Camera kijkt mee in Corolla Verso ZC MX-5, klassieker onder tweezittertjes Cadillac slaat vleugels in Europa opnieuw uit Vraag antwoord Ford ziet de nieuwkomers in het belangrijke C-seg- ment met lede ogen aan. Want het merk heeft dit jaar geen nieuwe modellen te bidden en het duurt ook nog tot begin 2005 voor er een nieuwe Focus komt die weerwoord kan bieden aan de nieuwe VW Golf en Opel Astra. Om de Focus bij de tijd en in het blikveld te hou den wordt hij als 1.6 in Futura-kledij verkocht voor 18.295 euro, precies tussen de equivalenten van Golf en Astra in. Inclusief lichtmetalen wielen, automatische air co, navigatiesysteem met cd-wisselaar en zelfs lederen bekleding. Van Tom Boudewijns verschenen al meer boekjes met toertochten voor motor- en autorijders. Er is nu een zesde editie voor autoritten door Nederland, het grensgebied met Duitsland en België. In het boekje Auto Toertochten zijn 200 gemarkeerde tochten opgeno men; tochten die ook via een navigatiesysteem gereden kunnen worden. De zevende editie van Motor Toertoch ten van dezelfde auteur biedt tien tochten van elk 200 km. lengte, en dat is een leuke afstand voor een enthou siaste motorrijder. Beide boekjes kosten 13 euro per stuk. Ford heeft twee nieuwe motoren en een nieuwe trans missie met zes versnellingen voor de Transit. De 2.4/137 pk en de 2.4/115 pk TDdi Duratorq-motoren voor de Transit vervangen de huidige dieselmotor. De com mon rail turbodiesel met 137 pk heeft een koppel van 375 Nm. De tweede met 285 Nm is meer bedoeld voor lo kale leverroutes en lange afstanden. De schoonste auto van Nederland is de Toyota Prius. En de vuilste is de Mitsubishi Pajero 2.5 TD. De Duitse Anwb-equivalent Adac heeft een emissietest on der 112 auto's uitgevoerd, waarbij de geteste auto's be oordeeld werden op hun algemene emissiewaarde (kool monoxide, koolwaterstoffen, stikstofoxiden en roetdeel tjes) en op hun C02-uitstoot De hoogste score van vijf sterren was voor geen enkele auto weggelegd. De hybri de Toyota Prius kreeg vier sterren, gevolgd door de twee de hybride die in Nederland te koop is, de Honda Civic IMA. De Toyota Avensis 2.0 DCAT komt als schoonste diesel uit de test en behaalt ook vier sterren. vrijdag 2 april 2004 27 Heeft het nu wel of geen zin om de auto eerst even wam te laten draaien alvorens weg te rijden? Bovag-woordvoerder Mark van Dansik: „Het is perti nente onzin om de auto eerst stationair te laten draaien zodat deze warm kan worden. Direct wegrijden warmt de motor namelijk vele malen sneller op, kost minder benzine en is ook nog eens beter voor het milieu. Dit geldt niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor oc casions. Wellicht stamt het idee van stationair warm- draaien uit vroeger tijden, toen de olie in auto's nog zo dik was als stroop. De laatste decennia zijn de motoren en de olie echter zo verbeterd dat dit echt niet meer no dig is." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek auto Vetste Zafira heet Juno In Disney World Florida heeft General Motors een kind vriendelijke variant op de Opel Zafira gepresenteerd. Hij heet GM Juno en ziet er uit als elke Zafira. Maar daar bij heeft hij een extra instaptreetje voor de kleinste rei zigers, zes stoelen, monitoren waardoor ouders en kin deren elkaar voortdurend kunnen zien, knopjes waar mee de kleine zelf licht en temperatuur kan regelen en ramen die verduisterd kunnen worden voor het middag dutje. Natuurlijk heeft de Juno spelcomputers en een dvd-speler met voor iedere inzittende afzonderlijk ge luid aan boord. Dikke order Mercedes Inalfa Roof Systems, producent van autodaksystemen uit Venray, heeft voor de nieuwe Mercedes C-klasse modellen een grote order geboekt. Vanaf 2007 gaat Inal fa schuif- en panoramadaken leveren voor dat model. Het bedrijf leverde al schuifdaken voor de Mercedes S- klasse, voor BMW en Citroen. MC wordt 80 De eerste MG. MG maakte tachtig jaar geleden zijn eerste auto, de vierzits Sports 14/28. De naam MG stond voor Mor ris Garages. Want de baas van Morris begon in 1924 met aangepaste, snellere Morris-modellen, die voortaan MG heetten. In 1933 won een MG K3 de Mille Miglia, de eer ste keer dat een niet-ltaliaans merk de befaamde rally won. Tegenwoordig is MG ondergebracht bij Rover. Het merk start dit jaar met de levering van de exotische MG XPower SV. Ford Focus in Futura-kledij Toeren met auto en motor Sterkere diesel Schone sterren Volgende week in Auto Kennismaking met Audi A6 De nieuwe Skoda Octavia Smover: fiets met variomatic Iet vorige model heeft het hier maar een aar jaar volgehouden. Maar dat kwam om- lat hij gebaseerd was op de Corolla die in Ja- lan al langer meeliep. Kwaliteit is belangrijk lij Toyota. Maar de laatste jaren krijgt ook lesign prioriteit. (oor Rien van der Steen Corolla Verso borduurt voort op het credo van Toyota dat de Co rolla 's werelds best verkochte auto is. De Ver so opent frontaal de aanval op auto's als de zevenzits Opel Za fira en de VW Touran, biedt vijf of zeven zitpleklcen en is ontworpen in het Zuid-Franse designcentrum van Toyota. Ge bouwd wordt hij in Turkije. De Verso staat op een totaal nieuwe, 13 cm. langere bodem plaat en achter gebruikt Toyota een torsieas voor de ophan ging. De drie stoelen op de tweede zitrij kunnen volledig in de vloer weggeklapt worden. Wie er achterin ook twee be steld heeft (achteraf kan dat niet meer) kan die ook met een paar eenvoudige handelingen volledig wegvouwen. Mooi, dan hoeven ze tenminste niet uit genomen te worden om een vlakke laadvloer te krijgen. Van die stoeltjes achterin moet u zich vooral niet te veel voor stellen, want de zittinkjes zijn KENNISMAKING akelig dun. De midi-mpv is wat groter dan de eerste generatie van de Corolla Verso en heeft een werkelijk prachtig en prak tisch interieur met vooral voor in goede stoelen. Hij stuurt ta melijk strak, maar de 1.6 mo tor gedraagt zich nogal gehorig en de 1.8 zou wat meer trek kracht aan de dag kunnen leg gen. Wanneer de auto in mei te koop komt, is er ook een Euro pese primeur: een cameraatje dat om de hoek kan kijken. Het zit voorin de grille en biedt De Europese primeur, een cameraatje in de grill. uitzicht op lastige hoeken en uitritten. Ook op kruisingen biedt het scherm in de auto zicht op verkeer van links en rechts. De camera 'kijkt' over een af stand van een meter of twintig, zodat een geoefende bestuur der een fietser, auto of motor aan ziet komen voor hij de on overzichtelijke situatie inrijdt. Het systeem is alleen leverbaar met dvd-navigatie en parkeer- hulpcamera aan de achterkant en dat kost dan compleet niet minder dan 3.690 euro. Toyota wil per jaar 100.000 Co rolla's Verso bouwen. In Neder land hopen ze er in 2004 5.500 stuks te verkopen. De nieuwe Corolla Verso heeft standaard negen airbags te bie den, waarvan eentje voor het kniegewricht van de bestuur der. Verder zit er een radio/cd in en een keycard met start- knop. Geen contactsleutel meer nodig dus. De 1 6/110 pk kost 22.290 euro. Twee stoeltjes achterin kosten 800 euro extra. Verder verkrijgbaar als 1 8/129 pk. en een 27.350 euro kostende 2.0 D-4D/116 pk. diesel met een flinke trekkracht van 280 Nm Bagageruim biedt met vijf stoelen 397 liter, met zeven zitplaatsen 63 liter. Met alle stoelen plat 1.563 liter. let is de laatste facelift die het vijftien jaar mde model meemaakt. Volgend jaar komt de lieuwe MX-5 van Mazda. De meest aaibare en neest verkochte roadster op aarde. )oor Rien van der Steen d in 1982 kwam Mazda erach- er dat een klein sportwagentje en grote hit zou kunnen wor- len, vooral in de VS. Er kwam en Amerikaanse autojourna- ist aan te pas die de Mazda-top en schetsje voorhield hoe een •pen sportkarretje eruit zou lunnen zien. Technisch direc- eur Yamamoto vond het bril lat. Hij keek naar een Tri- imph Spitfire, een MG B en en Lotus Elan. En van die laat- te erfde de MX-5 de meeste ei genschappen. let werd een piepklein, haast nepen sportautootje, dat ata in de VS genoemd werd. Roadster in Japan en hier MX-5. In 1989 verscheen hij voor het eerst. Met klaplampen, want dat was toen nog hevig in de mode. De MX-5 begon met een bescheiden 1.6/110 pk-motor- tje. In 1990 kwam er een (En gelse) turboversie met 150 pk. En in 1997 werd het tijd voor een 1.8 met 140 pk. Maar ver anderen deed Mazda niet veel. Ze keken in Hiroshima wel link uit. Het neusje verloor in 1997 de klaplampen, maar dat was het wel, op een nieuw de sign van de buitenspiegels en de achterlichten na. En nu, in 2004, waakt Mazda bij het 15-jarig bestaan ervoor weer niet te veel te wijzigen. De MX-5 heeft het als knusse open sportautootje ook in Europa tot klassieker geschopt. Een windblokker achter de stoeltjes, nieuwe wielen en een fraaie zilverkleurige midden console. Dat is het dan wel. Hij is te koop voor 29.595 (als 1.6) of 33.745 euro (als 1.8). Dat be tekent mooi, dat de prijs tot het nieuwe model in 2005 ook niet gewijzigd wordt. MX-5: de alles-blijft-bij-hetzelfde-show. Icoon Het amper vier meter lange karretje met zijn kleine canvas topje en zijn wat rauw lopende viercilindertje werd vooral een hit vanwege zijn lage voertuig gewicht van amper duizend kilo en zijn achterwielaan drijving. Achterin konden altijd maar krap twee koffer tjes. maar die knusheid van zowel passagiers- als kof ferruimte werden karakteris tiek voor het tweezittertje. In december 1993 leverde Maz da de 300.000ste MX-5 af. En het succes hield niet meer op. Het aaibare sportrakkertje was een icoon geworden van sim pel en betaalbaar open rijple zier. De MX-5 is bij zijn derde lus trum een Japanse klassieker ge worden. Volgend jaar komt de nieuwe, waarvan Mazda al een studie heeft laten zien met de kleine Ibuki. Maar de nieuwe MX-5 zal vooral groter worden. Want mensen worden simpel weg ook groter. Voor Mazda is de MX-5 een eclatant succes geweest. Van de in totaal 700.000 geproduceer de exemplaren zijn er 180.000 in Europa verkocht, waarvan 2.000 in Nederland. „Hij is als goede wijn, hoe ou der hoe beter. Hij is tijdloos ge bleken en tegelijk de meest po pulaire roadster die er ooit ge weest is", zegt Jerome de Haan van Mazda Europa. inderdaad fenomenale presta ties (326 pk en 420 Nm trek kracht), maar het prestigemerk heeft er verder alles aan ge daan om rijder en passagier met fluwelen handschoenen te behandelen. Niet praktisch Dat levert een intrigerende combinatie op. Praktisch kun je de XLR bepaald niet noemen. Het goede nieuws is dat je deze Cadillac met een druk op de knop kunt omtoveren van een strak gelijnde sportcoupé in een al even fraaie roadster. He laas heeft het design van het metalen klapdak daarbij zoveel voorrang gekregen dat het ge heel in opgeborgen toestand de hele bagageruimte in beslag neemt. Met enige moeite pas sen er nog net twee weekend tassen in. De doelgroep is select. De pro ductieaantallen zijn beschei den. Er komen er dit jaar slechts 200 naar Europa. De Ca- dillacfabriek is voor zijn kers verse Europese importeur Kroymans in het Nederlandse Houten niet bepaald scheutig. Dat komt omdat de levertijden De Cadillac XLR, een Corvette met goede manieren. in de VS nu al meer dan een jaar belopen. De prijs is ook be hoorlijk fors: 129.500 euro. Erg Amerikaans De auto biedt een bijzondere uitstraling en imposante pres taties: 250 km/u en een sprint naar honderd in 5,9 seconden. Toch is het geen echte sportbo- lide, maar eerder een luxe en gespierde roadster. Met Europe se bril bekeken is het een Gran Turismo. Dat vertaalt zich in een nogal eigenzinnig karak ter. Op de grote weg is hij hele maal in zijn hum. Maar stuur hem een heftige slingerweg op en het gaat de Amerikaan alle maal minder soepeitjes af. Een kist vol elektronica - van elektronische geregelde schok dempers tot allerhande stabili- teitstechniek - houdt de Ca dillac XLR dan weliswaar heel aardig in het gareel, maar echt lekker vindt hij het allemaal niet. Daar komt nog bij dat de stoelen veel te weinig zijdeling se steun geven voor dat soort acties. De Amerikanen weten kennelijk dondersgoed waar deze auto thuishoort. •e Cadillac De Ville met zijn vliegtuigachtige staart uit de jaren vijftig. 3e lancering van de Cadillac XLR betekent lubbel opvallend nieuws. De exotische open iportwagen is op zich al iets bijzonders. En iet luidt de wedergeboorte van het merk Ca- iillac in Europa in. )oor Rob van Ginneken -adillac krijgt weer vleugels, naar deze keer moet je dan •iet aan de uitbundige vlieg- uigachtige staart van de klas sieke Coupe De Ville uit de vijf- iger jaren denken. De com pleet nieuw ontwikkelde Ca dillac XLR tweezitter krijgt na melijk op een heel andere ma nier vleugels: hij levert ronduit verzengende prestaties. De XLR is een bijzonder scherp gesneden sportauto en de dik ke 4.6 liter Northstar V8 levert ét aparte design van de nieuwe Corolla Verso leidt wel tot een achterruit die snel met vuil dichtslaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 57