is dope PZC Gastronomische musketiers koken in 't Veerhuis websites 'ban taal «oensdag 24 maart 2004 C Keukemarket 10 JAAR ZEKERHEID Keukenmarket loopt voorop in service kwaliteit leveringsgarantie zonder aanbetaling op uw keuken www.keukerwnarket.nl Door KYRA GOEDE Urban, hoe omschrijf je dat het beste? De Van Dale doet het met één woord: 'stedelijk'. Maar urban als mu ziek- en levensstijl laat zich niet eenvoudig vertalen. Het is een pa raplu die heel wat ladingen dekt: van 'straat', 'hiphop' en 'break dance', tot 'freestyle' en 'graffiti'. Van oorsprong waren deze ter men misschien nog gelinkt aan de stad, en dan met name de randstedelijke wijken in Ameri ka. Denk aan The Bronx in New York, waar de echte hiphop werd geboren. Maar urbancultuur be perkt zich al lang niet meer tot de stad. Het heeft de afgelopen decennia stads- en landsgrenzen overschreden, evenals de grenzen van huidskleur, religie en sekse. Het is een wereldcultuur gewor den, die strekt van New York tot Amsterdam, van Bosnië tot Japan. Overgebracht via videoclips, kle dingwinkels of via de taal op straat, spreekt deze lifestyle al vanaf het begin vooral jongeren aan. The Bronx, halverwege de jaren zeventig. Op de hoek van de straat ontstaat het rappen. Deze muzikale woordkunst is een reac tie van 'kansloze jongeren', zoals ze destijds werden bestempeld, om iets te doen tegen hun mach teloosheid. Wat ze ook doen, op erkenning van de geves tigde muziek-, mode- en entertainmentindustrie hoeven ze niet te rekenen. Rappen geeft jongeren de mogelijkheid om zichzelf uit te drukken op een toe gankelijke manier. Al snel groeit de aanhang en ont staat een ware hiphopcul tuur. Niet langer gaat het om het spelen met woor den, maar om een manier van denken, dansen en strijden. Een cultuur met eigen waarden en eigen ideeen. Het is een reactie van de afgeschreven jongeren, voornamelijk uit de black community. Iets waar de 'voortvarende blanke scho lier' zich moeilijk in zal herkennen. Tenminste, dat is de veronderstelling. Ook bij grenzenverleggers en 'trendsetters' als MTV. De eerste tien jaar moet de in dustrie nog niets hebben van hiphop en haar cul tuur, Pas als rapmuziek ge welddadigere teksten gaat uitdragen, ontstaat interesse vanuit de commerciële hoek. 'Dit verkoopt', luidt het motto. Eind jaren tachtig laat 'urban' zich voor het eerst wereldwijd gelden, met artiesten als Run DMC en Pu blic Enemy. Op deze manier komt een oorspronkelijk urban en 'zwarte' cultuur terecht bij een breed publiek, de zogenaamde mainstream. Maar waarom slaat het aan bij jongeren die zich nauwelijks een voorstelling kunnen maken van deze Bronx-cultuur. het leven op Urban. Je vindt het overal terug, in het muzikale aanbod van de clipstations, in het modebeeld op straat, in de clubs, zelfs in het taalgebruik. Urban heet tegenwoordig de lifestyle van jongeren. Maar urban is dan misschien hot, nieuw is het zeker niet. Een rondje urban. W AliG Foto DPA/Oliver Stratmann straat, zonder perspectief, de we reld van bendes, van geweld? Vol gens een Amerikaans onderzoe ker Carl S. Taylor is deze wereld nu eenmaal 'echter' dan die van de 'volwassen maatschappij', die in de ogen van jongeren vooral hypocriet is. Bij urban draait het om de kennis van de straat, ge zond verstand en levenservaring. Een goed voorbeeld van Urban streetwise is Ali G, momenteel Internet kent ontelbaar veel urban communities. Van online magazines tot online kledingzaken en rapforums. Een selectie uit de digitale wereld van urban: www.hiphopnet.ni Nederlandse site met het laatste urban nieuws, artikelen en een forum. www.hiphopgemeenschap.nl Nederlandse site met het laatste urban nieuws, prijsvragen, reviews, downloads en een babbelbox Nederlandse site met het laatste nieuws, prijsvragen, party's, reviews en een forum. Nederlandse site waar je terecht kunt voor bijvoorbeeld 'rapbattles'. www.hiphopdirectory.com Engelstalige startpagina met tientallen links naar urban sites. Engelstalige urban kle- dingsite met ontwerpen in graffiti-stijl. Engelstalige urban kledingsite met een winkel op basis van de kle- dingstijl van beroemdheden. Engelstalige site waar je onder meer terecht kunt voor de nieuwste ur ban downloads op je mobieltje, of het laatste nieuws per sms. Straathoeken lijken soms net een scène uit vi deoclips van de nieuwere generatie 'urban ar tiesten'. Denk aan rappers als Jay-Z, aan iconen als Beyoncé en J-Lo, aan Pharell van The Neptu nes en Nelly die met hun samenwerkingen ook 'witte' artiesten toegang geven tot hun oor spronkelijk 'zwarte' stroming. Justin Timberla- ke is er een van. Hij werkte op zijn beurt weer samen met de populaire groep Hack Eyed Peas. Deze formatie staat voor alles wat urban van daag inhoudt. Hun multiculturele samenstel ling, de hiphop-wortels, en vooral de looks be palen wat 'hot' is. Hoofddeksels als baseball- caps, 'regenhoedjes' en bandana's scoren hoog. Sportieve losjes zittende kledingstukken en sporty schoenen maken een urban outfit. De kleuren zijn vaak terug te voeren op de Ameri kaanse baseballsport. Verder hangen in de ur ban garderobe voornamelijk broeken en jacks met aanhangsels (de broekketting bijvoor beeld) en vooral extra zakken. De zakken die nen voor typisch stedelijke, urban accessoires zoals mobieltjes, mp3-spelers, palmpilots, maar ook de gewone zonnebril. zondags bij de VPRO te zien in Ali G in da USAiii. Cool en onaangepast baant Ali zich een weg door de 'volwassen' maatschappij die hij voortdurend confronteert met 'de straat'. Ali is op en top urban! Dat Ali een heel eigen aanpak heeft, zegt trouwens alles. Want voor de ware urban telt de ma nier waarop de reguliere massa media verslag doen van de wereld niet. Het gaat om de wijze waarop deze onderwerpen op de stoep, op school, in platenzaken en op het basketbalpleintje om de hoek worden besproken. Geen roddels over de buren, maar discussies over politiek, zinloos geweld, ra cisme. Deze onderwerpen komen vervolgens op een nuchtere ma nier tot uiting in rapteksten, dj- battles, breakdances en graffiti. De nuchterheid is vooral wat de urbanbeweging populair maakt, ongeacht de wereld waarin ie mand opgroeit, Daarnaast sluit het aan bij de behoefte van vooral jongeren om zich af te zetten te gen het normale, de drang om een eigen 'ik' te ontwikkelen. In de urban cultuur kun je je 'ik' la ten spreken, of het nu met kle ding is of achter de draaitafels. Dit gold voor zowel jongeren in The Bronx halverwege de jaren zeventig, voor jongeren wereld wijd eind jaren tachtig, en voor de nieuwste urban generatie in de eenentwintigste eeuw. Jonge renzender BNN vertaalt deze ont wikkeling zelfs naar een aparte Awards show, de Urban Awards. Volgens hen is de 'urban' muziek- stroom en lifestyle zo breed ge worden, dat je er niet langer aan voorbij kunt. Alles chill? Vet dope, man, helemaal da shit! De helft van alle Nederlanders maakt zich zorgen over het be staan van dit, voor velen onbegrijpelijke, taalgebruik. Het is straattaal, zegt onderzoeksbureau in hun bulletin over jongerentaal. Het wordt vooral ge bruikt in de grote steden en vormt de taal van urban cultuur. Jongeren zouden de grootste schuld hebben aan de taalverloedering in Nederland. Maar Young Works stelt juist dat jongeren de taal verrijken. De basis van straattaal is Nederlands waaraan allerlei bestaande of zelfbedachte woorden uit andere talen worden toege voegd. Elkaar begrijpen is volgens de onderzoekers niet het hoofddoel van straattaal. Het gaat erom je te onderscheiden van andere groepen. Jongeren verza melen en verzinnen steeds nieuwe woorden om ande ren een stap voor te zijn. Zo komen de urban 'battles' ook op taalgebied naar voren, de drang naar 'onder scheid' door middel van creativiteit. Urban taal is daar door continu in ontwikkeling. Zolang het maar afwijkt van 'gewone taal'. Door Rien van Reems Zondagmiddag 25 april ko ken chef-kok Michel Louws en Sidney Schutte, chef-kok van drie sterrenrestaurant De Librije in Zwolle, een tien gangen tellend feestmaal in Restaurant 't Veerhuis in Wolphaartsdijk. 'Hier gaan de sterretjes vanaf vliegen', voorspellen Helmi Ruisaard en Berteld van de Velde van 't Veerhuis. Ik geloof het graag. Michel Louws heeft immers de kunst afgekeken van Jon- nie Boer van de Librije, alge meen beschouwd als de beste kok van Nederland. Michel en Sidney Schutte zijn vrien den en bezeten van motoren en koken. Michel: „Op de mo tor naar huis bedenk ik nieu we gerechten." Op zijn nacht kastje liggen blocnote en pen om invallen te noteren. In de keuken van 't Veerhuis werkt hij alles uit, samen met zijn al even enthousiaste sous chef Joris Kriele. Met leerling Edwin Dingemanse poseren zij op de website van 't Veer huis met getrokken koksmes sen: de drie musketiers van de gastronomie. Sinds de komst van Michel Louws een jaar geleden wordt in 't Veerhuis met nieuw elan gewerkt. Met vooral Zeeuwse producten. Vis, schaal- en schelpdieren, Zeeuws lam en wild uit de omringende pol ders sieren, al naar gelang het seizoen, de menukaart. 't Veermenu, een wisselend viergangen menu voor 37,50 leent zich er voor om seizoensproducten te verwer ken. De gast kan het menu voor een tientje per gang uit breiden tot vijf, zes of zeven gangen. Sinds 11 maart staat Zeeuws lam op de kaart. Plaatselijk slager Dick Krijger denkt graag mee. 'Alles van het lam' 25) is er een voor beeld van. Op een langwer pig, rechthoekig bord prijken van links naar rechts: een mi- ni-T-bone, een koteletje, een stukje van de bout, een stuk je lever, een gefrituurd nier tje, een gepaneerd zwezerik- je en een lamssaucijsje. Linksonder een aardappel- knoflookkroketje met aman- delkrullen en rechtsboven een rond groententorentje met de signatuur van chef Michel in de vorm van een schijfje gerookte rode biet. Dat alles onderstreept door een veegje peterseliewortel- crème. Het lamsvlees is bo- termals en elk stukje heeft zijn eigen smaaknuances. De lamsvleescreatie is dan al door veel voorafgegaan. Het openingsglas huiswijn gaat vergezeld van een borrelhap je bestaande uit gerookte amandelen en zoetzure mos seltjes in een glazen potje. Dan begint het pas goed met het huisaperitief, een mous serende rosé Lingot Martin 5), waarbij gastheer Reinier van der Kammen een amuse serveert bestaande uit een wortel-kummelsoepje met ga- ram massala, een crostini met een gegrilde coquille, sjalottendressing en peperig komkommerkruid. Bij het voorgerecht, een bij zondere creatie van geconfij- te varkensschouder 12,50), huisgebakken broodjes, spe ciale boter en fijne Spaanse olijfolie. Het varkensvlees is op lage temperatuur in olie met krui den langdurig geconfijt en gaat schuil onder een hoedje van truffelgelei van agar- agar. Omdat de wijn goed past bij het aardse van de truffel adviseert gastheer Ber teld van de Velde een Chi leense Merlot van Montes. Deze warme, volle wijn met een flits van zwarte bes wordt bij het hoofdgerecht gevolgd door een Nieuwzee- landse Hawkes Bay Red van Gunn Estate. Opnieuw wat Merlot maar ook Cabernet Sauvignon en Malbec. Het wijnarrangement maakt een allerplezierigste consumptie per glas mogelijk. Als passend besluit het kaas plateau met naast Zeeuwse producten ook wereldkazen van de Antwerpse kaasmees ter Michel van Tricht. Ik proef van Limburgse Herve, pittige Munster, een geiten kaasje uit Arnemuiden, een bio bleu en een blauwader- kaasje, gemaakt door 'een vrouwtje met twintig koeien' in een paradijsje waarvan ik de naam vergeten ben. Het staat vast wel in het boek dat Michel van Tricht onlangs presenteerde en dat prachtig is geïllustreerd met foto's van Tony le Due. Bij de kaas nog een verras sing: een kaas-amuse in de vorm van een glaasje hangop van platte kaas met appel stroop en aceto balsamico, schuim van Parmezaanse kaas en een krul van dezelfde kaas. Het zijn de verrassingen waar 't Veerhuis sterk in is. Zou den de sterren hier weer gaan schijnen? Restaurant 't Veerhuis Wolphaartdijkseveer 1 4471 ND Wolphaartsdijk Tel 0113-581326 Fax 0113-581092 Dinsdag en woensdag gesloten, in juli en augustus alleen woensdag dicht. Keuken open van 12 tot 14.30 uur en van 18 tot 21 uur, zaterdag geen lunch Creditcards Visa. Mastercard en Amex, plus pin Rolstoel ja Kinderen Aangepaste porties. Vegetarisch in overleg Roken niet gescheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23