etonning vaarwegen gehalveerd
Respect voor elkaar en voor de natuur
13
Opnieuw financiële
tegenvallers voor
Schouwen-Duiveland
Oplossing nabij voor
klederdrachtcollectie
Pro Auto wil af van
30-kilometerzones
WIsA
lecreatievaart op Grevelingen en Veerse Meer dupe van rijksbezuiniging
Kabbelaarsbank
uitgediept
Rioolstelsel
Dreischor
op de schop
-v r:M\
Trammuseum klaar voor nieuw seizoen
VAC tevreden
zeeuwse almanak
Staanplaatsen
ze
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844- 1998
SCHOUWEN-DUIVELAND
donderdag 8 april 2004
mNEMAKE - Rijkswater-
[aat Zeeland gaat toch bezuini-
IB op de betonning van de re-
ptievaart. Ruim de helft van
k boeien verdwijnt met ingang
dit seizoen. Bovendien is
ut uitgesloten dat er volgend
ur helemaal meer geen recrea-
ietonnen zullen liggen, aldus
„ontvoerder J. van Corp.
inde 780 tonnen die vorig jaar
e vaarwegen en ondieptes mar-
eerden in de Grevelingen en
et Veerse Meer, worden er deze
«k slechts 315 teruggeplaatst,
aarbij gaat het om aanvullen-
ibetonning voor de recreatie-
urt De markering van de
nofdvaargeulen blijft gehand-
aaid. ZO heeft Rijkswaterstaat
Surfgebied
iCHARENDIJKE - Surfgebied
[ibbelaarsbank wordt in de pe-
tode van dinsdag 13 april tot en
Kt vrijdag 28 mei gedeeltelijk
fgesloten.
iet surfgebied wordt uitgediept
de'overlast van de - scherpe
apanse oesters te beperken.
Daarmee blijft het gebied ook in
je toekomst geschikt voor de
urfsport.
)e werkzaamheden worden uit-
evoerd met een cutterzuiger.
)it is een soort baggervaartuig
toornen van een stalen zuigbuis
aaraan een ronddraaiende snij-
op is bevestigd.
De kabels en ankers die zich
deels onder water bevinden en
die gebruikt worden om het
vaartuig te positioneren worden
ilit veiligheidsoogpunt gemar
keerd met boeien. Surfers wordt
aangeraden uit de buurt van die
tnarkenngsboeien te blijven.
DREISCHOR - Het rioolstelsel
in en om het Schouwen-Duive-
landse Dreischor gaat op de
He: is de bedoeling dat zowel
aan de Molenweg als aan Boo-
gerd- weg bergbezinkbassins ge
realiseerd worden.
Verder is het de bedoeling dat
ie diameter van de leidingen
aan Molenweg en Welleweg ver
groot worden naar 600 millime
ter terwijl die aan Boogerdweg
en Stoofweg groeien naar 500
millimeter. De werkzaamheden
passen binnen het kader van het
Gemeentelijk Riolerings Plan
(Advertentie)
Maand van de
Filosofie
Met essay Connie Palmen
Iets wat niet bloeden kan
€3,50
vanavond
Brasseriemenu
iresh spring salad en
bangers and mash of
bubble and squeak en fruit
tritic 12,50 of 10,00
(vegetarisch menu)
reserveren: (0118) 886866
vanavond 19.30 uur
Modeshow
Elena Vlady
zaterdag 10 april
11.00 uur
Wat is filosofie
Dick van Biemen
Expositie
Een Zeeuwse enclave in
Brabant
Harrie Schalken
bekijk ook onze website
inm.dmkla-rijmiddHbnrr nl
de beheerders van beide gebie
den in een brief laten weten.
Directeur J. Lodders van het na-
tuur- en recreatieschap De Gre
velingen maakt zich zorgen over
de maatregel. Hij vreest dat er
meer boten vast zullen lopen in
ondiep water, omdat ze buiten
de vaargeulen terechtkomen.
„De enige manier om op safe te
spelen, is je navigatieappara-
tuur constant in de gaten hou
den óf in de hoofdvaargeul te
blijven. In beide gevallen wordt
het plezier en het 'bruikbare op
pervlakte' van de Grevelingen
sterk beperkt", voert Lodders
aan.
„Dat ze een paar tonnen minder
in lijn leggen, kan ik me best
voorstellen. Maar niet in deze
aantallen! Dit is vragen om on
gelukken, want ook op de diep
ere gedeelten wordt het druk
ker. Al met al zal de aantrekke
lijkheid van de Grevelingen
voor de watersporter er door dit
soort grapjes op achteruit
gaan."
Overleg
Rijkswaterstaat heeft vandaag
overleg met de directies van het
Grevelingenschap en het Veerse
Meer. Het gesprek heeft tot doel
te zien of de beheerders bereid
zijn de kosten voor de recreatie-
betonning op zich te nemen, al
dus Van Gorp. Komt dat geld er
niet, dan is de kans groot dat er
volgend jaar helemaal geen aan
vullende betonning meer ligt in
beide plassen, zegt de woord
voerder van Rijkswaterstaat.
„Waarom zou dit onze taak
zijn? Dat willen we wel eens we
ten. Het is ooit historisch zo ge
groeid, maar vroeger hadden we
nog geld. Die tijd is voorbij."
Van Gorp bestrijdt dat met het
uitdunnen van de betonning de
veiligheid van de pleziervaart in
het geding komt. „Met een beet
je goed zeemanschap blijven er
voldoende punten over om op te
kunnen navigeren. Kwestie van
beter opletten. Eigenlijk is de re
creatievaart wat dat betreft ver
wend geweest. Wanneer ande
ren vinden dat dit soort beton
ning wel heel erg hard nodig is,
moeten ze daar het geld maar
voor beschikbaar stellen."
De recreatieboeien in Grevelin
gen en Veerse Meer worden ie
der jaar in de herfst weggehaald
voor onderhoud en om te voorko
men dat ze loswaaien. Voor aan
vang van het nieuwe vaarsei-
zoen (rond april) legt Rijkswa
terstaat ze weer terug. De precie
ze kosten van dat beheer zijn on
duidelijk. Lodders noemt een be
drag van minimaal vijftigdui
zend euro op jaarbasis. Van
Gorp schat dat het zeker om het
dubbele gaat. „Dit jaar hebben
we daar toch nog een potje voor
gevonden, maar voor 2005 is dat
nog zeer de vraag.
Kaarten
Lodders betwijfelt of de vijf
deelnemende gemeenten en de
provincie in het Grevelingen
schap bereid zijn te gaan meebe
talen aan de recreatiebetonning.
Geld over heeft het schap in ie
der geval ook niet, wijst hij op
het jaarlijks exploitatietekort.
Het dagelijks bestuur van het
schap vergadert eind deze
maand over de maatregel. No
vember vorig jaar keerde de al
gemene vergadering zich fel te
gen de aangekondigde bezuini
ging van Rijkswaterstaat. De be
perking van de betonning is vol
gens Van Gorp tijdig doorgege
ven aan de maker van de hydro
logische kaarten. Op de uitgave
voor 2004 prijken nog slechts de
huidige aantallen.
In eerste instantie liet het zich
aanzien dat ook de hoofdbeton-
ning op de Zeeuwse vaarwegen
en de Waddenzee zou worden be
perkt. Minister Peijs van Ver
keer en Waterstaat verklaarde
eind vorig jaar in de Tweede Ka
mer daar niet aan te willen tor
nen. De bezuiniging op dat ni
veau wordt gevonden in het min
der vaak lichten en naar de wal
brengen van de boeien.
Enkele basisschoolleerlingen uit Nieuwerkerk planten jonge eikjes aan de rand van Boswachterij Westenschouwen.
foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - „Ik
vroeg me al af waar de molsho
pen voor waren", grapt een pas
sant. De 'molshopen' blijken
plantgaten. 350 om precies te
zijn. Ze werden tijdens de Boom
feestdag met evenzovele eiken
gedicht door 26 basisschoolleer
lingen uit Nieuwerkerk.
De groepen acht van de School
met de Bijbel en obs Duiveland
zijn er - ondanks een busreis
van Nieuwerkerk naar
Burgh-Haamstede - vroeg bij.
Ze zijn uitgenodigd door Staats
bosbeheer om bomen te komen
planten aan de rand van de Bos
wachterij Westenschouwen.
Het plantwerk van de kinderen
moet uiteindelijk een groene buf
fer tussen het natuurgebied en
het aan de rand ervan gesitueer
de bungalowwijkje Burghduin
opleveren.
Om de meter prijkt een plantgat
in de zanderige grond. Of de bo
men dan niet een beetje te dicht
op elkaar komen te staan, wil
een passerende wandelaar van
boswachter Leen van der Weele
weten.
Die antwoordt ontkennend. „In
deze grond moet je rekening
houden met dertig tot veertig
procent uitval.
Na nog wat laatste planttips
van Van der Weel en zijn collega
Wagenaars gaan de kinderen
vol enthousiasme aan de slag.
Leerkracht van obs Duiveland
J. van Genderen houdt 'haar'
kinderen nauwlettend in de ga
ten. „Ze vinden het ontzettend
leuk om te doen. Voor hen is dit
echt een uitstapje". De vraag of
meedoen aan de boomfeestdag
betekent dat de kinderen nooit
groen zullen vernielen is vol
gens haar een lastige. „Respect
voor elkaar en voor de natuur is
wel iets wat we op school heel
erg in de gaten houden.
Groepsleerkracht J. de Voogd
van de School met de Bijbel
stapt getooid met op veel nattig
heid berekende rubberlaarzen
tussen zijn leerlingen door.
Het is zijn eerste boomfeestdag
als leerkracht en hij is heel en
thousiast. „Het is een goede ma
nier om kinderen te leren verant
woord om te gaan met de na
tuur."
Geluk
De vroege vogels hadden giste
ren geluk. Zij konden met rede
lijk mooi weer beginnen aan het
plantwerk. Kinderen die later
aan de slag gingen moesten veel
nattigheid en kou trotseren om
Schouwen-Duiveland wat groe
ner te maken.
Aan de Boomplantdag op Schou
wen-Duiveland deden in totaal
559 kinderen mee. Zij plantten
bij elkaar 1180 heesters en 537
bomen. In Zonnemaire werd ter
ere van de geboorte van prinses
Amalia een Amaliaboom ge
plant.
Ter nagedachtenis aan koningin
Juliana werd in Borssele een Ko
ningslinde geplant, omringd
door Amalialindes, geschonken
door de dertien Zeeuwse ge-
door Piet Kleemans
OUDDORP - De Sperwer-loco-
motief is klaar, de voor de ver
lenging van de baan benodig
de rail ligt klaar en de eerste
ritten met historische trams
staan gepland voor het paas
weekeinde. De Museum Stich
ting, voorheen Rotterdamsche
Tramweg Maatschappij,
maakt zich op voor het nieuwe
seizoen.
Het in 1966 opgerichte tram
museum verhuisde in 1989 van
Hellevoetsluis naar De Punt
West bij Ouddorp. De museum
stichting beschikt inmiddels
over een uitgebreide verzame
ling rollend materieel en za
ken als koffers, valiezen, aan
wijzingsbordjes, boeken en
oude dienstregelingen. Een
verzameling die nog steeds ge
staag groeit, onder meer via
schenkingen. Zo beschikt het
museum imiddels ook over een
authentieke conducteurstas en
een kaarljesmachine. Ook
wordt gestaag verder gewerkt
aan de vervolmaking van het
spoor. Dit voorjaar wordt be
gonnen met het doortrekken
van het spoor naar de voorma
lige steigers van Rijkswater
staat aan de Middelplaat.
Extra wissel
Bij de afslag Middelplaat
wordt door plaatsing van een
extra wissel rekening gehou
den met het mogelijk in de toe
komst doortrekken van het
spoor richting het Schou-
wen-Duivelandse Scharendij-
ke. Om de sluis in de Brouwers-
dam te kunnen passeren,
wordt onderzocht of het moge
lijk is de antieke kraanbrug
uit Arnemuiden in het traject
op te nemen. De kraanbrug
ligt momenteel nog opgesla
gen bij Rijkswaterstaat. Bin
nenkort hoopt de museum
stichting te kunnen beginnen
met het herstellen van een tot
kampeerwagen omgebouwde
oude RTM-bus. De museum
stichting beschikt al over een
inmiddels geheel gerestau
reerde Bellewagen. In het ka
der van de promotie-actie van
de Schouwen-Duivelandse
VW en de Konmar-super-
markten verzorgt de museum
stichting extra ritten met histo
rische trams op alle woensdag
en zaterdagen in juni.
door Ron Magnée
WESTKAPELLE - Het Polder
huis en de Stichting Cultuurbe
houd Westkapelle willen zich
ontfermen over de grote collec
tie antieke Zeeuwse kleder
drachten die nu ligt weg te rot
ten in containers. Voorwaarde is
dat de collectie ook mag worden
uitgeleend aan andere musea.
„Wij hebben aangeven dat we
bereid zijn de coördinatie en het
beheer van de collectie op ons te
nemen", zegt A. van Hoof van
Stichting Het Polderhuis in
Westkapelle. „Maar dat gebeurt
dan wel uitdrukkelijk samen
met de Stichting Cultuurbe
houd Westkapelle." Het Polder
huis, een museum dat in okto
ber dit jaar opent, zou de collec
tie in wisselende exposities wil
len tentoonstellen.
Al lange tijd wordt gezocht naar
een oplossing voor de grote col
lectie antieke klederdrachten.
Het betreft de collectie van
P. Melis uit Zoutelande. De kle
dingstukken zijn in een contai
ner opgeslagen zonder dat ze
goed zijn geconserveerd. Het
gaat om meer dan duizend stuks
klederdracht, afkomstig uit het
voormalige Poppen- en Kleder
drachtmuseum uit Zoutelande.
Eigenaar Melis uit Zoutelande
moest twee jaar geleden dit ze
ventien jaar oude museum slui
ten omdat de huur werd opge
zegd door de nieuwe eigenaar
van het pand. Vervolgens heeft
de collectie op verschillende lo-
door Melita Lantinq
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland gaat fi
nancieel zwaar weer tegemoet.
Door een tegenvallende groei
van inwoners en kortingen van
uit het Rijk moet de gemeente
veel meer ombuigen dan waar
op was gerekend.
De gemeente stevent af op een
extra tekort van ongeveer
700.000 euro over drie jaar als
geen bezuinigingsmaatregelen
worden genomen. Voor het ko
mende jaar wordt gerekend op
een extra tekort van ruim
300.000 euro. Deze bedragen ko
men bovenop de al aangekondig
de ombuigingen van ruim vier
miljoen euro.
Deze slechte boodschap staat te
lezen in de kademota, de voorbe
reiding voor de opstelling van
de meerjarenbegroting voor de
komende vier jaar.
Bij deze nieuwe cijfers wordt er
vanuitgegaan dat er geen nieu
we investeringen plaatsvinden
en dat geen nieuw beleid wordt
ontwikkeld. Als de raad besluit
wel nieuwe investeringen te
doen, wordt dit bedrag uiter
aard hoger. „We krijgen het be
hoorlijk voor onze broek. De uit
gaven stijgen harder dan de in
komsten", vertelt S. Pleijsant
van de gemeente.
In de cijfers is wel rekening ge
houden met inflatie, lagere uit
kering door minder inwoners en
enkele al bekende tegenvallers
door rijksbeleid.
De cijfers die nu in de kademo
ta staan worden omgeven door
een fiks aantal onzekerheden.
Het is nog niet bekend of het
Rijk de gemeenten meer gaat
korten nu duidelijk is geworden
dat minister Zalm 2,5 miljard
extra moet bezuinigen. Ook is
nog niet bekend of alle aange
kondigde maatregelen daadwer
kelijk worden uitgevoerd. „In
mei komt het Rijk met de defini
tieve cijfers en dan kunnen we
meer met zekerheid zeggen hoe
het toekomstperspectief er uit
ziet. We houden serieus reke
ning met nog meer kortingen
dan nu al in de kademota staan
aangegeven."
Een van de oorzaken van deze
extra tekorten is de tegenvallen
de groei van het aantal inwo
ners en de daarmee samenhan
gende tegenvallende groei van
het aantal woningen. De nieuwe
uitbreidingsplannen Noorder
polder en Poortambacht XI bij
Zierikzee worden later opgele
verd dan verwacht en dat heeft
rechtstreekse gevolgen voor de
uitkering van het Rijk. De hoog
te van de Rijksbijdrage wordt
mede bepaald door het aantal
woningen en het aantal inwo
ners. De exacte hoogte van de
korting is nog niet bekend maar
het bedrag zal zeker boven de
vijftigduizend euro uitkomen.
De raadsleden zijn nu aan zet.
Die moeten aangeven hoe de be
zuinigingen worden ingevuld.
RENESSE - De Vrouwen Ad
vies Commissie (VAC) is dik te
vreden over de sociale veilig
heid in Renesse.
Samen met vertegenwoordigers
van de gemeente Schouwen-Dui
veland, de Stichting Welzijn
Ouderen en het eilandelijk plat
form voor mensen met een func
tiebeperking ging de VAC deze
week op pad in de populaire
badplaats. Ernstige manco's
aan het openbaar gebied kwa
men daarbij niet aan het licht.
Renesse heeft volgens O. Immer
zeel van de VAC wat dat betreft
de zaakjes goed voor elkaar. „Je
kunt wel merken dat Renesse
vroeger onderdeel uitmaakte
van een rijke gemeente Wester-
schouwen. Groen en straten zijn
gewoon heel goed bijgehouden."
meenten. Schouwen-Duiveland
werd in Borssele vertegenwoor
digd door burgemeester J. Assel-
bergs en leerlingen van de J. L.
de Jongeschool.
caties opgesteld gestaan. De ei
genaar van de kledingstukken
ziet het liefst de collectie weer
zo snel mogelijk tentoongesteld.
De voorkeur van Melis gaat uit
naar een locatie op Walcheren,
omdat de meeste kledingstuk
ken uit dit deel van Zeeland af
komstig zijn.
In het verleden is er al contact
geweest met De Schotse Huizen
in Veere. Ook dit museum wilde
een deel van de collectie tentoon
stellen, iets wat bij de eigenaar
van de klederdrachten niet door
de beugel kon.
Pakhuis
Het aanbod van beide Westka-
pelse stichtingen houdt in dat
het beheer en de coördinatie
van de collectie in één hand
blijft. Andere musea, en wel
licht ook derden, moeten van de
collectie gebruik kunnen ma
ken. Van, Hoof van Het Polder
huis benadrukt dat de finan
ciële middelen van beide stich
tingen beperkt zijn. „Als we er
een apart pakhuis voor moeten
huren, gaat het niet door."
De gemeente Veere heeft inmid
dels in een brief aangegeven
druk bezig te zijn met een oplos
sing voor de collectie. „Het mag
gerekend worden tot de collec
ties die een directe relatie heb
ben met de aard en de geschiede
nis van onze gemeente", schrijft
het college van B en W. Het ge
meentebestuur hoopt spoedig
met duidelijkheid te komen over
het behoud van de klederdrach
ten.
door Esme Soesman
NIEUWERKERK - De uitkomst
van de metingen die 3VO in
30-kilometerzones heeft ver
richt, is koren op de molen van
de Stichting Pro Auto. Automo
bilisten lappen de snelheidsre-
gels massaal aan de laars, con
stateert 3VO. Schaf de 30-kilo
meterzones af, stelt Pro Auto.
Dat pleidooi houdt de stichting
al langer.
Zo loopt nog altijd een procedu
re tegen de invoering van de
3 0-kilometerzone tegen de ge
meente Schouwen-Duiveland.
Desnoods gaan we door tot de
Raad van State, stelt secretaris
van de landelijke organisatie W.
Boogaart uit Nieuwerkerk. „Het
is voor ons een halszaak gewor
den." Pro Auto voelt zich ge
sterkt door de schijnveiligheid
die blijkt uit onderzoek dat
door 3VO - in de aanloop naar
de Europese week van de ver
keersveiligheid - in woonwijken
met een snelheidsgrens van 30
kilometer is verricht.
De veilig verkeersorganisatie
constateert dat 85 procent van
de automobilisten in deze buur
ten te hard rijdt. In 65 procent
van de gevallen, meldt het on
derzoek, rijden bestuurders
zelfs meer dan tien kilometer te
hard. In dat verband eist 3VO
scherpere inrichtingseisen, wet
telijk geregelde inspraak van be
woners en een lik-op-stukbeleid
gericht op snelheidsovertredin
gen. De Stichting Pro Auto
heeft het tegenovergestelde in
gedachten. Ze pleit voor afschaf
fing van het 30-kilometerregi-
me. Het is er door deze snel
heidslimiet alleen maar onveili
ger op geworden, aldus Boo
gaart. Dat komt doordat de nor
male voorrangsregels het veld
hebben geruimd. Ook lokale en
sociale bereikbaarheid gaat ver
loren. Busvervoer mijdt centra
vanwege inrichtingsmaatrege
len als drempels. Bijkomend na
deel van de inrichtingsmaatrege
len is bovendien, stelt Pro Auto,
de verminderde bereikbaarheid
voor hulpdiensten. En drempels
leveren schade op voor voertui
gen.
Pro Auto komt, met zo'n dui
zend donateurs, op voor econo
mische en sociale bereikbaar
heid. De organisatie gelooft in
een normale verkeersbeheersing
in dorpen en wijken, gebaseerd
op 'gezond verstand'.
(Advertentie)
ACCOUNTANTS ADVISEURS
MAATSCHAP WEA ZEELAND
Onze vestigingen:
Goes, Middelburg, Oostburg, Renesse, Zierikzee
zijn op vrijdag 9 april a.s. gesloten
i.v.m. Goede Vrijdag
Eigenlijk had hij helemaal
geen zin om het paasweekein
de op de Veluwe door te
brengen. Maar het gezin
drong aan en met lood in zijn
schoenen nam hij contact op
met de VW. De boodschap
die hij daar kreeg maakte
veel goed. Zo'n beetje alles
was al volgeboekt.
De appartementen, de hotels,
de luxe staanplaatsen, de ge
wone kampeerplaatsen, de
trekkersplaatsen.
Met niet verholen leedver
maak kon hij het gezin dan
ook korte tijd later meedelen:
„Het wordt niks. Ze hebben
alleen nog maar staanplaat
sen.