Het kan ook de buurman zijn Een stukje Midden-Oosten in het hart van Europa 27 Terroristische groepen zaterdag 27 maart 2004 wordt beloond met het paradijs. Jongens die zich overgeven aan de pu riteinse vorm van de islam weten vaak weinig van de traditionele islam, blijkt uit het relaas van de broer van de 'twintigste kaper' van 11 septem ber Zacarias Massaoui. Hij was dege ne die in Amerika vlieglessen nam, maar niet geïnteresseerd was in opstij gen en landen. In augustus 2001 werd hij opgepakt en wacht nu in een Ame rikaanse cel op zijn berechting. Zijn broer Abd Samad Massaoui schreef een boek over de vraag hoe Zacarias zo ver komen. De jongens groeiden op in Frankrijk zonder enige kennis van de islam en het Arabisch. Na zijn studie techniek vertrok Zacarias naar Londen waar hij in de ban kwam van de puriteinse islam van Abu Hamza, de eenogige strijder die een training in Afghanis tan had gevolgd. Abd Samad waar schuwt in zijn boek dat juist kennis van de islam jongeren kan behoeden voor de puriteinse islam. Alleen dan hebben zij voldoende bagage om te doorzien hoe 'vals' de puriteinse islam is. In de moskee zal de inlichtingendienst potentiële terroristen waarschijnlijk niet vinden, zegt Van Bruinessen. „En al helemaal niet in die twee moskeeën die steeds onder vuur liggen, de Eind- hovense Al Fourqaan moskee en de Amsterdamse Al Tawheed. Die zijn in middels te bekend." Plaatsen waar veel jongeren komen, zoals café's, lig gen volgens hem meer voor de hand. Zondaar Ronselaars zoeken eerder half crimine le types dan hele vrome moslims. „Ide aal is de tot inkeer gekomen zon daar." Het geloof dat iemand direct in de hemel komt wanneer hij in de jihad sterft kan een goede motivering zijn voor iemand die vreest door zijn crimi nele verleden in de hel te komen, al dus Van Bruinessen. Jihadstrijder worden is niet voor ieder een weggelegd, blijkt uit het boek van Massaoui. De jongens worden totaal losgeweekt van hun familie. Juist jon geren die niet op goede voet staan met hun familie zijn een makkelijke prooi. De puriteinse islam geeft hen een nieu we familie. Als ronselaars vinden dat ze er klaar voor zijn, ondergaan de re kruten een training, bijvoorbeeld in Pakistan of Afghanistan. Geestelijk en lichamelijk is deze slo pend. De rekruut slaagt er bijvoor beeld nooit in alle opdrachten meteen goed uit te voeren, het is nooit goed ge noeg. Tegelijk worden hem de groot ste daden van andere extremistische 'broeders' voorgehouden. Hén is het wel gelukt. Zo worden de jongens ge hersenspoeld totdat ze uiteindelijk be reid zijn hun leven voor de goede zaak te geven. Het is belangrijk dat moslims in Ne derland niet het gevoel krijgen dat ze tweederangsburgers worden, stelt Maurits Berger. Dat is de voedingsbo dem waarop extremisme gedijt. Mos lims zelf zijn daar somber over. „Er wordt op dit moment zeer negatief ge discussieerd over de islam", zegt Kha- lid Kasem, die na 11 september 2001 de stichting 'Ben je bang voor mij?' op richtte om het wederzijdse begrip tus sen allochtonen en autochtonen te ver groten. „Wij vinden zelf dat we een vredelie vend geloof heoben, maar de meeste Nederlanders vinden de islam agres sief." Moslims moeten volgens Kasem steeds opnieuw vertellen dat ze tegen de aanslagen zijn, maar Marokkanen zijn door de aanslagen in Casablanca van vorig jaar zélf slachtoffer. „Wij staan dichter bij de afschuwelijke ge volgen van aanslagen dan de gemiddel de Nederlander." Mayke Calis Ook Nederland telt moslimter roristen die bereid zijn te sterven voor zo veel mogelijk slachtoffers. Wie zijn het? En hoe herkennen we ze? Vaak zijn ze re latief jong, hoog opgeleid en gaan als een kameleon op in hun omgeving. Moslims in Nederland vrezen een heksenjacht. Het kan dus ook je buurman zijn, met wie je gisteren zo gezellig stond te praten. Als de aanslagen in Madrid iets duidelijk hebben gemaakt is het wel hoe 'gewoon' een terrorist oogt. Neem hoofdverdachte Jamal Zougam (31). Geen man met een lange baard die gebeden prevelend rondliep in een djellaba, maar een succesvol za kenman met Lacoste-shirts, die lachte met zijn buren en flirtte met de meis jes. Buurtbewoners waren met stom heid geslagen toen zij hoorden dat juist hij was opgepakt. Ook Mohammed Atta, het brein ach ter de aanslagen van 11 september 2001, was een goed opgeleide student uit Hamburg en had volgens sommige getuigen een vriendin in Amerika met wie hij drank en cocaïne gebruikte. Natuurlijk kleedden zij zich westers, zegt islamoloog Martin van Bruines sen. „Iemand die een aanslag gaat ple gen gaat er niet bijlopen als imam el Moumni, eerder als Ayaan Hirsi Ali." Ook Nederland moet serieus rekening houden met aanslagen van moslimex tremisten, zeggen inlichtingendien sten. Premier Balkende roept op tot waakzaamheid, maar hoe dat precies moet zegt hij er niet bij. Voor wie moe ten we eigenlijk bang zijn? Achter ie dere westers geklede moslim kan blijk baar een potentiële terrorist schuil gaan. Of moeten we voor de zekerheid iedere moslim verdenken? In Neder land is nog niet veel bekend over het profiel van moslimterroristen. Buiten landse ervaringen bieden wel aankno pingspunten. In het Midden-Oosten bijvoorbeeld, Israël uitgezonderd, blij ken de gewelddadige activisten vooral mannelijke bèta-studenten of net afge studeerden te zijn, geen arme sloe bers, maar jongens uit de lagere mid denklasse. Na hun studie komen ze vaak niet aan de bak omdat ze geen contacten hebben met de (corrupte) overheid. „Het zijn potentiële succes verhalen die geen succes worden", zegt arabist Maurits Berger. Jong Een Britse terroristenexpert, die ano niem wil blijven, verklaart dat veel moslim-activisten relatief jong zijn, dertigers of nog jonger. Hij verdeelt ze in twee categorieën: de 'herborenen', die niet extreem religieus zijn opge voed, maar door sociaal economische problemen zijn geradicaliseerd. Bij voorbeeld omdat ze geen baan konden vinden en het gevoel hadden uitge kotst te worden vanwege hun af komst. Fundamentalistische mullahs maken hier dankbaar misbruik van, aldus de expert. Naast dé 'herborenen' zijn er 'bekeer den', zoals de Amerikaanse John Wal ker en de Britse Richard Reid. Deze is beter bekend als de 'shoebomber'. De 'bekeerden' hebben met elkaar ge meen dat ze oorspronkelijk geen mos lim zijn, maar op de een of andere ma nier overtuigd raakten van de zegenin gen van het moslimfundamentalisme. Niet alleen hoger opgeleiden, ook jon ge studenten en scholieren behoren tot de doelgroep van de potentiële ter roristen. Van de twee Eindhovense jon gens Ahmed el Bakiouli en Khalid el Hassnaoui, die twee jaar geleden naar Kashmir reisden en daar werden dood geschoten, staat volgens de inlichtin Eén terrorist kan veel slachtoffers maken. foto Karim Sahib/AFP gendienst AIVD vast, dat ze geronseld waren voor de heilige oorlog. Van de twee Amsterdamse scholieren Mo en Khalid die ruim een jaar geleden naar Tjetsjenië vertrokken om hun moslim broeders te hulp te schieten, maar voortijdig werden opgepakt, is dat nooit aangetoond. Deskundigen vinden de vraag wan neer iemand van een moslim-extre mist een terrorist wordt, moeilijk te beantwoorden. Arabist Berger. „Het zijn persoonlijke verhalen." De actiebereidheid komt voor een deel voort uit het zoeken naar spanning dat bij de leeftijd hoort, denkt islamo loog Van Bruinessen. De jongeren wil len een 'daad van betekenis' stellen. Bijvoorbeeld omdat ze zich afgewezen voelen. Veel moslims verklaren zich niet meer erg thuis te voelen in Neder land. Niet geaccepteerd Geestelijk verzorger en auteur Ali Ed- daoudi zegt: „Ik voel me al jaren niet geaccepteerd als moslim. Het maakt niet uit wat ik zeg of schrijf, het veran dert niet. Ook niet als ik de straat op ga om te protesteren tegen de aansla gen in Madrid. Denkt u dat die onzin- ën en in boeken. Iemand die zich gaat verdiepen in de islam kan er bijna niet omheen. Zij wijzen de Westerse samen leving af en zoeken daarvoor bewijzen in de Koran," Door gebeurtenissen als in Frankrijk waar hoofddoeken uit het openbare leven worden geweerd, krijgen mos lims het gevoel dat de islam overal on der vuur ligt. Het veelvuldig kijken naar Arabische zenders, die zeer anti- Amerika en anti- Israël zijn, draagt daartoe ook bij Desondanks is het aantal moslims dat radicaliseert vooralsnog klein. Het percentage dat jihadstrijder wordt of bommen gaat leggen is nog kleiner. Helaas is dat niet erg geruststellend: één terrorist kan veel slachtoffers ma ken. Toch is het niet de islam als zodanig waarvoor we bang moeten zijn, zegt islamoloog Van Bruinessen. De aan Al Qaeda gelieerde groepen zijn volgens hem vooral politieke- en geen religieu ze organisaties. Om een aanslag te rechtvaardigen wijken zij juist af van de standaard interpretaties van de is lam. Zelfmoord vindt bijvoorbeeld geen basis in de islam. Toch verklaren radicalen dat de 'martelaarsdood' nige hoofddoeken-discussie dan voor bij is?" Na 11 september zijn veel Nederland se moslims zich pas bewust geworden van hun islamitische achtergrond. Veel jongeren zijn zich gaan verdie pen in de islam en stuitten op het puri teinse 'wahabisme', afkomstig uit Sa- oedi-Arabië. Deze stroming is volgens arabist Maurice Blessing aan een op mars bezig. „Ook in Nederland." Het is een vorm van politieke islam waarvan de Al Qaeda strijders zich be dienen. De wahabisten doen veel aan propaganda, zegt arabist Maurice Blessing. „Op internet, in de moskee- Terroristische groepen zijn volgens de Algemene Inlichtingen en Veiligheids dienst (AIVD) steeds vaker in staat autonoom te opereren en in kleine groe pen aanslagen te plegen. Ook verschuift de aandacht van de terroristen van streng beveiligde (militaire) doelen, de 'hard targets' (zoals Schiphol) naar 'soft targets'. Die laatste zijn minder beveiligde plaatsen waar bij voorkeur veel mensen bij elkaar zijn. De aanslagen op de treinen in Madrid hebben laten zien hoe desas treus dat kan zijn. Het is de vraag hoe hoog Nederland staat op de lijst van de islamitische terroris ten. Volgens experts nog niet zo hoog als de Verenigde Staten, Polen of Enge land. Experts sluiten echter niet uit dat Nederland stijgt op die lijst door de goe de banden die de regering Balkenende onderhoudt met president Bush. De AIVD waarschuwt ieder jaar opnieuw in haar jaarverslagen voor islamiti sche terrorisme. Tot nu toe blijft het activisme in Nederland beperkt tot het ver lenen van hand en spandiensten, aldus de AIVD. Handlangers bieden bijvoor beeld onderdak aan buitenlandse terroristen of leveren valse documenten. Vol gens de dienst zijn er enkele honderden mensen actief in dit soort netwerken. De bloedige ontbinding van Joegoslavië begon vijftien jaar geleden in Kosovo, '«n Slobodan Milosevic daar in een ge- Mhtmakende rede tot een miljoen Serviërs ^Albanezen de oorlog verklaarde. De ont- unding moet er ook eindigen. Probleem is Khter dat niemand weet hoe. kgrens staat op geen enkele kaart, maar 2| bestaat wel. Wie Kosovo binnen wil, :«ftzijn paspoort tonen en zijn auto laten «orzoeken. Daarna moet de somma van 41 wo worden betaald voor een verplichte U-verzekering, want Kosovo is met Irak «tenige stukje aardkloot dat niet door de Jtonationale groene kaart wordt gedekt. Kosovo is geen land, geen staat en geen pro- ^eie. Het is een protectoraat, bestuurd •oor de Verenigde Naties en beveiligd door «Navo. Maar bovenal: het is een gebied joimaar beter gemeden kan worden. Zoals *rnard Kouchner, zijn eerste VN-baas, on- ^gsopmerkte: „Kosovo is de laatste geva- ;:izone in Europa. ■kt eerste wat de gemotoriseerde reiziger fpvalt, is hoe lelijk Kosovo eigenlijk is. Het ^dis vlak en rommelig. Bomen zijn gedra md met plastic zakken, die door de wind ,anaf open vuilnisbelten over de vlakte 'orden geblazen. Dorpen en steden zijn Jdnig meer dan hoopjes pokdalig beton. |jl'jaar nadat Kofi Annan er de macht van Slobodan Milosevic overnam, verkeert Ko- foineen deplorabele staat. Het bestuur •oor de Verenigde Naties heeft weinig voor goed gebracht. Nog steeds is er maar enke- *uren per dag elektriciteit, zit zestig pro- van de bevolking zonder werk, blijven 7nlWel alle moorden onopgelost. Kosovo •>°et het enige gebied ter wereld zijn dat dfegeen eigen jam maakt. Het moet ook enige zijn zonder openbaar vervoer. Om dit lelijke stukje grond voeren twee vol keren nu al eeuwen strijd. Voor de Serviërs is Kosovo de bakermat van hun bescha ving, land van duizend-en-één orthodoxe kloosters. Voor de Albanezen is Kosovo wat Palestina voor de Palestijnen is: het land dat ze sinds mensenheugenis hebben be woond: hun land. Toen het Servische leger Kosovo uit werd gebombardeerd, deze week precies vijf jaar geleden, dachten de Albanezen dat zij de strijd hadden gewonnen. Kosovo werd een protectoraat van de Verenigde Naties, maar onafhankelijkheid was een kwestie van tijd. Teleurstelling De hoop van toen heeft plaats gemaakt voor een bittere teleurstelling, die vorige week overkookte. Boze Albanezen trokken een spoor van bloed en vernieling door het gebied. Talloze Serviërs werden gedood, huizen en kerken vernield. Voor het eerst werden de bevrijders van destijds op grote schaal doelwit. In Pee, Pristina en andere steden staken Albanezen voertuigen van de VN in brand. In Mitrovica opende een Alba nese sluipschutter het vuur op Franse Na- vo-soldaten. Dardan is een jonge Albanees in Pec, of Pe- ja zoals Albanezen de stad noemen. Wat hij de VN vooral verwijt, is incompetentie. „Met mijn VN-nummerplaat kan ik alleen naar Macedonië en Montenegro", zegt hij. „Mijn VN-paspoort wordt maar in een paar landen erkend." Als ober is Dardan met zijn maandloon van 200 euro nog goed af, maar een paar bekeu ringen door de VN-politie en hij is alles kwijt. „Op het niet dragen van een veilig heidsriem staat 35 euro, parkeerbonnen kun nen oplopen tot 75 euro. Dat is evenveel als Demonstratie van Albanezen voor het VN-hoofdkwartier in Pristina. foto EPA het gezamenlijke pensioen van mijn bejaar de ouders." De lijst van grieven is lang. VN-functiona- rissen in Kosovo verdienen exorbitante sala rissen. Ze fnuiken de economie met hoge douanetarieven. Ze zijn er niet in geslaagd het handjevol armetierige staatsbedrijven te privatiseren. Nu eisen ze ook nog een exemplarische be handeling van de Serviërs als voorwaarde voor onafhankelijkheid. „Wat ze eigenlijk willen, is dat we de Serviërs op straat kus sen", zegt Jimmy, een andere Albanees. Miroslav Velickovic wil niet worden gekust, maar verwacht wel dat hij in wede kan le ven. In de golf van geweld die vorige week over Kosovo sloeg, werden zijn restaurant en zijn huis vernield. Staande in het zwart geblakerde skelet van zijn eethuis, zegt hij: „Ik dacht dat ik een redelijke band had met de Albanezen. In de meute die ons aanviel, herkende ik mijn buren. Het had weinig ge scheeld of mijn hele gezin was eraan ge gaan." Velickovic was een van de weinige Serviërs, die nog waren overgebleven in Kosovo Pol- je, een uitgestrekt dorp juist buiten de hoofdstad Pristina. Het was in Kosovo Polje waar de Serviërs in 1389 hun mythische slag tegen de Turken verloren, en het was op dezelfde plek waar Slobodan Milosevic zeshonderd jaar later een menigte van een miljoen Serviërs voorhield: „Nooit meer zal iemand jullie slaan." Die rede markeerde het begin van de ontbin ding van Joegoslavië. Kort erna ontnam Mi losevic Kosovo zijn autonomie, waardoor de macht van Servië in het presidium explosief toenam en Slovenië en Kroatië zich gedwon gen zagen uit de federatie te stappen. Een kwart miljoen levens zou de ontbinding ei sen. Velickovic, die 50 is, begrijpt de Albanezen niet. Destijds, in 1989, woonden er nog 15.000 Serviërs in Kosovo Polje. Dat aantal was vorige week verschrompeld tot enkele tientallen, en zelfs dat was kennelijk te veel. „Waarom moesten ze de paar resterende ge zinnen verdrijven?" vraagt hij. „Milosevic zit in Den Haag, Servië heeft een democrati sche regering, de Albanezen hebben het hier voor het zeggen. Waarom konden ze ons niet met rust laten?" Incident Vijftig kilometer noordelijker heeft Gercin Verseli een antwoord op die vraag. Hij ver loor vorige week twee van zijn kinderen, na dat die door Serviërs een kolkende, ijskou de Ibar Rivier in zouden zijn gedreven. Het was dat incident, op televisie verhaald door zijn 13-jarige zoontje Fitim, dat als lont in het kruitvat fungeerde. „Dit was niet de eerste keer dat wij onder de Serviërs leden", zegt hij, staande op de zandweg die als hoofdstraat fungeert in het dorp Cabra. „Ziet u de huizen hier? Ze zijn allemaal nieuw. In 1999 staken de Serviërs alles hier in brand, waarna ze de restanten met bulldozers platwalsten." De uitbarsting van geweld vorige week be vestigde wat gelouterde Balkanologen altijd al hadden gezegd: de eerste acte van het dra ma in Joegoslavië begon in Kosovo, en de laatste moet zich in hetzelfde gebied afspe len. Kroatië kan niet meer stuk, Bosnië is een succesverhaal geworden, Macedonië lijkt gepacificeerd. Kosovo daarentegen is verworden tot een stukje Midden-Oosten in het hart van Europa, met de Serviërs in de rol van de Israëliërs en de Albanezen als Pa lestijnen. In Pee slaakt John Clayton, baas van de OVSE (de Europese organisatie voor samen werking en veiligheid), een zucht. „Het pro bleem is dat de status van Kosovo ongewis is. In Kroatië waren de Serviërs na de oor log ook niet al te welkom. De Kroaten besef ten echter dat terugkerende Serviërs geen bedreiging meer vormden voor hun land, en de Serviërs wisten dat het Kroatië waar naar ze terugkeerden, een soeverein land was." In Kosovo dromen de Serviërs nog steeds van de terugkeer van hun leger en politie, terwijl de Albanese meerderheid juist re kent op onafhankelijkheid. De internationa le gemeenschap aarzelt. De Veiligheidsraad van de VN moet volgend jaar een beslissing nemen, maar alle opties zijn riskant. Onafhankelijkheid kan buurland Macedo nië destabiliseren, en fascistische nationalis ten in Servië aan de macht brengen. Voort modderen betekent meer geweld, vooral van de Albanezen. „Ik ben bang", zegt John Clayton, „dat we voor Kosovo geen oplos sing hebben." Cees van Zweeden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 73