Zelf zoeken^ zelf boeken SC- Reis in 5 clicks Revitalisatie Er op uit voor beschuit zaterdag 27 maart 2004 Wil Arke.nl ThomasCook.nl VrijUit.nl •wetboeken «anders Kjninutes ^a's/welke jg bijkomende kosten «aling: credit card/ - tfhtiging etc. janiteitenfonds jYR ja annulerings- en reisverzekering nee machtiging ja nee ja annulerings- en reisverzekering nee creditcard of machtiging ja nee ja ja annulerings- en reisverzekering nee pas na boeken bekend gemaakt ja ja ja ja matig ja logo op homepage logo op homepage nee ja ja nee afgehandeld door reisbureau ja ja ja nee nee ja, afhandeling via reisbureau nee, wel aanbiedingen acceptgiro en machtiging ja ja ja matig nee I Neckermann.nl DeJonglntra.nl I I Vakantie discounter.nl Sunweb.nl p=,er. Langhout.nl ja ja annulerings- en reisverzekering ja rekening per post opgestuurd ja ja ja ja nee I I ..aliteit antwoord jtfoon mogelijkheid vefoon afhandeling P fefoon interactie *t mail na boeking binnen het uur kort en helder ja Goed, werd snel teruggebeld. Alternatieven werden geboden. ja, uitgebreid ja geen reactie nvt ja Goed, snel teruggebeld, duidelijk. I ja nee, wel aanbiedingen annulerings- en reisverzekering ja creditcard of machtiging ja ja ja ja nee I ja ja annulerings- en reisverzekering ja machtiging en overboeking ja ja ja nee, binnen 2-6 uur contact annulerings- en annulerings- en reisverzekering reisverzekering nee nee ja nee machtiging en overboeking ja ja ja matig nee machtiging en overboeking ja nee ja matig nee annulerings- en annulerings- en reisverzekering reisverzekering nee nee factuurper e-mail Pas na boeken, (post e 10 extra) bekend gemaakt ja ja nee i ja, uitgebreid ja, uitgebreid ja, uitgebreid I ja ja ja binnen het uur kort en helder ja Weinig kennis van zaken. enkele uren, dan zeer uitgebreid zeer uitgebreid ja Zeer goed. Ja, telefoon en mail gekoppeld. Ja, kreeg zelfs de mailende medewerker. binnen een dag binnen het uur uitgebreid uitgebreid ja ja Matig. Moest zelf Matig, er was bellen naar overredingskracht accommodatie nodig om en airline. geholpen te worden, geen geen ja, formulier binnen een dag kort en helder nee n.v.t. nee nee ja, uitgebreid i i ja ja ja binnen een dag binnen een dag binnen het uur verzocht te bellen kort en helder ja Goed. Men deed moeite voor juiste info en alternatieven. ja Redelijk, accu rate informatie. Geen alternatieven. geen kort en helder ja Slecht, elke vraag stuitte op weerstand. geen I I ja ja nee nee I I nee I I ja ja na een dag geen reactie kort en helder nvt ja ja Slecht, bij on- Matig, ik. beschikbaarheid mtjest het zelf werd geweigerd maar uitzoeken, alternatieven te zoeken. geen geen I I I Niet alle reizen op Rol van Toeris- Uitgebreide reis site, maar kunnen tiek pas duidelijk verslagen op de wel online ge- bij 'veelgestelde site. boekt worden. vragen'. I I Online boeken Je kunt niet op werkt via TUI, en gebied zoeken, dat systeem maar op dorpen, werkt vaak niet. Werkt vaak niet, Autohuyr bij be- of is erg lang- paalde reizen zaam. verplicht. •uandag is naar alle betrokkenen een e-mail verstuurd met een specifieke vraag over een bestemming. Op vrijdag is gebeld voor meer informatie. ii reis boeken via internet iet net zo gewoon worden ieen reisbureau inenstappen. En dan niet ken een weekend Barcelona, lede zomervakantie of ütersport. Maar hoe vind je ideale reis? Wij testen de ootste reizenwebsites op illedigheid en service. ïCORNO VAN DEN BERG "Troeger, en dat is in intemetter- men slechts tien jaar geleden, kon je voor een reis alleen naar V een reisbureau, een vakantie- nsofzag je een interessante advertentie ten krant of tijdschrift. Toen de digitale thveg zich openbaarde bleek het een per manier om de reis voor te bereiden, net is een schier onuitputtelijke bron informatie over wat er te doen is in bepaald gebied, welke zonnig klimaat ?ns heerst, meningen van andere toeris- lover het hotel, enzovoort. En dus kan je eenvoudig bepalen waar je naar toe k waarna de meesten alsnog het reisbu- bezoeken. r de reisbranche is door het internet iop in beweging. De intemet-hype is «bij, de geruchten over frauduleuze itojken op het net nemen af. Dus zetten «Is meer mensen de schroom van zich ciboeken hun vakantie online. De afge varen zetten velen hun eerste digita- bandtekening voor korte en relatief edkope vakanties. Een weekend Barcelo- dankzij de prijzenoorlog in de MBH luchtvaart ineens net zo veel als een week end Texel. Wat opvalt is dat de meeste vakantiegan gers bewust het risico nemen dat het hotel, de vlucht of zelfs de hele vakantie tegen valt. Al te erg lijken ze dat niet te vinden, er is immers niet veel geld verspild. Maar wat blijkt in de praktijk? Veel mensen ervaren juist dat het kwaliteitsniveau helemaal niet tegenvalt. En zo ontstaat dus positieve mond-tot-mondreclame, waardoor steeds meer mensen zelf zoeken en zelf boeken op internet. Inmiddels is het boeken van een langere reis via het net ook gemeengoed aan het worden. Aanbieders van langere reizen roe pen dat de verkoop op internet explosief stijgt. Maar er zijn meer tekenen dat het in ternet als verkoopkanaal steeds serieuzer wordt. Marktleider TUI (eigenaar van onder meer Arke en Holland International) riep de afgelopen vijf jaar dat het reisbureau hun belangrijkste afzetkanaal bleef. Maar vorig jaar zijn ze hun reizenaanbod via de eigen websites gaan aanbieden. Ook al wordt je 'boeking' door het reisbureau ver der afgehandeld. Tips voor het regelen van een vakantie via internet In september 2003 sprak onderzoeker Ad Schalekamp van het Continu Vakantie On derzoek de verwachting uit dat over enkele jaren vijftig procent van alle grotere reizen via het web zal gaan. 'Sommige mensen hebben liever een echt persoon tegenover zich bij het uitzoeken van een vakantie. Die vakantiegangers zullen er altijd blijven en dat is hun goed recht. De andere helft kiest ervoor zelf op hun gemak te kunnen bepalen waarheen de reis gaat en deze dan ook echt online te boeken.' Op internet is de reisbranche een van de best ontwikkelde sectoren en al jaren vormt de verkoop van korte en lange rei zen er veruit het grootste segment. Zoekmachines en sites Om een verzorgde reis te zoeken op inter net zijn er grofweg drie mogelijkheden: via zoekmachines als Google en Altavista, via verzamelsites als Elmar en D-reizen alswel de reissites van de diverse touroperators zelf. Wie bij een zoekmachine 'vakantie' en 'Frankrijk' intoetst zakt meteen de moed in de schoenen, zo groot is het aan bod. Het is lang niet altijd even makkelijk om precies hetgeen te vinden watje zoekt. Uit cijfers van Google büjkt daarnaast dat duizenden mensen het zoekvenster gebrui ken om daarin de url van een website te tik ken. Volgens diverse onderzoeken surfen de meeste netgebruikers slechts op maxi maal zes websites. Ze gebruiken dus maar een fractie van het net; niet uit keuze, maar uit onkunde. Veel surfen en uitprobe ren lijkt de enige remedie om het in de vin gers te krijgen. Een ander probleem vormt het vinden van 'jouw' reis op een grote web site waar meerdere partijen hun reizen aan bieden. Elke website is anders opgebouwd en de zoekfunctionaliteiten verschillen. Sommige zijn ingewikkeld, andere eenvou dig van opzet. En hoe weet je of de reis van je keuze elders goedkoper is? Ook de websi tes van de touroperators variëren sterk, met name in het bieden van informatie over de bestemming, het hotel, extra kos ten, enzovoort, maar zeker ook in het selec teren van een reis. Enkele tips: •Gebruik niet alleen de websites van reis- aanbieders, maar ook zoekmachines voor reizen. •Tik bij zoekmachines woorden die bij el kaar horen tussen aanhalingstekens, zoals 'camping le soleil' of'cote d'azur'. •Begin bij zoekmachines met een uitgebrei de zoekopdracht, bijvoorbeeld: camping Loire kinderen zwembad bos. Haal bij te weinig resultaat telkens een woord weg. •Zoek bij zoekmachines in diverse talen, omdat websites van dat bijzondere hotel of dorp niet altijd informatie in het Neder lands bevatten. •Let op de url, oftewel het internetadres. •Abonneer je op nieuwsbrieven van de voor jou interessante reisaanbieders, zodat je als eerste de beste aanbiedingen krijgt voor goedkope zonvakanties, wintersport en vliegtickets. •Gebruik telefoon of e-mail voor meer in formatie om verrassingen te voorkomen. •Wie flexibel is in vertrekdatum en bestem ming kan beter wachten met boeken tot er een aanbieding voorbij komt. We zijn benieuwd naar uw ervaringen met het boeken op internet. Mail uw reactie (positief of negatief) of tip naar redactie@weqenermultimedia.nl. Nieuwe vluchten naar Fuerteventura en Istanbul Low cost luchtvaartmaat schappij V BIRD Airlines vliegt vanaf 3 april naar Fuer teventura (Lanzarote), een van de Canarische eilanden. De bestemming wordt elke zaterdag aangevlogen vanaf haar thuisbasis Airport Nie- derrhein, bij Nijmegen. Co- rendom vliegt sinds 19 maart dagelijks met een ei gen lijndienst vanaf Eindho ven Airport naar Istanbul. Het vertrek is 15.00 uur uit Nederland, aankomst drie uur later. Het vertrek uit Istanbul is 12.00 uur. Er wordt gevlogen met een Boeing 737-300, die plaats biedt aan 148 passagiers. 1001 actuele tips voor dagje uit Wel zin in een dagje uit maar geen idee waarheen? Dan biedt het boek 'ANWB dagtrips 1001 ideeën' beslist uitkomst. Per provincie zijn de leukste uitgaanstips ver meld, telkens summier maai wel met alle nuttige informa tie over openingstijden en ta rieven. Dankzij pictogram men is snel te zien om welk soort attractie/activiteit het gaat. Het boek kost €10,01 en is te koop bij de ANWB of via www.anwb.nl. Altijd de beste reisromans mee Welk boek kun je lezen, en welk boek móet je lezen ter voorbereiding op een (verre) reis? In de deze maand ver schenen Trottergids 'Reizen en literatuur' staan ruim dui zend belangrijke titels plus samenvattingen vermeld. Achterin de gids zijn zowel een geografisch register als auteurslijst opgenomen. En om het nog completer te ma ken, wordt in het voorwoord uitgelegd waarom Paul The- roux en Redmond O'Hanlon uitmuntend werk afleveren, terwijl het intemetverslag van een backpacker uit Zoe- termeer dikwijls niet om door te komen is. Te koop voor €5,95, ISBN 9020954938, www.trotterclub.com. Nieuw vaderland De vakantie was zo leuk dat u eigenlijk niet meer terug naar Nederland wilt. Maar de dag van vertrek nadert en om familie en vrienden voor niks op Schiphol te laten staan gaat ook wat ver. De eerste paar dagen bespreekt u het emigratieplan met een ieder die het maar horen wil. Maar hoe nu verder? Bij voorbeeld door dit weekend naar de Emigratiebeurs in Nieuwegein te gaan. Ook in ternet kan helpen bij het af handelen van alle praktische zaken die komen kijken bij emigreren. Emigratiebeurs: www.expatinfo.nl: Emigratie pagina: emiqratie.paqina.nl: Barcelona: www.naarbarcelona.nl: Helpende hand: www.emiqratiecoach.nl en Landeninformatie: www.expatica.com. ond vijf uur in de middag reed ik I Mirepoix binnen. Dat is een plaatsje waar je verder weinig Vvan hoort, ondanks de indruk kende vakwerkhuizen en houten ga- "jen rond de middeleeuwse Place des Wverts. Het ligt het op een steenworp «and van Carcassonne, als je 50 kilo- tover kunt gooien. Zelf had ik, be- ®gen door een vreemde reiskoorts, die N1400 kilometer onder de wielen, "«onderweg naar een vriend die in longue woonde, een gehucht in de Rneeën. Daar kon ik nu binnen een tour zijn, maar hij bleek niet thuis ik belde. Een grote moeheid over- jroe. Ik besloot een nachtje in Mire- toe blijven. tole Commerce bood een eenvoudige JPplaats voor een schappelijke prijs, «bij veel Franse hotels, vroeg ik me 'afhoe ze er van rond konden ko- 5-Het gebouw had dertig kamers te ®uren en bijna alle sleutels hingen laan het rek achter de receptiebalie, «acht mijn bagage naar boven. Op de Nttre overloop stonden stukken meu- j^die weinig met elkaar te maken *fcn, alsof ze van verschillende fami- kden waren geërfd. Ook trof ik een in- Door DIRK MULDER trigerende fauteuil aan, met een snoer en een stekker die in een stopcontact stak. Een bordje bij de stoel beloofde mij nieuw leven. Het legde uit dat dit een massagezetel was. Na inworp van een munt zouden al mijn vermoeide spieren door duizenden onzichtbare vingers ge kneed worden, waardoor ik na afloop ja ren jonger en geheel gerevitaliseerd zou herrijzen. Deze keer niet, nam ik me ferm voor, want ik heb een zwak voor ieder onbe nullig toestel dat mij wonderen belooft. Ik rechtte mijn rug en liep door naar de hotelkamer. Nadat ik mijn ovemach- tingskoffertje had uitgepakt, ging ik op het anderhalfpersoons bed liggen. Uit de verte klonk een zacht stemmetje. Ik klampte mijn handen over mijn oren. Het hielp niet. Zwakke kreetjes die uit de gang afkomstig waren, bereikten nog steeds mijn trommelvliezen. Als in een droom stond ik op, ontsloot mijn kamerdeur en volgde het geluid. De lokroep werd sterker. Ik kon geen weerstand meer bieden aan de masseren de zetel. Berustend nam ik op het zwarte namaakleer plaats en gooide geld in de gleuf. Ik wachtte. Er gebeurde niets. De stoel deed zelfs niet eens de moeite om een beetje te gaan brommen. Ook een twee de muntje bracht er geen beweging in. De teruggaveknop weigerde een cent te rug te retourneren. Even meende ik dat er een fluisterend gegniffel uit de kus sens opsteeg, maar dat zou wel aan de lange reis liggen. Mijn geld terugeisen, dat vond ik nou ook weer zo Hollands, die mensen hier hadden het vast al moei lijk genoeg. Uitgeput leunde ik achter over. Wat later begon er toch iets aan me te schudden. Ik schrok wakker. Het was de hotelbaas, die bezorgd vroeg of het wel goed met me ging. Vanuit alle windstreken komen dagjesmensen naar Al melo om een kijkje te nemen in de oude Bolletjefabriek. Daar zijn nu een museum, winkel en koffieschenkerij. Jazeker, bijna alle bezoekers van de Bolletjewinkel willen graag de huidige fabriek bezich tigen. Maar juist omdat er zo veel vraag is naar rondleidingen worden toeristen niet toegela ten tot de beschuitfabriek. 'Ten slotte worden er wel eetbare producten gemaakt', zegt me vrouw Willy ter Beek. Zij be heert de winkel annex koffie schenkerij, die is gevestigd in het oude fabriekspand van Bolle tje in Almelo. Beneden smullen bezoekers van koffie met iets lekkers, boven in het museum De Meelzolder bekijken ze hoe in vroeger tijden beschuit en roggebrood werden gebakken. Daar kwam niet alleen veel hand-, maar ook voetenwerk aan te pas. Want nog tot 1925 werd het deeg voor het rogge brood met blote voeten gekne- den. De handen waren vooral nodig voor het fijnere werk, zo als het maken van bonbons en suikerwerk. Bakkerijmuseum De Meelzolder geeft een goed beeld van het bakkerijgebeuren uit de periode 1870 tot 1960. Veel beschuit en roggebrood ui teraard, maar ook brood, ban ket, chocolade en natuurlijk at tributen die horen bij het bak kersvak. Tenslotte kent het mu seum een behoorlijke collectie blikken en trommels om al het lekkers in te bewaren. Waarbij natuurlijk de meeste plaats is in geruimd voor beschuitbussen. Bijna niemand kan de verlei ding weerstaan in de vitrines te speuren naar de 'eigen' be schuitbus of die van oma. Het museum is ondergebracht op de zolder van de voormalige Bolletjefabriek aan de Grote- straat-Zuid, aan de rand van het stadscentrum. In 1867 begon de familie Ter Beek daar met een brood- en banketbakkerij, en In het museum leer je alles over de beschuitproductie. Foto WEGENEf nog steeds is Bolletje een ty pisch familiebedrijf. Beginjaren vijftig verhuisde de firma naar het industrieterrein. De oude fa briek doet nu, behalve als mu seum, ook dienst als winkel en koffieschenkerij anno 1867. Het is een populair adres voor lun ches waarbij vooral producten uit eigen huis worden geser veerd. 'De meeste bezoekers zijn geen toevallige passanten. Ze komen gericht voor de win kel en het museum,' vertelt me vrouw Ter Beek. 'In het voorjaar begint de drukte weer, dan ko men er groepen uit het hele land, vooral uit het westen. Ze maken een dagtocht over de Vel uwe en krijgen hier tijdens de lunch typische Bolletje-produc ten voorgezet.' ALICE PLEKKENPOl Bolletje winkel en koffieschenkerij/ bakkerijmuseum De Meelzolder, Grotestraat Zuid 182, Almelo, tel. 0546-81 59 11, geopend maandag 13 00-17.30 uur, dinsdag, woens dag en vrijdag 12.00-17.30 uur, donderdag 10.00-17.30 uur, zater dag 10.00-17.00 uur. Gratis entree.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39