PZC Middenklasse verlaat de middelmaat e MASTERFIT: DE "KLAAR TERWIJL «Ui=T.,m 1 WACHT" SERVICE van AutoTeam TEST in samenwerking met AutoTrack.nl Opel Astra Stap er niet in, dat ding staat in de brand! inpakstation van bmw Bijdehandje w ij willen blije klanten www.autoteam.nl Redactie: 0113-315680 vvvvw.pzc.nl/auto Sail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Zrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520 7«uWS-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 16 april 2004 Auto De nieuwe Opel Astra is aanzienlijk dynamischer dan zijn voorgangers. Hij ziet er fris uit en rijdt goed. 's Morgens maakt-ie je zoemend wakker als je cdc hebt besteld. En nee, dat is geen wekker. Door Rien van der Steen Hij spreekt vooral jonge mensen aan, zo blijkt on derweg. En dat is mooi voor Opel, want de laatste jaren zat er de klad in. Het design van de nieu we Astra is fris. Een Mégane- achtig kontje, fraaie achterlich ten met melkglas knipperlich ten. Grote wielen dragen bij tot een stoerder uiterlijk dan we gewend waren. De jeugd vindt dat heel mooi, al is die minder te spreken over het feit dat Opel zijn nieuweling zonder ra dio aflevert. De auto is met allerlei luxe te bestellen en een pluspunt is dat de goedkoopste versie dui zend euro goedkoper in de prijslijst staat dan de ook al nieuwe concurrent, de Volks wagen Golf. Astra is erg belang rijk voor Opel. Van alle auto's die in Nederland worden ver kocht valt 22 procent in de compacte middenklasse, en daar hoort ook de Astra thuis. Opel hoopt hier dit jaar een kleine tienduizend Astra's van het nieuwe model af te zetten. In het najaar krijgt de vijfdeurs hiertoe versterking van een sta tionwagon op aan langere wiel basis. De driedeurs uitvoering verschijnt pas volgend voor jaar. Vingertopjes De Opel Astra is ten opzichte van zijn voorganger gegroeid. Voor en achter is er genoeg zit ruimte, en hij biedt centime ters meer hoofdruimte dan de vorige. De stoelen en de achter bank voelen vooral in het be gin knap hard aan. De Astra heeft een flink dashboardkast je en dat kunnen we niet vaak meer melden bij nieuwe auto's. Verder valt het tegen met op- bergplekjes, maar daar was Opel nooit zo sterk in. En de rolknopjes op het stuur voor onder meer de radiobediening raak je vaak ongewild aan. Mooi dat hij cruise control aan boord heeft, maar jammer dat je voor de bediening nietige vingertopjes moet hebben. De knipperlichtbediening is beter voor elkaar dan in de Vectra, waar de terugverende stuur- hendel niet voelbaar in- en uit schakelt. Wat ook tegenvalt is het armetierig klinkend claxongeluid. Flauw gezoem Je kunt de Astra bestellen met zogeheten Plus-onderstel, en dan krijg je de beschikking over elektronisch geregelde schokdempers. 'Dat resulteert 's morgens bij het wegrijden in een flauw gezoem, want de con tinue demper controle (cdc) heeft het nogal druk. Gegevens van allerhande sensoren gaan naar een elektronisch breintje, dat snel uitrekent hoe de schok dempers moeten reageren. Bij optrekken en remmen bijvoor beeld, maar ook bij glad of on rustig wegdek. Verder heeft de nieuwe Astra als extra een sta- biliteitssysteem (esp), dat een slingerende aanhanger tot de orde kan manen en dat, als de bocht te kort wordt, gas terug neemt en wielen afzonderlijk remt. In de Sport-versie die wij testten kun je de dempers met een knop ook in de sportstand zetten, zodat ze iets stugger worden. Tegelijk maak je dan de stuurbekrachtiging, de reac tiesnelheid van het gas en het schakelgedrag van de even tueel aanwezige automaat wat directer. Je moet er van hou den, van dat stevige veerge- drag. Nodig is het niet, op de openbare weg. De 1,8-motor in de Astra Sport is voldoende vlot. Wel laat hij zich nogal ho ren en valt het koppel bij lage toeren een beetje tegen. De auto wordt ook leverbaar met de 1.9-diesel van Fiat met 150 pk. Die maakt van de bestaan de 1.7 CDTi meteen een wat be jaarde motor. Het eenvoudige, maar bijzonder fraai ontwik kelde onderstel van de Astra kan een hoge belasting aan. Dat komt goed uit, want Opel wil volgend jaar op hetzelfde onderstel de nieuwe Zafira bouwen. Opgeteld zou je kunnen zeg gen dat design, uitrusting en rijgedrag maken dat de Astra geen dertien-in-een-dozijnauto meer is. In alle opzichten heeft hij meer dynamiek gekregen. Deze maand komt hij te koop. Uitrusting: O.a. zes airbags, abs, elektrische raambedie ning voor, elektrisch verstel bare spiegels, op afstand be diende centrale vergrende ling, cruise control en boord computer. Motor: 125 pk, maximum koppel 170 Nm. Elektrohy- draulische stuurbekrachti ging; voorwielaandrijving, schijfremmen voor. Lxbxh: 4,24 x 1,75 x 1,46 m. Draaicirkel: 11,20 meter Bagageruim: 350/1.265 liter Tankinhoud: 52 liter Gewicht: 1.178 kg. Aanh.gew. geremd: 1.300 kg Verbruik: 1:10 Prijs: 1.8 Sport 23.400 euro 1.4 18.250 1 6 19.350 Conclusie: De Opel Astra heeft meer dynamiek gekre gen. Hij is iets langer, iets goedkoper en minder sober aangekleed dan de VW Golf. Voor Ruimte Rijkwaliteiten Ontwerp Tegen Rumoerige motor Cruise control Opbergruimte Score: 8 "4- 15 H JT\ A1 1tu. AAr. 1 onn 1,ïl^ In 1956 haalde ik mijn rijbewijs, maar aan het kopen van een auto waren we nog lang niet toe. Soms veroorloofden wij ons om een dagje meteen huurauto weg te gaan, maar ove rigens verplaatste ik mij per fiets. Toen ik een baan kreeg op de UTS in Scheveningen kocht ik een brommer, een HMW. Het ding reed lekker maar de ontstekingsspoel liet het nog wel eens afweten. Het duurde dan ook niet lang of 'kging eens uitkijken naar een auto, uiteraard een tweedehandse. Bij een autobedrijf in Den Deijl stond een DKW. De prijs viel best mee: 600 gulden. Toen ik informeerde naar de rijcapacitei- ten rikef men het antwoord schuldig. Dat was voor mij reden om van de koop af te aen. Bovendien, hadden we niet ergens geleerd dat die letters DKW stonden voor 0(11 Kreng Weigert? 'u de jaren zestig steeg de welvaart, het mkomen, en ook het verlangen naar een eigen autootje. In 1965 viel mijn oog op een Goggomobiel, maar die was wel erg ■dein: eigenlijk ging je daar niet in zitten, maar je trok hem als het ware aan. Een itroen 2CV was me te duur, maar op de Voorburgse Parkweg zat een autobedrijf waar Trabants verkocht werden. Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde^ Dat leek me wel iets: het wagentje kostte niet veel, de carrosserie was van plastic waardoor het geheel veel weg had van een plastic doos op wielen. Met zijn tweetaktmotor produceerde hij een vriendelijk geluid alsof je al rijdend koffie aan het malen was. Toen het wagen tje afgeleverd werd was ik zo trots als een kat met twee staarten. Maar het was niet allemaal rozengeur en maneschijn. Als je op de snelweg door een file tot stilstand kwam, sloegen ogenblik kelijk de bougies vet en hield de motor er prompt mee op. Toen ik mijn nichtje eens voor een klein ritje uitnodigde waar schuwde mijn oom: „Riekie ga er niet in, dat ding staat in de brand!". Dat was wat over dreven, maar op een windstille dag kon den de uitlaatgassen inderdaad nog lang hun geur en typisch blauwe kleur achter laten. Mijn technische leerlingen vonden die Trabant maar niets. „Koop er nog twee takten bij", was hun advies, „dan heb je een echte auto." Ze konden me nog meer vertellen: ik zat in ieder geval droog en beter dan op de bromfiets. Bovendien reed het wagentje me overal naar toe, waarheen ik maar wil de. Tot in Schotland toe. Soms was er een probleem als er geen tweetakt brandstof beschikbaar was, maar met een maatbeker en een voorraadje olie in de kofferruimte was deze hindernis best te nemen. Collega 's die ook in een Trabant reden hadden hun voertuig allang weggedaan wegens problemen met de krukas. Na 48.000 kilometer begaf ook mijn krukas het. Het plezier had drie jaar geduurd. BMW heeft deze maand de nieuwe 5-serie Touring in de showroom staan. De stationwa gon kan vijfhonderd liter baga ge stouwen, en met de bank plat zelfs 1.650 liter. Liefst zo'n honderd liter meer dan het huidige model en dat kun je moeilijk meer een lifestyle- combi noemen. De. achterklep kan elektrisch open, net als in de Mercedes E Kombi en de Honda Accord Tourer. De 525i weegt 1.665 kilo en hij mag 1.800 kilo geremd aanhanger gewicht trekken. Die eenvou digste versie kost 54.400 euro. De 525d kost 57.000 euro. De eerste 5 Touring verscheen in 1991. Het nieuwe model is de derde generatie. Van de twee vorige werden in totaal 385.000 stuks gemaakt. Experts verwachten dat de be langstelling voor stationwa gons de komende tien jaar met wel twintig procent zal groei- De Peilstok Volgens verschillende instanties loopt het de laatste jaren de spuigaten uit met asociale verkeersovertredingen. Rechts inhalen, bumperkleven, geen voorrang ver lenen, noem maar op. Waarom gaan we nu eigenlijk zo massaal over de schreef? Is het haast, onverschilligheid of ligt het, ach na tuurlijk, alleen aan die anderen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Oost west... Wat is de beste oplossing tegen alle troep langs de weg, luidde de vraag vorige week. Veruit de meerderheid van de stemmers vindt dat je je afval simpelweg mee naar huis moet nemen. Opvallend is dat de meeste stemmers niet geloven in het nieuwe initiatief van auto-afvalzakjes bij benzinestations en ANWB-punten. Hoe bestrijd je afval langs de weg? Mee naar huis nemen 0 Afvalbakje in de auto O Overtredingen beboeten Verkoop auto-afvalzakjes 4^ Statiegeld bij pompstations Q Meer afvalbakken/netten Q Anders OMarielle van Aggelen, directeur van Stichting Ne derland Schoon: "Een standaard afvalbakje in de auto, op de tweede plaats in deze peiling, is precies waar wij op uit zijn. De onlangs geïntroduceerde auto- afvalzakjes zijn slechts bedoeld als overgang naar zo'n vuilnisbakje in de wagen. We proberen massaal een vraag te creëren zodat autofabrikanten daadwerkelijk een prullenbakje in hun auto's gaan installeren. Uitein delijk is een mix van maatregelen nodig, waaronder ook hogere boetes voor overtredingen." Oplichtingspraktijken Het goedje heet Colourbright en het is een soort reflecte rende emulsie die wordt aangebracht op het wegdek. In de koplampbundel van een auto licht het fel op in het donker. Vooral bij regenbuien en op onverlichte wegen maakt het witte lijhen maar ook het wegdek zelf veel beter zichtbaar. Volgens het Engelse bedrijf Prismo Ltd., dat Colourbright op de markt brengt, is de toepassing eenvoudig. Of we deze oplichtingspraktijken in Nederland gaan tegenko men kan Rijkswaterstaat nog niet zeggen. Volvo van bouwsteentjes Het is eventjes sparen, maar het is te doen: een Volvo XC90 optrekken van Legosteentjes. Of dit knalblauwe exemplaar goedkoper uitvalt dan de echte hebben we niet kunnen nagaan. Rijden doet-ie in elk geval niet. De meesterbouwers van Legoland Califor- nië hebben de plastic suv gebouwd om de samenwer king met Volvo te symboliseren. Het Amerikaanse familiepark wil de 1,3 miljoen bezoe kers per jaar bewust maken van het belang van een vei lig verkeer. De speelgoedauto komt bij de ingang van het park staan. De Lego-Volvo telt 400.000 steentjes en weegt duizend kilo. De nieuwe BMW 5 Touring heeft een genereus bagageruim. Foto's Mare Bolsius De nieuwe Astra heeft een karakteristiek ontwerp. Autoteam Goes Vlissingen Garage de Bliek, Oostburg Garage Kerckhaert, Terneuzen Garage Kerckhaert, Hulst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21