oo Vrijheid is improvisatie Bij het weekend hoort een wedstrijd PZC Achter de schermen van Het Klokhuis ÖE jon&E OndERÉOEKER jifV 'léf 'r< GEBOEKT 7 Vt 'ht woensdag 31 maart 2004 illustraties uit Zó gaat het bij Het Klokhuis... Hoe maak je voor een klod der knoflooksaus een kos tuum? En hoe een pak voor een potlood, een penseel, een kroon tjespen? Gert-Jan Peer kan het met één hand. Bij wijze van spre ken, want een egelpak voor Aart Staartjes kost ook hem gewoon drie dagen peuteren. In Zo gaat het bij het klokhuis en zo maak je je eigen videofilm vertelt kledingontwerper Gert-Jan Peer hoe hij voor een uitzending van Het IGokhuis eens een pak moest ontwerpen waar een mens in kon die toch op een egel leek: 'We hebben toen drieduizend satéprikkers gekocht voor de stekels. Die heb ben we met een verfspuitbus van donker naar licht gespoten en daarna al die stekels stuk voor stuk door een stuk bruin kant vastgelijmd. Daaroverheen kwam schuimrubber; anders ste ken die naalden natuurlijk in je rug.' Het loodzware pak hangt nu met duizenden andere kos tuums - van kabouterkleren tot ridderkostuums en van pakken voor buitenaardse wezens tot drakenkostuums - in het kle dingatelier waar ook de kleren hangen van Ta en To, Boy Zon derman, Professor Fetze Alsvan- ouds, Prinses Petronella, Yvette de Vriesch,'Benema en Kwelder, Pascom en Boontje,... Het Klokhuis bestond eind vo rig jaar vijftien jaar en dat werd gevierd met speciale televisieuit zendingen én met een boek dat je een kijkje achter de schermen geeft. Het scheelde trouwens geen haar of het populaire pro gramma was al in 1990 van het scherm gehaald. Gewichtige chefs aan dikdoenerige bureaus vonden het veel te duur. Geluk kig was er Nina de Waal met haar 50.000 protesthandtekenin gen van andere kinderen. Toen daarna ook de Tweede Kamer zich ermee bemoeide, moesten de grote bazen toegeven dat ze niet verder hadden gekeken dan hun neus lang was. Meer dan 2200 onderwerpen zijn er sinds dien gemaakt. Zo gaat het bij het klokhuis en zo maak je je eigen videofilm vertelt in woord en beeld wat er gebeurt vanaf het allereerste idee voor een programma tot de werkelijke uitzending. Tussen die twee momenten zit altijd wel een paar maanden. Een spre kend voorbeeld van wat er in die tijd zoal gebeurt, is het ver haal over Sensaos, een meisje dat meer dan 2000 jaar geleden in Egypte was gestorven. Het be gon met een telefoontje van het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden met de vraag of een ten toonstelling over mummies mis schien iets voor een Klokhuisaf levering was. Veel animo was er niet, want 'mummies, dat leek ons letter lijk en figuurlijk nogal een doods onderwerp'. Meer uit be leefdheid dan uit echte interesse ging iemand van het program ma toch maar eens in Leiden kij ken. Het bleek om een kist te gaan met de mummie van een meisje van zestien. Ze mocht dan de dochter van een hoge ambtenaar van de farao geweest zijn, veel bijzonders leek het nog altijd niet te zijn. Totdat men een dag later in de krant las dat Philips een 3D-scanner had ontwikkeld waarmee het mogelijk was op een computer scherm een schedel van alle kan ten, zelfs aan de binnenkant te bekijken. En wat met een le vend mens kan moet ook met een mummie kunnen. Om een lang verhaal kort te maken: met medewerking van Philips, onder zoeksbureau TNO in Delft, een Engelse professor en het wassen beeldenmuseum Madame Tus- saud's in Londen kreeg Sensaos na slim geploeter haar gezicht terug. De foto's die van haar in de twee Klokhuisafleveringen te zien waren geweest, werden zelfs afgedrukt op de voorpagi na van kranten overal op de we reld. In negentien hoofdstukken over telkens een speciaal onderdeel vertellen tal van medewerkers het verhaal over hun rol in het programma zoals je dat als kij ker uiteindelijk te zien krijgt. Ooit kunnen bedenken dat een Klokhuisonderwerp van acht mi nuten anderhalve dag hard wer ken vraagt? Weet je hoe groot de beschilderde gordijnen zijn die gebruikt worden voor binnen op genomen buitenscènes? Waarom grimeren zoiets is als van een hoopje stront een gebakje ma ken? Hoe je zelf een filmpje •maakt? Wat je met koffieprut en een stuk of dertig wc-rolletjes kunt doen? En waarom Elly een beetje last van tuit had? Het antwoord op deze en andere vragen plus nog eens honderden tips vind je in dit interessante boek met aan de rechterkant natuurlijk die hap eruit. Jan Smeekens Piet Geelhoed en Yvonne Smits: Zó gaat het bij Het Klokhuis en zo maak je je eigen videofilm. Lemniscaat; 160 pag.; €17,50. Zie ook www.hetklokhuis.nl. Van half april tot half mei is het in Zeeland weer Maand van de Vrijheid. In de aanloop naar de ze evenementenreeks (met on der meer het Festival Cultureel Gekleurd, Bevrijdingsdag en de uitreiking 'n de Four Freedoms Awards) publiceert de PZC op deze plek een korte serie over jongeren en vrijheid. Vandaag deel 2: muziekfreak René Geel hoed uit Zonnemaire. Zijn handen beroeren vlotjes de toetsen van de piano. René Geelhoed (13) uit Zonnemaire demon streert wat hij, uitgaande van het notenschrift, eigen lijk zou moeten spelen. Maar hij beëindigt zijn mini- concert met het swingend ritme van een op boo gie-woogie geënte improvi satie. Vrijheid voor een tweede jaars scholier aan het Buys Ballotcollege in Goes. Fietst hij vrijdagmiddag van de bushalte naar zijn in de polder gelegen huis dan bekijkt René de wereld heel anders dan op andere da gen. „Dan zie ik opeens een boer die op z'n trekker op het land rijdt." Beelden waar hij, door de drukte van 'alledag, de rest van de week nauwelijks bij stilstaat. De dagen van de Zonnemairse gymnasium-plusleerling zijn aardig gevuld. Met drie extra vakken die de plus met zich mee brengt, heen en weer bussen tus sen Goes en Zonnemaire, huis werk en slapen - vliegt de week voorbij. Hij doet aan judo, is graag buiten, computert ('maar dat komt er niet zo vaak van') en maakt vooral graag muziek. Piano, trommels, drums, een beetje mondharmonica en sinds kort gitaar. Moeiteloos switcht hij tussen het ene en het andere instrument, niet gehinderd door - door hemzelf of anderen ge koesterde - verwachtingen. Op pianoles zit hij al een jaar of vier. Sinds evenzoveel jaar is hij ook verbonden aan Harmonie- René Geelhoed: „Vliegen kun je niet tot je tachtigste, muziek maken wel." vereniging Nut en Uitspanning in Zonnemaire, waar hij de trommels beroert in orkest en drumband. Lessen ja. Eindeloos basisloopjes napingelen en toon ladders instuderen, in plaats van heerlijk in het luchtledige te spelen. Want tja, dat hoort er nu eenmaal bij. Zijn pianolera res kent de klassiekers waar René zelf niets van af weet. „Het is fifty-fifty. Zo krijg je toch een soort basis mee." Maar niets zo lekker als improviseren. „Luister", roept Geelhoed en thousiast - terwijl hij het basis riedeltje 'Meet Frank and John ny' al pingelend in een frivoler ritme giet. Poserend in de tuin met zijn gitaar vertolkt hij zon der enige terughoudendheid ('ik kan niet zingen hoor') een mo dern deuntje. Muziek maken is voor hem vooral plezier hebben en het gemak waarmee hij dat doet straalt van hem af. Soms leest hij een pianopartituur niet goed en wordt hij daar door zijn pianolerares fijntjes op gewe zen. René zit er niet mee, zijn pianolerares is écht heel goed. Maar thuis borduurt hij vrolijk verder voort op zijn zelf bedach te variatie. Beroepsmuzikant worden? Nee, daar ziet hij niets in. Piloot worden is zijn droom en daarna ziet hij wel weer ver der. „Vliegen kun je niet tot je tachtigste, muziek maken wel." Discman Leven en laten leven. Geelhoed zegt het niet, maar straalt het uit. Wonend in de polder kan hij, zelfs achter zijn drumstel, aardig zijn gang gaan. Alleen met zijn zusje moet hij rekening houden, maar dat is logisch. Je moet ook je discman niet knal hard zetten als je in de bus zit, vindt hij. Dat drumstel dus, waarop hij zich - want daarin volgt hij geen lessen - volledig en grenzeloos uit kan leven. Ach foto Dirk-Jan Gjeltema nee, corrigeert René. Als hij drumt, vindt hij het juist vooral leuk om bestaande muziek na te spelen. Allesbehalve improvisatie dus. „Ik hoef met drummen wel niets uit een boek te spelen, maar als je zelf iets verzint is dat lang niet zo leuk als op de piano. Als je drumt heb je alleen maar rit me. Achter de piano heb je ook nog melodie", luidt zijn toelich ting. En vrijheid laat zich mis schien wel het beste gevoelen als er ook sprake van enige be perking is. Esme Soesman Een zaterdag zonder volley bal? Voor Lisa Weeber (13) voelt dat als een zwembad zon der water. „Zonder wedstrijd is m'n weekend niet compleet", al dus de speelster van Mevo '80 in Zierikzee. „Het begint 's mor gens al met het inpakken van je sporttas. Vervolgens hup! het busje in en dan met je team op weg: Rotterdam, Hellevoetsluis, Schiedam, noem maar op. Niet naast de deur, maar zo kunnen we wel met de C-meisjes een vol le competitie spelen. Binnen Zeeland lukt dat gewoon niet, door een gebrek aan voldoende tegenstanders." In februari werd Lisa met haar team - meisjes Cl - kampioen. Geen rondrit door Zierikzee, geen huldiging op het gemeente bordes. Zoveel uitbundigheid is ook niet nodig, vindt Lisa. „Het is vooral óns feestje. Wij zijn al weer begonnen aan de tweede competitiehelft. Die feestparty komt wel aan het eind van het seizoen", lacht ze. „Dan kunnen we alle kampioenen in één keer huldigen." Voor clubgenoot Tim Maat (15) liggen de kaarten iets anders. „We komen eigenlijk wat jon gens tekort om mee te doen in de competitie van de Nevobo. Gelukkig kan ik op vrijdaga vond meespelen in de bedrijfs- competitie hier in Zierikzee. We spelen dan met een jeugdteam tegen volwassenen. Onlangs ver sloegen we het team, waar m'n pa in speelt. Leuk om thuis nog eens over na te kaarten, als je snapt wat ik bedoel." Mieke van der Post - bestuurs lid jeugdzaken van Wea Mevo' 80 is blij met de enthousiaste jeugdleden. „De toeloop van de jeugd is prima; we hebben zelfs drie teams in de jeugdcompeti- tie en drie jeugdteams in de re creatiecompetitie. Probleem is, dat in bepaalde leeftijdsgroe pen wat jeugd ontbreekt. Daar werken we hard aan om dat op te lossen. We willen naar de scholen om het volleybal te pro moten en clinics te organiseren. Met een aantal jongens erbij, kunnen we misschien komend Tim Maat en Lisa Weeber volleyballen bij Mevo '80 in Zierikzee. seizoen meedoen in de jeugd- competitie." Vorig jaar hebben Lisa en Tim al een keertje meegetraind tij dens de nationale selectieda- gen. „Ik merkte toen wel, dat het niveau daar wel erg hoog lag", vertelt Lisa. „Overigens had ik er geen probleem mee, dat ik niet verder mee mocht doen." Ook Tim is realist. „Je probeert het en je steekt er so- C&n. /Ir3"ri/ÖL \-rV~^j£jsruqr. Unn. -jQ/ikJU, $>LUCn. ojJcn/UxoSZ. LANDSCHAP MET MlÏN WIMPERS GESCHILDERD foto Dirk-Jan Gjeltema wieso een hoop van op. Mis schien dat ik het dit jaar nog een keer ga doen. We zien wel." Naast het volleybal gebruikt Tim z'n vingers ook voor z'n tweede grote liefde: z'n gitaar. „Speel sinds kort in een eigen band: NTS. Beetje metal, zoals Metallica. Komen eigenlijk nog een zanger tekort. Zou wel han dig wezen, dat hij ook nog kon volleyballen. Een volleyballen de zanger of een zingende vol leyballer, allebei goed. Dan zijn er twee problemen in één keer opgelost." Hans Segboer Dj draait door De Tsjech Michal Burës, alias dj Blue, heeft maar liefst 81 uur, zes minuten en 32 seconden achter elkaar 1635 pla ten gedraaid in een discotheek. Zijn prestatie is goed voor een wereldrecord. Hij versloeg hier mee de Amerikaan DJ Martin Ross die met 74 uur het oude re cord in handen had. Blue begon zijn recordpoging vorige week donderdag en stopte zijn laatste plaat pas afgelopen zondaga vond. Tijdens het draaien mocht hij na elke acht uur slechts een kwartier rusten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 28