Onthaasting tussen de lavendel De platenindustrie is de weg kwijtgeraakt PZC Van gedeputeerde tot gastheer zaterdag 10 april 2004 Verkaart en Van Zwieten, bei den zestig jaar en beiden af komstig uit Middelburg, hebben het leven in Zeeland geruild voor een bestaan in in de Dröme Pro- vengale. De strafrechtjuriste kookt en de oud-gedeputeerde staat haar bij als gastheer, klus jesman en bewaker van de econo mische kant van hun onderne ming. Vanuit de tuin aan de zuidkant van het huis worden, bij helder weer, de contouren van de Mont Ven- toux zichtbaar. Schoon voor wie is af gestemd op weidsheid. Wie de blik minder ver laat dwalen, ziet lavendel- velden, een paar handenvol eiken waaronder wel eens truffels zouden kunnen groeien en wat boerenland, goed voor graan. Hier is de Zeeuwse oud-gedeputeerde Gert van Zwieten neergestreken. Na een coup defoudre waarmee je in la douce IVance zonder gêne tevoor schijn kunt komen. Zijn vroegere werkkamer in de Middelburgse Abdij is ver weg. De bijbehorende activitei ten kan hij heel wel missen. Hij overweegt wel van allerlei: wan neer hij de oprit eens zal verharden met rijk voorradig gesteente, wanneer hij een muurtje zal oprichten, het ter ras rond het zwembad zal opknappen of een garage gaat bouwen. Allemaal van die dingen die hij nog moet aan pakken. Maar och, gisteren is het er niet van gekomen. Dat komt, ze liepen over een marktpleintje en daar had de rondreizende visboer prachtige oes ters in de aanbieding. Gert heeft toen met zijn mobieltje contact gezocht met vrienden en die hadden ook wel zin in een oestertje. De witte wijn stond lekker koel toen ze daar met hun aankoop arriveerden. Zo was de dag vlot voorbij. En vandaag? Kijk eens, het is bijzon der lekker weer en we doen het dus maar kalm aan. Morgen ziet hij wel weer. Hoewel ook dan de zon vermoe delijk zal schijnen. Dat is vaak het ge val in de Dröme Proven^ale. De voormalige bestuurder, onder meer belast met de portefeuille recrea tie, is recreatie-ondernemer gewor den. Een dikke duizend kilometer ten zuiden van Zeeland, iets ten zuidwes ten van Montélimar, nabij het kleine maar cultureel bruisende dorp Grig- nan, heeft hij zich bij Hettie Verkaart, zijn nieuwe levensgezellin, gevoegd. Ze leven er een leven van onthaasting en delen hun vreugden met gasten. Drie riante appartementen voor de verhuur hebben ze en de superieure kookkunst van Hettie maakt dat de gasten de rijke table d'hötes liever op zoeken dan verlaten. Alleen Van Zwieten heeft hier andermaal ge leerd te relativeren. In 1999 overleed Tineke, zijn echtgenote, na een lang ziekbed. Je zag het niet zo direct aan hem af, maar haar dood leidde tot zijn ontheemding. Nu, in jaren gerekend op afstand, wil hij wel laten weten dat het heel slecht met hem ging. Hij stort te zich wel in een tweede termijn van vier jaar op zijn werk als gedeputeer de maar het vuur laaide niet mee zo op als in de jaren daarvoor. Er waren wel belangrijker dingen dan een de bat hier of een politiek succesje daar. Hij was vooral erg alleen en hij voelde er niets voor daarin verandering te brengen; trok zich terug in zijn huis in Middelburg. Hettie Verkaart zocht in die periode wel met enige regelmaat contact met hem, waarmee ze een belofte aan haar vriendin Tineke nakwam. Ze verstond zich dan met een man die voor af stand koos. Die distantie was er nog steeds toen Van Zwieten haar enkele jaren geleden opzocht in de Provence. Hij was bedroefd. Tijdens het bezoek werd hij steeds herinnerd aan Tineke met wie hij daar eerder was geweest. Vorig jaar verliep een nadere ontmoe ting anders. Hij werd verliefd, als bij toverslag. De gevoelens waren weder kerig. Intussen hebben Hettie en hij trouwplannen. En: zoals hij de betrek kelijkheid der dingen ervoer in kwade rijden, zo ondervindt hij die in goede tijden. In een gesprek bij de open haard wil het af en toe, als het gaat over de ontpolderingsplannen voor Zeeland of over conflicten van weleer, nog wel even vonken, maar het wil pas gaan vlammen als hij het heeft over Hettie en hoe zij samen langs de amandelgaarden gaan of door het raam aan de westkant van hun huis kijken naar weergaloze zonsonder gangen. Zeven jaar geleden arriveerde Hettie Verkaart in de Provence. Ze had een echtscheiding en de beëindiging van een daarop volgende, langdurige rela- La Bergerie tie achter de rug. In haar werk boekte ze wisselende successen. De opvoe ding van haar kinderen leverde naar haar inzicht geslaagde exemplaren van de menselijke soort op, maar de strafrechtjuriste kwam nooit toe aan werk dat aansloot hij haar studie. Be halve dan bij het Bureau Slachtoffer hulp in Middelburg, maar ook daar aan bewaart ze niet de mooiste herin neringen. Schilderen en beeldhouwen, daar deed ze ook nog iets mee. Om tot de slotsom te komen dat ze haar ta lent te veel versnipperde. In de schaapskooi die ze de afgelopen jaren van ruïne heeft laten transponeren tot een riant Maison D'Hötes met drie gas tenverblijven is ze uitgekomen bij haar passie: koken. Gelukkig maar. Haar inspanningen leiden tot geregelde schermutselingen tussen de keuken en de table 'd hötes met als inzet de vraag wie de grootste genoegens smaakt: Hettie, die uit de losse pols doch met vaste hand uit muntende creaties verzorgt; of de gas ten die met de uitkomsten van haar in spanningen wel raad weten. Een schit terende daurade, smeltende duifjes, een rosé bereide magret de canard, een perfecte terrine, de gastvrouw van La Bergerie plant in haar gasten het besef dat eten en dineren twee heel verschillende aangelegenheden zijn. Ze heeft, culinair beschouwd, meer op met wat voorheen zwom en vloog dan met wat zich bij leven en vaak zonder welzijn op vier poten heeft voortbewo gen. Ze zoekt en vindt vis, gevogelte en aanpalende kruiden en groenten op de kleine markten die op wisselende dagen in omringende dorpen en ge huchten worden gehouden. Daar ruikt, knijpt, keurt en koopt ze de in grediënten die ze zonder veel sauzen of liflafzoveel mogelijk naturel doch geraffineerd verwerkt in gerechten. Gert van Zwieten gaat vaak mee inko pen doen en hij heeft het dan niet al tijd even makkelijk. Hettie denkt na melijk alleen maar aan wat later ter tafel zal komen, zonder te letten op kosten. Van Zwieten loopt ook nog te rekenen en komt nogal eens tot de slot som dat een diner aan ingrediënten de prijzen die aan de gasten worden bere kend dreigen te overstijgen. Finan cieel interen zou leiden tot het einde van de droom in de Provence, zo pro beert hij Hettie dan te overtuigen. Kooklessen Hun formule is zeer aimabel. Gasten, dat zijn mensen die als vrienden wor den behandeld. Hettie en Gert gebrui ken daarom het ontbijt en het diner samen met hun tijdelijke huisgenoten. En er is, aan het einde van de middag, een goed glas bij een van de talrijke open haarden. Wie wil, kan kookles sen krijgen van Hettie, wie minder cu linaire ambities heeft mag over haar schouder meekijken of wacht tijdens het apéritif op wat komen gaat. Het tempo ligt laag in de Provence en Verkaart en Van Zwieten hebben er weinig moeite mee zich aan te passen. Met een zorgvuldige benadering van de gasten hebben ze het wat betreft verplichtingen wel gehad, vinden ze. Behalve dan als bij de buurman iets met spoed moet worden afgehandeld: de oogst van kiwi's vergt vele handen en die worden dan ook uit de mouwen gestoken. Waarna de glazen nog eens worden gevuld. Heimwee naar Zeeland kan nauwe lijks groeien. In juli, augustus en een deel van september wordt de Bergerie compleet verhuurd en varen ze over de Zeeuwse wateren. Om half septem ber terug te keren naar de Provence. De hectiek van het bestuur is inge ruild voor een bestaan in slow motion, in een landstreek die zeer geschikt is voor de schilder die eens iets in de buurt van het paradijs op het doek wil zetten. A. J. Snel La Bergerie, Hameau de Bayonne - 26230 Grignan- France. Email: hettie@post.club-internet.fr www.hendrikas-bergerie.com Volgens de één komt het door het ongebreidelde downloaden, volgens de ander is het een kwestie van tijdgeest, Feit is dat er nauwelijks nog singles worden verkocht en dat de markt voor cd-albums in zakt, terwijl de verkoop van muziek-dvd's de pan uit rijst. De komende jaren zal de muziekindustrie nog verder veranderen, alleen weet niemand nog waar dat toe zal leiden. „Het is bijna wezenlijk aan de mu ziekindustrie dat zij - letterlijk - achter de muziek aanblijft lopen." Erik de Jong, alias Spinvis, kreeg laatst een mailtje van een paniekerige zestienjarige fan: ..Beste Spinvis, kun je me helpen? Hoe kan ik nu aan je muziek ko men, want KaZaa ligt eruit." Ferry Roseboom, oprichter en leider van Excelsior Re cordings kan er wel om lachen, maar: „Je moet dus niet aankomen met de stelling dat illegaal downloa den geen probleem is voor de muziekindustrie." Rose boom maakt zich alleen niet zo heel veel zorgen: „On dertussen neemt de belangstelling voor muziek alleen maar toe. Er staat op de gemiddelde pc nu meer mu ziek dan mensen vroeger in hun platenkast hadden staan. Toen ik student was, kocht ik iedere maand drie cd-tjes van mijn studiefinanciering, en dan moest ik echt heel goed uitzoeken wat ik wilde heb ben, want meer kon ik niet betalen, terwijl ik zeker tien anderen moest laten liggen. Nu zou ik die waar schijnlijk downloaden." Als klein en onafhankelijk label zit zijn in Utrecht ge vestigde bedrijf Excelsior, met acts als Caesar, Spin vis en Bauer, ook met in de hoek waar de klappen val len. Die klappen vallen volgens Roseboom bij de 'ma jors', ofwel de grote platenmaatschappijen als EMI, BMG en, zoals onlangs duidelijk werd, bij Warner Music. Die maatschappij sloot in het kader van een wereldwijde reorganisatie zijn vestiging in de Bene lux, waardoor succesvolle acts als Ilse DeLange en Krezip opeens zonder platenmaatschappij zaten. „De grote Amerikaanse bedrijven zijn de afgelopen jaren eigenlijk uitsluitend bezig geweest met overnames en marktaandeel-acties. Ze zijn helemaal vergeten om ook op de muziek zelf te letten. Er wordt door de gro te maatschappijen eigenlijk niet meer geïnvesteerd in artiesten, en dat gaat ze op termijn opbreken." Volgens Hans Breukhoven, algemeen directeur van winkelketen Free Record Shop, is die ontwikkeling slecht voor de nationale producten in kleinere lan den: „Een maatschappij als Warner concentreert al haar activiteiten nu in een paar landen, om puur fi nanciële motieven. Als er van de 25 projecten waarin je investeert maar één succesvol kan worden, moet je niet al teveel kleine landen willen bedienen. Dan zet je groot in. Kleinere taalgebieden hebben daar last van. Nederland natuurlijk, maar denk ook eens aan Finland, waar wij ook winkels hebben. Als Finse ster kom je nauwelijks nog bij de grote maatschappijen aan de bak." Erwin Angad-Gaur, voorzitter van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond (NTB) noemt die ontwikkeling funest voor de diversiteit van het aanbod: „Men kiest voor zekerheid. Als redelijk verkopende Nederlandse artiest ben je al gauw niet interessant meer voor zul ke grote bedrijven. Ik ken genoeg artiesten die in ei gen beheer meer verkopen dan wanneer ze bij een van de grotere maatschappijen zouden zitten. Ge woon omdat zo'n maatschappij niet op de juiste ma nier in ze investeert. Dat geldt zelfs voor sterren als Carel Kraayenhof." Jongeren De handel richt zich volgens hem nog steeds op een publiek van jongeren, terwijl inmiddels overduidelijk is aangetoond dat de platenkoper - of die nu cd's of dvd's koopt - boven de dertig is. Hans Breukhoven er kent dat verschijnsel: „Al geldt dat vooral voor de spe cialistische platenzaken. Bij ons is de gemiddelde klant nog altijd 23. Alleen ligt het accent steeds min der op de albumverkoop. Om over singles nog te zwij gen." Het instorten van de singlemarkt heeft de muziekin dustrie overvallen, al stelt Breukhoven dat hij de bui al lang zag hangen: „Bijna 5 euro voor 1 nummer is veel te duur, maar als ze het goedkoper aanbieden maak je verlies, omdat de productiekosten zo hoog lig gen." Free Record Shop kondigde onlangs aan dat het bedrijf binnenkort komt met een eigen download service. Klanten kunnen dan tegen betaüng van een Cd-singles worden nauwelijks nog verkocht, terwijl de verkoop van muziek-dvd's enorm toeneemt. foto: Harmen de Jong/GPD kleine vergoeding, de nummers uit de top veertig downloaden. Volgens Breukhoven is het dé oplossing voor de inzak kende markt van singles. „Er circuleert veel meer mu ziek dan een paar jaar geleden, maar voor het groot ste deel gaat dat om losse nummers. Toen wij vorig jaar de singles van de tien Idols-finalisten online aan boden, leverde dat heel wat downloads op, maar bin nen een week stonden de nummers natuurlijk ook op KaZaa. Wij hebben toen via een banner- en popup ac tie bij de downloaders erop aangedrongen om toch voor de muziek te betalen." Onderzoek heeft aangetoond dat zestien procent van de illegale downloaders dat ook deed. „Dat vind ik heel hoopgevend. Mensen willen best betalen, als ze de mogelijkheid maar krijgen." Ferry Roseboom is sceptisch: „Maar hóe gaan ze beta len? In Amerika heeft iedereen een credit card, en zelfs daar vallen de opbi'engsten toch een beetje te gen. Ik hoor van opbrengsten van 15.000 dollar per jaar, en dat zijn dan nog niet eens de kleinste maat schappijen. Ik verwacht ook niet dat we dat hier nog inhalen. In Nederland zijn mensen veel huiveriger om met creditcard of andere elektronische betaalmoge lijkheden te werken." Breukhoven is optimistischer: „Het probleem ligt niet eens zozeer bij de klant, als wel bij de verkoper. Wij moeten 50 cent betalen voor iedere transactie met een credit card. Als je een hele cd verkoopt valt dat nog mee, maar wat als je één nummer verkoopt voor 1 euro 30? Dat is niet te doen. Wij hebben nu ech ter een systeem bedacht om verkoopprijs en betalings- verkeerkosten los te koppelen. Dat werkt goed, alleen willen een paar platenmaatschappijen er nog niet aan. Die eisen een hoog percentage van het hele be drag, wat voor ons weer niet te doen is. Wat te den ken van de auteursrechtenorganisatie BUMA/Stemra? Die willen opeens ook 20 procent hebben, terwijl ze nu 6 procent per nummer krijgen." Zodra het downloaden van muziek legaal kan, zal vol gens betrokkenen het album verder onder druk ko men te staan. Breukhoven: „De kids van nu kiezen per song. Als ze een song oké vinden wil dat nog niet zeggen dat ze een hele artiest oké vinden. De stap naar een album is helemaal niet logisch meer." Korte albums Roseboom: „Ik weet niet of het album er helemaal uit zal gaan maar ik weet wel dat ik zelf steeds, meer be hoefte krijg aan korte albums. Gewoon weer terug naar 40 minuten. Aankomende groepen waar ik nu mee werk, geef ik ook de opdracht mee: niet meer dan 40 minuten. Hou alsjeblieft op met die volgeplempte cd's met 70 minuten muziek. Universal zegt letterlijk tegen artiesten als ze met 35 minuten muziek aanko men: 'Jongens, schrijf er drie nummers bij want an ders voelt de consument zich bekocht.' Dan krijg je dus dat Blof-gedoe: leuk album met drie kutnummers ertussen." Kortere albums, en meer inzet op bijzondere projec ten, daarin ligt volgens zowel Ferry Roseboom als Er- win Angad-Gaur de toekomst voor de muziek. An gad-Gaur kiest daarbij voor het individuele pad, en raadt artiesten aan om, net als hij dat doet onder de naam Radjinder, voor zichzelf te beginnen. Ferry Roseboom vindt zo'n idee niets: „De kans dat een eigen beheer-opname goed is, is zo klein. Het klinkt allemaal hartstikke leuk, natuurlijk, maar uit eindelijk heb je echt mensen nodig die erover naden ken hoe je de zaak op de plaat zet, of je het nu moe; doen, of later, of dat je eerst moet gaan optreden,èi soort dingen. Ik zie weinig mensen die succesvol zij: als 'home alone'-artiest." Toch zijn de belangrijkste nieuwe sterren vanExcfr sior typische voorbeelden van dit type artiest: Spin vis zou het allemaal op zijn Nieuwegeinse zoldertje: elkaar hebben gezet, en de formatie Bauer bestaat ook uit kunstzinnige doe-het-zélvers. Roseboomrt- tiveert dat: „Wij zetten een totaalconcept neer. Spn- vis is een mooi voorbeeld van hoe wij dat hebben p daan. Hij kwam hier met zijn werk aan zetten,enS eerste wat we hebben gedaan is een computer voor hem kopen. Vervolgens hebben we hem aaniemam gekoppeld die kon mixen. Later zijn we ookheelm drukkelijk betrokken geweest bij het opzetten van* voorstelling die op tournee ging: het ensemble, de nummers, de stijl, en zelfs de verkoop van de voorste ling. Bij Bauer zijn we nu ook met een heel concepi bezig. We gaan dat voor het live deel koppelen aan beeldend kunstenaars en podiumartiesten, zodate ook weer een totaalconcept staat. Dat gaan we ook weer in een ander soort zaal wegzetten, en daar be trekken we zelfs het Fonds voor de Podiumkunsten bij voor een extra subsidie." Ook al is het totaalconcept redelijk nieuw vooreen platenbedrijf als Excelsior, en zijn ook grote maat schappijen als EMI zich steeds meer op zulke con® ten (Robbie Williams) aan het richten, of dat void® de zal zijn om de enorme economische infrastrucF- die de muziekindustrie is, overeind te houden, is nu de vraag. Roseboom: „Toch is het bijna wezenlijk aan de mu ziekindustrie dat zij - letterlijk - achter de muziek aan blijft lopen. De cd kwam zo snel op dat Philips® niet eens meer aan toe kwam om een normale verpm king voor de cd te bedenken. Daarom zitten we nog steeds met die verschrikkelijke jewel-cases. Zo zal het blijven gaan. De downloads hebben iedereen om vallen, dus nu pas gaat iedereen zich bezinnen op w het verder moet. De enigen die er nu echt rijk van worden zijn de kabelaars en de providers van in'®" net via adsl." WijbrandScW Hettie Verkaart en Gert van Zwieten: ...een bestaan in slow motion. foto's J. C. van Nieuwenhuijze

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 28