Wenen liep ooit voorop De een met Leegte, de ander met Eenheid w Klimt Schiele Klee Twee broers in Kröller-Müller ledactie: 0113-315680 2Sctie@ptc.nl Sus 31.4460 AAGoes [E^en Midden-Zeeland: 0113-315520; «jws Vlaanderen: 0114-372770; "anaal: 020-4562500. voensdag 7 april 2004 Keukemarket 10 JAAR ZEKERHEID Keukenmarket loopt voorop in service kwaliteit Rijksweg A17 afslag 21, Roosendaal Noord. T 0165 - 510 600 Vanuit Roosendaal: eind Gastelseweg, langs de Al7 1 10 jaar garantie op keuken, apparatuur én werkblad www.keukenmarket.nl Paul Klee: Villa's aan zee, 1920 limt, Schiele en Klee zijn kunstenaars waar musea tegenwoordig bij wijze van spreken om vechten. Dat is wel anders geweest. Het is aan de beeldhou wer Fritz Wotruba (1907-1975) te danken dat deze iconen van de Weense avant-garde uiteindelijk op hun waarde werden ge schat. Hij lichtte het deksel op dat in de jaren vijftig op de vooroorlogse kunst zat. In het naoorlogse Wenen moest je tussen de puinhopen navigeren om je bestemming te bereiken. Wenen was als gevolg van de geallieerde bombarde menten een ruïnesta'd gewor den. Zo lag het dak van de Seces sion eraf. Dit gebouw, waar ooit de Weense avant-garde expo seerde, was zwaar bestookt en ook nog eens door de vluchten de Duitsers in de brand gesto ken; ze gunden de in het com plex opgeslagen rubberen ban den niet aan de oprukkende Rus sen. Het beroemde Beethoven- fries - een muurschildering met poëtische kwaliteit van Gustav Klimt in een ruimte van de Se cession - was ernstig bescha- De ooit zo glorieuze stad kon niet langer als een bruisend cul tuurcentrum van Europa wor den beschouwd; slechts een opti mistische gek of een door sterke passie voor de kunsten gedreven persoon zou in Wenen een gale rie openen. Aan dit schijnbaar onmogelijke avontuur begint dan ook een kunstenaar. Zijn naam: Fritz Wotruba (1907-1975). Hij spoort in 1952, zijn goede vriend Fritz Kamm aan om Galerie Würthle in We nen over te nemen. Met verstrek kende gevolgen. Voelbaar tot aan vandaag de dag. Want zelfs de tentoonstelling die nu is te zien in het Haags Gemeentemu seum is eigenlijk te danken aan de inspanningen van deze Wot ruba. Fritz Wotruba is een kunstenaar van wie velen nog niet eerder hebben gehoord. Dit is enerzijds het gevolg van het werk dat hij maakt; werk dat bepaald geen rimpeling in de vijver van de kunstgeschiedenis veroorzaak te. Bij Wotruba ontdek je zijn positie als sleutelfiguur binnen de kunstmarkt, niet omdat hij zelf op enige manier vernieu wend was, maar omdat hij een belangrijke spil in het veld was - voor wie men enorm veel res pect had. Hij gaf ook les op de Academie en leerlingen liepen met hem weg. Hij was een kun stenaar, die als een soort pionier binnen het naoorlogse Wenen de namen van de Weense avant-gar de opnieuw onder de aandacht bracht en die het deksel oplicht te dat op die kunst zat. Kunst die in de jaren dertig en veertig door het naziregime als 'entarte- te Kunst' werd bestempeld. Tijdens de oorlogsjaren die Wot ruba in Zwitserland door- i Gustav Klimt: Italiaans tuinlandschap, 1913 Egon Schiele: Liggend, half gekleed meisje, 1911 collectie Albertina Museum Wenen brengt, ontmoet hij de verzame laar en bankier Fritz Kamm en zijn Oostenrijkse vrouw. Zij dra gen als collectioneurs de kunst een warm hart toe en tonen dan ook interesse om Galerie Würthle in Wenen over te ne men. Wotruba biedt aan artis tiek leider te zijn. En zo begint in 1952 het grote avontuur. Rode draad Het echtpaar, vanzelfsprekend niet onbemiddeld, koopt wer ken aan van de Weense, Duitse en Franse modernisten en het duurt niet lang of Galerie Würthle wordt toonaangevend in het internationale veld. Zo wel door de kunst die er is te zien, als vanwege het feit dat de galerie de enige plek is waar het publiek kennis maakt met (ver geten) talent van eigen bodem. Rode draad binnen de tentoon stelling Klimt Schiele Klee, Wot ruba en de avant-garde - een sa menwerkingsproject van het Ge meentemuseum Den Haag, het Albertina Museum in Wenen en het Kunsthaus Zug - is Galerie Würthle en de verzameling van de Zwitserse bankier Kamm. Kamm kocht samen met zijn en thousiaste vrouw werken aan van Gustav Klimt, Egon Schie le, Oskar Kokoschka, Joseph Hoffman: noem een voor die tijd belangrijke naam, het echtpaar Kamm had werk van hen in be zit. Educatieve taak Wotruba zorgt ervoor dat in de galerie kunstwerken zijn te zien van deze meesters die hij zo be wondert. Niet alleen omdat hij op de hoogte is van hun onschat bare waarde voor de kunstge schiedenis, maar ook omdat hij het als zijn educatieve taak ziet om Wenen en de rest van de we reld in deze periode van de we deropbouw te tonen waarom het werk van deze kunstenaars zo belangrijk is. Klinkende namen inmiddels; kunstenaars die allen in een geheel eigen stijl uit eenlopende onderwerpen tonen. Variërend van erotische naak ten, bloemlandschappen en dorpsgezichten tot verschillen de vormen van universele gevoe lens, van menselijk drama zoals angst, onzekerheid en eenzaam heid. De tentoonstelling in Den Haag - werken op papier, schilde rijen, beeldhouwwerken en vormgeving - toont nu de zacht ronde vormen van de sensuele dames van Klimt. De vrouw die hij weergeeft, bevindt zich regel matig in een nogal raadselachti ge atmosfeer, een toestand die associaties oproept met zowel erotiek als met de dood. Maar meer dan eens is de zinne lijkheid van dit wezen de eerste visuele verleider. Gustav Klimt is een kunstenaar die wordt ge zien als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Oos tenrijkse Jugendstil. Zijn oplei ding kreeg hij aan de Weense Kunstgewerbeschule. Klimt is ook één van de oprichters ge weest van de Secession. Uiteraard ontbreekt het venij nig, rauwe werk van Schiele niet, de kunstenaar wiens leven wordt gekenmerkt door schan dalen en door kommer en kwel. Zo overlijdt zijn vader, aan de gevolgen van een geslachtsziek te, Schiele is dan pas vijftien. Zelf brengt de kunstenaar enige tijd door in de gevangenis om dat hij is beschuldigd van porno grafie. Het betrof hier tekenin gen van wel erg jonge masturbe rende meisjes. Ook schijnt hij een incestueuze relatie met zijn zus te hebben gehad. Genade loos is Schiele in zijn waarne ming van de mens, rauw is zijn werkelijkheid met als vervreem dend element zijn kleurgebruik. Vrouwen liggen met één opge trokken been waardoor er wei nig aan de verbeelding van de toeschouwer wordt overgelaten. Is er sprake van een omhelzing, dan heeft deze vooral een dwangmatig karakter - armen houden niet liefdevol vast, maar grijpen op bijna neurotische wij ze. Als verlatingsangst een vorm in een tekening zou moeten krij gen, dan is 'Sitzendes Paar' van Schiele de treffendste. De Weense avant-garde kende rond de eeuwwisseling veel in vloeden vanuit Duitsland in de vorm van de Duitse expressionis- collectie Kunsthaus Zug ten van de Blaue Reiter: onder anderen Paul Klee, August Macke, Franz Marc. Van deze tijdgenoten is ook werk te zien op de tentoonstelling. Naast mu ziek en poëzie zijn kinderteke ningen, primitieve kunst en het kubisme van invloed geweest op Klee en zijn handschrift ken merkt zich door een bewust kin derlijk gehouden karakter. Der gelijke kunstwerken waren des tijds in Galerie Würthle te koop. Het was een galerie die - door het op het juiste moment op de juiste plek zijn - een monopolie positie innam. Door het artis tiek inhoudelijke beleid van Wotruba is in Galerie Würthle bijvoorbeeld een duotentoonstel ling te zien met werk van Koko schka en van Schiele. Met loven de perskritieken. De expositie Klimt Schiele Klee toont niet alleen wat de verstrek kende gevolgen kunnen zijn van een innige samenwerking tussen een kunstenaar en een bankier, maar ook geeft de tentoonstel ling een geschakeerd beeld van het Oostenrijk van voor, tijdens en na de oorlog. De toonaangevende rol van gale rie Würthle raakt uitgespeeld als Kamm ziek wordt - hij over lijdt uiteindelijk in 1967 aan de gevolgen van kanker. Ook bege ven andere galeries zich op den duur op hetzelfde terrein en ope nen musea voor 20ste-eeuwse kunst hun deuren. Na het over lijden van Kamm worden delen van zijn collectie geschonken aan het Kunsthaus Zug en aan het Albertina Museum. Uit die collecties zijn nu werken te zien, die nog niet eerder in Ne derland waren. Roos van Put Expositie: Klimt Schiele Klee. Wotru ba en de avant-garde - tlm 4 juli Ge meentemuseum Den Haag. Catalo gus 29,50. De broers Pieter en Thom Geraedts zijn allebei kunstenaar. De een werkt met krantenpulp, de ander met golfkarton. Sa men exposeren ze in het Kröller-Müller Mu seum. De een met Leegte, de ander met Een heid. Net als op zolder thuis wordt er ook in het depot van een museum wel eens wat ver schoven of bijgezet. Schilderijen die een Pwsje geen dienst hoeven te doen, worden ^opgeslagen. Maar wel goed ingepakt. Lek- ||er ®iakkelij kzullen ze in het depot van het Kröller-Müller Museum op de Hoge Ve- uwe hebben gedacht toen de rollers met bol- ysplastic in datzelfde depot uitnodigend onder handbereik stonden. Tot blijkt dat atzelfde plastic toebehoort aan een heus Kunstwerk Dat overkwam de kunstenaar Pieter Gerae dts uit Leiden. Het genoemde kunstwerk, be- s aande uit twee dikke, volle rollen bobbel- jesplastic en gedraaid in zo'n standaard waar je het spul zo lekker uit kunt scheu- ^was jaren geleden aangekocht door het er-Müller en stond tijdelijk opgesla gen m het depot. Thans is het verplaatst aar de publieke ruimte van het museum De gebroeders Pieter (links) en Thom Geraedts om mee te doen aan de expositie Twee broers van Pieter en Thom Geraedts. En ook al was het museum pijnlijk in verlegenheid gebracht, anders dan je misschien zou ver wachten, was Pieter helemaal niet boos over het vergrijp. „Eerlijk gezegd vond ik het nogal een eer", verklaart de kunstenaar glunderend. ,,Zo was het bewijs geleverd dat kunst balanceert op de rand van ge bruik. Prachtig toch?" Pieter (1940) en Thom (1950) komen uit een artistiek nest. Vader en grootvader waren eveneens kunstenaar en er is ook nog een foto Cees Mooij/GPD muzikale tak binnen de familie. De broers hebben allebei hun atelier in Leiden. Samen werken doen ze niet, wel is er intensief con tact. Voor de buitenstaander is het evident dat er tussen de twee kruisbestuiving plaats vindt. Ook het Kröller-Müller - meer in het bijzonder directeur Evert van Straaten die het duo al vele jaren op de voet volgt - zag de link tussen het tweetal en besloot tot een dubbelexpositie. Waar Pieter Geraedts de laatste jaren bij voorkeur werkt met kran- tenpulp, is broer Thom in de ban van golf karton. De twee hebben met elkaar gemeen dat hun werk een hoge abstractiegraad heeft, maar dat maakt het niet minder inte ressant. Zo ziet de oudste zijn werk als een jaren lang zoeken naar de Leegte als ultieme te genpool van het Bestaan of het Zijn. Die Leegte vind je ook terug in dat eerder ge noemde werk van bobbeltjesplastic. „Eigen lijk niets anders dan lucht. Maar toch volle dikke rollen", verklaart de maker. Met be trekking tot zijn werken van krantenpulp spreekt hij over een 'desintegrerende nega tieve kracht' die aan het werk is en die on der meer voortkomt uit de overvloed aan in formatie die dagelijks over ons wordt uitge stort. „Als mens zijn we nauwelijks meer in staat om dit allemaal te verwerken. Stel je eens voor dat wij dagelijks zoveel informa tie tot ons krijgen als een Middeleeuwer in zijn hele leven!" De aldus ontstane Leegte verwoordt Pieter in ondermeer platte 'koe ken' van krantenpulp. Dat dat ooit kranten zijn geweest, is niet meer te zien, maar voor hem van essentieel belang: „Stel je alle me ningen voor in de krant van vandaag die morgen weer anders zijn en herzien moeten worden. Of oude zwart/wit foto's uit een Pa rijs van lang geleden waar mensen op staan onderweg van hier naar daar. Dat alles heb ik gestold en tot stilstand gebracht in één grote pulpmassa." Maar liever dan het ver haal achter zijn werk uitvoerig voor te kau wen, heeft Pieter er vertrouwen in dat zijn publiek dat zal snappen. „Je moet de men sen niet onderschatten. Ze komen er heus wel achter." Toevalligerwijs exposeert broer Thom ook met kranten. Maar niet van pulp en ook niet echt, want het zijn geen kranten om te le zen, maar om naar te kijken. Op vellen pa pier in dagbladformaat heeft Thom 'pagi na's' samengesteld. Ze horen bij elkaar en vloeien in elkaar over, maar dat gebeurt soms onderlangs, soms via kleur of via vorm - dus nooit op de gebruikelijke manier zoals in een echte krant. Toch vormen ze een Een heid die, zo verduidelijkt Thom, 'wordt tot een soort muziek'. Daarnaast zijn van hem cirkels van golfkar ton te zien, van verschillende grootte, kleur, glans of mat en schijnbaar willekeurig ge rangschikt tegen de muur. Niets is minder waar. „Zoals een mens met wie je te maken krijgt een optelsom is van zijn fysieke ver schijning en alles aan verleden en ervarin gen dat hij met zich meebrengt, zo zoek ik naar eenheid en schoonheid in mijn rondjes. Het lijkt misschien zo eenvoudig wat ik doe, maar ik ben er eindeloos mee bezig voordat ik tevreden ben." Die rondjes, zoals hij ze zelf noemt, zijn op de expositie dusdanig ge rangschikt tegenover de platte koeken van krantenpulp van zijn broer, dat je zou kun nen spreken van de maan en de sterren. Dorine Steenbergen Expositie: Twee broers van Pieter en Thom Gerae dts - t/m 6 juni Museum Kröller-Müller (Nationale Park De Hoge Veluwe). Geopend dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17 00 uur. Zie ook www.knim.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23