Alles wat hier vaart ken ik bij naam Het platteland verliest niet altijd van de stad Trots zijn op Zeeuwse dialecten 17 weerwoord Nie mi zo snel slaof van de tied Schapen kunnen ook lui zijn Uitheemse soorten rukken op 16 NAAR BUITEN Al bijna twintig jaar fo tografeert Adri de Schipper uit Rilland sche pen op de Westerschelde. ,,De meeste mensen zien niets in een containerschip. Dat vinden ze maar een boot met dozen erop. Maar voor mij kan dat ook hart stikke mooi zijn. Als je je er een beetje in hebt verdiept, zie je pas het verschil tus sen het ene schip en het an dere." Een jaar geleden bracht Adri de Schipper een boek uit, met foto's van schepen van de Italiaans-Zwitserse rederij Me diterranean Shipping Company (MSC). Dat is ook vertaald in het Engels en inmiddels lopen de besprekingen met het bedrijf over een eventuele tweede druk. „Van die rederij heb ik de mees te foto's, zeker wel een stuk of duizend. Hoe veel ik er in totaal in mijn bezit heb, durf ik niet te zeggen. Tienduizend minimaal. Ik wil niet opscheppen, maar al le schepen die regelmatig op de Westerschelde varen, ken ik bij naam." In het dagelijks leven is hij le raar. „Eerst in het basisonder wijs, maar dat was niks. Toen ben ik Frans gaan studeren en ben ik voor de klas gaan staan op een middelbare school. Vond ik ook niks, het lag mij gewoon niet. Acht uur lang achter el kaar bezig zijn met een klas van dertig leerlingen: het was mij te veel. Uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen: ik heb sinds twintig jaar een bedrijfje dat cursussen aan bedrijven geeft en privélessen aan particulie ren. Ik geef zelf ook les, in Ne derlands, Engels, Frans, Duits en Spaans." „Die keuze voor talen is terug te voeren op mijn Mulo-tijd. Daar had je twee richtingen: Mulo a en Mulo b. Ik koos a, de talen kant. Maar eigenlijk wilde ik naar de zeevaartschool, om stuurman te worden. Helaas kwam ik er te laat achter dat je daar juist Mulo b voor moest hebben: daar kreeg je ook wis kunde. Dat is achteraf een ver keerde keuze geweest, een gemis te kans eigenlijk. Anders was ik nu misschien kapitein geweest van een groot passagiersschip, of een containerschip." Plattelandsfamilie Maar er was ook nog een andere belemmering: „Ik ben opge groeid in een christelijke platte landsfamilie in Biezelinge. Het zou sowieso heel moeilijk voor mij zijn geweest om de scheep vaart in te gaan. Dat deed je toen gewoon niet." „De mooiste plek aan de Wester schelde om foto's te maken is op de piertjes bij Walsoorden, in de buurt van Kloosterzande. Daar zijn ook de meeste scheepsspot- ters te vinden. Je hebt er nooit last van de schittering van de zon. Ook ga ik regelmatig naar Antwerpen. Ik merk dat het te genwoordig steeds moeilijker wordt om daar foto's te maken. Door de toenemende veiligheids maatregelen kom je er soms niet meer bij, ze hebben veel afgezet met poortjes. Ik ben bang dat ik binnenkort ook niet meer bij de sluizen mag komen, daar ga ik het liefst naar toe." Iets wat zijn hobby juist heeft vergemakkelijkt is de komst van het internet. „Vroeger moest je alle informatie uit blaadjes ha len. Zo heb ik thuis de Lloyd's Shipping Index, een peperduur magazine. Daar staat in welk schip waar komt en wanneer. Compleet met afmetingen, laad- gewicht en afkomst. Tegenwoor dig kun je gelukkig ook kijken op de websites van de rederijen, daar vind je veel actuelere infor matie. En sinds een maand of twee is er de site met informatie van het Automatisch Identifica tie Systeem dat veel schepen te genwoordig aan boord hebben. Op die site is alles live te volgen. Als er een schip bijzit dat ik nog niet heb, stap ik in de auto en rij ik naar de Zeedijk om een foto te maken." Stoomschepen Als klein jongetje zat De Schip per al vaak urenlang op de dijk bij Biezelinge, waar hij is opge groeid, om naar de schepen te kijken. „Ik maakte geen foto's, maar schreef wel gegevens op. In die tijd voeren er nog van die grote Amerikaanse stoomsche pen uit de oorlogstijd, zoals de Liberty, Victory en Empire." Zijn ogen beginnen te fonkelen. „Dat maakte echt indruk op me, hoe die schepen rookten. Helaas hebben ze maar tot 1960 geva ren." Niet alle foto's in zijn col lectie heeft de Rillander zelf ge maakt. Ongeveer elke maand gaat hij naar ruilbeurzen in Ant werpen en Rotterdam. Ook is hij hoofdredacteur van Zeeland Shipping Magazine, het blad van de Zeeuwse afdeling van de World Ship Society: „Een we reldwijde club van scheepsfana- ten." Zijn liefde voor schepen is nooit zijn leven gaan beheersen. Zijn vriendin heeft dan ook geen moeite met zijn hobby. In het voorwoord van zijn boek schreef hij: „A ship is as a wo man, a woman as a ship. Both have made my life worth li ving." (Een schip is als een vrouw, een vrouw als een schip. Beide maken mijn leven de moei te waard.) Freek Janssen pagina 17 Schepen volgen via internet Buitengebied is een wekelijkse bijlage over natuur en landschap, lahd- en tuinbouw, streektaal en streekcultuur, visserij, recreatie en vrije tijd. Vragen, opmerkingen, suggesties en weerwoorden zijn welkom bij de redactie Buitengebied van de PZC: postbus 31, 4460 AA, Goes, fax 0113-315669, e-mail redactie@pzc.nl actie: 0113-315680 pzc.nl edactie@pzc.nl us 31,4460 AA Goes rtentie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520; Vlaanderen: 0114-372770; naai: 020-4562500. Adri de Schipper, scheepsspotter uit Rilland. foto Dirk-Jan Gjeltema April koel en nat, vult schuur en vat Het heeft altijd iets van bin nen én buiten. Loop je over de Noordweg van Middel burg naar Sint Laurens, dan is zeker het eerste deel gewoon een ouderwetse straat, die een stads gevoel geeft. Dichter bij Sint Laurens vallen er grote ga ten in de bebouwing en dringt het platteland zich op. De stede ling voelt zich er nog altijd gast van de boer, zelfs na eeuwen van grootscheepse stadsuitbrei dingen. Want dat is wat je op zo'n wan delingetje in het buitengebied aan de noordkant van Middel burg constant voelt: je loopt er op het slagveld van stad en plat teland. Een ongelijke strijd zou je zeggen. Al laat de groene par tij zich niet zomaar onderschof felen. De Ooststraat in het oude Brig- damme - tegenwoordig zijn er in het kader van de opwaarde ring van oude gehuchten weer plaatsnaamborden - is een ge schikt begin voor een stadse plattelandswandeling. Een am bachtelijke klokkenwinkel en een dichtgemetseld bushokje ge ven aan waar je vanaf Middel burg gezien rechtsaf moet. Voor auto's loopt de straat snel dood, dat is geruststellend. Na twintig meter kun je bijna tot Grijpsker- ke en Veere kijken. Het is zo'n simpel nietszeggend straatje, waar in een nat jaargetijde de klei van de aanpalende akker het wegdek glad maakt. Maar je hebt er een nog steeds bewoond, oud schooltje, een huis met steunberen en een lief arbeiders huisje, dat - voor wie op de raamhoogte let - duidelijk uit twee huizen heeft bestaan. Bol gelegde klinkers gaan bij het arbeidershuis over in een grindpad. Enkele tientallen me ters verder begint, onder het goedkeurend oog van het hof Leg-af, het Brigdamsepadje. Het stelt twee keer niks voor, als je het op papier wilt uitleg gen. Het pad is 80 centimeter breed, links en rechts omzoomd door sloten, overhuifd door tak ken van uitlopende elzen. Mis schien is het twee-, driehonderd meter lang, halverwege maakt het een s-bocht. In geschied- en heemkundige kringen zijn er on getwijfeld enthousiastelingen, die nu zouden vertellen dat het Brigdamsepad eeuwenoud en één van de laatste overgebleven kerkenpadjes op Walcheren is. Rechts, aan de zuidkant, strek- In deze rubriek wordt wekelijks verslag gedaan van omtrekkende bewegingen in het buitengebied ken zich weilanden uit waar sinds kort een hele schapenkolo nie te vinden is. Schapen heb ben vaak iets met natuurbe schermers te maken. Ook nu. Het pad en de weilanden zijn aangewezen als beschermd na tuurgebied. Er komen meer heg gen die het landschap een nog beslotener karakter moeten ge ven. De bescherming is hard nodig. Het hollebollige weidegebiedje heeft al eens op de tekentafel van stadsuitbreiders gelegen, maar werd daar na protesten weggegumd. Stap je aan het eind van het Brigdamsepad de Brigdamseweg op, dan bots je meteen tegen de wijk Klaren- beek op. In de richting van de Golsteinseweg duikt aan de rechter kant nog meer nieuw bouw op. De kruising van de Brigdamse- en Golsteinseweg ligt er onge schonden bij. Nog wel. Wie iets van de plannen met de N57 weet, zal zich ernstig zorgen ma ken. Een nieuwe bedreiging in een gebiedje waar aan de stads- kant vrijstaande, onder architec tuur gebouwde villa's als voor uitgeschoven posten opdringen. De nieuwe weg zal volgens de huidige mode vast en zeker ach ter hoge wallen worden wegge stopt. Hebben we toch weer bin nendijken in ons landschap. Langs boomkwekerij Jan Koole en kaasboerderij Schellach te rug naar Middelburg, dat is een mooi rondje, qua afstand ge schikt voor niet al te fanatieke lopers. De Golsteinse weg heeft jonge bermbeplanting. Hoe aan genaam een volgroeid weg- scherm is op een schrale lente dag met tikkertje spelende wol ken, merk je op de Prooijense- weg. De wind valt er groten deels weg en laat zich alleen bij de onbeplante opgangen van de landerijen extra straf gelden. Dichter bij Middelburg maken we een doorsteek tussen de nieuwbouwwijk Prooijenspark en een nieuw sportcomplex. Ook daar hebben architecten zich kunnen uitleven, zelfs over de tribune en kantinegebouwen op de sportvelden hebben onder legde tekenaars zich het hoofd gebroken. In dat hoekje hebben agrariërs en andere groenliefhebbers het pleit verloren, hoe groen de be- lijnde grasvelden er ook bijlig gen. Om het rondje vol te maken vluchten we nog een keer naar het Brigdamsepadje. De stevige noordwester heeft er vrij spel. Zolang je daar je kraag op moet zetten, heeft het platteland stand gehouden. En ligt er bin nen de stad echt buitengebied, waar projectontwikkelaars al leen van mogen dromen. Jan van Damme Rondje Brigdamsepad-Golstein- seweg-Prooijenseweg aan de noordkant van Middelburg, cir ca 6 km.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15