PZC Alfa's transportcoupé 2E BAND HALVE PRIJS -gi AANBIEDINGEN bij Autoteam in samenwerking met OAutoTrack.nl Alle vrachtauto's tuuterden haar na De vervuiler betaalt AutoTeam mm mm w11 witlan blije klanten www.autoteam.nl nd: 0113-315520; 4-372770; w ijdag 19 maart 2004 Auto De Peilstok Bijdehante stickers op auto's, u kent ze wel: 'De mijne is achttien meter lang' en 'Ik rem voor dieren, niet voor mensen'. Aan welke heeft u de grondigste hekel? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Om bij stil te staan O Vorige week vroegen we welke vinding volgens u de veiligheid op de weg het meest bevordert. Het ABS-remsysteem blijkt erg veel bestuurders gerust te stellen. Via 'anders' gaven opvallend veel lezers aan dat een verbeterde rij-opleiding veel zou bijdra gen aan de veiligheid. Welke vinding dient veiligheid het best? ABS-remsysteem Zoab-wegdek Xenon-koplampen Derde remlicht Q Airbags O Dodehoekspiegels Cruise control ^3 Anders O Directeur Nort Liebrand van het Automotive Tech nology Centre in Eindhoven: "Het lijkt er op dat veel lezers uit ervaring hebben gestemd. Wie een nood stop heeft gemaakt, vergeet dat niet snel. Als je dan er vaart wat abs doet, geeft dat vertrouwen. Dit soort ont wikkelingen heeft het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren wel teruggebracht van drieduizend naar duizend per jaar. De volgende stap is dat sensoren auto mobilisten waarschuwen voor gevaarlijke situaties of zelf in gaan grijpen. Wij testen daar al mee." Kia naar Bratislava Door Joop van der Pol tn Rien van der Steen De Alfa GT heeft zonder twijfel het mooiste inte rieur dat we in lange tijd hebben jezien. Ons testexemplaar treft een met leer overtrokken ihboard, wat een stijl! Dat er ar, de onderkant wat slordige chroeven doorheen zijn ge- ist, ach - wie kijkt er na ons »g ooit onder die instrumen- enplank? En zo'n los bunge lde stekkerdraad onder de ssagiersstoel: voor zover we inden vaststellen had die sen vitale rol in bijvoorbeeld Mremcircuit. we het maar gooien op ii luchtige Italiaanse beleving het leven. Die is heus zo |tk nog niet, want diezelfde istaansopvatting schiep bij voorbeeld ook twee lieve zach- kniekussentjes op de mid denconsole. La vita bella. De GT is keurig ingericht. Knop pen en grepen die je vastpakt voelen stevig aan, en we heb ben niet één rammeltje be speurd. Verder zit alles redelijk op zijn plek, de bestuurder nog het meest. Fijne stoelen heeft de GT ook, al is het achterin qua ruimte al leen voor onderbemeten Ne derlanders na 50 kilometer nog uit te houden. Maar hé: dit is een coupé! U krijgt dus ook geen achterruit, maar een ruim uitgevallen cd-sleuf om door heen te kijken. Wat u ook krijgt, en dat is de verrassing, is een genereus kof- ferruim. Met de achterbank neergeklapt slaat deze GT met gemak voor weken proviand in bij de Lidl. Knap gedaan: nu eens niet zo'n losbol of platge slagen sedan voor zweefkezen, maar een bruikbare auto met het uiterlijk van een kam pioen. Jawel schat, we kunnen deze gerust kopen want het is een trans portcoupé! De nieuwe GT is gebouwd op het onderstel van de 156, Alfa's succesnummer van de laatste jaren. De introductieprijs van 30.990 euro voor de tweeliter GT was zeer verteerbaar. Maar nog voor de levering begon trok Alfa de prijs met liefst 2600 euro op. De reden was dat hij in Nederland werd besteld en meteen werd geëxporteerd omdat hij dan in het buiten land goedkoper was. Met een drastische prijsverhoging heeft de importeur aan dit grijze cir cuit een eind gemaakt. Jam mer. De GT, getekend en ge bouwd door Bertone, is vooral een lekkere stuurauto. Stabiel als een tank, rustig als een schip. Hij kent een neutraal stuurgedrag, is niet te stug en nodigt uit voor een rit tijdens welke schoonmoeder liever verstek laat gaan. De dubbele wishbone dwarsdraagarmen vóór en het multilink-systeem achter houden hem ongenaak baar in het spoor. De draaicir- kel is groot, dat zijn we van Al fa gewend. Ook is er wat wind geruis langs de voorste raam- stijlen, maar dat wordt nooit hinderlijk. We reden met de forse 3.2 V6. Een fantastische motor, die praat met een per fect schakelende zesversnel lingsbak. Dranklustig is hij wel, maar wie van lekker auto rijden houdt krijgt daar veel voor terug. Minder agressief De motor is een iets tammere variant van het exemplaar uit de 156 GTA. Gelukkig heeft de ze tractiecontrole en gedraagt hij zich minder agressief dan zijn woeste stalgenoot. Al moet u zulks wel relatief zien: bij on ze proeflanceringen moest het onderstel zelfs in de derde ver snelling alle zeilen bij zetten om het rubber enige grip op de Een tumtum-op-wielen, zeggen de kenners van deze pagina. Mijn vriendinnen en ik hielden het op The Love Mobiel'. Dat koosnaampje ze pas later, maar ze verdiende het ïl vanaf de eerste dag. glimmend en rood stond ze te pron- 101 in de showroom. De blauwe en groene leekten in haar aanwezigheid. De au toerkoper zag dezelfde schittering in ■P ogen en van een goede deal kon dus '^n 5Prake meer zijn. Liefde op het eerste Pacht. Die Spaanse schone - ze was inge- ^erd - werd mijn allereerste auto. avond voordat ik haar op mocht halen, ik amper. Net als vroeger voor mijn Een mengeling van spanning nieuwsgierigheid. Wat zouden de ande an haar vinden? ^vdwtje', oordeelden de vrouwen over ronde snoepje. Ze smolten een voor bij haar aanblik. De mannen tilden *ken haar motorkap op en waren niet i onder de indruk. Maar op het asfalt een an(*er mechanisme in werking. vrachtauto's tuuterden haar na. j^ral in de zomer als de raampjes sexy beneden schoven, flirtte ze met alles pielen had. Op een hete augustusdag oten Wendy en ik dat we met haar et Zeeuwse strand zouden rijden. Er Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. was een of andere voetbalwedstrijd waar voor de Zweden naar ons land waren ge komen. En ook zij hadden het warm. De aandacht van de Volvo had ze in de file voor de kust zó getrokken. 'Where is the be ach?!', schreeuwden de mannen in de au to. 'Follow us!' Zwierend volgden ze haar spoor. Ze kreeg haar naam. „Het was goed scoren met The Love Mobiel", oordeelde Wendy. Haar eerste kusje kreeg ze op de parkeer plaats. Wie er verantwoordelijk voor was, weet ik niet, maar ze kwam er nooit meer helemaal bovenop. Ze droeg het litteken op haar linker flank met flair, maar haar maagdelijke schoonheid was verdwenen. Ik begon stiekem te kijken naar andere modelletjes. Ook leuk, zo'n C3. of een 206? De twijfel sloeg toe. Vijf deuren en cruisecontrol heeft ook wel wat. 'Kleine autootjes wor den groot', sms-te Nadine. Het is ook maar blik natuurlijk. Een ding met een deuk. Vijf jaar alweer. Als ik er nog wat voor terug wilde krijgen, moest ik hem nu verkopen. Bij de Citroënmeneer deed ze het een stuk minder goed dan op de snelweg. „Tja, rood hè? Dat loopt helemaal niet meer." Diep beledigd reed ik naar Peugeot, maar het werd de Polo. Net als toen ik haar op haalde, schitterden mijn ogen. Maar nu niet van begeerte. De Volkswagenjongen legde geduldig uit dat een opkoper haar mee ging nemen. Dat die ook goed voor haar zou zorgen, zei hij er nog net niet bij. De nieuwe Polo stond ingepakt mèt enorme strik midden in de showroom. Het was een goede deal geweest. Maar strik of niet. zoals bij die al lereerste liefde kon het nooit meer wor den. weg te gunnen. Niet echt een auto voor uw 18-jarige zoon dus. Het mooie van de motor is dat-ie zich zonder spoor van nervositeit ook braaf laat rij den. Wel vervelend is de hink- stapsprong van de snelheids meter. De aanduidingen hop pen van 60 naar 90 en dan naar 120. Dat is een link soort ruim denkendheid in de buurt van Hollandse camerapalen. Ook snappen we niet waarom Alfa Romeo vasthoudt aan dat priegelknopje om de interval van de ruitenwissers te rege len. Alfa brengt de door Berto ne ontworpen én gebouwde GT nu met drie motoren op de markt. Later volgen nog een 1.8/144 pk instapper en een dikke 2.4 liter diesel. Er zullen in Nederland geen vloten van verkocht worden, maar een paar honderd landgenoten zien we dit jaar vast en zeker met een mediterrane smile terug bij de Lidl. Die rottige prijsverhoging te rugverdienen. Het met leer overtrokken instrumentarium is vooralsnog niet leverbaar in Nederland. Alfa Romeo CT 3.2 V6 Uitrusting: Standaard o.a. zes airbags, abs, airco, op afstand bediende centrale vergrende ling, elektrisch bediende ruiten, compressor en geen reservewiel, stabiliteitscontrole. Motor: 3 2/240 pk V6 Ook als 1.9/150 pk Multijet diesel, 2 0/165 pk JTS met variabele kleptiming, balansassen en di recte benzine-injectie. Lxbxh: 4,48 x 1,76 x 1,35 meter Wielbasis: 2,59 meter Draaicirkel: 11,50 meter Bagageruim: 320/900 liter Tankinhoud: 63 liter Gewicht: 1 410 kg. Verbruik: 1:8 Prijs: 3.2 V6 44.975 euro 2.0 JTS 33.625 1 9d Multijet 36.445 Conclusie: De Alfa GT is een fij ne sportcoupé. Met zijn vier zit plaatsen en genereus kofferruim is hij zelfs praktisch te noemen Jammer van die prijsverhoging. Voor Rijkwaliteiten Aankleding Bagageruim Tegen Zicht naar achteren Draaicirkel Herziene prijs Score: 8 Staatssecretaris Van Geel van Milieu gaat bezitters van diesel auto's aanspreken in hun por temonnee. Met name zware, luxe terreinwagens op diesel stoten zo'n vijftig procent meer kooldioxide uit dan een middenklasser op benzine. Zul ke auto's worden steeds beter verkocht (17.000 in 2003), maar zijn nog altijd niet voor zien van roetfilters, wat het mi lieu zou sparen. Alleen het PSA-concem (Peugeot, Citroën) en Toyota passen het principe toe, maar andere fabrikanten volgen snel. Van Geel bekijkt nog hoe de extra belasting vorm krijgt. De graphic laat zien wat zware diesels nu aan wegenbelasting kosten. Tarie ven wijken af per provincie. Luxe terrein* wagens ^_.Z3I7^I op diesel wWf/ BMW X5 3.0 d Jeep Grand Cherokee 2.7 crd Kia Sorento 2.5 crdl Mercedes M 400 cdi Mitsubishi Pajero 3.2 did Nissan Patrol 3.0 di Range Rover 3.0 td6 Toyota Land Cruiser 4.2 tdi Volvo XC90 2.4d5 VW Touareg 5 0 V10 tdi 64 100 euro 56 100 31995 91.300 47.195 40 990 88250 85 750 55.315 99.515 2055 1955 1956 2151 1895 2155 2510 2235 2086 2150 C* 1750 1650 1650 1850 1550 1850 2150 1850 1750 1850 De Toyota Avensis. Een tijd lang zag het er naar uit dat Kia zijn eerste Eu ropese fabriek in Polen zou bouwen, maar hij komt nu definitief in Slowakije. Het Franse PSA en Toyota gaan er ook aan de slag met de productie van een kleine auto. Tegen het einde van 2006 begint de Kia-fabriek in de buurt van Bratislava te draaien. Lease-lieveling van het Jaar: Avensis De Toyota Avensis is uitgeroepen tot Lease-auto van het Jaar 2004. Om voor de titel in aan merking te komen moeten auto's vol doen aan de wensen van zakelijke rijders. Een te uitbundig ui terlijk, exotische techniek of te lange levertijd passen daar niet in. Een ho ge restwaarde, zuinigheid en veiligheid wel. De verkie zing wordt op touw gezet tioor ING Car Lease. Ook in 1998 won een Avensis. Rover en Proton zoeken steun MG Rover en autofabrikant Proton in Maleisië gaan bezien of ze samen sterker kunnen worden. Rover, een jaar of vier geleden door BMW aan de stoeprand ge zet, lijdt al jaren grote verliezen en heeft geen geld om nieuwe modellen te ontwikkelen. Proton heeft enkele mooie jaren gekend in Engeland, maar trekt niet veel belangstelling meer, ook niet in Maleisië. Het merk is nog voor de helft in handen van de overheid daar. In Ne derland is Proton nooit verkocht. Rover doet het hier met minder dan 2.000 auto's. Modelletje van het Jaar: NSU I I S Ruim 5400 leden van de Neder landse miniatuurau toclub NAMAC we zen onlangs hun mo del van het jaar aan: een NSU 1000 TTS van fabrikant Reveil. De NSU was eind ja ren zestig op de cir cuits een geduchte tegenstander van de Mini Cooper S en de Fiat 600 Abarth. Van 1967 tot 1971 werden er bijna 2.200 geproduceerd. Reveil bouwde de auto op schaal 1:18. De NSU TTS, na 35 jaar wéér winnaar. (advertentie) Dealers voor Zeeland AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V. Industrieweg 19 - Postbus 95 - 4380 AB Vlissingen Telefoon 0118-41 77 36 - Fax 0118 - 41 06 81 ggjlUllHII'lliM H1 III KEUZER Mr. F.J. Haarmanweg 51a, Temeuzen Tel. 0115-694564 info op www.auto-dekeijzer.nl Serie Door Astrid Klein Beekman Oude liefde roest niet Bet is een heerlijke sporter, de nieuwe .life Romeo GT. Maar een Italiaanse losbol is het nou 'ns ten keer niet. je kunt er gewoon Beenaarde Lidl! SL V T V v r.T „rsziri Kruisbestuiving in optima forma: een sportcoupé met heuse vrachtcapaciteit. Met de bank plat kan de Alfa Romeo GT 900 liter bergen. Foto's Mare Bolsius

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21