Delta kiest de tegenaanval ferry blijkt niet zo snel Fast toch Middelburg lanceert mobiliteitsplan voor autoverkeer Plan jeugdtheater in Zierikzee in de knel Dagverblijf voor speeltuin Zierikzee Wijzers van kerkklok weer vernield Chopinlaan krijgt nieuwe riolering zeeuwse almanak Proeverij Concurrentiestrijd om klanten voor stroom barst los ?xet \/ó&Uahtp ~f~ BRUINISSE - De wijzers van de kerkklok van de hervormde kerk in Bruinisse zijn vernield. Inde nacht van zaterdag op zon dag hebben onbekenden de wij zers verbogen en dakpannen van het dak gegooid. „Het is de tweede keer dat het gebeurt", zegt J. van de Kloos ter van de kerkvoogdij van de Nederlandse Hervormde kerk. „Zes jaar geleden is het ook al eens gedaan. Het is niet eenvou dig, ze moeten er best moeite voordoen om op het dak te klim men." De omvang van de schade is nog met bekend omdat nog niet dui delijk is of het binnenwerk van de klok ook schade heeft opgelo pen. Van de Klooster verwacht daarover pas over enkele weken duidelijkheid te hebben, als de reparateur langs is geweest. De dakpannen zijn inmiddels wel gerepareerd. VLISSINGEN - Door de aanleg van een bergbezinkleiding is de Chopinlaan in Vlissingen een a twee weken afgesloten. De nolering in de Chopinlaan wordt ter hoogte van de water gang vervangen, tussen de Mo riaan en de Goeman Borge- ausstraat. Het verkeer zal omge leid worden via de Savorin Loh- manlaan en de Goeman Borge- siusstraat. Advertentie van alle OCCASIONS aanbiedingen (etalage 7 8) cnag u deze week 25% EXTRA aftrekken! Wolstroot 90-Vlissingentel. 0118-413635 De proeverij van die Zeeuwse wijnhandelaar had een buiten gewoon ptezierig verloop. De deelnemers waren vol lof over de gepresenteerde wijnen. De een had het over de aanwe zigheid van droppig fruit, een ander sprak over een indruk wekkend lange filiale en een derde prees de zachtheid qua mondgevoel. Verder werd op gemerkt dat de wijnen mooi in het glas hingen. Het enthousiasme was ook groot toen een fles sauvignon blanc werd uitgeschonken. Die geurde volgens de proe vers zoals sauvignon blanc hoort te geuren. Juist: naar kattenpis. Naarmate de proeverij vorder de en steeds betere wijnen werden gekeurd, namen de loftuitingen toe. De wijnhan delaar luisterde er met ge mengde gevoelens naar. Hij veerde pas op toen hij een be oordeling hoorde die hem echt aansprak: „Doe voor mij maar twee dozen van deze wijn, drie van deze en drie van die." WALCHEREN dinsdag 6 april 2004 door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Vooruitlo pend op de aanleg van de N57 wil de gemeente Middelburg een aantal maatregelen nemen om de doorgang van het autover keer te bevorderen. Eén daarvan is de Schroebrug- verbreden, waardoor fietsers aan weerszijden elkaar kunnen passeren van en naar het cen trum. Daardoor hoeven de stop lichten minder vaak op rood te staan en kunnen automobilisten sneller doorrijden. Een andere maatregel is de verkeerslichten bij het Seisplein beter op elkaar af te stemmen, zodat er minder files ontstaan vanuit de richting Sint Laurens. Dat blijkt uit het Mobiliteitsplan van de gemeen te Middelburg. Druk De toename van het autover keer, zowel woon/werk als door toeristen, zorgt voor een enorme druk op het Middelburgse we gennet. De problematiek is vol gens het college zo ernstig dat het 'economisch en sociaal func tioneren van de stad in gevaar is'. Daar komt nog bij dat de ver keersdrukte ook andere proble men met zich meebrengt. Her en der in de stad worden auto's luk raak neergezet, wat tot ergernis leidt bij inwoners van het cen trum. Middelburg is in het toe ristisch hoogseizoen ook slecht te bereiken. Slechts de komst van de N57 maakt aan alle ellen de voor een groot deel een einde. Pas bij een vierde kanaalkrui sing tussen Vlissingen en Mid delburg (Toren weg/Nieuwe Vlis- singseweg) is er echt sprake van een goed rondwegenstelsel om Middelburg én een goede ont sluiting voor heel Walcheren, al dus B en W in het Mobiliteits plan. Uitbreiding van het aantal we gen is niet de enige oplossing, waaraan Middelburg wil wer ken. Auto's moeten ook ergens een plekje krijgen. Een voor beeld daarvan is het parkeren in woonwijken. DoOr de toegeno men welvaart is ook het aantal auto's per huishouden gestegen van gemiddeld anderhalf naar bijna twee auto's per huis. Voor Middelburg is één ding duide lijk: files op bepaalde plaatsen en tijdstippen kunnen nooit af doende opgelost worden. ,,Dat zal vooral gelden tot de N57 is gerealiseerd." Middelburg wil met het Mobiliteitsplan een aan tal doelen halen: een goede be reikbaarheid vanuit Zeeland en West-Brabant, een goede afwik keling van het verkeer in de hele stad, een goede bereikbaarheid voor alle vormen van vervoer (auto, bus, fiets en voetgangers), voldoende parkeergelegenheid op plekken langs de randen van de binnenstad en goede fietsver- binclingen en -stallingsmogelijk heden. Hoogste prioriteit voor het colle ge heeft de N57 en de aanpak van wegen, die straks op de nieu we weg moeten aansluiten. Voor het zover is, wil de gemeente een aantal problemen aanpak ken die rechtstreeks te maken hebben met het feit dat er nog geen rondweg is. Uit het Mobiliteitsplan blijkt ook dat de bouw van een par keergarage onder het Damplein geen haalbare kaart is. De aan wezige fundamenten maken dat een garage heel erg lastig te rea liseren is en erg kostbaar wordt. Hetzelfde geldt voor een par keergarage in of onder het Prins Hendrikdok. Op dit moment be studeert het college de locatie Bachtensteene. De gemeente kijkt ook of het noodzakelijk is om overloopterreinen voor au to's in te richten aan de i'and van de stad. Het Mobiliteitsplan komt donderdag vanaf 19.30 uur aan de orde in een vergade ring van de commissie Ruimte. Onderzoek dood Goese peuter duurt nog even Lpr inqrid Huibers GOES - Het onderzoek naar de lood van de 2,5 jaar oude Janice jlosse uit Goes gaat zeker nog nkele weken in beslag nemen, lat meldde politiewoordvoer- ler A. Don gistermiddag desge vraagd. Het meisje kwam vorige week Hn het leven na een noodlottig ongeluk op een glijbaan in peu terspeelzaal de Polderrakkertjes in de Goese polder. Janice wordt morgen begraven. Dat het onderzoek langer gaat duren komt volgens Don door dat 'diegenen die verantwoorde lijk zijn voor de gang van zaken in de peuterspeelzaal' nog moe ten worden gehoord. Hij doelt daarbij op de directie van Stich ting Kinderopvang de Bevelan- den. Don sluit evenmin uit dat er bestuurders of medewerkers van de gemeente Goes zullen worden gehoord. „Wij moeten uitzoeken wie er precies verant woordelijk is voor het reilen en zeilen van de peuterspeelzaal", zegt Don. „Dat kost gewoon tijd." Afgelopen vrijdag werd be kend dat de ouders van Janice de bekende advocaat G. Spong m de arm hebben genomen. In een persbericht dat het secreta- naat van Spongs advocatenkan toor naar buiten bracht, stond onder meer dat Spong gaat on derzoeken of de gemeente Goes aansprakelijk kan worden ge steld voor falend toezicht. Burgemeester D. van der Zaag meldde vorige week al dat Kin deropvang de Bevelanden een zelfstandige stichting is, waar voor de gemeente geen verant woordelijkheid draagt. Woordvoerster P. Elbertsen van Stichting Kinderopvang de Be velanden verduidelijkte op haar beurt Spongs gedachtesprong door te betogen dat, hoewel de Kinderopvang een onafhankelij ke stichting is, de peuterspeelza len zich aan gemeentelijke regel geving moeten houden. Landelij ke wetgeving voor peuterspeel zalen is er niet. door Cees Maas TERNEUZEN - De concurren tiestrijd barst los op het energie front. Duizenden Zeeuwse huur ders krijgen binnenkort een brief in de bus van het Zeeuwse energiebedrijf Delta waarin een tegenbod wordt gedaan op de aanbieding van Cogas Energie uit Almelo. Dat meldt Delta-woordvoerder M. van Zuilen. Zoals gemeld heeft Cogas alle huurders van de Zeeuws-Vlaamse, Walcherse, Thoolse en Schouwen-Duive- landse woningbouwverenigin gen benaderd, of gaat dat nog doen, met het aanbod om 40 tot 60 euro per jaar goedkoper dan Delta stroom te leveren. De wo ningbouwverenigingen hebben bij wijze van service aan de huurders het aanbod van Cogas doorgestuurd naar hun klanten. Delta heeft tot nu toe een mono polie-positie op de Zeeuwse energiemarkt, maar was volgens woordvoerder Van Zuilen voor bereid op een dergelijke actie, omdat de vrije ernergiemarkt al jarenlang is voorbereid door de overheid. Delta-woordvoerder Van Zui len: „Gevolgen van de actie van Cogas voor Delta zijn voorals nog niet aanwezig. Wij zullen al le huurders binnenkort aanbie dingen doen, nadat onze liberali seringscampagne is begonnen. Daarin leggen we de klant zo goed mogelijk uit wat er nu ei genlijk aan de hand is, wat die keuzevrijheid per 1 juli bete kent. Daarna krijgen ze een zeer aantrekkelijk aanbod dat ook in de orde van grootte van de aan bieding van Cogas ligt. Overi gens schrikken we niet van deze concurrentie, het hoort erbij, wij zijn er op voorbereid. We doen wekelijks onderzoeken en daaruit blijkt dat de klanten trouw aan Delta heel hoog is." De woningstichtingen die hun huurders per 1 juli de keus laten om goedkopere stroom te kiezen zijn Woongoed Zeeuws-Vlaande ren, Woningstichting Walche ren, Zeeuwland uit Zierikzee en Carpia/Beter Wonen uit Sint-Maartensdi j k pagina 15 klachten Passagiers gaan aan boord van de nieuwe veerboot Maxima voor een proefvaart. foto Lex de Meester door Ron Maqnée VLISSINGEN - De nieuwe fast ferry tussen Vlissingen en Bres- kens blijkt niet zo rap te zijn als de naam doet vermoeden. De nieuwe boten varen minder snel dan de oude PSD-boten. Maar volgens een zegsman van de BBA hóeft het schip ook niet harder te varen. Zowel de provincie als de exploi tant van het fietsvoetveer, BBA Connex, noemen het nieuwe fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens fast ferry. Toch is de snelheid van het schip niet be paald die van een speedboot. De schepen - de Prinses Maxima en de Prins Willem-Alexander - doen de oversteek van Vlissin gen naar Breskens in twintig mi nuten. Daarbij hanteert de boot een 'bedrijfssnelheid' van vijf tien knopen, dat is zo'n 27 kilo meter per uur. De schepen kun nen maximaal 16,5 knopen va ren, ruim dertig kilometer per uur. De oude PSD-boten kun nen echter nog iets harder va- ren. Zo haalt de Prinses Beatrix met gemak de zeventien kno pen. Volgens manager J. van den Broek van de BBA accelereren de nieuwe veerboten wel sneller dan de oude PSD-schepen. Bo vendien hoeven ze ook niet har der te varen, stelt Van den Broek. De overtocht met de nieu we boten duurt twintig minu ten, en er is sprake van een half- uursdienst. Al met al is er dus tien minuten de tijd om de passa giers te laten uit- en instappen. En dat moet volgens Van den Broek ruim voldoende zijn. „We hebben geoefend met 130 man en zeventig fietsen. Die waren binnen drie minuten aan boord, en in twee minuten van boord. We hebben dus het gevoel dat dat geen knelpunten oplevert." Overigens kan de boot nog iets sneller zodat de oversteek in de minder dan twintig minuten wordt afgelegd. Van den Broek: „Maar dat is niet nodig. Boven dien krijg je dan het probleem van excessief brandstofge- bruik." Drukte Wat wéllicht wel knelpunten kan opleveren, is de drukte bij de terminals in Vlissingen en Breskens. Het kan daar zo druk worden, dat wachttijden op top dagen niet zijn uit te sluiten. Dat komt doordat het aantal passagiers per seizoen enorm verschilt, 's Winters zijn er zo'n duizend passagiers die de over steek wagen, merendeels studen ten en forenzen. In de zomer stijgt dit aantal tot vijfduizend passagiers. En dat zijn voor een groot deel toeristen. Op warme dagen kan de capaci teit wel eens tekortschieten, geeft Van den Broek toe. Op het nieuwe fietsvoetveer is plek voor 181 passagiers. Daarnaast is er ruimte voor maximaal 75 fietsen. Uit onderzoek van afge lopen zomer blijkt dat op sommi ge topdagen wel twee- tot drie honderd gegadigden per afvaart zijn, met daarbij ook nog eens meer dan honderd fietsen. Te veel voor de beperkte capaciteit van de nieuwe fietsvoetveren. Nog een verschil met de oude PSD-boten: het nuttigen van een broodje is voortaan taboe. In de terminals komen wel cafe tariavoorzieningen, maar het is de bedoeling de lekkernijen met een op te eten. Het is uitdrukke lijk niet de bedoeling dat passa giers aan boord hun versnaperin gen eten. De nieuwe schepen zijn vanaf 9 april varend tussen Vlissingen en Breskens te zien. Vanaf die tijd worden de schepen, naast de oude PSD-boten, ingezet. Vanaf 2 mei zijn het alleen nog de Prinses Maxima en de Prins Willem Alexander die tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaande ren varen. Kaartverkoop De terminals zijn waarschijnlijk pas medio juli gereed. De kaart verkoop en de afhandeling bij de toegangspoorten vindt dan volledig geautomatiseerd plaats. Maar totdat de terminals in juli klaar zijn, vindt de telling op een aloude manier plaats: met de hand. door Marcel Modde ten sympathiek te staan tegen over het idee, een daadwerke- ZIERIKZEE - De plannen voor lijke invulling hangt af van de een jeugdtheater in de Zierikzee- interne discussie bij de gemeen- se Nobelpoort gaan voorlopig te. Die invulling is vertraagd niet door. Besluiten over de ge- door het tussentijds vertrek van wenste functie van het histori- de vier wethouders. Hillebrand sche bouwwerk zijn door de be- en Verhage willen nu overleg stuurscrisis op Schouwen-Dui- met Brogum. Bekeken wordt of veland uitgesteld. Beleidsambte-1 daar ter overbrugging op woens- naar B. Stuit hoopt dat die dis- dagmiddagen tegen een schappe- cussie voor het eind van dit jaar 1 lijke prijs eventueel de zaal kan alsnog kan worden gevoerd. worden gehuurd. Stuit begrijpt het óngeduld van Theatermakers W. Hillebrand de Zierikzeeënaren. „Toen en W. Verhage komen door het good-old Van der Salm nog wet- uitstel danig in de knel. Ze wil- houder was, hebben we afge- len de poort gebruiken voor les- sproken dat we ons zo snel moge- sen toneel en decorbouw aan lijk zouden bezinnen op de mo- kinderen van zeven tot dertien gelijke functies en invulling van jaar. De bedoeling was dit voor- de poort en andere vrijkomende jaar een begin te maken met de historische gebouwen van de ge- eerste groep belangstellenden, meente." Stuit gaat er vanuit De gemeente heeft echter for- dat de discussie over de gewens- meel nog altijd niet gereageerd te functie van de poort kort na op hun verzoek tot gebruik van het aantreden van een nieuw col- de ruimte. Weliswaar heeft cul- lege op de agenda wordt gezet, tuurambtenaar Stuit laten we- „Ik hoop dit jaar nog." door Ali Pankow ZIERIKZEE - Ze hebben er ja renlang op moeten wachten. Nu gaat het er eindelijk van komen. De Mr. Breetveltspeeltuin in de Zierikzeese wijk Malta krijgt een nieuw dagverblijf. Voorzitter Paula Schoonen-van Dongen is er ontzettend blij mee. „Het oude gebouwtje heeft er dertig jaar gestaan. Dat was echt tot op de draad versleten", zegt Schoonen. Het nieuwe on derkomen komt er dankzij een royaal gebaar van woningbouw vereniging Zeeuwland. De voor ziening wordt meteen meegeno men in het renovatieproject voor het appartementencom plex aan De Huijbertstraat en De Brauwstraat. Schoonen hoopte vorig jaar al de beschikking te krijgen over een nieuw dagverblijf annex kantine. Het heeft dus wat lan ger geduurd. Nu heeft de voor zitter uiteindelijk de toezegging dat in de tweede helft van deze week de materialen worden aan gevoerd en het nieuwe gebouw in elkaar wordt gezet. Daarna is er nog wel wat zelfwerkzaam heid vereist voor de afwerking en de inrichting. Daar is het be stuur op voorbereid en er is al geruimte tijd een spaarpotje ge vormd, volgens de voorzitter. Zij vindt het overigens wel een beetje jammer dat dit keer een jarenlange traditie doorbroken moet worden. Dal wil zeggen dat er dit jaar op de zaterdag voor Pasen geen seizoenopening van de speeltuin kan plaatsvin den. Dat betekent dit keer geen levensechte paashaas, geen drie honderd verstopte chocolade paaseieren en geen grote schare kinderen die daar joelend naar op zoek gaat. „De Mr. Breetveltspeeltuin blijft tot circa half mei gesloten. De veiligheid staat voorop. Het is nu onverantwoord de kinde ren toe te laten", zegt Schoonen. Volgens haar heeft dat niet al leen te maken met de bouw van het nieuwe dagverblijf, maar vooral ook met de in aanbouw zijnde appartementen in de Brauwstraat. „Op het pad naar de speeltuin staat nu een bouwkraan. Daar door is het om Arbo-redenen niet toegestaan toegang te veiie- De Mr. Breetveltspeeltuin in de Zierikzeese wijk Malta krijgt na jarenlang wachten een nieuw dagver blijf. foto Marijke Folkertsma nen en er veel mensen en kinde ren langs te laten trekken", zegt de voorzitter. Zij houdt zich graag aan de voorschriften, want veiligheid staat voorop bij het speeltuinbestuur. Als alles volgens plan verloopt, gaat die feestelijke seizoenopening nu er gens halverwege mei plaatsvin den, maar dan uiteraard zonder paashaas. Het bouwcomplex aan de zeven tien appartementen op de hoek van De Huijbertstraat en de Brauwstraat is onderdeel van een uitgebreid vernieuwingspro gramma van Zeeuwland in de wijk Malta. Het laatste en groot ste van de drie complexen uit dit programma betreft de bouw van zogeheten portiekwoningen aan De Jongestraat. De huidige flats daar worden pas in 2006 ge sloopt. (advertentie) MIDDELBURG - BREEWEG 17 TELEFOON 0118-613187 www.pietvoskamp.nl Gazelle suiniw/s

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 11