Back to
the fifties
8
l
PZC
z
roÊuut
mode
De jaren vijftig spelen deze zomer
een hoofdrol in de mode. En dan
hebben we het echt over het
complete decennium. De fifties in
al zijn facetten dus, van zoet tot
ruig. Oftewel: Doris Day meets
West Side Story.
IA
3
UI
De jaren vijftig trend volgens
H&M: sjaaltje en 'Big Hair',
trenchcoats en petticoats,
broeken met sigarettenpijpjes
en rokken tot op de knie
LENTEIZOMER12004
MODE
woensdag 17 maart
Ben jamin Samson
uit Vlissingen.
ROCopleiding SPW.
19 jaar.
Kleding:
Zwarte kunststof rok,
zelfgemaakt, zwart
truitje met gestreept
shirt eronder,
vingerloze
netnandschoenen,
zwarte legerkisten.
foto Mechteld Jansen
Gothic is een scene waarin Benjamin
Samson zich thuis voelt, maar hij wil
geen label opgeplakt krijgen. Gothic is
neel breed, maar veel mensen hebben er
zo'n beeld bij dat niet bij mij past Dui
vels, satan en zo. Ik loop altijd in het
zwart, maar om nu te zeggen ik ben echt
fothic, nee."
enjamin is een opvallende verschijning
in het Vlissingse straatbeeld. Samen met
zijn vrienden Niels en Evelyne, ook hele
maal in het zwart, is hij op weg naar De
Barones. Niels heeft piercings, maar dat
is aan Benjamin niet besteed. „Zeker met
in mijn gezicht. Als ik wat wil benadruk
ken doe ik dat met make-up." Zo heeft hij
nu een ijsblauwe oogschaduw gebruikt
en een eyeliner rond de ogen. ,,Soms
heb ik ook lippenstift op. Hij verzorgt
zijn lichaam goed. In de winter gebruik
ik wel een crème voor mijn gezicht. Ik
ben veel met mijn uiterlijk bezig. Ik denk
dat ik meer vrouwelijke kanten heb dan
anderen, maar ik ben wel een echte jon
gen. Ik val ook gewoon op vrouwen. Ik
vind het leuk om met mijn uiterlijk te expe
rimenteren. Zoals ik eruit zie, is wie ik
ben."
,,lk draag ook graag rokken. Die zitten
gewoon lekker. De rok die ik nu draag,
neb ik zelf gemaakt." Benjamin heeft ver
der een zwart truitje aan met halflange
mouwen en eronder een shirt, waarvan
de roodzwart gestreepte mouwen afste
ken tegen de rest van de zwarte kleding.
Rond zijn hals een zware zilverkleurige
ketting. Aan zijn handen heeft hij vinger-
loze handschoenen van netstof. Onder
de rok uit steken een paar stoere zwarte
legerkisten.
,,lk volg niet echt de mode. Ik ga m'n ei
gen gang. Wat ik echt lelijk vind zi|n die
meiden met van die puntlaarsjes met hal
ve hakjes en zo'n broek die zo'n beetje
poffend uit die puntlaarsjes steekt. En su
perstrakke broeken voor jongens vind ik
ook niet mooi. Ik ben altijd wel bewust
bezig met mijn uiterlijk. Ik heb lang
hair-extensions gehad, maar die zijn er
nu uit. Ze gingen helemaal pluizen, ik
heb nu nog wat blonde plukken in mijn
haar."
,„lk zou niets dragen wat niet lekker zit
of niet bij me past. Ik ga ook naar school
in deze kleding. Reacties, ach die zie ik
eigenlijk niet meer."
Door Machteld Leistra
)e jaren-vijftigtrend doorloopt
>eetje alle stadia van de
)ectaculaire metamorfose van
)livia Newton-John in de film
ïrease. De zachtaardige Doris
toy-kloon Sandy Olson - ge
in mierzoete twinsets en
wijde rokken met petticoats -
tangtaan het einde van de film
laar kuise ballerina's aan de
wilgen en transformeert in een
sexy vamp a la West Side Story
mei superstrakke capribroek,
rauwe top en hoge pumps. En
zo breed is het deze zomer ook
in de mode: met de fifties kun-
ran we alle kanten uit. Net zo
elegant als Jackie Kennedy, net
zo Lolita-achtig als Brigitte Bar
dot of zo minimalistisch stijlvol
ols Audrey Hepburn. Het mag
allemaal.
Eigenlijk is het wel logisch dat
demode van nu teruggrijpt op
de suikerzoete romantiek uit de
Ren vijftig. Toentertijd wilde
men de Tweede Wereldoorlog
zosnel mogelijk vergeten en dat
resulteerde onder meer in een
big naar een wat frivoler mo
debeeld. En ook nu voelen we
ms een beetje onzeker. Oorlo-
9eri, ellende en economische
malaise maken het leven er niet
gemakkelijker op. Dat uit zich
dus ook in de mode.
Vrolijk moet het wezen en daar
om wordt teruggegrepen op de
luchtige jaren vijftig. Toen geluk
nog heel gewoon was, zullen
we maar zeggen.
In 1947 kwam de als door een
engel gezonden Franse coutu
rier Christian Dior met zijn revo
lutionaire New Look op de prop
pen. Het succes van deze su-
pervrouwelijke stijl met wes
pentaille, wijde klokrokken en
puntige boezem was overweldi
gend en werd dankbaar door
Hollywood overgenomen. Zo
ontstond het zandlopermodel
dat in die jaren het toppunt van
vrouwelijkheid was. Actrices
als Marilyn Monroe, Jane
Mansfield en Brigitte Bardot
konden door deze look hun
vrouwelijke rondingen flink
uitbuiten.
Nu moeten we het doen
met een ratjetoe aan stij
len die een heel decen
nium bestrijken. Alles wat
ook maar naar de fifties
zweemt, is hip. Capribroe-
ken, broeken met sigaret-
tenpijpen die neigen
naar de legging, kokerrok
ken, cirkelrokken tot over de
knie met of zonder petticoats,
twinsets, truitjes met boothalzen
en driekwart mouwen, aanslui
tende blouses, doorknoopjurken
en trenchcoats.
Ook qua dessins en kleuren is
UI
Tasjesfans kunnen hun hart ophalen deze
zomer. Tasjes, tasjes en nog eens tasjes.
Bij elke outfit een andere. Heel erg in zijn
de fifties tassen. Damesachtige modellen
in zoete kleurtjes. Het liefst met bijpassen
de schoenen en portemonnee. Ook een
topper: de shopper met de houten
handvaten. Veel zomertassen heb
ben het uiterlijk van zelfge
maakt. Ze zijn gehaakt of ver
sierd met applicaties, paillet
ten en/of schelpjes
het een bonte mengeling, maar
de kleur roze spant toch de
kroon. Deze mierzoete tint is in
alle variëteiten heel sterk aanwe
zig. Van zuurstok- tot theeroosro-
ze. Pastelachtige poedertinten
zijn heel erg fifties: bleekblauw,
beige, lichtpaars en mintgroen.
Daar passen dan weer kuise vi-
chyruitjes, streepjes, lieve bloe
metjes en polkadots bij. Wat fel
lere kleuren zoals paars, blauw
en rood zien we vooral in com
binatie met grote bloemdessins
en grafische motieven die
meer aan begin jaren zestig
doen denken. De kleuren
zwart en wit passen ook heel
goed in dit thema. Vooral
de horizontale 'gevangenis-
streepjes' zien we overal,
maar vooral bij de typische
boothalstruitjes.
Deze look kan natuurlijk niet
zonder de juiste accessoires.
Platte ballerina's passen uitste
kend a la Audrey Hepburn
onder een broek met siga
rettenpijpjes en een
twinsetje kan niet zonder
het sjaaltje, frivool om de
nek geknoopt. Het da
mestasje is weer helemaal
terug en moet uiteraard bij
de schoenen en overige ac-
Campingsmokings en foute souve
nirs. Daardoor heeft het hippe
merk Gsus Sindustries zich laten
inspireren voor de zomercollectie.
De felle kleuren en de schreeuwe
rige 'Frankie goes to Hol
lywood'-prints doen denken aan
de 'foute' mode van de jaren tach
tig en Amerikaanse trailerparken
en hun bewoners. Superkitsch
dus. Zoals we van het Nederland
se merk gewend zijn, is het mode
met een dikke knipoog.
cessoires passen. Het barst ook
van de strikjes. Op schoenen,
tassen, kleding: het tuttige strik
je is erg hip. De pumps hebben
ronde neuzen (spits is echt op
zijn retour) en kunnen heel
hoog zijn. Voor een echte high-
school fiftieslook draag je er en
kelsokjes in.
De kapsels zijn vrouwelijker
dan voorheen. Big hair mag
weer. De Carmen-krulsets en
haarbanden kunnen dus weer
uit de kast gehaald worden. De
ze zomer geen a-symmetrische
piekjeskapsels of een
net-uit-bed-look, maar keurig ge
coiffeerde kapsels. De haren
worden netjes op krullers ge
draaid, stevig in de lak gezet,
hoog opgetoupeerd of in een ho
ge, kittige paardenstaart gebon
den. Mét pony uiteraard, want
dat moet deze zomer.
Ook de mannen gaan terug in
de tijd, maar wat minder ex
treem. De preppy Amerikaanse
highschoolstijl spant hier de
kroon met sportieve sweaters en
T-shirts.
Pantalons en jeans met smal toe
lopende (sigaretten)pijpjes,
spencers en geruite overhemden
zijn de meest actuele items voor
de mannen.
Maaike Harms
uit Axel.
17 jaar.
ROC-scholiere
opleiding
winkelassistente.
Kleding: gebleekte
spijkerbroek, witte
trui met zwarte
motieven,
sportschoenen met
dikke zool en
blauw-wit jack.
foto Mechteld Jansen
Ze koopt liever twee truien van vijf euro
dan één van tien „Mijn kleding moet zo
goedkoop mogelijk. Ik heb geen zin om
er veel geld aan uit te geven. Ik ben abso
luut niet in de mode. Dat interesseert me
niets. Als het maar makkelijk zit." Maai
ke Harms komt er rond voor uit dat 'wat
in is' niet aan haar is besteed.
,,Wat ik nu aan heb zit supercomforta-
bel." De ROC-leerling draagt een ge
bleekte spijkerbroek met uitlopende pij
pen. Erop een witte trui met inaebreide
zwarte motieven en een lichtblauw-wit
jack. Haar witte sportschoenen hebben
extra dikke zolen.
,,lk zou nooit rokken aantrekken. Ten eer
ste heb ik te veel littekens op mijn benen
van schaafplekken en valpartijen enzo.
En ik vind ze niet lekker zitten. Voor mij
geen korte topjes en strakke kleren. Ik
vind die hoge laarzen en beenwarmers
die je nu ziet ook niet mooi."
„Wat ik wel gaaf vind, zijn die grote, wij
de broeken met allemaal gaten erin.
Maar ja, die mag ik van mijn vriend niet
aan."
,,lk vind het niet belangrijk wat mensen
van mijn uiterlijk zeggen. Voor mij is wel
belangrijk wat ze van mijn persoonlijk
heid vinden. Ik merk wel eens dat ande
ren door mijn piercings denken dat ik
agressief ben." Grinnikend „,Dat ben ik
absoluut niet. Integendeel." De Axelse
heeft in haar rechteroor maar liefst der
tien oorringetjes en -knopjes. „In mijn an
dere oor heb ik er minder zitten. Tja, ik
weet eigenlijk niet waarom in de ene
meer dan in de andere." In één wenk
brauw zitten twee kleine zilveren knop
jes, ze heeft er ook één in haar onderlip.
Tatoeages vindt ze mooi. ,„lk heb er
twee. Een blauw zeepaardje op mijn en
kel en mijn chinese sterrenbeeld, ik ben
tijger, op mijn bovenarm. Die is zwart. Ik
wil ook op mijn lichaam niet al te veel
kleur."
Maaike draagt aan al haar vingers rin
gen Uiteenlopend van de verlovings- en
trouwringen van haar ouders tot vriend-
schapsringen. ,,Ze hebben allemaal een
bepaalde betekenis. Ik heb ze gekregen
van anderen. Ik vind de gevoelswaarde
daarachter veel belangrijker dan wat ik
aan kleding draag."
Annemarie Zevenbergen