Ik ken maar heel weinig echt goede comédiennes De Afrikaanse Billy Holiday, een diva op blote voeten Nalatenschap van Bob Marley onder één dak 25 Trudy Labij Vier optredens Cesaria Evora donderdag 18 maart 2004 e kritieken waren niet allemaal even mals, maar toch stromen de zalen vol. Het pu bliek geniet van comédienne Trudy Labij in De vrouw die haar man opvrat, de Neder landse versie van The woman who cooked her husband van de Britse Debbie Isitt. Een ko medie waarin Labij tot en met begin juni langs de thea ters toert met een andere ouwe rot in het vak, Willem Nijholt, en de jonge actrice Hymke de Vries. „Als je Tul' roept op het toneel, dan zeg gen ze nog steeds 'ooohhh'." Trudy Labij heeft een tenger postuur. Zo tegenover je ge zeten lijkt de in het vak gepokt en gemazelde actrice weinig op de dikke, propperige 'moeke' in De vrouw die haar man opvrat. Daarin speelt ze een in de steek gelaten echtgenote. Na dertig jaar huwelijk beproeft haar man (Willem Nijholt) zijn heil bij een appetijtelijke jonge vrouw (Hymke de Vries). Die heeft evenwel één groot nadeel: ze kan niet koken. Labij kan zich in de karikaturale rol van bedrogen eega helemaal uitle ven. Het ene moment is ze een hysterica, het volgende een lief hebbende echtgenote, de ene keer poesliefde andere een kreng dat haar overspelige echt genoot in het nauw brengt. Ten slotte neemt ze op bitterzoete wijze wraak. De kritieken waren verdeeld, van lof (voor het acteerspel) tot verontwaardigde afwijzing. Trekt ze zich daar iets van aan? „Natüürlijk", zegt ze. „Als iets negatief wordt ontvangen, komt er toch een negatieve gloed over heen. Ik denk dat iedereen die iets doet waarvan gezegd wordt dat het niet goed is, zich dat aan trekt." Willem Nijholt wilde graag in De vrouw die haar man opvrat meespelen. „Het was een mooie gelegenheid om nog een keer met elkaar te werken. Toen we repeteerden dacht ik: of het slaat in, of je vindt het niks. Het is geen doorsnee komedie. Het heeft iets aparts. En we maken er toch nog wat van", zegt ze. Een klaterende lach klinkt op. „Voor acteurs is het een dank baar stuk om te spelen. Ik kan hierin als actrice toch veel laten Clichématig Natuurlijk, zegt ze, is haar rol van de voedende en zorgende vrouw erg clichématig. „Maar daar moet je niet zo zwaar aan tillen. Het heeft iets van een Standbeeld van Bob Marley in Kingston, Jamaica. foto: Anton Dijkgraaf/GPD Trudy Labij en Willem Nijholt in 'De vrouw die haar man opvrat'. klucht. Het is een beetje comme dia dell'arte. Het zijn cabaret achtige sketches. Er zat ook nog veel feminisme in het stuk. Maar dat hebben we geschrapt. Dat is allemaal voorbij. Vrou wen zijn geëmancipeerd, ze wer ken en hebben kinderen. En als de man het niet goed doet, wordt hij gewoon het huis uitge zet." Als comédienne heeft ze 'de lach aan haar kont hangen'. Ze weet waar de grappen zitten en hoe ze een optimaal effect uit de tekst kan peuren. „Komedie spe len is gewoon toneelspelen. Som migen mensen denken dat ieder een komedie kan spelen. Die kij ken erop neer. Maar lang niet ie dereen kan het. Dat mag ik op mijn ouwe dag wel zeggen, vind ik. Ik ken heel weinig acteurs die goed komedie kunnen spe len. Porgy Franssen, Gijs Schol ten van Aschat. Maar noem eens een vrouw? Dat je zegt: 'Nou nou, wat kan die leuk komedie spelen?' Daar moet je echt over nadenken." Trudy Labij heeft haar leven lang toneel gespeeld. „Hou het maar op meer dan dertig jaar. Ik vergeet altijd snel dingen die achter me liggen. Ik leef nu." Haar cv is schier eindeloos. Ze begon bij de Haagse Comedie, waar ze in de tijd van Provo werd ontslagen omdat ze 'veel te baldadig en te zelfstandig' was. Ze ontving in 1981 de Jo- han Kaart-prijs voor haar rol in Er valt een traan op de tompoes van Annie M.G. Schmidt. Zij speelde bij De Appel, het RO Theater en in talloze vrije pro ducties. Vorig seizoen speelde zij in Purper Extra Editie. „Toneel is mijn hobby. Ik kom helemaal niet uit dat milieu, het is allemaal uit mezelf ontstaan. Ik vloog door die toneelschool. Maar ik heb er hard voor ge werkt om het goed te doen, en dat doe ik nu nog, hoor. Ik heb zoveel gedaan. En ik heb er geen spijt van. Want ik heb het toch altijd erg naar mijn zin gehad. Ik heb altijd werk gehad, ik denk omdat ik er heel lang goed heb uitgezien. Ik ben ook altijd jonger geschat dan ik in werke lijkheid ben. Toen ik vijftig was, leek ik veertig. Daardoor kon ik lang rollen spelen van vrouwen die veel jonger waren dan ik op dat moment zelf was. Ik zeg niet hoe oud ik ben. Het publiek hoeft niet alles van je te weten. Laat ze maar lekker raden. Verwend „Ik word gewaardeerd, en nu ik wat ouder word, ook een beetje verwend. Ik rijd zelf graag, ik ben een fanatieke autoliefheb ster. Maar als we ver weg moe ten, word ik 's avonds opge haald door een chauffeur. Nou. dat noem ik verwennen Ik vind dat ook helemaal niet erg, lek ker in de auto zitten, krantje le zen." Vinnig reageert ze op collega's die klagen over reistijden als ze op tournee zijn. „O, dat klagen, altijd dat klagen. Ga bij Albert Heijn werken als je met wilt rei zen. Iedereen zit in de file. Het is voor iedereen vervelend." Is er in de al die jaren veel veran derd in het theater? „Als je Tul' roept op het toneel, dan zeggen ze nog steeds 'ooohhh'. Toe schouwers kunnen heel kinder foto Ben van Duin/GPD achtig zijn. Als je vloekt schrik ken ze zich lam. ze zijn snel van hun stuk gebracht, hoor." Het theaterpubliek is toch wel wat gewend tegenwoordig. „Nou, dat valt zwaar tegen De reacties die je soms krijgt! En als je tegenwoordig een sigaret opsteekt, verlaat een halve me nigte de zaal." Als ze haar leven mocht over- doenzou ze niet voor het toneel kiezen. „Ik had vroeger graag kostuums willen ontwerpen. Ik denk dat ik iets met mode zou doen. Ik heb een soort ideaal: lekker thuis zitten, op een ate lier, met een hondje, radiootje aan Je mist als acteur veel Al tijd als er iets leuks is, ben ik verhinderd. Nu ik ouder ben, werk ik niet meer zoveel, 's Zo mers, als de schouwburgen dicht zijn, doe ik gewoon vier, vijf maanden niks. Dat is echt heerlijk." Nico de Boer Voorstelling: 'De vrouw die haar man opvrat' van Debbie Isitt Verta ling: Willem Nijholt. Regie: Robert Prager. Met Trudy Labij, Hymke de Vries en Willem Nijholt. Vrijdag 26 maart Scheldetheater Ter- neuzen; zaterdag 5 juni Stadsschouw burg Middelburg. Maar erg weinig mensen hebben Bob Marley werke lijk gekend. De verhalen die je hoort zijn allemaal van horen zeggen. Zelfs biografen hebben alles uit de tweede hand en de meeste informatie klopt hele maal niet. Bob Marley praatte zelden. Bob was erg introvert." Danny Sims heeft enig recht van spreken. Hij was de mana ger van de grootste reggaezan ger aller tijden. Sims is een dol gelukkig man nu hij de vroege nalatenschap van Bob Marley (1945) onder dak heeft gebracht. Sims is directeur van JAD Re cords. het platenlabel waarvoor Bob Marley met zijn band The Wailers vanaf 1967 opnamen maakte. De cd's van JAD wer den afgelopen jaren door tal van distributeurs verspreid, maar nu heeft Sims een deal met Uni versal gesloten en aangezien het latere werk van Marley ook bij Universal zit, is het complete oeuvre nu onder één dak. De eerste resultaten van de nieu we deal liggen in de winkels. Je remy Collingwood stelde uit de beginjaren de cd-box Grooving Kingston samen. Daarop onder anderen nooit op cd verschenen songs als Music gonna teach en I'm still waiting. De drie cd's be vatten de allereerste opnamen van de reggaezanger die zou uit groeien tot de waarschijnlijk be roemdste popartiest van de vori ge eeuw, gerekend naar bekend heid over de vijf continenten. „Bob Marley is de enige zanger die populair was en is in alle we relddelen. Van China tot Zuid-Amerika. In Afrika. Euro pa. Noord-Amerika. Ga eens in India kijken, in Thailand of in Nieuw-Zeeland. Ik was daar en iemand zei dat ik naar een Mao- ri-dorp moest op achthonderd kilometer van Auckland. Daar bleek iedereen in T-shirts van Bob Marley te lopen. Het aantal look-a-likes was niet te tellen. Bob Marley is wereldwijd ge zien bekender van Elvis. Hij heeft met zijn universele teksten bovendien veel betekend voor de emancipatie van de zwar ten." De doorbraak in het Westen kwam toen Bob Marley the Wailers begin jaren zeventig te kenden bij het Island-label van Chris Blackwell. Onder Blackwells leiding, die met be hulp van synthesizers de pure Jamaicaanse reggae geschikt maakte voor Westere oren, scoorde Marley hits in Europa en Amerika. „Wat wij met deze eerste box willen laten zien, is dat al die muziek die Bob later zo'n be kendheid zou geven al stamt van voor die tijd. Daarom be gint de box ook met de eerste versie van Concrete jungle, dat later de openingstrack werd van Catch A Fire." Later dit jaar en begin volgend jaar verschijnen nog twee box-sets met oud materiaal. Ter wijl tegelijkertijd een serie mid-price compilaties uitkomt. De eerste daarvan is uit en draagt de titel Feel Alright. Sa mensteller Jeremy Collingwood verwacht bovendien nog onbe kend werk van Marley aan te treffen op de honderden JAD-banden die in een kluis in New York worden bewaard. „Bob hield maar van vijf din gen. Van schrijven, opnemen, toeren, seks en voetbal Alle maal bezigheden waarbij hij niet hoefde te praten. Als hij een dag niet in de studio zat, was hij doodongelukkig. Als hij er wel was, wilde hij dat we een band lieten meelopen. En aangezien we in de studio in New York bij voorbeeld ook Gloria Gaynor en Lloyd Price opnamen, kan het zijn dat er nog opnamen van Bob Marley op die banden te vin den zijn ook. We zullen uiter aard niet schromen dat wat we vinden onmiddellijk uit te breng en." Theo Hakken; Kaar populariteit op de Kaapverdische eilanden is onvoorstelbaar groot. Ces- ia Evora staat symbool voor de traditione- vaderlandse muziek en is al bijna vijftig a-r een zangeres die de betekenis van het aapverdische lied tracht over te dragen haar publiek. De Barefoot Lady komt »r vier optredens naar Nederland. 'Hotel Abnal, en overnachtingsplek aan e noordzijde van Parijs, stapt een gezette Ww van 62 binnen. Ze is een bijzonder Cesaria Evora.Een kleine vrouw, *6 grote oorbellen en héél veel kettingen haar groene jurk. aar status mag dan in de 'lage landen' nog Koveral zijn doorgedrongen, in alle Por- P®-talige landen kan ze met ongemerkt straat. Betitelingen als de Afrikaanse die Holiday zijn op de Kaapverdische ei- Men geen nieuws meer. De in 1994 door MG onder hoede genomen zangeres weet own van de weinige Kaapverdische arties- door te breken in de Verenigde Staten is inmiddels goed voor een verkoop van «joenen cd's. jsana Evora gaat door het leven als de Ba- °°t Lady. Het dragen van schoenen is ür jrcemd. Als reden is veelvuldig ge- dat ze blootsvoets loopt uit solidari- met de armen. Terwijl ze de brand in een sigaret, legt ze uit dat deze stel let klopt. „Ik loop altijd op blote voe- ^let alleen tijdens optredens, ook thuis, rmij is dit heel gewoon", aldus de diva voeten bij deze gelegenheid toevallig verpakt in twee sandalen. „Omdat het ^aagkoud is." zangeres vertegenwoordigt de mor- P' combinatie van nationale volks- met West-Afrikaanse ritmes en Por tal ',a^0 Vorig jaar werd Evora's tiende '°album Voz d'Amor bekroond met een Grammy. Met haar plaat is ze weer terug bij haar roots, de traditionele Kaapverdi sche sound. De vorige twee cd's bevatten ook Cubaanse en Braziliaanse elementen. Bij haar prevaleert de traditionele muziek Moderne genres als zouk hebben wel haar waardering, maar niet haar voorkeur „Voor mij blijft de traditionele stijl belang rijk, daar liggen mijn roots. En die muziek heeft mij groot gemaakt. Daarom werk ik het liefst met oudere componisten, zij ken nen die thema's erg goed." Dat haar stem wereldwijd wordt gehoord maakt Evora - Cize voor intimi - alleen maar trots. „Ik neem genoeg tijd om van het succes te genieten. Ik weet hoe mijn mu ziek leeft onder de mensen. Daar sta ik ze ker bij stil." Op vrije dagen verblijft ze het liefst op Frans terrein, Parijs is voor haar echt een tweede huis. Begrijpelijk voor de Kaapver dische. die hier in 1988 haar eerste Europe se optreden gaf. „Mijn succes is hier begon nen. Ik voel me hier erg op mijn gemak." Officieel debuteerde Cesaria Evoria in 1988 met het album La Diva aux Pieds Nus. Zin gen doet ze al vanaf haar zestiende. Belang rijk moment was de release van Mar Azul. In 1991 werd deze akoestische plaat opgeno men in Frankrijk. De media merkten haar al snel op en zo groeide haar aanhang, met name in de Kaapverdisch en Afro-Portuge- se gemeenschap. Diverse Grammy-nomina- ties vielen haar de afgelopen jaren ten deel. Memorabele momenten zijn onder meer het winnen van de 'French Victoire de la Musi- que' in 2001 voor beste album (Café Atlanti- co) en de verscheidene wereldtournees. De diva is geboren en nog steeds wonend op het eiland Sao Vicente, gelegen tussen San to Anto en Sao Nicolau, in de stad Mindelo. Deze stad staat bekend als het centrum van het culturele leven. Het nachtleven op het zonnige eiland bruist, het op vijf minuten loopafstand gelegen strand leent zich voor zanderige siësta's. De zangeres, opgegroeid met drie broers, verbleef grotendeels bij haar grootmoeder, haalde het beste uit zich zelf door als tiener vele liedjes te zingen en op te treden in de bars van Mindelo. Haar werkgebied is na haar doorbraak fors uitgebreid. Evora's positie is voor de meeste Kaapverdische artiesten een utopie. Punt is dat veel musici in de eigen gemeenschap heel bekend zijn, maar het bij een breder pu bliek niet redden. ..Er loopt veel talent rond. Ik heb veel te danken aan mijn produ centen. Je moet een voet tussen de deur zien te krijgen. Een goed team is onmisbaar, al- leen red je het niet." Optreden in Europa is anders dan in Afrika. De faciliteiten op de Kaapverdische eilan den zijn voor musici stukken minder dan op de meer welvarende continenten „Onge acht de zaal blijft zingen voor mij hetzelf de", stelt Evora. „In Europa is alles groter, maar het gevoel verandert daardoor niet Het communiceren met het publiek blijft ge lijk." Aan dat laatste hecht de zangeres veel waar de. Cesaria Evora, vorig jaar juli benoemd tot voedselambassadnce van de Verengde Naties, bezoekt vele plaatsen op deze aarde en slechts een klein deel daarvan spreekt haar moedertaal. „De meeste mensen die naar mijn muziek luisteren, verstaan mijn teksten niet Maar toch kan je de boodschap van een lied overdragen. Dat is een gevoel waar geen woorden voor nodig zijn. Het mooist vind ik als mensen na afloop van een,' concert zeggen dat mijn muziek hen heeft: geraakt. Dat ze kippenvel kregen of zelfs ontroerd waren. En dat terwijl ze de teksten niet eens verstaan Haar drukke leven op een rijtje: vier maan den toeren, twee maanden thuis en weder om vier maanden op de bühne. „Alleen met Kerst ben ik altijd thuis", aldus Evora. Thuiskomen op Sao Vicente is altijd een feest voor haar. „Want bij ons thuis zit het altijd vol met mensen. Daar houd ik van." Voor de zoveelste maal moet er nog een siga ret aan geloven. „Twee pakjes rook ik per dag. Volgend jaar moet dat één minder zijn. Daarna ga ik stoppen..." Een zangeres die de zestig gepasseerd is wordt altijd onderwerp van de vraag: 'Hoe lang gaat ze nog door?' „Wil je soms dat ik stop? Ik weet het echt nog niet. Misschien als ik zeventig ben. Het enige dat ik zeker weet is dat als ik besluit te stoppen, het ook echt over is. Het vele reizen is wel zwaarder geworden. Maar ik krijg er veel voor terug, ik zie veel van de wereld en ontmoet enthou-^ siaste mensen." Of ze tot die tijd nog bijzondere plannen heeft? Evora: „Ik sta altijd open voor projec ten of speciale duetten. Maar ik heb niet een droom om dat met een speciaal iemand te doen. Ik ben geen planner, ik zie wel wat er komt." Vincent Okker Cesana Evora: Maandag 22 maart Doelen Rotter dam; dinsdag 23 maart Vredenburg Utrecht.. woensdag 24 maart Concertgebouic Amsterdam: donderdag 26 maart Congrescentrum Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25