Het kinderlijf slaat alarm PZC Zeeuwse schilderkunst uit een niet zo ver verleden Oude rotten van BB Case willen blues laten dampen Culturele atlas toont wat Zeeland te bieden heeft Meerderheid voor visserij op schelpdieren in Waddenzee Presentatie rapport later kunst lezers schrijven Thermphos Con au donderdag 25 maart 2004 YERSEKE - In de Waddenzee kan schelpdicrvisserij goed samengaan met natuurbehoud, vindt 77 procent van de Ne derlanders die maart dit jaar door bureau TNS NIPO zijn on dervraagd over hun mening over de mossel- en kokkel visse rij. De enquête, uitgevoerd op ver zoek van stichting Ontwikke ling Duurzame Schelpdiervisse rij (Odus), geeft ook aan dat iets meer mensen delen van de Wad denzee willen sluiten ten behoe ve van vogels. Bij een eerste onderzoek begin 2003 lag dat percentage op 59, dat is gestegen tot 64. Volgens de sector komt dat door recente berichtgeving over de evaluatie van het sinds 1993 gevoerde schelpdiervisserijbeleid, waarin ■net name de mechanische kok kelvisserij het nogal eens moest ontgelden. Dat desondanks de publieke steun voor de schelpdiersector groot is gebleven, stemt Odus te vreden. Van de ondervraagden is 58 procent tevens van mening dat het vissen op schelpdieren altijd mogelijk moet blijven. In 2003 deden 909 mensen aan het onderzoek mee, maart dit jaar 735. DEN HAAG - De adviesgroep Waddenzeebeleid onder leiding van oud-PvdA-ïractievoorzitter W. Meijer heeft de presentatie van haar rapport uitgesteld van wege het overlijden van prinses Juliana. De hoofdlijnen van het advies zijn al naar buiten gekomen: gas winning in de Waddenzee kan worden toegestaan, een deel van de aardgasbaten kan worden ge bruikt voor natuurprojecten én krijgt de mechanische kokkelvis serij een laatste kans te bewij zen dat zij duurzaam kan wer ken. door Claudia Sondervan Ik zeg tegen kinderen dat ik een praat dokter ben. Ik ben een dokter die weet wat er aan de 'carrosserie' mis kan gaan, maar ik weet ook van denken, voe len en doen." Eric Vercruyssen is kin derarts, psycholoog en psychothera peut. Hij combineert die specialismen sinds juli vorig jaar op de afdeling kin dergeneeskunde van de Oosterschelde- ziekenhuizen. Het is een voor Neder landse ziekenhuizen bijzondere aan pak, die moet leiden tot een Zeeuwse kliniek voor kinderen met psychosoma tische problemen: aanhoudende, ernsti ge klachten waarvoor geen lichamelijke oorzaak gevonden kan worden. Vercruyssen is de koning te rijk sinds hij merkte dat het Goese ziekenhuis zijn specialisme met enthousiasme be groette. In zijn vorige ziekenhuis in Ant werpen zagen collega's niet veel in zijn aanpak. „Iedereen weet dat je vlinders in je buik voelt als je verliefd bent en dat verdriet lichamelijk pijn kan doen. Schoolziek zijn met buikpijn is klas siek. Maar dat je door problemen ziek kan worden, gaat veel artsen te ver." Vercruyssen merkte kort na zijn begin als kinderarts, twintig jaar geleden, hoe zeer lichamelijke en psychische proble men verweven kunnen raken. Hij keer de terug naar de studie en deed psycho logie en psychotherapie. Tien jaar gele den vestigde hij zijn Accu Centrum in Antwerpen. Anima cum corpu unita, ziel en lichaam in eenheid, maar ook ac cu in de zin van oplader, verklaart hij de naam. „Net als in België wordt ziek te in Nederland nog vooral volgens het Descarteaans dualisme beschouwd, de scheiding tussen lichaam en ziel. In Duitsland bestaan wel veel centra voor psychosomatie. Ik ben een gelovig man. Eric Vercruyssen: „Kinderen hebben zowat de plicht altijd blij te zijn. Maar die ge lukkige kinderwereld is een illusie." foto Dirk-Jan Gjeltema Ik zie dat er tussen lichaam en geest een wisselwerking bestaat." Niet onderken de psychische problemen die zich uiten in lichamelijk klachten kunnen leiden tot een overmaat aan medical shopping. „Ouders gaan met hun kind van behan delaar naar behandelaar, van onder zoek naar onderzoek. Gepieker over de mysterieuze oorzaak van de symptomen verhoogt de psychische belasting. Ik word triest van jongeren die maar rond draaien in de medische molen. Ik ben zielsgelukkig als er een doorbraak komt en de klachten geleidelijk verdwijnen." In zijn behandeling neemt Vercruyssen net zo goed de ouders mee. Veel ouders kunnen moeilijk aannemen dat hun kind psychische problemen heeft. ,,Ik heb het voordeel als kinderarts dat ik uitga van het lichaam. Ik zegt niet dat iets 'tussen de oren' zit. Daarmee is de drempel voor ouders laag. Heeft een kind buikpijn, dan zit het probleem in die buik. Vandaaruit gaan we kijken of we verder ergens uitkomen." Biologie beheerst de medische wereld, vindt hij. „De technische ontwikkelingen zijn zo vernuftig. Scans tonen precies aan waar het brein reageert bij emoties. Maar daar kan je niets mee. Met medica menten kun je hersencentra stilleggen of prikkelen, maar de altijd blije mens krijg je er niet mee. Dat bestaat niet." Hoewel omstreden, omdat deze midde len bij kinderen gevaarlijke effecten zouden kunnen hebben, past Vercruys sen soms antidepressiva toe „Maar voor korte tijd en nooit zonder therapie. Het kan helpen het zicht op het eigen lijke probleem te verruimen. Je moet al tijd opletten of er geen lichamelijke oor zaak schuilt. Van lang lijden kun je ook depressief worden." De kinderarts werkt veel met pubers, maar zijn aan pak werkt ook bij jonge kinderen „Van af dat een kind erover kan praten, zeg vanaf zes jaar. Voor de kleintjes werk ik met drie kleuren klei. Eén kleur voor denken, één voor voelen en één voor het lichaam. Zo kan je verduidelijken hoe één kleur soms over de andere gaat." De stress van kinderen wordt onder schat, vindt hij. „Kinderen hebben zo wat de plicht altijd blij te zijn. Maar die gelukkige kinderwereld is een illusie. Ze voelen alles, enkel hun leeftijd hin dert hen in het venvoorden daarvan." De kinderen die Vercruyssen ziet heb ben ernstige klachten. Ze verliezen hun gezichtsvermogen, raken verlamd, heb ben chronische hoofdpijn of kunnen niet ophouden met braken. Soms is het onderliggende probleem snel helder, soms duurt het jaren. Vercruyssen werkt nauw samen met Ithaka, de kin derpsychiatrische afdeling van Emer- gis, en raadt soms ook gezinstherapie aan. „Ik geef de jongeren mee dat de plaats waar hun lichaam klachten kreeg, gevoelig blijft. Maar ik zeg hen dat als waardevol te zien. Het is je baro meter, die waarschuwt als je roofbouw pleegt op jezelf. Het is je alarmsignaal." door Ernst Jan Rozendaal YIIDDELBURG - De Middel burgse galerie De Vier Gemeten is gespecialiseerd in werk van Zeeuwse schilders dat gemaakt is tussen 1900 en 1960. Af en toe licht galeriehouder Joost Rak ker de hand met zijn eigen uit gangspunt, bijVoorbeeld als hij werk toont van Wim Hofman (in mei is het weer zo ver). Ook de nuidige expositie Zeeuwse mo dernen is op het randje. Sinds een jaar of tien verzamelt Bakker behalve schilderijen uit de eerste helft van de vorige eeuw ook eigentijds werk. Hij hanteert voor het gemak de term moderne kunst, zoals die ook in de volksmond wordt ge bruikt Hij weet dat dat strikt genomen niet juist is, omdat het niet per se gaat om kunst die voortkomt uit het modernisme, een kunststroming die al zich juist in het begin van de twintig ste eeuw deed gelden. Bij de expositie Zeeuwse moder nen heeft Bakker getracht zo veel mogelijk werk van vóór I960 te laten zien. Er is vroeg werk bij van kunstenaars die nog volop bezig zijn (zoals Juul Kortekaas, William Verstraeten, Paul de Nooijer, Guido Metsers, Frits van Til en Reinhard Schre- gardus), maar ook van kunste naars die inmiddels zijn overle den (Klaas Boonstra, Dolf Jas pers, Lex Maes, Frans Naere- bout en Jan van Leeuwen bij voorbeeld). Wie de expositie ziet, begrijpt dat Bakker liever het woord 'mo dem' als aanduiding gebruikt dan 'eigentijds' of 'hedendaags'. Want in zijn diversiteit roept de expositie wel degelijk het verle den op. In de galerie hangt de sfeer van de jaren 50, 60 en 70. Het abstracte schilderij Fall out ticket van de onbekende Pieter Hoogendoorn (afkomstig uit de Middelburgse BKR-collectie) is met geen mogelijkheid heden daags te noemen, net zoals bij voorbeeld de bollen en cirkels van Hugo Metsers (vader van Guido) die hij is gaan schilderen naar aanleiding van de maanlan ding in 1969. Uiterlijk doet het schilderij De weg naar het licht in niets den ken aan het huidige werk van Verstraeten, maar thematisch wel. Zoals ook de vroege foto van Paul de Nooijer reliëf krijgt voor wie zijn latere werk (met zoon Menno) kent Met nieuwe technieken heeft hij het beeld dat nu in De Vier Gemeten te zien is, geperfectioneerd. Curiositeiten De expositie zit vol curiositeiten en in de meeste gevallen ook goed werk. Zo blijkt de Goese advocaat Joost Wilgers ook ge schilderd te hebben. Bakker toont twee stillevens, waaron der Het portretje met de poppen Wajang Golek, waarin een sub tiel contrast zitten tussen Indo nesië en het oude Zeeland. Mooi is ook het wilde werk van Dolf Jaspers en het jeugdwerk van Lex Maes, die vooral als straatartiest bekendheid kreeg. Zeldzaam is het werk van Henk Kooger uit Oostkapelle, omdat hij nauwelijks exposeert. Expositie; Zeeuwse modernen, t/m 4 april in De Vier Gemeten in Mid delburg, open do t/m za van 12-18 uur. Het portretje met de poppen Wa jang Golek, van Joost Wilgers. foto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal 's-HEERENHOEK - De namen zijn een garantie voor kwaliteit. In de bluesband BB Case heeft een stel oude rotten uit de Zeeuwse popwereld de krachten gebundeld. „De mensen zijn be nieuwd", zegt zanger Kees 'Ca se' de Feiter. „Dat heeft te ma ken met de muzikanten die we bij elkaar hebben verzameld." Wie de groep wil horen moet nog even geduld hebben. Afge zien van een enkele besloten try out vindt het debuut plaats op 23 mei, tijdens het Straatfesti val in Ovezande. Sindskort is wel een website toegankelijk www.bbcase.nlDe vormge ving daarvan is een indicatie van de ambities van de zeven mansformatie. „We kijken uit naar de optredens in Zeeland", verklaart De Feiter ..Die zijn al tijd supergezellig. Tegelijkertijd reken ik er nu al op dat we onze horizon kunnen verbreden. Ik hoop toch wel dat we ook buiten het circuit in Zuidwest-Neder land terecht kunnen." De Feiter baseert zijn inschat ting onder meer op de deelname van gitarist Rinus Oudejans. Hij heeft geruimte tijd deel uitge maakt van The Juke Joints, waarmee hij niet alleen alle uit hoeken van Nederland aandeed maar ook regelmatig uitstapjes maakte over de grens. „Ik sprak de vader van Rinus vorig jaar tij dens een concert van The Juke Joints. Hij vroeg me naar mijn band Crosshead. Ik vertelde dat we daarmee gingen stoppen en dat ik aan een nieuwe uitdaging toe was. Kort daarna kreeg ik een mailtje van Rinus. Of we niet eens moesten babbelen." Verwend Oudejans dacht in eerste instan tie aan een elementaire blues band. „Drums, bas, gitaar, zang en hupsakee", aldus De Feiter. „Maar ik ben verwend door de grote bezetting van Crosshead the Southside Horns. De ja ren dat ik nog in een band speel, wil ik in de ultieme bezetting spelen. Dus met Hammondorgel en blazers erbij. Dat is het mooi ste wat er is. Ik heb Rinus wat la- BB Case (met in het midden Kees de Feiter) speelt in ultieme bezet ting - dus compleet met blazers en Hammond-orgel. foto Dirk-Jan Gjeltema ten horen en hij werd steeds en thousiaster." Het zijn niet de minste muzikan ten die invulling geven aan de ul tieme bezetting. Drummer is Ron de Vos, de bas is in handen van Dimitri van Craenenbroeck, Sjaak Lammers beroert de toet sen en Rinus en Ko Zuidweg - the Southside Horns - spelen trompet en sax. Echt sfeer „Ik zit maar in weinig bandjes", antwoordt Rinus Zuidweg la chend op de vraag waarom hij zich bij BB Case heeft aangeslo ten. Hij speelt al in vijf groepen, waaronder The New Orpheans Big Band. „Doorslaggevend zijn voor mij de soort muziek en de muzikanten. Met deze mensen kunnen we echt sfeer op het po dium brengen. Dat is net zo be langrijk als de muziek. Mis je een van de twee, dan heb je als band geen kans van slagen." BB Case speelt roadhouse blues. Covers van voornamelijk Del- bert McClinton maar ook Dave Weckl, Jimmy Smith en Buddy Guy worden aangevuld met com posities van Rinus Oudejans. Al le nummers krijgen nieuwe ar rangementen. Daarbij vervult Lammere, die ook in The New Orpheans Big Band speelt, een cruciale rol. „Ik wil een beetje loskomen van het beeld dat ik een typische conservatoriummu zikant ben, zo'n nerd achter de toetsen. Dat trekt me aan in de ze band. De muziek is wat een voudiger en ruiger dan de jazz die ik andere speel, maar er is wel een overeenkomst. Het draait om de beat en de groove. Hoe krijg je het voor elkaar dat het echt gaat dampen?" De Feiter: „Er is geen standaard methode om sfeer in een zaal te brengen. Maar wat mij bij de op tredens van anderen vaak stoort, is dat pas tijdens de toe giften de vlam in de pan slaat. Waarom niet vanaf het begin?" Deze rubriek is uitsluitend be stemd voor reacties op de in de PZC verschenen redactionele be richten, artikelen of commenta ren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Plaatsing van bij dragen betekent niet dat de re dactie de meningen en stellin gen van de inzenders onder schrijft. Open brieven, oproepen, gedich ten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdra gen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie be houdt zich het recht voor inzen dingen te bekorten. Over gewei gerde brieven wordt niet gecor respondeerd. Het artikel 'Thermphos staat al leen in kritiek' (PZC 19 maart) wordt afgesloten met de quote 'Als er niets verandert (aan de Europese milieuwetgeving), zal het milieu het zonder Thermp hos moeten doen'. Deze uit spraak verdient enige nuance ring. Het milieu zal het nooit zonder Thermphos moeten doen. Integendeel, Thermphos stopt ieder jaar miljoenen euro's in maatregelen die ten goede ko men aan het milieu en probeert juist meer te doen op het gebied van milieu en duurzaamheid dan de wet voorschrijft. Boven genoemde uitspraak heb ik ge daan in de context van de pro blemen die Thermphos onder vindt met het inzetten van reststoffen als grondstof. Euro pese regelgeving benoemt reststoffen sinds 1991 als afval. Wil je als bedrijf dit soort stof fen innemen, dan moet je een af- valvergunning aanvragen. En dat wil Thermphos juist niet als producent van producten die in onder meer levensmiddelen, fris dranken en medicijnen terecht komen, vanwege het negatieve imago dat aan afval kleeft. In het symposium over deze proble matiek dat Thermphos in Vlis- singen heeft gehouden, zeggen afgevaardigden van overheid, Europees Parlement en de Zeeuwse Milieufederatie dat Thermphos niet zo moeilijk moet doen over het woord afval en gewoon een afvalvergunnmg moet aanvragen. Ik wil hierbij graag de bal terugkaatsen naar met name de overheid. De heer Van der Vlist, raai Milieu van VROM JT gen Thermphos w n geen afval ■■■"Utzoudaana Jj len zeggen ..Overhad, - «.HE we dan zelf ook geen aha;"- 4 het probleem opgelost en he* J lieu de grote winnaar wisse We MdtSn, directeur Procfucfie d- Tec/uua W1 Thermphos fntema-w Europaweg Zu,d.\ra* aóorp Ouderenzorg „Veel ouderen in de mam, JOSS appartementen van de BluZ Hoeve in Hulst kampen me J »la" zaamheid" (PZC 12 maa-, ju 3 je kijkt naar de Midddb» s«* plannen, waar ver""*"-— zen worden opgeo^SVir kamers te klein zijn get V om aan de intensieve zor?r> te kunnen voldoen' bekru l !S een akelig gevoel. Wanting m' gebeurt precies waar ik zo bw voor ben Tehuizen geven niKi antón leen (lichamelijke) zorg L' bewoners, maar spe er A pjlr met hulp van vrijwillige - r grote rol bij wat het lever, bejaarden kan veraange^ IM* ontmoeting, samen koffer,-*. ',wrui ken, activiteiten. Juist aan<fa «§wl laatste komen veel bejaarde -w0' vrijwel zeker tekort als we a 2®** 'verkassen' naar kleinschè >cPar wooneenheden. De (ineens)^ IJ- H voren geschoven reden, te ca 9 '(l kamers, gaat maar gededtej M op. (Over huisvesting voor denten wil ik het maar me; hi aj ben, want dan word ik kwaad!). Er zijn andere ~r §tH denkbaar, waardoor we ouderen een aangename ti kunnen bezorgen. Natuurlijk! :Ze€ het denkbaar dat kamer; klein zijn om de juiste zqj kunnen geven. Maar dat hE-' zeker niet voor alle bewonen Waarom dan niet tehuizen i hun huidige vorm handhaft ®*av (en het voorkomen van enorre kapitaalvernietiging!). Gez» lor de toename van het aarti jaarden door de vergrijzing n men alleen voor ouderen dieMOI tensieve zorg behoeven JlMe paste tehuizen kunnen creers MCe met ruimere kamers. Dan fti f10,11 den ouderen zoveel mogelij 2] s met rust gelaten, een situata c die het plezier in hun levens laten voor wat het nu is. ^tx P.J.M. Diepttnd Nadorstweg 32, Middelbv :^u door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Vandaag wordt in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg de eerste culturele atlas van Zeeland gepresenteerd. De atlas, die bestaat uit een boekje en een cd-rom, is in opdracht van de provincie samengesteld door Scoop. Bedoeling is gemeenten, culturele instellingen en burgers inzicht te geven in wat Zeeland op cultureel gebied alle maal te bieden heeft. De inventarisatie is gemaakt naar voorbeeld van een soortge lijke atlas in Gelderland. Vorig jaar is al, ook naar Gelders voorbeeld, de Sociale Atlas Zee land 2002 uitgebracht. Nu ver schijnt de Culturele Atlas Zee land 2003. Om het jaar zullen de ze atlassen worden geactuali seerd. „De provincie voelde de behoef te de gegevens over cultuur in Zeeland te verzamelen en te pre senteren", verklaart Linda Fran ken, sectorhoofd onderzoek en advies van Scoop. „Wij beschik ken bij Scoop over veel gege vens en de mogelijkheden om ze te verzamelen De laatste jaren zijn we steeds meer een kennis instituut geworden. Het was dus logisch dat wij deze atlas voor de provincie zouden maken." Vragenlijsten In de culturele atlas worden de subsidiestromen en de culturele infrastructuur in kaart ge bracht. Op basis van vragenlijs ten hebben alle Zeeuwse ge meenten daarvoor de gegevens over 2003 aangeleverd. Scoop heeft verder websites, rappor ten en gemeentegidsen nageplo zen. Uit de atlas blijkt bijvoorbeeld dat de provincie in totaal 18,7 miljoen euro uitgeeft aan cul tuur en de gemeenten gezamen lijk 23,8 miljoen. Middelburg doet per inwoner het meest (133 euro), Noord-Beveland het minst (24 euro). Dat is wellicht niet zo verrassend, maar uit het staatje blijkt ook dat Terneu- zen, de grootste gemeente van Zeeland, zich met 33 euro per in woner in de lage regionen be vindt. GO De uitgaven per sector?;:.' uitgesplitst. Provinciaal jt] meentelijk slokken de biblio: ken het grootste budget op. de cd-rom kan per gemefiii exact worden bekeken hoew geld aan welke instelling wa uitgegeven. Ook worden vrij alle culturele organisaties Zeeland opgesomd. De private inbreng is noooa sr- dwongen buiten beschouw gebleven. „Het is voor de eerste keer es deze gegevens op een unifona manier worden gepresenteerd zegt Franken. „Natuurlijke nog niet perfect, maar we ré ben ervoor gekozen dat ws: t kunnen goed te doen. lieven dat we te veel willen waar; het niet goed is. Natuurlijs ook de private geldstroom in* ressant. Misschien is dat voor de volgende editie. twee jaar gaan we proberen es mooiere en completere atlas maken." Overzicht Het rapport 'Tijd voor culti gebaseerd op onderzoek naari cultuurdeelname in Zeeland bij de samenstelling van atlas meegenomen. Daar®* wordt niet alleen een oven-• gegeven van de besteding overheidsgeld aan cultuur e: organisaties die in de prev :- actief zijn, maar ook hoeve* Zeeuwen zich met cultuur zighouden en waar ze wal^ De Culturele Atlas in de ee* plaats bedoeld voor be.&S makers, aldus Franken. J2 meenten kunnen bijvoorbea hun eigen activiteiten vergt, ken met die van andere ten. Dat kan aardig wat stot i discussie opleveren. De provts cie kan de atlas gebruiken promotie. Wat is er in Z&f allemaal te doen op cultured? bied? Vandaar dat veel ai- dacht is besteed aan de vorm? ving De atlas ziet er niet uit het zoveelste onderzoekt port Maar ik kan me ook vooretellen dat andere geinig seerden aan deze atlas waard volle gegevens kunnen nen." De atlas is gedrukt m e« lage van vijfhonderd ow?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 36