Vissersdorp prikkelt herinnering PZC Modetreffer Gimbière Nazomer wekt blues van Edward Hopper tot leven Visies van Begijn en Van der Heide op leven en liefde Mannen huilen om het damesleed van Liza van Sambeek Japanse kunstenares Takako Hamano wijdt kunstproject aan Arnemuiden donderdag 18 maart 2004 door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De in Amster dam woonachtige Japanse kun stenares Takako Hamano pre senteert in het Zeeuws Archief in Middelburg de eerste resulta ten van een project dat geheel gewijd is aan Arnemuiden. In het Zeeuwse vissersdorp is ze 'misschien wel' op zoek naar haar eigen herinneringen. Hamano woont sinds 1999 in Ne derland. Na een jaar te hebben gestudeerd aan de hogeschool voor de kunst in Utrecht, heeft ze haar opleiding voortgezet aan de Rietveldacademie in Am sterdam. Jarenlang heeft ze rondgelopen met het idee een kunstproject te maken dat geba seerd is op onderzoek in een vis sersdorp. „Mijn moeder komt uit een klein vissersdorp in Ja pan", vertelt Hamano. „Tot mijn zevende heb ik daar ge woond, daarna ben ik naar To kyo verhuisd. Ik heb heel specia le herinneringen aan het vissers dorp, maar ze zijn abstract, want het is allemaal zo lang gele den. Ik vermoed dat mijn herin neringen niet zo realistisch zijn." Hamano heeft gemerkt dat haar herinneringen aan het Japanse vissersdorp concreter worden naarmate ze zich meer met Arne muiden bezighoudt. Ze onder zoekt het dagelijks leven in het visserdorp, met speciale aan dacht voor de relatie tussen mens en natuur. Met behulp van het Zeeuws Archief heeft ze zich in de geschiedenis verdiept. Ze interviewt Arnemuidenaren, ze maakt foto's, tekent, filmt, loopt rond en snuift de sfeer op. Vorige week is ze met een vis sersboot meegevaren. Het materiaal dat Hamano ver zamelt, neemt ze mee naar haar atelier in Amsterdam. Daar maakt ze vooral tekeningen. „Te- is een portret van vishandelaar Henk Marijs dat is geplaatst te gen een historische achter grond. „Als oude mensen hun herinneringen ophalen, over bruggen ze soms in één tel der tig jaar", verklaart Hamano. „Dat fascineert me. Als kunste naar kun je dat ook doen door middel van beeld. Wie weet kan ik zo ook mijn oude herinnerin gen verbinden met het Arnemui den van nu." In september hoopt Hamano een complete tentoonstelling in te richten op een boot. Die wil ze van Amsterdam naar Arnemui den laten varen. Het idee is de boot op verschillende plekken in Zeeland te laten aanleggen, zodat mensen daar de expositie kunnen bezoeken. Met de kleine presentatie die ze nu heeft inge richt in het Zeeuws Archief wijst Hamano vooruit naar die tentoonstelling. Daarbij komt dat ze ook de Arnemuidenaren die haar zien rondlopen een idee wil geven van het soort werk dat ze maakt. „Ik ben heel hartelijk ontvan gen. Tot nu toe zijn alle mensen die ik benaderde zo vriendelijk geweest om aan mijn project mee te werken." Verbaasd De Arnemuidenaren mogen dan niet hebben opgekeken van Ha mano, zelf stond ze wel ver baasd bij haar eerste bezoek aan het vissersdorp. „Ik had iets heel anders verwacht", zegt ze lachend. „Er was helemaal geen zee. Hoewel ik onbevooroor deeld naar Arnemuiden ging, had ik in gedachten natuurlijk toch een beeld gevormd. Ik stel de me een beetje een melancho liek vissersdorp voor, zoiets als het dorp uit mijn jeugd. Daar bleek Arnemuiden niet op te lij ken. Expositie: Arnemuiden bekeken door de ogen van de Japanse kunstenares Takako Hamano, t/m 15 april in het café van het Zeeuws Archief in Middelburg, open di t/m za van 9-17 uur. kunst kenen is voor mij de belangrijk ste manier om een idee uit te drukken." Tot en met 15 april laat het Zeeuws Archief zien wat Hama- no's onderzoek, waarmee ze in oktober is begonnen, zoal heeft opgeleverd. Behalve collages en tekeningen - volgens Hamano zijn het nog schetsen - zijn er dia's en videobeelden te zien. Hamano: „Kunstwerk vind ik een groot woord. Het is visueel werk. Het is wat ik maak. Mijn onderzoek dient gedeeltelijk als basis voor het maken van werk, maar de onderzoeksresultaten kunnen zelf ook het werk zijn." Een mooi voorbeeld van het soort werk dat Hamano maakt, fAdvertentie JACKS 139,95/129,95 20.- KORTING PULLOVERS €09,95/65,- e 10.- KORTING MODESHOW DONDERDAG 1 8 MAART LANGE DELFT 16 MIDDELBURG Takako Hamano heeft gemerkt dat haar eigen herinneringen sterker worden naarmate ze zich meer met Arnémuiden bezighoudt. foto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal GOES - „Wij zijn dus Liza van Sambeek." Zo begon Ciel Heintz (55) gisteren de literaire avond die ter gelegenheid van de Boekenweek was georgani seerd in de bibliotheek in Goes. Liza van Sambeek is namelijk het pseudoniem dat ze deelt met Liesbeth van Erp (50). Drie maanden geleden- debuteerden ze met de roman Zadelpijn en ander damesleed, waarvan in middels dertigduizend exempla ren zijn verkocht. Het boek gaat over de fietsclub 'Les Tïtes Sancerre', zeven da mes van rond de vijftig die door Frankrijk toeren. Dat past mooi in de Boekenweek, die Frank rijk als thema heeft. Elk van de zeven personages in het boek - fictief maar met auto biografische trekjes - beschrijft een dag van een fietstocht langs de Loire. Alle facetten van het leven van middelbare vrouwen komen aan bod. Vriendschap, te genslag, ontrouw, bum-out, ja loezie, werk en gezin, tekenen van verval (Heintz: „Zoals onge wenste vetstapeling rond het middenrif") en de dood van ouders of leeftijdsgenoten. Dat maakt Zadelpijn niet tot een damesboek, verzekerde Heintz haar gehoor, dat wel voor het overgrote deel uit vrou wen bestond. „Het is juist ook een boek voor mannen, omdat ze inzicht krijgen in de psycholo gie, de verlangens en de seksu ele behoeften van de hedendaag se vrouw. Als mannen willen we ten hoe ze kunnen anticiperen op het gedrag van vrouwen is dit boek een must." In meerdere opzichten bleek Li za van Sambeek een onortho doxe schrijfster. Niet alleen om dat achter de naam twee vrou wen schuilgaan. Het schrijvers duo pakte de lezing ook vol strekt anders aan dan de meeste schrijvers doorgaans doen. Na dat ze eerst de speech hadden voorgelezen waarmee ze drie maanden geleden hun boek pre senteerden, gingen Van Eo( Heintz vragen stellen aan», bliek, in plaats van v^' het publiek te beantwoc^ Ze wilden weten hoeveel sen het boek hadden maar ook wie volgens de® veer zestig aanwezigenhe;jj pigste personage was. wdfcj ne het indrukwekkendst a» de drie mannen in het vonden van de filosofie die» van de mannen in het boeb hangt over ontrouw. En passant vertelden de sdd sters over hun lange \i& schap, over het samen scha in Franse hotels en appartea ten, over fietsvakanties mei^ mannen en over de reactiesi mannen in hun omgeving ui lezen. „Ze huilden." Na stukjes te hebben voo$ zen, gingen Van Erp en Ka ook elkaar vragen stellen 5 je als schrijver met zijn Ua dan heb je geen interview] dig. Van Erp benadrukte d Zadelpijn wilden uitdniü dat het leven van vrouweai ophoudt bij vijfendertig, Dat vond ook Heintz. „Weê gen liever geen boodschap i Maar het boek straalt ui', het leven nog heel dynaa i kan zijn als je vijftig bent.ll je moet het wel zelf doet i vrouwen in het boek zijnawi i me, zelfstandige types. Zen i den het wel. Het is een sfers i kom op meiden, handen i mouwen, veel plezier, 4 waar je zin in hebt, gaan die banaan, zal ik i gen." bij nader inzie! In het artikel 'Hooglied dichter bi mensen' in de krant van gisterenlsi 11 foutje geslopen. Er staat datpn" Eeuwout van der Linden en Ls res Marja de Lange hun boektrs presenteren in de Koperen Tuin, Dat is niet juist. De presentatie van het boek vin; dag om 16.30 uur plaats in de Kop* Tuin in Goes. door Ali Pankow Er zitten drie mensen aan de bar: een, man en een vrouw en verderop nog een man al leen. De barlceeper is de vierde persoon. Edward Hopper creëer de deze scène in zijn beroemd ste schilderij 'Nighthawks'. De ontwerper Helnwein maakte er V»°e* een parodie op en noemde het 'Boulevard of broken dreams'. Zijn mensen aan de bar werden: James Dean, Humphrey Bogart, Marilyn Monroe en Elvis Pres ley. De Franse auteur Philippe Besson gebruikte het oorspron kelijke tafereel van Hopper als basis voor zijn boek Nazomer. Zijn hoofdpersonen in dit decor zijn toneelschrijfster Louise Cooper, haar ex-man Stephen Townsend, barkeeper Ben en de oude schipper Carter. Geen film sterren, wel gebroken dromen en onwillekeurig hoor je de schrijnende klanken van de al les overheersende blues. Nazomer is weinig Frans. Dat is opmerkelijk omdat zijn twee voorgaande boeken Bij afwezig heid van mannen en Zijn broer en vervolgens ook zijn vierde boek Gargon d'ltalie wel veel met Frankrijk te maken hebben. Nazomer niet. Het verhaal speelt zich af in café 'Phillies', overeenkomstig de naam die Hopper gaf aan de bar op zijn bekende schilderij. Besson si tueert het ebablissement aan de oceaankust in Amerika. Het is laat. in de middag op een zondag in september Daarmee zet Besson al direct die blues in. Melancholie over iets wat voor bij is, dus ook een koestering van geluk dat ooit was. Maar ook verbittering omdat het ge luk niet voortduurde. Louise Cooper zit aan de bar en wacht op haar minnaar Nor man. Hij zal deze middag zijn vrouw laten weten dat hun hu- Philippe. Besson Nazomer De Boekenweek, die duurt tot en met zaterdag, richt de schijnwerper op Frankrijk. Hoeveel toeten we eigenlijk van de hedendaagse Franse literatuur? Voor veel mensen houdt die op bij Sirnone de Beauvoir, Albert Camus, Jean-Paul Sartre en Frangoise Sagan. In een dagelijkse serie belicht de PZC de Franse literatuur van nu. Tien PZC-redacteuren geven hun indruk van een recent vertaalde Franse roman. Vandaag, in de achtste aflevering, Nazomer van Philippe Besson. welijk voorbij is en dat hij defi nitief voor Louise kiest. Ben kent Louise als jarenlange trou we gast in Phillies door en door. Zonder te vragen schenkt hij steevast haar witte Martini in. Hij doorgrondt haar verdriet over het stuklopen van haar rela tie met Stephen vijf jaar gele den. Stephen verkoos Rachel. Louise heeft dat verdriet met succes bevochten, evenals haar teleurstelling over het besef dat ze nooit een succesvol actrice zal worden. Haar talent schuilt in het schrijven van toneelstuk ken. Dat levert haar de roem die ze verdient. Uiteindelijk maakt niet Nor man, maar Stephen zijn opwach ting in Phillies. Zijn relatie met Rachel is stukgelopen. Besson weet knap de broosheid van het weerzien met Louise weer te ge ven. Daarin schuilt ook de over eenkomst met zijn eerdere werk: de vraag of de mens in staat is zijn leven opnieuw te beginnen, Nazomer voldoet volledig aan de oeroude toneelwetten van Aristoteles: eenheid van plaats, tijd en handeling. Hoewel de dia logen en handelingen in dit boek miniem zijn. In het hele verhaal wisselen de personages slechts enkele zinnen. De con flicten spelen zich vooral in hun eigen hoofden af. Die verdienen alle aandacht. Om echt betrok ken te raken bij de personages dient Nazomer dan ook 'lang zaam' te worden gelezen, zodat je op de achtergrond die scheu rende blues over het verleden en het verlangen naar weer een toe komst samen kunt horen. Philippe Bessoti, Nazomer, uitgeve rij Ambo/Amsterdam, vertaald door T. Buckinx, 17,90 euro Op de site www.pzc.nl kan een spe ciale boekenweekpagina worden aangeklikt. door Anita Tournois TERNEUZEN - Bert Begijn uit Hoek exposeert tekeningen in de passerelle van het gemeente huis van Temeuzen. Op een poë tische manier geeft hij hierin as pecten van de liefde tussen man en vrouw weer. De mixed media van Christa van der Heide uit Westdorpe in de hal laten veel zien in het thema van Nixs tot X. Een boeiende tentoonstelling van twee in Zeeuws-Vlaanderen woonachtige kunstenaars met een sterke eigen visie op leven en liefde. Begijn exposeerde al drie keer eerder in het stadhuis van Ter- neuzen, zijn geboorteplaats. Hij volgde de Koninklijke Acade mie voor Schone Kunsten in Gent en is meester in de schilder kunst. Naast het schilderen legt hij zich toe op het tekenen met potlood. De met deze techniek tentoongestelde werken kennen een ondertoon van sensualiteit en erotiek. Verschillende aspec ten van de liefde en communica tie tussen man en vrouw worden op eigen wijze uitgediept. Taferelen aangebracht op bruin papier worden verder verwerkt op wit papier. De gebruikte lijn- vorming is dan weer summier en subtiel, dan weer krachtig doorgewerkt, ingekrast of opge vuld, waardoor de afbeelding uitmondt in een verrassend spel van lijnen, lijntjes en vlakken. Vele nevenvormen vergezellen de hoofdvorm. Achterliggend, in elkaar vloeiend of als collage aangebracht. Potloodlijnen zijn soms nauwelijks aangezet of ge deeltelijk weggegumd, waar door deze toch aanwezig blijven en meedoen op de achtergrond. Fallusvormen domineren in een groot aantal van zijn werken. „Mijn tekeningen laten zowel een lichte als een donkere kant zien", laat de kunstenaar weten. „Het spel van de liefde tussen twee mensen vormt het belang rijkste instrument in mijn af beeldingen. Binnen de diverse gebruikte contouren zit veel poë zie. Een zeer wezenlijk onder deel van mijn werk dat ik be wust overal tussenweef; met mijn potlood, maar ook met tekst en collages zoals de plaat jes met de rozen. Met mijn fallus sen bedoel ik dan ook niets ba naals. Het gaat eerder over een zekere heiligheid en tederheid. Misschien idealiseer ik de liefde wel." In de tekeningen met de fallus sen, die redelijk donker zijn van opzet, zijn ook de vormen van vrouwenborsten regelmatig waarneembaar. In het lichtere werk treffen realistisch vormge geven gestaltes van mannen en vrouwen elkaar in uiteenlopen de emoties. Emotie en passie ziet men ook te rug in het werk van Van der Hei de. Zowel in haar landschappen als in haar mensfiguren, uitge beeld als poppetjes, abstract, zwart en krachtig, zoals het eer ste poppetje dat een kind te kent, Kruisen doorkruisen haar werken voortdurend. Panelen Van der Heide: Het kruis staat voor zand erover, weg ermee, een streep door iets zetten of juist expliciet het aanduiden van een plek." Omdat van der Heide de Bijlmerramp van nabij meemaakte, refereren verschil lende werken aan dit thema. Zo als het werk waarin hemden af gedrukt en verwerkt zijn. „Niets meer aan en om het lijf hebben", legt Van der Heide uit. Zij werkt in hoofdzaak op pane len waarop structuur wordt aan gebracht met onder meer steen gruis. Lood is een veelgebruikt materiaal dat terugkomt aan de randen. Het wordt net als draad gebruikt om iets vorm te geven of te accentueren. Natuurtinten als terra en grijs domineren. Een eveneens ge bruikte combinatie van rood, wit en zwart resulteert in een ze kere vorm van dramatiek. Van der Heide komt oorspronke lijk uit Groningen. Ze doorliep de Kunstacademie van Eeklo. De Bijlmerramp heeft een der mate grote invloed op haar schil deren gehad dat het een niet meer weg te denken uitlaatklep is geworden om haar emoties vorm te geven. Tentoonstelling t/m 2 april in de hal en passerelle van het Ge meentehuis in Temeuzen. Openingstijden: ma. t/m do. van 9.00 - 17.00 uur, vrij. tot 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 38