PZC
Middenklasse
verlaat de middelmaat
e MASTERFIT:
DE "KLAAR TERWIJL
«Ui=T.,m 1 WACHT" SERVICE
van AutoTeam
TEST
in samenwerking met AutoTrack.nl
Opel Astra
Stap er niet in, dat ding staat in de brand! inpakstation van bmw
Bijdehandje
w ij willen blije klanten www.autoteam.nl
Redactie: 0113-315680
vvvvw.pzc.nl/auto
Sail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Zrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520
7«uWS-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 16 april 2004
Auto
De nieuwe Opel Astra
is aanzienlijk
dynamischer dan zijn
voorgangers. Hij ziet
er fris uit en rijdt
goed. 's Morgens
maakt-ie je zoemend
wakker als je cdc
hebt besteld. En nee,
dat is geen wekker.
Door Rien van der Steen
Hij spreekt vooral
jonge mensen
aan, zo blijkt on
derweg. En dat is
mooi voor Opel,
want de laatste jaren zat er de
klad in. Het design van de nieu
we Astra is fris. Een Mégane-
achtig kontje, fraaie achterlich
ten met melkglas knipperlich
ten. Grote wielen dragen bij tot
een stoerder uiterlijk dan we
gewend waren. De jeugd vindt
dat heel mooi, al is die minder
te spreken over het feit dat
Opel zijn nieuweling zonder ra
dio aflevert.
De auto is met allerlei luxe te
bestellen en een pluspunt is
dat de goedkoopste versie dui
zend euro goedkoper in de
prijslijst staat dan de ook al
nieuwe concurrent, de Volks
wagen Golf. Astra is erg belang
rijk voor Opel. Van alle auto's
die in Nederland worden ver
kocht valt 22 procent in de
compacte middenklasse, en
daar hoort ook de Astra thuis.
Opel hoopt hier dit jaar een
kleine tienduizend Astra's van
het nieuwe model af te zetten.
In het najaar krijgt de vijfdeurs
hiertoe versterking van een sta
tionwagon op aan langere wiel
basis. De driedeurs uitvoering
verschijnt pas volgend voor
jaar.
Vingertopjes
De Opel Astra is ten opzichte
van zijn voorganger gegroeid.
Voor en achter is er genoeg zit
ruimte, en hij biedt centime
ters meer hoofdruimte dan de
vorige. De stoelen en de achter
bank voelen vooral in het be
gin knap hard aan. De Astra
heeft een flink dashboardkast
je en dat kunnen we niet vaak
meer melden bij nieuwe auto's.
Verder valt het tegen met op-
bergplekjes, maar daar was
Opel nooit zo sterk in. En de
rolknopjes op het stuur voor
onder meer de radiobediening
raak je vaak ongewild aan.
Mooi dat hij cruise control aan
boord heeft, maar jammer dat
je voor de bediening nietige
vingertopjes moet hebben. De
knipperlichtbediening is beter
voor elkaar dan in de Vectra,
waar de terugverende stuur-
hendel niet voelbaar in- en uit
schakelt. Wat ook tegenvalt is
het armetierig klinkend
claxongeluid.
Flauw gezoem
Je kunt de Astra bestellen met
zogeheten Plus-onderstel, en
dan krijg je de beschikking
over elektronisch geregelde
schokdempers. 'Dat resulteert
's morgens bij het wegrijden in
een flauw gezoem, want de con
tinue demper controle (cdc) heeft
het nogal druk. Gegevens van
allerhande sensoren gaan naar
een elektronisch breintje, dat
snel uitrekent hoe de schok
dempers moeten reageren. Bij
optrekken en remmen bijvoor
beeld, maar ook bij glad of on
rustig wegdek. Verder heeft de
nieuwe Astra als extra een sta-
biliteitssysteem (esp), dat een
slingerende aanhanger tot de
orde kan manen en dat, als de
bocht te kort wordt, gas terug
neemt en wielen afzonderlijk
remt. In de Sport-versie die wij
testten kun je de dempers met
een knop ook in de sportstand
zetten, zodat ze iets stugger
worden. Tegelijk maak je dan
de stuurbekrachtiging, de reac
tiesnelheid van het gas en het
schakelgedrag van de even
tueel aanwezige automaat wat
directer. Je moet er van hou
den, van dat stevige veerge-
drag. Nodig is het niet, op de
openbare weg. De 1,8-motor in
de Astra Sport is voldoende
vlot. Wel laat hij zich nogal ho
ren en valt het koppel bij lage
toeren een beetje tegen. De
auto wordt ook leverbaar met
de 1.9-diesel van Fiat met 150
pk. Die maakt van de bestaan
de 1.7 CDTi meteen een wat be
jaarde motor. Het eenvoudige,
maar bijzonder fraai ontwik
kelde onderstel van de Astra
kan een hoge belasting aan.
Dat komt goed uit, want Opel
wil volgend jaar op hetzelfde
onderstel de nieuwe Zafira
bouwen.
Opgeteld zou je kunnen zeg
gen dat design, uitrusting en
rijgedrag maken dat de Astra
geen dertien-in-een-dozijnauto
meer is. In alle opzichten heeft
hij meer dynamiek gekregen.
Deze maand komt hij te koop.
Uitrusting: O.a. zes airbags,
abs, elektrische raambedie
ning voor, elektrisch verstel
bare spiegels, op afstand be
diende centrale vergrende
ling, cruise control en boord
computer.
Motor: 125 pk, maximum
koppel 170 Nm. Elektrohy-
draulische stuurbekrachti
ging; voorwielaandrijving,
schijfremmen voor.
Lxbxh: 4,24 x 1,75 x 1,46 m.
Draaicirkel: 11,20 meter
Bagageruim: 350/1.265 liter
Tankinhoud: 52 liter
Gewicht: 1.178 kg.
Aanh.gew. geremd: 1.300 kg
Verbruik: 1:10
Prijs: 1.8 Sport 23.400 euro
1.4 18.250
1 6 19.350
Conclusie: De Opel Astra
heeft meer dynamiek gekre
gen. Hij is iets langer, iets
goedkoper en minder sober
aangekleed dan de VW Golf.
Voor Ruimte
Rijkwaliteiten
Ontwerp
Tegen Rumoerige motor
Cruise control
Opbergruimte
Score: 8
"4- 15 H JT\ A1 1tu. AAr. 1 onn 1,ïl^
In 1956 haalde ik mijn rijbewijs,
maar aan het kopen van een auto
waren we nog lang niet toe. Soms
veroorloofden wij ons om een dagje
meteen huurauto weg te gaan, maar ove
rigens verplaatste ik mij per fiets.
Toen ik een baan kreeg op de UTS in
Scheveningen kocht ik een brommer, een
HMW. Het ding reed lekker maar de
ontstekingsspoel liet het nog wel eens
afweten. Het duurde dan ook niet lang of
'kging eens uitkijken naar een auto,
uiteraard een tweedehandse.
Bij een autobedrijf in Den Deijl stond een
DKW. De prijs viel best mee: 600 gulden.
Toen ik informeerde naar de rijcapacitei-
ten rikef men het antwoord schuldig. Dat
was voor mij reden om van de koop af te
aen. Bovendien, hadden we niet ergens
geleerd dat die letters DKW stonden voor
0(11 Kreng Weigert?
'u de jaren zestig steeg de welvaart, het
mkomen, en ook het verlangen naar een
eigen autootje. In 1965 viel mijn oog op
een Goggomobiel, maar die was wel erg
■dein: eigenlijk ging je daar niet in zitten,
maar je trok hem als het ware aan. Een
itroen 2CV was me te duur, maar op de
Voorburgse Parkweg zat een autobedrijf
waar Trabants verkocht werden.
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde^
Dat leek me wel iets: het wagentje kostte
niet veel, de carrosserie was van plastic
waardoor het geheel veel weg had van een
plastic doos op wielen.
Met zijn tweetaktmotor produceerde hij
een vriendelijk geluid alsof je al rijdend
koffie aan het malen was. Toen het wagen
tje afgeleverd werd was ik zo trots als een
kat met twee staarten.
Maar het was niet allemaal rozengeur en
maneschijn. Als je op de snelweg door een
file tot stilstand kwam, sloegen ogenblik
kelijk de bougies vet en hield de motor er
prompt mee op. Toen ik mijn nichtje eens
voor een klein ritje uitnodigde waar
schuwde mijn oom: „Riekie ga er niet in, dat
ding staat in de brand!". Dat was wat over
dreven, maar op een windstille dag kon
den de uitlaatgassen inderdaad nog lang
hun geur en typisch blauwe kleur achter
laten.
Mijn technische leerlingen vonden die
Trabant maar niets. „Koop er nog twee takten
bij", was hun advies, „dan heb je een echte
auto." Ze konden me nog meer vertellen:
ik zat in ieder geval droog en beter dan op
de bromfiets. Bovendien reed het wagentje
me overal naar toe, waarheen ik maar wil
de. Tot in Schotland toe.
Soms was er een probleem als er geen
tweetakt brandstof beschikbaar was, maar
met een maatbeker en een voorraadje olie
in de kofferruimte was deze hindernis
best te nemen.
Collega 's die ook in een Trabant reden
hadden hun voertuig allang weggedaan
wegens problemen met de krukas. Na
48.000 kilometer begaf ook mijn krukas
het.
Het plezier had drie jaar geduurd.
BMW heeft deze maand de
nieuwe 5-serie Touring in de
showroom staan. De stationwa
gon kan vijfhonderd liter baga
ge stouwen, en met de bank
plat zelfs 1.650 liter. Liefst zo'n
honderd liter meer dan het
huidige model en dat kun je
moeilijk meer een lifestyle-
combi noemen. De. achterklep
kan elektrisch open, net als in
de Mercedes E Kombi en de
Honda Accord Tourer. De 525i
weegt 1.665 kilo en hij mag
1.800 kilo geremd aanhanger
gewicht trekken. Die eenvou
digste versie kost 54.400 euro.
De 525d kost 57.000 euro.
De eerste 5 Touring verscheen
in 1991. Het nieuwe model is
de derde generatie. Van de
twee vorige werden in totaal
385.000 stuks gemaakt.
Experts verwachten dat de be
langstelling voor stationwa
gons de komende tien jaar met
wel twintig procent zal groei-
De Peilstok
Volgens verschillende instanties loopt
het de laatste jaren de spuigaten uit
met asociale verkeersovertredingen. Rechts
inhalen, bumperkleven, geen voorrang ver
lenen, noem maar op. Waarom gaan we nu
eigenlijk zo massaal over de schreef? Is het
haast, onverschilligheid of ligt het, ach na
tuurlijk, alleen aan die anderen?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Oost west...
Wat is de beste oplossing tegen alle
troep langs de weg, luidde de vraag
vorige week. Veruit de meerderheid van de
stemmers vindt dat je je afval simpelweg
mee naar huis moet nemen. Opvallend is dat
de meeste stemmers niet geloven in het
nieuwe initiatief van auto-afvalzakjes bij
benzinestations en ANWB-punten.
Hoe bestrijd je
afval langs de weg?
Mee naar huis nemen
0 Afvalbakje in de auto
O Overtredingen beboeten
Verkoop auto-afvalzakjes
4^ Statiegeld bij pompstations
Q Meer afvalbakken/netten
Q Anders
OMarielle van Aggelen, directeur van Stichting Ne
derland Schoon: "Een standaard afvalbakje in de
auto, op de tweede plaats in deze peiling, is precies
waar wij op uit zijn. De onlangs geïntroduceerde auto-
afvalzakjes zijn slechts bedoeld als overgang naar zo'n
vuilnisbakje in de wagen. We proberen massaal een
vraag te creëren zodat autofabrikanten daadwerkelijk
een prullenbakje in hun auto's gaan installeren. Uitein
delijk is een mix van maatregelen nodig, waaronder
ook hogere boetes voor overtredingen."
Oplichtingspraktijken
Het goedje heet Colourbright en het is een soort reflecte
rende emulsie die wordt aangebracht op het wegdek. In
de koplampbundel van een auto licht het fel op in het
donker. Vooral bij regenbuien en op onverlichte wegen
maakt het witte lijhen maar ook het wegdek zelf veel
beter zichtbaar.
Volgens het Engelse bedrijf Prismo Ltd., dat Colourbright
op de markt brengt, is de toepassing eenvoudig. Of we
deze oplichtingspraktijken in Nederland gaan tegenko
men kan Rijkswaterstaat nog niet zeggen.
Volvo van bouwsteentjes
Het is eventjes sparen, maar het is te doen: een Volvo
XC90 optrekken van Legosteentjes.
Of dit knalblauwe exemplaar goedkoper uitvalt dan de
echte hebben we niet kunnen nagaan. Rijden doet-ie in
elk geval niet. De meesterbouwers van Legoland Califor-
nië hebben de plastic suv gebouwd om de samenwer
king met Volvo te symboliseren.
Het Amerikaanse familiepark wil de 1,3 miljoen bezoe
kers per jaar bewust maken van het belang van een vei
lig verkeer. De speelgoedauto komt bij de ingang van
het park staan.
De Lego-Volvo telt 400.000 steentjes en weegt duizend kilo.
De nieuwe BMW 5 Touring heeft een genereus bagageruim.
Foto's Mare Bolsius
De nieuwe Astra heeft een karakteristiek ontwerp.
Autoteam Goes Vlissingen
Garage de Bliek, Oostburg
Garage Kerckhaert, Terneuzen
Garage Kerckhaert, Hulst