Flexibel lichtobject bepaalt sfeer Gras in de tuin is relatief nieuw W3 Ruitenwisser Babykleuren Stoffenbeurs Koelkast Marsupilami zaterdag 20 maart 2004 De schaal Ambiance in drie kleuren. foto GPD Polaris, een vaas met een lichtje. Bij een avondje tv-kij- ken past een andere sfeer dan bij een uitbundig feest. Met name de juiste verlichting zorgt voor een passende ambiance. Met Mood Lights is het licht met een druk op de knop aange past aan de stemming. Ster ker nog, Mood Lights bepa len de sfeer in de ruimte. Lichtontwerpers zijn het er over eens: licht moet flexi bel zijn. Het moet aan te passen zijn aamwisselende stemmingen en het moet aansluiten bij de ma nier van leven. Dat betekent nieuwe armaturen met eigentijd se functies. Mood Lights, die vo rig jaar in Nederland werden geïntroduceerd, zijn daarvan een innovatief voorbeeld. Deze verlichting is gebaseerd op LED-techniek, die we bijvoor beeld kennen van schermpjes op een mobiele telefoon. De 'light emitting diodes' kunnen kleur, licht en animatie combineren. Waren vorig jaar uitsluitend pa nelen verkrijgbaar, inmiddels zijn ook spiegels, vitrinekasten, roomdividers, dressoirs, cham- pagnekoelers, schalen, vazen en kaarsen verkrijgbaar. „Geen gadgets, maar functionele licht- objecten die ook qua design ver antwoord zijn", stelt Peter Tour- né van Traxon Europe BV. Zijn bedrijf importeert de Mood Lights en ontwikkelt nieuwe producten in eigen beheer. Volgens Tourné voorziet dit nieuwe verlichtingssysteem in een behoefte van de consument Die is het beu om voor verschil lende stemmingen steeds andere lampen te moeten inschakelen. „Mensen hebben behoefte aan flexibele verlichting die het ene moment geschikt is om bij te werken of te lezen en op een an der moment past bij een relaxte of juist uitbundige sfeer. Ze wil len hun eigen lichtscenario's be palen." Met panelen van Mood Lights bepaal je zelf de sfeer in huis. Vooral het gebruiksgemak is van belang. „Met een afstands bediening kunnen ruim dertig verschillende programma's, com binaties van kleur en composi tie, worden ingeschakeld. Ook de snelheid waarmee de sfeer verandert, heeft de gebruiker zelf in de hand zonder uit de luie stoel te komen De dertig programma's hebben trendy na men. Bij 'Lounge' lopen de kleu ren langzaam in elkaar over. Dat heeft een rustgevend effect. 'Chili' gaat een stapje verder. Dit programma wil innerlijke rust en inspiratie oproepen. In de Action-stand geeft het arma tuur een steeds pulserend beeld waarvan een activerende wer king uitgaat. „De programma's prikkelen de geest en stimuleren de zintuigen", meent Toumé. Naast de animaties zijn vooral de kleuren erg bepalend voor de sfeer: van opwindend rood naar kalmerend blauw en van krach tig oranje naar ontspannend groen En wie een bepaalde kleur of animatie wil vasthou den, kan op de pauzeknop du wen. Volgens Peter Toumé hebben Mood Lights nog andere voorde len in vergelijking met andere lichtsystemen. „LED's'worden niet warm, dus de lampen zijn brandveilig en niet gevaarlijk voor kinderen. Bovendien gaan LED's zo'n 70.000 branduren mee tegen een levensduur van 9000 branduren van tl-verlich- ting. Ook het stroomverbruik is laag' een paneel gebruikt even veel stroom als een gloeilamp van 40 watt." Een aardig detail is dat de losse objecten een op laadbare accu hebben. Daar door zijn ze enkele uren draad loos te gebruiken. „De champag- nekoeler kan op een-zwoele zo meravond dus zonder proble men mee naar buiten en kan de hele nacht lang in de tuin bijdra gen aan de sfeer." Ook de meu belbranche heeft de mogelijkhe den van Mood Lights ontdekt. Vitrinefabrikant SDB lanceerde tijdens de Internationale Meu belbeurs in Keulen de zogenaam de Moodline: een collectie vitri nekasten, dressoirs, roomdivi ders en wandkasten die zijn voorzien van Mood Light-pane- len. De producten zijn samen met Traxon ontwikkeld. De eer ste vitrine met moodlightpa- neel, Eyecatcher, werd er een jaar eerder al aan de branche ge presenteerd. Volgens commercieel manager Eveline Willemsen is er veel be langstelling voor de nieuwe Moodline-serie. „De consument moet er even aan wennen, maar het product heeft zondermeer een hoge attentiewaarde De Eyecatcher staat inmiddels bij diverse dealers, waar die letter lijk als blikvanger dient voor de rest van onze collectie. We mer ken nu dat de verkoop ervan langzaam op gang komt." Vol gens SDB past de Moodline zo wel in een modern als in een klassieker interieur ..Dat heeft te maken met de tijdloze vorm geving en met de mogelijkheid om de kleur naar eigen wens te bepalen." Het bedrijf werkt aan de verdere integratie van LED-verlichting in meubelen. „De ontwikkeling gaat hard en de toepassingen zijn legio." Dat bevestigt'Peter Toumé van Traxon. Zijn bedrijf zet in op producten die zijn voorzien van de Mood Light-technologie en tegelijkertijd betaalbaar zijn voor de consument. „Panelen zijn verkrijgbaar vanaf 450 eu ro, terwijl de nieuwste kaarsen set zo'n 125 euro kost voor vier kaarsen. Met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen willen we dit verlichtingssysteem voor een grote groep mensen toegan kelijk maken." Ook de weten schap studeert op verdere toe passingen. Zo werkt de Delftse TU-faculteit Industrieel Ontwer pen samen met TNO aan een sfeerregelaar voor in huis. Deze Basic Atmosphere Controller combineert straks gekleurd LED-licht met bewegende beel den en muziek. Niet alleen ani maties zijn mogelijk, ook foto's en andere beelden kunnen op de muur worden geprojecteerd. Het uiteindelijke doel is dat el ke consument een eigen persoon lijke mix kan maken. Ook bedrij ven als Philips en Siemens wer ken aan sfeerregelaars. „Straks is met een druk op de knop zo wel licht, kleur, geur en geluid aan te passen aan iedere stem ming", voorziet Toumé. Anja Sparidaans Meer informatie: www.mood-light.com en www.vitrine.nu Handige vinding van Ha-Ra: een reiniger voor het raam waar in trekker en wisser gecombi neerd zijn. Reinigen en streep- loos droogtrekken zouden daar mee een fluitje van een cent moe ten zijn. Een sopje is niet nodig. Voor sterke vervuiling levert het bedrijf wel een geconcentreerde reiniger. Ha-Ra schoonmaakpro ducten zijn ontwikkeld door Duitser Hans Raab Ze zijn zo'n dertig jaar op de markt. Het ge heim schuilt volgens Raab in de speciale vezel De raamreiniger is verkrijgbaar vanaf 29 euro. Informatie: www.ha-ra.nl Dringt kleur momenteel weer door in de woonkamer, in de kin derkamer zijn frisse tinten nooit weggeweest. De collectie bed dengoed van Jickerson Baby Ca re valt dan ook vooral op door het uitbundige kleurgebruik. De collectie bestaat uit de lijnen Ro mantic Stripes en Basic In de lijn Romantic Stripes ligt het ac cent op strepen en bloemmotie ven, in de lijn Basic op effen kleuren Verkrijgbare kleuren zijn onder andere rood, oranje, kobalt, en roze. De collectie is te koop bij de babyspeciaalzaak. Informatie: www.jickerson com of 0182-515280. Geïnteresseerden kunnen van daag voor het eerst een bezoek brengen aan de vakbeurs Evisa. Deze beurs wordt jaarlijks geor ganiseerd door een aantal tex- tielproducenten die hun nieuwe collecties willen laten zien. De beurs vindt dit jaar voor het eerst plaats in de Van Nelle Ont- werpfabriek in Rotterdam. Evi sa is geen omvangrijk evene ment. Het bijzondere is dat uitsluitend producenten van kwalitatief goede stoffen hun collecties pre senteren. Te zien zijn onder an dere de collecties van Designers Guild, Mulberry Home, Fischba- cher, Kendix en Ralph Lauren. De beurs is 20 maart geopend van 10.00 tot 17.00 uur Informatie: www.evisa.nl Molinia Caerulea variegata, het bontbladig pijpestrootje foto GPI) Tuinen bestonden in de oud heid al in Assyrié, Egypte en in Perzië, maar het gebruik van gras in de tuin is relatief nieuw. Nu is het klimaat van het Midden-Oosten ook niet ge schikt voor groene gazons, maar ook de omsloten villatuinen van de Romeinen, de binnentuinen van de islam in Spanje en de middeleeuwse kloostertuinen hadden geen grasvelden. Pas in de 16e eeuw, in het Engeland van de Tudors, werden de eerste grasveldjes aangelegd. Dat wa ren bowling greens - glad ge maaide gazons voor een balspel dat in Engeland nog altijd popu lair is omdat bejaarden er tot op hoge leeftijd in kunnen uitblin ken. Na de 16e eeuw ging het hard, vermogende landeigenaren lie ten uitgestrekte lanschapstui- nen aanleggen, met boomgroe pen, waterpartijen en glooiende grasvelden. In Frankrijk, en ook in Nederland was gras een essen tieel bestanddeel van de tuinen van Le Nötre, als voorgrond voor groene bomenrijen en als toneel voor beeldengroepen. En toen de Engelse landschapsstijl later heel Europa veroverde, was gras niet meer uit de tuin weg te denken. Gazons moesten worden gemaaid door arbeiders met zeisen, of afgegraasd door schapen. Daarom was een gazon een statussymbool: de eigenaar had genoeg geld om maaiers of grazers te betalen. Pas na de uit vinding van de grasmaaier, om streeks 1850, kwam het gazon binnen het bereik van de mid denklasse. Het siergras bestond nog niet in de 19e eeuw' de meeste tuinen bestonden uit een gazon, om ringd door felgekleurde eenjari gen. Alleen in Japan bestond een traditie om siergrassen in potten te kweken, als gezel schap voor bonsais. Pas in het midden van de vorige eeuw wer den siergrassen in Europa popu lair, eerst in Duitsland, waar tui narchitect, kweker en schrijver Karl Foerster het gebruik van grassen samen met vaste plan ten in de siertuin propageerde. Hij herkende als eerste de na tuurlijke uitstraling van het gras, samen met de unieke groei wijze en het lange seizoen waar in siergras zijn vorm behoudt. Ernst Pagels, een leerling van Foerster, heeft zich in de jaren zeventig van de vorige eeuw op het kweken van siergrassen toe gelegd en vanuit zijn kwekerij, in Leer, in Ost-Fnesland, vlak achter de zeedijk, is het siergras zijn zegetocht begonnen. Engeland, waar het gras zijn car rière begon, werd het laatst door siergrassen veroverd en nog altijd zijn er Engelse tui nen, zoals het beroemde Sissing- hurst, waarin nauwelijks sier grassen worden aangeplant. De Duitse herkomst van sier grassen is terug te horen in na men als 'Windspiel', 'Donner- wolke', 'Herbstzauber' en 'Zwergelefantmaar sinds het siergras ook de USA bereikt heeft kom je steeds vaker na men tegen als 'Skyracer', 'Hea vy Metal en 'Squaw'. Een dood enkele keer heeft een siergras een Nederlandse naam, zoals Ca- lamagrostis acutiflora 'Over- dam'. hoewel hardnekkige ge ruchten willen dat dit een Deen se selectie is. Het mooie van veel siergrassen is dat ze doorzichtig zijn. Daar door kun je hoge siergrassen vooraan in de border planten waardoor je de achterliggende planten ziet door een waas van grashalmen, wat een suggestie van grote diepte schept. Op deze manier kun je ondiepe beplan tingsstroken dieper doen lijken. Voor die toepassing moet een siergras natuurlijk wèl transpa rant zijn' doorkijkgrassen vind je bijvoorbeeld in de geslachten Briza (Trilgras), Deschampsia (Smele) en Molinia (Pijpestroo tje). Panicum (Gierst) spant de kroon, met bloeiwijzen die licht en doorzichtig zijn als een zwerm muggen. Het meest popu laire siergras, Miscanthus of Reuzenriet, blinkt niet uit door transparantie. Dit solide sier gras staat vaker in de weg dan dat het doorzicht biedt. Wat sierwaarde betreft zou ik honderd keer liever een ragfijne Molinia kiezen dan een lompe Miscanthus. Het verschil is als dat tussen de tango en een klom pendans. Maar de Miscanthus deelt met alle andere siergras sen één geweldige eigenschap: hun unieke veerkracht. Grassen kunnen diep buigen, maar ze breken nooit. Romke van de Kaa De Italiaanse producent van keukenapparatuur Smeg grijpt met de nieuwe koelkast Fab te rug op de vormgeving van de ja ren vijftig. De afgeronde deur, de belettering en de metalen handgreep ademen volgens de producent helemaal de sfeer van de jaren vijftig. Het apparaat past zowel in een modern als in een klassiek interi eur. Fab is leverbaar in drie uit voeringen en negen kleuren van af 1950 euro. Informatie: 020-4490120 of www.smeg.nl Het stofzuigersnoer blijkt te vaak kort te zijn. Volgens Elec- trolux is het moeilijk om vanuit één stopcontact verschillende kamers te doen. Dus lanceert de Zweedse firma de Ergospace Een stofzuiger met een snoer van negen meter - dat is drie me ter meer dan gebruikelijk. Tel daar de slang bij op, dan komen we uit op een royale actieradius van twaalf meter. Electrolux heeft een stripfiguurtje gekozen tot 'ambassadeur' van de nieu we stofzuiger, de springerige Marsupilami. Om de stabiliteit te verzekeren, is de stofzuiger uitgerust met twee grote wielen en een kleiner ronddraaiend wieltje. Bovendien heeft-ie een elastische bumper. De prijs: van af 119,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31