Theoloog Kuitert heft God op Aquarelleren zit Schotse schildersfamilie in genen Rijnhard Schregardus laat wat aan verbeelding over Waterkwaliteit van Schelde het slechtst rond grensgebied Zierikzeeënaars schrijven modern passie-oratorium 17 fleer boeren kiezen voor breder bedrijf Fancyfair woensdag 31 maart 2004 ftirRinus Antonisse ijOES - De Zuidelijke Land- en [uinbouw Organisatie Zeeland i0at vierkant achter soepeler re- voor activiteiten op het plat band. Die moeten boeren méér -iimte bieden voor nevenactivi- •iitenop hun bedrijf. is het bestuur van de ^TO-raad Zeeland is nu al op jgeveer 20 procent van de land- jriffbedrijven sprake van een :euwe economische drager'. raad verwacht dat in de toe- ijmst nog meer boeren de opzet ahun bedrijf verbreden. Hierbij valt te denken aan gunstverlening informatietech- alogie, zorgboerderijen en land- ïhapsbeheer. Door aanpassing iai het Streekplan Zeeland rardt het mogelijk de verbre- inig zonder al te veel obstakels ioor te voeren. Zo wordt onder meer toegestaan :et totale vloeroppervlak van de ledrijfsgebouwen voor nevenac- jviteiten te benutten (tot nu toe dat gebonden aan een maxi- rnira van 250 vierkante meter). [leZLTO-raad vindt dat posi- ief. Aangetekend wordt dat re! alle nevenactiviteiten moge- :;k zijn: ontwikkelingen die in .inflict kunnen komen met de ^arische productie en de be- ingen van de landbouw moeten rorden vermeden, aldus de •ad. Industriële ontwikkel in- en horen op een gemeentelijk «Irijventerrein plaats, üdrukkelijk stelt de raad dat ieuwkomers op het platteland ck de lasten moeten aanvaar- lemand die in het buitenge rd wil wonen of werken, hoort ie spelregels te kennen. „Zij injgen de lusten als uitzicht, rost en landschappelijk schoon, tn zij zullen in perioden als de ;ogsttijd zaken als modder op ie weg, lawaai van de machines si enige stank als last kunnen rvaren", stelt de raad.De raad fleit ervoor Zeeland aan te wij- itnals proefgebied voor het the- na 'lusten en lasten'. Dat moet tiden tot spelregels voor activi sten ten plattelande. kunst door Ernst Jan Rozendaal Zelden heeft Klaas Hendrikse, predi kant van de Koorkerkgemeente in Middelburg en de Vrijzinnige Gemeente Zierikzee, een boek gelezen waarin hij zich zo kon vinden als Voor een tijd een plaats van God van H.M. Kuitert. Daar om heeft hij het initiatief genomen voor een symposium - zaterdag in Middel burg - over het boek waarin de omstre den theoloog afrekent met God, de he mel en de kerk. „Het wordt geen bijeen komst vol gekissebis en gehakketak", verwacht Hendrikse. „Kuitert krijgt za terdag meer veren in zijn gat dan kri tiek naar zijn hoofd." Professor doctor Harry Kuitert (1924) was predikant in Scharendijke (van 1950 tot 1955) en Amsterdam voordat hij in 1965 in dienst trad bij de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn opvat tingen hebben in de gereformeerde kerk, maar ook daarbuiten, altijd flink wat stof op doen waaien, omdat hij af stand heeft genomen van steeds meer kerkelijke dogma's. In Voor een tijd een plaats van God gaat hij verder dan ooit. „Ik heb dat boek met rode oortjes gele zen", zegt Hendrikse. „Ik ben er ontzet tend enthousiast over. Kuitert stelt aan iedereen de vraag: 'Wat geloof jij nog?' Hij rekent af met versleten godsbeel den. Ik kan me ook vinden in zijn kri tiek op de kerk als instituut. Je hoeft geen profeet te zijn om te zien dat die geen toekomst heeft. Maar wat me met name boeit en waar het tijdens het sym posium ook over moet gaan, is hoe hij schrijft over transcendentie. Dat is een moeilijk woord dat we zaterdag gaan toelichten. Kuitert heft God op. Dat moet je letterlijk nemen in de dubbele betekenis van het woord. Dus opheffen en verheffen. Ik zeg altijd: 'Ik weet niet H.M. Kuitert is zaterdag in Middelburg aanwezig bij een symposium over zijn boek Voor een tijd een plaats van God. foto Niels Westra/GPD goed wie of wat God-is.' Kuitert gaat een stap verder. Hij gebruikt zelfs het woord God niet meer, zo vervuild en be last vindt hij dat. Hij zegt: 'Er is geen wie en er is ook geen wat achter de wer kelijkheid.' Er is niet een wezen dat God wordt genoemd. Daar ben ik het volledig mee eens. Over het wat denk ik anders. Kuitert zegt dat transcendentie, een essentiële ervaring die niet te dui den is, ontspringt aan de ontmoeting tussen mensen. Ik hou dat wat meer open, omdat ik bij mijzelf en anderen heb ervaren dat zich dat ook kan voor doen zonder dat daar iemand anders bij komt kijken. Kuitert verwijt mij dat, hij vertrouwt mijn vrijzinnigheid kennelijk niet. 'Jij denkt toch nog aan een soort substantie', zegt hij. Wat niet zo is." De gevolgen van Kuiterts visie zijn ver strekkend. „Met dit laatste boek heeft hij het persoonachtige idee van God ach ter zich gelaten", verklaart Hendrikse. „Ik bewonder in hem dat hij tot op zijn tachtigste doorgaat met zijn zoektocht en afstand neemt van eerdere denkbeel den. Kuitert noemt de mens 'voor een tijd een plaats van God'. Het gebeurt tussen geboorte en dood, daarna is het afgelopen. Van speculatie over wat hier na komt, wil hij niets weten, dat is iets wat je ook maar zelden leest bij een theoloog. Als consequentie zegt Kuitert dat je je op dit leven moet concentreren. Dat betekent niet dat hij afscheid neemt van religie. Transcendente erva ringen zijn er nog steeds, Kuitert heeft ze alleen ontdaan van alles wat er aan namen aan is gegeven. Niet voor niets heet een hoofdstuk in zijn boek 'v/h God', voorheen God. Hij zegt niet: 'Gooi de bijbel maar weg.' De mens draagt verantwoordelijkheid voor zijn daden. Kijk maar om je heen en je ontdekt van zelf dat je niet moet doodslaan, stelen of besodemieteren. De tien geboden zijn dus nog steeds van waarde, alleen vindt Kuitert dat je ze als mythe moet lezen en er geen vaststaande informatie van moet maken." Hendrikse hoopt dat het symposium veel mensen aanzet Kuiterts boek te le zen en te herlezen. Dagvoorzitter Klaas IJkema, predikant in Wijk bij Duuste- de, en opponent Monique van Zoest, re monstrants predikant in Oosterbeek, zijn geen felle tegenstanders van de theoloog. Hendrikse: „Maar een zoetsap pig debat zal het niet worden. Ik houd wel een paar kritische opmerkingen ach ter de hand. Voor het evenwicht zou het goed zijn als er wat tegenstanders in de zaal zitten om hun zegje te doen. Ik vrees alleen dat de meeste gereformeer den Kuitert als een afvallige beschou wen en zijn boek dus liever negeren dan lezen." Voor het symposium Voor een tijd een plaats van God, zaterdag in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg van 11 tot 15 uur, zijn nog enkele kaarten beschik baar. Info: 0118-583368. :oor Anita Tournois SLUIS - Grootvader was er aeester in. Zijn zoon trad in ijn voetstappen, en ook de üeindochter laat zich niet onbe- uigd. Het aquarelleren lijkt bij ie familie Gibson in de genen te atten. Zowel vader Adam Gib- «n als dochter Morag Paul, Schotten van origine, exposeren uomenteel fraaie aquarellen in Ie Raadskelder van het Belfort n Sluis. M is natuurlijk fijn als de sensen ons werk waarderen of tooi vinden, maar toch van on- igeschikt belang. Paint for iut own pleasure, is een be- ngrijk advies dat ik meekreeg d mijn vader, tijdens de les- Q in techniek en kleurge- tuik". vertelt Paul, die tegen- wrdig in Duitsland woont en ms talent door grootvader en der werd aangemoedigd. „Die fcd heb ik opgevolgd en ik zou L.met meer zonc*er het aquarel- kunnen. Soms moet ik iilderen. Vooral bepaalde ckken in mijn geboorteland, hsschien heeft dat wel met een te gevoel van heimwee te ma- en." 'aast de liefde voor haar ge- teegrond, geeft ze uiting aan haar passie voor Zeeuws-Vlaan deren. Paul is goed bekend met de streek daar ze regelmatig in Hoek, een tweede woonplek, ver toeft. Vele dorpen, verschillende seizoenen en diverse karakteris tieken van de streek zijn met los se penseelstreek vastgelegd. Zo als Low Tide en High Season in Nieuwvliet of De koninginnest raat in IJzendijke. „Ik werk het liefst ter plekke", laat Paul we ten, „in tegenstelling tot mijn va der, die merendeels in zijn stu dio vertoeft. Strakker De aquarellen van vader Gib son, geboren in 1925 in Paisley, verschillen dan ook duidelijk: ze tonen een andere invalshoek, zijn strakker van opzet. Men merkt een zekere neiging tot ab straheren, al worden plaatselij ke landschappen - impressies van de schotse hooglanden en di verse eilanden - wel exact weer gegeven. Gibsons deskundige hand verraadt jarenlange erva ring met de materie. Licht- en schaduwpartijen, een krachtig kleurenpalet - de kunstenaar is niet zuinig met de verf - belij ning en compositie - alles wordt even trefzeker weergegeven. Overduidelijk blijkt dat de kun stenaar niet alleen bekend is met het materiaal maar ook met zijn omgeving. Naast het schilde ren, dat al in zijn vroege jeugd een aanvang nam, werd er name lijk veel gewandeld en geklom men. De liefde voor de natuur en de kennis ervan ervaart men in het karakter van zijn werken. Fraaie voorbeelden zijn Duart Castle - Isle of Mull of Sunset over Arranenkele van zijn ten toongestelde werken. The Sands of Morror zijn door zowel vader als dochter uitgebeeld. Pauls impressies van haar ge boortegrond zijn, in tegenstel ling tot de Zeeuws-Vlaamse landschappen, minder uitbun dig, opgezet in andere, donker dere en gedekte tonen. Een gege ven, wordt bevestigd, dat voor namelijk bewerkstelligd wordt door een totaal ander licht ter plekke. Contrasten in Schotland blijken veel scherper. Gibson volgde de Hoge school voor de Kunsten in Paisley. Paul stu deerde filosofie en talen. Vorig jaar hadden ze samen hun eer ste tentoonstelling in Duitsland. Sluis is de eerste plek in Neder land waar ze samen exposeren. Tentoonstelling t/m 2 mei in de Raadskelder van het Belfort, Markt, Sluis. Openingstijden: da gelijks, behalve do. en vr. van 14.00- 17.00 uur. Een doek en een vrouwfiguur in galerie Esprit. Gibsons Duart Castle - Isle of Mull. foto Peter Nicolai door Anita Tournois CLINGE - Zijn vierde expositie in Galerie Esprit toont een res pectabel aantal nieuwe werken van de laatste vier maanden. Als thema blijken oeroude cultu ren Rijnhard Schregardus steeds opnieuw te kunnen inspi reren. Titels zijn maar spora disch te vinden. Het werk - ma terieschilderijen en keramiek - laat vooral ruimte open voor ei gen interpretatie. Thema's uit de oudheid vormen voor deze schilder/beeldhouwer niet alleen de basis van zijn wer ken. Ook zijn werkwijze refe reert aan wat je zou zien als je rond zou dwalen in steden als Rome, Athene of delen van lan den, waar restanten van onze al oude beschaving en cultuur be waard zijn gebleven. Het speci fieke gebruik van het materiaal - hij bouwt zijn werken op met zand, lijm, pigment en acrylverf - in vele lagen op paneel of doek, het ruwe, onafgewerkte in de vormgeving; alles duidt op een voorliefde voor dit bewaar- goed en de verhalen die daar vol gens overlevering mee samen hangen. Goden, godinnen, wach ters en helden vormen onuitput telijke bronnen voor zijn beel den als schilderijen. Ook het bootje ziet men geregeld terug als onderwerp. Met een vormge ving die wat overlaat aan fanta sie of eigen interpretatie, want het werk draagt een zekere vorm van mystiek en geheimzin nigheid in zich mee. Vaak opge bouwd in series van drie tot vier per thema. Zoals zijn landschap pelijke impressies, die teruggrij pen op het ongerepte oerland- schap. Vrouw In veel werk vormt de vrouw het meest wezenlijke onderdeel van zijn belevingswereld. Gracieus en mysterieus, uitgebeeld in ver schillende poses, vol bevallige beweging en dan weer verstild, de benen vaak uitlopend in een punt. Soms als een samensmel ten van wezens. Armen en be nen ontbreken, het hoofd op een rechte, ronde vorm bepaalt de vormtaal, die suggestief en sum mier is. Het wij gedekte kleuren palet - veel paarsachtige en ter- door Rinus Antonisse GOES - De waterkwaliteit van de Schelde is rond de Zeeuws/Belgische grens het slechtst. In de Westerschelde verbetert de kwaliteit richting Vlissingen snel. In het Franse deel van de Schel de is de kwaliteit van het water redelijk tot goed. Het gaat in het Belgische deel achteruit, door aanvoer van vervuild water uit zijrivieren. Rond de grens wordt een dieptepunt bereikt. Dit blijkt uit de meetgegevens over 1998-2002 van de Werk groep Homogeen Meetnet (inge steld door de Internationale Scheldecommissie, ISC). In de Zoutkrant van het Rijksinsti tuut voor Kust en Zee wordt in gegaan op de meetresultaten. De metingen wijzen uit dat de kwaliteit van de Schelde in het algemeen verbeterd is. Dat geldt echter niet voor de hoeveelheid stikstof in het water. Een deel van de verbetering is toe te schrijven aan de hogere rivieraf- voeren, vooral in 2001 en 2002 (door veel regen). De maatrege len om de lozingen (huishoude lijk en industrieel afvalwater, verspreide bronnen) te vermin deren, werpen vruchten af. Als de meetresultaten voor de Westerschelde worden getoetst aan de Nederlandse normen voor waterkwaliteit, dan valt op dat met name koper en zink re gelmatig boven het maximaal toelaatbaar risico uitkomen. Voor andere stoffen gebeurt dat incidenteel. In een belangrijk deel van de ri vier is de zuurstofhuishouding nog steeds onvoldoende, vooral in België. Dat komt door de men selijke belastingen op de Schel de. Hierdoor blijft de ecologi sche kwaliteit van de rivier ach ter. Om daaraan wat te doen, is een forse inspanning nodig om de waterkwaliteit verder te ver beteren. In dit verband is de komst van de Europese Kader richtlijn Water van belang. De algemene kwaliteit bleef afgelo pen vijf jaar min of meer con stant. In het Franse deel steeg de concentratie sulfaat, door in dustriële lozingen en de steenko lenmijnen in deze streek. Het zoutgehalte is in het zoete deel van de rivier, vergeleken met Maas en Rijn, laag. Opmerkelijk is dat de verhou ding tussen water en slib rond de grens uit balans is. Het aan deel zeewater bedraagt daar 15 procent, terwijl het aandeel slib van mariene oorsprong 67 pro cent bedraagt. Stroomopwaarts tussen Antwerpen en Gent (bij Herniksem) is de balans nog in orde (100 procent rivierslib, 100 procent rivierwater) en ook in de monding bij Vlissingen is er evenwicht (zeewater en zeeslib elk 90 procent). Het is voor het eerst dat gege vens uit het hele stroomgebied van de Schelde beschikbaar ko men, die volgens dezelfde uit gangspunten in veertien meet stations zijn verzameld. In deze stations wordt het water dertien maal per jaar bemonsterd. Ver volgens worden 33 kenmerken van het water (vanaf 2003 zijn dat er 37) bepaald. Het gezamenlijke meetnet maakt een betere vergelijking van de kwaliteitsgegevens moge lijk. Tot de onderzochte (chemi sche) stoffen behoren onder meer sulfaat, stikstof, fosfaat, cadmium, koper en zink. Nog niet onderzocht worden belang rijke stoffen als PAK's, PCB's, organotinverbindingen en enke le pesticiden. AXEL - Buitenschoolse opvang Drakenstein houdt vrijdag van 16.00 uur tot 19.00 uur een fan cyfair. Door de kinderen zelf ge knutselde spullen worden te koop aangeboden. Drakenstein is te vinden aan de Stadhouders laan 5 in Axel. foto Peter Nicolai ra-tinten - in zijn recentere werk kent wel enige verschui ving vergeleken met vroeger. Naast typische pastels zien wé werken die zeer donker zijn van opzet, maar ook het gebruik van redelijk felle tinten, met veel rood. Met bladgoud en -zilver, maar ook andere fraaie tinten van dit specifieke materiaal brengt hij de nodige versieringen aan in de structuur. Hoorns, vleugels, een ceintuur of een kap op het hoofd krijgen hierdoor een extra ac cent. Zowel in zijn twee- als driedi mensionaal werk blijft de vorm geving steeds weer onderge schikt aan het intuïtieve, het on derbewustzijn en de materie. Naast beelden en schilderijen vormen maskers en huisaltaar tjes een andere uitlaatklep om dromen en gedachten vorm te ge ven. In een stijl die niet kopi eert, maar wel herinnert aan lang vervlogen tijden. Tentoonstelling t/m 18 april i?i ga lerie Esprit, Gravenstraat 99 in Clinge. Open: do. t/m zo van 13.30 t/m 17.30 uur, do. ook van 19-21 uur. Met Pasen gesloten. door Melita Lantinq ZIERIKZEE - Een gat in het dak is de titel van een nieuwe passie-oratorium aan de hand van het Marcus-evange- lie. De tekst is gebaseerd op de nieuwe bijbelvertaling en geschreven door Michiel de Zeeuw, de muziek is van com ponist Mar van der Veer. Bei den zijn afkomstig uit Zierik zee. Aanstaande zaterdag wordt de passie voor het eerst in zijn geheel uitgevoerd. Ze zochten 'iets leuks' voor de Goede Vrijdagdienst. Het werd een zelfgeschreven pas sie-oratorium in zes delen. Een gat in het dak is in mo dem Nederlands. „Door de tekst in het Nederlands te schrijven, komt het dichterbij de luisteraar. Dat effect wordt versterkt door de nieu we bijbelvertaling te gebrui ken als basis. Die is ook ge schreven in moderne taal, heel anders dan de vertaling uit 1951, die veel in de kerken gebruikt wordt. De nieuwe vertaling spreekt ons erg aan", vertellen Van der Veer en De Zeeuw. „Het uitgangspunt van de pas sie ligt in de praktijk van on ze kerkgemeente. We hebben het gemaakt voor koor en kerk. Daar wordt het uitge voerd en daar moeten de men sen de teksten verstaan. In de tekst en de muziek moet ver beeldingskracht zitten die de mensen wat doet. We hopen dan ook dat de mensen als het ware in het bijbelverhaal ko men." Na elk bijbelrecitatief - gezon gen door solisten en koor - is er een solo of een duet waarin de hoofdpersonen van het ver haal zelf aan het woord ko men. De Zeeuw heeft bij het schrijven van de teksten aan sluiting gezocht bij zijn dage lijkse praktijk als dominee. „Vooral in de koralen maak ik gebruik van mijn ervaring, zoals in het lied van de ver lamde: 'ik kon mijzelf niet lan ger gaande houden'. Dat is iets wat je in de dagelijkse praktijk regelmatig tegen komt." Het stuk ontleent zijn titel aan een passage uit het Mar- cus-evangelie waarin Marcus vertelt van de verlamde die door zijn vier vrienden door een gat in het dak wordt geta keld om bij Jezus te komen en vervolgens wordt genezen. Deze passage uit het bijbelver haal is ook het startpunt van de passie. „We zijn eerder in het verhaal begonnen dan ge bruikelijk. De meeste passies beginnen later. Eigenlijk is het ook meer een opstan- dings-passie." De muziek van de passie laat zich niet vangen in één stijl. Het is soms vrij klassiek, maar met moderne elemen ten. „Als iemand Bach ver wacht, komt hij bedrogen uit", zegt Van der Veer. Nadruk Hij heeft bij het maken van de muziek de tekst soms woor delijk moeten ontleden. „Je leest de tekst en probeert na te gaan hoe de tekst spreekt en op welke woorden de na druk moet liggen. Van daar uit komt dan de melodie. We hebben vaak moeten bellen en mailen welk woord in een zin nu het belangrijkste was." De passie wordt uitgevoerd door het Gereformeerd kerk koor Zierikzee, aangevuld met gastzangers. Solisten zijn Margreet Baak man, Ineke Schilperoord, Liesbeth Franken, Liesbeth Noordhof en Marcel van de Zande. „De solisten komen zo veel mogelijk uit eigen kring. Daar hebben we bewust voor gekozen, want er zijn genoeg talenten beschikbaar." De in strumentale begeleiding be staat uit fluit, viool, cello pia no en klarinet. De muzikale leiding is in handen van Mar van der Veer. Een gat in het dak wordt uitge voerd op zaterdag 3 april in de Nieuwe Kerk in Zierikzee, aan vang 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17