Meer vacatures en werklozen NU BIJ BLOKKER! Witte-fietsenplan in modern jasje Waddenzeerapport geeft eenzijdig beeld □DBI PHILIPS SENSEO 15 Aanval HZ laat Schutte koud Zeeuwse economie heeft het in 2003 niet slecht gedaan Bedreiging kl^E_N DARM Bromfiets taboe op fietspad Man betrapt met radarverklikker Nieuw waterbedrijf heet Evides Kamervragen over muskusratten zaterdag 3 april 2004 rfnnr Harmen van der Werf DEN HAAG - De Hogeschool Zeeland moet doen wat ze niet laten kan, vindt voorzitter G. Schutte van de commissie die financiële onrechtmatigheden in het hoger onderwijs heeft on derzocht. Hij is niet onder de in druk van de aanval die de HZ donderdag direct na de presenta tie van zijn rapport inzette. De aanval is de beste verdedi- ging", omschreef Schutte giste ren de actie van de Zeeuwse in stelling, die volgens zijn commis sie 11,8 miljoen euro aan de rijksoverheid moet terugbeta len. „Maar of dat een zinvolle aanval is, valt zeer te betwijfe len." Dat de Hogeschool Zee land zijn commissie en desnoods individuele commissieleden aan sprakelijk wil stellen, laat het oud-Kamerlid koud. „Wij heb ben ons werk gedaan en niet meer dan een advies gegeven aan staatssecretaris Nijs van On derwijs. Het is aan haar om een besluit te nemen. Als cle HZ iets wil bereiken, zal zij bij Nijs moe ten aankloppen." Schutte vindt dat het onderzoek van zijn commissie voldoende gemotiveerd aantoont dat de Ho geschool Zeeland over de schreef is gegaan, met name door buitenlandse, studenten voor bekostiging aan te melden, hoewel die hun studie volledig of grotendeels buiten Nederland volgden. „Wij hebben zorgvul dig gehandeld. De instelling heeft ook nog op onze eerste be vindingen gereageerd en die reactie hebben wij laten meewe gen in onze eindrapportage. Als leiding van de HZ zou ik daar se rieus kennis van nemen." Imago Het. zegt Schutte weinig dat de HZ vindt dat haar imago is be schadigd. „De Hogeschool Zee land had zich dit van tevoren moeten realiseren. Ik herhaal: Bezint eer u begint." Dat zijn commissie niet over één nacht ijs is gegaan, acht hij bewezen door de beoordeling van de komst van Chinese studenten naar Vlissingen. Schutte had het tijdens zijn persconferentie over 'het importeren van Chine zen'. „Maar wij hebben vastge steld dat de HZ in die casus con form de wet heeft gehandeld. Wij hebben de staatssecretaris geadviseerd alleen dat geld te rug te vorderen dat onrechtma tig is verkregen." Hnnr Jeffrey Kutterink GOES - Het aantal vacatures in Zeeland neemt toe. evenals de werkloosheid. Vergeleken met andere regio's heeft de Zeeuwse economie het goed gedaan. Al komt dat deels doordat bepaal de sectoren in Zeeland minder vertegenwoordigd zijn. Dat blijkt uit het rapport Wer ken in Zeeland 2003 van het Re gionaal Platform Arbeidsmarkt beleid Zeeland. Het aantal vacatures bijvoor beeld steeg het afgelopen jaar met 20 procent (2500 vacatures). De werkloosheid nam toe met 7,6 procent, signaleerde het CWI (het voormalige arbeidsbu reau). Voor de Zeeuwse werkge vers was bijna 40 procent van de openstaande vacatures moei lijk vervulbaar. Dat geldt vooral voor vacatures op mavo/vbo- en universitair niveau. Wel zijn er per bedrijfstak aan merkelijke verschillen. De indus trie bijvoorbeeld exporteert veel en is sterk afhankelijk van de Ontwikkelingen op de wereld markten. Ruim driekwart van :de omzet is afgelopen jaar geëx porteerd (landelijk 45 procent). De industrie heeft weliswaar meer (+1,4 procent) verkocht, maar verdiende minder geld (-0,5 procent tot 6,5 miljard eu ro) door dalende prijzen. Het 'aantal banen is met 1,7 procent ^afgenomen (landelijk 2,6 pro cent). De bouw - met name de Proef chipkaart bij nieuwe fietsvoetveer VLISSINGEN - Op het nieuwe fietsvoetveer tus sen Vlissingen en Breskens begint, als een van de eer ste plekken in Nederland, een proefproject met een OV-chipkaart. Met deze kaart kunnen passagiers van verschillende soorten openbaar vervoer gebruik maken. Met de proef heeft het fiets voetveer een primeur, zo liet manager J. van den Broek van de BBA gisteren weten. „Het is de kaart die in de plaats moet komen van bijvoorbeeld de strip penkaart. Met één kaart kan men dan gebruik ma ken van de trein, bus en boot." Niet alleen moet het gebruik van de chipkaart het betalen in het openbaar vervoer een stuk eenvoudi ger maken, ook is het de be doeling om zo het zwartrij den tegen te gaan en de so ciale veiligheid te vergro ten „Het zijn vooral de mensen die zonder geldig plaatsbewijs reizen, die in het openbaar vervoer voor de meeste overlast zorgen", aldus Van den Broek. De BBA-manager deed zijn uit spraken bij een proefvaart van de nieuwe veerboot Prinses Maxima. Vaste klanten van het veer en di verse genodigden waren op de boot voor een tochtje over de Westerschelde. Van af Vlissingen, waar de nieu we terminal wordt aange legd, koerste het schip vol le kracht richting Dishoek om daarna terug te keren. De nieuwe veerboten Prin ses Maxima en de Prins Willem Alexander worden vanaf 2 mei van dit jaar permanent ingezet. Maar de schepen varen al eerder. In de periode vanaf 9 april zal de BBA regelmatig een van de schepen inzetten als aanvulling op de bestaan de, dubbeldeks veerboten. Zaterdag 1 mei is er een open dag voor het publiek. Iedereen kan dan nog één keer - gratis - een tochtje maken op één van de oude veerboten. Zowel in Vlissin gen als Breskens kunnen de nieuwe veerboten wor den bezichtigd. kleine bedrijven - heeft de hard ste klappen gehad. Doordat min der woningen en kantoren wer den gebouwd, daalde het werk in 2003 met bijna zes procent. Dat de consument de hand op de knip houdt, voelt de detail handel. Die verkocht 1,5 pro cent minder producten. Vooral autobedrijven zagen de verko pen teruglopen. Toch steeg de omzet in de detailhandel met 0,5 procent naar ruim 2,3 mil jard euro. Fotografen, kappers, adviesbureaus en snackbars - of wel de dienstverlening - deden het relatief goed. Ze verdienden 1,3 procent meer geld. Opvallend is dat er in Zeeland meer mensen in de dienstverle ning aan het werk komen (+1,4 procent). Landelijk is dat met 1,2 procent gedaald. Dat heeft onder meer te maken met de slechte situatie in de iet-bedrij ven, een sector die in Zeeland minder is vertegenwoordigd. Het toerisme en de recreatie in Zeeland boeren goed. Door het mooie weer in 2003 en de onze kere economie hebben meer mensen hun vakantie dichter bij huis gehouden. Daarentegen hebben hotels en restaurants te maken met een teruglopende za kelijke markt. Ook is de consu ment prijsbewuster. Alles bij el kaar heeft het toerisme minder klanten gehad (-0,8 procent), maar door de gemiddelde prijs stijging van 2,6 procent hebben Zeeuwse ondernemers bijna twee procent meer verdiend. KAPELLE - Op het station in Kapelle heeft een dertienjarige jongen uit die plaats gistermid dag rond half vier onder bedrei ging geld af moeten geven aan een onbekende jongen. De dertienjarige jongen wilde bij een kaartautomaat een trein kaartje kopen toen hij werd aan gesproken door een onbekende jongen die geld van hem wilde hebben. Toen hij hier geen gehoor aan gaf, volgde een bedreiging. Daar op besloot de dertienjarige zijn geld, een paar euro, af te geven. De onbekende bedreiger draai de zich vervolgens om en liep weg in de richting van de Van de Biltlaan. De onbekende jongen was onge veer vijftien jaar en had een don kere huidskleur. Hij droeg op zijn hoofd een zwart hoofddoek je met daaroverheen een zwarte pet. Het beeld dat Zeeland vooral een agrarische provincie is met bijkomende werkgelegenheid in het toerisme, strookt niet met de werkelijkheid. Het meeste geld verdient de Zeeuwse industrie. De meeste banen biedt de han dels- en reparatiesector. Per regio zijn wel verschillen te zien. Zo is het aandeel van de agrarische sector in Midden- en Noord-Zeeland het grootst. De overheid en de recreatiesector la ten een grote concentratie zien op Walcheren. De industrie is vooral vertegenwoordigd in Zeeuws-Vlaanderen en op Wal cheren. En het onderwijs is ge concentreerd op Walcheren (Vlissingen, Middelburg) en Mid den-Zeeland (Goes). Het RPA waarschuwt dat Zee land sterker dan elders wordt ge confronteerd met vergrijzing en ontgroening. Doen Zeeuwse werkgevers niets, dan zijn vaca tures steeds moeilijker te vervul len. Met het project Grijs Groe ne Motor gaat het RPA dat on dernemers op het hart drukken, pagina W1t/m W8 dossier werk Gedeputeerde A. Poppelaars (rechts) bewonderde gisteren bij het NS-station in Vlissingen een opbergsysteem voor fietsen; de bestuurder opende een netwerk waarmee mensen op de ene plaats in Zeeland een rijwiel kunnen huren en hem op een andere plek weer kunnen inleve ren. foto Ruben Oreel door Ben Jansen MIDDELBURG - Excuses om geen gebruik te maken van de fiets gaan steeds minder op in Zeeland. Gedeputeerde A. Pop pelaars stelde gisteren een fiets- netwerk in gebruik, dat informa tietechnologie koppelt aan nieu we stallings- en verhuurmoge- lijkheden voor de fiets. Het werkt zo: een treinreiziger of een toerist reserveert via in ternet een huurfiets, haalt die op de ene plaats op, levert hem op een andere plek in en het exacte aantal uren dat de fiets is gebruikt, wordt verrekend door middel van automatische incas so. Het witte-fietsenplan in een modern jasje. En: nog nergens in Europa vertoond. Het fietsnetwerk, bedacht door het Zeeuws Coördinatiepunt Fiets, heeft voorlopig nog een de monstra tieschaal. Drie stallings systemen zijn in het netwerk op genomen. Bij het NS-station en de steiger van het fietsvoetveer in Vlissingen staat de Bike Tree, waarin fietsen hoog - buiten het bereik van dieven en vandalen - en droog kunnen worden opge- COR DE JONGE borgen. Op het Walplein in Mid delburg is de Velominck neerge zet, een fietsopbergsysteem dat hier in een container is inge bouwd, maar dat bijvoorbeeld ook ondergronds is toe te pas sen. Op het Abdijplein, even eens in Middelburg, staan ver der enkele OV-fietskluizen. Alle drie systemen hebben gemeen dat ze onbemand kunnen wer ken en op afstand kunnen wor den beheerd. Via de computer zijn ze met elkaar verbonden. Pasje Met behulp van een pasje (nu de NS- en de OV-fietspas; straks misschien ook een speciale Zeeuwse mobiliteitspas) identifi ceert de gebruiker zich en kan een fiets worden afgehaald en el ders weer worden afgeleverd. Het bijzondere van het Zeeuwse netwerk is dat verschillende sys temen worden gecombineerd, waardoor ze elkaar versterken. Verondersteld wordt dat het ge mak waarmee een fiets kan wor den gehuurd of de eigen fiets vei lig kan worden opgeborgen, er toe bijdraagt dat het rijwiel meer wordt gebruikt voor woon-werk en recreatief ver keer. Poppelaars was enthousiast over de mogelijkheden die het fietsnetwerk biedt. De bedoe ling van de opstellingen in Vlis singen en Middelburg is dat bij voorbeeld gemeenten en recrea- tiebedrijven er kennis van ne men en erop aanhaken. Bijdrage Volgens Poppelaars heeft Sluis al belangstelling getoond, waar door het mogelijk lijkt aan weerszijden van het fietsvoet veer een geautomatiseerde stal ling- en verhuurplek beschik baar te hebben. Er zijn ook idee ën om het Veerse Meer-gebied bi] het netwerk te betrekken. Om belangstellenden over de streep te halen, stelt Poppelaars de eerste vijf deelnemers een bij drage van de provincie in het vooruitzicht. MIDDELBURG - Waar het kan moet de bromfiets van de fietspaden in Zeeland verdwijnen. Gedeputeerde A. Pop pelaars wil de mogelijkheden daarvoor laten onderzoe ken. Het onderzoek strekt zich uit tot alle vrijliggende fietspaden die cle provincie beheert. Poppelaars is in zijn voornemen extra gesterkt door een fietstochtje dat hij donderdag over het Jaagpad van Mid delburg naar Vlissingen heeft gemaakt. Het dagelijks pro vinciebestuur was al van plan deze route gesloten te ver klaren voor bromfietsers, maar na zijn persoonlijke erva ringen is Poppelaars helemaal overtuigd van de noodzaak van deze maatregel. „Als je het gedrag van veel bromfiet sers daar ziet, is er maar één conclusie: het Jaagpad moet zo snel mogelijk alleen voor fietsers worden bestemd." Bij de vraag of een fietspad gesloten kan worden verklaard voor bromfietsers, zal worden beoordeeld of voor deze snellere weggebruikers een andere route beschikbaar is. VLISSINGEN - De politie heeft gisterochtend de radar verklikker van een 29-jarige Vlissinger in beslag geno men. De man werd iets na half tien in de Paul Kruger- straat gecontroleerd. MIDDELBURG - Delta Water en Waterbedrijf Europoort gaan verder onder de naam Evides. Dat werd gisteren be kend, nadat de directeuren H. de Kraa en G. Vogelesang gisteren de fusieovereenkomst ondertekenden in Helle- voetsluis. Evides heeft ongeveer een miljoen aangesloten huishoudens in Zeeland en het zuidelijk deel van Zuid-Holland. Daarmee is het een van de grootste water bedrijven van Nederland. Verder is het volgens de organi satie de grootste leverancier van industriewater en water- gerelateerde diensten voor de industrie in het noordwes ten van Europa. In Evides wil het bedrijf de vanzelfspre kende beschikbaarheid (evident) van goed drinkwater als eerste levensbehoefte (vie) tot uitdrukking brengen. Evides is volledig in handen van de lokale gemeentelijke en provinciale overheden. Het bedrijf verzorgt de dienst verlening vanuit lokale vestigingen. Het hoofdkantoor is vooralsnog gevestigd in Rotterdam. DEN HAAG - Het Tweede-Kamerlid J. Geluk (WD) wil weten of de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat vindt dat muskusratten ongestoord gangen kunnen gra ven in dijken met als gevolg grote kansen op overstromin gen. Dat kan vooral doordat een verkeerde uitleg van de Flora- en faunawet tot problemen leidt bij de bestrijding van die dieren, aldus de liberaal. Ook vraagt hij aan de staatssecretaris of ze op de hoogte is van het feit dat de bestrijding van muskusratten niet volgens wens verloopt op de Zeeuwse eilanden. Tevens hoort hij graag van haar of ze, net als waterschap Zeeuw se Eilanden, van mening is dat de situatie in Midden- en Noord-Zeeland ernstig is en of er een hardere aanpak komt, omdat die knaagdieren volgens hem grote schade veroorzaken aan oevers en gewassen. Waddenzee kunnen hebben, om dat er genoeg zand en slib uit de Noordzee wordt 'aangezogen'. De Waddenzee is dus voldoende dynamisch om de effecten van bodemdaling op te vangen, ter wijl dat volgens de commissie voor visserijactiviteiten niet geldt." De adviesgroep Waddenzeebe leid stelt voor dat kokkel- en mosselvissers in zeven jaar volle dig moeten omschakelen naar een nieuwe werkwijze. De mos selsector mag dan geen mossel zaad meer van de bodem vissen, zoals al vele tientallen jaren ge beurt. Zij moet mosselbroed gaan inwinnen in het water, aan touwen en netten. De kokkelsec tor moet kokkels gaan kweken. „Zeven jaar is veel te kort", oor deelt Smaal. „Voordat een ver nieuwing toepasbaar is, zijn veel proeven nodig." Hij hoopt dat het rapport van de Wadden commissie in elk geval één posi tief effect heeft: dat er meer ruimte komt voor experimen ten. „Maar het invangen van mosselzaad kan de mosselzaad visserij nooit volledig vervan gen. Dat is een illusie." door Harmen van der Werf YERSEKE - De adviesgroep Waddenzeebeleid die deze week haar rapport uitbracht, schetst een oneerlijk beeld van de mos sel- en kokkelvisserij, vindt A. Smaal, hoofd van het Centrum voor Schelpdieronderzoek (CSO) in Yerseke. Smaal heeft meegewerkt aan de evaluatie van het sinds 1993 ge voerde schelpdiervisserijbeleid die na jarenlang onderzoek eind vorig jaar uitkwam. Uit die eva luatie heeft de adviesgroep Wad denzeebeleid naar zijn mening alleen de voor de sector negatie ve resultaten opgepikt. „Dat het aantal scholeksters in de voor visserij gesloten gebie den is gedaald en in de open ge bieden is gegroeid, wordt niet vermeld. Maar er wordt wel aan gegeven dat scholeksters in de open gebieden een slechtere con ditie hebben." Het is Smaal opgevallen dat te gelijkertijd de effecten van gas winning worden gebagatelli seerd. „De bodemdaling die gas winning veroorzaakt, zou de (Advertentie) Diverse kleuren Adviesprijs.#? Senseo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 71