, onpraktisch en vaak ook nog duur
der dan zo'n allesvreter met een grote laad
klep. Maar de liefhebber glimlacht bij dit
soort calvinistische vooroordelen.
Door Gert te Lintelo
Al sinds de oertijd van de auto
denk je bij een coupé aan een
elegant en sportief gelijnd mo
del met twee portieren, al zijn
er uitzonderingen. Daar gaan
we het hier niet over hebben.
Wij beperken ons tot coupés in
de traditionele betekenis van
het woord, meestal op basis
van een sedan of hatchback
met dezelfde techniek. In bij
gaande graphic vindt u tien be
taalbare auto's die toch een
vleugje exclusiviteit garande-
Tien centimeter
Als je zo'n coupé aanschaft,
weet je bij voorbaat dat het er
achterin krap aan toe gaat.
Soms lijkt het nog wat, met een
bankje of prachtige aparte zit
jes, maar uiteindelijk komt het
er op neer dat alles wat bij een
volwassene meer dan tien centi
meter buiten de romp uitsteekt
op een zeer onnatuurlijke wijze
moet worden dubbelgevouwen.
Kinderen hebben het echter
best naar de zin en nemen
graag enig ongerief voor lief,
onder het motto: 'mama heeft
een sportwagen!'
Dat ook volwassenen vaak nog
wel voor enkele kilometers ach
terin te proppen zijn, zegt
meer over het openbaar ver
voer dan over de opofferingsge
zindheid van de moderne
mens.
\Waarbij je je kimt afvragen
hoe vaak een achterbank wérke
lijk wordt gebruikt, want voor
tweepersoons huishoudens is
een coupé meestal ruim ge
noeg. Zeker als er een flinke
achterklep aanwezig is en de
achterbank kan worden neerge
klapt.
Als het een beetje meezit is er
zelfs genoeg bagageruimte voor
een kampeervakantie, al wordt
het bij de bouwmarkt een an
der verhaal.
De meeste coupérijders hebben
trouwens nooit stilgestaan bij
dit soort praktische overwegin
gen. Een coupé koop je nu een
maal niet met je verstand,
maar met je hart.
En het liefst met een krachtige
motor. Want alleen op die ma
nier heeft mama ook werkelijk
een sportwagen.
Wegenwacht VW Touran
WW Touran
630 stuks gaan de VW's Golf en Polo vervangen
Door Rien van der Steen
In 1946 hadden auto's in Neder
land nog voortdurend kapotte
banden, ratelende lagers en sto
mende motoren.
De banden vormden vaak nog
bet grootste probleem. In de
oorlog waren oude banden ver
sneden tot schoenzolen en repa
reren van het rubber ging prak
tisch niet. En de Wegenwacht
was nog beslist geen bekend
verschijnsel. Integendeel, er re-
zeven geel geschilderde,
tweedehandse Harley Davids
ons met zijspan voor heel het
land,
De wegenwachters improviseer
den een eind weg: lekke ban
den stopten ze vol met gras, ge
broken veerpakketten vervin
gen ze door een blok hout.
ïoen de ANWB-hulporganisatie
O, Motor: 1.9 TDI 74 kW, 100 pk
O) Laadvermogen: 650 kg,
waarvan ongeveer 500 kg benut.
Oj Uitrusting:
12 volts-compressor met onder
meer hefkussen (voorkomt rug
klachten; in nog maar 5% van de
gevallen hoeft de rolkrik te wor
den gebruikt)
GSM, GPS
EHBO-kist
O Gereedschap:
189 stuks (inclusief doppen-,
ring- en steeksleutelset)
40 meter brandstofslang in drie
soorten; honderden stuks kabel
oogjes, kabelschoentjes, slang
klemmen, boutjes, moertjes, ze
keringen etc.
Onderdelenpakket: 178 soor
ten, 265 stuks waaronder drie ac
cu's.
Mogelijkheid tot starthulp voor
personen- en vrachtauto's met
zowel 12, 18 en 24 voltsaccu's.
Q' Top tien pech-hulp:
1. Startproblemen
2. Accu defect
3. Lekke band
4. Sleutel in de afgesloten auto
5. Dynamo defect
6. Startmotordefect
7. Gebroken distributieriem
8. Kapotte koppakking
9. Lege benzinetank
10. Gebroken koppelingskabel
O Historie voertuigen:
1946 Harley Davidson
1955 BSA
1959 Citroën 2CV bestel
1973 Renault 4
1983 VW Golf
1996 VW Polo en
Transporter^
wat meer vlees op de botten
kreeg ruilde ze de moegestre
den, geel geschilderde Harleys
in voor Engelse BSA's.
Op hun beurt werden de Britse
motoren in 1960 opgevolgd
door Citroën 2CV besteleenden.
De deinende eendjes maakten
in de jaren zeventig plaats voor
Renaults 4>
En een jaar of tien jaar later
was het over met de Franse mer
ken.
De ANWB koos voor auto's van
Duitse makelij om de Wegen
wacht verder op wielen te zet
ten. VW bood in deze klasse
toen al voordelige diesels aan,
en dus nam de VW Golf diesel
het stokje van Renault over. De
bekende kreet 'busje komt zo'
krijgt binnenkort een nieuwe
dimensie, want onlangs is de
ANWB-hulpdienst begonnen
met het vervangen van de ver
trouwde Golfjes en Polo's door
veel ruimere VW's Touran.
Tourans
De komende jaren worden 630
auto's van de Wegenwacht ver
vangen, zeventig procent van
het totaal, door deze mpv's. De
resterende dertig procent
maakt plaats voor de T5 bus, de
jongste vervanger van de VW
Transporter.
De Tourans Van 1.9 TDI met
100 pk hebben een laadvermo
gen van 650 kilo, waarvan onge
veer 500 kilo benut wordt. Ze
hebben een 12 volts compres
sor met onder meer een hefkus
sen aan boord, zodat de wegen
wachter nog maar af en toe de
zware rolkrik hoeft te gebrui
ken. De Transporters zijn bo
vendien uitgerust met een gene
rator en een 220 volts compres
sor.
Beide voertuigen zijn voorzien
van communicatie- en naviga-
tieapparatuur, een goed gevul
de ehbo-kist, een uit 189 stuks
bestaande gereedschapsset en
honderden hulpmiddeltjes.
Accu's
Bij alle pechgevallen staan start
problemen, kapotte accu's en
lekke banden bovenaan.
Maar ook de sleutel in afgeslo
ten auto laten zitten, dynamo
of startmotor defect, gebroken
distributieriem en een lege
tank komen vaak voor.
Voor de Wegenwacht nemén
dagelijks honderd medewer
kers in Assen en Badhoevedorp
de pechtelefoon aan. En de we
genwachter weet in 90 procent
van de gevallen de pech ter
plekke te verhelpen.
Van de vier miljoen leden van
de ANWB is ruim 2,1 miljoen
ook lid van de Wegenwacht. Zij
melden zich per jaar 1,4 mil
joen keer per jaar met pech via
praatpaal of telefoon.
De ANWB heeft 1.040 wegen
wachters. Die rukken alleen al
68 keer per dag (25.000 keer
per jaar) uit om verkeerd ge
tankte brandstof over te heve
len en af te voeren.
Van al die wegenwachters zijn
er zeven van het vrouwelijk ge
slacht - net zoveel als het totaal
aantal wegenwachters bij de
start in 1946.
Alle Europese brandstof moet in 2009 zijn ont
daan van milieuschadelijk zwavel. Shell loopt
daarop vooruit: het jongste autovoedsel heeft
de spannende naam V-Power.
Door Rien
van der Steen
Het mooie van Shell V-Power is
<kt het de eerste zwavelvrije
benzine in Nederland is. Want
e" Pura was alleen maar zwa
aiarm, Nou is V-power trou
wens ook niet honderd procent
zwavel vrij. Maar officieel mag
brandstof met minder dan 10
rag- zwavel per kilo zwavelvrij
den. En dat is bij de nieuwe
Shell benzine dus het geval.
In Duitsland kunnen automobi
listen al jaren zwavelvrij tan
ken. Door die zwavelvrije benzi
ne werkt de katalysator veel be
ter.
Bovendien gaat zwavelvrije
brandstof erg goed samen met
direct ingespoten motoren.
Wel hebben die motoren klop
vaste benzine (uitgedrukt in oc-
taangetal) nodig om optimaal
Shell is de eerste die zwavelvrije benzine op de Nederlandse markt
brengt. Foto Jan Verhoeff
te presteren.
VW en Audi hebben zulke mo
toren al, Mercedes ook, maar
dat merk houdt ze nog in Duits
land zolang hier de juiste brand
stof niet voorhanden is.
De nieuwe V-Power is voor mo
toren die draaien op Euro 95. In
Duitsland is zwavelvrije benzi
ne met een octaangetal van 100
voor direct ingespoten benzine
motoren verkrijgbaar.
Acceptatie
Shell V-power is aan de Neder
landse pomp 4,5 cent duurder
dan gewone Euro 95, en dat zal
de acceptatie door automobilis
ten bemoeilijken. Als de fiscus
de milieuvriendelijker brand
stof ook vriendelijker zou be
handelen, is de kans dat Neder
landers hem gaan tanken vele
malen groter. Overigens beta
len de Duitsers een nog hogere
toeslag: zo'n tien tot veertien
cent.
Verbranding
Volgens Shell spaart zwavel
vrije brandstof niet alleen het
milieu, die zorgt ook voor
schonere motoren. Koolafzet
ting in de cilinderkop, op het in-
laatspruitstuk en op de inlaat-
kleppen beïnvloedt het verbran
dingsproces in elke motor nade
lig. Shell claimt dat V-power die
afzetting binnen afzienbare tijd
schoonbrandt.
Omdat ik op reis ben geweest heeft mijn auto ruim een jaar stil
gestaan. Is dit slecht voor mijn wagen? Wat kan ik nu het beste
doen?
Erik Jan de Jong, technisch adviseur bij de ANWB:
„Verwacht niet dat u bij thuiskomst meteen met de auto
kunt wegrijden. De accu is waarschijnlijk 'overleden' en
door het lange stilstaan kunnen de banden 'onrond' zijn
geworden. Vervanging is in beide gevallen noodzakelijk.
Afhankelijk van het type auto dient de computer op
nieuw te worden ingelezen. Ook kunnen de remschij-
ven zijn aangetast door roestvorming, en kunnen de
remklauwen vastzitten. De motorolie en eventueel de
remvloeistof moeten ververst worden. Het beste kunt u
de auto helemaal laten controleren bij de garage. Ook
de APK zal immers in veel gevallen zijn verlopen. Nog
een tip: vraag een kennis of die elke maand een half uur
tje met de auto gaat rijden."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto.
Donkervoort toch naar Spanje
Ook Spanjaarden kunnen binnenkort onbekom
merd rondlcnorren in een oer-Nederlandse Donker
voort D8 Widetrack. De kleine fabriek van exclusieve
sportwagens in Lelystad kwam onlangs in het nieuws
omdat het problemen ondervond met de typegoedkeu
ring van de auto. Dat heeft te maken met het feit dat het
merk zo'n kleine series maakt. Vanuit Spanje werden de
testen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer niet geac
cepteerd, waardoor de zogenaamde homologatie niet
rond kwam. Maar eigenaar Joop Donkervoort is er nu in
geslaagd Europese goedkeuring te krijgen voor de Spaan
se 'markt.
Chrysler open kampioen VS
De Chrysler Sebring Cabrio is voor de zesde keer in
acht [jaar de best verkochte open auto in de Vere
nigde Staten. Bijna 300.000 Amerikanen kochten de au
to in 2003. De vierzits cabriolet is er alleen met benzine
motoren. De 2.0-liter kost 42.495 euro. Chrysler krijgt
binnenkort drie cabriolets in haar programma: behalve
de Sebring zijn er deze
zomer ook open versies
van de PT Cruiser en de
Crossfire te koop.
Amerikanen zijn gek op
de vierzits Sebring Cab
rio.
Full Speed nummer zeven
In Autotron Rosmalen wordt op zaterdag 1 en zondag
2 mei voor de zevende keer Full Speed gehouden.
Met burnout- en sprintwedstrijden en veel audiogeweld.
Er zijn honderden getunede auto's te bewonderen en als
iedereen tussen 10.00 en 17.00 uur genoeg gezien en
vooral gehoord heeft, wordt Full Speed met een feest af
gesloten. De entreeprijs bedraagt 12 euro.
Rover doet aan faceliftjes
Rover heeft zijn Rover 45 vernieuwd. Een
IV1 VJ nieuwe voorbumper zorgt voor een strakker
voorkomen, evehals de reflectiekoplampen met dubbele
lenzen. Achter heeft de auto een nieuw kofferdeksel.
Vanaf juni is de 45 in ons land te koop. Ook de Rover 75
en de MG ZS zijn
bij de tijd gebracht.
Geld voor de ont
wikkeling van een
echt nieuw model
ontbreekt.
De Rover 45 heeft
een faceliftje onder
gaan.
Nieuws uit New York
Op de autoshow van New York heeft GM de Buick Ve-
lite onthuld, een elegante vierzits cabriolet, ge
bouwd door Bertone in Italië. De 4.71 meter lange auto
staat op enorme wielen en wordt aan de achterwielen
aangedreven door een biturbo 3.6 V6 met 400 pk. Saab
laat in New York de 9-7X zien, een studiemodel voor de
eerste suv van het merk. En Cadillac, dat onlangs zijn Eu
ropese organisatie in Nederland gevestigd heeft, komt
met een CTS Sport Luxuiy
Edition die afgeladen is
met extra's. De auto heeft
onder andere dvd-naviga-
tie, Bose-audio en xenon-
lampen. Hij kost 54.950 eu-
De Buick Velite.
Renault leert Koreaans
Renault gaat in Zuid-Korea met Samsung een vier-
wielaangedreven suv bouwen. De auto komt in Eu
ropa waarschijnlijk als Renault op de markt, en in de VS
als Nissan. Renault nam twee jaar geleden de autotak
van Samsung over en had al een belang van 37 procent
in het Japanse Nissan. Samsung bouwt nog geen 50.000
auto's per jaar, maar via het Koreaanse bedrijf verschaft
Renault zich wel een voet tussen de deur op de groeien
de Aziatische markt. Inclusief de merken Nissan en Da
da (Roemeens, voor de helft van Renault) is het autocon
cern goed voor. vijf miljoen auto's per jaar.
Volgende week in Auto:
Drie pagina's cabrio-special met o.a. tests, ervaringen van le
zers en de uitslag van de nationale cabrioverkiezing.