PZC
Camera kijkt mee in Corolla Verso
MX-5, klassieker onder tweezittertjes
Cadillac slaat vleugels in
Europa opnieuw uit
MG maakte tachtig jaar geleden zijn eerste auto, de
vierzits Sports 14/28. De naam MG stond voor Mor
ris Garages. Want de baas van Morris begon in 1924 met
aangepaste, snellere Morris-modellen, die voortaan MG
heetten. In 1933 won een MG K3 de Mille Miglia, de eer
ste keer dat een niet-Italiaans merk de befaamde rally
won. Tegenwoordig is MG ondergebracht bij Rover. Het
merk start dit jaar met de levering van de exotische MG
XPower SV.
Ford ziet de nieuwkomers in het belangrijke C-seg-
ment met lede ogen aan. V^ant het merk heeft dit
jaar geen nieuwe modellen te bieden en het duurt ook
nog tot begin 2005 voor er een nieuwe Focus komt die
weerwoord kan bieden aan de nieuwe VW Golf en Opel
Astra. Om de Focus bij de tijd 'en in het blikveld te hou
den wordt hij als 1.6 in Futura-kledij verkocht voor
18.295 euro, precies tussen de equivalenten van Golf en
Astra in. Inclusief lichtmetalen wielen, automatische air
co, navigatiesysteem met cd-wisselaar en zelfs lederen
bekleding.
Van Tom Boudewijns verschenen al meer boekjes met
toertochten voor motor- en autorijders. Er is nu
een zesde editie voor autoritten door Nederland,
het grensgebied met Duitsland en België. In het boekje
Auto Toertochten zijn 200 gemarkeerde tochten opgeno
men; tochten die ook via een navigatiesysteem gereden
kunnen worden. De zevende editie van Motor Toertoch
ten van dezelfde auteur biedt tien tochten van elk 200
Ion. lengte, en dat is een leuke afstand voor een enthou
siaste motorrijder. Beide boekjes kosten 13 euro per
stuk.
Ford heeft twee nieuwe motoren en een nieuwe trans
missie met zes versnellingen voor de Transit. De
2.4/137 pk en de 2.4/115 pk TDdi Duratorq-motoren voor
de Transit vervangen de huidige dieselmotor. De com
mon rail turbodiesel met 137 pk heeft een koppel van
375 Nm. De tweede met 285 Nm is meer bedoeld voor lo
kale leverroutes en lange afstanden.
De schoonste auto van Nederland is de Toyota Prius.
En de vuilste is de Mitsubishi Pajero 2.5 TD. De
Duitse Anwb-equivalent Adac heeft een emissietest on
der 112 auto's uitgevoerd, waarbij de geteste auto's be
oordeeld werden op hun algemene emissiewaarde (kool
monoxide, koolwaterstoffen, stikstofoxiden en roetdeel
tjes) en op hun C02-uitstoot. De hoogste score van vijf
sterren was voor geen enkele auto weggelegd. De hybri
de Toyota Prius kreeg vier sterren, gevolgd door de twee
de hybride die in Nederland te koop is, de Honda Civic
IMA. De Toyota Avensis 2.0 DCAT komt als schoonste
diesel uit de test en behaalt ook vier sterren.
Vraag antwoord
vrijdag 2 april 2004
Heeft het nu wel of geen zin om de auto eerst even warm te laten
draaien alvorens weg te rijden?
Bovag-woordvoerder Mark van Dansik: „Het is perti
nente onzin om de auto eerst stationair te laten draaien
zodat deze warm kan worden. Direct wegrijden warmt
de motor namelijk vele malen sneller op, kost minder
benzine en is ook nog eens beter voor het milieu. Dit
geldt niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor oc
casions. Wellicht stamt het idee van stationair warm-
draaien uit vroeger tijden, toen de olie in auto's nog zo
dik was als stroop. De laatste decennia zijn de motoren
en de olie echter zo verbeterd dat dit echt niet meer no
dig is."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek auto
Vetste Zafira heet Juno
In Disney World Florida heeft General Motors een kind
vriendelijke variant op de Opel Zafira gepresenteerd.
Hij heet GM Juno en ziet er uit als elke Zafira. Maar daar
bij heeft hij een extra instaptreetje voor de kleinste rei
zigers, zes stoelen, monitoren waardoor ouders en kin
deren elkaar voortdurend kunnen zien, knopjes waar
mee de kleine zelf licht en temperatuur kan regelen en
ramen die verduisterd kunnen worden voor het middag
dutje. Natuurlijk heeft de Juno spelcomputers en een
dvd-speler met voor iedere inzittende afzonderlijk ge
luid aan boord.
Dikke order Mercedes
Inalfa Roof Systems, producent van autodaksysternen
uit Venray, heeft voor de nieuwe Mercedes C-klasse
modellen een grote order geboekt. Vanaf 2007 gaat Inal
fa schuif- en panoramadaken leveren voor dat model.
Het bedrijf leverde al schuifdaken voor de Mercedes S-
klasse, voor BMW en Citroën.
MG wordt 80
De eerste MG.
Ford Focus in Futura-kledij
Toeren met auto en motor
Sterkere diesel
Schone sterren
Volgende week in Auto
Kennismaking met Audi A6
De nieuwe Skoda Octavia
Smover: fiets met variomatic
Het vorige model heeft het hier maar een
paar jaar volgehouden. Maar dat kwam om
dat hij-gebaseerd was op de Corolla die in Ja
pan al langer meeliep. Kwaliteit is belangrijk
bij Toyota. Maar de laatste jaren krijgt ook
design prioriteit.
Door Rien van der Steen
De Corolla Verso
borduurt voort
op het credo van
Toyota dat de Co
rolla 's werelds
best verkochte auto is. De Ver
so opent frontaal de aanval op
auto's als de zevenzits Opel Za
fira en de VW Touran, biedt
vijf of zeven zitplekken en is
ontworpen in het Zuid-Franse
designcentrum van Toyota. Ge
bouwd wordt hij in Turkije.
De Verso staat op een totaal
nieuwe, 13 cm. langere bodem
plaat en achter gebruikt Toyota
een torsieas voor de ophan
ging. De drie stoelen op de
tweede zitrij kunnen volledig
in de vloer weggeklapt worden.
Wie er achterin ook twee be
steld heeft (achteraf kan dat
niet meer) kan die ook met een
paar eenvoudige handelingen
volledig wegvouwen. Mooi, dan
hoeven ze tenminste niet uit
genomen te worden om een
vlakke laadvloer te krijgen.
Van die stoeltjes achterin moet
u zich vooral niet te veel voor
stellen, want de zittinkjes zijn
KENNISMAKING
akelig dun. De midi-mpv is wat
groter dan de eerste generatie
van de Corolla Verso en heeft
een werkelijk prachtig en prak
tisch interieur met vooral voor
in goede stoelen. Hij stuurt ta
melijk strak, maar de 1.6 mo
tor gedraagt zich nogal gehorig
en de 1.8 zou wat meer trek
kracht aan de dag kunnen leg
gen.
Wanneer de auto in mei te
koop komt, is er ook een Euro
pese primeur: een cameraatje
dat om de hoek kan kijken.
Het zit voorin de grille en biedt
Het is de laatste facelift die het vijftien jaar
oude model meemaakt. Volgend jaar komt de
nieuwe MX-5 van Mazda. De meest aaibare en
meest verkochte roadster op aarde.
Door Rien van der Steen
Al in 1982 kwam Mazda erach
ter dat een klein sportwagentje
een grote hit zou kunnen wor
den. vooral in de VS. Er kwam
een Amerikaanse autojourna
list aan te pas die de Mazda-top
een schetsje voorhield hoe een
open sportkarretje eruit zou
kunnen zien. Technisch direc
teur Yamamoto vond het bril
jant. Hij keek naar een Tri
umph Spitfire, een MG B en
een Lotus Elan. En van die laat
ste erfde de MX-5 de meeste ei
genschappen.
Het werd een piepklein, haast
benepen sportautootje, dat
Miata in de VS genoemd werd.
Roadster in Japan en hier MX-5.
In 1989 verscheen hij voor het
eerst. Met klaplampen, want
dat was toen nog hevig in de
mode. De MX-5 begon met een
bescheiden 1.6/110 pk-motor-
tje. In 1990 kwam er een (En
gelse) turboversie met 150 pk.
En in 1997 werd het tijd voor
een 1.8 met 140 pk. Maar ver
anderen deed Mazda niet veel.
Ze keken in Hiroshima wel
link uit. Het neusje verloor in
1997 de klaplampen, maar dat
was het wel, op een nieuw de
sign van de buitenspiegels en
de achterlichten na.
En nu, in 2004, waakt Mazda
bij het 15-jarig bestaan ervoor
weer niet te veel te wijzigen.
uitzicht op lastige hoeken en
uitritten. Ook op kruisingen
biedt het scherm in de auto
zicht op verkeer van links en
rechts.
De camera 'kijkt' over een af
stand van een meter of twintig,
zodat een geoefende bestuur
der een fietser, auto of motor
aan ziet komen voor hij de on
overzichtelijke situatie inrijdt.
Het systeem is alleen leverbaar
met dvd-navigatie en parkeer-
hulpcamera aan de achterkant
en dat kost dan compleet niet
minder dan 3.690 euro.
Toyota wil per jaar 100.000 Co
rolla's Verso bouwen. In Neder
land hopen ze er in 2004 5.500
stuks te verkopen.
De nieuwe Corolla Verso heeft
standaard negen airbags te bie
den, waarvan eentje voor het
kniegewricht van de bestuur
der. Verder zit er een radio/cd
in en een keycard met start-
knop. Geen contactsleutel
meer nodig dus.
De 1.6/110 pk kost 22.290 euro.
Twee stoeltjes achterin kosten 800
euro extra. Verder verkrijgbaar als
1.8/129 pk. en een 27.350 euro
kostende 2.0 D-4D/116 pk diesel
met een flinke trekkracht van 280
Nm. Bagageruim biedt met vijf
stoelen 397 liter, met zeven
zitplaatsen 63 liter Met alle stoelen
plat 1.563 liter.
De MX-5 heeft het als knusse open sportautootje ook in Europa tot klassieker geschopt.
Een windblokker achter de
stoeltjes, nieuwe wielen en een
fraaie zilverkleurige midden
console. Dat is het dan wel. Hij
is te koop voor 29.595 (als 1.6)
of 33.745 euro (als 1.8). Dat be
tekent mooi, dat de prijs tot
het nieuwe model in 2005 ook
niet gewijzigd wordt. MX-5: de
alles-blij ft-bij-hetzelfde-show.
Icoon
Het amper vier meter lange
karretje met zijn kleine canvas
topje en zijn wat rauw lopende
viercilindertje werd vooral een
hit vanwege zijn lage voertuig
gewicht van amper duizend
kilo en zijn achterwielaan
drijving. Achterin konden
altijd maar krap twee koffer
tjes, maar die knusheid van
zowel passagiers- als kof
ferruimte werden karakteris
tiek voor het tweezittertje.
In december 1993 leverde Maz
da de 300.000ste MX-5 af. En
het succes hield niet meer op.
Het aaibare sportrakkertje was
een icoon geworden van sim
pel en betaalbaar open rijple
zier.
De MX-5 is bij zijn derde lus
trum een Japanse klassieker ge
worden. Volgend jaar komt de
nieuwe, waarvan Mazda al een
studie heeft laten zien met de
kleine Ibuki. Maar de nieuwe
MX-5 zal vooral groter worden.
Want mensen worden simpel
weg ook groter.
Voor Mazda is de MX-5 een
eclatant succes geweest. Van de
in totaal 700.000 geproduceer
de exemplaren zijn er 180.000
in Europa verkocht, waarvan
2.000 in Nederland.
„Hij is als goede wijn, hoe ou
der hoe beter. Hij is tijdloos ge
bleken en tegelijk de meest po
pulaire roadster die er ooit ge
weest is", zegt Jerome de Haan
van Mazda Europa.
De Cadillac De Ville met zijn vliegtuigachtige staart uit de jaren vijftig.
De lancering van de Cadillac XLR betekent
dubbel opvallend nieuws. De exotische open
sportwagen is op zich al iets bijzonders. En
het luidt de wedergeboorte van het merk Ca
dillac in Europa in.
Door Rob van Ginneken
Cadillac krijgt weer vleugels,
maar deze keer moet je dan
niet aan de uitbundige vlieg
tuigachtige staart van de klas
sieke Coupe De Ville uit de vijf-
tiger jaren denken. De com-
i
pleet nieuw ontwikkelde Ca
dillac XLR tweezitter krijgt na
melijk op een heel andere ma
nier vleugels: hij levert ronduit
verzengende prestaties.
De XLR is een bijzonder scherp
gesneden sportauto en de dik
ke 4.6 liter Northstar V8 levert
inderdaad fenomenale presta
ties (326 pk en 420 Nm trek
kracht), maar het prestigemerk
heeft er verder alles aan ge
daan om rijder en passagier
met fluwelen handschoenen te
behandelen.
Niet praktisch
Dat levert een intrigerende
combinatie op. Praktisch kun
je de XLR bepaald niet noemen.
Het goede nieuws is dat je deze
Cadillac met een druk op de
knop kunt omtoveren van een
strak gelijnde sportcoupé in
een al even fraaie roadster. He
laas heeft het design van het
metalen klapdak daarbij zoveel
voorrang gekregen dat het ge
heel in opgeborgen toestand de
hele bagageruimte in beslag
neemt. Met enige moeite pas
sen er nog net twee weekend
tassen in.
De doelgroep is select. De pro
ductieaantallen zijn beschei
den. Er komen er dit jaar
slechts 200 naar Europa. De Ca-
dillacfabriek is voor zijn kers
verse Europese importeur
Kroymans in het Nederlandse
Houten niet bepaald scheutig.
Dat komt omdat de levertijden
De Cadillac XLR, een Corvette met goede manieren.
in de VS nu al meer dan een
jaar belopen. De prijs is ook be
hoorlijk fors: 129.500 euro.
Erg Amerikaans
De auto biedt een bijzondere
uitstraling en imposante pres
taties: 250 km/u en een sprint
naar honderd in 5,9 seconden.
Toch is het geen echte sportbo-
lide, maar eerder een luxe en
gespierde roadster. Met Europe
se bril bekeken is het een Gran
Turismo. Dat vertaalt zich in
een nogal eigenzinnig karak
ter.
Op de grote weg is hij hele
maal in zijn hum. Maar stuur
hem een heftige slingerweg op
en het gaat de Amerikaan alle
maal minder soepeitjes af.
Een kist vol elektronica - van
elektronische geregelde schok
dempers tot allerhande stabili-
teitstechniek - houdt de Ca
dillac XLR dan weliswaar heel
aardig in het gareel, maar echt
lekker vindt hij het allemaal
niet. Daar komt nog bij dat de
stoelen veel te weinig zijdeling
se steun geven voor dat soort
acties. De Amerikanen weten
kennelijk dondersgoed waar
deze auto thuishoort.
De Europese primeur: een cameraatje in de grill.
Het aparte design van de nieuwe Corolla Verso leidt wel tot een achterruit die snel met vuil dichtslaat.