Controle cafés laat te wensen over
PZC
Rapportcijfer voor
verkeersmeldpunt
maar net voldoende
Berging wrak Tricolor wordt veel duurder
Klas 1D vindt cultuurproject 'relaxed'
Zeeland buitenspel
bij beslissingen
over Westerschelde
17
Fietsersbond wil nadruk Schouwse snelheidslimiet
Gedeputeerde Staten kritisch over uitreiking en naleving verbruiksvergunningen
Sluiten Borssele
wordt extreem
kostbare zaak
4000 euro boete
voor fietsenheler
Draaibrug enkele uren zonder gas
Kilometerborden tunnel aangepast
Landinrichting flink duurder
Celstraffen wegens xtc-handel
Celstraf voor
huiselijk geweld
Fietser gewond
donderdag 1 april 2004
rinor Ben Jansen
MIDDELBURG - De Fietsers
bond wil toeristen en recreanten
op een indringende manier dui
delijk maken dat op de stroom
wegen op Schouwen-Duiveland
een maximumsnelheid van 80 ki
lometer per uur geldt. Dat kan
door op de vier toegangswegen
drie keer achter elkaar op onder
linge afstand van honderd me
ter 80-kilometerborden te plaat
sen.
De suggestie deed J. Midavaine
van de Fietsersbond gisteren in
het Regionaal Orgaan Verkeers
veiligheid Zeeland (ROVZ). Hij
merkte op dat het geen overbodi
ge luxe is automobilisten die ve
le uren achter het stuur hebben
gezeten, er nadrukkelijk op te
wijzen dat op de N59 en N57 op
Schouwen-Duiveland niet har
der dan 80 kilometer per uur
mag worden gereden. Handha
ving van deze snelheid is des te
belangrijker omdat deze wegen
veel onbeveiligde kruisingen
kennen, waar fietsers en ook
skaters gebruik van maken. Met
het oog op het naderende toeris
tenseizoen, dat in feite komend
weekeinde begint met de Duitse
paasvakantie, drong Midavaine
erop aan de borden nog deze
week te plaatsen. Dat hoeft
naar zijn idee geen grote inspan
ning te betekenen, want twaalf
80-kilometerborden zullen vast
wel ergens in depot staan.
ROVZ-voorzitter A. Poppelaars
(ook gedeputeerde voor verkeer)
vond maakte Midavaine compli
menten voor zijn idee, maar hij
deed geen toezegging het ook
uit te voeren. „We zullen ernaar
kijken", beloofde hij.
doorEmile Calon
MIDDELBURG - De controle
naar de brandveiligheid van ca
fés verloopt niet goed. Een aan
tal Zeeuwse gemeenten geeft die
controles onvoldoende priori
teit, zo blijkt uit een verslag dat
gisteren behandeld is door Gede
puteerde Staten. Het dagelijks
provinciebestuur stelt dan ook
dat binnen een half jaar de ge
meenten met meer resultaten
voor de dag moeten komen.
Ook wordt benadrukt dat de vei
ligheid staat of valt met goede
controle en regelmatige hercon
trole van de vergunningen. Als
dat niet gebeurt, heeft het vol
gens GS geen enkele zin om ge
bruiksvergunningen aan eigena
ren van cafés, restaurants en
feestzalen af te geven.
De brand in café Het Hemeltje
in Volendam, in de nieuwjaars
nacht van 2001, toonde aan dat
het slecht gesteld was met de
brandveiligheid. Ook bleek des
tijds dat veel andere horecaza
ken niet tot nauwelijks werden
gecontroleerd. Dat moet anders,
concludeerde de commissie-Al-
ders dan ook in het eindverslag
naar aanleiding van die brand.
Gemeenten kregen vervolgens
de opdracht van het Ministerie
van Binnenlandse Zaken om pe
riodiek horecazaken en andere
gelegenheden waar veel publiek
bijeen komt, te inspecteren op
het naleven van de veiligheids
maatregelen.
Uit een onderzoek door de regio
nale brandweer blijkt dat de
oude gemeenten Oostburg en
Terneuzen en Tholen en Vlissin-
DEN HAAG - Gedwongen slui
ting van de kerncentrale Borsse
le dreigt verschrikkelijk in de
papieren te lopen. Minister
Brinkhorst van Economische Za
ken heeft het in een gisteren aan
de Tweede Kamer gestuurde
brief over zo'n zeshonderd mil-
f joeneuro.
Het bedrag staat in een notitie
over de mogelijkheden om Bors
sele alsnog eind 2003 dicht te
krijgen. Inmiddels is dat een ge
passeerd station. Het kabi
net-Balkenende streeft naai' slui
ting in 2013. Om dat voor elkaar
te krijgen, werkt staatssecreta-
j ris Van Geel van Milieubeheer
j aan een plan van aanpak en
nieuwe wetgeving.
Dat de rijksoverheid aan EPZ,
de exploitant van de kerncentra
le, toch een schadevergoeding
moet betalen, wordt door zowel
Brinkhorst als het ministerie
van Milieubeheer niet uitgeslo
ten. Onder de huidige wetgeving
mag EPZ zelf bepalen wanneer
de kerncentrale sluit.
Als afschrikwekkend voorbeeld
noemt Brinkhorst een lang juri
disch gevecht in Zweden over
de sluiting van een kerncentra
le. De overheid moest zevenhon
derd miljoen euro betalen als
vergoeding voor de winst die
het bedrijf niet meer kon ma
ken.
MIDDELBURG - Een vijftigjari
ge Vlissinger moet 4000 euro
aan de Nederlandse Staat beta
len. Dat bedrag heeft de man
volgens de rechtbank in Middel
burg verdiend aan de handel in
gestolen fietsen.
gen geen gegevens hebben over
de controles die in het jaar 2001
zijn uitgevoerd. Burgemeester
A. van Dok (Vlissingen) beken
de gisteren ruimhartig dat er
destijds ook nauwelijks gecon
troleerd is. Daarna heeft haar
gemeente samen met Middel
burg een forse inhaalslag ge
maakt en zijn brandweermen-
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het Meldpunt
Verkeersonveiligheid Zeeland
heeft een tegenvallend rapport
cijfer. Melders van onveilige ver
keerssituaties geven het meld
punt gemiddeld 6,4. Voldoende,
dat wel, maar het kan en moet
beter, oordeelde het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ) gisteren. Eind dit
jaar moet het op 7 a 7,5 liggen.
Eén jaar na de instelling van het
meldpunt is een enquête gehou
den onder 576 personen die de
aandacht op een onveilige ver
keerssituatie hebben gevestigd.
De meesten gaven het meldpunt
een 8, maar het gemiddelde
werd omlaag gehaald omdat er
ook opmerkelijk vaak een 1
werd genoteerd. Dat waren mel
ders die niets hadden gehoord
sen speciaal opgeleid om alle ca
fés en andere gelegenheden te
controleren. „Daar is hard aan
gewerkt", zei Van Dok.
Hercontroles
Ze gaf ook aan dat het nu zaak
is om regelmatig hercontroles
uit te voeren om zo de zaak niet
te laten versloffen. „Dat is im-
na hun klacht. Dat bleek het ge
val te zijn bij 22 procent van de
deelnemers aan de enquête.
Dat de afspraken over de ma
nier waarop meldingen worden
behandeld, niet in alle gevallen
goed zijn nagekomen, heeft te
maken met de grote stroom mel
dingen die de eerste twee maan
den binnenkwam. Dat waren er
ongeveer driehonderd. De be-
mers erg belangrijk." Uit de no
ta van GS blijkt verder dat de
gemeenten Goes, Borsele, Kapel-
Ie, Reimerswaal en Tholen nu
nog steeds een achterstand heb
ben bij het controleren van hore
cazaken en andere plaatsen
waar veel publiek bij elkaar kan
komen. Dat komt vooral omdat
ze te weinig mensen hebben aan-
handeling ervan leverde niet al
leen veel werk op voor de func
tionaris die de meldingen ver
werkt, maar ook voor de wegbe-
heerders die moeten beoordelen
op welke manier de klachten
kunnen worden verholpen.
Er is nu besloten dat de procedu
re volgens welke de meldingen
worden afgehandeld, zal wor
den aangepast, zodat iedere mel-
gesteld die de controles kunnen
uitvoeren. De nieuwe gemeente
Hulst wordt door Gedeputeerde
Staten bekritiseerd omdat de
ambtenaren daar het afgelopen
jaar geen enkele gebruiksver
gunning hebben afgegeven.
Dat is volgens een provinciaal
beleidsambtenaar niet gebeurd
omdat er geen aanvragen waren
der in elk geval te horen krijgt
hoe zijn klacht wordt afgehan
deld.
Het meldpunt is aanvankelijk
voor twee jaar ingesteld. Begin
volgend jaar wordt beoordeeld
of het moet worden voortgezet.
Voorzitter A. Poppelaars van
het ROVZ drong erop aan dat in
de eindevaluatie ook aandacht
wordt besteed aan de mate waar-
of omdat alles al gecontroleerd
was.
Van Dok zag het gisteren min
der somber in. De Vlissingse bur
gemeester, die ook hoofd is van
de regionale brandweer, conclu
deerde dat na de Volendam-
brand alle Zeeuwse gemeenten
aan de slag zijn gegaan met het
controleren van de veiligheid.
in het meldpunt daadwerkelijk
heeft bijgedragen een betere
van de verkeersveiligheid.
Wat betreft het aantal fatale on
gevallen in het verkeer - een
graadmeter voor verkeersveilig
heid - is Zeeland in elk geval op
de goede weg. In 2003 zijn in het
verkeer 26 personen om het le
ven gekomen: drie minder dan
een jaar eerder. De eerste drie
maanden van dit jaar zijn twee
verkeersongelukken met dodelij
ke afloop geregistreerd. Be
trouwbaarder is misschien nog
het aantal over de laatste twaalf
maanden. Dat staat op 22 ver
keersdoden. „Nog altijd 22 te
veel", haastte Poppelaars zich
te verklaren, „maar wanneer je
ziet dat het aantal dodelijke ver
keersslachtoffers vorig jaar lan
delijk is gegroeid, dan mogen
we in Zeeland niet ontevreden
zijn."
Megan, Jessie, Stefan, Lisa. Wietske en Christiaan (vlnr) in de schoolbibliotheek van het Goese Lyceum.
foto Willem Mieras
door Inqrid Huibers
GOES - Met de klas naar een theater
voorstelling. Dat vonden Stefan (14),
Wietske (13), Lisa (12), Jessie (12), Me
gan (13) en Christiaan (12) uit klas 1D
van het Goese Lyceum het leukste on
derdeel van het project Bazar. Het pro
ject dat vmbo-leerlingen met cultuur in
aanraking wil brengen, kreeg gisteren
in Den Haag de Taalunie Onderwijs
prijs.
Dit schooljaar passeerden de thema's
poëzie, film, theater, de bibliotheek en
lezen rond een thema de revue in klas
1D. De voorstelling die de klas in thea
ter 't Beest zag, maakte veel indruk. Ste
fan: „Het werd door twee mensen ge
speeld, die elke keer een andere rol de
den." Hij gaat overigens liever met
school dan met zijn ouders naar het
theater. „Als ik met mijn ouders ga,
moet ik er na afloop uitgebreid over pra
ten. Dan vragen ze hoe ik het vond en of
ik ook zou willen toneelspelen. Nee,
dan ga ik liever met mijn klas."
Bibliotheek
Mediathecaris Karin Solé van het Goe
se Lyceum is erg te spreken over het pro
ject waar de school nu twee jaar mee
werkt. „Er wordt heel goed samenge
werkt met de Zeeuwse Bibliotheek en
de bibliotheek in Goes", vertelt ze. „Zij
zorgen voor projectcollecties bij de the
ma's, zodat bijvoorbeeld zes kinderen
uit een klas hetzelfde boek kunnen le
zen."
Aan het project doen op de Bevelanden
en Tholen zeven vmbo-scholen, de
Zeeuwse bibliotheek en de bibliotheek
in Goes mee. Het is onder meer opgezet
om meer kinderen op het vmbo aan het
lezen te krijgen.
Dat is in klas 1D heel aardig gelukt. Al
leen Christiaan leest - netjes gezegd -
niet zo heel graag, maar de rest van het
opgetrommelde groepje wel. Wietske
heeft bijvoorbeeld al haar boeken thuis
al 'minstens twee keer' gelezen. Lisa en
Jessie gaan graag naar de bibliotheek.
Op de vraag waarom ze Bazar zo leuk
vinden, zijn de leerlingen zo eerlijk om
te zeggen dat het vooral heel 'relaxed' is
(Megan), omdat ze als ze met Bazar be
zig zijn 'niet naar Nederlands hoeven'
(Stefan). Maar ieder kind kan in ieder
geval zonder aarzeling zijn of haar lieve
lingsboek opnoemen. Voor Stefan en
Christiaan is dat Hoe overleef ik de
brugklas van Francine Oomen. Jessie
kiest voor Hoe overleef ik mezelf, uit de
zelfde serie. Wietske smult van De guil
lotine van Simone van der Vlugt, een
boek over de Franse Revolutie.
Lisa moet even dubben - ze heeft twee
lievelingsboeken - maar besluit dan
Donna Lisa van Mirjam Oldenhave te
noemen. Megan ten slotte kiest een klas
sieker: Krassen in het tafelblad uit de
Madelief-serie van Guus Kuijer.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De berging van
het Noorse autoschip Tricolor
valt veel duurder uit dan ver
wacht. De operatie was oor
spronkelijk begroot op veertig
miljoen euro, maar gaat zeker
vijftig miljoen euro kosten. Dat
heeft een woordvoerder van het
consortium Combinatie Berging
I Tricolor (CBT) gisteren beves
tigd.
Eén van de participanten in dat
samenwerkingsverband is het
sleep- en bergingsbedrijf Mul
traship uit Terneuzen.
De berging van de Noorse auto
carrier, die op 14 december
2002 in het Nauw van Calais
zonk na een aanvaring met het
containerschip Kariba, had vo
rig najaar moeten worden afge
rond. Het slechte weer gooide
roet in het eten, waarna de ber
gingscombinatie besloot het
werk tijdens het stormseizoen
stil te leggen. Waarschijnlijk
wordt de berging volgende
maand hervat.
Peilingen hebben inmiddels uit
gewezen dat de vier losgesneden
wrakstukken die nog op de zee
bodem liggen, volledig zijn inge
zakt. De bergers hopen de opera
tie nu voor de zomer af te ron
den.
De ruiming van het wrak van de
Tricolor is 'een vlekje' op het
blazoen van hoofdaannemer
Smit uit Rotterdam. Directie
voorzitter B. Vree van de
sleper/berger geeft toe dat
zwaar moet worden toegelegd
op de berging van de Tricolor.
Het zou om enkele miljoenen eu
ro's gaan. Of het project aan het
einde van de rit alsnog geld ople
vert, is de waag. „Als het mee
zit, komen wij er zonder kleer
scheuren uit", aldus Vree.
Uitbreiding van de Scheldera-
darketen, die de scheepvaart op
de Noordzee van en naar de Bel
gische en Zeeuwse havens bege
leidt, moet aanvaringen als tus
sen de Tricolor en de Kariba in
de toekomst voorkomen. Begin
deze week werd 24 kilometer
voor de kust van Nieuwpoort de
nieuwe radartoren Oostdyck in
gebruik genomen. De toren, 37
meter hoog en onbemand, vormt
onderdeel van de radarketen die
in totaal 21 torens en verkeers
posten (waaronder die in Vlissin
gen, Terneuzen en Hansweert)
telt. De toren in Nieuwpoort be
strijkt de scheepvaart binnen
een straal van veertig kilometer,
van Oostende tot een stuk over
de Franse grens.
Tot nu toe was dat een blinde
vlek op het radarscherm. De
bouw van de toren kostte negen
miljoen euro. Een vijfde deel
daarvan wordt betaald door Ne
derland.
DRAAIBRUG - Zeventig huishoudens in Draaibrug heb
ben gisteren enkele uren zonder gas gezeten. Omstreeks
elf uur 's ochtends trok een graafmachine bij werkzaam
heden langs de weg tussen Oostburg en Sluis een leiding
kapot. Hierdoor ontstond een gaslek.
Er werden geluidswagens ingezet om de bewoners in te
lichten. Zij moesten voor de zekerheid de hoofdkraan van
de gastoevoer dichtdraaien. Het lek was rond half drie 's
middags gedicht. Daarna herstelde Delta de gastoevoer
aan de huishoudens. Ook werden huis-aan-huis briefjes
verspreid met de waarschuwing aan de bewoners die over
dag niet thuis waren voorzichtig te zijn met hun gastoe-
stellen.
TERNEUZEN - De kilometer-borden in de Westerschelde-
tunnel worden aangepast. Ze zijn inmiddels weggehaald
en worden in de loop van april vervangen door borden,
die niet alleen het aantal kilometers aangeven maar ook
de rijrichting (Zeeuws-Vlaanderen of Zuid-Beveland). De
nieuwe borden worden bovendien in een andere hoek ten
opzichte van de rijbaan geplaatst zodat ze beter zichtbaar
zijn voor de weggebruikers.
MIDDELBURG - Van een aantal Zeeuwse landinrich
tingsprojecten zijn de kosten fors overschreden. De
Dienst Landelijk Gebied (DLG) heeft dit het dagelijks
provinciebestuur laten weten. Dat is niet blij met de hoge
re uitgaven, vooral omdat die in een aantal gevallen pas
achteraf bekend zijn geworden. Gedeputeerde M. Kramer
(PvdA, natuur en water) vindt dat DLG in het vervolg
jaarlijks rapport moet uitbrengen over de (financiële)
voortgang van de diverse landinrichtingsprojecten.
DLG komt op extra uitgaven van bijna twee miljoen eu
ro. Het Rijk en de betrokken eigenaren draaien elk op
voor een meeruitgaaf van bijna 500.000 euro. Via bijdra
gen van derden (zoals geld van de Europese Unie) en de
pot voor natuurcompensatie Westerschelde komt ruim 1,1
miljoen euro. Het gaat om de afgesloten projecten
Sint-Annaland, Stavenisse, Schoondijke, IJzendij-
ke-Hoofdplaat en Axelse Sassing en de nog niet afgeron
de projecten Axel, Poortvliet en Ponte.
MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg maakte
gisteren geen onderscheid in de rol van twee mannen en
een vrouw bij de handel in xtc-pillen. De 44-jarige vrouw
uit Terneuzen werd veroordeeld tot een jaar gevangenis
straf, waarvan de helft voorwaardelijk en 240 uur werk
straf. De 32-jarige inwoner van Venlo en de 21-jarige Til-
burger kregen dezelfde straffen opgelegd. Het drietal ken
de elkaar van het Terneuzense drugscircuit. De Terneu-
zense kocht de xtc-pillen bij haar ex-vriend in Venlo. De
Tilburgse student bestelde de synthetische drugs bij haar.
De vrouw werd vorig jaar 6 december in Venlo aangehou
den met tweeduizend pillen in haar auto. Ook had ze vier
gram cocaïne bij zich. Bij haar kompanen werd bij een
huiszoeking ook verdovende middelen aangetroffen.
door Rinus Antonisse
KRUININGEN - De Zeeuwse be
volking dreigt buitenspel ko
men te staan bij de besluiten
over de toekomst van de Wester
schelde. Deze waarschuwing
gaf oud-Kamerlid J. van den
Berg gisteren in Kruiningen op
een vergadering van stichting
De Levende Delta.
„Zeeland let op uw zaak, uw
mooie land is het meer dan
waard", luidde zijn boodschap.
Van den Berg vreesde dat vooral
de gezamenlijke Neder-
lands-Vlaamse aanpak van de
Ontwikkelingsschets voor het
Scheldebekken, ertoe leidt dat
de Zeeuwen als meest belang
hebbenden gauw buiten beeld
raken. „Dat vind ik heel erg
kwalijk."
Het is niet de eerste keer dat de
Zeeuwse belangen verkwanseld
worden voor goed nabuurschap.
Het oud-Kamerlid voor de SGP
herinnerde aan de gang van za
ken bij de tweede verdieping
van de zeearm. Die werd het par
lement 'door de strot geduwd'
met behulp van een noodwetje,
zonder verdere rechtsbescher
ming. Van den Berg: „Daarvan
rijzen de haren je ten berge. De
noodwet was een juridisch mon
strum."
Hij vroeg zich af af de aanpak
van de Ontwikkelingsschets via
de oprichting van een gezamen
lijke projectorganisatie (Proses)
wel zo gelukkig is. „Kan Neder
land straks nog wel eigen beslui
ten nemen, of wordt het meteen
in de internationale koker ge
stopt? Juist door die internatio
nale aanpak ben ik erg bezorgd
dat de stem van de bevolking op
de achtergrond raakt."
Van den Berg (thans voorzitter
van de christelijke binnenschip
pers en adviseur waterstaatwet
geving) wees erop dat de besluit
vorming over het Scheldebek
ken onder grote politieke druk
staat, vooral vanwege de Ant
werpse havenbelangen. „Dat be
lemmert een échte, zorgvuldige
en zuivere afweging." Hij keer
de zich vierkant tegen een verde
re verdieping van de zeearm.
Volgens hem is de grens nu be
reikt.
Het oud-Kamerlid achtte een
nieuwe verdieping ook onnodig,
gelet op de ontwikkeling van de
containervaart. De lijn is: aan
voer in wereldhavens aan zee,
overslag in binnen- en kust
vaart. „Het is nauwelijks denk
baar dat je ooit alle schepen in
Antwerpen kunt krijgen."
Hij stelde dat een verdere verrui
ming noodzakelijk is voor hoog
uit 10 procent van de vaart op
Antwerpen. „En dat ten koste
van ontzaglijke gevolgen. Waar
zijn we dan mee bezig? Dan heb
ik het nog niet eens over de nau
tische veiligheid op de Wester
schelde."
Veiligheid
Van den Berg waarschuwde
voor het (politiek) veronachtza
men van de veiligheid tegen het
water. „Met veiligheid mag je
geen risico's nemen en je moet
er niet mee experimenteren. Dat
is gevaarlijk."
Hij kantte zich ook nadrukke
lijk tegen ontpoldenng. De SGP'
er stipte aan dat de Tweede Ka
mer in 1998 een motie aannam,
waarin ontpoldering als zeer on
gewenst wordt aangemerkt. „De
huidige politici moeten zich dat
maar eens goed herinneren."
MIDDELBURG - De rechtbank
in Middelburg veroordeelde gis
teren een 36-jarige inwoner van
Hulst voor huiselijk geweld tot
een jaar gevangenisstraf, waar
van vier maanden voorwaarde
lijk.
De man ging 13 december vorig
jaar in Heikant volledig over de
schreef en takelde zijn vriendin
zwaar toe en bedreigde haar
met de dood. Tegen een politie
man had hij na zijn aanhouding
gezegd dat hij haar kapot zou
maken.
Hij had die dag behoorlijk veel
alcohol gedronken.
KAPELLE - Een 72-jarige Ka-
pellenaar is gisterochtend ge
wond geraakt aan zijn hoofd
toen hij met zijn fiets viel. De
man schrok vermoedelijk van
een openenzwaaiend portier
van een stilstaande auto. Hij is
naar het ziekenhuis gebracht