Bestuur huisartsen treedt terug Met internet even op de Molukken Wietkwekerij ontmanteld IJ II Zes jaar geëist tegen heler van peperdure auto's Behoud marinebouw ook belang schatkist 13 lemeenten falen ij huisvesten iatushouders uregiotuinen lostburg rijgen vorm Beveiliging havens tegen terreur Kosten ruimen olie vergoed Duiker in de problemen Voorwaardelijke straf geweld Kamer wil steun verlenen aan scheepsbouw woensdag 17 maart 2004 \nteritn-voorzitter moet problemen binnen vereniging oplossen rcfrianriia Sondervan J£ - Het bestuur van de :ii Huisartsenvereniging mud heeft de taken neerge- 4 Directeur Mat Weststrate ffi op verzoek van de Lande- ie Huisartsenvereniging zijn ttie verlaten. Een interimbe- nr onder leiding van C. Jeb- ,k zoekt een nieuw bestuur de huisartsenvereniging, hl moet per 1 juni aantreden. ibink is aangezocht door de nvergadering van de Zeeuw huisartsen om oud-voorzitter Ie Doelder op te volgen. Jeb- ik is de voorzitter van de Stuurgroep Spoedeisende Medi sche Zorg, waarin namens de DHV De Doelder zitting had. Jebbink is oud-directeur van de CZ Groep. Vier leden uit de vier Regionale Huisartsenverenigin gen in Zeeland completeren het interimbestuur. Jebbink zegt dat zijn positie als voorzitter van de Stuurgroep Spoedeisende Medische Zorg nog in beraad is. Zijn betrokken heid bij de DHV tast zijn onaf hankelijkheid aan. „We ver wachten in de stuurgroep geen belangenverstrengeling, maar ik wil zaken graag helder hou den," zegt hij daarover. Een ver trouwenscrisis tussen bestuur en ledenvergadering ligt aan de basis van de breuk binnen de DHV. zeggen Jebbink en De Doelder De Doelder heeft als woordvoerder namens de Zeeuwse huisartsen ruim tien jaar opgetreden als het 'gezicht' van de Zeeuwse huisartsen Hij zegt in een reactie het voorzitter schap altijd met plezier te heb ben gedaan. „Ik had graag de tijd gehad om mijn betrokken heid om een geleidelijke manier af te bouwen. Helaas is het an ders gegaan." Onafhankelijk De Doelder blijft voorzitter van de Stichting Huisartsengenees- kunde Zeeland, een onafhanke lijke stichting die de exploitatie van de drie huisartsenposten in Vlissingen, Goes en Zierikzee uitoefent De voormalige functie van Mat Weststrate is nog vacant, De in vulling van het DHV-direcrteur- schap hangt af van de nieuwe koers die de Landelijke Huisart senvereniging en de districtsver enigingen moeten vinden nu de financiering van de LHV en DHV's verandert. De verenigin gen dienen de taken belangenbe hartiging en kennisbevordering te scheiden. Per 1 juli krijgen de DHV's voor die laatste taak hun fondsen niet langer via de LHV, maar direct van de zorgverzeke raar. Directe aanleiding voor de be stuurscrisis is een geschil met de LHV over fouten in de jaarre kening 2002 waardoor de beste ding van ondermeer bijdragen de provincie en zorgverzeke raars onduidelijk is. Het zou gaan om ongeveer 290.000 euro. De LHV zegde daarop Weststra te ontslag aan. De DHV-leden- vergadering raakte ontstemd over het feit dat directeur West strate en de LHV niet tot een op lossing konden komen. Voorzit ter De Doelder werd verweten dat hij het LHV accountantsrap port niet direct aan de vergade ring heeft overlegd. Overeenge komen werd een commissie van wijze mannen naar een oplos sing te laten zoeken. Hun advies een interimbestuur met een onaf hankelijk voorzitter in te stellen is nu opgevolgd Korte termijn Jebbink hoopt de financiële kwestie met de LHV voor 1 juni te hebben opgelost. Ook wil hij op korte termijn nieuwe DHV-vertegenwoordigers heb ben voor de Stuurgroep, de Klankbordgroep Toekomstsce nario Zeeuwse Ziekenhuiszorg, Stuurgroep Regiovisie Zorg en overlegplatforms met instellin gen als de Regionale Indicatie Organen en Het Klaverblad. Die vertegenwoordiging namen De Doelder en Weststrate tot nog toe voor rekening. [DDELBURG - De gemeenten jes. Schouwen-Duiveland, meuzen en Tholen moeten als wiedeweerga plannen opstel- i waarin ze aangeven hoe ze itushoudcrs gaan huisvesten. vier gemeenten een forse ach- stand hebben bij het huisves- ivandeze voormalige vluchte den. Elke gemeente moet een aald aantal huisvesten. Daar- i valt niet te ontkomen, zo irijven Gedeputeerde Staten i de gemeenten. Ze stellen len klaar dat er van vrijblij- sdkeid absoluut geen sprake fc iets meer dan honderd elzoekers stonden begin vori- maand op de wachtlijst voor westing in die vier gemeen- Dewachtlijst van statushou- s voor een woning in Goes tel- ip 1 februari welgeteld 23 onen, Schouwen-Duiveland i.Iemeuzen 31 en Tholen 22. din apnl moeten de bewuste meenten hun plan presente- naan de provincie. En vervol- as moeten ze maandelijks la- ii weten hoe het gaat met het [open van de achterstand. 1STBURG - De Euregiotui- laan de Nieuwstraat in Oost- rg raken langzaam maar ze- r vol. Er zijn nog vier kavels orde realisatie van gesponsor- voorbeeldtuinen in de aanbie- ng. Vorige week leverde een fningsbijeenkomst zeven ieuwe deelnemers aan het toe- stisch-educatieve tuinenpro- Kt op. Daardoor komt het aan- 1 gesponsorde tuinen op acht- dusver zijn vier voorbeeld- ken aangelegd. Algemeen ma- !r, 1. Laureyns, verwacht steen aantal bedrijven over en- ik weken aan de slag gaat met tijecten. let is niet de bedoeling om te- üjkertijd met alle werkzaam- sden te beginnen. Daardoor norkomen we dat te veel grond- eik ineens wordt verzet. Dat is iet aantrekkelijk voor onze be kkers. We proberen dus de ieuwe tuinen na elkaar te laten inleggen, waardoor het park deidelijk een fraaier aanzien djgt. Verder is het de bedoe lt ze dit najaar groten- *ls zi)n gerealiseerd. In som- ige gevallen blijven de werk ingeden beperkt tot de basis- en -beplanting", aldus ureyns. asrten staalkaart aan histori- ropese tuinen, een ont- ngstgebouw met plantenkas kniedijken met versterkin- bieden de dertien hectare te Euregiotuinen een reeks deme, gethematiseerde voor tuinen. pbeelden hiervan zijn een Ja tte tuin en een ontdektuin, lecologische tuin die dankzij "beplanting vlinders moet kken. tjecten die op stapel staan nonder meer een tuin met het ®a 'terugkeer naar essentie' I als basisbeplanting bamboe f een tunnel van wilgentenen i e tuin 'oneindig en de zee' Endoor middel van het aan een van hoogteverschillen 8 golven van de zee aanschou- ™]k worden gemaakt. dankzij de organisatie van j®önenten mikt de attractie 2006 jaarlijks op honderd- •«nd bezoekers Dit jaar wor- *35.000 bezoekers verwacht, jaar later meer dan het dub- Laiiryens is er rotsvast van gd dat dergelijke bezoe- 'tallen zullen worden ge- ZIERIKZEE - De politie heeft gisteren in een winkelpand aan de Mol in het cen trum van Zierikzee een wietkwekerij ontmanteld. In verband daarmee is een 48-ja- rige man uit Zierikzee aangehouden. Of er meer aanhoudingen te verwachten zijn, is volgens een politiewoordvoerder nu nog niet te zeggen. De politie trof in het pand 1500 wietplanten aan en dat is volgens de woordvoerder 'behoorlijk veel'. De wietplanten werden onmiddellijk afgevoerd en vernietigd en hetzelfde geldt voor de apparatuur die gebniikt werd. Volgens de politie was de kwekerij professioneel opgezet. De straatwaarde van de planten is niet bekend. De kwekerij is dit jaar de derde in Zeeland die ontmanteld werd. Eerder vond de politie na een anonieme tip in Yerseke 1400 wietplanten op de bovenverdieping van een voormalig winkel pand. Deze maand werd in een woning in Goes-Noord een kleinere wietkwekerij - 244 stekken en 450 planten - gevonden en vernietigd foto Dirk-Jan Gjeltema door Edith Ramakers MIDDELBURG - Met de Kota Inten kwam Obed Salhuteru en zijn familie naar Nederland. Hij was zeven jaar oud en zette voet op de Rotterdamse bodem. Onge veer 12.500 Molukkers vonden in dat voorjaar van 1951 een ver blijf in Nederland. Het zou een tijdelijk onderkomen zijn, maar tijdelijk bleek een rekbaar be grip. Een terugkeer voor de Mo lukse gemeenschap heeft er niet ingezeten. Vanaf vrijdag is er over de aan komst van de Molukkers meer informatie in te winnen. De web site www.nationaalarchief.nl/ aankomst wordt geopend, waar mee de herinnering van de eer ste generatie Molukkers levend wordt gehouden. Het Nationaal Archief en het Moluks Histo risch Museum hebben de websi te gemaakt. Belangrijk onderdeel van de site is een database, waarop alle pas sagiers-lijsten van de vracht schepen, als de Kota Inten, zijn terug te vinden. De database be vat ruim 13.000 namen. „Ik lees alles over de Molukken", zegt Salhuteru „Ik kijk op internet, lees Molukse tijdschriften en hou alle krantenartikelen over de Molukken bij." Hij verwacht zeker dat hij zijn familienaam en die van andere bekenden zal opzoeken op de nieuwe databa se. „Je wil toch weten waar ie dereen die aangekomen is, nu ge bleven is." Molukkers weten met welk schip ze zijn aangekomen in Ne derland. „Ik was een kleuter, maar ik herinner me die grote vrachtschepen en de bijzondere aankomst in de haven van Rot terdam. We zijn daarna eerst naar een kamp in Koudekerke gegaan en daarna naar de Na dorst in Middelburg." Roots De verwachting is dat er veel jonge Molukkers van de nieuwe website gebruik zullen maken, om te zoeken naar hun roots. Die ervaring heeft ook familie Salhuteru. „Ons oudste kind van 31 jaar heeft veel belangstel ling voor de Molukken, meer dan onze jongste, hoewel zij ook wil weten hoe het leven was en is op de Molukken." Familie Salhutera woont sinds een jaar tegenover het Molukse woonzorgcentrum Tabadila. „Ik Obed Salhuteru: „Ik lees alles over de Molukken." ben wel in deze wijk opge groeid, maar een tijd geleden zijn we verhuisd naar de Veerse Poort. Het beviel me daar echt foto Ruben Oreel niet, dus zijn we weer teruggeko men", merkt Salhuteru op. „Daar leeft ieder op zichzelf. Hier in de wijk heb je steun aan door Frank de Klerk DEN HAAG - Vanwege het gro te aantal autodiefstallen en de aangerichte schade vond aankla ger bij het Haagse gerechtshof mr. Van Es de eerder opgelegde drie jaar cel voor een 27-jarige Rotterdammer veel te laag. Hij eiste in hoger beroep tegen de man wegens heling, een overval op een vrachtwagenchauffeur en verboden wapenbezit een ge vangenisstraf van zes jaar. „De Joegoslaven, die in Zeeland auto's stelen zijn een ramp", zei de aanklager. „In de zomer wordt heel Zeeland door de Joe goslaven leeggereden De auto worden meteen de provincie uit gereden. Zij gaan naar Afrika en het Oostblok waar zij soms nog met originele kentekens rondrijden. Deze twee verdach ten lieden hebben een steentje bijgedragen door lieden als chauffeurs om zich heen te ver zamelen. Het is een crimineel sa menwerkingsverband. Een tweede Rotterdammer (28) hoorde een celstraf van drie jaar waarvan een voorwaardelijk te gen zich eisen. Hij wordt even eens beschuldigd van lidmaat schap van de bende autozwende laars Aangezien de beschuldi gingen betrekking hebben op een kortere periode was de geëis te straf minder hoog maar toch nog zwaarder dan de straf van de rechtbank in Middelburg. De ze veroordeelde de man tot een celstraf van anderhalf jaar waar van drie maanden voorwaarde lijk. De autozwendelaars hadden het voorzien op dure auto zoals BMW's, Mercedessen en Por sches. In het Park Reygersberg in Oostkapelle en de Dennen laan in Kamperland gingen de dieven met een BMW aan de haal. De diefstallen hadden doorgaans door Joegoslaven plaats, die de autosleutels uit de huizen stalen. De 27-jarige Rot terdammer fungeerde als een tussenpersoon, die kopers zocht Volgens de man hield hij zich in meeste gevallen bezig met gewo ne eerlijke handel. De man zei een bedrag van 11.000 euro voor een exclusieve VLISSINGEN - Nederlandse zeehavens moeten zich be ter gaan beveiligen tegen terroristische aanslagen. Op 1 juli dit jaar worden de extra, door de Europese Unie vast gelegde beveiligingsmaatregelen al van kracht. Bedrijven met een terminal of een laad- en loskade zijn vanaf die da tum verplicht een beveiligingsplan te maken. Een team van politie, brandweer en beveiligingsexperts beoordeelt het plan. Vaststelling gebeurt daarna door de burgemees ter. De gemeente en de Inspectie Verkeer en Waterstaat houden allebei toezicht op de naleving. Voor Nederlandse zeehavens gaan drie veiligheidsniveaus gelden. De Haven- beveiligingswet waarin dit allemaal is geregeld, is on langs ter goedkeuring naar de Tweede Kamer gestuurd. SLUIS - De gemeente Sluis hoeft niet zelf op te draaien voor de kosten die zijn gemaakt als gevolg van de bestrij ding van de olieramp na het zinken van de autocarrier Tri color. Het opruimen van olie op de West Zeeuws-Vlaamse stranden en in natuurgebied Het Zwin leverde de gemeen te begin vorig jaar een schadepost van 72.000 euro op. Wethouder R. Leentfaar meldde gisteren dat Rijkswater staat het bedrag voorschiet en de schadeclaim overneemt. De verzekeraar van Wilhelmsen Lines Shipping bleek eer der niet van plan het bedrag uit te keren. Onder meer om dat de gemeente destijds geen monsters van de olie had ge nomen, kon volgens de verzekeraar niet worden aange toond dat de aangespoelde olie daadwerkelijk van de Tri color afkomstig was. Leentfaar zei echter vertrouwen te hebben in een goede afloop, omdat de gemeente Veere via Rijkswaterstaat wel 40.000 euro kreeg vergoed. GOES - Een 42-jarige duiker uit de gemeente Borsele is maandagavond in de problemen geraakt in het zwembad van Sportpunt Zeeland in Goes. Na een oefening troffen leden van de duik vereniging de man aan op de bodem van het zwembad. Hij werd gereanimeerd en overgebracht naar het ziekenhuis in Goes. Wat er precies gebeurd is en hoe de duiker er aan toe is, is nog niet bekend. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft gisteren een 49-jarige inwoner van de Zeeuwse hoofstad voor huiselijk geweld veroordeeld tot een voorwaardelij ke boete van duizend euro. De man mishandelde 6 janua ri dit jaar zijn vrouw Het duo leeft al geruime tijd met el kaar in onmin. Zo hebben ze een eigen slaapkamer. Toen het slachtoffer middenin de nacht in zijn slaapkamer in de tas van haar man snuffelde onstond er een handge meen. Uit een doktersverklaring bleek dat ze rode strie men in de hals had en onder de blauwe plekken zat. Het slachtoffer vroeg om een schadevergoeding van 339 euro. Dit wees de politierechter af. Volgens officier van justitie J. Groen gaat er in de relatie van alles mis. „Over en weer wordt er leed aangedaan. Het strafrecht biedt hiervoor geen oplossing." Hij eiste dertig uur taakstraf voorwaar delijk. Het paar is bezig met een echtscheiding, maar voor lopig wonen ze nog onder hetzelfde dak. elkaar, het is vertrouwd en het is geen individuele samenle ving In Tabadila wonen momenteel twaalf Molukkers. Nora Siwa- bessy is manager van het woon zorgcentrum. Ze heeft onlangs een internetverbinding aange vraagd voor de bewoners. Verdriet Ze spreken veel over vroeger, als ze zich op hun gemak voelen. „Ze vergeten de Molukken nooit. Het is een mooie herinne ring, die weliswaar omgeven is met veel verdriet." Als de bewoners bij Tabadila naar televisieprogramma's of fo to's over de Molukken kijken, dan genieten ze. „Ze gaan dan even naar de Molukken toe." Veel Molukkers die in de jaren vijftig naar Nederland kwamen, waren militairen van het voor malige Nederlands-Indische le ger (KNIL). De Molukkers ston den aan de zijde van Nederland en vochten tegen de Japanners en later tegen Soekarno, die voor onafhankelijkheid van Ne derland streed. Ze stonden te genover hun landgenoten en wa ren niet meer veilig op de Moluk ken. Mercedes uit 1992 een normale prijs te vinden op de particulie re markt. Het gerechthof con fronteerde de man echter met schadeloosstelling van 23.000 euro door de verzekeringsmaat schappij aan de eigenaar van de auto. „De prijs was het bewijs dat deze man zich de vingers niet moest branden aan deze au to", zei de hofaanklager. In beide gevallen had het open baar ministerie hoger beroep aangetekend omdat de vonnis sen van de rechtbank in Middel burg te laag zouden zijn. Zelf hadden de twee Rotterdam mers zich neergelegd bij hun straffen hoewel zij het niet ge heel met de veroordeling eens waren. Uitspraak volgt over twee weken. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het ministerie van Defensie snijdt zichzelf fi nancieel in de vingers, als het er niet voor kiest de marinebouw overeind te houden. Nederland zal dan uiteindelijk duurder uit zijn. De bouw van marineschepen in het buitenland is kostbaarder en de Nederlandse schatkist ont vangt dan niets aan sociale pre mies en belastingen, aldus voor zitter N. Wijnolst van stichting Nederland Maritiem Land, een onafhankelijke organisatie die zich richt op het versterken van de maritieme sector in Neder land. Wijnolst overhandigde staatsse cretaris Van der Knaap van De fensie gisteren een notitie over de vervanging van twee M-fre- gatten door vier korvetten, mili taire patrouilleschepen. Neder land Maritiem Land heeft de economische effecten en vemieu- wingsimpulsen van het project doorgerekend. Met de bouw van de vier korvetten is 760 miljoen euro gemoeid, prijspeil 2006, of tewel 190 miljoen per schip. De ontwikkeling en productie leve ren 474 miljoen euro aan toege voegde waarde in Nederland op. Aan belastinginkomsten kan de schatkist 207 miljoen euro terug verwachten. In totaal levert het programma over tien jaar 8.700 mensjaren werk op. En de Ne derlandse marinebouw kan met de Koninklijke Marine verder werken aan nieuwe technieken. „Als Defensie niet voor deze ver vanging kiest", stelt Wijnolst, „valt er tot 2012 een gat in de or derportefeuille voor marinesche pen. Onomkeerbare kennisscha- de zal het gevolg zijn." Dat de Koninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissingen de opdracht voor twee korvetten voor Indo nesië bijna op zak heeft, veran dert daar weinig aan, denkt Wijnolst. „Indonesië moet de fi nanciering nog rond krijgen. Lukt dat, dan geeft dat een ver zachting, maar de problematiek blijft desondanks urgent." De sector heeft vorig jaar voor gesteld de bouw van vier korvet ten voor de Nederlandse marine voor te financieren. De Tweede Kamer had daar oren naar. De fensie studeert er momenteel op en komt dit jaar nog met een reactie. De staatssecretaris toon de zich ook bezorgd over de con tinuïteit van de bedrijfstak. Hij was blij met de economische on derbouwing van het project, maar zegde niets toe. Als Defensie het licht op groen zet, zal tot 2008 worden ge werkt aan de ontwikkeling van ,de schepen die 110 meter lang moeten worden. De bouw is dan mogelijk tussen 2008 en 2014. De marine is ook gebaat bij de komst van korvetten! Ze zijn be ter geschikt voor taken in de kustwateren en hebben een be manning van 90 koppen nodig, tegen 150 op een M-fregat. DEN HAAG - Minister Brink horst van Economische Zaken moet op zoek naar geld voor de scheepsbouwsector. Hij kreeg gisteren die boodschap mee van praktisch de hele Tweede Ka mer, ook van de regeringspar tijen CDA, VVI) en 1)66. LPF-Kamerlid G. van As gooide de knuppel in het hoenderhok. Vorige week meldde Brinkhorst na een Europees beraad dat hij er weinig voor voelt nog subsi die te geven aan scheepswerven. Zijn Europese collega's hadden zojuist besloten dat wel te blij ven doen. Tot en met maart 2005 is zes procent steun weer toegestaan. Van As riep de mi nister ter verantwoording. Brinkhorst herhaalde het alou de Nederlands standpunt, dat de scheepsbouw in de Europese Unie op eigen benen moet staan. Hij erkende vervolgens dat dit is achterhaald door de beslis sing van vorige week. „Geld heb ik echter niet", zei Brinkhorst, die na druk uit de Tweede Ka mer beloofde met zijn collega's te gaan praten. Opvallend was de ommezwaai van de regeringspartijen CDA, WD en D66. Zij stemden eind vorig jaar nog tegen een motie van de ChristenUnie, waarin Brinkhorst werd opgeroepen bij de voorjaarsnota geld te vragen voor de scheepsnieuwbouw. Bij de voorjaarsnota bespreekt het kabinet de financiële situatie. R. Schouten, directeur van de brancheorganisatie VNSI, toon de zich redelijk tevreden na het Kamerdebat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 13