Nieuw gehucht op het boerenerf v PZC Pi Geheimzinnige collages naast speelse objecten FGELICHT Galerie T importeert schilderijen in verf als exportproducten De Zenkast begint met uitgave van kunstseries in oplage lezers schrijven Cuba Hooglied So Taalfout kunst Jeugdtalent strijdt om muziekprijs dinsdag 23 maart 2004 door Emile Calon Hans van Kempen toont een schets van een boerenerf waar de schu ren en bijgebouwen zijn afgebroken en plaats hebben gemaakt voor een aantal woningen en veel groen. Op die manier ontstaan nieuwe gehuchten, kleine leefgemeenschappen waar voor al rekening wordt gehouden met het sociale aspect van wonen. I)aar kun nen kinderen probleemloos buiten spe len, is er altijd wel een buur waar je kan aankloppen om wat bakboter te le nen en 's avonds een paar mensen te vinden voor een potje jeu de boules. Het sociale aspect van wonen is vol gens de beleidsmedewerker van het Bureau voor Ruimtelijke Ordening BRO in Vught zwaar onderbelicht bij het opzetten van het merendeel van de nieuwe woonwijken. Er wordt vooral gelet op de kosten. Dat is de allesbepa lende factor. Het gevolg is zichtbaar in veel vinexwijken: totale eenvormig- Leefbaarheid heid. Maar weinig bewoners van die wijken zijn echt gelukkig met hun wo ning. Ze wonen daar omdat ze vaak geen andere keus hebben en brengen zo snel als ze kunnen wat eigen 'oor merken' aan waardoor hun huis net iets afwijkt van dat van de buren. Of dat voldoende is om die wijken langdu rig leefbaar te houden is de vraag. Niet voor niets voorspelt directeur Wim Derksen van het Ruimtelijk Plan bureau dat over twintig jaar al een her structurering nodig is omdat die wij ken dan zijn uitgewoond. „We bou wen zo supergoedkoop, de stedebouw- kundige structuur is zo gering", klaagt hij in een interview in het vak tijdschrift Aedes over die wijken. Derksen merkt ook op dat vroeger de woningbouw werd bepaald door wo ningbouwverenigingen met betere so- Op deze schets hebben landbouwschuren plaatsgemaakt voor woningen en appartementen. illustratie BRO ciale woningbouw dan nu. Projectont wikkelaars hebben volgens hem die rol overgenomen. „Altijd maar grote stroken zo goedkoop mogelijk invul len", moppert hij in Aedes. Er is vol gens hem behoefte aan heel veel nieu we ruime woningen. In steden is daar voor maar zeer ten dele ruimte. Projectontwikkelaar Van Kempen deelt die kritiek op pro jectontwikkelaars. Die bepalen in gro te lijnen wat er gebouwd wordt omdat ze alle beschikbare grond rondom de dorpen en steden in handen hebben. De macht van die ontwikkelaars is vol gens hem te breken door te kiezen voor bouwen op het boerenerf. Die ka vels zijn immers in de regel nog niet in handen van ontwikkelaars. De medewerker van BRO wijst erop dat veel mensen graag op het platte land wonen. Die kans hebben ze nu niet omdat er nauwelijks gebouwd wordt in en bij de dorpen. „Er wordt dus gewoon niet geluisterd naar de wensen van de klanten, van de woon consumenten." Hij ervaart dat ook als hij te gast is bij gebiedscommissies die landschapsbe leidsplannen opstellen. Daar bepalen milieubeweging, landbouw, gemeente lijke en provinciale overheid en water schap wat er moet gebeuren. „Onder ling regelen ze het." Vertegenwoordigers uit de dorpen zit ten in de regel niet in die commissies zodat hun wensen niet worden ge hoord en ook niet worden meegeno men. Hij stelt dan ook dat er heel wat weerstand overwonnen moet worden eer het lukt om het plan voor de nieu we gehuchten werkelijkheid te laten worden. „Want het gaat in tegen de heersende stroming." Polderlandschap Het ombouwen van boerenerven tot ge huchten met een gemêleerde bebou wing biedt echter tal van voordelen, vervolgt hij enthousiast. Om te begin nen wordt de macht van dê ontwikke laars gebroken. Daarnaast dragen zul ke nieuwe gehuchten zeker bij tot de leefbaarheid van het platteland. Ook het aangezicht van het polderland schap krijgt een impuls. Bewoners van zulke gehuchten gaan immers bomen planten en dieren houden. Ze kleden hun gehucht aan waardoor het mono tone polderlandschap wordt verrijkt, voorspelt hij. Er moet volgens hem bij bestuurders wel een knop omgaan. Het idee leeft immers nog dat het buitengebied er is voor landbouw of de natuur. Hij wijst echter naar een zeer gedetailleerde kaart van de noordelijke rand van de Veluwe. Daaruit blijkt dat in het bui tengebied volop gewoond wordt. Een oude kaart van Walcheren geeft een vergelijkbaar beeld: enkele steden, wat dorpen en veel kleine gemeen schappen. Hij voegt er aan toe dat het absoluut niet de bedoeling is dat het groen rondom die gehuchten afgeslo ten wordt voor bezoekers van elders. Het gaat erom dat de huurders of ko pers van de woningen voldoende pro fijt hebben van het groen om het als 'hun' groen te zien. Daardoor zijn ze ook bereid daadwerkelijk te investe ren, vervolgt hij. Villa Van Kempen benadrukt dat het be langrijk is dat zulke nieuwe gehuch ten een mix krijgen van allerlei wo ningtypen. Van sociale woningbouw tot enkele dure villa's. Daar alleen maar dure landhuizen bouwen, vindt hij strijdig met het idee van nieuwe ge huchten, leefbare gemeenschappen. „Het moet een mix zijn, net zoals in de oude gehuchten. Geen elitaire buurt." Voor de exploitatie is het ook hele maal niet nodig, zo vervolgt hij, om de nieuwe gehuchten uitsluitend te be bouwen met woningen die alleen maar bereikbaar zijn voor de financiële eli te. Volgens de beleidsmedewerker van BRO is nu het moment om te beginnen met de nieuwe gehuchten. Veel boeren stoppen noodgedwongen omdat ze het niet kunnen bolwerken of omdat ze geen opvolgers hebben. Boerenerven komen leeg te staan of verkommeren. Daarnaast biedt het idee volgens hem kansen om de bouwproductie op te vij zelen omdat er op die percelen betrek kelijk goedkoop gebouw kan worden Een deel van de nutsvoorzieningen ligt immers al ter plaatse. „Ook is er een ontsluitingsweg." Hij wijst er tenslotte wel op dat de plankosten per woning aanzienlijk ho ger liggen in vergelijking tot eenvormi ge wijken. Maar al met al is het vol gens hem mogelijk om heel wat goed koper te bouwen dan in nieuwbouw wijken. PK, Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de „,u schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onders Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendinqen niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 Wo»J[" redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten o'" weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Ik schreef al op 16 december 2003 aan PvdA-Kamerlid Bert Koenders dat ik het oneens ben met de kruistocht van de voor malige christelijk vakbondsman Doekle Terpstra met Ruud Vree man kandidaat burgemeester Tilburg tegen de rechtsgang van de soevereine staat Cuba (PZC 19 maart). Hij kwam er toeval, toeval net over te spreken bij conferencier Dolf Jansen diezelf de avond. Terpstra verdedigt ex-collega's die - net als hij - corporatisme bedrijven. Dus de vakbond aan de leiband van de werkgevers. Heel anders dan Terpstra gaat VS-senator Max Baucus om met Cuba temidden van het straatarm gehouden Ja maica, de Dominicaanse Repu bliek en Haiti. Waarom interes seert het de arbeidersklasse niet, Doekle'? De Cubaanse cocaï- ne-maffia in exile in Florida Miami grijnzen in hun knuist jes. Theo Prinse Drostlaan 40 Sluiskil In de PZC van 17 maart laat pre dikant Van der Linden de we reld weten dat het bijbelhoek Hooglied enkel en alleen van toe passing is op de relatie man/vrouw, het is door de men sen vergeestelijkt. Inderdaad is het een prachtig stuk liefdespoë zie en luidt het vanuit het He breeuws Lied der Liederen. De diepere betekenis van het Hoog lied is echter dat het de liefde van Christus tot Zijn gemeente weergeeft, de liefde van Chris tus tot de gelovige. In het Hoog lied komt naar voren die zich zelf wegschenkende liefde van de Bruidegom voor de Bruid. Juist nu in de lijdenstijd worden wij daar weer bij bepaald. De ge lovige mag in vol vertrouwen smeken om Zijn liefde, leg mij als een zegel aan uw J dus dit bijbelboek maar-T volle rijkdom gepredikttaj? ook Origenes, BernardmQ, vaux en Calvljn waren da») ning toegedaan. goes ïteri 08 Vi ft aai k I u tó: BS De schrijver van de van het boek Ik ben weg va Jean Echenoz heeft waarscb lijk meer kaas gegeten van/ dan van het Frans (PZC lj ..Oef. was dat even schrikitfl begint hij zijn verhaal on K® volgens een kwart van de feta king te wijden aan éér. eië taalfout. Het mag zo zijn, dan vertaler van het boek een foutj. het Nederlands maakte door a schrijven 'Er zaten slechts «t tiental mannen in' (in piaj van 'er zat'), die fout is opa Ito! minst gezegd zeer begnr In het Frans immers is het tw$ staan,' soms verplicht - warna het idee van 'veel' overheen;, na verzamelwoorden als èg tiental.... een groot aantal., enz. het werkwoord, de pe- soonsvorm, in het meervoud2011 zetten. Na la plupart (demei letterlijk het merendeel) is zelfs altijd verplicht, bijv. plupart des invités sont ar Terzijde: De recensent n_ zelf een taalfout, wanneer tij18011 spreekt over een knoepert ta een fout. Volgens mijn woo boeken schrijft men knoeperi knoeperd. Maar wie hierop valt is een kniesoor. Werakai langzamerhand aan gewerd vreemdste taalfouten in dekrat- ten te treffen; niet alls Br spelfouten zoals gebeurd en ge- beurt door elkaar gehaald,maar wei ook de vreemdste zinnen. Wa denkt u van „De ministers., komen volgende week giste- ren....?" (PZC 16maart) F33 M.G.Ho Tulpstraat Gt rf I door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De expositie die op het ogenblik te zien is in Galerie T m Middelburg heeft de titel Import/Export meege kregen. Dat 'i$' een verwijzing naar een serie schilderijen van Guus Hendrickx. een van de ex posanten. Maar het is ook een ty pering van de Zeeuwse kunstwe reld, van waaruit kunstenaars hun werken 'exporteren' en gale ries werken van niet-Zeeuwse kunstenaars 'importeren'. Vanuit die opvatting gerede neerd is Amsterdammer Hend rickx import. Zijn serie Export bestaat uit vierkante schilde rijen van land- en tuinbouwpro ducten. De schilder heeft bij voorbeeld een paprika, een to maat, een citroen of wat kersen afgebeeld. Geïsoleerd, tegen een zwarte achtergrond, of met een schaduw- en lichtwerking die doorloopt op de zijkanten van het schilderij. Hendrickx heeft in enkele gevallen zijn doeken gespannen over een spieraam dat schuin naar de muur af loopt, in plaats van dat het een hoek van negentig graden maakt. Daardoor onstaat een aparte ruimtewerking. De diep te in de voorstelling wordt met alleen gesuggereerd, zoals ge bruikelijk, maar bestaat ook daadwerkelijk. Sterke staaltjes Het zijn sterke staaltjes schilder kunst die Hendrickx toont. De doeken zitten dik in de verf, dui delijk is te zien welke streken de schilder heeft gezet. Maar wa ren de vmchten niet groter afge beeld dan ze in werkelijkheid zijn, dan zou de beschouwer toch de neiging kunnen krijgen zijn tanden erin te zetten, zo rea listisch, sappig en smakelijk zijn de vruchten uitgebeeld, me de door de sublieme werking van licht en schaduw. Dat is een mooi contrast: dat je wel een hap zou willen nemen uit iets wat duidelijk bestaat uit flink veel verf op doek. De grotere schilderijen die Hen drickx toont zijn wilder en ab stracter. In een wirwar van kleur en lijn komt bij goed kij ken een figuratieve wereld naar voren. Hendrickx domineert de exposi tieruimte van Galerie T aan de Vismarkt. Deze maand is daar ook keramiek te zien van Jet Mous. De galeriezijde aan de Turfkaai is het domein van de schilders Jan van Spronsen, Juul Kortekaas, Lys Vosselman, Douwe Vosselman en de Wissen- kerkse beeldhouwster Ingrid Bom, van wie ook boeiende, vaak ronde objecten staan opge steld in de tuin die beide delen van de galerie verbjndt. Wie het afgelopen jaar de pre sentaties van de Haagse etsclub bij Galerie T heeft gevolgd, heeft al kennisgemaakt met Van Spronsen Omdat het prak tisch niet mogelijk bleek twee hele grote schilderijen van zijn hand te laten zien, is nu een ex positie te ingericht met negen schilderijen van 'normaal' for maat. Het zijn wereldjes op zich. Boeit bij Hendrickx het contrast tussen materie en voor stelling, bij Van Spronsen valt op hoe hij met zeer platte vor- Schilderijen en keramische voorwerpen tot en met zaterdag te zien in Galerie T. men een realistische wereld uit beeldt. De kelder is het domein van de familie Kortekaas, want Lys en Douwe Vosselman zijn kinderen van de Middelburgse kunstenares. Naast haar mooie drieluik met amaryllissen laten zij (zelfportretten zien. Lys Vos selman timmert landelijk be hoorlijk aan de weg, voor Dou we Vosselman is het een eerste presentatie. Een titelloos werk van Teun Renes. foto Ruben Oreel door Marianne van de Polder MIDDELBURG - Het is bijna niet denkbaar dat er in het huis van de Utrechtse kunstenares Jenny Das een ge woon wit vel papier te vinden is; zij maakt haar eigen papier. Gewapend met materialen als zand, inkten, krijt en bladgoud weet ze van papier en schrift haar ei gen muurschilderingen te maken. Haar geheimzinnige collages zijn samen met objecten van Teun Renes uit Apeldoorn tot en met 8 april te zien in Galerie 't Hac- ntje te Paart in Middelburg. Das heeft haar opleiding genoten aan het Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren in Amsterdam. Boven de deuren van het instituut vyas een spreuk te lezen: 'Teke nen is spreken en schrijven tegelijk'. Inmiddels is dat een soort motto voor de kunstenares geworden. Ze is ge fascineerd door teksten. Of ze nu geschreven zijn of ge drukt, ze hebben een onweerstaanbare aantrekkings kracht op Das. Kleur Haar collages komen voort uit de behoefte om vorm en kleur te geven aan haar innerlijke belevingswereld. Volgens galeriehoudster Iet Snoeij-van Pelt vallen de schilderijen prima in de smaak. Ze vertelt: ..De mensen vinden ze mooi. Ik streef er altijd naar om iets aparts in de galerie te krijgen en verschillende technieken te la ten zien. Dan blijft het voor het publiek verrassend. Dat is niet altijd makkelijk, maar nu is dat zeker ge- ILM foto Lex de Meester De expositie in Galerie T duurt nog tot en met zaterdag, openvan donderdag tot en met zaterdag van 11-16 uur lukt, ook wat betreft de objecten van Renes. Hij pro beert steeds weer nieuwe technieken uit, en dat vind ik heel knap Teun Renes houdt van experimenteren. In de jaren vijf tig werd hij lid van de Liga Nieuwe Beelden, die zorgde voor een explosie van vrijheid in de kunst. Die vrijheid is hij altijd blijven nastreven. Renes: „Het is de eerste keer dat ik deze objecten tentoonstel, en de reacties zijn tot nu toe zeer positief. De mensen vinden ze speels en mooi van kleur. Vroeger heb ik veel in steen gehakt. Dat werd op een gegeven moment te zwaar. Ik ben toen over gestapt op andere materialen, zoals perspex. Ik probeer altijd nieuwe vormen te zoeken. Inmiddels ben ik nu weer aan het hakken gegaan. Eigenlijk ben ik dus weer teruggekeerd bij de basis." Hard werken „Inspiratie vind ik flauwekul. Het is gewoon hard wer ken. Ik ga zeer ambachtelijk met kunst om. Begrippen als anatomie, perspectief en materiaalkennis vind ik dan ook heel belangrijk. Helaas zijn die begrippen een tijdje een ondergeschoven kindje geweest. Wat mijn werk betreft draait het om de samenwerking van materi aal en kleur: dat doet iets. De kijker kan daar vervol gens zijn fantasie op loslaten." Expositie: Jenny Das en Teun Renes t/m 8 april in Galerie 't Haentje te Paert, Spanjaardstraat 19 in Middelburg, open do., za. en zo. van 14.00 tot 16.30 uur, en op afspraak, tel. 0118-613288 door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Middel burgse kunstenaar William Ver- straeten gaat kunstwerken in op lage uitgeven. Hij heeft daartoe het uitgeverijtje Editions/De Zenkast opgericht, genoemd naar zijn expositieruimte in de Middelburgse Verwerijstraat. Daar is op het ogenblik een ex positie te zien rond de tweede uitgave. De eerste uitgave van Editions/De Zenkast is een serie met zeven Irisprints van de Leid- se kunstenaar Vincent Icke, die enkele maanden geleden in De Zenkast exposeerde. Icke maakt werk op de computer. Daarvan zijn hoogwaardige prints ge maakt. Hoogwaardig De doelstelling van Editions/ De Zenkast is het uitgeven van hoogwaardige fine art prints. De tweede uitgave betreft werk van Verstraeten zelf. Hij heeft het in 1991 gemaakt, maar pas nu kon hij het in een oplage van tien laten drukken. Het gaat om Iris giclée prints, hoogwaardige inktjetprints die op groot formaat zijn uitge draaid op een speciale Epson printer. De serie 'Oranjezon 1991-2004' bestaat uit negen samenhangen de afbeeldingen Het zijn foto's van patronen die zijn gemaakt met stukjes touw waarin aan de uiteinden een knoop is gelegd. De touwen zijn door gaten in een doorzichtig paneel gehaald, waardoor delen haarscherp zichtbaar zijn en andere delen afgeschermd.' De serie is geïnspi reerd op de wisselwerking tus sen water en licht zoals Verstra eten die heeft waargenomen bij Oranjezon. Hij verwijst ook naar de ets 'De groote zon' van Hercules Seghers Verstaeten wil in Editions/ De Zenkast werk uitgeven van zo wel plaatselijke als Nederland se als buitenlandse kunste naars. Vergelijkbaar Elke uitgave wil Verstraeten be geleiden met een expositie in De Zenkast. Daarbij zal hij uil gaan van dezelfde opzet als die kV van de huidige expositie. Bek- de serie 'Oranjai 1991-2004' toont Verstra vergelijkbaar ander werk. zijn de tweeluiken 'H-C 1991-2004' en 'S-L 1990-200? te zien, ook taferelen van too- !>v patronen in groot formaat. Vs- der zijn foto's te zien uit des- rie die Verstraeten maakten zijn kunstwerk in de van Covra in VI Het gaat om prints in pigmec- ten waarvan de houdbaar'" vijfenzeventig tot honderd is gegarandeerd. De expositie in De Zenkast u zien tot en met 28 maart. Oyr. t/m za van 14-17 uur en opi spraak: 0118-637079. MIDDELBURG- De finak van de Muziekprijs Zeeuw se Jeugd voor duos vindt vrijdag 26 maart plaats u de Kloveniersdoelen i> Middelburg. De finale begint om 20.1o uur. De vereniging Vrien den van het Zeeuws Orkes. houdt deze wedstrijd voor de zevende maal. Dit J3j: konden geen kandidaten gt- selecteerd worden in de ca tegorie 12 tot en met 15 jaar. Daarom worden er twee prijzen uitgereikt in de categorie 16 tot en me 20 jaar. De prijzen, 800 en 400 eurc moeten besteed worde- aan verdere muziekbeoete- De finalisten zijndesaxoffr nisten Zoë Braai en Eve lien Verkamman uit "ho len. Marlon Dek (cello)» Svjatoslav Presnyakov u» Goes en Oost-Souburg. W* na Denissen (hobo) ge Meeusen uit lliddeibuij en Rick en Elco Jansen lp'a no) uit Oostdijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 24