Prijs woningen naakt sprongetje Loket voor maatwerk in de zorg ciubmerk is goud waard 25 Nieuwe regel hypotheekaftrek stuwt markt op Nederlanders nuttigen steeds meer zeebanket Blinkende doorn in het oog GE en RR leveren motoren Boeing Haarlem en UPC eens over kabel Muziekverkopen blijven dalen Industrie kwakkelt Alcoa maakt winstsprong treinreiziger tan chippen /oor de koffie profijt het bedrijf nn7fi redactie economie ÏUWEGEIN - De beperking 'de aftrek van de hypo- ïeekrente heeft in het eerste vartaai van dit jaar tot een ctra stijging van de gemiddel- ehuizenprijs geleid. jit cijfers van de makelaarsvere- LgNVM blijkt dat een ge- liddelde woning in de eerste rie maanden van 2004 voor 5,000 euro van de hand ging, 4 procent meer dan in dezelf- iperiode een jaar geleden. 'er 1 januari is voor een huizen- ézitter bij de aankoop van een ieuvve woning de rente over èn bedrag ter grootte van de Eerwaarde uit zijn oude wo- ing met langer aftrekbaar. Om Ie beperking voor te zijn heb- én veel mensen in de laatste we- Envan december nog een nieu- re woning gekocht, waardoor e lening volledig aftrekbaar blijft. Deze transacties zijn in de NVM-cijfers over januari meegenomen. NVM-voorzitter O. Smit stelde gisteren in een toelichting op de cijfers dat een kwart van de stij ging is toe te schrijven aan dit ef fect. „Ten opzichte van het ein de van 2003 kostte een woning eind maart 1,2 procent meer. Daarvan is 0,3 procentpunt toe te rekenen aan de koopgolf eind december." Het Kadaster con stateerde eerder dit jaar dat door de nieuwe belastingregels eind 2003 veel nieuwe hypothe ken werden afgesloten. Smit is na het eerste kwartaal een stuk positiever over de ont wikkeling van de huizenprijs dan begin dit jaar. Door de slechte economische ontwikke lingen ging de makelaarsvoor man destijds ervan uit dat de prijzen op hetzelfde niveau zou den blijven. Nu verwacht de NVM dat de prijzen in 2004 dui- idoor Marijn van der Pas DEN HAAG - Nederlanders .eten steeds meer vis en schaal- en schelpdieren. Vo rig jaar kochten zij 46,2 mil joen kilo zeebanket, 13 pro- icent meer dan in 2002. De to tale waarde was 365 miljoen euro. Vooral garnalen, mosse- len, gerookte zalm en diep- vriesvis stegen in populari teit. Dit meldt het Visbureau. Lln2003 kochten consumenten 365 miljoen euro aan vis, schaal- en schelpdieren bij de viskraam, in de viswinkel en de supermarkt. De gemiddel de prijs voor de producten daalde, maar dat werd ruim schoots gecompenseerd door de hogere verkochte hoeveel heid. Vooral Hollandse garna len vonden gretig aftrek. De afzet steeg met 50 procent. De populaire gebakken vis is vorig jaar enigszins uit de gra tie geraakt. Consumenten kochten 5 procent minder kib beling en lekkerbek. Vijftigplussers blijken echte visliefhebbers. Van hen koopt 77 procent verse vis. ANP delijk boven de inflatie uitstij gen. „Een woning kan dit jaar grofweg 2,5 tot 3 procent in waarde stijgen", aldus Smit. Overigens zijn de regionale ver schillen groot. Een woning in de regio Almere daalde in prijs, ter wijl de huizen daar vorig kwar taal nog duurder werden. In an dere regio's - Rotterdam, Nijme gen, Den Haag - werden huizen duurder tegenover een eerdere daling. Zeeland In de regio's Zeeland, Gronin gen, Amsterdam en Utrecht ste gen de prijzen net als vorig kwartaal. In de regio's Zwolle, Den Bosch en Zuid-Limburg stijgen de prijzen nauwelijks meer. In 2003 steeg een woning gemiddeld 2,7 procent in prijs. Het CBS berekende de inflatie over dat jaar op 2,1 procent. Voor 2004 gaan de ramingen voor de prijsstijging uit van 1,3 procent. De opgewekte stemming onder de makelaars komt ook voort uit de aantrekkende markt. In de eerste drie maanden verkoch ten de NVM-leden, naar eigen zeggen goed voor tweederde van de huizenmarkt, ruim 32.000 huizen, 8 procent meer dan een jaar geleden. Naast de fiscale re gels speelde ook de daling van de rente daarbij een rol. Tegen de verwachting in verlaagden de banken de tarieven. Goede markt Het aanbod van koopwoningen bleef voor het derde achtereen volgende kwartaal rond 75.000 hangen. „Het blijft daarmee een goede markt voor kopers." het aantal van 75.000 is ruim een- tiende meer dan een jaar gele den, toen 68.000 huizen te koop stonden. In 2003 liep het aan bod nog snel op. GPD PEKING - Een Chinese politieagent regelt in de Chinese hooofdstad Peking het verkeer voor de nieuwbouw van het Nationale Theater. Hoog op de koepel bevestigen arbeiders de metalen huid van het omstreden gebouw. Het ontwerp van de Franse architect Paul Andreu kost 324 miljoen dollar. Het nieuwe theater is een grote koepel van glas en titanium. Het wordt opgetrokken in een kunstmatig meer. Chinese wetenschappers en ar chitecten klagen al sinds het begin van de bouw bij hun overheid dat het nieuwe theater een veel te dure doorn in het oog is. foto AP/Ng Han Guant CHICAGO - General Electric en Rolls Royce mogen de motoren leveren voor het nieuwe Boeing-vliegtuig, de 7E7 Dreamliner. Het bedrag dat daarmee is gemoeid, kan over een periode van 25 jaar oplopen tot 40 miljard dol lar. De 7E7 is een middelgroot toestel met plaats voor tweehonderd tot driehonderd passagiers. Het zal 20 pro cent minder brandstof verbruiken dan vergelijkbare be staande vliegtuigen. Boeing wil in 2008 met de Dreamliner gaan vliegen en hoopt marktaandeel terug te winnen van Airbus. ANP HAARLEM - De gemeente Haarlem en kabelbedrijf UPC zijn het eens geworden over verhoging van de kabeltarie ven. Die tarieven stijgen dit jaar in fasen, zo maakte de ge meente bekend. Haarlemmers betalen nu 7,60 euro voor het standaardpakket, dat wordt 10,64 euro. UPC mag zijn tarieven per mei, juli en oktober dit jaar verhogen tot een niveau van vergelijkbare gemeenten. UPC heeft toegezegd het standaardpakket van dertig zen ders te handhaven. Voor het wijzigen van de oude over eenkomst krijgt Haarlem 2,25 miljoen euro van UPC. De gemeente is verplicht dat geld te investeren in media, cul tuur, welzijn, ICT of educatie. ANP LONDEN - De verkoop van muziek in de wereld is vorig jaar opnieuw gedaald. Het is het vierde jaar in successie dat dit gebeurt. In 2003 zakte de omzet met 7,6 procent naar 32 miljard dollar. Dat was goed voor 2,7 miljard ge luidsdragers. Het moeilijkst hadden de muziekverkopers het in West-Europa, zo blijkt uit gegevens van de interna tionale federatie van muziekproducenten IFPI. ANP VOORBURG - De situatie in de industrie is in februari weer iets verslechterd. Zowel de productie als de omzet was lager dan in dezelfde maand een jaar eerder. De klei ne verbetering die in januari te zien was, kon de industrie niet vasthouden. De productie lag in februari 2 procent lager dan vorig jaar. De teruggang in februari kwam voor rekening van de voedings- en genotmiddelenindustrie en de metaalin dustrie. De aardolie-, chemische en de rubberindustrie de den het wel iets beter. De omzet was in februari 3 procent lager dan een jaar eerder. Dat kwam vooral door de verko pen in het binnenland die met 4 procent daalden. Ook de export was met 2 procent lager. En juist exportcijfers zeg gen veel over de economische ontwikkeling. ANP MONTREAL - De Amerikaanse aluminiumproducent Al coa boekte over de eerste drie maanden van dit jaar een nettowinst van 355 miljoen dollar. Dat is ruim het dubbe le van de 151 miljoen in het eerste kwartaal van 2003. Het concern schrijft de betere resultaten toe aan de geste gen vraag naar aluminium producten. ANP CH1EDAM - De chipkaart het openbaar vervoer kan raksniet alleen gebruikt wor- iii om de reis te betalen, maar )k om bijvoorbeeld op stations loemen, een kop koffie of een loodje te kopen. Dat zei E. Sig- jr, bij de Nederlandse Spoor- egen verantwoordelijk voor de van de chipkaart, gis ten in Schiedam. krijgen van de Sin de loop van 2005 de chip- Begin 2006 zijn alle papie- treinkaartjes verdwenen en innen de passagiers alleen nog aar met hun pas betalen. Dat ar krijgen de eerste stations ivendien toegangspoortjes. Uit- adelijk moet het overgrote el van de stations in 2007 der- lijke poortjes hebben. Op de Lijn begint volgend jaar proef met de chipkaart. pas kan gebruikt worden or bussen, treinen en trams, kunnen eenvoudig erstappen, zonder gedoe met rschillende kaartsoorten, stelt De chipkaart wordt ges- ad bij het in- en uitstappen, 'k moet het openbaar vervoer iliger worden, omdat zwartrij- a erg lastig wordt, it elektronisch betaalbewijs is avankelijk alleen te gebrui- a voor het reizen zelf, maar winkels op de stations moe- de kaart op termijn ook ac Ook de fietsenstalling, of (trein)taxi kan mee betaald worden, kunnen er in de waarschijnlijk voor zen om de chip niet op een 'atic pas, maar bijvoorbeeld aun horloge te laten zetten, et gaat om de chip, niet om kaart", aldus pigger. formateur °r de invoering van de kaart andert de rol van condue- Ze gaan vooral informatie Daarvoor zijn echter wel duizend conducteurs nodig. Ook moeten som- stations verbouwd wor- „Het kan nodig zijn angen te verhuizen of de au- laten te verplaatsen." De NS ervan uit dat fraude met de uwe betaalpas niet mogelijk m criminelen echter een voor te zijn, heeft de produ- Van de kaart computerkra- sin dienst om mogelijke ga- in de beveiliging te ontdek- -ANP door Inge Heuff ZIERIKZEE - Veel mensen zien een particulier zorgbureau nog als iets wat alleen te betalen is door de 'happy few'. Maar sinds de invoering van het persoonsge bonden budget is niets minder waar. Zorgbureau Van der Bijl uit Zierikzee levert sinds twee jaar in de breedste zin van het woord particuliere zorg op Goe- ree-Overflakkee, Schou- wen-Duiveland en de Bevelan- den. Van enkele uren huishoude lijke zorg tot intensieve verple ging voor terminale patiënten. Er is veel commotie bij de men sen die thuis verzorgd worden. De eigen bijdrage in de AWBZ (algemene wet bijzondere ziekte kosten) is flink omhoog gegaan en met name de onduidelijkheid rond de hele procedure zorgde ervoor dat veel mensen hun thuiszorg wilden opzeggen. Nu de bedragen bekend zijn, blijkt inderdaad dat lang niet ieder een de verhoogde eigen bijdrage wil of kan betalen. Zorgbureau Van der Bijl uit Zierikzee heeft hier eigenlijk geen last van. De patiënten die bij dit bureau zorg inkopen hebben voor negentig procent een persoonsgebonden budget (pgb). De andere tien procent komt van privé patiën ten. Mensen die voor korte of lange re tijd thuis zorg nodig hebben, kunnen deze zelf inkopen via het pgb. Een indicatiecommissie bepaalt hoeveel zorg iemand no dig heeft en koppelt daar een budget aan. De patiënt kan, aan de hand van voorwaarden, ver volgens de zorg inkopen bij een zorgverlener naar keuze. „Het voordeel van een pgb is dat de patiënt een netto bedrag ont vangt", stelt Carla van der Bijl, directeur van het Zierikzeese zorgbureau. „De eigen bijdrage is al van het pgb afgehaald. De patiënt weet dus precies wat hij te besteden heeft. Er komt niet nog eens een rekening achteraf voor de eigen bijdrage bij, wat wel het geval is bij de mensen die gebruik maken van de AW BZ." Het pgb vraagt enig admi nistratief inzicht van de patiën ten. Advies Zorgbureau Van der Bijl advi seert de mensen bij het aanvra gen van het pgb en de inkoop van de particuliere zorg. „Wij presenteren ons als bemidde- Mevrouw T. Post maakt de oogjes schoon van Robert, zoon van het echtpaar Meeuwse-Otte in Rilland. lings- en adviesbureau", ver klaart Van der Bijl. „De over stap naar het pgb is lastig, van daar dat wij de mensen begelei den. Daarnaast geef ik veel voor lichting over de particuliere zorg en het pgb. Bijvoorbeeld aan vrouwenverenigingen." Carla van der Bijl heeft altijd in de verpleging gezeten. Als ambu lance verpleegkundige, bedrijfs- verpleegkundige, bestuurslid bij het Rode Kruis, cursusleidster EHBO en in de particuliere ver pleging. „Er was op Schou- wen-Duiveland geen zorgbu reau terwijl ik daar wel moge lijkheden voor zag. Ik ben toen voor mezelf begonnen, heb gead verteerd, huisartsen en verwij- zers bezocht, een folder ge maakt en een gat in de markt ontdekt." Het werkgebied om vat Schouwen-Duiveland, de Be- velanden en Goeree-Overflak- kee. „Op Goeree-Overflakkee zou ik nog meer willen werven maar ik ben net begonnen met het aanbieden van kraamzorg dus dat moet nog even wach ten." Die kraamzorg is ontstaan Naam: Van der Bijl Plaats: Zierikzee Opgericht: 2002 Aantal medewerkers: tientallen freelancers Omzet: uit vraag van zowel kraamver- zorgenden die bij het zorgbu reau wilden werken als bij aan staande moeders die graag parti culiere kraamzorg wilden. De eerste baby is onlangs geboren en de volgende dienen zich al aan. Hierbij werkt zorgbureau Van der Bijl samen met de koe pelorganisatie Kraamzorg Ne derland. Van der Bijl heeft, behalve haar dochter als parttime kracht, nie mand in dienst. Het bureau werkt met freelancers die samen alle verpleegkundige en verzor gende disciplines omvatten. Er is zelfs een kleine wachtlijst van mensen die voor het bureau wil len werken. „Wij kunnen inten sieve zorg bieden voor bijvoor beeld hartpatiënten, kankerpa tiënten, nierdialyse en termina le patiënten. Als er een aan vraag komt voor gecompliceer de verpleging, laat ik mezelf en het team rond de patiënt voor lichten door de specialisten in het ziekenhuis. Daarmee doet iedereen extra kennis en erva ring op en de patiënt kan zo toch thuis verzorgd worden." En dat is de essentie van de par ticuliere zorg; dat mensen in foto Dirk-Jan Gjeltema hun eigen omgeving hun verple ging en verzorging krijgen in plaats van in het ziekenhuis of verpleeghuis. Van der Bijl: „Vrij wel iedereen vindt dat veel pret tiger en voor de maatschappij is het veel goedkoper. Een zieken huisbed kost 1800 euro per 24 uur, wij driehonderd." Van der Bijl ziet haar bureau niet als concurrent van de reguliere thuiszorg. Aanvulling thuiszorg „Wij werken aanvullend op de thuiszorg en het is al voorgeko men dat wij samen met de thuis zorg een patiënt verzorgd heb ben. De thuiszorg geeft precies de geïndiceerde zorg, wij kun nen zorg verlenen naar de be hoefte van de patiënt. Ook als dat 24 uur per dag is. Daar for meer ik een klein team voor zo dat de patiënt altijd dezelfde mensen ziet. Als het niet klikt, schakelen we een andere zorgverlener in. Is er minder zorg nodig, dan wordt het aantal uren verminderd. Maatwerk dus." door Hans Sonders Shirts, shawls, stropdassen en petten. Mokken, glazen en lepeltjes. Tassen en jassen. Wat bestaat er al niet aan han delswaar met de naam van een sportclub erop? Als het logo van de vereniging er maar op staat, dan kopen de mensen het wel. Dat is de bedoeling en in middels ook de ervaring. Want het gebeurt al jaren. 'Mer chandising' heet dat in marke- tingj argon. Een sterk merk wordt op die wijze 'uitgemol ken'. Het Amsterdamse Ajax blaast in dit partijtje natuurlijk een aardig deuntje mee. Al ja ren haalt de club een belangrijk deel van haar inkomsten niet meer alleen uit de verkochte toe gangskaartjes voor voetbalwed strijden. „Daarmee zouden we het ook niet redden", geeft woordvoerder Jacques Nagel van Ajax ronduit toe. „Daarom proberen we ook steeds nieuwe dingen uit. Kijken of het aan slaat", legt hij uit. Zo kunnen mensen sinds een half jaar Ajax Energie in huis halen. Niet dat die elektriciteit extra sterk is en muziek harder uit de speakers doet knallen. Dat niet. Zij is ge woon afkomstig van energiebe drijf Eneco en precies dezelfde als de andere stroom die het be drijf verkoopt. Precies hetzelfde en toch een beetje anders. De klanten van Ajax Energie krijgen een aardig Ajax-cadeau als ze zich voor zo'n aansluiting aanmelden. Datzelfde geldt voor de inmid dels 125.000 houders van een Ajax-bankrekening. Vanzelf sprekend houdt die rekening niet veel meer in dan die welke mensen bij ABN Amro, de spon sor en huisbankier van Ajax, kunnen openen. Maar op de cre ditcard die bij de Ajax-reke- ning hoort, staat wel het logo van de wereldberoemde A.F.C. en ook hier krijgen nieuwe klan ten een Ajax-gerelateerd wel komstgeschenk. En de club ont vangt geld voor het gebruik van de clubnaam. Een aardig presentje is er ook bij de ADSL internetaanslui ting die onder de naam Ajax kan worden afgesloten. Het be treft hier eveneens, behalve de naam Ajax, gewoon een aanslui ting via de bekende internetpro- vider Planet Internet. „In feite is het een al jaren be kend fenomeen", legt dr. Peter Verhoef uit. Hij is docent marke ting en marktonderzoek aan de economische faculteit van de Erasmus Universiteit in Rotter dam. „De merchandising van Aj^x is te vergelijken met het 'uitsmeren' van merken over verschillende productgroepen. Dit steunt op een aantal pij lers", legt hij uit. „Er moet in de eerste plaats sprake zijn van een sterk merk. Ten tweede moet het publiek het vertrouwen hebben dat het bedrijf het nieuwe artikel kan fabriceren. Ook moet er een schakel zijn tussen de produc ten onderling. Het merk Unox bijvoorbeeld is bekend gewor den van soep en worst, maar breidde later het assortiment uit met andere voedingswaren." Er moet dus vaak een bepaalde relatie bestaan tussen produc ten. „Nivea bijvoorbeeld, dat an ti-zonnebrandcrème fabriceert, kan niet zomaar succesvol zon nebrillen gaan verkopen. Dan kan er twijfel ontstaan of het daar ook wel goed in is." Branchevervaging Peter Verhoef: „Bij Ajax is het vooral de kracht van het merk die wordt gebruikt om andere producten te verkopen. Dat laat ste heet branchevervaging of di versificatie. Neem het platen- merk Virgin. Naast het succes volle muzieklabel en de platen zaken heeft het bedrijf onder die naam ook met succes een luchtvaartmaatschappij opge zet." Ook sigarettenmerken als Camel en Pall Mali buiten hun imago uit. Beide met een kle dingmerk. Bij de eerste wordt aan stoerheid gerefereerd, bij de andere aan chique (zeilen). Voorwaarde voor succesvolle merchandising is dus dat er een relatie is tussen het hoofdmerk en de overige handelswaar. De universitair docent vraagt zich dan ook hardop af of Ajax Ener gie wel voldoende aanspreekt. „Misschien omdat je Ajax wilt steunen", zegt hij. „Voor finan ciële diensten bijvoorbeeld is het noodzakelijk dat mensen vertrouwen in het merk kunnen hebben en is een betrouwbaar imago noodzakelijk." GPD donderdag 8 april 2004

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25