Bestuur huisartsen treedt terug
Met internet even op de Molukken
Wietkwekerij ontmanteld
IJ II
Zes jaar geëist tegen heler
van peperdure auto's
Behoud marinebouw
ook belang schatkist
13
lemeenten falen
ij huisvesten
iatushouders
uregiotuinen
lostburg
rijgen vorm
Beveiliging havens tegen terreur
Kosten ruimen olie vergoed
Duiker in de problemen
Voorwaardelijke straf geweld
Kamer wil steun
verlenen aan
scheepsbouw
woensdag 17 maart 2004
\nteritn-voorzitter moet problemen binnen vereniging oplossen
rcfrianriia Sondervan
J£ - Het bestuur van de
:ii Huisartsenvereniging
mud heeft de taken neerge-
4 Directeur Mat Weststrate
ffi op verzoek van de Lande-
ie Huisartsenvereniging zijn
ttie verlaten. Een interimbe-
nr onder leiding van C. Jeb-
,k zoekt een nieuw bestuur
de huisartsenvereniging,
hl moet per 1 juni aantreden.
ibink is aangezocht door de
nvergadering van de Zeeuw
huisartsen om oud-voorzitter
Ie Doelder op te volgen. Jeb-
ik is de voorzitter van de
Stuurgroep Spoedeisende Medi
sche Zorg, waarin namens de
DHV De Doelder zitting had.
Jebbink is oud-directeur van de
CZ Groep. Vier leden uit de vier
Regionale Huisartsenverenigin
gen in Zeeland completeren het
interimbestuur.
Jebbink zegt dat zijn positie als
voorzitter van de Stuurgroep
Spoedeisende Medische Zorg
nog in beraad is. Zijn betrokken
heid bij de DHV tast zijn onaf
hankelijkheid aan. „We ver
wachten in de stuurgroep geen
belangenverstrengeling, maar ik
wil zaken graag helder hou
den," zegt hij daarover. Een ver
trouwenscrisis tussen bestuur
en ledenvergadering ligt aan de
basis van de breuk binnen de
DHV. zeggen Jebbink en De
Doelder De Doelder heeft als
woordvoerder namens de
Zeeuwse huisartsen ruim tien
jaar opgetreden als het 'gezicht'
van de Zeeuwse huisartsen Hij
zegt in een reactie het voorzitter
schap altijd met plezier te heb
ben gedaan. „Ik had graag de
tijd gehad om mijn betrokken
heid om een geleidelijke manier
af te bouwen. Helaas is het an
ders gegaan."
Onafhankelijk
De Doelder blijft voorzitter van
de Stichting Huisartsengenees-
kunde Zeeland, een onafhanke
lijke stichting die de exploitatie
van de drie huisartsenposten in
Vlissingen, Goes en Zierikzee
uitoefent
De voormalige functie van Mat
Weststrate is nog vacant, De in
vulling van het DHV-direcrteur-
schap hangt af van de nieuwe
koers die de Landelijke Huisart
senvereniging en de districtsver
enigingen moeten vinden nu de
financiering van de LHV en
DHV's verandert. De verenigin
gen dienen de taken belangenbe
hartiging en kennisbevordering
te scheiden. Per 1 juli krijgen de
DHV's voor die laatste taak hun
fondsen niet langer via de LHV,
maar direct van de zorgverzeke
raar.
Directe aanleiding voor de be
stuurscrisis is een geschil met
de LHV over fouten in de jaarre
kening 2002 waardoor de beste
ding van ondermeer bijdragen
de provincie en zorgverzeke
raars onduidelijk is. Het zou
gaan om ongeveer 290.000 euro.
De LHV zegde daarop Weststra
te ontslag aan. De DHV-leden-
vergadering raakte ontstemd
over het feit dat directeur West
strate en de LHV niet tot een op
lossing konden komen. Voorzit
ter De Doelder werd verweten
dat hij het LHV accountantsrap
port niet direct aan de vergade
ring heeft overlegd. Overeenge
komen werd een commissie van
wijze mannen naar een oplos
sing te laten zoeken. Hun advies
een interimbestuur met een onaf
hankelijk voorzitter in te stellen
is nu opgevolgd
Korte termijn
Jebbink hoopt de financiële
kwestie met de LHV voor 1 juni
te hebben opgelost. Ook wil hij
op korte termijn nieuwe
DHV-vertegenwoordigers heb
ben voor de Stuurgroep, de
Klankbordgroep Toekomstsce
nario Zeeuwse Ziekenhuiszorg,
Stuurgroep Regiovisie Zorg en
overlegplatforms met instellin
gen als de Regionale Indicatie
Organen en Het Klaverblad. Die
vertegenwoordiging namen De
Doelder en Weststrate tot nog
toe voor rekening.
[DDELBURG - De gemeenten
jes. Schouwen-Duiveland,
meuzen en Tholen moeten als
wiedeweerga plannen opstel-
i waarin ze aangeven hoe ze
itushoudcrs gaan huisvesten.
vier gemeenten een forse ach-
stand hebben bij het huisves-
ivandeze voormalige vluchte
den. Elke gemeente moet een
aald aantal huisvesten. Daar-
i valt niet te ontkomen, zo
irijven Gedeputeerde Staten
i de gemeenten. Ze stellen
len klaar dat er van vrijblij-
sdkeid absoluut geen sprake
fc iets meer dan honderd
elzoekers stonden begin vori-
maand op de wachtlijst voor
westing in die vier gemeen-
Dewachtlijst van statushou-
s voor een woning in Goes tel-
ip 1 februari welgeteld 23
onen, Schouwen-Duiveland
i.Iemeuzen 31 en Tholen 22.
din apnl moeten de bewuste
meenten hun plan presente-
naan de provincie. En vervol-
as moeten ze maandelijks la-
ii weten hoe het gaat met het
[open van de achterstand.
1STBURG - De Euregiotui-
laan de Nieuwstraat in Oost-
rg raken langzaam maar ze-
r vol. Er zijn nog vier kavels
orde realisatie van gesponsor-
voorbeeldtuinen in de aanbie-
ng. Vorige week leverde een
fningsbijeenkomst zeven
ieuwe deelnemers aan het toe-
stisch-educatieve tuinenpro-
Kt op. Daardoor komt het aan-
1 gesponsorde tuinen op acht-
dusver zijn vier voorbeeld-
ken aangelegd. Algemeen ma-
!r, 1. Laureyns, verwacht
steen aantal bedrijven over en-
ik weken aan de slag gaat met
tijecten.
let is niet de bedoeling om te-
üjkertijd met alle werkzaam-
sden te beginnen. Daardoor
norkomen we dat te veel grond-
eik ineens wordt verzet. Dat is
iet aantrekkelijk voor onze be
kkers. We proberen dus de
ieuwe tuinen na elkaar te laten
inleggen, waardoor het park
deidelijk een fraaier aanzien
djgt. Verder is het de bedoe
lt ze dit najaar groten-
*ls zi)n gerealiseerd. In som-
ige gevallen blijven de werk
ingeden beperkt tot de basis-
en -beplanting", aldus
ureyns.
asrten staalkaart aan histori-
ropese tuinen, een ont-
ngstgebouw met plantenkas
kniedijken met versterkin-
bieden de dertien hectare
te Euregiotuinen een reeks
deme, gethematiseerde voor
tuinen.
pbeelden hiervan zijn een Ja
tte tuin en een ontdektuin,
lecologische tuin die dankzij
"beplanting vlinders moet
kken.
tjecten die op stapel staan
nonder meer een tuin met het
®a 'terugkeer naar essentie'
I als basisbeplanting bamboe
f een tunnel van wilgentenen
i e tuin 'oneindig en de zee'
Endoor middel van het aan
een van hoogteverschillen
8 golven van de zee aanschou-
™]k worden gemaakt.
dankzij de organisatie van
j®önenten mikt de attractie
2006 jaarlijks op honderd-
•«nd bezoekers Dit jaar wor-
*35.000 bezoekers verwacht,
jaar later meer dan het dub-
Laiiryens is er rotsvast van
gd dat dergelijke bezoe-
'tallen zullen worden ge-
ZIERIKZEE - De politie heeft gisteren in een winkelpand aan de Mol in het cen
trum van Zierikzee een wietkwekerij ontmanteld. In verband daarmee is een 48-ja-
rige man uit Zierikzee aangehouden. Of er meer aanhoudingen te verwachten zijn,
is volgens een politiewoordvoerder nu nog niet te zeggen. De politie trof in het
pand 1500 wietplanten aan en dat is volgens de woordvoerder 'behoorlijk veel'. De
wietplanten werden onmiddellijk afgevoerd en vernietigd en hetzelfde geldt voor
de apparatuur die gebniikt werd. Volgens de politie was de kwekerij professioneel
opgezet. De straatwaarde van de planten is niet bekend. De kwekerij is dit jaar de
derde in Zeeland die ontmanteld werd. Eerder vond de politie na een anonieme tip
in Yerseke 1400 wietplanten op de bovenverdieping van een voormalig winkel
pand. Deze maand werd in een woning in Goes-Noord een kleinere wietkwekerij -
244 stekken en 450 planten - gevonden en vernietigd foto Dirk-Jan Gjeltema
door Edith Ramakers
MIDDELBURG - Met de Kota
Inten kwam Obed Salhuteru en
zijn familie naar Nederland. Hij
was zeven jaar oud en zette voet
op de Rotterdamse bodem. Onge
veer 12.500 Molukkers vonden
in dat voorjaar van 1951 een ver
blijf in Nederland. Het zou een
tijdelijk onderkomen zijn, maar
tijdelijk bleek een rekbaar be
grip. Een terugkeer voor de Mo
lukse gemeenschap heeft er niet
ingezeten.
Vanaf vrijdag is er over de aan
komst van de Molukkers meer
informatie in te winnen. De web
site www.nationaalarchief.nl/
aankomst wordt geopend, waar
mee de herinnering van de eer
ste generatie Molukkers levend
wordt gehouden. Het Nationaal
Archief en het Moluks Histo
risch Museum hebben de websi
te gemaakt.
Belangrijk onderdeel van de site
is een database, waarop alle pas
sagiers-lijsten van de vracht
schepen, als de Kota Inten, zijn
terug te vinden. De database be
vat ruim 13.000 namen. „Ik lees
alles over de Molukken", zegt
Salhuteru „Ik kijk op internet,
lees Molukse tijdschriften en
hou alle krantenartikelen over
de Molukken bij." Hij verwacht
zeker dat hij zijn familienaam
en die van andere bekenden zal
opzoeken op de nieuwe databa
se. „Je wil toch weten waar ie
dereen die aangekomen is, nu ge
bleven is."
Molukkers weten met welk
schip ze zijn aangekomen in Ne
derland. „Ik was een kleuter,
maar ik herinner me die grote
vrachtschepen en de bijzondere
aankomst in de haven van Rot
terdam. We zijn daarna eerst
naar een kamp in Koudekerke
gegaan en daarna naar de Na
dorst in Middelburg."
Roots
De verwachting is dat er veel
jonge Molukkers van de nieuwe
website gebruik zullen maken,
om te zoeken naar hun roots.
Die ervaring heeft ook familie
Salhuteru. „Ons oudste kind
van 31 jaar heeft veel belangstel
ling voor de Molukken, meer
dan onze jongste, hoewel zij ook
wil weten hoe het leven was en
is op de Molukken."
Familie Salhutera woont sinds
een jaar tegenover het Molukse
woonzorgcentrum Tabadila. „Ik
Obed Salhuteru: „Ik lees alles over de Molukken."
ben wel in deze wijk opge
groeid, maar een tijd geleden
zijn we verhuisd naar de Veerse
Poort. Het beviel me daar echt
foto Ruben Oreel
niet, dus zijn we weer teruggeko
men", merkt Salhuteru op.
„Daar leeft ieder op zichzelf.
Hier in de wijk heb je steun aan
door Frank de Klerk
DEN HAAG - Vanwege het gro
te aantal autodiefstallen en de
aangerichte schade vond aankla
ger bij het Haagse gerechtshof
mr. Van Es de eerder opgelegde
drie jaar cel voor een 27-jarige
Rotterdammer veel te laag. Hij
eiste in hoger beroep tegen de
man wegens heling, een overval
op een vrachtwagenchauffeur
en verboden wapenbezit een ge
vangenisstraf van zes jaar.
„De Joegoslaven, die in Zeeland
auto's stelen zijn een ramp", zei
de aanklager. „In de zomer
wordt heel Zeeland door de Joe
goslaven leeggereden De auto
worden meteen de provincie uit
gereden. Zij gaan naar Afrika
en het Oostblok waar zij soms
nog met originele kentekens
rondrijden. Deze twee verdach
ten lieden hebben een steentje
bijgedragen door lieden als
chauffeurs om zich heen te ver
zamelen. Het is een crimineel sa
menwerkingsverband.
Een tweede Rotterdammer (28)
hoorde een celstraf van drie jaar
waarvan een voorwaardelijk te
gen zich eisen. Hij wordt even
eens beschuldigd van lidmaat
schap van de bende autozwende
laars Aangezien de beschuldi
gingen betrekking hebben op
een kortere periode was de geëis
te straf minder hoog maar toch
nog zwaarder dan de straf van
de rechtbank in Middelburg. De
ze veroordeelde de man tot een
celstraf van anderhalf jaar waar
van drie maanden voorwaarde
lijk.
De autozwendelaars hadden het
voorzien op dure auto zoals
BMW's, Mercedessen en Por
sches. In het Park Reygersberg
in Oostkapelle en de Dennen
laan in Kamperland gingen de
dieven met een BMW aan de
haal. De diefstallen hadden
doorgaans door Joegoslaven
plaats, die de autosleutels uit de
huizen stalen. De 27-jarige Rot
terdammer fungeerde als een
tussenpersoon, die kopers zocht
Volgens de man hield hij zich in
meeste gevallen bezig met gewo
ne eerlijke handel.
De man zei een bedrag van
11.000 euro voor een exclusieve
VLISSINGEN - Nederlandse zeehavens moeten zich be
ter gaan beveiligen tegen terroristische aanslagen. Op 1
juli dit jaar worden de extra, door de Europese Unie vast
gelegde beveiligingsmaatregelen al van kracht. Bedrijven
met een terminal of een laad- en loskade zijn vanaf die da
tum verplicht een beveiligingsplan te maken. Een team
van politie, brandweer en beveiligingsexperts beoordeelt
het plan. Vaststelling gebeurt daarna door de burgemees
ter. De gemeente en de Inspectie Verkeer en Waterstaat
houden allebei toezicht op de naleving. Voor Nederlandse
zeehavens gaan drie veiligheidsniveaus gelden. De Haven-
beveiligingswet waarin dit allemaal is geregeld, is on
langs ter goedkeuring naar de Tweede Kamer gestuurd.
SLUIS - De gemeente Sluis hoeft niet zelf op te draaien
voor de kosten die zijn gemaakt als gevolg van de bestrij
ding van de olieramp na het zinken van de autocarrier Tri
color. Het opruimen van olie op de West Zeeuws-Vlaamse
stranden en in natuurgebied Het Zwin leverde de gemeen
te begin vorig jaar een schadepost van 72.000 euro op.
Wethouder R. Leentfaar meldde gisteren dat Rijkswater
staat het bedrag voorschiet en de schadeclaim overneemt.
De verzekeraar van Wilhelmsen Lines Shipping bleek eer
der niet van plan het bedrag uit te keren. Onder meer om
dat de gemeente destijds geen monsters van de olie had ge
nomen, kon volgens de verzekeraar niet worden aange
toond dat de aangespoelde olie daadwerkelijk van de Tri
color afkomstig was. Leentfaar zei echter vertrouwen te
hebben in een goede afloop, omdat de gemeente Veere via
Rijkswaterstaat wel 40.000 euro kreeg vergoed.
GOES - Een 42-jarige duiker uit de gemeente Borsele is
maandagavond in de problemen geraakt in het zwembad
van Sportpunt Zeeland in Goes. Na een oefening troffen
leden van de duik vereniging de man aan op de bodem van
het zwembad. Hij werd gereanimeerd en overgebracht
naar het ziekenhuis in Goes. Wat er precies gebeurd is en
hoe de duiker er aan toe is, is nog niet bekend.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft
gisteren een 49-jarige inwoner van de Zeeuwse hoofstad
voor huiselijk geweld veroordeeld tot een voorwaardelij
ke boete van duizend euro. De man mishandelde 6 janua
ri dit jaar zijn vrouw Het duo leeft al geruime tijd met el
kaar in onmin. Zo hebben ze een eigen slaapkamer. Toen
het slachtoffer middenin de nacht in zijn slaapkamer in
de tas van haar man snuffelde onstond er een handge
meen. Uit een doktersverklaring bleek dat ze rode strie
men in de hals had en onder de blauwe plekken zat. Het
slachtoffer vroeg om een schadevergoeding van 339 euro.
Dit wees de politierechter af. Volgens officier van justitie
J. Groen gaat er in de relatie van alles mis. „Over en weer
wordt er leed aangedaan. Het strafrecht biedt hiervoor
geen oplossing." Hij eiste dertig uur taakstraf voorwaar
delijk. Het paar is bezig met een echtscheiding, maar voor
lopig wonen ze nog onder hetzelfde dak.
elkaar, het is vertrouwd en het
is geen individuele samenle
ving
In Tabadila wonen momenteel
twaalf Molukkers. Nora Siwa-
bessy is manager van het woon
zorgcentrum. Ze heeft onlangs
een internetverbinding aange
vraagd voor de bewoners.
Verdriet
Ze spreken veel over vroeger,
als ze zich op hun gemak voelen.
„Ze vergeten de Molukken
nooit. Het is een mooie herinne
ring, die weliswaar omgeven is
met veel verdriet."
Als de bewoners bij Tabadila
naar televisieprogramma's of fo
to's over de Molukken kijken,
dan genieten ze. „Ze gaan dan
even naar de Molukken toe."
Veel Molukkers die in de jaren
vijftig naar Nederland kwamen,
waren militairen van het voor
malige Nederlands-Indische le
ger (KNIL). De Molukkers ston
den aan de zijde van Nederland
en vochten tegen de Japanners
en later tegen Soekarno, die
voor onafhankelijkheid van Ne
derland streed. Ze stonden te
genover hun landgenoten en wa
ren niet meer veilig op de Moluk
ken.
Mercedes uit 1992 een normale
prijs te vinden op de particulie
re markt. Het gerechthof con
fronteerde de man echter met
schadeloosstelling van 23.000
euro door de verzekeringsmaat
schappij aan de eigenaar van de
auto. „De prijs was het bewijs
dat deze man zich de vingers
niet moest branden aan deze au
to", zei de hofaanklager.
In beide gevallen had het open
baar ministerie hoger beroep
aangetekend omdat de vonnis
sen van de rechtbank in Middel
burg te laag zouden zijn.
Zelf hadden de twee Rotterdam
mers zich neergelegd bij hun
straffen hoewel zij het niet ge
heel met de veroordeling eens
waren. Uitspraak volgt over
twee weken.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het ministerie
van Defensie snijdt zichzelf fi
nancieel in de vingers, als het er
niet voor kiest de marinebouw
overeind te houden. Nederland
zal dan uiteindelijk duurder uit
zijn.
De bouw van marineschepen in
het buitenland is kostbaarder
en de Nederlandse schatkist ont
vangt dan niets aan sociale pre
mies en belastingen, aldus voor
zitter N. Wijnolst van stichting
Nederland Maritiem Land, een
onafhankelijke organisatie die
zich richt op het versterken van
de maritieme sector in Neder
land.
Wijnolst overhandigde staatsse
cretaris Van der Knaap van De
fensie gisteren een notitie over
de vervanging van twee M-fre-
gatten door vier korvetten, mili
taire patrouilleschepen. Neder
land Maritiem Land heeft de
economische effecten en vemieu-
wingsimpulsen van het project
doorgerekend. Met de bouw van
de vier korvetten is 760 miljoen
euro gemoeid, prijspeil 2006, of
tewel 190 miljoen per schip. De
ontwikkeling en productie leve
ren 474 miljoen euro aan toege
voegde waarde in Nederland op.
Aan belastinginkomsten kan de
schatkist 207 miljoen euro terug
verwachten. In totaal levert het
programma over tien jaar 8.700
mensjaren werk op. En de Ne
derlandse marinebouw kan met
de Koninklijke Marine verder
werken aan nieuwe technieken.
„Als Defensie niet voor deze ver
vanging kiest", stelt Wijnolst,
„valt er tot 2012 een gat in de or
derportefeuille voor marinesche
pen. Onomkeerbare kennisscha-
de zal het gevolg zijn." Dat de
Koninklijke Schelde Groep
(KSG) in Vlissingen de opdracht
voor twee korvetten voor Indo
nesië bijna op zak heeft, veran
dert daar weinig aan, denkt
Wijnolst. „Indonesië moet de fi
nanciering nog rond krijgen.
Lukt dat, dan geeft dat een ver
zachting, maar de problematiek
blijft desondanks urgent."
De sector heeft vorig jaar voor
gesteld de bouw van vier korvet
ten voor de Nederlandse marine
voor te financieren. De Tweede
Kamer had daar oren naar. De
fensie studeert er momenteel op
en komt dit jaar nog met een
reactie. De staatssecretaris toon
de zich ook bezorgd over de con
tinuïteit van de bedrijfstak. Hij
was blij met de economische on
derbouwing van het project,
maar zegde niets toe.
Als Defensie het licht op groen
zet, zal tot 2008 worden ge
werkt aan de ontwikkeling van
,de schepen die 110 meter lang
moeten worden. De bouw is dan
mogelijk tussen 2008 en 2014.
De marine is ook gebaat bij de
komst van korvetten! Ze zijn be
ter geschikt voor taken in de
kustwateren en hebben een be
manning van 90 koppen nodig,
tegen 150 op een M-fregat.
DEN HAAG - Minister Brink
horst van Economische Zaken
moet op zoek naar geld voor de
scheepsbouwsector. Hij kreeg
gisteren die boodschap mee van
praktisch de hele Tweede Ka
mer, ook van de regeringspar
tijen CDA, VVI) en 1)66.
LPF-Kamerlid G. van As gooide
de knuppel in het hoenderhok.
Vorige week meldde Brinkhorst
na een Europees beraad dat hij
er weinig voor voelt nog subsi
die te geven aan scheepswerven.
Zijn Europese collega's hadden
zojuist besloten dat wel te blij
ven doen. Tot en met maart
2005 is zes procent steun weer
toegestaan. Van As riep de mi
nister ter verantwoording.
Brinkhorst herhaalde het alou
de Nederlands standpunt, dat
de scheepsbouw in de Europese
Unie op eigen benen moet staan.
Hij erkende vervolgens dat dit
is achterhaald door de beslis
sing van vorige week. „Geld heb
ik echter niet", zei Brinkhorst,
die na druk uit de Tweede Ka
mer beloofde met zijn collega's
te gaan praten.
Opvallend was de ommezwaai
van de regeringspartijen CDA,
WD en D66. Zij stemden eind
vorig jaar nog tegen een motie
van de ChristenUnie, waarin
Brinkhorst werd opgeroepen bij
de voorjaarsnota geld te vragen
voor de scheepsnieuwbouw. Bij
de voorjaarsnota bespreekt het
kabinet de financiële situatie.
R. Schouten, directeur van de
brancheorganisatie VNSI, toon
de zich redelijk tevreden na het
Kamerdebat.