Delta kiest de tegenaanval
ferry blijkt
niet zo snel
Fast
toch
Middelburg lanceert
mobiliteitsplan
voor autoverkeer
Plan jeugdtheater in
Zierikzee in de knel
Dagverblijf voor
speeltuin Zierikzee
Wijzers van
kerkklok
weer vernield
Chopinlaan
krijgt nieuwe
riolering
zeeuwse almanak
Proeverij
Concurrentiestrijd om klanten voor stroom barst los
?xet \/ó&Uahtp ~f~
BRUINISSE - De wijzers van de
kerkklok van de hervormde
kerk in Bruinisse zijn vernield.
Inde nacht van zaterdag op zon
dag hebben onbekenden de wij
zers verbogen en dakpannen
van het dak gegooid.
„Het is de tweede keer dat het
gebeurt", zegt J. van de Kloos
ter van de kerkvoogdij van de
Nederlandse Hervormde kerk.
„Zes jaar geleden is het ook al
eens gedaan. Het is niet eenvou
dig, ze moeten er best moeite
voordoen om op het dak te klim
men."
De omvang van de schade is nog
met bekend omdat nog niet dui
delijk is of het binnenwerk van
de klok ook schade heeft opgelo
pen. Van de Klooster verwacht
daarover pas over enkele weken
duidelijkheid te hebben, als de
reparateur langs is geweest. De
dakpannen zijn inmiddels wel
gerepareerd.
VLISSINGEN - Door de aanleg
van een bergbezinkleiding is de
Chopinlaan in Vlissingen een a
twee weken afgesloten.
De nolering in de Chopinlaan
wordt ter hoogte van de water
gang vervangen, tussen de Mo
riaan en de Goeman Borge-
ausstraat. Het verkeer zal omge
leid worden via de Savorin Loh-
manlaan en de Goeman Borge-
siusstraat.
Advertentie
van alle
OCCASIONS
aanbiedingen
(etalage 7 8)
cnag u deze week
25% EXTRA
aftrekken!
Wolstroot 90-Vlissingentel. 0118-413635
De proeverij van die Zeeuwse
wijnhandelaar had een buiten
gewoon ptezierig verloop. De
deelnemers waren vol lof over
de gepresenteerde wijnen.
De een had het over de aanwe
zigheid van droppig fruit, een
ander sprak over een indruk
wekkend lange filiale en een
derde prees de zachtheid qua
mondgevoel. Verder werd op
gemerkt dat de wijnen mooi
in het glas hingen.
Het enthousiasme was ook
groot toen een fles sauvignon
blanc werd uitgeschonken.
Die geurde volgens de proe
vers zoals sauvignon blanc
hoort te geuren. Juist: naar
kattenpis.
Naarmate de proeverij vorder
de en steeds betere wijnen
werden gekeurd, namen de
loftuitingen toe. De wijnhan
delaar luisterde er met ge
mengde gevoelens naar. Hij
veerde pas op toen hij een be
oordeling hoorde die hem
echt aansprak: „Doe voor mij
maar twee dozen van deze
wijn, drie van deze en drie
van die."
WALCHEREN
dinsdag 6 april 2004
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Vooruitlo
pend op de aanleg van de N57
wil de gemeente Middelburg een
aantal maatregelen nemen om
de doorgang van het autover
keer te bevorderen.
Eén daarvan is de Schroebrug-
verbreden, waardoor fietsers
aan weerszijden elkaar kunnen
passeren van en naar het cen
trum. Daardoor hoeven de stop
lichten minder vaak op rood te
staan en kunnen automobilisten
sneller doorrijden. Een andere
maatregel is de verkeerslichten
bij het Seisplein beter op elkaar
af te stemmen, zodat er minder
files ontstaan vanuit de richting
Sint Laurens. Dat blijkt uit het
Mobiliteitsplan van de gemeen
te Middelburg.
Druk
De toename van het autover
keer, zowel woon/werk als door
toeristen, zorgt voor een enorme
druk op het Middelburgse we
gennet. De problematiek is vol
gens het college zo ernstig dat
het 'economisch en sociaal func
tioneren van de stad in gevaar
is'. Daar komt nog bij dat de ver
keersdrukte ook andere proble
men met zich meebrengt. Her en
der in de stad worden auto's luk
raak neergezet, wat tot ergernis
leidt bij inwoners van het cen
trum. Middelburg is in het toe
ristisch hoogseizoen ook slecht
te bereiken. Slechts de komst
van de N57 maakt aan alle ellen
de voor een groot deel een einde.
Pas bij een vierde kanaalkrui
sing tussen Vlissingen en Mid
delburg (Toren weg/Nieuwe Vlis-
singseweg) is er echt sprake van
een goed rondwegenstelsel om
Middelburg én een goede ont
sluiting voor heel Walcheren, al
dus B en W in het Mobiliteits
plan.
Uitbreiding van het aantal we
gen is niet de enige oplossing,
waaraan Middelburg wil wer
ken. Auto's moeten ook ergens
een plekje krijgen. Een voor
beeld daarvan is het parkeren in
woonwijken. DoOr de toegeno
men welvaart is ook het aantal
auto's per huishouden gestegen
van gemiddeld anderhalf naar
bijna twee auto's per huis. Voor
Middelburg is één ding duide
lijk: files op bepaalde plaatsen
en tijdstippen kunnen nooit af
doende opgelost worden. ,,Dat
zal vooral gelden tot de N57 is
gerealiseerd." Middelburg wil
met het Mobiliteitsplan een aan
tal doelen halen: een goede be
reikbaarheid vanuit Zeeland en
West-Brabant, een goede afwik
keling van het verkeer in de hele
stad, een goede bereikbaarheid
voor alle vormen van vervoer
(auto, bus, fiets en voetgangers),
voldoende parkeergelegenheid
op plekken langs de randen van
de binnenstad en goede fietsver-
binclingen en -stallingsmogelijk
heden.
Hoogste prioriteit voor het colle
ge heeft de N57 en de aanpak
van wegen, die straks op de nieu
we weg moeten aansluiten. Voor
het zover is, wil de gemeente
een aantal problemen aanpak
ken die rechtstreeks te maken
hebben met het feit dat er nog
geen rondweg is.
Uit het Mobiliteitsplan blijkt
ook dat de bouw van een par
keergarage onder het Damplein
geen haalbare kaart is. De aan
wezige fundamenten maken dat
een garage heel erg lastig te rea
liseren is en erg kostbaar wordt.
Hetzelfde geldt voor een par
keergarage in of onder het Prins
Hendrikdok. Op dit moment be
studeert het college de locatie
Bachtensteene. De gemeente
kijkt ook of het noodzakelijk is
om overloopterreinen voor au
to's in te richten aan de i'and
van de stad. Het Mobiliteitsplan
komt donderdag vanaf 19.30
uur aan de orde in een vergade
ring van de commissie Ruimte.
Onderzoek dood
Goese peuter
duurt nog even
Lpr inqrid Huibers
GOES - Het onderzoek naar de
lood van de 2,5 jaar oude Janice
jlosse uit Goes gaat zeker nog
nkele weken in beslag nemen,
lat meldde politiewoordvoer-
ler A. Don gistermiddag desge
vraagd.
Het meisje kwam vorige week
Hn het leven na een noodlottig
ongeluk op een glijbaan in peu
terspeelzaal de Polderrakkertjes
in de Goese polder. Janice
wordt morgen begraven.
Dat het onderzoek langer gaat
duren komt volgens Don door
dat 'diegenen die verantwoorde
lijk zijn voor de gang van zaken
in de peuterspeelzaal' nog moe
ten worden gehoord. Hij doelt
daarbij op de directie van Stich
ting Kinderopvang de Bevelan-
den. Don sluit evenmin uit dat
er bestuurders of medewerkers
van de gemeente Goes zullen
worden gehoord. „Wij moeten
uitzoeken wie er precies verant
woordelijk is voor het reilen en
zeilen van de peuterspeelzaal",
zegt Don. „Dat kost gewoon
tijd." Afgelopen vrijdag werd be
kend dat de ouders van Janice
de bekende advocaat G. Spong
m de arm hebben genomen. In
een persbericht dat het secreta-
naat van Spongs advocatenkan
toor naar buiten bracht, stond
onder meer dat Spong gaat on
derzoeken of de gemeente Goes
aansprakelijk kan worden ge
steld voor falend toezicht.
Burgemeester D. van der Zaag
meldde vorige week al dat Kin
deropvang de Bevelanden een
zelfstandige stichting is, waar
voor de gemeente geen verant
woordelijkheid draagt.
Woordvoerster P. Elbertsen van
Stichting Kinderopvang de Be
velanden verduidelijkte op haar
beurt Spongs gedachtesprong
door te betogen dat, hoewel de
Kinderopvang een onafhankelij
ke stichting is, de peuterspeelza
len zich aan gemeentelijke regel
geving moeten houden. Landelij
ke wetgeving voor peuterspeel
zalen is er niet.
door Cees Maas
TERNEUZEN - De concurren
tiestrijd barst los op het energie
front. Duizenden Zeeuwse huur
ders krijgen binnenkort een
brief in de bus van het Zeeuwse
energiebedrijf Delta waarin een
tegenbod wordt gedaan op de
aanbieding van Cogas Energie
uit Almelo.
Dat meldt Delta-woordvoerder
M. van Zuilen. Zoals gemeld
heeft Cogas alle huurders van
de Zeeuws-Vlaamse, Walcherse,
Thoolse en Schouwen-Duive-
landse woningbouwverenigin
gen benaderd, of gaat dat nog
doen, met het aanbod om 40 tot
60 euro per jaar goedkoper dan
Delta stroom te leveren. De wo
ningbouwverenigingen hebben
bij wijze van service aan de
huurders het aanbod van Cogas
doorgestuurd naar hun klanten.
Delta heeft tot nu toe een mono
polie-positie op de Zeeuwse
energiemarkt, maar was volgens
woordvoerder Van Zuilen voor
bereid op een dergelijke actie,
omdat de vrije ernergiemarkt al
jarenlang is voorbereid door de
overheid.
Delta-woordvoerder Van Zui
len: „Gevolgen van de actie van
Cogas voor Delta zijn voorals
nog niet aanwezig. Wij zullen al
le huurders binnenkort aanbie
dingen doen, nadat onze liberali
seringscampagne is begonnen.
Daarin leggen we de klant zo
goed mogelijk uit wat er nu ei
genlijk aan de hand is, wat die
keuzevrijheid per 1 juli bete
kent. Daarna krijgen ze een zeer
aantrekkelijk aanbod dat ook in
de orde van grootte van de aan
bieding van Cogas ligt. Overi
gens schrikken we niet van deze
concurrentie, het hoort erbij,
wij zijn er op voorbereid. We
doen wekelijks onderzoeken en
daaruit blijkt dat de klanten
trouw aan Delta heel hoog is."
De woningstichtingen die hun
huurders per 1 juli de keus laten
om goedkopere stroom te kiezen
zijn Woongoed Zeeuws-Vlaande
ren, Woningstichting Walche
ren, Zeeuwland uit Zierikzee en
Carpia/Beter Wonen uit
Sint-Maartensdi j k
pagina 15
klachten
Passagiers gaan aan boord van de nieuwe veerboot Maxima voor een proefvaart. foto Lex de Meester
door Ron Maqnée
VLISSINGEN - De nieuwe fast
ferry tussen Vlissingen en Bres-
kens blijkt niet zo rap te zijn als
de naam doet vermoeden. De
nieuwe boten varen minder snel
dan de oude PSD-boten. Maar
volgens een zegsman van de
BBA hóeft het schip ook niet
harder te varen.
Zowel de provincie als de exploi
tant van het fietsvoetveer, BBA
Connex, noemen het nieuwe
fietsvoetveer tussen Vlissingen
en Breskens fast ferry. Toch is
de snelheid van het schip niet be
paald die van een speedboot. De
schepen - de Prinses Maxima en
de Prins Willem-Alexander -
doen de oversteek van Vlissin
gen naar Breskens in twintig mi
nuten. Daarbij hanteert de boot
een 'bedrijfssnelheid' van vijf
tien knopen, dat is zo'n 27 kilo
meter per uur. De schepen kun
nen maximaal 16,5 knopen va
ren, ruim dertig kilometer per
uur. De oude PSD-boten kun
nen echter nog iets harder va-
ren. Zo haalt de Prinses Beatrix
met gemak de zeventien kno
pen.
Volgens manager J. van den
Broek van de BBA accelereren
de nieuwe veerboten wel sneller
dan de oude PSD-schepen. Bo
vendien hoeven ze ook niet har
der te varen, stelt Van den
Broek. De overtocht met de nieu
we boten duurt twintig minu
ten, en er is sprake van een half-
uursdienst. Al met al is er dus
tien minuten de tijd om de passa
giers te laten uit- en instappen.
En dat moet volgens Van den
Broek ruim voldoende zijn. „We
hebben geoefend met 130 man
en zeventig fietsen. Die waren
binnen drie minuten aan boord,
en in twee minuten van boord.
We hebben dus het gevoel dat
dat geen knelpunten oplevert."
Overigens kan de boot nog iets
sneller zodat de oversteek in de
minder dan twintig minuten
wordt afgelegd. Van den Broek:
„Maar dat is niet nodig. Boven
dien krijg je dan het probleem
van excessief brandstofge-
bruik."
Drukte
Wat wéllicht wel knelpunten
kan opleveren, is de drukte bij
de terminals in Vlissingen en
Breskens. Het kan daar zo druk
worden, dat wachttijden op top
dagen niet zijn uit te sluiten.
Dat komt doordat het aantal
passagiers per seizoen enorm
verschilt, 's Winters zijn er zo'n
duizend passagiers die de over
steek wagen, merendeels studen
ten en forenzen. In de zomer
stijgt dit aantal tot vijfduizend
passagiers. En dat zijn voor een
groot deel toeristen.
Op warme dagen kan de capaci
teit wel eens tekortschieten,
geeft Van den Broek toe. Op het
nieuwe fietsvoetveer is plek
voor 181 passagiers. Daarnaast
is er ruimte voor maximaal 75
fietsen. Uit onderzoek van afge
lopen zomer blijkt dat op sommi
ge topdagen wel twee- tot drie
honderd gegadigden per afvaart
zijn, met daarbij ook nog eens
meer dan honderd fietsen. Te
veel voor de beperkte capaciteit
van de nieuwe fietsvoetveren.
Nog een verschil met de oude
PSD-boten: het nuttigen van
een broodje is voortaan taboe.
In de terminals komen wel cafe
tariavoorzieningen, maar het is
de bedoeling de lekkernijen met
een op te eten. Het is uitdrukke
lijk niet de bedoeling dat passa
giers aan boord hun versnaperin
gen eten.
De nieuwe schepen zijn vanaf 9
april varend tussen Vlissingen
en Breskens te zien. Vanaf die
tijd worden de schepen, naast
de oude PSD-boten, ingezet.
Vanaf 2 mei zijn het alleen nog
de Prinses Maxima en de Prins
Willem Alexander die tussen
Walcheren en Zeeuws-Vlaande
ren varen.
Kaartverkoop
De terminals zijn waarschijnlijk
pas medio juli gereed. De kaart
verkoop en de afhandeling bij
de toegangspoorten vindt dan
volledig geautomatiseerd
plaats.
Maar totdat de terminals in juli
klaar zijn, vindt de telling op
een aloude manier plaats: met
de hand.
door Marcel Modde ten sympathiek te staan tegen
over het idee, een daadwerke-
ZIERIKZEE - De plannen voor lijke invulling hangt af van de
een jeugdtheater in de Zierikzee- interne discussie bij de gemeen-
se Nobelpoort gaan voorlopig te. Die invulling is vertraagd
niet door. Besluiten over de ge- door het tussentijds vertrek van
wenste functie van het histori- de vier wethouders. Hillebrand
sche bouwwerk zijn door de be- en Verhage willen nu overleg
stuurscrisis op Schouwen-Dui- met Brogum. Bekeken wordt of
veland uitgesteld. Beleidsambte-1 daar ter overbrugging op woens-
naar B. Stuit hoopt dat die dis- dagmiddagen tegen een schappe-
cussie voor het eind van dit jaar 1 lijke prijs eventueel de zaal kan
alsnog kan worden gevoerd. worden gehuurd.
Stuit begrijpt het óngeduld van
Theatermakers W. Hillebrand de Zierikzeeënaren. „Toen
en W. Verhage komen door het good-old Van der Salm nog wet-
uitstel danig in de knel. Ze wil- houder was, hebben we afge-
len de poort gebruiken voor les- sproken dat we ons zo snel moge-
sen toneel en decorbouw aan lijk zouden bezinnen op de mo-
kinderen van zeven tot dertien gelijke functies en invulling van
jaar. De bedoeling was dit voor- de poort en andere vrijkomende
jaar een begin te maken met de historische gebouwen van de ge-
eerste groep belangstellenden, meente." Stuit gaat er vanuit
De gemeente heeft echter for- dat de discussie over de gewens-
meel nog altijd niet gereageerd te functie van de poort kort na
op hun verzoek tot gebruik van het aantreden van een nieuw col-
de ruimte. Weliswaar heeft cul- lege op de agenda wordt gezet,
tuurambtenaar Stuit laten we- „Ik hoop dit jaar nog."
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Ze hebben er ja
renlang op moeten wachten. Nu
gaat het er eindelijk van komen.
De Mr. Breetveltspeeltuin in de
Zierikzeese wijk Malta krijgt
een nieuw dagverblijf.
Voorzitter Paula Schoonen-van
Dongen is er ontzettend blij
mee. „Het oude gebouwtje heeft
er dertig jaar gestaan. Dat was
echt tot op de draad versleten",
zegt Schoonen. Het nieuwe on
derkomen komt er dankzij een
royaal gebaar van woningbouw
vereniging Zeeuwland. De voor
ziening wordt meteen meegeno
men in het renovatieproject
voor het appartementencom
plex aan De Huijbertstraat en
De Brauwstraat.
Schoonen hoopte vorig jaar al
de beschikking te krijgen over
een nieuw dagverblijf annex
kantine. Het heeft dus wat lan
ger geduurd. Nu heeft de voor
zitter uiteindelijk de toezegging
dat in de tweede helft van deze
week de materialen worden aan
gevoerd en het nieuwe gebouw
in elkaar wordt gezet. Daarna is
er nog wel wat zelfwerkzaam
heid vereist voor de afwerking
en de inrichting. Daar is het be
stuur op voorbereid en er is al
geruimte tijd een spaarpotje ge
vormd, volgens de voorzitter.
Zij vindt het overigens wel een
beetje jammer dat dit keer een
jarenlange traditie doorbroken
moet worden. Dal wil zeggen
dat er dit jaar op de zaterdag
voor Pasen geen seizoenopening
van de speeltuin kan plaatsvin
den. Dat betekent dit keer geen
levensechte paashaas, geen drie
honderd verstopte chocolade
paaseieren en geen grote schare
kinderen die daar joelend naar
op zoek gaat.
„De Mr. Breetveltspeeltuin
blijft tot circa half mei gesloten.
De veiligheid staat voorop. Het
is nu onverantwoord de kinde
ren toe te laten", zegt Schoonen.
Volgens haar heeft dat niet al
leen te maken met de bouw van
het nieuwe dagverblijf, maar
vooral ook met de in aanbouw
zijnde appartementen in de
Brauwstraat.
„Op het pad naar de speeltuin
staat nu een bouwkraan. Daar
door is het om Arbo-redenen
niet toegestaan toegang te veiie-
De Mr. Breetveltspeeltuin in de Zierikzeese wijk Malta krijgt na jarenlang wachten een nieuw dagver
blijf. foto Marijke Folkertsma
nen en er veel mensen en kinde
ren langs te laten trekken", zegt
de voorzitter. Zij houdt zich
graag aan de voorschriften,
want veiligheid staat voorop bij
het speeltuinbestuur. Als alles
volgens plan verloopt, gaat die
feestelijke seizoenopening nu er
gens halverwege mei plaatsvin
den, maar dan uiteraard zonder
paashaas.
Het bouwcomplex aan de zeven
tien appartementen op de hoek
van De Huijbertstraat en de
Brauwstraat is onderdeel van
een uitgebreid vernieuwingspro
gramma van Zeeuwland in de
wijk Malta. Het laatste en groot
ste van de drie complexen uit
dit programma betreft de bouw
van zogeheten portiekwoningen
aan De Jongestraat. De huidige
flats daar worden pas in 2006 ge
sloopt.
(advertentie)
MIDDELBURG - BREEWEG 17
TELEFOON 0118-613187
www.pietvoskamp.nl
Gazelle
suiniw/s