Ifan witte megaslip tot blote billen krel Italiaanse rijst verdrinkt drie keer 27 Marktleider degelijke onderbroek, heuphoog en van Ltische katoen, is de pijler die het dergoedconcem Sloggi torst. 25 Jaar jeden begon deze onderbroekenfabrikant Nederland aan de verovering van de irkt, inmiddels heeft het meer dan twaalf ocent in handen en gaan er jaarlijks maar [st vijftig miljoen Sloggi's over de Europese jnbanken. woensdag 31 maart 2004 Vertu Ascent Het meest exclusieve merk mobieltjes, Vertu, werkt met bijzondere materialen. Nu hebben ze alliages van liquidme- tal ontdekt, dat bekend is van industrieën die draaien om topprestaties, zoals de ruimtevaart. Voor het eerst wordt dit nu toegepast in een mobiele telefoon, en wel te samen met andere duurzame materialen als roestvrij staal, keramiek en saffierkristal. Dat allemaal is gecombineerd met zacht, handgestikt bruin en zwart leer. Intoetsen op zo'n Vertu is een belevenis op zich. De roestvrijstalen toetsen van preci- sietechniek zijn aangebracht op edelsteenlegers. De prijs vanaf 3600. Alleen te koop bij juwelier Lyppens, P.C. Hooftstraat, Amsterdam. MARIE-CATRIEN VAN DEIJCK b hristelijke groepe ringen doen regel matig pogingen ze van de straat te 0 krijgen, terwijl an- sn de fabrikant e-mails stu- met de vraag of ze er héél «blieft een kunnen krijgen taan de kantinemuur. De boards met in Sloggi's ge ien damesbillen hebben de iioederen al danig verhit, dat is bijzonder voor een rk dat jarenlang synoniem aan de taillehoge, witte ierbroek. Dat Sloggi tegen- ordig meer is dan de naam leen megaslip, bewijzen de iboards met gekleurde Kings, tanga's en hipsters én het feit dat Sloggi-slips goed zijn voor twaalf procent van de totale onderbroekenmarkt. Toch is het succes van het be drijf vooral te danken aan de Basic Maxi, zoals de degelijke onderbroek heet. Rob Brand, directeur van Sloggi Neder land, is de eerste om toe te ge ven dat de alles verhullende katoenen broek bepaald geen slip is waarin je je partner hoopt aan te treffen, maar van de vijftig miljoen Sloggi-slips die jaarlijks in Europa over de toonbank gaan, is hij nog steeds de best verkochte. Sloggi was de eerste fabrikant die 25 jaar geleden, het jaar waarin het merk op de markt kwam, elastisch katoen met Een Nederlandse vrouw koopt gemiddeld zes slips per jaar. In totaal gaan er in ons land jaarlijks zo'n 32 miljoen da messlips over de toonbank. Hier aan wordt 127 miljoen euro be steed. Met een omzetaandeel van 26 procent is de string het best verkochte model. Sloggi mag zich met een marktaandeel van 12 procent hier marktleider noemen, Het merk TenCate is goed voor procent van de Nederlandse dames- ondergoedmarkt; Schiesser neemt 3 procent voor zijn rekening. Lycra introduceerde. Heel re volutionair voor die tijd. Met de maxislip als vlaggenschip bereikte Sloggi door de jaren heen de positie van marktlei der. De naamsbekendheid van maar liefst 89 procent is ech ter toe te schrijven aan de bill boards. Dit leverde Sloggi vo rig jaar een vermelding op in het boek 'Superbrands', tus sen wereldmerken als IBM, Mercedes en Coco-Cola. Behalve een bekende merk naam is Sloggi een soortnaam geworden: wie het heeft over 'een Sloggi', heeft het over een enorme onderbroek. Maar het merk omvat allang meer dan het degelijk katoen. In 1990 kwam Sloggi for Men op de markt - een lijn die is uitge groeid tot een modecollectie met trendy kleuren en hori zontale gulpen. Vijf jaar gele den werd er microfiber aan het assortiment toegevoegd en anno 2004 zijn er ieder sei zoen trendcollecties met wis selende modellen, kleuren, prints en ook beha's en tops. En om het 25 jarig bestaan te vieren worden consumenten uitgenodigd zelf een hipster te decoreren. Behalve de collectie heeft het imago van Sloggi de laatste zes jaar een metamorfose on dergaan. „Onze slogan luidde altijd 'zit goed blijft goed', maar dat wist iedereen onder hand wel", vertelt directeur Brand. „Wij hebben in Neder land de 'bil'boards bedacht. De woordspeling gaat ook al leen in onze taal op. Lingerie werd altijd van voren gefoto grafeerd, terwijl het bij slips juist gaat om de achterkant. Vandaar dat we de billen in beeld brengen. We zijn een merk voor trendvólgers, maar zelf willen we in de trends voorop lopen. Hoewel de meerderheid van de doelgroep daar nog niet aan toe is, is dat voor ons imago heel belang rijk." Het beeld dat de maxi- broek oproept is echter on wrikbaar. Dat blijft een slip die pas bij windkracht zeven wappert aan de waslijn. Pleister spray Kleine wondjes en schaafwondje ge nezen het snelste door er niks op te plakken zodat de lucht vrij spel heeft. Dat is dus helemaal fout! Volgens Hansaplast, die er natuurlijk wel een fors belang bij heeft, is dat een achter haalde opvatting. Bij een gepleisterde wond is er nameüjk minder kans op infectie, wordt de wond beter beschermd en geneest hij sneller. Voor kleine wondjes biedt Hansaplast nu een Pleis ter Spray. Polymeren vormen een flexibel, dun laagje. Een bus kost 5,99 en is goed voor veertig spuitbeurten. Fruit drinken Maurice de Hond zelf zegt het: tachtig procent van de Ne derlanders eet te weinig fruit. De drukke tweeverdiener heeft geen tijd om te schillen of te pellen. De Hond onder zocht dat uiteraard niet zomaar voor de lol. Opdrachtgever was Hero, dat meteen de oplossing in petto heeft: de dage lijks portie fruit in één flesje. Dat heeft de hippe naam Frait2day meegekregen. Het is om te drinken maar door de toegevoegde stukjes fruit ook een tikkeltje om te eten. Fruit2day is te koop in de smaken aardbei/sinaasappel, ana nas/banaan en mango/perzik. De prijs per duopack: 1,99. Met scherp schieten Paintballen, dat kunnen we nu voortaan ook in de achter tuin, op het strand, parkeerterrein, schoolplein of bos. Speelgoedfabrikant Goliath brengt het spul voor 'huiselijk gebruik' op de markt. Gewapend met het Paintballgeweer, geladen met het speciale Paintballslijm, ga je een hilarisch gevecht aan met vrienden of belagers. Een set van 29,95 bestaat uit een geweer, twee patronen, patronenhouder en beschermbril. Het slijm is gelukkig makkelijk uitwasbaar. Er zijn uiteraard ook losse patronen te koop. Alles van Nike Nike fans kunnen per 1 april hun hart ophalen in Rotter dam. In navolging van Barcelona, Lissabon, Milaan en We nen krijgt deze stad namelijk de Nederlandse primeur van de Nike Store: een gigaptische winkel waarin alles maar dan ook alles van het sportmerk verkocht wordt. Niet al leen kleding en schoenén, maar ook bijvoorbeeld MP3-spe- lers. De winkel telt drie verdiepingen en op grote schermen zullen historische sportprestaties getoond worden. De Nike Store is te vinden aan de Korte Lijnbaan in Rotterdam. |n schoonmoeder leest de Mar ei Ik niet en daarom brengt ze het dweieens mee voor mij. Vooral als ienkt dat er dingen in staan, die jwel zullen interesseren, ook op de veijaardag van Jongste, e columnist met die dubbele naam ?t ermee', zei ze, toen ze het num- rvan 12 maart in mijn handen ifte. 'Ik ben zijn naam even kwijt. »eet wel die man, die óók over zijn 4eren schrijft. Hij heeft een her- tumor.' t drong eerlijk gezegd niet meteen mij door. De huiskamer zat vol tgrote mensen die koffie wilden öart. En de speelkamer zat vol fJkleine mensen, die moesten wor- tvoorzien van negerzoenen, glaas- limonade, cakejes en chips, tocht pas weer aan de Margriet, «ik 's avonds laat met zere benen -het rennen op mijn bed lag. Die tennist met die dubbele naam. Be ide ze Karei Glastra van Loon? Die ■djft een column voor Margriet, Stik, maar ik had zijn stukjes nog 'd gelezen. In tegenstelling tot 1 prachtige boeken 'De Passie- töt' en 'Lisa's adem'. £on het niet laten om toch even «bed uit te glippen en beneden Margriet van het dressoir te gris- -'Verpletterd', stond er boven de !mn van Karei. En ja, inderdaad, dopt er voorlopig mee, omdat hij drijd aangaat met een zeer kwaad- %e tumor in zijn hoofd. De bo- n onder zijn bestaan is wegge- Hd. échtte diep en legde de Margriet nachtkastje. Mijn gedachten ^den af naar mijn peettante, die *as, toen ze aan een hersentumor tf. Moeder van drie kinderen. Een lang vocht ze als een tijger tegen tovaadaardige cellen in haar 'fd. Tevergeefs. Door Susanne Groeneveld redacteur en moeder van dne dochters Ik moest ook denken aan een goede wielervriend, Toon uit Diessen, die een paar jaar later eenzelfde gevecht moest aangaan. Hij had zo'n goede hoop toen chemokuren leken aan te slaan, maar een paar maanden later was ook hij dood. Midden veertig, va der van ook drie kinderen. Verdomme! Zoiets zou eigenlijk niet mogen gebeuren. De grootste angst van iedere ouder is een kind te verlie zen. Maar minstens net zo groot is de angst om zelf weg te vallen, op het moment dat je kinderen nog hele maal niet zonder jou kunnen. Een hersentumor. Het is misschien wel de aandoening die ik het meest vrees, op korte afstand gevolgd door alle andere moeilijk te genezen ziek ten. En juist omdat het meer en meer mensen treft van mijn leeftijd - Karei Glastra van Loon is volgens mij een jaar jonger dan ik - ben ik alerter dan ooit tevoren. Tegelijkertijd probeer ik er zo min mogelijk aan te denken. Totdatje zo'n voorlopig laatste co lumn leest. Met een rotgevoel liet ik me onder mijn dekbed glijden. Weg waren de beelden van een mooi ver jaardagsfeest. Ik dacht aan Karei, zijn gezin en aan de behandelingen die hem te wachten staan. Hopelijk komt hij wél als winnaar uit de strijd! Risotto met jonge erwtjes en gorgonzola (hoofdgerecht voor 4 personen) 150 gram doperwtjes (vers of diepvries) 2 eetlepel verse gehakte peterselie 1 gesnipperde ui 4 eetlepels boter 400 gram risotto-rijst 125 ml droge witte wijn 1,5 liter groentebouillon 200 gram gorgonzola 4 eetlepels geraspte parmezaanse kaas Maak een pannetje hete groentebouillon (met de bouillonblokjes). Kook erwtjes vijf minuten in laagje kokend water met snufje zout. Verdeel de gorgonzola in blokjes. Fruit de ui in een brede hapjespan in de helft van de boter goudbruin. Voeg de riso ttorijst toe en laat een paar minuten mee- bakken. Af en toe omscheppen. Voeg de wijn toe en laat hem op een hoog vuur ver dampen. Nu even niet roeren. Draai het gas lager. Voeg in circa zestien minuten, pollepel voor pollepel bouillon toe. Roer voorzichtig en gun de rijst steeds de tijd om het vocht op te nemen. De rijst moet vochtig maar al denté (beetgaar) zijn. Neem de pan van het vuur en schep erwt jes. gorgonzola, boter, peterselie en parme zaanse kaas erdoor. Serveer de risotto di rect op hete borden en verdrink hem' in een mooie droge witte wijn, bijvoorbeeld een Orvieto Classico. Tip: Lekker met een stukje kortgebakken vis rougette-kaas smaakt en kleurt er eveneens mooi bij. Ook lekker: wat plakjes drooggebakken parmaham erop. Of houd het vegetarisch en serveer de riso tto met gebakken cantharellen met peper, zout en gehakte peterselie. Wij hebben van oudsher een droge rijstcultuur. Opge groeid met nasi goreng en korrelige witte rijst, zijn we niet gewend aan smeuïge rijstgerechten, of het moet rijstebrij zijn. Maar het tij lijkt te keren. Lang zaam ontdekken we de verleidelijke charmes van een vochtige Italiaanse risotto. Voor mij heeft het iets sensueels, zo'n hapje romige risotto. Die fluwelen structuur en die zachte ronde rijstkorrels die toch nog een duidelijke bite houden, zijn een feest voor tong en gehemelte. Ik zou wel elke week risotto kunnen eten. Door er groenten van het seizoen, paddestoelen, vis of ver schillende kazen aan toe te voegen, creëer je elke keer weer een andere schotel (zie het recept, voor een lekkere lente-variant met jonge erwtjes, peterse lie en gorgonzola). Of maak de risotto uitsluitend met parmezaanse kaas en serveer hem als bijge recht, bijvoorbeeld bij ossobucco. Even een misverstand uit de wereld helpen: risotto is geen rijstsoort maar de naam van het beroemde Noord-Italiaanse rijstgerecht. Je gebruikt er rond korrelige rijstsoorten voor die voldoende zetmeel bevatten om veel kookvocht op te nemen en aan zich te binden. Spoel daarom de rijst ook nooit af voor het koken! Ideaal voor een goede risotto zijn Arborio, Vialone Nano en de alom geprezen Car- naroü; volgens kenners de Ferrari onder de rijst soorten. Deze rijstsoorten zijn niet goedkoop en ook niet zo makkelijk te krijgen hier in Nederland. Je moet er voor naar de gespecialiseerde Italiaanse dëlicates- senwinkel of naar de horecagroothandel, maar daar heb je een pasje voor nodig. Reden waarom die toch zo geüefde risotto bij ons niet vaak op het menu stond. Tot voor een jaar of twee geleden dan. Toen kwamen twee grote rijstfabrikanten op de markt met echt een hele acceptabele risotto rijst. Culinaire fijnslijpers zweren bij de echte Ita liaanse soorten, in die prachtige ouderwetse zak jes. En toegegeven, ook ik proef zeker het ver schil. Maar het hoeft niet altijd een 9,5 te zijn. Een goede, betaalbare 7, te koop bij elke super markt, is toch ook wel erg aantrekkelijk. De bewoners van de Noord-Italiaanse laagvlakte zijn terecht trots op hun rijst. Ze noemen het. De exclusieve Carnaroli; volgens Italiaanse risottoliefhebbers de Ferrari onder de rijstsoorten Foto GPD/Karel de Vos heel theatraal, 'het kleine wondertje dat drie keer ver drinkt'. De eerste keer in water, de tweede keer in bouillon en de derde keer in wijn. Feitelijk gezien klopt het. De vel den waarop de rijstplanten groeien, staan onder water, om de groei van onkruid tegen te gaan. De bevloeiing luistert zeer nauw. Het water mag niet stilstaan, anders zou het veel te warm worden, maar het mag ook niet te snel stromen, want dan raken de wortels los en drijven de planten weg. Is de rijst eenmaal geoogst, gedroogd, gepeld en geslepen, dan wordt ze in de hete bouillon gekookt tot een smeuïge risot to. En ja, dat die feestelijke rijstschotel, die op zondagen en bij bruiloften steevast op tafel komt, vervolgens met een mooie droge witte wijn moet worden weggespoeld, dat spreekt voor zich. Jezus Maria Hollywoodsterren zijn al langer dan vandaag dol op de T-shirts van Teen age Millionaire. Vooral de teksten Jesus is my homeboyen 'Mciry is my ho- megirl' doen het goed bij onder ande ren Pamela Anderson en Ben Af fleck. Wij gewone stervelingen kun nen de shirts van het hippe Ameri kaanse merk nu ook aanschaffen. Echt goedkoop zijn de truitjes met de afbeelding van Jezus en Maria niet. De prijzen liggen tussen de 40 en de 90. Teenage Millionaire is onder meer te koop bij de Chill Out (Bijen korf) en Maison de Bonneterie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27