Kinderziekten gaan er uit PZC Regionaal museum kan kwaliteit bieden Houellebecq zit dichter op de realiteit dan ons lief is Deze christen drinkt o zo graag wijn Forse uitbreiding van nieuwe natuur in plan Tureluur Oud-directeur Van Meegen van EPZ overleden Verzamelbeurs kunst V>oeAr donderdag 11 maart 2004 BORSSELE - De oud-directie voorzitter van de NV Elektrici- teits-Productiemaatschappij Zuid-Nederland, H. van Mee gen, is onverwachts overleden. Hij werd 64 jaar oud. Tien jaar lang was hij nauw betrokken bij de exploitatie van het energie complex bij Borssele. Na een loopbaan bij het gemeen telijk energiebedrijf van Rotter dam, kwam van Meegen in 1989 in dienst van EPZ in Eindho ven. Op dat moment waren on derhandelingen over de overna me van de productietak van de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij ver gevorderd. Die overname was in 1990 een feit en vanaf dat moment was Van Meegen ook directeur van de Zeeuwse stroomproductie. Het betekende onder meer be moeienis met de kernenergiecen trale, altijd een lastig dossier. Van begin af aan toonde Van Meegen zich voorstander van het openhouden van de kerncen trale en zette hij zich in voor een kostbare en grondige op knapbeurt van de centrale, zo dat die weer vele jaren mee zou kunnen. Hij stond in moeilijke tijden altijd nadrukkelijk ach ter de medewerkers van de kern centrale. De oud-directievoorzitter van EPZ had de leiding in een voor de energiewereld roerige perio de, waarbij fusies aan de orde van de dag waren. Bij zijn ver vroegde pensionering in septem ber 2000 had Van Meegen daar nog steeds mee te maken EPZ werd onderdeel van de divisie energie van Essent. De uitvaartdienst, gevolgd door de ter aardebestelling, vindt vrij dag plaats in Eindhoven. GOES - In Hotel Goes wordt zondag 28 maart een verzamel beurs gehouden. Er zijn verschil lende verzamelobjecten zien, waaronder aardewerk, reclame, klein antiek, boeken, munten en oud speelgoed. De beurs is open van 10.00 tot 15.00 uur. door Ben Jansen Directeur Tin Buis van de NV Wester- scheldetunnel reageert bits: „On zin." De onschuldige vraag was of de Westerscheldetunnel, gezien de storin gen die zich de afgelopen twaalf maan den hebben voorgedaan, niet te vroeg is geopend. Buis: „Er is voor een paar hon derd miljoen euro geïnvesteerd in elek trotechnische en mechanische installa ties in de tunnel. Aan die enorme hoe veelheid techniek hapert altijd wel iets. Dat hebben we er morgen niet uitge haald, volgend jaar niet, over tien jaar niet en het is niet waarschijnlijk dat ons dat ooit helemaal lukken." Veel interessanter is volgens Buis de vraag of de afgelopen twaalf maan den de veiligheid in het geding is ge weest. Ook daarop past een kort ant woord: „Neen." Hoofd dienstverle ning Nancy Vinke vult aan: „Geen en kele storing heeft ons voor verrassin gen geplaatst. Het was alleen niet al tijd duidelijk wat er nu precies aan de hand was. Dat kun je verwachten wanneer je nieuwe mensen met nieu we systemen laat werken. In dat soort gevallen is altijd voor zeker heid gekozen. Daardoor hebben we het verkeer vaker dan misschien noodzakelijk was over één rijstrook laten rijden en een lagere maximum snelheid aangehouden." Niet functionerende camera's en luid sprekers, haperingen in het bestu ringssysteem en een niet goed wer kende communicatie met de hulp diensten. Het zijn storingen die twee weken geleden in een anonieme e-mail onder de aandacht zijn ge bracht. Buis: „Kinderziekten. Die gaan er uit. Ik ben ervan overtuigd dat we er dit jaar met veel minder te maken zullen krijgen." In de eerste negen maanden van de exploitatie van de Westerscheldetun nel zijn 233 situaties geregistreerd waarbij een tunnelbuis is afgesloten of het verkeer te maken kreeg met een afgekruiste rijstrook en/of een verlaging van de maximumsnelheid. De meeste ervan (93) hadden betrek king op onderhoud of het verhelpen van onvolkomenheden die bij de bouw van de tunnel waren overgeble ven. In 83 gevallen was sprake van Wachten als gevolg van onderhoud in de Westerscheldetunnel zal dit jaar minder voorkomen door een andere planning van deze werkzaamheden. foto Dirk-Jan Gjeltema pech (een lekke band, een lege brand stoftank en dergelijke), 27 keer moest worden opgetreden omdat een auto lading had verloren, 24 keer re den met lage snelheid landbouwvoer tuigen door de tunnel en zes keer deed zich een ongeluk voor. Drie van die ongelukken gebeurden in de tun nel (waarvan één met dodelijke af loop) en drie op de toeleidende we gen. Buis: „We hebben gemiddeld zes keer per week met beperkingen voor het verkeer te maken. Dat komt pre cies overeen met onze verwachtin gen" De tunnel was in 2003 99,5 pro cent van de tijd beschikbaar. Dat is volgens Buis een resultaat dat tot te vredenheid stemt. Veiligheid is een combinatie van tech niek en procedures. Die laatste zijn vastgelegd in een veiligheidsbeleids plan en een rampenbestrijdingsplan. Beide zijn opgesteld toen nog volop aan de tunnel werd gewerkt. Vinke: „We hebben ervaren dat aanpassin gen noodzakelijk zijn. Zo zijn we uit gegaan van 21 scenario's voor wat er mis zou kunnen gaan in de tunnel. Variërend van een auto met pech tot een brandende tankauto. Dat zijn er te veel. We willen terug naar zes sce nario's." Ook de alarmering van de hulpdiensten wordt veranderd. Voor heen bepaalde de tunneloperator op basis van wat hij via camera's en in tercom waarnam welke hulpdiensten moesten worden ingeschakeld. Nu is afgesproken dat hij zijn waarnemin gen doorgeeft aan de alarmcentrale van politie, brandweer en ambulance dienst. Daar zit personeel dat meer ervai'ing heeft met de inschakeling van de hulpdiensten. De NV Westerscheldetunnel heeft zich voorgenomen haar klanten min der lastig te vallen met onderhoud en aanpassingen. Daarom zal dit soort werkzaamheden zo veel mogelijk ge bundeld worden in het onderhoud dat eens in de twee weken op vrijdag avond op het programma staat. Kun nen verbeteringen niet zo lang wach ten, dan zullen ze bij voorkeur 's nachts of in het weekeinde worden uitgevoerd. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Het plan Ture luur langs de zuidkust van Schouwen-Duiveland krijgt er 190 hectare nieuwe natuur bij. Het gaat om kwelgevoelige, laag gelegen landbouwgrond nabij Zierikzee. In ruil daarvoor schrapt het da gelijks provinciebestuur onge veer 190 hectare goede land bouwgronden, die in het Natuur gebiedsplan Zeeland als nieuw te ontwikkelen natuur zijn aan gewezen. Daarvan ligt 170 hecta re in het Schengegebied op Zuid-Beveland (met name in de Westerschenge) en 20 hectare in de Klaas van Steelandpolder op Tholen. Het idee voor de 'grondruil' is vorig jaar aangekaart door de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie Zeeland. Het dage lijks provinciebestuur had er wel oren naar en vroeg om sug gesties. Die blijken nu mondjes maat te zijn gekomen en zich te beperken tot Schouwen en de Schenge/Tholen. Overigens is bij de uitvoering van het Natuurbeleidsplan sinds 1991 steeds uitgangspunt geweest: zo veel mogelijk slech tere landbouwgrond omzetten in nieuwe natuur. Het meren deel van de natuurgebieden ligt ook op lagere gronden, die voor de landbouw minder waardevol zijn. Meer allure In de verschillende landinrich tingsprojecten en bij de uitvoe ring van waterbeheersplannen zijn er volgens het dagelijks pro vinciebestuur ontwikkelingen opgetreden, die kansen bieden voor een aanscherping van het beginsel: slechte grond voor de natuur, goede voor de boeren. De uitbreiding van het plan Tu reluur maakt het mogelijk dit toch al grote natuurontwikke lingsgebied nog meer allure te geven. In het Schengegebied is opa me schaal nieuwe natuur zien, om zowel landschappet als ecologische redeneajg de herinrichting wordt het 74 geulencomplex van Wester.. Oosterschenge weer zich'/-," en daarmee de contouren b het voormalige eiland var.ïr. phaartsdijk Om te komen tot een groot eafa gisch begrensd natuurgd* zijn ook langs de kreek fan landbouwgronden aangewj voor omvorming tot nieuwe» tuur. Aan de zuid- en oostks van de Westerschenge wi* daar nu vanaf gezien. Delagj gronden langs de noordwest* ke oever houden wel een nat®, bestemming, zodat de Watt schenge toch uitgebouwd fa fa worden. Als te zijner tijd opa Veerse Meer een hoger wat peil kan worden ingesteld,, op de laaggelegen buiter.cli gronden extra natte natuur h men, zodat de natuur in hetp. bied er per saldo niet bekaaidt af komt. De kleine Klaas van Steeiac- polder langs de Oosterschés bevat goede landbouwgif maar zou geheel natuurgefe worden. Op een laag karreveld onderaan de zeecr na, wordt dat geheel geschnz De 20 hectare houdt een la» bouwfunctie. (advertentie) H Hierbij de letter ww de DVD-spaaractievan* PZC Iedere dag verse er een andere letter amen het woord "acte-/ vormen. Deze actie loopt t/m 12 maart. Alleen originele spaarzejri.' de krant op originele spaarkaarten geldig. Spaarkaarten staan op zaterdag in de krant t/m 6 maart PZC door Anita de Jong Michel, de hoofdpersoon uit Platform, is veertig, amb tenaar en vrijgezel. Passies of interesses heeft hij niet. Eigen lijk laat alles hem koud - behal ve de bevrediging van zijn ei gen lust. Geen.bijster sympa- thieke figuur om een boek lang mee op te trekken, zou je zeg gen. Toch hebben massa's le zers dat al gedaan: Platform is een bestseller en auteur Michel Houellebecq wordt gezien als de belangrijkste Franse auteur van deze tijd. En inderdaad, hoofdfiguur Mi chel blijkt niet zo'n miserabel gezelschap als de eerste pagi na's van het boek doen vermoe den. Zo heeft hij veel rake obser vaties en interessante ideeën. Bijvoorbeeld over de vraag waarom West-Europeanen mas saal naar verre oorden vluchten zodra ze even vrij zijn. Niet zo gek, meent Michel. Ze zeggen wel op zoek te zijn naar 'unieke ervaringen' (duiken met dolfijnen, raften in de rimboe, telkens weer iets nieuws), maar wat ze eigenlijk willen is ge woon seks En waar kun je dat beter halen dan in Derde-We reldlanden? Daar kunnen de mensen zich tenminste nog over- geven aan het pure genot van de daad. In tegenstelling tot in - het westen, waar vleselijke waiTnte een zeldzaam goed is ge worden. Oké, de seks in exoti- sche oorden is meestal betaald, maar wat is daar mis mee? Er is vraag en er is aanbod. Dus waarom die twee niet bij elkaar brengen via erotische reizen? Een pleidooi voor georgani seerd sekstoerisme, dat gaat ver. Toch weet auteur Michel Houellebecq (1958) het zo te brengen dat je aanvankelijk een heel eind met het idee kunt mee gaan. En dat zet je achteraf wel Michel Houellebecq Platform MIDDEN IN DF. WI.IU.I.I) De Boekenweek, die duurt tot en met volgende week zater dag, richt de schijnwerper op Frankrijk. Hoeveel weten we eigenlijk van de hedendaagse Franse literatuurVoor veel mensen houdt die op bij Simone de BeauvoirAlbert Ca mus, Jean-Paul Sartre en Frangoise Sagan. In een dagelijk se serie belicht de PZC de Franse literatuur van nu. Tien PZC-redacteuren geven hun indruk van een recent vertaal de Franse roman Vandaag, in de tweede aflevering, Plat form van Michel Houellebecq. aan het denken. Houellebecq (die in 1999 doorbrak met zijn tweede roman Elementaire Deeltjesde voorganger van Platform) is een hit in Frank rijk, maar wel een zeer omstre den hit. Hij is uitgemaakt voor pornograaf (want veel explicie te seksscènes), reactionair (hip pies worden genadeloos neerge sabeld) en racist (hij heeft wei nig op met politieke correct heid) Na het verschijnen van Platform is de auteur bedreigd door moslims die vonden dat hij de islam beledigde. Nu richt Houellebecq zijn pijlen op veel meer dan alleen de islam, maar uiteindelijk zijn het wel mos lims die het leven van de hoofd persoon kapotmaken. Even terug naar het verhaal: Mi chel ontmoet een geliefde, Vale rie, ook dol op seks en met een hoge functie in het toerisme. Als zij noodlijdende bungalow parken nieuw leven moet inbla zen, biedt het idee van de nau welijks verhulde seksreizen uit komst. Het blijkt een gat in de markt, maar kan natuurlijk niet lang goed gaan: in Thai land volgt een bloedige aanslag door moslims (ook Valerie komt om), waarna de hele Westerse wereld schande spreekt van het idee. De scene met de gewelddadige aanslag heeft veel opschudding veroorzaakt. Zeker nadat een soortgelijke aanslag op Bali rea liteit werd. Toeval of niet? De hele affaire maakt in ieder ge val pijnlijk duidelijk dat de ideeën van zwartkijker Houelle becq niet zo ver van de werke lijkheid afstaan als we wellicht zouden willen geloven. Michel Houellebecq, Platform, ver taald door Martin de Haan. Uitge verij De Arbeiderspers. Op unow.pzc.nl kan een speciale boeketiweekpagina worden aange klikt. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De identiteit die regionale musea uitdragen staat - anders dan doorgaans wordt gedacht - niet op gespan nen voet met kwaliteit. Regiona le musea hebben een verhaal te vertellen en dat kan onder meer met kwalitatief hoogstaande en bijzondere voorwerpen. Regionale musea zijn zelfs in het voordeel, omdat zij makkelij ker samenwerken met andere or ganisaties om hun verhaal op een vernieuwende en aanspre kende manier te presenteren Deze boodschap verkondigde hoogleraar G. Rooijakkers van de Universiteit van Amsterdam gisteren tijdens het goed bezoch te symposium dat het Zeeuws Museum in de Burgerzaal van het Middelburgse stadhuis had georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Museumver eniging Het onderwerp was de regionali sering in de museumwereld. Dui delijk is dat de regio in die sec tor, net als in vele andere, steeds belangrijker is geworden. De vraag is alleen of de regio een ne gatieve invloed heeft op de kwa liteit. Het begrip regio gaat im mers uit van tijd en plaats, ter wijl de beste kunst universeel zou zijn, dus juist niet aan tijd en plaats gebonden. De eerste spreekster, M. Halbertsma van de Erasmus Universiteit in Amsterdam, leek dat te bevestigen, hoewel ze het begrip regio nuanceerde. Wat be doelen we als we het hebben over regionale musea, vroeg ze zich af. Behalve een stadswijk en een landstreek, kan een regio namelijk ook een werelddeel of een hemelstreek zijn. Richt een regionaal museum zich vooral op bezoek uit de eigen omge ving? Uitgaande van die stelling verdient het Rijksmuseum meer het predikaat regionaal dan het Gronings Museum. Eigenlijk zijn alle musea regionaal, be toogde Halbertsma. Toch maakte zij een vergelijk baar onderscheid, namelijk tus sen een verlicht cultuurbegrip, waarin kwaliteit centraal staat, en een romantisch cultuurbe grip, zeg maar identiteit. Hoe wel musea zich steeds meer in de richting van het romantische cultuurbegrip bewegen, is de in frastructuur nog steeds afge stemd om het verlichte cultuur begrip. Ergo: het kost musea moeite identiteit - iets wat ken merkend is voor de regio - te presenteren. Na haar betoog leek het debat even dood te bloeden. „Als we het eens zijn dat alle musea re gionale musea zijn, kunnen we net zo goed naar huis gaan", merkte J. van Laarhoven van het Noord-Brabants Museum op. Maar toen moest het betoog van Rooijackers nog komen. Hij ging uit van het begrip culturele biografie, waarmee hij het le vensverhaal bedoelde van bij voorbeeld een object, een land schap of een complete regio. Die biografie bestaat altijd uit meer dere verhalen. Die verhalen zijn gekoppeld aan sporen die men sen nalaten, bijvoorbeeld de mu seumobjecten. Maar het is niet de taak van musea alleen om de culturele biografie vorm te ge ven, aldus Rooijackers. Behalve andere culturele partners, moe ten ze educatieve en commer ciële partners zoeken. Gezamen lijk kunnen nieuwe, aantrekke lijk verteltechnieken worden ontwikkeld. Rooijackers gaf aan sprekende voorbeelden. Hij vond een tegenstelling tuse identiteit en kwaliteit onzin. Directeur M. Meijer van deAn- hemse gemeentemusea viel he: bij. Volgens hem kunnen den- gionale musea bij uitstek de~- seumwereld vernieuwen omiz zij makkelijker dan pakwegb: Rijksmuseum samenwerk; aangaan met niet-musealeoig- nisaties. Philip Freriks in De Drukkerij. foto Lex de Meefr doorNadia Berkelder MIDDELBURG - Gare du Hord, terminus! Het zijn toverwoor den die toegang geven tot een an dere wereld. Parijs. Voor een jongen die opgroeide in de jaren 60 in Nederland een bevrijding. Philip Freriks reist door het land met een voorstelling over de magie van treinen en Parijs. Gisteren deed hij Middelburg en Goes aan. Als jongen speelde hij in een le kenspel, vertelde Freriks. Hij had één zin tekst: „Een christen drinkt geen wijn." Bij de Frenk- sen thuis werd één keer per jaar een fles ontkurkt, met Kerstmis. „Een zoete Spaanse. Geen won der dat in de rest van het jaar niemand meer wijn wilde." In Frankrijk, in de jaren 60, maak te hij kennis met het mediterra ne leven. Vin c'est la vie', zeg gen ze daar. Gestoken in een bruin uniform van Wagon Lits, bracht Freriks gisteren een bloemlezing van liefdesverklaringen aan het spoor, aan Parijs en aan de plek waarin die twee dingen ver enigd worden: Gare du Nord De eerste keer dat hij er aan kwam, drukte hij al een uur voor Parijs zijn neus tegen de ruiten, om een glimp op te van gen van de Eiffeltoren. Hij zag alleen de Sacre Coeur. Gare du Nord, een monument voor de aankomst in het goede leven, de eerste plek die iedere treinreiziger uit het noorden ziet. Maar ook de plek van waar uit soldaten naar de loopgraven werden gestuurd in La grande guerre. „Nu rijden de Eurostar 1 de Thalys pal langs de frontl- me." Nord, een station van kers en drop-outs. Het et# wat Freriks opviel toen hijg de trein stapte, was de pislucn. Parijs is het goede leven, had hij altijd al gedacht wist het zeker toen hij de te tafel zag bij zijn schoon»1- lie. „Een glas voor de champ3* ne, een glas voor de witte er een glas voor de rode wijn een glas voor het water. I. noot. Ik ben de zonde infl" -- voorbij. De chnsten drinkt ov graag wijn["~

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 46