E350 In het begin dacht je: wat klinkt dit vals PZC ALBUM Populairste disco staat in Uitgeest Laatste Matrix nu ook op dvd Cr 29 Hartverwarmend pareltje Superster bevestigt status Prettig ongrijpbaar En nogmaals de liefde woensdag 31 maart 2004 I Usher Ft Lil' Jon Ludac ftah (2) Marco Borsato Do Voorbij (1) ;3t Stuck On You (4) lAnastacia Left Outside Alone (7) jjamelia Superstar (6) (The Black Eyed Peas Hey... (9) jDinand Woesthoff Dreamer/- Jjssie's Song (3) ilreble Ramaganana (5) J Idols I've Got The Music... (11) llGary Jules Mad World (8) llN.E.R.D. She Wants To... (15) |23 Doors Down Here Without You (14) [3 Re Union Without You (12) IlKim-Lian Hey Boy! (10) IjSpecial D. Home Alone (16) l6Bas En Joel Too Dangerous/ Celeste, (21) 13Marco Borsato Afscheid... (13) I8Britney Spears Toxic (17) l9Leki Breakin' Out (26) üAventura Obsesion (23) Jl Nelly Furtado Powerless (Say iWiat You Want) (20) !2George Michael Amazing (18) 23 Boogie Pimps Somebody To Lo- ie (22! 21 Frans Bauer Heb Je Even... (19) 23 Lmc Vs. U2 Take Me... (46) 26Kurt Nilsen She's So High (24) üTwista Slow Jamz (-) 28 Hilary Duff Come Clean (25) 28 Blue Breathe Easy (-) 30Eric Dikeb Vs 4 Joy Lekker lan 'tWerk(-) 31 Julian Thomas My Friend (34) 32 Dj Kicken Mc Q Ain't No Par- y. (31) 33Danzel Pump It Up (32) 34 Kylie Minogue Red Blooded Woman (27) 35 Nelly Furtado Try (48) 36 The Black Eyed Peas Shut Up 29) 31 Evanescence My Immortal (30) 38 Will Young Leave Right Now 136) 39Trijntje Oosterhuis Don't Say That You Love Me (28) 10 Marco V Vs. Jens Loops En Things Relooped (50) II Chipz Cowboy (35) 12 No Doubt It's My Life (39) 13 Gebroeders Ko Tringeling (37) H 2 Play So Confused (45) 15 Janet Jackson Just A Little... (-) 16Sugababes In The Middle (-) 47 Katie Melua The Closest Thing To Crazy (-) 18 Veldhuis Kemper Te Blond 19 No Doubt Underneath It All (-) 30 Soulvation - Deeper (42) I George Michael Patience (2) 2Norah Jones Feels Like Home (1) 3 Usher Confessions (16) IBoudewijn De Groot Het Eiland In De Verte (3) 5N.E.R.D. Fly Or Die (-) 6 Guns 'N Roses Greatest Hits (17) iJoss Stone Soul Sessions (4) 8 Evanescence Fallen (5) 9 Ch!Pz The Adventures... (6) 10 The Black Eyed Peas Elephunk 17) II Norah Jones Come Away... (8) 12 Nelly Furtado Folklore (12) 13 Trijntje Oosterhuis Strange fruit (9) 14 K3 5 Jaar... (13) 15 No Doubt The Singles... (11) 16 Dido Life For Rent (10) 17 Eric Clapton Me And Mr. Jo- mson(31) 18 Alicia Keys The Diary... (14) 19 Bon Jovi This Left Feels Right - Greatest (15) lOSugababes Three (19) ■l Chris De Burgh The Road... 18) 22 Katie Melua Call Off The Search (-) 23 Hilary Duff Metamorphosis 23) 24 Robbie Williams Live Summer 2003(20) 25 Outkast Speakerboxxx (25) 26 Lionel Richie Just For You (45) 2" Simply Red Home (22) 28 Pink Try This (36) •9 Seal Seal IV (21) lOBlof Omarm (34) 21 Beth Hart Leave... (41) 22 Britney Spears In The Zone (24) 23 Joe And Then... (28) 24 Sarah Mclachlan Afterglow 26) J5 Use Delange Here I Am... (32) 26Aventura We Broke... (40) 27 Red Hot Chili Peppers Grea- Hits And Videos (38) 28 Franz Ferdinand Franz Ferdi nand (29) 29Cypress Hill Till Death Do Us *t(-) If Charly Lownoise Mental Speedcity (27) 'I Coldplay A Rush Of Blood... (37) 22 Gipsy Kings Roots (-) 23 Frans Bauer Dicht Bij Jou (35) '4 G Unit Beg For Mercy (-) 45 Robbie Williams Escapology 49) 26 Novastar Another.., (48) 27 Christina Aguilera Stripped (-) Hind Around The World (30) j9The Rasmus Dead Letters (-) '9 After Forever Invisible Circles In het begin vonden ze het maar niks, maar lang zaam aan gaan ze er wel wat in zien. Of horen, eigen lijk. Het Zeeuws Jeugd Or kest is sinds november druk bezig met de repetities van Noacheen muziekstuk van de Middelburgse componist Christian Blaha. Het is ei gentijdse muziek. Dat is wennen, maar het gaat steeds beter. Een repetitie van het Zeeuws Jeugd Orkest. Elke vrijdag van 17.30 tot 19.30 uur komen de ongeveer 55 jongeren tussen de 10 en 20 jaar) bij elkaar in de Kloveniersdoelen in Middel burg. Uit heel Zeeland komen ze. Het is een 'roezemoezige' re petitie deze vrijdag, maar het is ook de eerste keer dat het hele orkest Noach repeteert. Daar voor gebeurde dat in groepjes; de violen apart, de celli apart, enzovoorts. „317", roept dirigent Carlo Nab be, om aan te geven vanaf welke maat moet worden gespeeld. „Sssst", probeert hij het geklets van vooral de vele meiden te temperen. „317. Jullie moeten meer aan mijn slag wennen." De muziek begint. Klinkt het nu vals, of hoort dat zo? Nabbe geeft een stopteken. Nog een keer. Het klinkt al beter. „Hoor je het", vraagt Nabbe aan zijn orkestleden. „Jaaa", reageren die. Het gaat Nabbe nu even vooral om het ritme, dat moet geoefend worden want het stuk zit ritmisch gecompliceerd in el kaar. „Het maakt niet uit wat voor noten je speelt, als je maar op tijd bent." Het klinkt elke keer beter. Tel kens weer wordt vanaf maat 317 gespeeld. Steeds een stukje. En als dat gespeeld is, gaat het geklets steeds gewoon verder. Of er wordt gegeeuwd. En Nab be roept: „Ssssst." Toch heeft hij geen last van het geroeze moes, vertelt hij in de pauze. „Het is vrijdagmiddag, dan heb je dat. Maar het komt ook een beetje door het stuk. Toch zijn ze er serieus mee bezig. Het is moedig dat ze zoiets aanpak ken." Het idee om eigentijdse muziek te gaan spelen, komt van Nab be. Hij wil daarmee bereiken dat zijn orkestleden leren wat eigentijdse muziek is. Het ligt niet zo makkelijk in het gehoor, is niet herkenbaar, maar als je er moeite voor doét, kun je het wel leren waarderen, dat is zo'n beetje Nabbe's boodschap. Hij vroeg Christian Blaha een com positie te maken. Het werd Noach, een 25 minu ten durend muziekstuk geïnspi reerd op het bijbelverhaal over de zondvloed en de ark. Blaha woont steeds de repetities bij en helpt daarbij ook Nabbe bij uit leg over het stuk. Waarom staan er die noten en waarom in dat ritme? Ook wordt er met de or kestleden gepraat over hoe iets moet klinken, wat ermee be doeld wordt en wat je erbij kunt voelen. Blaha is tevreden over de vorderingen van het orkest. „Het enthousiasme komt lang zaam." Yvonne (14, viool), Linde (13, cello), Laura (17, viool), Nikolai (14, viool), Wilko (16, slagwerk) en Alexandra (14, viool) vinden het heel bijzonder dat er spe ciaal voor hen een muziekstuk is geschreven. „Zoiets komt toch bijna nooit voor", zegt Ni kolai. „Wij zijn maar een stipje als jeugdorkest. Wie schrijft daar nu een stuk voor?" De eer ste repetities van Noach waren een zooitje, vertellen de orkestle den. De verontwaardiging over waar ze nu mee 'opgezadeld' wa ren, is nog van hun gezichten af te lezen als ze - door elkaar heen - hun eerste ervaringen ver tellen. „In het begin dacht je: is dit muziek? Je kon er niets in vinden. Het was leeg, alleen een paar nootjes." „De tonen waren dissonant." „Het klonk niet lo gisch, die klanken bij elkaar." „Het klonk vals!" Linde: „We moesten gewoon wennen aan an dere noten en andere akkoor den. Nu gaat het beter. Maar we spelen het nog langzaam; straks moet het sneller." In juni moeten de orkestleden het stuk van Blaha onder de knie hebben; dan staan vier con certen gepland. De musici den ken wel dat het allemaal gaat lukken. Behalve Noach worden tijdens die concerten ook andere composities gespeeld. En dat geroezemoes tijdens de repetitie? „We komen hier ook voor de gezelligheid! Carla van de Merbel Het Zeeuws Jeugd Orkest repeteert. foto Lex de Meester Discotheek La Plaza in Goes is onlangs door het vakblad Nightlife Magazine uit geroepen tot beste discotheek van Zeeland. De landelijke titel ging naar Bob's Saloon in Uit geest. Maar wat maakt Bob's Sa loon tot populairste disco? We gingen maar eens kijken. In Uit geest, waar Bob's Saloon pal aan de snelweg staat. Zelf wa ren we met de auto, dus ook een beetje Bob. Dat schept een band. Colaatje, nog een colaa tje. Zo kom je de nacht wel door. Al zijn er momenten waar op je een vleugje alcohol toch mist. Op het parkeerterrein is het om elf uur 's avonds al betrekkelijk vol en volgens rood oplichtende cijfers acht graden Celsius. Een vlag die piëteitsvol halfstok is gehangen vanwege Juliana wap pert aan een hoge mast. Naar binnen. We moesten vragen naar Tom Haver. Een doortas tend man, die ons in een half uur tijd alle hoeken van Bob's Saloon en ook Bob's Party Pal ace laat zien. Gedesoriënteerd belanden we aan de bar in de saloon zelf, waar we dit allemaal maar eens opschrijven: diverse partyzalen met een thema, waar themafees ten gegeven worden. Er is een café en een restaurant waar je onder meer kunt fonduen en steengrillen. Ook: een bowling baan. Daar kan aansluitend aan karaoke worden gedaan. Alle wegen leiden echter, voor wie dat wil, naar de discotheek. De beste discotheek van Neder land dus. Er is alles aan gedaan om de disco een westernuitstra ling te geven. Zadels, hoefijzers en hoeden aan de muur, houten dansvloer, veel houten planken in de wanden verwerkt, kroon- De dj van Bob's Saloon. luchters boven de bars, teksten in van die Lucky-Lukeletters, en barpersoneel dat sneller tapt dan zijn schaduw. „Het is een team dat alles doet", benadrukt Haver. „De ene keer staan ze bij de themafeesten en daarna weer achter de bar in de saloon. Als het vijf uur is helpt iedereen met opruimen, ook de bewa kers." Stier De saloon is groot, bars aan weerszijden van de dansvloer. Om half twaalf is het nog be trekkelijk rustig, maar tegen twaalven stroomt de ruimte vol met honderden, vooral jonge, bezoekers. Ook het volume van de muziek neemt fors toe, de mouwen van het nachtzwarte overhemd trillen rond de ar men. Aan iemand vragen waar om Bob's de beste disco van Ne derland is, mag hier volslagen zinloos heten. Zelf dus maar weer op onderzoek uit. De reusachtige koppen van een eland, een bizon en een stier kij- foto Ronald Goedheer/GPD ken op de dansende massa neer. Ergens op de dansvloer staan houten kubussen waarop je ook kunt dansen. In één daarvan is een rode paal geplant, waarom heen je zou kunnen paaldansen. Paaldansen is bedoeld voor mannen, maar het wordt altijd gedaan door vrouwen. Een meisje van een jaar of zes tien laat ziep hoe dat moet. Ze wrijft haar kruis tamelijk vol leerd langs de paal, die ze ach teroverleunend met haar rech terhand vasthoudt. De jongens om haar heen vinden dat wel wat. Het is pas kwart voor een. Dj Chiel zit op het podium in een uit planken opgetrokken skihut en draait muziek die vari eert van uitermate melige vogel tjesdans-ellende tot beukende trance. We lopen maar eens wat rond, nemen nog een colaatje, gaan eens naar boven om vanaf het eveneens wildwest vormgege ven balkon op de menigte neer te kijken. Bijna iedereen heeft plezier, stellen we zonder enig cynisme vast. Waarom? Het is eenvoudig. Er is ruimte, er is muziek, er zijn mensen die wil len dansen, die willen flirten, die willen drinken. De jongens doen gek of nonchalant, de mei den zijn serieuzer, soms onze ker, vaak juist helemaal niet. We gaan naar boven. Daar is Planet Bob's, bedoeld voor be zoekers van 21 jaar en ouder. Het is een klassiek vormgege ven disco met verlichte dans vloer en twee reusachtige glit- terballen die hun rondjes draaien aan het plafond. Glitte- ration, heet het vanavond. De muziek staat zachter dan bene den en is inderdaad afgestemd op een ouder publiek. Disco, soul en pop uit de jaren zeven tig en tachtig. Bezinning Het wordt weer tijd voor een moment van bezinning en voor het besef dat we hier aan het werk zijn. Conclusies moeten er komen. De bezoekers hebben die zelf al getrokken: Bob's is de beste. Nu de buitenstaander. Het zit zo. Bob's is groot, Bob's is veelzijdig, Bob's is goed geor ganiseerd. Bewaking overal en je bent bij het bestellen van je cola snel aan de beurt. Je kunt er anoniem dansen en je kunt er uitzinnig opvallend dansen. Om maar eens in reclamefoldertaai te vervallen: Bob's is méér dan alleen een disco. Ondanks dat alles 'mega' is aan Bob's, heeft het niet het pretentieuze van een trendy mega disco. Het is ei genlijk net als bij Van der Valk aan de overkant van de A9: er hoeft geen bedje van gekonfijte tuinkers onder de friet om toch bij grote groepen in de smaak te vallen. Jaap Stiemer Grey De Lisle verraste eind 2002 met het gloedvolle Home Wrecker. Daarop liet ze horen als countryzangeres een sterke hang te hebben naar het verleden. Toch wist ze door haar frisse benadering en de ui terst smaakvolle productie (Mar vin Etzioni) eigentijds te klin ken. Het minimale en ingetogener The Graceful Ghost werd intiem opgenomen in haar huiskamer. De dochter van een Nederlandse vader put ditmaal vooral uit de folk- en gospelmuziek zoals die ooit floreerde in de Appalachen. De invloed van de daar neerge streken Schotse, Ierse en Engel se immigranten (hillbillies), is goed hoorbaar in de door De Lis- Ie geschreven nummers. Net als Gillian Welch weet de ontwape nende zangeres de traditie lief devol voort te zetten. Ze voegt iets toe aan en bewijst illustere grootheden als de families Car ter en Cash, de Louvin Brothers, Kitty Wells en Hank Williams daarmee de grootste eer. Hart verwarmend en tijdloos parel tje. Peter van der Heide Grey De Lisle: The Graceful Ghost (Sugar Hill/Munich), tijdsduur 36:35 min. Zes keer een volle Kuip, tien maal een uitverkocht Ant werps Sportpaleis, zeven keer een nummer 1-hit en een dvd die al in de voorverkoop is be kroond met drie maal platina. Marco Borsato is in het Neder landse taalgebied een superster. Hij bevestigt die status zonder meer met Zien, het eerste dvd-al- bum ter wereld. Vier regisseurs, onder wie Theo van Gogh en Dick Maas, maakten videoclips bij dertien gloednieuwe liedjes. Het werden stijlvolle mini-speel films, die - ondanks de eigen handtekening van de regisseurs - een geheel vormen. Niet geheel onbelangrijk: ook wat de mu ziek betreft, werden kosten noch moeite gespaard. Het ko ningskoppel John Ewbank/Han Kooreneef schreef opnieuw het leeuwendeel van de nummers, maar de beste liedjes ontston den tijdens een repetitiesessie van de Borsato-band in een huis je op het platteland. Het leverde onder meer het nummer 'Dat Ben Jij op', een pretentieloze rocker tussen de vele bloedse rieuze ballades. Zien had meer van dit soort luchtige tussen doortjes kunnen gebruiken. Martin Groenewold Marco Borsato: Zien (Univer sal), speelduur 62.00 min. veel extra's. Nu het toertje van The Po- nys in Nederland met The Hunches en The Hospitals is af gelast, zullen we het moeten doen met Laced with Romance, hun debuut. Op zich geen straf, wel jammer omdat juist die plaat zo nieuwsgierig maakt naar de liveshows. Zijn The Po- nys écht zo goed, of heeft Jim Diamond (o.a. White Stripes, Dirtbombs) de plaat vooral fan tastisch opgenomen, net als Pa wn Shoppe Heart van The Von Bondies? Eén ding hebben The Ponys in ieder geval voor op The Von Bondies: ze schrijven betere nummers. Ze refereren aan sixties, punk en new wave, maar ontsnappen aan de voorspelbaarheid. Van een bijna Byrds-achtig sixties- liedje ('Fall-Inn') vallen ze in ra zende bluespunk met gierend or gel ('Looking out a mirror'). The Ponys blijven prettig ongrijp baar. Probleem is misschien dat de meeste garagerock-liefhebbers moeite zullen hebben met de dramatische new wave-stem van Ian Adams. Maar Laced With Romance is wel een paar keer slikken waard. Maaike Borst The Ponys: Laced With Roman ce (In The Red/Konkurrent), speelduur 45.56 min. Met de feestelijke single 'Yeah!' (met Lil' Jon Lu- dacris) momenteel in de top van de hitlijsten, heeft Usher zijn naam definitief gevestigd. Goed, tien jaar geleden debu teerde de in een baptistenkoor gerijpte Amerikaan al als tiener ster. Dat gebeurde onder de wa kende ogen van Antonio 'L.A.' Reid, ook nu aanwezig als pro ducer. Vervolgens verkocht hij miljoenen en scoorde een indruk wekkende reeks hits. Maar Us her Raymond bewijst nu met zijn vierde cd Confessions een blijvertje te zijn. Plij is uitge groeid tot een volwassen R&B-zanger. Tekstueel doet de middentwintiger Usher openhar tig een boekje open over wat hij serieuze onderwerpen noemt. De liefde dus. En nogmaals de liefde. Zo verhaalt Bum bijvoor beeld over zijn verbroken rela tie met Chilli (TLC). Naast dans bare up-tempo clubnummers, weet Usher vooral suggestieve en sexy slijpers af te leveren. De ze moderne soul is aan de glad de kant, maar als verleidelijke crooner zal Usher zijn doel be reiken en vele meisjesharten bre ken. Peter van der Heide Usher: Confessions (Arista/ BMG), tijdsduur: 60:42 min. Het slot van de Matrix-trilo- gie, The Matrix Revolu tions, dat vanaf morgen op dvd in de winkels ligt, is het ultieme PlayStation-spel. Dat zegt al thans één van de karakters in de science-fictionfilm. Een collega van hem spreekt van een virtu eel delirium. En de laatste lijkt nog het meest gelijk te hebben: de stortvloed aan special effects die de kijker overspoelt, is beangstigend dui zelingwekkend. De onvermijdelijke veldslag tus sen de Machines en Zion moet het hoogtepunt van de film zijn. Uit de bijgevoegde documentai re blijkt dat er twee jaar aan de tekentafel is gesleuteld aan The Siege, waarna nog eens tal van tests moesten worden uitge voerd. Dat willen de makers dus laten weten ook. De veldslag wordt te lang uitgesponnen. Dan spoelen we liever door naar de 'Super Burly Brawl', het imponerende gevecht in de stromende regen tussen Neo en agent Smith. Als bijzonder extraatje is deze scèrn op drie manieren tegelijk te zien: als ontwerp op de tekenta fels, de opnamen in de studio en de daadwerkelijke film. Andere extra's zijn interviews met de acteurs die elkaar de hemel in prijzen, een fotogalerij en links naar The Matrix Online. Evenals op Reloaded ontbreekt opnieuw een interview met de publiciteitsschuwe regisseurs, de broers Wachowski. Maar het spelletje waarmee wordt teruggekeerd naar het ouderwetse Pacman-principe vergoedt veel. Peter Kuij Dvd The Matrix Revolutions: duur 124 min., extra's: o.a. do- cu's over het maken van dit hoofdstuk en de special effects, achter de schermen bij het ge vecht tussen Neo en Smith.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29