Controle cafés laat te wensen over PZC Rapportcijfer voor verkeersmeldpunt maar net voldoende Berging wrak Tricolor wordt veel duurder Klas 1D vindt cultuurproject 'relaxed' Zeeland buitenspel bij beslissingen over Westerschelde 17 Fietsersbond wil nadruk Schouwse snelheidslimiet Gedeputeerde Staten kritisch over uitreiking en naleving verbruiksvergunningen Sluiten Borssele wordt extreem kostbare zaak 4000 euro boete voor fietsenheler Draaibrug enkele uren zonder gas Kilometerborden tunnel aangepast Landinrichting flink duurder Celstraffen wegens xtc-handel Celstraf voor huiselijk geweld Fietser gewond donderdag 1 april 2004 rinor Ben Jansen MIDDELBURG - De Fietsers bond wil toeristen en recreanten op een indringende manier dui delijk maken dat op de stroom wegen op Schouwen-Duiveland een maximumsnelheid van 80 ki lometer per uur geldt. Dat kan door op de vier toegangswegen drie keer achter elkaar op onder linge afstand van honderd me ter 80-kilometerborden te plaat sen. De suggestie deed J. Midavaine van de Fietsersbond gisteren in het Regionaal Orgaan Verkeers veiligheid Zeeland (ROVZ). Hij merkte op dat het geen overbodi ge luxe is automobilisten die ve le uren achter het stuur hebben gezeten, er nadrukkelijk op te wijzen dat op de N59 en N57 op Schouwen-Duiveland niet har der dan 80 kilometer per uur mag worden gereden. Handha ving van deze snelheid is des te belangrijker omdat deze wegen veel onbeveiligde kruisingen kennen, waar fietsers en ook skaters gebruik van maken. Met het oog op het naderende toeris tenseizoen, dat in feite komend weekeinde begint met de Duitse paasvakantie, drong Midavaine erop aan de borden nog deze week te plaatsen. Dat hoeft naar zijn idee geen grote inspan ning te betekenen, want twaalf 80-kilometerborden zullen vast wel ergens in depot staan. ROVZ-voorzitter A. Poppelaars (ook gedeputeerde voor verkeer) vond maakte Midavaine compli menten voor zijn idee, maar hij deed geen toezegging het ook uit te voeren. „We zullen ernaar kijken", beloofde hij. doorEmile Calon MIDDELBURG - De controle naar de brandveiligheid van ca fés verloopt niet goed. Een aan tal Zeeuwse gemeenten geeft die controles onvoldoende priori teit, zo blijkt uit een verslag dat gisteren behandeld is door Gede puteerde Staten. Het dagelijks provinciebestuur stelt dan ook dat binnen een half jaar de ge meenten met meer resultaten voor de dag moeten komen. Ook wordt benadrukt dat de vei ligheid staat of valt met goede controle en regelmatige hercon trole van de vergunningen. Als dat niet gebeurt, heeft het vol gens GS geen enkele zin om ge bruiksvergunningen aan eigena ren van cafés, restaurants en feestzalen af te geven. De brand in café Het Hemeltje in Volendam, in de nieuwjaars nacht van 2001, toonde aan dat het slecht gesteld was met de brandveiligheid. Ook bleek des tijds dat veel andere horecaza ken niet tot nauwelijks werden gecontroleerd. Dat moet anders, concludeerde de commissie-Al- ders dan ook in het eindverslag naar aanleiding van die brand. Gemeenten kregen vervolgens de opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om pe riodiek horecazaken en andere gelegenheden waar veel publiek bijeen komt, te inspecteren op het naleven van de veiligheids maatregelen. Uit een onderzoek door de regio nale brandweer blijkt dat de oude gemeenten Oostburg en Terneuzen en Tholen en Vlissin- DEN HAAG - Gedwongen slui ting van de kerncentrale Borsse le dreigt verschrikkelijk in de papieren te lopen. Minister Brinkhorst van Economische Za ken heeft het in een gisteren aan de Tweede Kamer gestuurde brief over zo'n zeshonderd mil- f joeneuro. Het bedrag staat in een notitie over de mogelijkheden om Bors sele alsnog eind 2003 dicht te krijgen. Inmiddels is dat een ge passeerd station. Het kabi net-Balkenende streeft naai' slui ting in 2013. Om dat voor elkaar te krijgen, werkt staatssecreta- j ris Van Geel van Milieubeheer j aan een plan van aanpak en nieuwe wetgeving. Dat de rijksoverheid aan EPZ, de exploitant van de kerncentra le, toch een schadevergoeding moet betalen, wordt door zowel Brinkhorst als het ministerie van Milieubeheer niet uitgeslo ten. Onder de huidige wetgeving mag EPZ zelf bepalen wanneer de kerncentrale sluit. Als afschrikwekkend voorbeeld noemt Brinkhorst een lang juri disch gevecht in Zweden over de sluiting van een kerncentra le. De overheid moest zevenhon derd miljoen euro betalen als vergoeding voor de winst die het bedrijf niet meer kon ma ken. MIDDELBURG - Een vijftigjari ge Vlissinger moet 4000 euro aan de Nederlandse Staat beta len. Dat bedrag heeft de man volgens de rechtbank in Middel burg verdiend aan de handel in gestolen fietsen. gen geen gegevens hebben over de controles die in het jaar 2001 zijn uitgevoerd. Burgemeester A. van Dok (Vlissingen) beken de gisteren ruimhartig dat er destijds ook nauwelijks gecon troleerd is. Daarna heeft haar gemeente samen met Middel burg een forse inhaalslag ge maakt en zijn brandweermen- door Ben Jansen MIDDELBURG - Het Meldpunt Verkeersonveiligheid Zeeland heeft een tegenvallend rapport cijfer. Melders van onveilige ver keerssituaties geven het meld punt gemiddeld 6,4. Voldoende, dat wel, maar het kan en moet beter, oordeelde het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee land (ROVZ) gisteren. Eind dit jaar moet het op 7 a 7,5 liggen. Eén jaar na de instelling van het meldpunt is een enquête gehou den onder 576 personen die de aandacht op een onveilige ver keerssituatie hebben gevestigd. De meesten gaven het meldpunt een 8, maar het gemiddelde werd omlaag gehaald omdat er ook opmerkelijk vaak een 1 werd genoteerd. Dat waren mel ders die niets hadden gehoord sen speciaal opgeleid om alle ca fés en andere gelegenheden te controleren. „Daar is hard aan gewerkt", zei Van Dok. Hercontroles Ze gaf ook aan dat het nu zaak is om regelmatig hercontroles uit te voeren om zo de zaak niet te laten versloffen. „Dat is im- na hun klacht. Dat bleek het ge val te zijn bij 22 procent van de deelnemers aan de enquête. Dat de afspraken over de ma nier waarop meldingen worden behandeld, niet in alle gevallen goed zijn nagekomen, heeft te maken met de grote stroom mel dingen die de eerste twee maan den binnenkwam. Dat waren er ongeveer driehonderd. De be- mers erg belangrijk." Uit de no ta van GS blijkt verder dat de gemeenten Goes, Borsele, Kapel- Ie, Reimerswaal en Tholen nu nog steeds een achterstand heb ben bij het controleren van hore cazaken en andere plaatsen waar veel publiek bij elkaar kan komen. Dat komt vooral omdat ze te weinig mensen hebben aan- handeling ervan leverde niet al leen veel werk op voor de func tionaris die de meldingen ver werkt, maar ook voor de wegbe- heerders die moeten beoordelen op welke manier de klachten kunnen worden verholpen. Er is nu besloten dat de procedu re volgens welke de meldingen worden afgehandeld, zal wor den aangepast, zodat iedere mel- gesteld die de controles kunnen uitvoeren. De nieuwe gemeente Hulst wordt door Gedeputeerde Staten bekritiseerd omdat de ambtenaren daar het afgelopen jaar geen enkele gebruiksver gunning hebben afgegeven. Dat is volgens een provinciaal beleidsambtenaar niet gebeurd omdat er geen aanvragen waren der in elk geval te horen krijgt hoe zijn klacht wordt afgehan deld. Het meldpunt is aanvankelijk voor twee jaar ingesteld. Begin volgend jaar wordt beoordeeld of het moet worden voortgezet. Voorzitter A. Poppelaars van het ROVZ drong erop aan dat in de eindevaluatie ook aandacht wordt besteed aan de mate waar- of omdat alles al gecontroleerd was. Van Dok zag het gisteren min der somber in. De Vlissingse bur gemeester, die ook hoofd is van de regionale brandweer, conclu deerde dat na de Volendam- brand alle Zeeuwse gemeenten aan de slag zijn gegaan met het controleren van de veiligheid. in het meldpunt daadwerkelijk heeft bijgedragen een betere van de verkeersveiligheid. Wat betreft het aantal fatale on gevallen in het verkeer - een graadmeter voor verkeersveilig heid - is Zeeland in elk geval op de goede weg. In 2003 zijn in het verkeer 26 personen om het le ven gekomen: drie minder dan een jaar eerder. De eerste drie maanden van dit jaar zijn twee verkeersongelukken met dodelij ke afloop geregistreerd. Be trouwbaarder is misschien nog het aantal over de laatste twaalf maanden. Dat staat op 22 ver keersdoden. „Nog altijd 22 te veel", haastte Poppelaars zich te verklaren, „maar wanneer je ziet dat het aantal dodelijke ver keersslachtoffers vorig jaar lan delijk is gegroeid, dan mogen we in Zeeland niet ontevreden zijn." Megan, Jessie, Stefan, Lisa. Wietske en Christiaan (vlnr) in de schoolbibliotheek van het Goese Lyceum. foto Willem Mieras door Inqrid Huibers GOES - Met de klas naar een theater voorstelling. Dat vonden Stefan (14), Wietske (13), Lisa (12), Jessie (12), Me gan (13) en Christiaan (12) uit klas 1D van het Goese Lyceum het leukste on derdeel van het project Bazar. Het pro ject dat vmbo-leerlingen met cultuur in aanraking wil brengen, kreeg gisteren in Den Haag de Taalunie Onderwijs prijs. Dit schooljaar passeerden de thema's poëzie, film, theater, de bibliotheek en lezen rond een thema de revue in klas 1D. De voorstelling die de klas in thea ter 't Beest zag, maakte veel indruk. Ste fan: „Het werd door twee mensen ge speeld, die elke keer een andere rol de den." Hij gaat overigens liever met school dan met zijn ouders naar het theater. „Als ik met mijn ouders ga, moet ik er na afloop uitgebreid over pra ten. Dan vragen ze hoe ik het vond en of ik ook zou willen toneelspelen. Nee, dan ga ik liever met mijn klas." Bibliotheek Mediathecaris Karin Solé van het Goe se Lyceum is erg te spreken over het pro ject waar de school nu twee jaar mee werkt. „Er wordt heel goed samenge werkt met de Zeeuwse Bibliotheek en de bibliotheek in Goes", vertelt ze. „Zij zorgen voor projectcollecties bij de the ma's, zodat bijvoorbeeld zes kinderen uit een klas hetzelfde boek kunnen le zen." Aan het project doen op de Bevelanden en Tholen zeven vmbo-scholen, de Zeeuwse bibliotheek en de bibliotheek in Goes mee. Het is onder meer opgezet om meer kinderen op het vmbo aan het lezen te krijgen. Dat is in klas 1D heel aardig gelukt. Al leen Christiaan leest - netjes gezegd - niet zo heel graag, maar de rest van het opgetrommelde groepje wel. Wietske heeft bijvoorbeeld al haar boeken thuis al 'minstens twee keer' gelezen. Lisa en Jessie gaan graag naar de bibliotheek. Op de vraag waarom ze Bazar zo leuk vinden, zijn de leerlingen zo eerlijk om te zeggen dat het vooral heel 'relaxed' is (Megan), omdat ze als ze met Bazar be zig zijn 'niet naar Nederlands hoeven' (Stefan). Maar ieder kind kan in ieder geval zonder aarzeling zijn of haar lieve lingsboek opnoemen. Voor Stefan en Christiaan is dat Hoe overleef ik de brugklas van Francine Oomen. Jessie kiest voor Hoe overleef ik mezelf, uit de zelfde serie. Wietske smult van De guil lotine van Simone van der Vlugt, een boek over de Franse Revolutie. Lisa moet even dubben - ze heeft twee lievelingsboeken - maar besluit dan Donna Lisa van Mirjam Oldenhave te noemen. Megan ten slotte kiest een klas sieker: Krassen in het tafelblad uit de Madelief-serie van Guus Kuijer. door Wout Bareman TERNEUZEN - De berging van het Noorse autoschip Tricolor valt veel duurder uit dan ver wacht. De operatie was oor spronkelijk begroot op veertig miljoen euro, maar gaat zeker vijftig miljoen euro kosten. Dat heeft een woordvoerder van het consortium Combinatie Berging I Tricolor (CBT) gisteren beves tigd. Eén van de participanten in dat samenwerkingsverband is het sleep- en bergingsbedrijf Mul traship uit Terneuzen. De berging van de Noorse auto carrier, die op 14 december 2002 in het Nauw van Calais zonk na een aanvaring met het containerschip Kariba, had vo rig najaar moeten worden afge rond. Het slechte weer gooide roet in het eten, waarna de ber gingscombinatie besloot het werk tijdens het stormseizoen stil te leggen. Waarschijnlijk wordt de berging volgende maand hervat. Peilingen hebben inmiddels uit gewezen dat de vier losgesneden wrakstukken die nog op de zee bodem liggen, volledig zijn inge zakt. De bergers hopen de opera tie nu voor de zomer af te ron den. De ruiming van het wrak van de Tricolor is 'een vlekje' op het blazoen van hoofdaannemer Smit uit Rotterdam. Directie voorzitter B. Vree van de sleper/berger geeft toe dat zwaar moet worden toegelegd op de berging van de Tricolor. Het zou om enkele miljoenen eu ro's gaan. Of het project aan het einde van de rit alsnog geld ople vert, is de waag. „Als het mee zit, komen wij er zonder kleer scheuren uit", aldus Vree. Uitbreiding van de Scheldera- darketen, die de scheepvaart op de Noordzee van en naar de Bel gische en Zeeuwse havens bege leidt, moet aanvaringen als tus sen de Tricolor en de Kariba in de toekomst voorkomen. Begin deze week werd 24 kilometer voor de kust van Nieuwpoort de nieuwe radartoren Oostdyck in gebruik genomen. De toren, 37 meter hoog en onbemand, vormt onderdeel van de radarketen die in totaal 21 torens en verkeers posten (waaronder die in Vlissin gen, Terneuzen en Hansweert) telt. De toren in Nieuwpoort be strijkt de scheepvaart binnen een straal van veertig kilometer, van Oostende tot een stuk over de Franse grens. Tot nu toe was dat een blinde vlek op het radarscherm. De bouw van de toren kostte negen miljoen euro. Een vijfde deel daarvan wordt betaald door Ne derland. DRAAIBRUG - Zeventig huishoudens in Draaibrug heb ben gisteren enkele uren zonder gas gezeten. Omstreeks elf uur 's ochtends trok een graafmachine bij werkzaam heden langs de weg tussen Oostburg en Sluis een leiding kapot. Hierdoor ontstond een gaslek. Er werden geluidswagens ingezet om de bewoners in te lichten. Zij moesten voor de zekerheid de hoofdkraan van de gastoevoer dichtdraaien. Het lek was rond half drie 's middags gedicht. Daarna herstelde Delta de gastoevoer aan de huishoudens. Ook werden huis-aan-huis briefjes verspreid met de waarschuwing aan de bewoners die over dag niet thuis waren voorzichtig te zijn met hun gastoe- stellen. TERNEUZEN - De kilometer-borden in de Westerschelde- tunnel worden aangepast. Ze zijn inmiddels weggehaald en worden in de loop van april vervangen door borden, die niet alleen het aantal kilometers aangeven maar ook de rijrichting (Zeeuws-Vlaanderen of Zuid-Beveland). De nieuwe borden worden bovendien in een andere hoek ten opzichte van de rijbaan geplaatst zodat ze beter zichtbaar zijn voor de weggebruikers. MIDDELBURG - Van een aantal Zeeuwse landinrich tingsprojecten zijn de kosten fors overschreden. De Dienst Landelijk Gebied (DLG) heeft dit het dagelijks provinciebestuur laten weten. Dat is niet blij met de hoge re uitgaven, vooral omdat die in een aantal gevallen pas achteraf bekend zijn geworden. Gedeputeerde M. Kramer (PvdA, natuur en water) vindt dat DLG in het vervolg jaarlijks rapport moet uitbrengen over de (financiële) voortgang van de diverse landinrichtingsprojecten. DLG komt op extra uitgaven van bijna twee miljoen eu ro. Het Rijk en de betrokken eigenaren draaien elk op voor een meeruitgaaf van bijna 500.000 euro. Via bijdra gen van derden (zoals geld van de Europese Unie) en de pot voor natuurcompensatie Westerschelde komt ruim 1,1 miljoen euro. Het gaat om de afgesloten projecten Sint-Annaland, Stavenisse, Schoondijke, IJzendij- ke-Hoofdplaat en Axelse Sassing en de nog niet afgeron de projecten Axel, Poortvliet en Ponte. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg maakte gisteren geen onderscheid in de rol van twee mannen en een vrouw bij de handel in xtc-pillen. De 44-jarige vrouw uit Terneuzen werd veroordeeld tot een jaar gevangenis straf, waarvan de helft voorwaardelijk en 240 uur werk straf. De 32-jarige inwoner van Venlo en de 21-jarige Til- burger kregen dezelfde straffen opgelegd. Het drietal ken de elkaar van het Terneuzense drugscircuit. De Terneu- zense kocht de xtc-pillen bij haar ex-vriend in Venlo. De Tilburgse student bestelde de synthetische drugs bij haar. De vrouw werd vorig jaar 6 december in Venlo aangehou den met tweeduizend pillen in haar auto. Ook had ze vier gram cocaïne bij zich. Bij haar kompanen werd bij een huiszoeking ook verdovende middelen aangetroffen. door Rinus Antonisse KRUININGEN - De Zeeuwse be volking dreigt buitenspel ko men te staan bij de besluiten over de toekomst van de Wester schelde. Deze waarschuwing gaf oud-Kamerlid J. van den Berg gisteren in Kruiningen op een vergadering van stichting De Levende Delta. „Zeeland let op uw zaak, uw mooie land is het meer dan waard", luidde zijn boodschap. Van den Berg vreesde dat vooral de gezamenlijke Neder- lands-Vlaamse aanpak van de Ontwikkelingsschets voor het Scheldebekken, ertoe leidt dat de Zeeuwen als meest belang hebbenden gauw buiten beeld raken. „Dat vind ik heel erg kwalijk." Het is niet de eerste keer dat de Zeeuwse belangen verkwanseld worden voor goed nabuurschap. Het oud-Kamerlid voor de SGP herinnerde aan de gang van za ken bij de tweede verdieping van de zeearm. Die werd het par lement 'door de strot geduwd' met behulp van een noodwetje, zonder verdere rechtsbescher ming. Van den Berg: „Daarvan rijzen de haren je ten berge. De noodwet was een juridisch mon strum." Hij vroeg zich af af de aanpak van de Ontwikkelingsschets via de oprichting van een gezamen lijke projectorganisatie (Proses) wel zo gelukkig is. „Kan Neder land straks nog wel eigen beslui ten nemen, of wordt het meteen in de internationale koker ge stopt? Juist door die internatio nale aanpak ben ik erg bezorgd dat de stem van de bevolking op de achtergrond raakt." Van den Berg (thans voorzitter van de christelijke binnenschip pers en adviseur waterstaatwet geving) wees erop dat de besluit vorming over het Scheldebek ken onder grote politieke druk staat, vooral vanwege de Ant werpse havenbelangen. „Dat be lemmert een échte, zorgvuldige en zuivere afweging." Hij keer de zich vierkant tegen een verde re verdieping van de zeearm. Volgens hem is de grens nu be reikt. Het oud-Kamerlid achtte een nieuwe verdieping ook onnodig, gelet op de ontwikkeling van de containervaart. De lijn is: aan voer in wereldhavens aan zee, overslag in binnen- en kust vaart. „Het is nauwelijks denk baar dat je ooit alle schepen in Antwerpen kunt krijgen." Hij stelde dat een verdere verrui ming noodzakelijk is voor hoog uit 10 procent van de vaart op Antwerpen. „En dat ten koste van ontzaglijke gevolgen. Waar zijn we dan mee bezig? Dan heb ik het nog niet eens over de nau tische veiligheid op de Wester schelde." Veiligheid Van den Berg waarschuwde voor het (politiek) veronachtza men van de veiligheid tegen het water. „Met veiligheid mag je geen risico's nemen en je moet er niet mee experimenteren. Dat is gevaarlijk." Hij kantte zich ook nadrukke lijk tegen ontpoldenng. De SGP' er stipte aan dat de Tweede Ka mer in 1998 een motie aannam, waarin ontpoldering als zeer on gewenst wordt aangemerkt. „De huidige politici moeten zich dat maar eens goed herinneren." MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg veroordeelde gis teren een 36-jarige inwoner van Hulst voor huiselijk geweld tot een jaar gevangenisstraf, waar van vier maanden voorwaarde lijk. De man ging 13 december vorig jaar in Heikant volledig over de schreef en takelde zijn vriendin zwaar toe en bedreigde haar met de dood. Tegen een politie man had hij na zijn aanhouding gezegd dat hij haar kapot zou maken. Hij had die dag behoorlijk veel alcohol gedronken. KAPELLE - Een 72-jarige Ka- pellenaar is gisterochtend ge wond geraakt aan zijn hoofd toen hij met zijn fiets viel. De man schrok vermoedelijk van een openenzwaaiend portier van een stilstaande auto. Hij is naar het ziekenhuis gebracht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 49