Back to the fifties 8 l PZC z roÊuut mode De jaren vijftig spelen deze zomer een hoofdrol in de mode. En dan hebben we het echt over het complete decennium. De fifties in al zijn facetten dus, van zoet tot ruig. Oftewel: Doris Day meets West Side Story. IA 3 UI De jaren vijftig trend volgens H&M: sjaaltje en 'Big Hair', trenchcoats en petticoats, broeken met sigarettenpijpjes en rokken tot op de knie LENTEIZOMER12004 MODE woensdag 17 maart Ben jamin Samson uit Vlissingen. ROCopleiding SPW. 19 jaar. Kleding: Zwarte kunststof rok, zelfgemaakt, zwart truitje met gestreept shirt eronder, vingerloze netnandschoenen, zwarte legerkisten. foto Mechteld Jansen Gothic is een scene waarin Benjamin Samson zich thuis voelt, maar hij wil geen label opgeplakt krijgen. Gothic is neel breed, maar veel mensen hebben er zo'n beeld bij dat niet bij mij past Dui vels, satan en zo. Ik loop altijd in het zwart, maar om nu te zeggen ik ben echt fothic, nee." enjamin is een opvallende verschijning in het Vlissingse straatbeeld. Samen met zijn vrienden Niels en Evelyne, ook hele maal in het zwart, is hij op weg naar De Barones. Niels heeft piercings, maar dat is aan Benjamin niet besteed. „Zeker met in mijn gezicht. Als ik wat wil benadruk ken doe ik dat met make-up." Zo heeft hij nu een ijsblauwe oogschaduw gebruikt en een eyeliner rond de ogen. ,,Soms heb ik ook lippenstift op. Hij verzorgt zijn lichaam goed. In de winter gebruik ik wel een crème voor mijn gezicht. Ik ben veel met mijn uiterlijk bezig. Ik denk dat ik meer vrouwelijke kanten heb dan anderen, maar ik ben wel een echte jon gen. Ik val ook gewoon op vrouwen. Ik vind het leuk om met mijn uiterlijk te expe rimenteren. Zoals ik eruit zie, is wie ik ben." ,,lk draag ook graag rokken. Die zitten gewoon lekker. De rok die ik nu draag, neb ik zelf gemaakt." Benjamin heeft ver der een zwart truitje aan met halflange mouwen en eronder een shirt, waarvan de roodzwart gestreepte mouwen afste ken tegen de rest van de zwarte kleding. Rond zijn hals een zware zilverkleurige ketting. Aan zijn handen heeft hij vinger- loze handschoenen van netstof. Onder de rok uit steken een paar stoere zwarte legerkisten. ,,lk volg niet echt de mode. Ik ga m'n ei gen gang. Wat ik echt lelijk vind zi|n die meiden met van die puntlaarsjes met hal ve hakjes en zo'n broek die zo'n beetje poffend uit die puntlaarsjes steekt. En su perstrakke broeken voor jongens vind ik ook niet mooi. Ik ben altijd wel bewust bezig met mijn uiterlijk. Ik heb lang hair-extensions gehad, maar die zijn er nu uit. Ze gingen helemaal pluizen, ik heb nu nog wat blonde plukken in mijn haar." ,„lk zou niets dragen wat niet lekker zit of niet bij me past. Ik ga ook naar school in deze kleding. Reacties, ach die zie ik eigenlijk niet meer." Door Machteld Leistra )e jaren-vijftigtrend doorloopt >eetje alle stadia van de )ectaculaire metamorfose van )livia Newton-John in de film ïrease. De zachtaardige Doris toy-kloon Sandy Olson - ge in mierzoete twinsets en wijde rokken met petticoats - tangtaan het einde van de film laar kuise ballerina's aan de wilgen en transformeert in een sexy vamp a la West Side Story mei superstrakke capribroek, rauwe top en hoge pumps. En zo breed is het deze zomer ook in de mode: met de fifties kun- ran we alle kanten uit. Net zo elegant als Jackie Kennedy, net zo Lolita-achtig als Brigitte Bar dot of zo minimalistisch stijlvol ols Audrey Hepburn. Het mag allemaal. Eigenlijk is het wel logisch dat demode van nu teruggrijpt op de suikerzoete romantiek uit de Ren vijftig. Toentertijd wilde men de Tweede Wereldoorlog zosnel mogelijk vergeten en dat resulteerde onder meer in een big naar een wat frivoler mo debeeld. En ook nu voelen we ms een beetje onzeker. Oorlo- 9eri, ellende en economische malaise maken het leven er niet gemakkelijker op. Dat uit zich dus ook in de mode. Vrolijk moet het wezen en daar om wordt teruggegrepen op de luchtige jaren vijftig. Toen geluk nog heel gewoon was, zullen we maar zeggen. In 1947 kwam de als door een engel gezonden Franse coutu rier Christian Dior met zijn revo lutionaire New Look op de prop pen. Het succes van deze su- pervrouwelijke stijl met wes pentaille, wijde klokrokken en puntige boezem was overweldi gend en werd dankbaar door Hollywood overgenomen. Zo ontstond het zandlopermodel dat in die jaren het toppunt van vrouwelijkheid was. Actrices als Marilyn Monroe, Jane Mansfield en Brigitte Bardot konden door deze look hun vrouwelijke rondingen flink uitbuiten. Nu moeten we het doen met een ratjetoe aan stij len die een heel decen nium bestrijken. Alles wat ook maar naar de fifties zweemt, is hip. Capribroe- ken, broeken met sigaret- tenpijpen die neigen naar de legging, kokerrok ken, cirkelrokken tot over de knie met of zonder petticoats, twinsets, truitjes met boothalzen en driekwart mouwen, aanslui tende blouses, doorknoopjurken en trenchcoats. Ook qua dessins en kleuren is UI Tasjesfans kunnen hun hart ophalen deze zomer. Tasjes, tasjes en nog eens tasjes. Bij elke outfit een andere. Heel erg in zijn de fifties tassen. Damesachtige modellen in zoete kleurtjes. Het liefst met bijpassen de schoenen en portemonnee. Ook een topper: de shopper met de houten handvaten. Veel zomertassen heb ben het uiterlijk van zelfge maakt. Ze zijn gehaakt of ver sierd met applicaties, paillet ten en/of schelpjes het een bonte mengeling, maar de kleur roze spant toch de kroon. Deze mierzoete tint is in alle variëteiten heel sterk aanwe zig. Van zuurstok- tot theeroosro- ze. Pastelachtige poedertinten zijn heel erg fifties: bleekblauw, beige, lichtpaars en mintgroen. Daar passen dan weer kuise vi- chyruitjes, streepjes, lieve bloe metjes en polkadots bij. Wat fel lere kleuren zoals paars, blauw en rood zien we vooral in com binatie met grote bloemdessins en grafische motieven die meer aan begin jaren zestig doen denken. De kleuren zwart en wit passen ook heel goed in dit thema. Vooral de horizontale 'gevangenis- streepjes' zien we overal, maar vooral bij de typische boothalstruitjes. Deze look kan natuurlijk niet zonder de juiste accessoires. Platte ballerina's passen uitste kend a la Audrey Hepburn onder een broek met siga rettenpijpjes en een twinsetje kan niet zonder het sjaaltje, frivool om de nek geknoopt. Het da mestasje is weer helemaal terug en moet uiteraard bij de schoenen en overige ac- Campingsmokings en foute souve nirs. Daardoor heeft het hippe merk Gsus Sindustries zich laten inspireren voor de zomercollectie. De felle kleuren en de schreeuwe rige 'Frankie goes to Hol lywood'-prints doen denken aan de 'foute' mode van de jaren tach tig en Amerikaanse trailerparken en hun bewoners. Superkitsch dus. Zoals we van het Nederland se merk gewend zijn, is het mode met een dikke knipoog. cessoires passen. Het barst ook van de strikjes. Op schoenen, tassen, kleding: het tuttige strik je is erg hip. De pumps hebben ronde neuzen (spits is echt op zijn retour) en kunnen heel hoog zijn. Voor een echte high- school fiftieslook draag je er en kelsokjes in. De kapsels zijn vrouwelijker dan voorheen. Big hair mag weer. De Carmen-krulsets en haarbanden kunnen dus weer uit de kast gehaald worden. De ze zomer geen a-symmetrische piekjeskapsels of een net-uit-bed-look, maar keurig ge coiffeerde kapsels. De haren worden netjes op krullers ge draaid, stevig in de lak gezet, hoog opgetoupeerd of in een ho ge, kittige paardenstaart gebon den. Mét pony uiteraard, want dat moet deze zomer. Ook de mannen gaan terug in de tijd, maar wat minder ex treem. De preppy Amerikaanse highschoolstijl spant hier de kroon met sportieve sweaters en T-shirts. Pantalons en jeans met smal toe lopende (sigaretten)pijpjes, spencers en geruite overhemden zijn de meest actuele items voor de mannen. Maaike Harms uit Axel. 17 jaar. ROC-scholiere opleiding winkelassistente. Kleding: gebleekte spijkerbroek, witte trui met zwarte motieven, sportschoenen met dikke zool en blauw-wit jack. foto Mechteld Jansen Ze koopt liever twee truien van vijf euro dan één van tien „Mijn kleding moet zo goedkoop mogelijk. Ik heb geen zin om er veel geld aan uit te geven. Ik ben abso luut niet in de mode. Dat interesseert me niets. Als het maar makkelijk zit." Maai ke Harms komt er rond voor uit dat 'wat in is' niet aan haar is besteed. ,,Wat ik nu aan heb zit supercomforta- bel." De ROC-leerling draagt een ge bleekte spijkerbroek met uitlopende pij pen. Erop een witte trui met inaebreide zwarte motieven en een lichtblauw-wit jack. Haar witte sportschoenen hebben extra dikke zolen. ,,lk zou nooit rokken aantrekken. Ten eer ste heb ik te veel littekens op mijn benen van schaafplekken en valpartijen enzo. En ik vind ze niet lekker zitten. Voor mij geen korte topjes en strakke kleren. Ik vind die hoge laarzen en beenwarmers die je nu ziet ook niet mooi." „Wat ik wel gaaf vind, zijn die grote, wij de broeken met allemaal gaten erin. Maar ja, die mag ik van mijn vriend niet aan." ,,lk vind het niet belangrijk wat mensen van mijn uiterlijk zeggen. Voor mij is wel belangrijk wat ze van mijn persoonlijk heid vinden. Ik merk wel eens dat ande ren door mijn piercings denken dat ik agressief ben." Grinnikend „,Dat ben ik absoluut niet. Integendeel." De Axelse heeft in haar rechteroor maar liefst der tien oorringetjes en -knopjes. „In mijn an dere oor heb ik er minder zitten. Tja, ik weet eigenlijk niet waarom in de ene meer dan in de andere." In één wenk brauw zitten twee kleine zilveren knop jes, ze heeft er ook één in haar onderlip. Tatoeages vindt ze mooi. ,„lk heb er twee. Een blauw zeepaardje op mijn en kel en mijn chinese sterrenbeeld, ik ben tijger, op mijn bovenarm. Die is zwart. Ik wil ook op mijn lichaam niet al te veel kleur." Maaike draagt aan al haar vingers rin gen Uiteenlopend van de verlovings- en trouwringen van haar ouders tot vriend- schapsringen. ,,Ze hebben allemaal een bepaalde betekenis. Ik heb ze gekregen van anderen. Ik vind de gevoelswaarde daarachter veel belangrijker dan wat ik aan kleding draag." Annemarie Zevenbergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35