>zc Het verhaal moet altijd sterk zijn Waarom zou een terrorist niet mooi zingen? Tim Rice, de man van de Lion King 26 Nieuwe roman Inez van Dullemen 29 Introdans in Zeeland 31 Eddie Murphy in het spookhuis The Death of Klinghoffer e; 0113-315680 rc.nl rêdactie s pzc.nl «31,4460 AA Goes «.^exploitatie: i on Midden-Zeeland: 0113-315520; j^üanHpfRfi: 0114-372770, il: 020-4562500. jnderdag 25 maart 2004 e man van 'Evita', 'Jesus Christ super star' en 'The lion king' was even in Nederland. Tekstschrijver Tim Rice weet nu waarom de kerktorens bij ons zo hoog zijn. En waarom popmuziek niets meer voor stelt. Hij is bijna zestig, maar kijkt nog altijd met een ontwapenende naïviteit naar de wereld om hem heen. De Britse tekstdichter Tim Rice verbaast zich over het vlakke Nederland se landschap wanneer we op een vroege zaterdagochtend per bus je van Den Bosch naar Scheven- ingen rijden. Zo plat, zoveel wa ter, zoveel kerktorens. En dan is daar plotseling die ingeving. „Nou weet ik waarom die kerk torens hier zo hoog zijn: jullie hebben geen heuvels!" Rice is in ons land voor een bliksembe- zoekje. Een gala in Den Bosch, een nostalgisch tripje naar •Haaren waar hij dertig jaar gele den het album van 'Jesus Christ superstar' promootte. En natuur lijk een schouderklopje voor de cast van de musical 'The lion king' in Scheveningen die net de eerste try out achter de rug heeft. Vervolgens op tijd terug naar Brussel, van waaruit hij eind van de middag met de Eu ro-Star huiswaarts keert. Popster Popartiest wilde hij ooit wor den. „Maar daar heb ik niet echt mijn best voor gedaan", vertelt hij. „Mijn eerste liedje schreef ik veertig jaar geleden. Het flop te. Maar het was niet zo'n slecht lied, eigenlijk. Het wordt af en toe nog wel eens gespeeld omdat ik het geschreven heb, tekst en muziek. Ik denk dat ik er jaar lijks zo'n honderd pond mee ver dien. 'That's my story' heet het. Gewoon een klein liefdesliedje." Sindsdien is er veel gebeurd. De plannen voor een popster ren-status verdwenen al snel in de koelkast. De ontmoeting met de toen 17-jarige Andrew Lloyd Webber bracht Tim Rice naar het theater „Daar had ik zelf nooit aan gedacht, ik was nog nooit in een theater geweest. Maar ik ontdekte al snel dat mijn manier van liedteksten schrijven daar beter tot zijn recht kwam dan in popsongs." Drie grote musicals schreven ze samen: Joseph and the amazing technicolor dreamcoat', Jesus Christ superstar' en 'Evita'. „We waren meer dan een veelbelo vend team", herinnert Rice zich de beginperiode. „Ik denk dat we wel invloed hadden op het muziektheater van toen. Maar het gaat te ver om te zeggen dat we het genre veranderd hebben. Er was in die tijd memand in En geland die een paar musicalhits op een rij had geschreven." Na die drie toppers stokte de sa menwerking met Lloyd Webber Volgens critici en biografen kon den de heren het niet langer met elkaar vinden. Rice nuanceert die stelling. „Andrew en ik heb ben gedaan wat we samen kon den doen. Er was niets meer aan toe te voegen. We schreven in 1986 nog een kleine muzikale ko medie ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de Brit se koningin. Leuk om te doen, maar het was met meer zoals vroeger." Terwijl Lloyd Webber Scène uit The Lion King de ene na de andere theaterhit afleverde, had zijn voormalige tekstschrijver moeite om zijn weg te vinden. „Ik wist niet wat ik wilde", legt hij uit. De meest memorabele poging uit die tijd is de musical 'Chess' die hij sa men met de heren van Abba schreef. Die show leverde hem in elk geval weer enkele hits op. Het Amerikaanse entertainment bedrijf Disney zorgde begin ja ren negentig uiteindelijk voor de grote ommekeer. foto Dolph Cantrijn/GPD „Disney vroeg mij om te schrij ven voor wat later 'The lion king' werd. Ik kreeg volledig de vrije hand en mocht ook zelf een componist uitzoeken. Ik koos voor Elton John Een aardige man, ik mag hem graag. We heb ben ooit eens een nummer sa men geschreven. Ik dacht: hij vindt het vast leuk om een teken film te doen. Veel moeite hoefde ik niet te doen om hem over te halen. De tekenfilm werd een enorm succes." Dat er ook een theaterversie van hetzelfde verhaal zou komen, was een verrassing voor Rice. „Ik heb me er niet veel mee be moeid. Elton en ik schreven een paar extra liedjes. Regisseur Julie Taymor deed eigenlijk het grote werk. Repetities heb ik niet bijgewoond, dat vind ik saai. Ik zag een keer een door loop en dacht, dat kan wel iets worden. Maar dat het zo'n suc ces zou zijn... Dat weet je nooit van tevoren. Je weet alleen of je met een goed idee of verhaal be zig bent." De geheimen van het succes kent hij nog steeds niet. „Je doet wat je kunt. Je moet in elk geval een sterk verhaal hebben en een team van goede mensen met wie je samenwerkt. Maar waarom iemand ergens goed in is, valt niet uit te leggen. Je kunt het misschien analyseren, maar dat is achteraf Waarom was Shake speare zo'n uitstekende toneel schrijver? Ik weet het niet, hij was het gewoon." Een levende legende wordt hij genoemd Rice heeft weinig boodschap aan dat soort lofui tingen. Krijgt hij een onderschei ding in handen gedrukt, dan zie je hem denken- waarom ik? Het is geen valse bescheidenheid „Ik ben net als iedereen een ge woon mens. Ik kamp ook met de problemen die iedereen tegen komt in zijn leven. Goed, ik heb dan een succesvolle carrière, maar dat kan je persoonlijke ge luk wel eens in de weg staan. Ik ben niet altijd gelukkig, maar dat is niemand Over de toe- komst van het musicaltheater maakt hij zich zorgen. „Er is een gebrek aan nieuwe compo nisten en tekstschrijvers. Vooral goede, jonge tekstschrijvers kom je nog niet tegen. Het werk wordt onderschat, je moet een beetje ontwikkeld en opgeleid zijn. De mensen die het wel kun nen, gaan de popwereld in. Daarnaast heb je nog het pro bleem van een goed idee of ver haal voor een musical, die lig gen niet voor het oprapen." „De komende jaren krijgen we dus veel revivals van oude suc cesmusicals. Of compilatie shows zoals die met de muziek van Abba of Queen. Er is nie mand die op dit moment in staat is goede liedjes voor het theater te schrijven. Dat betekent overi gens niet het einde van de musi cal, hoor. Vroeg of laat staat er iemand op die het wel kan en die vervolgens het publiek ver rast." Zelf heeft Rice hoge verwachtin gen van een jongen uit Enge land. „Maar ik kan hem maar heel beperkt helpen Hij zal het zelf moeten doen. Net zoals Andrew en ik destijds zelf aan 'Joseph' begonnen zijn Er is nie mand geweest die zei. ga dat eens doen. Ik help die jongen zo veel ik kan, maar uiteindelijk komt het op zijn werk aan. Dat moet gewoon goed zijn. Je kunt mensen niet leren schrijven. Taal en grammatica leer je op school, maar je moet interesse hebben in het spelen met taal wil je als tekstschrijver je brood verdienen." Wachten op inspira tie heeft volgens Rice geen zin „Inspiratie bestaat niet. Je hebt een goed of een slecht idee. Daar begint het mee. Voor de rest is het gewoon hard werken Toen ik jonger was, ging het mij beter af. Je hebt dan meer ener gie en enthousiasme, je bent hon geriger. En je hebt minder aflei foto Roy Beusker/GPD ding, geen gezin of huizen. Als ik schrijf, moet ik alle dingen die mij daarbij kunnen afleiden uitsluiten." Met popmuziek bemoeit hij zich niet meer. „Dat is een jaar of twaalf geleden opgehouden. Ik volg de trends niet meer Wat ze vandaag de dag maken, is crap. Misschien is dat niet een eerlijk oordeel van iemand van mijn leeftijd. Maar ik geef de voor keur aan de volwassen popmu ziek van mijn generatie Ik houd niet van rap, hiphop of r&b' een enkel liedje uitgezonderd." Fake Jarenlang was hij een hitlijs ten-freak. Ook dat is voorbij. „Hitlijsten stellen tegenwoordig niet zo veel meer voor Ze wor den gemanipuleerd door de pla tenmaatschappijen Fake dus. Ik draai liever dat oude spul, dat was pas echte muziek. Dat zeg ik niet alleen omdat ik oud aan het worden ben. Ik ben opge groeid in de jaren zestig. Dat was de beste tijd als je van pop muziek houdt.*Elvis, de Beatles en de Rolling Scones. Niemand maakt meer zulke goede muziek als zij." Martin Hermens De musical The lion king' van Tim Rice en Elton John gaat 4 apnl in pre mière in het Circustheater in Scheve ningen. /eel is er te doen geweest over John V Adams' opera The Death of Klinghof - Palestijnse terroristen zouden er in wor- a geromantiseerd'. In Amerika rust er taboe op het werk. Deze week wordt de era voor het eerst in Nederland opge- ra vaders huis werd met de grond gelijk °aakt in 1948, toen de Israëliërs door on- 'rtraat trokken', zingen de Palestijnen in 'opemngskoor van de opera The Death of ^hoffer van John Adams Degenen die Wented ageren tegen Mel Gibsons film JePassion of the Christ' omdat die 'antise- •tisch zou zijn vinden stellig ook hier een Mes aanstoots op hun pad. bewuste opera, die begrip vraagt voor ït zowel Palestijnen als Israëliërs be- beleeft deze week haar scènische pre- in ons land. Dat gebeurt in Rotter- L*L waar het Onafhankelijk Toneel mo rtel in zijn gloednieuwe studio, vlakbij ^noordelijke opening van de Maastunnel, 'productie van het veelbesproken werk *roereidt The Death of Klinghoffer 1 opgevoerd met medewerking van het «>rdams Philharmonisch Orkest in het «ervan een aan John Adams gewijd festi- zou niet de eerste keer zijn dat deze ope- Perde kaping van het cruiseschip Achil- puro in 1985 onder vuur komt te liggen. \erenigde Staten rust een taboe op *erk. Het is daar sinds enkele voorstel- J® in New York en San Francisco in 'Wet meer opgevoerd. Wie durft na 11 Repetitie van The Death of Klinghoffer september nog een Arabische terrorist mooi te laten zingen? Kort na de fatale datum werd een geplande uitvoering van enkele fragmenten uit Klinghoffer in Boston dan foto Niels van der Hoeven/GPD ook ijlings geannuleerd. De gezaghebbende Amerikaanse musicoloog Richard Taruskin juichte die beslissing toe Hij publiceerde een brief in de New York Times, waarin hij Amerika's meest gevierde componist ver weet 'terroristen te romantiseren'. 'An ti-American, anti-semitic and anti-bour- geois', zo noemde Taruskin deze opera. Hij adviseerde dan ook The Death of Klinghof fer niet meer op te voeren. Hetgeen anderen er toe bracht de bekende musicoloog te ver gelijken met Goebbels. Gerrit Timmers, die samen met Mirjan Koen de Rotterdamse productie regisseert, is zich van dit alles terdege bewust. Ook kent hij de door BBC Channel 4 verfilmde, door Decca als videoproductie in omloop ge brachte versie, geregisseerd door Penny Woolcock. Niet alleen wordt daarin de moord op de aan een rolstoel gekluisterde Leon Klinghof fer expliciet getoond (in de opera gebeurt dat niet), ook krijgt de historie van het Israë- lisch-Palestijnse conflict daann door mid del van documentaire-achtige beelden een uitermate realistische uitbeelding. John Adams, die de daarbij opgenomen uit voering zelf dirigeert, heeft daaraan zijn goedkeuring gehecht, terwijl toch de eerste, door Peter Sellars geregisseerde productie (Brussel, 1991), juist uitermate sober en te rughoudend was. Adams stemde er zelfs mee in, dat voor de recente verfilmde versie de muziek op diverse plaatsen werd gecou peerd, waardoor het werk ongeveer 20 minu ten korter werd. Het Onafhankelijk Toneel geeft de complete John Adams. Timmers ..Bij mij heeft de mu ziek altijd het laatste woord. De muziek is de basis en daaraan probeer ik op mijn ma nier inhoud te geven. Als iets op het toneel psychologisch interessant gemaakt kan wor den, maar de componist komt daardoor in het gedrang, dan respecteer ik hem." Tim mers behoort tot de weinige operaregis seurs, die de partituur tijdens de voorberei ding voortdurend onder handbereik heb ben. „Meteen al de eerste repetities combine ren we met muziek", zegt hij. Op de Middellandse Zee. even buiten de ha ven van Alexandrië gebeurde het. Pales- tijnen kaapten op 7 oktober 1985 het cruise schip Achille Lauro, de vroegere, kort na de Tweede Wereldoorlog in Vlissingen van sta pel gelopen, veel later aan Italië verkochte Willem Ruys. De gijzelaars waren Ameri kaanse, Engelse en joodse toeristen uit di verse landen. Uiteindelijk zou Klinghoffer het enige slachtoffer worden. In haar libretto laat Alice Goodman de kapi tein het verhaal vertellen aan de hand van zijn dagboeken. Hij is als het ware de evan gelist in een moderne herschepping van een passie zoals Bach die componeerde. Zoals, net als in die barokke vorm, de koorfrag menten de functie hebben van poëtische re flecties, die los van de handeling staan. Zo wordt de kaping, al is die aanleiding en on derwerp, toch slechts een klein deel van een geschiedenis met talloze vertakkingen. De proloog van de opera wordt geflankeerd door een Koor van verbannen Palestijnen' en een Koor van verbannen joden Het is vooral de op deze wijze verwoorde legitimi teit van beide standpunten in het Mid- den-Oosten-conflict, die binnen zionisti sche kringen tot grote verontwaardiging heeft geleid. Zeker in Amerika na 11 septem ber 2001. Gerrit Timmers kan zich daar als theaterma ker niet in verplaatsen. Laat staan dat hij partij kiest. Voor hem staat juist het tijdloze karakter van Alice Goodmans verheven poë zie voorop. „Wat niet wegneemt dat ik het aantrekkelijk vind nu eens gebeurtenissen die dicht bij ons liggen op het toneel te brengen." Aad van der Ven John Adams: The death of Klinghoffer. Productie van Onafhankelijk Toneel. Muzikale leiding: Mi chael Christie. Regie: Mirjam Koen en Gerrit Tim mers. Solisten, koor en Rotterdams Philharmo nisch Orkest. Op 26, 28, 30 maart, 1 en 3 april in Rotterdam (Nieuwe Luxor Theater). DVD: Muzikale leiding: John Adams. Regie: Pen ny Woolcock Solisten, London Symphony Or chestra Chorus - Decca 074 189 9. CD: Solisten. Orkest van de Opéra de Lyon en Lon don Opera Chorus o.l.v. Kent Nagano - Nonesuch 7559 79281 2 (2 cd s).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25