Help Het Frans verdwijnt Han keert terug met Beethoven PZC Pi Misschien moet ik uw koran maar inpikken Zeeuws Orkest is zeer overtuigend ELICHT Terneuzenaren op zoek naar prettige omgangsvormen 11 Snel tweede bord voor aanprijzen streekproducten Superharmonie speelt stuk van Tsjaikovsky kunst ébcot De Franse taal Muzeeum stap dichter bij prijs Mmeerlbrahim cndcbloemen van dc koran n Feest mee met 100 jaar Pot! zaterdag 20 maart 2004 MIDDELBURG - De Zeeuwse boeren moeten op korte termijn een extra bord voor het aanprij zen van hun producten mogen zetten. Het is van de zotte dat een aanpassing van de land schapsverordening hiervoor, meer dan een jaar in beslag neemt. Zonodig moet de provincie de extra borden maar even 'gedo gen'. Die boodschap gaf de Sta tencommissie Ruimte gisteren mee aan gedeputeerde H. van Waveren (CDA, ruimtelijke ont wikkeling). Verschillende leden waren er boos over dat een rege ling voor het bijplaatsen van een bord zo lang duurt. J. Maris (VVD) herinnerde er aan dat de Staten vorig jaar no vember uitspraken dat het twee de bord er mag komen. „Het sei zoen voor agrarische producten begint in april/mei. Eén simpel bordje erbij, dat moet toch vóór 1 mei kunnen." Van Waveren merkte op dat voor aanpassing van de verorde ning een procedure is voorge schreven. „Er zitten spelregels aan vast en die kosten tijd." Hij kon zich het ongeduld van de Statenleden wel voorstellen. SLUISKIL - Ruim 125 muzikan ten uit heel Zeeland nemen zon dag 28 maart deel aan een play-in in het Meulengat in Sluiskil. De muzikanten van diverse har monieën studeren overdag num mers in die ze vanaf 17 uur ten gehore brengen. Hoogtepunt moet de uitvoering van ouvertu re 1812 van Tsjaikovsky wor den. Dit stuk is zodanig be werkt dat het speelbaar is voor een harmonie-orkest. De leiding is in handen van Ronald Slager, onder andere dirigent in Amster dam, Utrecht, Renesse en Drei- schor en Johan de Witte van de Koninklijke Stedelijke Harmo nie Hulst. door Sheila van Doorsselaer Het feit dat hele hordes jonge Ne derlanders denken dat Paturain écht rijmt op 'fijn', is een teken aan de wand. Het Frans is een bedreigde taaisoort in Nederland, zeggen docen ten en francofielen. Leuk, die boeken week met zijn uitgebreide aandacht voor het favoriete vakantieland van de Nederlanders. Maar waarom leg gen we een hogesnelheidslijn naar Frankrijk aan, als we bij aankomst met de mond vol tanden staan? Gare du Nord, het thema van de boeken week. Voor velen is de kennismaking met Frankrijk op dat station begonnen. Veertigplussers gingen die eerste keer met knikkende knieën en een brok in de keel, maar toch vol vertrouwen richting sortie. Zij hadden Frans geleerd op school, daar eindexamen in gedaan en wisten de weg te vragen of een dagscho tel met een petit rouge te bestellen. Bij dertigers is het nog maar de vraag wat men zich van het Frans in de onder- en, of bovenbouw herinnert. Voor de jonge ren van nu hangt het er maar van af of ze Frans als heel- of als deelvak heb ben. Eeuwig zonde, zegt Noortje Ja cobs, voorzitter Sectie Frans van de Ver eniging van Leraren in Levende Talen. In sommige vormen van voortgezet on derwijs dreigt het Frans helemaal uit het lesrooster te verdwijnen. In het VM- BO, en in het MBO hier en daar ook, zijn plannen om de leerlingen minder te 'belasten' door het talenonderwijs te be perken tot alleen maar Engels. In het ho gere VWO kan men ook niet in alle pro fielen naast Engels in meer talen eind examen doen. Schooldirecties schrap pen lesuren. Kortom, talenonderwijs met de Franse slag. De noodkreet van Jacobs verbaast Ad Annegien Bakkers (15) buigt zich onder toezicht van 'meneer Goethals' over de vervoeging van een lastig Frans werkwoord. foto Camile Schelstraete Karremans allerminst. Karremans, een vuttende docent Frans op het Hulster Reynaertcollege, is zo dol op zijn vak dat hij met liefde nog enkele uren bij springt. „Wij hebben hier in het Zuiden nog het geluk dat Frans erg populair is. De ligging hè, Frankrijk is toch dicht bij huis." Ook zijn collega William Goet hals ('Boncou' voor zijn leerlingen) merkt dat Frans meer leeft in de zuide lijke contreien. „Laatst gaf ik een luis- tertoets. De gemiddelde score in Neder land was een 6,7. Mijn klas haalde een dikke 7 Dat wil toch wel wat zeggen." Toch hebben Karremans en Goethals ook ondervonden dat het aantal lesuren Frans op hun school werd terugge schroefd. In VMBO 3 was drie uur Frans per week gebruikelijk, maar dat is een paar jaar geleden teruggebracht naar twee. Karremans: „Mijn collega's en ik hebben een brief naar de rector ge schreven en ons verzoek om weer drie uur Frans in te voeren, is gehonoreerd. Natuurlijk ben ik daar ontzettend blij mee." De vele honderden leerlingen die Karremans door de jaren heen heeft ge had, hebben in hem een bevlogen 'maï- tre' gehad. Zijn manier van lesgeven was en is nog steeds onorthodox. Ook de schrijfster dezes heeft vijftien jaar na haar Franse Karremans-lessen nog steeds zijn almaar dreunende kreten in haar hoofd zitten. „Du, de la, de V en des ervoor in het Frans is niks ervoor in het Nederlands!!", was wel de bekend ste als het ging om het aanleren van het gebruik van lidwoorden. Veel leerlingen van nu zullen het gemis aan Franse taalkunde zeker voelen. Met steenkolen-Frans kom je in het land van du vin, du pain et du Boursin niet zo ver. Brood en beleg bestellen in een winkel in zo'n prachtig stadje bij de Loi re eindigt vaak in een klein drama. ,,Ik wil jambon. Non, niet die, die andere. Nee, die rechtse daar, wat is rechts ook alweer?" Gauw de toevlucht zoeken tot het Engels, pakt niet bij echte Fransen. Ze veinzen dan spontaan een banaan in hun oor. De Alliance Frangaise vaart wel bij spijtoptanten. Frans is volgens Jacobs niet alleen een mooie taal en niet alleen handig voor op vakantie. Het is ook de taal van de Bel gen, de Luxemburgers en de Zwitsers en bewoners van exotische oorden. Ken nis van het Frans geeft toegang tot an dermans cultureel gedachtegoed en wel licht het vooruitzicht op een interessan te baan, het ware leven als een God in Frankrijk. Jacobs dringt er bij ouders dan ook op aan actie te ondernemen als Frans het ondergeschoven kindje dreigt te wor den op school. Engels is volgens haar niet genoeg voor het Europa van nu en van morgen. Het verdwijnen van de Franse taal; c'est mourir un peu. Shi door René Hoonhorst TERNEUZEN - Zo'n 25 inwo ners van de gemeente Temeuzen begonnen deze week aan hun missie om het naleven van be paalde waarden en normen weer gemeengoed te maken in de grootste gemeente van Zee land. De enthousiastelingen uit vele plaatsen in de gemeente inventa riseren eerst welke waarden en normen nastrevenswaardig zijn. Daarna zullen ze proberen om hun medeburgers weer vrijwil lig in de pas te laten lopen. Niet om als fatsoensrakkers iedereen in een keurslijf te dwingen, maar om wat meer 'sociale cohe sie' te creëren en vooral om het toenemende onveiligheidsgevoel terug te dringen. Raadslid G. van den Berg-van Dijk van de ChristenUnie is één van de vier gemeenteraadsleden die de werkgroepleden bege leidt. „De voltallige gemeente raad heeft in het beleidspro gramma opgenomen dat mensen op een wat respectvollere wijze met elkaar moeten omgaan. Als iedereen zich aan bepaalde waarden en normen houdt, wordt het leven voor iedereen vanzelf wat aangenamer." Van den Berg benadrukt dat de vier raadsleden zich niet be moeien met de inhoud van de discussies en de planuitwerking van de werkgroepleden. „Het is juist de bedoeling om het geheel uit de politiek te houden. De he le raad hecht aan handhaving van bepaalde omgangsvormen, zodat partijen het niet moeten willen gebruiken om politiek te scoren." De vrijwilligers, afkomstig uit verschillende woonplaatsen en met uiteenlopende sociale en maatschappelijke achtergron den, trekken hun eigen plan en hopen tegen de zomer een rap port aan de gemeenteraad te pre senteren. De raadsleden willen in de vergadering van juli, vlak voor het zomerreces, discusaL ren over de wegen die he: 5 p* nis ject vervolgens kan inslaan 7j tevoren heeft de raad meer a ta al vastgesteld dat het toèki Hde stige beleid op vier pijlers Lu rusten. Het stellen van non* i» het handhaven van die nor®» 91 een actieve aanpak in wi;kaa 5* dorpenen toerusting vang nen en individuele burgers, De bijna 25 vrijwilligers-1 mensen kunnen zich via e-nai adres waardenennormen& -,ur neuzen.nl aanmelden - zoeta ';'a| in kleine groepjes eerst uit JL, ke omgangsvormen ze zelf jfc *V aal vinden en hoe dat jtenti maQ SCOL r.e drag in woonwijken kanv-j ingevoerd en op scholen worden gedoceerd. „We weten dat nog meer n sen geïnteresseerd zijn in project en hopen dat er snelea sneeuwbaleffect plaatsvindt. An dere gemeenten hebben veel» iq. langstelling voor ons initial Zo vroegen vertegenwoordig ha van enkele Goese partijen ca om hen op de hoogte te houis ©D van de vorderingen en result}. [(rafl ten van het project." J I de VLISSINGEN - Het Zeeuw» L ritiem Muzeeum in Vlissinga heeft met zeven andere projec-E ten de eerste selectie doorsl van de prijs van het bouwft Vitaal monument 2004. Bouwfonds en de Stichl Open Monumentendag wö met de prijs hun waardennga ten voor initiatieven waarbij m numenten een nieuwe k ben gekregen. In totaal zijn bijna honderd pre jecten zijn voor de prijs ar meld. De jury kiest 19 april dnepn ;a jecten en wijst spoedig daan de winnaar aan. )m 2( «m ,d door Carla van de Merbel Het boek Meneer Ibrahim en de bloemen van de koran telt slechts 94 pagina's en is ook nog eens uitgevoerd in een groot lettertype. Na drie kwar tier lezen is het uit/ Maar in die drie kwartier trakteert Eric-Em- manuel Schmitt (1960) op een mooie ervaring: het verhaal over de bijzondere vriendschap tussen het joodse jongetje Mo- zes en de oude Arabische krui denier meneer Ibrahim. Het is een verhaal waarin familieban den en religieverschillen wor den overstegen. Er zit vaart in het boek. In slechts enkele zinnen weet Schmitt veel te vertellen. Het verhaal speelt zich af in de rue Bleue, een joodse straat in het Parijs van de jaren zestig. Mo- zes is, als het verhaal begint, elf jaar oud. Hij heeft het niet mak kelijk. Zijn moeder heeft hem na zijn geboorte in de steek gela len en hij groeit op bij zijn ver bitterde vader, die geen aan dacht voor hem heeft. Mozes moet overal voor zorgen, voor de was, de boodschappen en het eten. Hij wil dat zijn vader van hem houdt, maar wordt keer op keer teleurgesteld. Nee, Mozes heeft geen leuk le ven. En toch, als je zijn verhaal leest, is het eerder vertederend en komisch dan dat het verdrie tig stemt Mozes slaat zich er wel doorheen, met zijn humor. Zijn bezoeken aan de hoeren helpen ongetwijfeld. Gelukkig is er ook meneer Ibrahim, de kruidenier in de straat, waar Mozes boodschappen doet. Langzaamaan ontstaat een bij zondere vriendschap tussen de twee. Steeds vaker is Momo, zo als meneer Ibrahim Mozes noemt, in de kruidenierswinkel te vinden. Meneer Ibrahim is als een vader voor hem. Hij be- Eric-Emmanuel Schmitt De Boekenweek, die vandaag eindigt, richt de schijnwer per op Frankrijk. Hoeveel weten we eigenlijk van de heden daagse Franse literatuur? Voor veel mensen houdt die op bij Simone de Beauvoir, Albert Camus, Jean-Paid Sartre en Frangoise Sagan. In een dagelijkse serie belicht de PZC de Franse literatuur van nu Tien PZC-redacteuren geven hun indruk van een recent vertaalde Franse roman. Vandaag, in de tiende en laatste aflevering. Meneer Ibrahim en de bloe men van de koran van Eric-Emmanuel Schmitt. antwoordt zijn vragen en geeft hem aandacht en wijze raad 'Hoe lukt u dat toch, meneer Ibrahim, om gelukkig te zijn?' Ik weet wat er in mijn koran staat.' 'Misschien moet ik uw ko ran maar eens inpikken Ook al hoor je dat met te doen als je joods bent.' 'Ach Momo, wat zegt dat nou, joods zijn?' 'Weet ik veel. Voor mijn vader bete kent het de hele dag somber zijn. Voor mij... is het alleen maar iets waardoor ik niet iets anders kan zijn.' Meneer Ibrahim neemt Momo met de auto mee op reis naar zijn 'land van de Vruchtbare Maansikkel'. Duizenden kilome ters, door Europa en het Mid den-Oosten. Momo rijdt, me neer Ibrahim vertelt. 'Dat was voor mij de weg van Parijs naar Istanbul. Europa heb ik met ge zien, maar gehoord.' In Grieken land zegt meneer Ibrahim: 'Stop even Ruik je het? Het ruikt hier naar geluk. De men sen staan stil, ze nemen de tijd om ons voorbij te zien rijden, ze ademen het leven in. Weet je, Momo, ik heb mijn hele leven hard gewerkt, maar ik heb ten minste kalm aan gedaan... Alles kalm aan doen, dat is het ge heim van geluk. Wat wil jij la ter worden?' Aan het eind van de reis sterft meneer Ibrahim Terug in Parijs ontdekt Momo dat 'zijn vader' overal in heeft voorzien Momo erft zijn geld, zijn kruideniers winkel en zijn koran. 'En nu, nu ben ik Momo, die van de kruide nierswinkel in de rue Bleue, de rue Bleue die niet blauw is. Voor iedereen ben ik de Arabier van de hoek.' Eric-Emmanuel Schmitt Meneer Ibrahim en de bloemen van de ko ran, vertaald door Eef Gratama, uitgeverij Atlas. Zie www.pzc.nl voor een speciale boekenweekpagi- door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het vijfde pia noconcert van Beethoven en de vierde symfonie van Brahms zijn grote orkeststukken die niet elke dag in Zeeland worden uit gevoerd. Of liever: vrijwel nooit. Dat maakt het concert van van avond in de Vlissingse Sint Ja- cobskerk bijzonder. De Nord- westdeutsche Philharmonie speelt beide stukken met in het eerstgenoemde de gerenommeer de pianist Derek Han als solist. Het concert past in de concertse rie die Uit in Vlissingen organi seert met Concertmanagement Rob Groen. Vijf keer per jaar vinden tournees plaats van gro te buitenlandse gezelschappen die behalve de Sint Jacobskerk bijvoorbeeld ook het Amster damse Concertgebouw aandoen. Het concert van vanavond staat in het teken van de Hoogduitse Romantiek. Voor de Amerikaanse pianist De- rek Han is het niet de eerste ken nismaking met de Jacobskerk. Anderhalf jaar geleden speelde hij daar samen met het Slovak Sinfonietta uit Slowakije. Han is een virtuoos pianist met een groot aantal cd-titels op zijn naam. Hij heeft bijvoorbeeld al le pianoconcerten van Mozart en Haydn opgenomen. Het vijf de pianoconcert van Beethoven, dat vanavond op het program ma staat, nam hij met een ander Duits orkest - het Berliner Sym- foniker - live op in het Amster damse Concertgebouw. Het vijfde pianoconcert van Beethoven stamt uit diens zoge naamde tweede periode, toen zijn muziek evolueerde in de richting van monumentaliteit, expressieve geladenheid en con trasterende thema's, zoals de handboeken vermelden. Wie eer gisteren en gisteren in Middel burg heeft genoten van Brahms dubbelconcert voor viool en cel lo door het Zeeuws Orkest, kan vanavond zijn vierde symfonie meepikken. Anderen moeten misschien kie zen, omdat het Zeeuws Orkest het stuk vanavond nog eens speelt in Goes. Brahms schreef vier symfonie ën. Zijn eerste kreeg de bijnaam Beethovens tiende, omdat Brahms duidelijk door zijn be roemde voorganger was beïn vloed. Vatte hij dat eerst op als eën compliment, later stodi hij zich eraan. De vierde sw> ar nie van Brahms is op en topbL mantiek, hoewel hij zich dkii ook schatplichtig toont aar i g traditie van de oude muziek. Het concert wordt vanavond gi l dirigeerd door Toshiyuki Kami» Aanvang: 20.15 uur. De Amerikaanse pianist Derek Han speelt vanavond in de Vlissing se Sint Jacobskerk het vijfde pianoconcert van Beethoven. (advertentie) Fauteuil HSE691 van Rolf Benz in leder, excl. voetenbank. normaal 1.595,- Jubileumprijs 1.099,- Fauteuil HSE418 van Rolf Benz in leder, normaal 1.295,- Jubileumprijs 999,- Deze aanbiedingen zijn geldig tot 1 mei 2004. SieMatic keukenstodio 1e verdieping. Bezoek ons ook op internet: www.pot-axel.nJ pot 100 |A X E L| 'AAR MIDDELBURG. Concertzaal Het Zeeuws Orkest, o.l.v.Joan Berkhemer. Liza Ferschtman, viool; Dmitri Ferschtman, cello; werken van Weber, Brahms en Schumann. door Arie Karreman Het Zeeuws orkest was don derdagavond goed op dreef in de concertzaal van Middel burg. Een fraai programma en vooral zeer muzikaal en dyna misch. Het programma begon met de ouverture voor de opera 'Obe- ron'. Een prachtig geïnstrumen teerd werk waarin de hoorn opent en waarna de strijkers met virtuoze loopjes de span ning verder opvoeren. Een fris stuk muziek met een triomfante lijk slot. Het orkest speelde alle snelle passages perfect en was zeer ex pressief in de langzame delen. Mooie blazerspartijen, al is het hoge koper in deze vrij directe akoestiek wel erg sterk. Centraal in dit programma stond Brahms' meesterwerk, dubbelconcert voor viool en cel lo. Een werk dat waarschijnlijk nooit was gecomponeerd als hij niet bevriend was geweest met de beroemde violist Joseph Joachim Het stuk ging in pre mière in 1887. De cello opent als een recitatief, waarna de viool aan de beurt is. Dan opent het orkest met het drietonige thema en volgt een prachige ontwikkeling waarin viool en cello soleren in een fraaie dialoog met het orkest. Het werk is vol van bijzonder mooie harmonische vondsten en fraai lijnenspel. Het orkest volgde perfec: zeer verfijnd en was evenals i solisten zeer expressief. Over! solisten niets dan lof. Deze si voering neemt een belangr.i plaats in tussen de vele te rnes die er al van dit stuk zn Vader en dochter Ferschtrca hadden een prachtige toon vulden elkaar perfect aan zeer zuiver en meeslepend spd Dan komt dat ontroerende k dante waarin viool en cd unisono beginnen. Dat was ed genieten. Vol emotie brachta de solisten dit ten gehore en ia spireerden het orkest. Het a dante gaat over in een virtw finale. Een zeer boeiende vtfy king met een pluim voor sw ten maar ook voor het orkest Na de pauze de Rheinische 5p fonie van Schumann, gein.1? reerd door de Rijn in zijn ntö we woonplaats Düsseldoi Vooral de opening van dit vind ik altijd indrukwekka Feestelijk en groots werd door het orkest neergezet. Via een Scherzo waannde.^ kers met altijd synchroon8 ren, volgt een zeer melodie deel en in het plechtige vier deel komen de trombones ai bod met een koraalachtige zet Een opeenstapeling^ koorden, waardoor een by monumentale orgelklank staat. Dan volgt het in deel, weliswaar iets romn^ in de vele accentverschuiving? maar groeiend naar een tnoa fantelijk slot. Het Zeeuws Orkest kan ten. zien op een zeer ges^ uivoering in een unieke conctf zaal. Het is een aanrader avond naar de Grote Goes te gaan waar dit progj3 ma nog eens gespeeld word

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 74