PZC
Alfa's transportcoupé
2E BAND
HALVE PRIJS
-gi AANBIEDINGEN
bij Autoteam
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Alle vrachtauto's tuuterden haar na
De vervuiler betaalt
AutoTeam mm mm
w11 witlan blije klanten www.autoteam.nl
nd: 0113-315520;
4-372770;
w ijdag
19 maart 2004
Auto
De Peilstok
Bijdehante stickers op auto's, u kent ze
wel: 'De mijne is achttien meter lang'
en 'Ik rem voor dieren, niet voor mensen'.
Aan welke heeft u de grondigste hekel?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Om bij stil te staan
O Vorige week vroegen we welke vinding
volgens u de veiligheid op de weg het
meest bevordert. Het ABS-remsysteem blijkt
erg veel bestuurders gerust te stellen. Via
'anders' gaven opvallend veel lezers aan dat
een verbeterde rij-opleiding veel zou bijdra
gen aan de veiligheid.
Welke vinding dient
veiligheid het best?
ABS-remsysteem
Zoab-wegdek
Xenon-koplampen
Derde remlicht
Q Airbags
O Dodehoekspiegels
Cruise control
^3 Anders
O Directeur Nort Liebrand van het Automotive Tech
nology Centre in Eindhoven: "Het lijkt er op dat
veel lezers uit ervaring hebben gestemd. Wie een nood
stop heeft gemaakt, vergeet dat niet snel. Als je dan er
vaart wat abs doet, geeft dat vertrouwen. Dit soort ont
wikkelingen heeft het aantal verkeersdoden de
afgelopen jaren wel teruggebracht van drieduizend naar
duizend per jaar. De volgende stap is dat sensoren auto
mobilisten waarschuwen voor gevaarlijke situaties of zelf
in gaan grijpen. Wij testen daar al mee."
Kia naar Bratislava
Door Joop van der Pol
tn Rien van der Steen
De Alfa GT heeft
zonder twijfel
het mooiste inte
rieur dat we in
lange tijd hebben
jezien. Ons testexemplaar
treft een met leer overtrokken
ihboard, wat een stijl! Dat er
ar, de onderkant wat slordige
chroeven doorheen zijn ge-
ist, ach - wie kijkt er na ons
»g ooit onder die instrumen-
enplank? En zo'n los bunge
lde stekkerdraad onder de
ssagiersstoel: voor zover we
inden vaststellen had die
sen vitale rol in bijvoorbeeld
Mremcircuit.
we het maar gooien op
ii luchtige Italiaanse beleving
het leven. Die is heus zo
|tk nog niet, want diezelfde
istaansopvatting schiep bij
voorbeeld ook twee lieve zach-
kniekussentjes op de mid
denconsole. La vita bella. De
GT is keurig ingericht. Knop
pen en grepen die je vastpakt
voelen stevig aan, en we heb
ben niet één rammeltje be
speurd. Verder zit alles redelijk
op zijn plek, de bestuurder nog
het meest.
Fijne stoelen heeft de GT ook,
al is het achterin qua ruimte al
leen voor onderbemeten Ne
derlanders na 50 kilometer nog
uit te houden. Maar hé: dit is
een coupé! U krijgt dus ook
geen achterruit, maar een ruim
uitgevallen cd-sleuf om door
heen te kijken.
Wat u ook krijgt, en dat is de
verrassing, is een genereus kof-
ferruim. Met de achterbank
neergeklapt slaat deze GT met
gemak voor weken proviand
in bij de Lidl. Knap gedaan: nu
eens niet zo'n losbol of platge
slagen sedan voor zweefkezen,
maar een bruikbare auto met
het uiterlijk van een kam
pioen. Jawel schat, we kunnen deze
gerust kopen want het is een trans
portcoupé!
De nieuwe GT is gebouwd op
het onderstel van de 156, Alfa's
succesnummer van de laatste
jaren. De introductieprijs van
30.990 euro voor de tweeliter
GT was zeer verteerbaar. Maar
nog voor de levering begon
trok Alfa de prijs met liefst
2600 euro op. De reden was dat
hij in Nederland werd besteld
en meteen werd geëxporteerd
omdat hij dan in het buiten
land goedkoper was. Met een
drastische prijsverhoging heeft
de importeur aan dit grijze cir
cuit een eind gemaakt. Jam
mer. De GT, getekend en ge
bouwd door Bertone, is vooral
een lekkere stuurauto. Stabiel
als een tank, rustig als een
schip. Hij kent een neutraal
stuurgedrag, is niet te stug en
nodigt uit voor een rit tijdens
welke schoonmoeder liever
verstek laat gaan. De dubbele
wishbone dwarsdraagarmen
vóór en het multilink-systeem
achter houden hem ongenaak
baar in het spoor. De draaicir-
kel is groot, dat zijn we van Al
fa gewend. Ook is er wat wind
geruis langs de voorste raam-
stijlen, maar dat wordt nooit
hinderlijk. We reden met de
forse 3.2 V6. Een fantastische
motor, die praat met een per
fect schakelende zesversnel
lingsbak. Dranklustig is hij
wel, maar wie van lekker auto
rijden houdt krijgt daar veel
voor terug.
Minder agressief
De motor is een iets tammere
variant van het exemplaar uit
de 156 GTA. Gelukkig heeft de
ze tractiecontrole en gedraagt
hij zich minder agressief dan
zijn woeste stalgenoot. Al moet
u zulks wel relatief zien: bij on
ze proeflanceringen moest het
onderstel zelfs in de derde ver
snelling alle zeilen bij zetten
om het rubber enige grip op de
Een tumtum-op-wielen, zeggen de
kenners van deze pagina. Mijn
vriendinnen en ik hielden het op
The Love Mobiel'. Dat koosnaampje
ze pas later, maar ze verdiende het
ïl vanaf de eerste dag.
glimmend en rood stond ze te pron-
101 in de showroom. De blauwe en groene
leekten in haar aanwezigheid. De au
toerkoper zag dezelfde schittering in
■P ogen en van een goede deal kon dus
'^n 5Prake meer zijn. Liefde op het eerste
Pacht. Die Spaanse schone - ze was inge-
^erd - werd mijn allereerste auto.
avond voordat ik haar op mocht halen,
ik amper. Net als vroeger voor mijn
Een mengeling van spanning
nieuwsgierigheid. Wat zouden de ande
an haar vinden?
^vdwtje', oordeelden de vrouwen over
ronde snoepje. Ze smolten een voor
bij haar aanblik. De mannen tilden
*ken haar motorkap op en waren niet
i onder de indruk. Maar op het asfalt
een an(*er mechanisme in werking.
vrachtauto's tuuterden haar na.
j^ral in de zomer als de raampjes sexy
beneden schoven, flirtte ze met alles
pielen had. Op een hete augustusdag
oten Wendy en ik dat we met haar
et Zeeuwse strand zouden rijden. Er
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
was een of andere voetbalwedstrijd waar
voor de Zweden naar ons land waren ge
komen. En ook zij hadden het warm. De
aandacht van de Volvo had ze in de file
voor de kust zó getrokken. 'Where is the be
ach?!', schreeuwden de mannen in de au
to. 'Follow us!' Zwierend volgden ze haar
spoor. Ze kreeg haar naam. „Het was goed
scoren met The Love Mobiel", oordeelde
Wendy.
Haar eerste kusje kreeg ze op de parkeer
plaats. Wie er verantwoordelijk voor was,
weet ik niet, maar ze kwam er nooit meer
helemaal bovenop. Ze droeg het litteken
op haar linker flank met flair, maar haar
maagdelijke schoonheid was verdwenen.
Ik begon stiekem te kijken naar andere
modelletjes.
Ook leuk, zo'n C3. of een 206? De twijfel
sloeg toe. Vijf deuren en cruisecontrol
heeft ook wel wat. 'Kleine autootjes wor
den groot', sms-te Nadine.
Het is ook maar blik natuurlijk. Een ding
met een deuk. Vijf jaar alweer. Als ik er
nog wat voor terug wilde krijgen, moest ik
hem nu verkopen. Bij de Citroënmeneer
deed ze het een stuk minder goed dan op
de snelweg. „Tja, rood hè? Dat loopt helemaal
niet meer."
Diep beledigd reed ik naar Peugeot, maar
het werd de Polo. Net als toen ik haar op
haalde, schitterden mijn ogen. Maar nu
niet van begeerte.
De Volkswagenjongen legde geduldig uit
dat een opkoper haar mee ging nemen.
Dat die ook goed voor haar zou zorgen, zei
hij er nog net niet bij. De nieuwe Polo
stond ingepakt mèt enorme strik midden
in de showroom. Het was een goede deal
geweest. Maar strik of niet. zoals bij die al
lereerste liefde kon het nooit meer wor
den.
weg te gunnen. Niet echt een
auto voor uw 18-jarige zoon
dus. Het mooie van de motor is
dat-ie zich zonder spoor van
nervositeit ook braaf laat rij
den. Wel vervelend is de hink-
stapsprong van de snelheids
meter. De aanduidingen hop
pen van 60 naar 90 en dan naar
120. Dat is een link soort ruim
denkendheid in de buurt van
Hollandse camerapalen.
Ook snappen we niet waarom
Alfa Romeo vasthoudt aan dat
priegelknopje om de interval
van de ruitenwissers te rege
len. Alfa brengt de door Berto
ne ontworpen én gebouwde GT
nu met drie motoren op de
markt. Later volgen nog een
1.8/144 pk instapper en een
dikke 2.4 liter diesel. Er zullen
in Nederland geen vloten van
verkocht worden, maar een
paar honderd landgenoten zien
we dit jaar vast en zeker met
een mediterrane smile terug bij
de Lidl.
Die rottige prijsverhoging te
rugverdienen.
Het met leer overtrokken
instrumentarium is vooralsnog niet
leverbaar in Nederland.
Alfa Romeo CT 3.2 V6
Uitrusting: Standaard o.a. zes
airbags, abs, airco, op afstand
bediende centrale vergrende
ling, elektrisch bediende ruiten,
compressor en geen reservewiel,
stabiliteitscontrole.
Motor: 3 2/240 pk V6 Ook als
1.9/150 pk Multijet diesel,
2 0/165 pk JTS met variabele
kleptiming, balansassen en di
recte benzine-injectie.
Lxbxh: 4,48 x 1,76 x 1,35 meter
Wielbasis: 2,59 meter
Draaicirkel: 11,50 meter
Bagageruim: 320/900 liter
Tankinhoud: 63 liter
Gewicht: 1 410 kg.
Verbruik: 1:8
Prijs: 3.2 V6 44.975 euro
2.0 JTS 33.625
1 9d Multijet 36.445
Conclusie: De Alfa GT is een fij
ne sportcoupé. Met zijn vier zit
plaatsen en genereus kofferruim
is hij zelfs praktisch te noemen
Jammer van die prijsverhoging.
Voor Rijkwaliteiten
Aankleding
Bagageruim
Tegen Zicht naar
achteren
Draaicirkel
Herziene prijs
Score: 8
Staatssecretaris Van Geel van
Milieu gaat bezitters van diesel
auto's aanspreken in hun por
temonnee. Met name zware,
luxe terreinwagens op diesel
stoten zo'n vijftig procent
meer kooldioxide uit dan een
middenklasser op benzine. Zul
ke auto's worden steeds beter
verkocht (17.000 in 2003),
maar zijn nog altijd niet voor
zien van roetfilters, wat het mi
lieu zou sparen. Alleen het
PSA-concem (Peugeot, Citroën)
en Toyota passen het principe
toe, maar andere fabrikanten
volgen snel. Van Geel bekijkt
nog hoe de extra belasting
vorm krijgt. De graphic laat
zien wat zware diesels nu aan
wegenbelasting kosten. Tarie
ven wijken af per provincie.
Luxe terrein*
wagens ^_.Z3I7^I
op diesel wWf/
BMW X5 3.0 d
Jeep Grand Cherokee 2.7 crd
Kia Sorento 2.5 crdl
Mercedes M 400 cdi
Mitsubishi Pajero 3.2 did
Nissan Patrol 3.0 di
Range Rover 3.0 td6
Toyota Land Cruiser 4.2 tdi
Volvo XC90 2.4d5
VW Touareg 5 0 V10 tdi
64 100 euro
56 100
31995
91.300
47.195
40 990
88250
85 750
55.315
99.515
2055
1955
1956
2151
1895
2155
2510
2235
2086
2150
C*
1750
1650
1650
1850
1550
1850
2150
1850
1750
1850
De Toyota Avensis.
Een tijd lang zag het er naar uit dat Kia zijn eerste Eu
ropese fabriek in Polen zou bouwen, maar hij komt
nu definitief in Slowakije. Het Franse PSA en Toyota
gaan er ook aan de slag met de productie van een kleine
auto. Tegen het einde van 2006 begint de Kia-fabriek in
de buurt van Bratislava te draaien.
Lease-lieveling van het Jaar: Avensis
De Toyota Avensis
is uitgeroepen
tot Lease-auto van
het Jaar 2004. Om
voor de titel in aan
merking te komen
moeten auto's vol
doen aan de wensen
van zakelijke rijders.
Een te uitbundig ui
terlijk, exotische
techniek of te lange levertijd passen daar niet in. Een ho
ge restwaarde, zuinigheid en veiligheid wel. De verkie
zing wordt op touw gezet tioor ING Car Lease. Ook in
1998 won een Avensis.
Rover en Proton zoeken steun
MG Rover en autofabrikant Proton in Maleisië gaan
bezien of ze samen sterker kunnen worden. Rover,
een jaar of vier geleden door BMW aan de stoeprand ge
zet, lijdt al jaren grote verliezen en heeft geen geld om
nieuwe modellen te ontwikkelen. Proton heeft enkele
mooie jaren gekend in Engeland, maar trekt niet veel
belangstelling meer, ook niet in Maleisië. Het merk is
nog voor de helft in handen van de overheid daar. In Ne
derland is Proton nooit verkocht. Rover doet het hier
met minder dan 2.000 auto's.
Modelletje van het Jaar: NSU I I S
Ruim 5400 leden
van de Neder
landse miniatuurau
toclub NAMAC we
zen onlangs hun mo
del van het jaar aan:
een NSU 1000 TTS
van fabrikant Reveil.
De NSU was eind ja
ren zestig op de cir
cuits een geduchte
tegenstander van de
Mini Cooper S en de Fiat 600 Abarth. Van 1967 tot 1971
werden er bijna 2.200 geproduceerd. Reveil bouwde de
auto op schaal 1:18.
De NSU TTS, na 35 jaar wéér winnaar.
(advertentie)
Dealers voor Zeeland
AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V.
Industrieweg 19 - Postbus 95 - 4380 AB Vlissingen
Telefoon 0118-41 77 36 - Fax 0118 - 41 06 81
ggjlUllHII'lliM H1 III KEUZER
Mr. F.J. Haarmanweg 51a, Temeuzen
Tel. 0115-694564 info op www.auto-dekeijzer.nl
Serie
Door Astrid Klein Beekman
Oude liefde roest niet
Bet is een heerlijke
sporter, de nieuwe
.life Romeo GT.
Maar een Italiaanse
losbol is het nou 'ns
ten keer niet.
je kunt er gewoon
Beenaarde Lidl!
SL
V
T
V
v r.T
„rsziri
Kruisbestuiving in optima forma: een sportcoupé met heuse vrachtcapaciteit. Met de bank plat kan de Alfa Romeo GT 900 liter bergen.
Foto's Mare Bolsius