Een verantwoorde vette hap Kanoframes inspireren Mels Dees tot installatie Ik kies een nieuwe jas dus ik besta ELICHT Gemeenten maken veel te weinig werk van rampenplannen Week lang geen treinen naar Breda door hsl 0800 - 0231 231 (GRATIS) kunst woensdag 7 april 2004 door Ben Jansen GOES - Treinreizigers in de richting Breda en verder oost waarts moeten vanaf vanavond een week lang rekening houden met een langere reistijd. De spoorverbindingen van station Breda gaan op de schop in ver band met de aanleg van de hoge snelheidslijn. De Nederlandse Spoorwegen zetten bussen in. Het treinverkeer van en naar Breda ligt van morgenavond 22 uur tot vrijdagmorgen 6 uur he lemaal plat. Daarna komen de verbindingen geleidelijk weer op gang. Eerst wordt Tilburg weer bereik baar, dan Lage Zwaluwe en Rot terdam en op het laatst pas is Breda weer vanuit de richting Roosendaal bereikbaar. Donderdag 15 april is het trein verkeer naar verwachting weer normaal. Dat betekent eerst helemaal geen treinen en daarna ernstig ontregelde en aangepaste dien sten. De operatie is nodig om het sta tion aan te sluiten op het spoor net van de hsl-zuid. Breda krijgt met snelle shuttletreinen een verbinding naar de Rand- stad en België. Spoorbeheerder ProRail zal van het lamleggen van het treinver keer gebruikmaken door her en der klussen uit te voeren, onder andere in Prinsenbeek, Et- ten-Leur en Roosendaal. Er wordt in totaal op zeventien plekken aan het spoor gewerkt. In de piektijd zullen op één dag driehonderd spoorwerkers bezig zijn in heel West-Brabant. Het is een van de grootste buiten- dienstellingen uit de geschiede nis van de Nederlandse Spoor wegen. Duizenden treinreizigers in een groot deel van Zuidwest-Neder land zullen getroffen worden. De NS hebben vijftigduizend fol ders met reisinformatie ver spreid op alle treinstations die verbinding hebben met Breda, tot in Vlissingen, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Venlo toe. door Raymond de Frel Soms bekruipt je de behoefte, bij de één wat vaker dan de ander, even alle groen ten en fruit te laten voor wat ze zijn. Tij dens de gang naar de snackbar heb je nog even een schuldgevoel, de andijvie ligt nu immers in de groentelade te ver pieteren. Maar eenmaal happend in een frikadel speciaal zijn alle zonden al snel vergeten. Om achteraf schoorvoetend toe te geven dat je héél slecht bezig bent geweest. Een puntzak frites met een klodder mayonaise of een krokant gefrituurde snack moet op zijn tijd natuurlijk kun nen, maar iedereen weet: niet te vaak, slecht voor de gezondheid. Dat weten de bond Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën ook. Daarom startten zij deze week de twee jaar durende cam pagne 'Verantwoord Frituren', waar mee ondernemers van cafetaria's en Frituur fastfoodformules worden gestimuleerd verantwoordelijkheid te nemen voor de gezondheid van hun klanten. Daarom voeren zij een pleidooi voor het gebruik van vloeibaar frituurvet. Dat bevat in vergelijking met vast frituur vet veel goede, onverzadigde vetten. De ze verlagen het cholesterolgehalte in het bloed. Vaste vetten bereiken juist het tegenovergestelde, omdat zij veel meer transvetzuren en verzadigde vetzu ren bevatten. Waar het thuisgebruik van vloeibaar vet zo'n zestig procent is, gebruikt slechts één op de tien horeca-ondeme- mers het gietbare goedje. De campagne heeft als doelstelling om over twee jaar dat aantal te vervijfvoudigen. Waarom het gros voor het vaste vet gaat? Uit gewoonte of economische mo tieven, zo weten de campagnevoerders. Waar zestig procent van de huishoudens vloeibaar frituurvet gebruikt, bakt negentig procent van de horeca-ondernemers nog altijd in vast vet. foto Camile Schelstraete Versmanager Peter Eekhout van de Ter- neuzense groothandel Sligro, dat veelal horeca-ondernemers in het klantenbe stand heeft, voert nog een derde reden aan. „Blokken vet zijn makkelijker te stapelen. Tien doosjes a tien kilo zie je niet staan, maar tien emmers met het zelfde gewicht zijn niet makkelijk op te bergen. Bovendien gaat vast vet langer mee dan de vloeibare variant." Als gevolg daarvan merkt Eekhout dat met name de grotere zaken vast frituur vet afnemen. „En er zijn ook veel onder nemers die vast en vloeibaar mengen. Gieten ze eerst vloeibaar vet in de pan, om er vervolgens wat blokken aan toe te voegen. Dan stolt het vet niet direct. Dan heb je nog ondernemers die ver schillende soorten vet gebruiken, om zo een unieke smaak te krijgen. Wat de ver houdingen dan zijn, weet ik niet. Die on dernemers geven uiteraard hun geheim niet prijs." De aan het ziekenhuis Zeeuws-Vlaande ren verbonden diëtiste Marianne van de Voorde is vanwege het zurenverhaal lo gischerwijs een voorstander van vloei baar frituurvet. Dierlijk „Maar het is wel zo dat vloeibaar vet veel kwetsbaarder is. Je mag het hoog stens verhitten tot 170 graden, terwijl vast vet makkelijk een temperatuur van 180 of 190 graden kan hebben. Boven dien moet je vloeibaar vet sneller ver vangen. Dat kan natuurlijk ook een re den zijn om vast vet te gebruiken. Er zijn ook mensen die dierlijk vet -zoals paardenvet- gebruiken. Dat is nog onge zonder, omdat dit nog meer verzadigde vetten bevat", aldus Van de Voorde. Deelnemende zaken zijn te herkennen aan posters met de tekst 'Ja, wij fritu ren verantwoord!' en dienen zich te hou den aan bepaalde spelregels. Belangrijk ste aspect is dat er wordt gefrituurd in vloeibaar vet met maximaal vijf pro cent transvetzuren en minimaal 55 pro cent onverzadigde vetzuren. Bij snackbar Sirabel in Axel wordt con sequent in vast vet gebakken. „Wij heb ben het allebei, maar onze klanten vin den frites uit vloeibaar vet niet zo lek ker. Het smaakt raar en de geur is ver schrikkelijk. Een soort visachtige lucht. Ik heb het een paar jaar geleden gepro beerd, maar nu bak ik in plantaardig vast vet. Ik moet het campagnemateri aal overigens nog bekijken", aldus uit bater A. Lachmi. Bij Nel Patat in Temeuzen wordt uit economische overwegingen vast vet ge^ bruikt. „Dat neemt niet weg dat wij wel verantwoordelijkheid nemen voor de ge zondheid van onze klanten. Maar als je naar de snackbar gaat, kies je natuur lijk nog wel altijd zelf voor een lekkere traktatie." door Emile Calon MIDDELBURG - De Zeeuwse gemeenten geven onvoldoende prioriteit aan veiligheid, zo blijkt uit het jaarverslag van commissaris van de koningin W. van Gelder. Tot op dit mo ment heeft de provincie slechts twee rampenbestrijdingsplan nen ontvangen over hoe te han delen als er bij een van de risi covolle bedrijven iets misgaat, terwijl dat er veel meer hadden moeten zijn. Van Gelder constateert in zijn verslag dat gemeenten de wette lijk vastgestelde termijnen over schrijden. Provinciaal beleids ambtenaar P. Mersie zucht als de rampenbestrijdingsplannen ter sprake komen Hij consta teert dat veiligheid bij de Zeeuwse gemeenten nog steeds niet die prioriteit heeft die nood zakelijk is. Alle grote risicovolle bedrijven hebben de afgelopen tijd met veel moeite en inspanningen vei ligheidsplannen opgesteld en naar de gemeenten gestuurd, Die moeten aan de hand van die plannen binnen een jaar rampen bestrijdingsplannen opstellen. Daarin staat wat er allemaal moet gebeuren als er iets mis gaat bij het bedrijf. Tot nu toe zijn slechts twee plan nen voor Total en Chemgas door de gemeente Borssele ingele verd. Aan plannen vooraf bedrijven wordt nog gewers^ wijl het merendeel al inMajj burg had moeten liggen Volgens de provmcieambtog is het niet te verkopen ds;a drijven hun werk tijdig irja ren en gemeenten de boel vei gens laten versloffen. Enj heeft hij het nog niet eensM de kwaliteit van de planned wel ingeleverd zijn, zo® hem van het hart. Mersie merkt op dat niet ala de rampenbestrijdingsplan onvoldoende prioriteit kr>i van de gemeenten. Hij tj naar de controles van caiai andere gelegenheden waar pubhek bijeenkomt. Ook fee; stellen van de gemeente rampenplannen verloop; t gens hem niet zoals het hoe: Van Gelder merkt verder jaarverslag op dat er bij deb verleningsdiensten onvoldca mensen beschikbaar zijn 03, regeld goed te oefenen Ma onderschrijft die stelling vui dig. Volgens hem wordt er het bemannen van de vei heidsdiensten nog steeds all' maar gekeken naar het aantal woners en niet naar de pot tiële risico's. Mersie is well dat 'eindelijk' is besloten on het Middelburgse Abdijcotnp een echt provinciaal coördini; centrum in te richten. Tot no is het zeer behelpen, drukt zich vriendelijk uit. (Advertentie) Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementa dat we een uniek moment voor de bezoeker creëeren. Wat hij ziet, gebeurt alleen op dat ogen blik." De videoprojectie contrasteert met een grote kast links van het scherm, waarin daadwerkelijk vierenzestig vazen staan uitge stald, sommige anoniem, de meeste van prominente vormge vers. De verzameling is van Jos Holtkamp. Bij de videofilm is muziek te horen van Frederic Rzweski: zesendertig variaties op een Chileens volksliedje. Zo wordt duidelijk waar het in Alternate om draait. Wie zich van het videoscherm afkeert en terugloopt naar de ingang van de Vleeshal, ziet uitstallingen die aanvankelijk door grote zwarte wanden aan het oog wa ren onttrokken. Het duo Coma (Cornelia Blatter en Marcel Her mans) heeft alle automodellen van één jaar teruggebracht tot silhouetten met uitsluitend een vermelding van het merk en de prijs. In één oogopslag is zicht baar dat het verschil tussen de diverse modellen bijzonder klein is. Van ontwerper Frank Bragi- gand is - in de vorm van een reeks foto's - een kleurensche ma te zien voor de gevels van identieke woningen in de Am sterdamse Tuinwijk. De bewo ners hebben zelf hun kleur mo gen kiezen. Verder zijn er drie series te zien van boekontwerpen die Jur- riaan Schrofer in de jaren zeven tig en tachtig heeft gemaakt. Op een prachtige manier heeft hij letters geabstraheerd tot vorm. Kuilman: „Schrofer is een van de belangrijkste Nederlandse ontwerpers van de vorige eeuw. Deze boeken zijn nog nooit bij elkaar geëxposeerd. Dat alleen maakt Alternate al tot een bij zondere tentoonstelling." Een aantal vlinderkasten toont dat ook in de natuur variaties op een thema voorkomen. Gi- lian Schrofer (zoon van Jur- riaan) is verantwoordelijk voor de vormgeving van de tentoon stelling. Zijn ontwerp van pane len en uitstalkasten is gebaseerd op de maat van de vloertegels in de Vleeshal. Discussie „Met deze tentoonstelling wil len we de drang tot diversiteit in de vormgeving ter discussie stellen", verklaart Kuilman. „Ik heb zelf twee mogelijke verkla ringen. Ten eerste heeft het te maken met individualiteit. Als je een keuze kunt maken voor een stoel of voor een jas wordt het je eigen stoel of je eigen jas. Je hebt een eigen smaak. De tweede factor van belang is actu aliteit. Een jas van vorig seizoen is net als een krant van gisteren niets meer waard. Individuali teit en actualiteit zijn de drijfve ren voor de waanzinnige varië teit waarin wij leven." De commercie heeft daarop wel invloed, aldus Kuilman, maar is niet de oorzaak. „Het Mao-pak in het China van dertig jaar geleden of de Lada in de voormalige Sovjet-Unie, dat zijn dingen die we gewoon niet willen. Die associëren we met een totalitair regime en met armoede. Een basisvoorwaarde van de consument is kennelijk dat er voldoende variëteit is om een keuze te kunnen maken. We willen variatie en die variatie moet actueel zijn anders be staan we niet. Dat is een opval lend fenomeen in onze cultuur." De expositie Alternate kan vormgevers en kunstvorsers aan zetten tot de meest diepzinnige beschouwingen, maar Dinge- man Kuilman is al tevreden als passanten de Vleeshal binnen wandelen en zich even verwon deren over iets wat ze door gaans voor vanzelfsprekend aan nemen. „Dat je je even afvraagt wat nu de bedoeling is van die enorme variatie op allerelei ge bied." Expositie: Alternate, t/m 31 mei in de Vleeshal in Middelburg, open di t/m zo van 13-17 uur. Meer informatie (downloads) via: www.vleeshal.nl en www.premsela.org. De vazenverzameline van Jos Holtkairm. foto Ruben Oreel Mels Dees werkt aan zijn installatie in De Bewaerschole in Burgh-Haamstede. foto Marijke Folker door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Mels Dees is de laatste in het rijtje van beeldend kunstenaars die in de themareeks 'Gewerveld - On gewerveld' installaties creëren in De Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Dees liet zich voor zijn bijdrage 'Demon tage' inspireren door kanofra- Het resultaat is een opmerkelijk bouwwerk van houten bootge raamten in combinatie met nos talgische filmprojectoren. De in stallatie hangt aan dunne draad jes en vangt door de bijzondere verschijningsvorm direct de aan dacht van de toeschouwer. De spanten en scheepsgeraamten in 'Demontage' roepen associaties op met de evaluatie van het men selijk gewervelde lichaam. Ten behoeve van de miniscule projectiebeelden zijn de ven sters van de expositieruimte ver duisterd met papier. De mystie ke schemering geeft de ruimte een extra dimensie. De projec ties bieden beelden van oude 8-millimeterfilms die de vader van Mels Dees destijds als bevlo gen amateurfilmer maakte. Ze worden gecombineerd met de filmopnamen die de kunstenaar zelf maakte in 1970 tijdens een reis door Afghanistan. Dees per soonlijke betrokkenheid zowel bij de projecties als bij de scheepsgeraamten is groot. „Die bewegende beelden van mijn reis doen beseffen dat je eigen herinneringen iets anders ma ken van de werkelijkheid", zegt de kunstenaar. De filmische erfenis van zijn va der voert hem terug naar zijn kindertijd. Zo herinnert hij zich als ventje van een jaar of tien vaak te hebben geholpen bij het vasthouden van de camera voor het vastleggen van fraaie zons ondergangen. De fascinatie voor vouwkano's voert terug naar de tijd dat hij van een vriend uit het voormali ge Oostblok zo'n vaartuig ca deau kreeg. „Veel mensen daar hadden een vouwkano. De constructie is ver gelijkbaar met een tent. In dit geval dus een houten frame met zeildoek." Dees heeft zelf jarenlang met veel plezier gebruik gemaakt van het scheepje. Pas toen het zeildoek tot op de draad versle ten, viel hem de fraaie construc tie van het frame op. Vouwka no's werden destijds op grote schaal gefabriceerd. Dees heeft via enkele producenten diverse frames opgekocht en ze ver werkt in verschillende installa ties. Zo wiegen er in de platanen op de monumentale markt in Brussel deze weken ook scheep- geraamten van Dees. Boten in bomen? „Ja. Die zacht bewegende fra mes vormen een mooi contrast met al die statisch geparkeerd staande auto's rondom dat in Brussel. Ik visualiseer verschillende manieren va wegen van dieren in het' mee. De sprong van een d bijvoorbeeld en het kron van een worm", vertelt Da Overigens geeft hij eig niet zo graag toelichting 0 installaties. Voor hem g heel persoonlijke uitgang ten en emoties, maar die v de bezoekers geenszins gen. Hij hoopt met zijn oprr lijke constructies juist te ken dat elke toeschouwer f eigen associaties en geda bij krijgt. De installatie 'Demontage en met zaterdag 1 mei tez De Bewaerschole van di tot en met zaterdag tussen en 16.30 uur. Op 1 mei wordt tijdens dt ciële afsluiting van de tl reeks 'Gewerveld-ongewe een speciaal hieraan gewij1 talogus gepresenteerd. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBLTtG - Aan de exposi tie Alternatedie deze week is begonnen in de Vleeshal in Mid delburg, ligt een simpele vraag ten grondslag. 'Waarom vinden we het vanzelfsprekend dat elke dag honderden vormgevers op staan met het idee dal ze een stoel of een jas gaan ontwer pen?' Samensteller Dingeman Kuilman: „De ideale stoel be staat al lang. Toch vinden we het normaal dat vormgevers el ke dag opnieuw het wiel uitvin den." Kuilman is directeur van de stichting voor Nederlandse vormgeving Premsela. Samen met directeur Rutger Wolfson van de Vleeshal heeft hij het idee opgevat in Middelburg te la ten zien hoe zowel in de vormge ving. de muziek als de natuur talloze variaties bestaan van één basismodel. De vraag die daarbij wordt gesteld is: Waar om hebben wij zo'n behoefte aan variatie? Wie de Vleeshal binnenkomt ziet in de verte een video scherm. Daarop blijkt een com puterprogramma van Jos de Bruin en Remko Scha onophou- .delijk nieuwe ontwerpen voor vazen te projecteren. „De kans dat dezelfde vaas voorbijkomt is ongeveer net zo groot als de kans dat er twee keer een meteo riet in je achtertuin inslaat", zegt Kuilman. „Dat betekent (Advertentie) Lokkerdreef 14 Tel(076) 508 80 00 4879 ND Etten-Leur www vermeulen-trappen.nl ook geopend op vrijdagavond en zaterdag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 48