Meer vacatures en werklozen
NU BIJ BLOKKER!
Witte-fietsenplan in modern jasje
Waddenzeerapport
geeft eenzijdig beeld
□DBI
PHILIPS
SENSEO
15
Aanval HZ laat Schutte koud
Zeeuwse economie heeft het in 2003 niet slecht gedaan
Bedreiging
kl^E_N DARM
Bromfiets taboe op fietspad
Man betrapt met radarverklikker
Nieuw waterbedrijf heet Evides
Kamervragen over muskusratten
zaterdag 3 april 2004
rfnnr Harmen van der Werf
DEN HAAG - De Hogeschool
Zeeland moet doen wat ze niet
laten kan, vindt voorzitter
G. Schutte van de commissie die
financiële onrechtmatigheden
in het hoger onderwijs heeft on
derzocht. Hij is niet onder de in
druk van de aanval die de HZ
donderdag direct na de presenta
tie van zijn rapport inzette.
De aanval is de beste verdedi-
ging", omschreef Schutte giste
ren de actie van de Zeeuwse in
stelling, die volgens zijn commis
sie 11,8 miljoen euro aan de
rijksoverheid moet terugbeta
len. „Maar of dat een zinvolle
aanval is, valt zeer te betwijfe
len." Dat de Hogeschool Zee
land zijn commissie en desnoods
individuele commissieleden aan
sprakelijk wil stellen, laat het
oud-Kamerlid koud. „Wij heb
ben ons werk gedaan en niet
meer dan een advies gegeven
aan staatssecretaris Nijs van On
derwijs. Het is aan haar om een
besluit te nemen. Als cle HZ iets
wil bereiken, zal zij bij Nijs moe
ten aankloppen."
Schutte vindt dat het onderzoek
van zijn commissie voldoende
gemotiveerd aantoont dat de Ho
geschool Zeeland over de
schreef is gegaan, met name
door buitenlandse, studenten
voor bekostiging aan te melden,
hoewel die hun studie volledig
of grotendeels buiten Nederland
volgden. „Wij hebben zorgvul
dig gehandeld. De instelling
heeft ook nog op onze eerste be
vindingen gereageerd en die
reactie hebben wij laten meewe
gen in onze eindrapportage. Als
leiding van de HZ zou ik daar se
rieus kennis van nemen."
Imago
Het. zegt Schutte weinig dat de
HZ vindt dat haar imago is be
schadigd. „De Hogeschool Zee
land had zich dit van tevoren
moeten realiseren. Ik herhaal:
Bezint eer u begint." Dat zijn
commissie niet over één nacht
ijs is gegaan, acht hij bewezen
door de beoordeling van de
komst van Chinese studenten
naar Vlissingen. Schutte had
het tijdens zijn persconferentie
over 'het importeren van Chine
zen'. „Maar wij hebben vastge
steld dat de HZ in die casus con
form de wet heeft gehandeld.
Wij hebben de staatssecretaris
geadviseerd alleen dat geld te
rug te vorderen dat onrechtma
tig is verkregen."
Hnnr Jeffrey Kutterink
GOES - Het aantal vacatures in
Zeeland neemt toe. evenals de
werkloosheid. Vergeleken met
andere regio's heeft de Zeeuwse
economie het goed gedaan. Al
komt dat deels doordat bepaal
de sectoren in Zeeland minder
vertegenwoordigd zijn.
Dat blijkt uit het rapport Wer
ken in Zeeland 2003 van het Re
gionaal Platform Arbeidsmarkt
beleid Zeeland.
Het aantal vacatures bijvoor
beeld steeg het afgelopen jaar
met 20 procent (2500 vacatures).
De werkloosheid nam toe met
7,6 procent, signaleerde het
CWI (het voormalige arbeidsbu
reau). Voor de Zeeuwse werkge
vers was bijna 40 procent van
de openstaande vacatures moei
lijk vervulbaar. Dat geldt vooral
voor vacatures op mavo/vbo- en
universitair niveau.
Wel zijn er per bedrijfstak aan
merkelijke verschillen. De indus
trie bijvoorbeeld exporteert veel
en is sterk afhankelijk van de
Ontwikkelingen op de wereld
markten. Ruim driekwart van
:de omzet is afgelopen jaar geëx
porteerd (landelijk 45 procent).
De industrie heeft weliswaar
meer (+1,4 procent) verkocht,
maar verdiende minder geld
(-0,5 procent tot 6,5 miljard eu
ro) door dalende prijzen. Het
'aantal banen is met 1,7 procent
^afgenomen (landelijk 2,6 pro
cent). De bouw - met name de
Proef chipkaart
bij nieuwe
fietsvoetveer
VLISSINGEN - Op het
nieuwe fietsvoetveer tus
sen Vlissingen en Breskens
begint, als een van de eer
ste plekken in Nederland,
een proefproject met een
OV-chipkaart. Met deze
kaart kunnen passagiers
van verschillende soorten
openbaar vervoer gebruik
maken.
Met de proef heeft het fiets
voetveer een primeur, zo
liet manager J. van den
Broek van de BBA gisteren
weten. „Het is de kaart die
in de plaats moet komen
van bijvoorbeeld de strip
penkaart. Met één kaart
kan men dan gebruik ma
ken van de trein, bus en
boot." Niet alleen moet het
gebruik van de chipkaart
het betalen in het openbaar
vervoer een stuk eenvoudi
ger maken, ook is het de be
doeling om zo het zwartrij
den tegen te gaan en de so
ciale veiligheid te vergro
ten „Het zijn vooral de
mensen die zonder geldig
plaatsbewijs reizen, die in
het openbaar vervoer voor
de meeste overlast zorgen",
aldus Van den Broek. De
BBA-manager deed zijn uit
spraken bij een proefvaart
van de nieuwe veerboot
Prinses Maxima. Vaste
klanten van het veer en di
verse genodigden waren op
de boot voor een tochtje
over de Westerschelde. Van
af Vlissingen, waar de nieu
we terminal wordt aange
legd, koerste het schip vol
le kracht richting Dishoek
om daarna terug te keren.
De nieuwe veerboten Prin
ses Maxima en de Prins
Willem Alexander worden
vanaf 2 mei van dit jaar
permanent ingezet. Maar
de schepen varen al eerder.
In de periode vanaf 9 april
zal de BBA regelmatig een
van de schepen inzetten als
aanvulling op de bestaan
de, dubbeldeks veerboten.
Zaterdag 1 mei is er een
open dag voor het publiek.
Iedereen kan dan nog één
keer - gratis - een tochtje
maken op één van de oude
veerboten. Zowel in Vlissin
gen als Breskens kunnen
de nieuwe veerboten wor
den bezichtigd.
kleine bedrijven - heeft de hard
ste klappen gehad. Doordat min
der woningen en kantoren wer
den gebouwd, daalde het werk
in 2003 met bijna zes procent.
Dat de consument de hand op
de knip houdt, voelt de detail
handel. Die verkocht 1,5 pro
cent minder producten. Vooral
autobedrijven zagen de verko
pen teruglopen. Toch steeg de
omzet in de detailhandel met
0,5 procent naar ruim 2,3 mil
jard euro. Fotografen, kappers,
adviesbureaus en snackbars - of
wel de dienstverlening - deden
het relatief goed. Ze verdienden
1,3 procent meer geld.
Opvallend is dat er in Zeeland
meer mensen in de dienstverle
ning aan het werk komen (+1,4
procent). Landelijk is dat met
1,2 procent gedaald. Dat heeft
onder meer te maken met de
slechte situatie in de iet-bedrij
ven, een sector die in Zeeland
minder is vertegenwoordigd.
Het toerisme en de recreatie in
Zeeland boeren goed. Door het
mooie weer in 2003 en de onze
kere economie hebben meer
mensen hun vakantie dichter bij
huis gehouden. Daarentegen
hebben hotels en restaurants te
maken met een teruglopende za
kelijke markt. Ook is de consu
ment prijsbewuster. Alles bij el
kaar heeft het toerisme minder
klanten gehad (-0,8 procent),
maar door de gemiddelde prijs
stijging van 2,6 procent hebben
Zeeuwse ondernemers bijna
twee procent meer verdiend.
KAPELLE - Op het station in
Kapelle heeft een dertienjarige
jongen uit die plaats gistermid
dag rond half vier onder bedrei
ging geld af moeten geven aan
een onbekende jongen.
De dertienjarige jongen wilde
bij een kaartautomaat een trein
kaartje kopen toen hij werd aan
gesproken door een onbekende
jongen die geld van hem wilde
hebben.
Toen hij hier geen gehoor aan
gaf, volgde een bedreiging. Daar
op besloot de dertienjarige zijn
geld, een paar euro, af te geven.
De onbekende bedreiger draai
de zich vervolgens om en liep
weg in de richting van de Van
de Biltlaan.
De onbekende jongen was onge
veer vijftien jaar en had een don
kere huidskleur. Hij droeg op
zijn hoofd een zwart hoofddoek
je met daaroverheen een zwarte
pet.
Het beeld dat Zeeland vooral
een agrarische provincie is met
bijkomende werkgelegenheid in
het toerisme, strookt niet met de
werkelijkheid. Het meeste geld
verdient de Zeeuwse industrie.
De meeste banen biedt de han
dels- en reparatiesector.
Per regio zijn wel verschillen te
zien. Zo is het aandeel van de
agrarische sector in Midden- en
Noord-Zeeland het grootst. De
overheid en de recreatiesector la
ten een grote concentratie zien
op Walcheren. De industrie is
vooral vertegenwoordigd in
Zeeuws-Vlaanderen en op Wal
cheren. En het onderwijs is ge
concentreerd op Walcheren
(Vlissingen, Middelburg) en Mid
den-Zeeland (Goes).
Het RPA waarschuwt dat Zee
land sterker dan elders wordt ge
confronteerd met vergrijzing en
ontgroening. Doen Zeeuwse
werkgevers niets, dan zijn vaca
tures steeds moeilijker te vervul
len. Met het project Grijs Groe
ne Motor gaat het RPA dat on
dernemers op het hart drukken,
pagina W1t/m W8
dossier werk
Gedeputeerde A. Poppelaars (rechts) bewonderde gisteren bij het NS-station in Vlissingen een opbergsysteem voor fietsen; de bestuurder
opende een netwerk waarmee mensen op de ene plaats in Zeeland een rijwiel kunnen huren en hem op een andere plek weer kunnen inleve
ren. foto Ruben Oreel
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Excuses om
geen gebruik te maken van de
fiets gaan steeds minder op in
Zeeland. Gedeputeerde A. Pop
pelaars stelde gisteren een fiets-
netwerk in gebruik, dat informa
tietechnologie koppelt aan nieu
we stallings- en verhuurmoge-
lijkheden voor de fiets.
Het werkt zo: een treinreiziger
of een toerist reserveert via in
ternet een huurfiets, haalt die
op de ene plaats op, levert hem
op een andere plek in en het
exacte aantal uren dat de fiets is
gebruikt, wordt verrekend door
middel van automatische incas
so. Het witte-fietsenplan in een
modern jasje. En: nog nergens
in Europa vertoond.
Het fietsnetwerk, bedacht door
het Zeeuws Coördinatiepunt
Fiets, heeft voorlopig nog een de
monstra tieschaal. Drie stallings
systemen zijn in het netwerk op
genomen. Bij het NS-station en
de steiger van het fietsvoetveer
in Vlissingen staat de Bike Tree,
waarin fietsen hoog - buiten het
bereik van dieven en vandalen -
en droog kunnen worden opge-
COR DE JONGE
borgen. Op het Walplein in Mid
delburg is de Velominck neerge
zet, een fietsopbergsysteem dat
hier in een container is inge
bouwd, maar dat bijvoorbeeld
ook ondergronds is toe te pas
sen. Op het Abdijplein, even
eens in Middelburg, staan ver
der enkele OV-fietskluizen. Alle
drie systemen hebben gemeen
dat ze onbemand kunnen wer
ken en op afstand kunnen wor
den beheerd. Via de computer
zijn ze met elkaar verbonden.
Pasje
Met behulp van een pasje (nu de
NS- en de OV-fietspas; straks
misschien ook een speciale
Zeeuwse mobiliteitspas) identifi
ceert de gebruiker zich en kan
een fiets worden afgehaald en el
ders weer worden afgeleverd.
Het bijzondere van het Zeeuwse
netwerk is dat verschillende sys
temen worden gecombineerd,
waardoor ze elkaar versterken.
Verondersteld wordt dat het ge
mak waarmee een fiets kan wor
den gehuurd of de eigen fiets vei
lig kan worden opgeborgen, er
toe bijdraagt dat het rijwiel
meer wordt gebruikt voor
woon-werk en recreatief ver
keer.
Poppelaars was enthousiast
over de mogelijkheden die het
fietsnetwerk biedt. De bedoe
ling van de opstellingen in Vlis
singen en Middelburg is dat bij
voorbeeld gemeenten en recrea-
tiebedrijven er kennis van ne
men en erop aanhaken.
Bijdrage
Volgens Poppelaars heeft Sluis
al belangstelling getoond, waar
door het mogelijk lijkt aan
weerszijden van het fietsvoet
veer een geautomatiseerde stal
ling- en verhuurplek beschik
baar te hebben. Er zijn ook idee
ën om het Veerse Meer-gebied
bi] het netwerk te betrekken.
Om belangstellenden over de
streep te halen, stelt Poppelaars
de eerste vijf deelnemers een bij
drage van de provincie in het
vooruitzicht.
MIDDELBURG - Waar het kan moet de bromfiets van de
fietspaden in Zeeland verdwijnen. Gedeputeerde A. Pop
pelaars wil de mogelijkheden daarvoor laten onderzoe
ken. Het onderzoek strekt zich uit tot alle vrijliggende
fietspaden die cle provincie beheert.
Poppelaars is in zijn voornemen extra gesterkt door een
fietstochtje dat hij donderdag over het Jaagpad van Mid
delburg naar Vlissingen heeft gemaakt. Het dagelijks pro
vinciebestuur was al van plan deze route gesloten te ver
klaren voor bromfietsers, maar na zijn persoonlijke erva
ringen is Poppelaars helemaal overtuigd van de noodzaak
van deze maatregel. „Als je het gedrag van veel bromfiet
sers daar ziet, is er maar één conclusie: het Jaagpad moet
zo snel mogelijk alleen voor fietsers worden bestemd." Bij
de vraag of een fietspad gesloten kan worden verklaard
voor bromfietsers, zal worden beoordeeld of voor deze
snellere weggebruikers een andere route beschikbaar is.
VLISSINGEN - De politie heeft gisterochtend de radar
verklikker van een 29-jarige Vlissinger in beslag geno
men. De man werd iets na half tien in de Paul Kruger-
straat gecontroleerd.
MIDDELBURG - Delta Water en Waterbedrijf Europoort
gaan verder onder de naam Evides. Dat werd gisteren be
kend, nadat de directeuren H. de Kraa en G. Vogelesang
gisteren de fusieovereenkomst ondertekenden in Helle-
voetsluis. Evides heeft ongeveer een miljoen aangesloten
huishoudens in Zeeland en het zuidelijk deel van
Zuid-Holland. Daarmee is het een van de grootste water
bedrijven van Nederland. Verder is het volgens de organi
satie de grootste leverancier van industriewater en water-
gerelateerde diensten voor de industrie in het noordwes
ten van Europa. In Evides wil het bedrijf de vanzelfspre
kende beschikbaarheid (evident) van goed drinkwater als
eerste levensbehoefte (vie) tot uitdrukking brengen.
Evides is volledig in handen van de lokale gemeentelijke
en provinciale overheden. Het bedrijf verzorgt de dienst
verlening vanuit lokale vestigingen. Het hoofdkantoor is
vooralsnog gevestigd in Rotterdam.
DEN HAAG - Het Tweede-Kamerlid J. Geluk (WD) wil
weten of de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
vindt dat muskusratten ongestoord gangen kunnen gra
ven in dijken met als gevolg grote kansen op overstromin
gen. Dat kan vooral doordat een verkeerde uitleg van de
Flora- en faunawet tot problemen leidt bij de bestrijding
van die dieren, aldus de liberaal.
Ook vraagt hij aan de staatssecretaris of ze op de hoogte
is van het feit dat de bestrijding van muskusratten niet
volgens wens verloopt op de Zeeuwse eilanden. Tevens
hoort hij graag van haar of ze, net als waterschap Zeeuw
se Eilanden, van mening is dat de situatie in Midden- en
Noord-Zeeland ernstig is en of er een hardere aanpak
komt, omdat die knaagdieren volgens hem grote schade
veroorzaken aan oevers en gewassen.
Waddenzee kunnen hebben, om
dat er genoeg zand en slib uit de
Noordzee wordt 'aangezogen'.
De Waddenzee is dus voldoende
dynamisch om de effecten van
bodemdaling op te vangen, ter
wijl dat volgens de commissie
voor visserijactiviteiten niet
geldt."
De adviesgroep Waddenzeebe
leid stelt voor dat kokkel- en
mosselvissers in zeven jaar volle
dig moeten omschakelen naar
een nieuwe werkwijze. De mos
selsector mag dan geen mossel
zaad meer van de bodem vissen,
zoals al vele tientallen jaren ge
beurt. Zij moet mosselbroed
gaan inwinnen in het water, aan
touwen en netten. De kokkelsec
tor moet kokkels gaan kweken.
„Zeven jaar is veel te kort", oor
deelt Smaal. „Voordat een ver
nieuwing toepasbaar is, zijn
veel proeven nodig." Hij hoopt
dat het rapport van de Wadden
commissie in elk geval één posi
tief effect heeft: dat er meer
ruimte komt voor experimen
ten. „Maar het invangen van
mosselzaad kan de mosselzaad
visserij nooit volledig vervan
gen. Dat is een illusie."
door Harmen van der Werf
YERSEKE - De adviesgroep
Waddenzeebeleid die deze week
haar rapport uitbracht, schetst
een oneerlijk beeld van de mos
sel- en kokkelvisserij, vindt A.
Smaal, hoofd van het Centrum
voor Schelpdieronderzoek
(CSO) in Yerseke.
Smaal heeft meegewerkt aan de
evaluatie van het sinds 1993 ge
voerde schelpdiervisserijbeleid
die na jarenlang onderzoek eind
vorig jaar uitkwam. Uit die eva
luatie heeft de adviesgroep Wad
denzeebeleid naar zijn mening
alleen de voor de sector negatie
ve resultaten opgepikt.
„Dat het aantal scholeksters in
de voor visserij gesloten gebie
den is gedaald en in de open ge
bieden is gegroeid, wordt niet
vermeld. Maar er wordt wel aan
gegeven dat scholeksters in de
open gebieden een slechtere con
ditie hebben."
Het is Smaal opgevallen dat te
gelijkertijd de effecten van gas
winning worden gebagatelli
seerd. „De bodemdaling die gas
winning veroorzaakt, zou de
(Advertentie)
Diverse kleuren
Adviesprijs.#?
Senseo