PZC W2 Vrijheid feestelijk herdenken Het is niet geschikt voor angsthazen 7' In dat huis leven wel duizend verhalen GEBOEKT zaterdag 10 april 2004 Illustraties uit Aardappels met lawaaisaus. Van half april tot half mei is het in Zeeland weer Maand van de Vrij heid. In de aanloop naar deze evenementenreeks (met onder meer het Festival Cultureel Gekleurd, Bevrijdingsdag en de uitreiking van de Four Freedoms Awards) publiceert de PZC op deze plek een korte serie over jongeren en vrijheid. Vandaag het derde en laatste deel: Carolina Groen uit Middelburg. Ze helpt elk jaar bij de organi satie van het Bevrijdingsfestival in Vlissingen. Al zeven jaar zet Caroli na Groen (24) uit Mid delburg zich belangeloos in voor het Bevrijdingsfestival in Vlissingen. Ze vindt het belangrijk dat mensen zo nu en dan stilstaan bij het thema vrijheid. Zelf doet ze dat ook, maar niet tijdens het festival. Daar heeft ze het die dag te druk voor. Destijds ben ik via een vrien din in dit werk gerold, ver telt Carolina. „Het is leuk om te doen. Er is een vaste kern van vrijwilligers en die maakt dat het heel gezellig is. Dat is de re den dat ik het ben blijven doen. Naast het Bevrijdingsfestival help ik ook bij het Straatfesti val in Vlissingen. Dat wordt eveneens door Uit in Vlissingen georganiseerd. Bij beide festi vals werken veelal dezelfde vrij willigers." Tijdens het Bevrijdingsfestival staat Carolina nauwelijks stil bij de betekenis van die dag. Daarvoor heeft ze het dan te druk met het verzorgen van de catering voor de artiesten. Op andere momenten denkt ze wel na over vrijheid. Journaal „Bijvoorbeeld als ik naar het journaal kijk", zegt ze. „Als ik dan zie hoe slecht mensen het in sommige landen hebben, besef ik weer hoe goed we het hier ei genlijk hebben en hoe bekuag- rijk vrijheid is." De Middelburgse is van mening dat het Bevrijdingsfestival een goede manier is om mensen op een vrolijke, luchtige wijze te la ten stilstaan bij vrijheid. „Na tuurlijk zijn er altijd jongeren die alleen komen voor de mu ziek, maar tijdens de optredens wordt regelmatig door de arties ten aandacht gevraagd voor War Child. Twee jaar geleden bijvoorbeeld, zong Sita met een klas kinderen. Om dat soort ac ties kunnen de bezoekers niet heen." Op het festivalterrein staat ook een informatiestand over de Be vrijdingsdag en over War Child. „Ik vind dat die stand moet blij ven", zegt Carolina. „Al worden er maar een paar mensen via die stand bereikt, dan is het werk toch niet voor niks geweest. Ik ben van mening dat alle beetjes helpen." Bevrijding Dit jaar is het zestig jaar gele den dat Walcheren bevrijd werd van de Duitse bezetting. De Mid delburgse vindt dat de herden kingen op 4 en 5 mei in de toe komst voortgezet moeten wor den. Maar Carolina ziet het accent van die herdenkingen liever ver schuiven van de Tweede Wereld oorlog naar actuele gebeurtenis sen. „Gelukkig gebeurt dat nu ook al. Meestal ga ik op 4 mei naar de begraafplaats in Vlissin gen voor de Dodenherdenking. Ik vind het goed dat er bij die herdenkingen niet meer alleen over de Tweede Wereldoorlog wordt gesproken, maar dat er ook wordt gedacht aan slachtof fers van recente gebeurtenissen zoals 11 september, Irak en Af ghanistan. Vooral voor jongeren is dat goed. Die staan dichter bij die problemen. Natuurlijk is de Tweede Wereldoorlog een heel belangrijk onderdeel van onze geschiedenis. Dat mag niet ver geten worden. Maar we kunnen Carolina Groen: „Natuurlijk zijn er altijd jongeren die alleen komen voor de muziek, maar tijdens de optredens wordt regelmatig door de artiesten aandacht gewaagd voor War Child." foto Lex de Meester niet in het verleden blijven han gen. En zo goed gaat het tegen woordig ook niet in de wereld." Na de aanslagen in Madrid wordt opnieuw gediscussieerd over het inleveren van een deel van de persoonlijke vrijheid ten behoeve van de veiligheid. Caro lina kijkt daar terughoudend te genaan. „Ik weet niet hoe de po litiek dat voor ogen heeft. Maar ik ben bang dat er dan een sfeer van achterdocht gecreëerd wordt. Iedereen gaat misschien elkaar in de gaten houden en voor je het weet, vertrouwt nie mand elkaar. Ik geloof boven dien niet dat de maatschappij veiliger wordt als uitsluitend de paspoorten gecontroleerd wor den van mensen die er vreemd uitzien. Vrijheid is erg belang rijk. Door het festival kan daar op een feestelijke manier aan ge dacht worden." Miriam van den Broek De waterpolo'ers: vlnr. Jeroen Piek, Niels van de Heyden en Lennard Swennen. foto Mechteld Jansen Watjes opgelet: kies een leu ke sport, maar laat water polo links liggen. Niels van de Heyden (16) uit Vlissingen is daar heel duidelijk in. „Wie het spelletje kent, weet dat je veel moet kunnen incasseren. Water polo is een heel fysieke sport." Niet echt geschikt dus voor angsthazen. Wie het postuur van Niels ziet, zal direct over tuigd zijn. Vierkant en geblokt, de spiermassa's puilen uit z'n shirt. Wie tegen hem opzwemt tijdens een wedstrijd, heeft mini maal een week hoofdpijn. Toch is spiermassa niet het enige dat telt bij waterpolo. „Een goede zwemtechniek is minstens zo be langrijk", voegt medespeler Len nard Swennen (16) toe. „De ba sis van waterpolo is altijd een goede zwemtechniek. Je moet alle zwemslagen kunnen uitvoe ren. Daar begint alles mee." Samen met Jeroen Piek (16) zijn Niels en Lennard bezig aan hun laatste waterpolowedstrijden bij de aspiranten van De Storm vogel uit Vlissingen. Een sei zoen dat ze liever maar snel ver geten. „De competitie was rond uit slecht. Punt uit." Liever kij ken ze vooruit naar de start van het nieuwe seizoen. Dan maakt het trio de overstap naar het eer ste herenteam. Jeroen Piek draait al een aantal wedstrijden mee en het bevalt hem uitste kend. Ook Lennard en Niels zien hun promotie naar het hoogste herenteam helemaal zit ten. „Leuk, dat we als broekies tussen de 'ouwe' hap mogen spe len." Verschil met de aspiran ten? „Het tempo ligt bij de he ren veel hoger. Je krijgt veel minder tijd om een actie uit te voeren. Je wordt daar stevig aan gepakt, maar dat mag ik wel. Tenslotte deel je zelf ook het een en ander uit. Onsportief? Wel nee, gewoon lekker stevig. Kop- pie onder duwen, even een been tje pakken, hoort er allemaal bij. Vergeet niet dat er langs de kant een scheids meeloopt. Als iets niet door de beugel kan, dan ga je het bad uit", aldus Niels. De opvang in het herenteam ver loopt probleemloos. Lennard: „We trainen nu al vaak met ze mee en we horen er echt al hele maal bij. De trainingen worden nu nog gegeven door de teamspe lers, maar de bedoeling is, dat we in het nieuwe seizoen een ei gen trainer/coach krijgen." De verwachtingen zijn hoog ge spannen. „Het herenteam speelt nu in de derde klasse, maar ik zie zeker mogelijkheden om te promoveren", zegt Lennard. „De ploeg is straks een ideale mix van jeugd en routine, dus mag je best ambities hebben." Voornemens hebben ze ook. Niels: „Ik klets nog al eens te gen de scheids en dat kun je be ter maar niet te vaak doen. Moet ik dus een beetje afleren." Lennard wil vooral meer gaan spelen in de discipline. „Ik heb wel eens de neiging om voor ei gen succes gaan. Leuk, maar wa terpolo is een echte teamsport. Je moet het samen doen en wie er dan scoort is niet belangrijk." Zaterdag 24 april kunnen ze nog een keertje als toeschouwer de heren van De Stormvogel in het in actie zien. Dan speelt het herenteam in het Vrijburgbad de laatste competitiewedstrijd in de oude samenstelling tegen de heren van DZT. TOEKOMST MUZ I EK Over kinderen lezen die in vroegere tijden leefden, maar eigenlijk net zo zijn als jij kan boeiend, heel spannend en ook leerzaam zijn. Hoe was het om meer dan vierhonderd jaar geleden een geheim te delen met je oudere zus? In 1780 met je va der door een telescoop naar de sterren te kijken? Voor de solda ten van Napoleon op de vlucht te moeten? En zou jij gedurfd hebben wat Aaike van Gils deed toen hij door het lievelingetje van de meester weer eens treite rig uitgedaagd en voor vieze stomme grienduil uitgescholden was? In het centrum van Middelburg staat een groot huis dat zeshon derd jaar geleden gebouwd werd door Maerten van Luyck, een rijke koopman uit Vlaande ren. Hij hoopte in Middelburg nog rijker te worden, maar liet zich bedonderen en ging failliet. Zijn zus nam het huis over. Na de dood van de laatste bewoon ster, nu een jaar of tien geleden, kwam het leeg te staan. Omdat het jaren achtereen verwaar loosd werd, moet het nu van on der tot boven en van voor tot achter binnen en buiten onder handen genomen worden. Over dat ooit zo statige huis in de Lange Noordstraat schreef de Middelburgse schrijver Robbert Jan Swiers De Milde Maerten, want - zo staat achter in zijn boek te lezen - 'ik ben een schrij ver en in dat huis leven wel dui zend verhalen. Een paar ervan heb ik opgeschreven. Zodat het huis nooit wordt vergeten.' Het boek begint met het treuri ge einde: de dreigende sloop. Op knappen kost immers veel meer dan een nieuw huis bouwen. Maar voordat het er echt van komt, krijgen we de belevenis sen te lezen van kinderen uit achtereenvolgens de vijftiende, zestiende, zeventiende, achttien de, negentiende en twintigste eeuw. Het zijn nogal onbenulli ge, ook tamelijk onwaarschijnlij- ke verhaaltjes waarvan gesug- geeerd wordt dat ze werkelijk zijn gebeurd. O, zo saai. Ach, zo wrakkig van taal. En tjonge, wat een geputlut in zeven haas ten. Het is alsof de schrijver zijn ui terste best heeft gedaan zoveel rare zinnen te schrijven als maar kan. Over een jongetje dat door de slaapkamer van zijn ouders naar het balkon sluipt schrijft hij: 'Hij gooit zijn benen eroverheen en laat zich langs een paal naar beneden glijden.' En over datzelfde ventje een paar zinnen verder: 'Hij hoort allerlei losse flarden als hij langs de mensen loopt.' Fraai is: 'Zodra de busjes zijn gestopt, stromen de agenten eruit als wa ter.' Zoek de fout in: 'Hij heet gewoon Jan, maar zijn vader is Fransgezind en die mensen heb ben de namen van zichzelf en hun kinderen verfranst.' Wat vind je van deze: 'Met het puntje uit haar mond tekent ze op de computer een statige villa voor een nieuwe buitenwijk.' Buitengewoon irritant is de heb belijkheid van Robbert Jan Swiers het in het hele boek steeds maar te hebben over 'hij' als-ie 'het huis' bedoelt: 'Het huis wordt ineens in zijn over peinzingen opgeschrikt. Wat is dat? Die lucht kent hij maar al te goed: brand! Oh nee, zou hij dan aan zijn einde komen in de vlammen in plaats van onder de slopershamer? Hij ziet het, in een van de grote kamers.' Dit is een beetje een boos stukje. Omdat de schrijver er als een Jan Gemak met de pet naar gooit. Omdat de uitgever van zo'ln pruttig eitje zonder zout een suf boek maakt. Nog het meest omdat voorin vermeld staat dat het voor de betere le zers vanaf groep 5 bedoeld is. De Milde Maerten verscheen bij een (zo heet dat) educatieve uit geverij en dat betekent dat het op veel scholen in de biblio- theekkast staat of bij groepsle- zen en begrijpend lezen ge bruikt wordt. Maar zou jouw meester of juf willen werken met een rekenboek dat leert dat twee plus twee vijf is? Natuur lijk niet. Nou dan! Verzonnen en toch waar is Aard appels met lawaaisaus van Miek Dorrestein over Aaike van Gils die op zijn twaalfde van school loopt en dan kind-af is, met zijn vader rond 1935 zes dagen per week van huis is om in de Bies- bosch van 's morgens vroeg tot 's avonds laat riet te snijden en die vastbesloten is niet zijn le venlang een grienduil te blijven. Het verscheen voor het eerst in 1991 en beleeft nu in de serie 'Echte verhalen' een derde druk. Een boek waar je wat van op steekt? Heus. Spannend? Zeker weten. En boeiend? Nou en of. Jan Smeekens Robbert Jan Swiers: De Milde Maerten. Maretak; 118 pag.; €8,90. Miek Dorrestein: Aardappels met lawaaisaus. Ploegsma; 256 pag.; 14,95. Hans Segboer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 58