Vallen voor een oeroud gebaar Gefascineerd door verval PZC 10 jaar vast Bollende zeilen en surrealistische kijkkasten in Sint Anna Ter Muideii Vrijspraak wegens gebrek aan bewijs ontucht in zwembad kunst donderdag 8 april 2004 door Emile Calon Op zijn fietstocht langs de rand van Nederland belandt Paul Vreuls in Hulst. Dat stadje blijft hem bij, zo schrijft hij in zijn boek De Ronde van Nederland. „Om de Dubbele Poort, en om het oeroude gebaar dat ik er zag: de manier waarop een oudere man bij het verlaten van het café zijn arm in die van een ander stak. Zo vertrouwd, zoveel vriendschap sprak daaruit", no teert hij met veel genegenheid. Paul Vreuls is een goede observeerder. Dat niet alleen. Hij noteert ook die kleine dingen die hem zo opvallen, zo als die man in Hulst die bij het verla ten van het café dat oeroude gebaar maakt. Zijn boek is doorspekt met zul ke kleine waarnemingen. Zo laat hij duidelijk blijken dat hij verrast is als hij in Aardenburg geconfronteerd wordt met 'simpele straten', de oude moestuinen en de wallen die nog niet verborgen zijn achter een teveel aan lijke cultuur uit onze samenleving is verdwenen, schrijft hij. „Gelukkig maar, want als dat zo zou zijn zouden we het zonder de rijke nalatenschap van de cultuur moeten doen." Hij doelt dan op bijvoorbeeld de Sint-Baafskerk in Aardenburg en de basiliek van de Heilige Willibrordus in Hulst. Die laatste kerk bekijkt hij vol bewondering vanaf het triforium, de zuilengang boven de bogen van het middenschip. „Daar staande, met uit zicht op het koor, kun je je pas echt een idee vormen van de waaghalzerij waarmee zo'n kerk moet zijn ge bouwd." Na Zeeuws-Vlaanderen vervolgt Vreuls zijn tocht langs de Walcherse en Schouwse kust richting het noor den, maar daarover heeft hij maar wei nig te vertellen. Hij is wel verbaasd over de enkele rij duinen op Walche ren. „Weliswaar hoog, maar toch." Wel ziet hij onderweg wulpen, putter- tjes, een rotgans en een koppel reeën, en het valt hem op dat de Oosterschel- de zo mooi smaragdgroen is. Veilig Fietsen nieuwbouwwijken. Hij mijmert vervol gens dat het maar goed is dat er ooit besloten is tot de bouw van compleet nieuwe steden zoals Almere en Lely stad. Daar wordt in de regel nogal laat dunkend over gesproken. Maar die nieuwe plaatsen hebben volgens hem er wel voor gezorgd dat niet alle ste den en dorpen in nieuwbouwwijken zijn verstikt. In het Archeologisch Museum in Aar denburg ontmoet hij ook Jan Goed- bloed. Hij noemt hem de ideale mu- seumgids. „Geen scherf of hij kan hem duiden, geen voorwerp of hij heeft een verhaal". Vreuls is vooral onder de indruk van het verhaal over de paardenkaak met z'n versleten onderkant. Goedbloed snapte daar niets van, totdat hij na lang speuren ontdekte dat het bot ooit Paul Vreuls hoort, al fietsend door Zeeuws-Vlaanderen, Jacques Brei 'Dan vecht mijn land, mijn vlakke land' zingen. foto Camile Schelstraete dienst heeft gedaan als onderstel van een kinderslee. Als bewijs heeft hij een foto van een schilderij van Breug hel waarop zo'n sleetje is te zien. De Ronde van Nederland is een pret tig leesbaar verslag van een tocht langs de gehele Nederlandse grens. In opdracht van de redactie van Op Pad, het ANWB-blad voor wandelaars en fietsers, schreef Vreuls elf artikelen over zijn fietstocht die nu zijn gebun deld. Mensen Vreuls start in Amsterdam, koerst zon der omwegen naar de Noordzeekust en rijdt vervolgens met de wijzer van de klok mee langs de rand van Neder land. Vreuls schrijft niet alleen over wat hij ziet maar vooral ook over de mensen die hij onderweg ontmoet. Al lemaal heel gewone mensen maar in het gewone toch heel bijzonder, met ie der hun eigen verhaal, schrijft hij. Een van hen is Ria Brakman in Groe- de. Ze nodigt hem uit aan haar keuken tafel als de schrijver tot de ontdek king komt dat het plaatselijke restau rant vol zit. Aan die tafel krijgt hij ook het recept van paptaart, volgens hem een echte lekkernij uit (West-)ZeeuwsVlaanderen. Hij is ech ter vergeten het recept in zijn boek op te nemen. Wie het niet kent, kan ech ter terecht op internet waar via ver schillende zoekmachines het recept van Groese paptaart eenvoudig is te vinden. Ontmoetingen met mensen; het lijkt zo gewoon, maar dat is het niet, ont dekt Vreuls. Het is volgens hem een godswonder als je iemand tegenkomt. „Want met z'n allen zijn we ontzet tend druk. En als we even zitten, gaat de televisie aan." Toch is hij erin ge slaagd heel wat interessante mensen te ontmoeten. In Nieuw-Namen bij voorbeeld, 'een gehucht op de grens met België, achter schier eindeloos ge ploegde Zeeuwse klei'. Daar ontmoet hij Risjaar (eigenlijk Richard, maar al lee, we zijn 'ier in Vlaanderen) Bleijen- berg. Van hem hoort Vreuls verhalen over zijn tijd als gids door het Verdron ken Land van Saeftinge en over de oor log, toen de Duitsers geen vat kregen op dat land van slikken en schorren. Basiliek Vreuls heeft wat met kerken. Welis waar is de ontkerkelijking bij wijze van spreken inmiddels voltooid, maar dat wil nog niet zeggen dat de christe Pas als hij de Zuid-Hollandse eilan den bereikt heeft hij weer een interes sante ontmoeting: Bert de Vlaming in Stellendam. Die vertelt hem over de nacht van de Ramp. Op de vraag of hij zich nu veilig voelt achter Stormvloed kering en Brouwersdam, antwoordt hij veelzeggend: „Ik voel me veilig in mijn geloof." De Ronde van Nederland is geen boek voor de echte kilometervreters. Het is veel meer bedoeld voor mensen die rus tig met de fiets een deel van Neder land willen verkennen. Vreuls raadt aan om niet exact zijn route te volgen omdat aan het eind van elke weg wel iets valt te zien en te beleven. Dat zul len de fietsers die in de sporen van Vreuls treden, zullen dat aan den lijve ondervinden wanneer ze bij Kruinin- gen willen oversteken. Daar zullen ze ontdekken dat de veerpont naar Perk- polder al ruim een jaar niet meer vaart. Daarover valt in het nawoord echter niets te lezen. Paul Vreuls: De Ronde van Nederland; 2004 fietskilometers in elf etappes. Uit geverij V&W Media Producties Am sterdam, €17,95 door Aector Doorns MIDDELBURG - Het vonnis van de Middelburgse politierech ter B. Doorevvaard Boekhout was maandag in een zedenzaak tegen een 25-jarige man uit Gent tweeledig. De politierechter sprak de Belg vrij van schennispleging, omdat de wettige bewijsmiddelen ont braken. Tegelijkertijd was hij er van overtuigd dat de verdachte 6 februari dit jaar in het Terneu- zense zwemparadijs Scheldora- do een achttienjarig meisje onze delijk had betast. De politierechter onderstreepte zijn visie met de woorden: „U moet met uw fikken van meisjes afblijven. Het is een tegen een. Ik mis het ondersteunend be wijs, maar zij zuigt het verhaal niét uit haar duim." Wat had zich die avond in het zwemparadijs afgespeeld? Een groep mannen zocht na het werk ontspanning in Scheldora- do. De verdachte raakte in ge sprek met het meisje toen de groep met een bal aan het spe- len was Ze ging omand, hem de glijbaan af. Ze had zich bedreigd ge^ toén de mannen in een te rond haar gingen staan. Ta* de kring steeds kleiner werd maakt zou de 25-jange (ÉL naar haar borsten hebben en haar hebben gekust ze een elleboogstoot had ufo deeld, was ze het bad uitge^ De badmeesters moeten en- aandacht geven aan gnx mannen, omdat er in het den op dit vlak eerder pn£ men zijn geweest. Die avcv hadden ze niets bijzonden zien. De verdachte hield vol nie^ hebben gedaan. Ook zijn vra den zeiden niets bijzonde.-- hebben gemerkt. „Het zijn» verklaringen", stelde de polfo rechter vast. Raadsman R. Voorst Vaders geen spoor van bewijs, „Hj heeft geleid tot verzonnen re haaltjes. Het meisje h uit zichzelf bij de groep aan- sloten." Officier van ju?-. L. Boogert vond de handel^; bewezen en eiste 200 euro' (Advertentie) 47% Lage hypotheekrente bij Fortis Bank met zekerheid voor lange tijd www.fortisbank.nl of bel gratis 0800-8182 'Effectieve rente 4,9%, rentewijzigingen voorbehouden Vraag naar de voorwaarden. Nieuw werk van Theo Voorzaat in Zierikzee door Ali Pankow ZIERIKZEE - Een prachtig ge restaureerd monument doet hem weinig, maar een oud pand in verval kan hem in vervoering brengen. De invloed van de tand des tijds visualiseert hij met be rusting, maar met afbraak door menselijk ingrijpen ligt dat an ders. Theo Voorzaat meandert met zijn werk tussen angst voor afbraak en fascinatie door ver val. In het Sint Jacobshofje aan de Vismarkt in Zierikzee zijn de komende vijf dagen ruim twin tig nieuwe schilderijen van hem te zien. Voorzaat heeft het tot traditie gemaakt dat 'het thuisland' zijn nieuwe werk eerder te zien krijgt dan het publiek in Amster dam. Voordat zijn schilderijen in zijn vaste galerie Lieve He mel daar prijken, exposeert hij ze korte tijd in Zierikzee. Voorzaat is wars van diepgaan de verhandelingen over zijn werk. Geëngageerd vindt hij een veel te beladen woord voor de signalen die hij ermee afgeeft. Veel van zijn taferelen bena drukken dat aan alles ooit een einde komt. Het is eerder zijn la conieke constatering dan een lar moyante verzuchting. Een blikvanger in de expositie is Transport in Domburg. LTiter- aard spreekt het desolate Badho tel daar hem zeer tot de verbeel ding. Voorzaat laat op de voor grond het 'bankje van Mon driaan' voorbij varen. Er wor den drie schilderijen op ver voerd: van Mondriaan, Rem brandt en Voorzaat. Het bankje wordt voortgetrokken door een oud sleepbootje en is op weg naar de afgrond. Het is zo, vol gens Voorzaat. De Nachtwacht wordt nu wel gekoesterd in het Rijksmuseum, maar ooit over duizenden jaren zal ook dat er niet meer zijn. Zweempje blues Met somberheid heeft Voorzaats werk overigens niks te maken. Er hangt hooguit een zweempje blues omheen. Pas als er letter lijk een witte bol in zijn werk op duikt, toont de schilder een brokje venijn. Prachtig voor beeld biedt Zicht op Zierikzee. Voorzaat schilderde de rand van de stad gezien vanaf het Bol werk bij de Nieuwe Haven, met op de voorgrond vanuit het land schappelijk groen die dreigende bol omhoog komend. „Dat is waar nu dat betonnen plateau van het parkeerterrein ligt", zegt Voorzaat, meer als vaststel ling dan als verwijt. Gemeentehuis Wat feller gekant is hij tegen het nieuwe gemeentehuis. In Vlammend protest visualiseert hij de toenmalige strijd van veel bewoners tegen deze moderne nieuwbouw op deze plek. Ook hierop prijkt een witte bol. Voor zaat situeerde hem in de directe omgeving van het kruithuisje. De schilderijen verdienen het ge concentreerd te worden beke ken. Pas dan kunnen alle details tot hun recht komen. Overigens vallen er niet altijd een diepere laag of brokje venijn te ontdek ken. „Ik schilder ook weieens iets gewoon omdat ik het mooi vind", lacht Voorzaat en als voorbeeld verwijst naar Regen boog bij Dreischor. Gevraagd of hij na 66 jaar ver schillende fasen in zijn werk kan aangeven, komt hij tot de conclusie dat die voorkeur voor zaken in verval hem altijd aan sprak. ,.Op m'n veertiende teken de ik al die oude, verrotte daken die ik vanuit het raam in mijn kamertje in Rotterdam-Noord kon zien." Zijn liefde voor teke nen en schilderen was er altijd al. „Niet van huis uit meegekre gen. Ik kom uit een gewoon ar beidersgezin. Mijn vader werkte bij Van Gend Loos", vertelt Theo Voorzaat. Hij mocht naar de Kunstacade mie, maar dan wel voor een praktisch gerichte opleiding: de publiciteitsafdeling, dus recla metekenen en grafisch ontwer pen. Hij hield het twee jaar vol, ver vulde daarna allerlei banen en besloot op zijn 32e lekker in een klein huisje in Dreischor te gaan wonen en alleen nog maar te gaan schilderen. „Ik had kind noch kraai, dus veel had ik niet nodig". Het verliep succesvoller dan hij toen durfde te hopen. De expositie in het Sint Jacobshof je is tot en met tweede paasdag ge opend van 11.00 tot 17.30 uur en vanavond tot 21.00 uur. Schilderij De Oligopolisten van Ignace Van Isacker en miniatuur Les Cochons c'est comme les Bourgeois van Gerard Muylle. foto Camile Schelstrae'i Theo Voorzaat met zijn schilderij Regenboog bij Dreischor. foto Marijke Folkertsma door Anita Tournois SINT ANNA TER MUIDEN - De schilderijen met bollende zei len van Ignace Van Isacker trek ken ogenblikkelijk de aandacht. Minder opvallend, maar niet minder intrigerend zijn de kijk kasten van Gerard Muylle. Voor enkele weken is het oude stad huis van Sint Anna het domein van deze twee bevriende Bel gische kunstenaars. Behoorden staketsels, boeien en vuurtorens tot eerdere onder werpen van Van Isacker, nu wordt al zijn werk bepaald door de vorm van zeilen. Een vorm waarmee de kunstenaar zich vanzelfsprekend verwant voelt, omdat hij regelmatig catamaran zeilt. Op verschillende manieren en in diverse technieken wordt dit onderwerp uitgediept en uit gewerkt. In de aquarellen met inkt zijn de zeilen nog verbonden met masten en touwwerk; werken die vooral refereren aan zeilen van achttiende- en negentien- de-eeuwse fregatten. In zijn huidige werk blijkt enkel nog het zeil van belang. Bollen de zeilen, gevangen door de wind, zich losmakend, op weg naar vrijheid, verstrengelend en samenvloeiend in dynamische composities. Op doek in acryl, 'met stevige contrasten, uni of met streepjes. De fraaie lichtval en een divers kleurenpalet van onder meer grasgroen, azuur, bruin, wit en zwart completeert deze composities. Bijzonder is een werk in vele gradaties blauw, vervaardigd met talrijke ballpoints. Een bijzondere mate riaalkeuze, die aantoont dat Van Isacker alles uit zijn materi aalgebruik weet te halen. Dat geldt ook voor Muylle, die voor de onderwerpen in zijn kijkkasten gebruik maakt van talloze materialen, waaronder diverse kunststoffen. Intrigeren de surrealistische bouwsels, die als visuele gedichten of verha len in glazen vitrines staan opge steld. Ontsproten aan een geest die een mengeling van fantasie, poëzie, verwondering, schoon heid, humor en zelfkennis laat zien. Met een bijzondere fascina tie voor de koe, één van de die ren waarmee vele malen een ont moeting wordt gecreëerd (Muyl le brengt mens en dier vaak sa men). Koeien, voorzien van vleu gels, lopend in een bos, aange past als een kameleon, of zonne badend. Muylle's antwoord op de vraag naar zijn passie voor de koe geeft blijk van een opmerkelijke visie en filosofie. „Waarom zou een koe niet kunnen denken als wij mensen?", oppert hij. „Mis schien droomt ze wel dat ze kan vliegen. En wil zij net als wij soms de werkelijkheid ontvluch ten. Laat ons zogenaamde zeker heden loslaten. Stap van gebaan de wegen, neem risico's, wacht niet af tot je een ons weegt." Een uitspraak die bijvoorbeeld wordt uitgebeeld in La salie des pas per dus; een wachtkan* waarin de deur op een staat, met de klok promine: aanwezig, een geraamte bank. Dat deze kunstenaar het dagelijkse leven maquetk maakt voor bouwprojecten ver klaart de precisie waarmee al; is uitgewerkt. Alle vitrines van Muylle staan er heel wat - herbergen dieke verstopte boodschapK- Gewichtigdoenerij en gr®-' heidswaanzin van de mens wa den een kopje kleiner gemaw De spot wordt gedreven met bur gerlijkheid en zogenaamd cor rect gedrag. 'Zijn we wel deec- te heersers, van de natuur en zouden de dieren over ons d& ken?' Vragen die Muylle af stelt en aan ons, het publiek. een uitzonderlijke boeiende - beeldende manier voorlegt- Tentoonstelling t/m 18 opr het Oude Raadhuis van SintM na ter Muiden. Opendap'! van 15.00- 19.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 14