E350
In het begin dacht je:
wat klinkt dit vals
PZC
ALBUM
Populairste disco staat in Uitgeest
Laatste Matrix
nu ook op dvd
Cr
29
Hartverwarmend pareltje
Superster bevestigt status
Prettig ongrijpbaar
En nogmaals de liefde
woensdag 31 maart 2004
I Usher Ft Lil' Jon Ludac
ftah (2)
Marco Borsato Do Voorbij (1)
;3t Stuck On You (4)
lAnastacia Left Outside Alone (7)
jjamelia Superstar (6)
(The Black Eyed Peas Hey... (9)
jDinand Woesthoff Dreamer/-
Jjssie's Song (3)
ilreble Ramaganana (5)
J Idols I've Got The Music... (11)
llGary Jules Mad World (8)
llN.E.R.D. She Wants To... (15)
|23 Doors Down Here Without
You (14)
[3 Re Union Without You (12)
IlKim-Lian Hey Boy! (10)
IjSpecial D. Home Alone (16)
l6Bas En Joel Too Dangerous/
Celeste, (21)
13Marco Borsato Afscheid... (13)
I8Britney Spears Toxic (17)
l9Leki Breakin' Out (26)
üAventura Obsesion (23)
Jl Nelly Furtado Powerless (Say
iWiat You Want) (20)
!2George Michael Amazing (18)
23 Boogie Pimps Somebody To Lo-
ie (22!
21 Frans Bauer Heb Je Even... (19)
23 Lmc Vs. U2 Take Me... (46)
26Kurt Nilsen She's So High (24)
üTwista Slow Jamz (-)
28 Hilary Duff Come Clean (25)
28 Blue Breathe Easy (-)
30Eric Dikeb Vs 4 Joy Lekker
lan 'tWerk(-)
31 Julian Thomas My Friend (34)
32 Dj Kicken Mc Q Ain't No Par-
y. (31)
33Danzel Pump It Up (32)
34 Kylie Minogue Red Blooded
Woman (27)
35 Nelly Furtado Try (48)
36 The Black Eyed Peas Shut Up
29)
31 Evanescence My Immortal (30)
38 Will Young Leave Right Now
136)
39Trijntje Oosterhuis Don't Say
That You Love Me (28)
10 Marco V Vs. Jens Loops En
Things Relooped (50)
II Chipz Cowboy (35)
12 No Doubt It's My Life (39)
13 Gebroeders Ko Tringeling (37)
H 2 Play So Confused (45)
15 Janet Jackson Just A Little... (-)
16Sugababes In The Middle (-)
47 Katie Melua The Closest Thing
To Crazy (-)
18 Veldhuis Kemper Te Blond
19 No Doubt Underneath It All (-)
30 Soulvation - Deeper (42)
I George Michael Patience (2)
2Norah Jones Feels Like Home (1)
3 Usher Confessions (16)
IBoudewijn De Groot Het Eiland
In De Verte (3)
5N.E.R.D. Fly Or Die (-)
6 Guns 'N Roses Greatest Hits (17)
iJoss Stone Soul Sessions (4)
8 Evanescence Fallen (5)
9 Ch!Pz The Adventures... (6)
10 The Black Eyed Peas Elephunk
17)
II Norah Jones Come Away... (8)
12 Nelly Furtado Folklore (12)
13 Trijntje Oosterhuis Strange
fruit (9)
14 K3 5 Jaar... (13)
15 No Doubt The Singles... (11)
16 Dido Life For Rent (10)
17 Eric Clapton Me And Mr. Jo-
mson(31)
18 Alicia Keys The Diary... (14)
19 Bon Jovi This Left Feels Right -
Greatest (15)
lOSugababes Three (19)
■l Chris De Burgh The Road... 18)
22 Katie Melua Call Off The
Search (-)
23 Hilary Duff Metamorphosis
23)
24 Robbie Williams Live Summer
2003(20)
25 Outkast Speakerboxxx (25)
26 Lionel Richie Just For You (45)
2" Simply Red Home (22)
28 Pink Try This (36)
•9 Seal Seal IV (21)
lOBlof Omarm (34)
21 Beth Hart Leave... (41)
22 Britney Spears In The Zone (24)
23 Joe And Then... (28)
24 Sarah Mclachlan Afterglow
26)
J5 Use Delange Here I Am... (32)
26Aventura We Broke... (40)
27 Red Hot Chili Peppers Grea-
Hits And Videos (38)
28 Franz Ferdinand Franz Ferdi
nand (29)
29Cypress Hill Till Death Do Us
*t(-)
If Charly Lownoise Mental
Speedcity (27)
'I Coldplay A Rush Of Blood... (37)
22 Gipsy Kings Roots (-)
23 Frans Bauer Dicht Bij Jou (35)
'4 G Unit Beg For Mercy (-)
45 Robbie Williams Escapology
49)
26 Novastar Another.., (48)
27 Christina Aguilera Stripped (-)
Hind Around The World (30)
j9The Rasmus Dead Letters (-)
'9 After Forever Invisible Circles
In het begin vonden ze het
maar niks, maar lang
zaam aan gaan ze er wel
wat in zien. Of horen, eigen
lijk. Het Zeeuws Jeugd Or
kest is sinds november druk
bezig met de repetities van
Noacheen muziekstuk van
de Middelburgse componist
Christian Blaha. Het is ei
gentijdse muziek. Dat is
wennen, maar het gaat
steeds beter.
Een repetitie van het Zeeuws
Jeugd Orkest. Elke vrijdag
van 17.30 tot 19.30 uur komen
de ongeveer 55 jongeren tussen
de 10 en 20 jaar) bij elkaar in de
Kloveniersdoelen in Middel
burg. Uit heel Zeeland komen
ze. Het is een 'roezemoezige' re
petitie deze vrijdag, maar het is
ook de eerste keer dat het hele
orkest Noach repeteert. Daar
voor gebeurde dat in groepjes;
de violen apart, de celli apart,
enzovoorts.
„317", roept dirigent Carlo Nab
be, om aan te geven vanaf welke
maat moet worden gespeeld.
„Sssst", probeert hij het geklets
van vooral de vele meiden te
temperen. „317. Jullie moeten
meer aan mijn slag wennen." De
muziek begint. Klinkt het nu
vals, of hoort dat zo? Nabbe
geeft een stopteken. Nog een
keer. Het klinkt al beter. „Hoor
je het", vraagt Nabbe aan zijn
orkestleden. „Jaaa", reageren
die. Het gaat Nabbe nu even
vooral om het ritme, dat moet
geoefend worden want het stuk
zit ritmisch gecompliceerd in el
kaar. „Het maakt niet uit wat
voor noten je speelt, als je maar
op tijd bent."
Het klinkt elke keer beter. Tel
kens weer wordt vanaf maat
317 gespeeld. Steeds een stukje.
En als dat gespeeld is, gaat het
geklets steeds gewoon verder.
Of er wordt gegeeuwd. En Nab
be roept: „Ssssst." Toch heeft
hij geen last van het geroeze
moes, vertelt hij in de pauze.
„Het is vrijdagmiddag, dan heb
je dat. Maar het komt ook een
beetje door het stuk. Toch zijn
ze er serieus mee bezig. Het is
moedig dat ze zoiets aanpak
ken."
Het idee om eigentijdse muziek
te gaan spelen, komt van Nab
be. Hij wil daarmee bereiken
dat zijn orkestleden leren wat
eigentijdse muziek is. Het ligt
niet zo makkelijk in het gehoor,
is niet herkenbaar, maar als je
er moeite voor doét, kun je het
wel leren waarderen, dat is zo'n
beetje Nabbe's boodschap. Hij
vroeg Christian Blaha een com
positie te maken.
Het werd Noach, een 25 minu
ten durend muziekstuk geïnspi
reerd op het bijbelverhaal over
de zondvloed en de ark. Blaha
woont steeds de repetities bij en
helpt daarbij ook Nabbe bij uit
leg over het stuk. Waarom staan
er die noten en waarom in dat
ritme? Ook wordt er met de or
kestleden gepraat over hoe iets
moet klinken, wat ermee be
doeld wordt en wat je erbij kunt
voelen. Blaha is tevreden over
de vorderingen van het orkest.
„Het enthousiasme komt lang
zaam."
Yvonne (14, viool), Linde (13,
cello), Laura (17, viool), Nikolai
(14, viool), Wilko (16, slagwerk)
en Alexandra (14, viool) vinden
het heel bijzonder dat er spe
ciaal voor hen een muziekstuk
is geschreven. „Zoiets komt
toch bijna nooit voor", zegt Ni
kolai. „Wij zijn maar een stipje
als jeugdorkest. Wie schrijft
daar nu een stuk voor?" De eer
ste repetities van Noach waren
een zooitje, vertellen de orkestle
den. De verontwaardiging over
waar ze nu mee 'opgezadeld' wa
ren, is nog van hun gezichten af
te lezen als ze - door elkaar
heen - hun eerste ervaringen ver
tellen. „In het begin dacht je: is
dit muziek? Je kon er niets in
vinden. Het was leeg, alleen een
paar nootjes." „De tonen waren
dissonant." „Het klonk niet lo
gisch, die klanken bij elkaar."
„Het klonk vals!" Linde: „We
moesten gewoon wennen aan an
dere noten en andere akkoor
den. Nu gaat het beter. Maar we
spelen het nog langzaam; straks
moet het sneller."
In juni moeten de orkestleden
het stuk van Blaha onder de
knie hebben; dan staan vier con
certen gepland. De musici den
ken wel dat het allemaal gaat
lukken. Behalve Noach worden
tijdens die concerten ook andere
composities gespeeld.
En dat geroezemoes tijdens de
repetitie? „We komen hier ook
voor de gezelligheid!
Carla van de Merbel
Het Zeeuws Jeugd Orkest repeteert.
foto Lex de Meester
Discotheek La Plaza in
Goes is onlangs door het
vakblad Nightlife Magazine uit
geroepen tot beste discotheek
van Zeeland. De landelijke titel
ging naar Bob's Saloon in Uit
geest. Maar wat maakt Bob's Sa
loon tot populairste disco? We
gingen maar eens kijken. In Uit
geest, waar Bob's Saloon pal
aan de snelweg staat. Zelf wa
ren we met de auto, dus ook een
beetje Bob. Dat schept een
band. Colaatje, nog een colaa
tje. Zo kom je de nacht wel
door. Al zijn er momenten waar
op je een vleugje alcohol toch
mist.
Op het parkeerterrein is het om
elf uur 's avonds al betrekkelijk
vol en volgens rood oplichtende
cijfers acht graden Celsius. Een
vlag die piëteitsvol halfstok is
gehangen vanwege Juliana wap
pert aan een hoge mast. Naar
binnen. We moesten vragen
naar Tom Haver. Een doortas
tend man, die ons in een half
uur tijd alle hoeken van Bob's
Saloon en ook Bob's Party Pal
ace laat zien.
Gedesoriënteerd belanden we
aan de bar in de saloon zelf,
waar we dit allemaal maar eens
opschrijven: diverse partyzalen
met een thema, waar themafees
ten gegeven worden. Er is een
café en een restaurant waar je
onder meer kunt fonduen en
steengrillen. Ook: een bowling
baan. Daar kan aansluitend aan
karaoke worden gedaan.
Alle wegen leiden echter, voor
wie dat wil, naar de discotheek.
De beste discotheek van Neder
land dus. Er is alles aan gedaan
om de disco een westernuitstra
ling te geven. Zadels, hoefijzers
en hoeden aan de muur, houten
dansvloer, veel houten planken
in de wanden verwerkt, kroon-
De dj van Bob's Saloon.
luchters boven de bars, teksten
in van die Lucky-Lukeletters,
en barpersoneel dat sneller tapt
dan zijn schaduw. „Het is een
team dat alles doet", benadrukt
Haver. „De ene keer staan ze bij
de themafeesten en daarna
weer achter de bar in de saloon.
Als het vijf uur is helpt iedereen
met opruimen, ook de bewa
kers."
Stier
De saloon is groot, bars aan
weerszijden van de dansvloer.
Om half twaalf is het nog be
trekkelijk rustig, maar tegen
twaalven stroomt de ruimte vol
met honderden, vooral jonge,
bezoekers. Ook het volume van
de muziek neemt fors toe, de
mouwen van het nachtzwarte
overhemd trillen rond de ar
men. Aan iemand vragen waar
om Bob's de beste disco van Ne
derland is, mag hier volslagen
zinloos heten. Zelf dus maar
weer op onderzoek uit.
De reusachtige koppen van een
eland, een bizon en een stier kij-
foto Ronald Goedheer/GPD
ken op de dansende massa neer.
Ergens op de dansvloer staan
houten kubussen waarop je ook
kunt dansen. In één daarvan is
een rode paal geplant, waarom
heen je zou kunnen paaldansen.
Paaldansen is bedoeld voor
mannen, maar het wordt altijd
gedaan door vrouwen.
Een meisje van een jaar of zes
tien laat ziep hoe dat moet. Ze
wrijft haar kruis tamelijk vol
leerd langs de paal, die ze ach
teroverleunend met haar rech
terhand vasthoudt. De jongens
om haar heen vinden dat wel
wat. Het is pas kwart voor een.
Dj Chiel zit op het podium in
een uit planken opgetrokken
skihut en draait muziek die vari
eert van uitermate melige vogel
tjesdans-ellende tot beukende
trance.
We lopen maar eens wat rond,
nemen nog een colaatje, gaan
eens naar boven om vanaf het
eveneens wildwest vormgege
ven balkon op de menigte neer
te kijken. Bijna iedereen heeft
plezier, stellen we zonder enig
cynisme vast. Waarom? Het is
eenvoudig. Er is ruimte, er is
muziek, er zijn mensen die wil
len dansen, die willen flirten,
die willen drinken. De jongens
doen gek of nonchalant, de mei
den zijn serieuzer, soms onze
ker, vaak juist helemaal niet.
We gaan naar boven. Daar is
Planet Bob's, bedoeld voor be
zoekers van 21 jaar en ouder.
Het is een klassiek vormgege
ven disco met verlichte dans
vloer en twee reusachtige glit-
terballen die hun rondjes
draaien aan het plafond. Glitte-
ration, heet het vanavond. De
muziek staat zachter dan bene
den en is inderdaad afgestemd
op een ouder publiek. Disco,
soul en pop uit de jaren zeven
tig en tachtig.
Bezinning
Het wordt weer tijd voor een
moment van bezinning en voor
het besef dat we hier aan het
werk zijn. Conclusies moeten er
komen. De bezoekers hebben
die zelf al getrokken: Bob's is
de beste. Nu de buitenstaander.
Het zit zo. Bob's is groot, Bob's
is veelzijdig, Bob's is goed geor
ganiseerd. Bewaking overal en
je bent bij het bestellen van je
cola snel aan de beurt. Je kunt
er anoniem dansen en je kunt er
uitzinnig opvallend dansen. Om
maar eens in reclamefoldertaai
te vervallen: Bob's is méér dan
alleen een disco. Ondanks dat
alles 'mega' is aan Bob's, heeft
het niet het pretentieuze van
een trendy mega disco. Het is ei
genlijk net als bij Van der Valk
aan de overkant van de A9: er
hoeft geen bedje van gekonfijte
tuinkers onder de friet om toch
bij grote groepen in de smaak te
vallen.
Jaap Stiemer
Grey De Lisle verraste eind
2002 met het gloedvolle
Home Wrecker. Daarop liet ze
horen als countryzangeres een
sterke hang te hebben naar het
verleden. Toch wist ze door
haar frisse benadering en de ui
terst smaakvolle productie (Mar
vin Etzioni) eigentijds te klin
ken.
Het minimale en ingetogener
The Graceful Ghost werd intiem
opgenomen in haar huiskamer.
De dochter van een Nederlandse
vader put ditmaal vooral uit de
folk- en gospelmuziek zoals die
ooit floreerde in de Appalachen.
De invloed van de daar neerge
streken Schotse, Ierse en Engel
se immigranten (hillbillies), is
goed hoorbaar in de door De Lis-
Ie geschreven nummers. Net als
Gillian Welch weet de ontwape
nende zangeres de traditie lief
devol voort te zetten. Ze voegt
iets toe aan en bewijst illustere
grootheden als de families Car
ter en Cash, de Louvin Brothers,
Kitty Wells en Hank Williams
daarmee de grootste eer. Hart
verwarmend en tijdloos parel
tje.
Peter van der Heide
Grey De Lisle: The Graceful
Ghost (Sugar Hill/Munich),
tijdsduur 36:35 min.
Zes keer een volle Kuip, tien
maal een uitverkocht Ant
werps Sportpaleis, zeven keer
een nummer 1-hit en een dvd
die al in de voorverkoop is be
kroond met drie maal platina.
Marco Borsato is in het Neder
landse taalgebied een superster.
Hij bevestigt die status zonder
meer met Zien, het eerste dvd-al-
bum ter wereld. Vier regisseurs,
onder wie Theo van Gogh en
Dick Maas, maakten videoclips
bij dertien gloednieuwe liedjes.
Het werden stijlvolle mini-speel
films, die - ondanks de eigen
handtekening van de regisseurs
- een geheel vormen. Niet geheel
onbelangrijk: ook wat de mu
ziek betreft, werden kosten
noch moeite gespaard. Het ko
ningskoppel John Ewbank/Han
Kooreneef schreef opnieuw het
leeuwendeel van de nummers,
maar de beste liedjes ontston
den tijdens een repetitiesessie
van de Borsato-band in een huis
je op het platteland. Het leverde
onder meer het nummer 'Dat
Ben Jij op', een pretentieloze
rocker tussen de vele bloedse
rieuze ballades. Zien had meer
van dit soort luchtige tussen
doortjes kunnen gebruiken.
Martin Groenewold
Marco Borsato: Zien (Univer
sal), speelduur 62.00 min. veel
extra's.
Nu het toertje van The Po-
nys in Nederland met The
Hunches en The Hospitals is af
gelast, zullen we het moeten
doen met Laced with Romance,
hun debuut. Op zich geen straf,
wel jammer omdat juist die
plaat zo nieuwsgierig maakt
naar de liveshows. Zijn The Po-
nys écht zo goed, of heeft Jim
Diamond (o.a. White Stripes,
Dirtbombs) de plaat vooral fan
tastisch opgenomen, net als Pa
wn Shoppe Heart van The Von
Bondies? Eén ding hebben The
Ponys in ieder geval voor op The
Von Bondies: ze schrijven betere
nummers.
Ze refereren aan sixties, punk
en new wave, maar ontsnappen
aan de voorspelbaarheid. Van
een bijna Byrds-achtig sixties-
liedje ('Fall-Inn') vallen ze in ra
zende bluespunk met gierend or
gel ('Looking out a mirror'). The
Ponys blijven prettig ongrijp
baar.
Probleem is misschien dat de
meeste garagerock-liefhebbers
moeite zullen hebben met de
dramatische new wave-stem
van Ian Adams. Maar Laced
With Romance is wel een paar
keer slikken waard.
Maaike Borst
The Ponys: Laced With Roman
ce (In The Red/Konkurrent),
speelduur 45.56 min.
Met de feestelijke single
'Yeah!' (met Lil' Jon Lu-
dacris) momenteel in de top van
de hitlijsten, heeft Usher zijn
naam definitief gevestigd.
Goed, tien jaar geleden debu
teerde de in een baptistenkoor
gerijpte Amerikaan al als tiener
ster. Dat gebeurde onder de wa
kende ogen van Antonio 'L.A.'
Reid, ook nu aanwezig als pro
ducer. Vervolgens verkocht hij
miljoenen en scoorde een indruk
wekkende reeks hits. Maar Us
her Raymond bewijst nu met
zijn vierde cd Confessions een
blijvertje te zijn. Plij is uitge
groeid tot een volwassen
R&B-zanger. Tekstueel doet de
middentwintiger Usher openhar
tig een boekje open over wat hij
serieuze onderwerpen noemt.
De liefde dus. En nogmaals de
liefde. Zo verhaalt Bum bijvoor
beeld over zijn verbroken rela
tie met Chilli (TLC). Naast dans
bare up-tempo clubnummers,
weet Usher vooral suggestieve
en sexy slijpers af te leveren. De
ze moderne soul is aan de glad
de kant, maar als verleidelijke
crooner zal Usher zijn doel be
reiken en vele meisjesharten bre
ken.
Peter van der Heide
Usher: Confessions (Arista/
BMG), tijdsduur: 60:42 min.
Het slot van de Matrix-trilo-
gie, The Matrix Revolu
tions, dat vanaf morgen op dvd
in de winkels ligt, is het ultieme
PlayStation-spel. Dat zegt al
thans één van de karakters in de
science-fictionfilm. Een collega
van hem spreekt van een virtu
eel delirium.
En de laatste lijkt nog het meest
gelijk te hebben: de stortvloed
aan special effects die de kijker
overspoelt, is beangstigend dui
zelingwekkend.
De onvermijdelijke veldslag tus
sen de Machines en Zion moet
het hoogtepunt van de film zijn.
Uit de bijgevoegde documentai
re blijkt dat er twee jaar aan de
tekentafel is gesleuteld aan The
Siege, waarna nog eens tal van
tests moesten worden uitge
voerd.
Dat willen de makers dus laten
weten ook. De veldslag wordt te
lang uitgesponnen. Dan spoelen
we liever door naar de 'Super
Burly Brawl', het imponerende
gevecht in de stromende regen
tussen Neo en agent Smith. Als
bijzonder extraatje is deze scèrn
op drie manieren tegelijk te
zien: als ontwerp op de tekenta
fels, de opnamen in de studio en
de daadwerkelijke film. Andere
extra's zijn interviews met de
acteurs die elkaar de hemel in
prijzen, een fotogalerij en links
naar The Matrix Online.
Evenals op Reloaded ontbreekt
opnieuw een interview met de
publiciteitsschuwe regisseurs,
de broers Wachowski.
Maar het spelletje waarmee
wordt teruggekeerd naar het
ouderwetse Pacman-principe
vergoedt veel.
Peter Kuij
Dvd The Matrix Revolutions:
duur 124 min., extra's: o.a. do-
cu's over het maken van dit
hoofdstuk en de special effects,
achter de schermen bij het ge
vecht tussen Neo en Smith.