PZC Muziek voor de volksziel Rockhelden leven voort in tributebands De Sterren van het Noorden -hlin.r 25 Carel Kraayenhof v' donderdag 11 maart 2004 Carel Kraayenhof p een tafeltje in zijn huiskamer ligt een bedankkaartje. „Een mooi lied!staat er op. En nog wat vriendelijkheden. Eendrachtig geschreven en ondertekend door kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima. Carel Kraayenhof: „Ja, leuk. We wisten vooraf niet of Amalia's ouders het singeltje Nu dat jij er bent wel op prijs zouden stellen." Tuurlijk wel. Sinds 'het huwe lijk' kan Neerlands beroemd ste bandoneonspeler een pot je breken bij de Oranje's. En bij de rest van de natie, want zijn succes blijft maar duren. Nu weer met Street Tango, Kraayenhof's eigen droom- project. In de documentaire Nostalgia? krijgt de lange Hollander een zoen van een kleine oudere Ar gentijnse dame. „Het was heel mooi", zegt ze. „Ik heb moeten huilen." Twee jaar geleden raakte een veel jongere Argentijnse ook al ontroerd van zijn muziek. Vijf tig miljoen mensen zagen dat op tv en velen pinkten tegelijk met haar een traantje weg. Waarvan krijgt de man die prin ses Maxima zo wist te ontroeren zelf tranen in de ogen? „Ook van de bandoneon", zegt hij onom wonden. „Van de bandoneon, van de uillean pipes en van de muziek waar die instrumenten voor staan." En dan gaat het over tango, zijn Argentijnse tan go, emigrantenmuziek uit de pauperbuurten van Buenos Ai res in de vorige eeuw. En over Ierse volksmuziek, over ballads die verhalen van honger door mislukte oogsten en van tegen slagen in de Nieuwe Wereld. „Vroeger maakte ik samen met mijn broer Ierse folk en speelde ik de concertina", zegt Kraayen hof. „Ook toen vond ik de Argen tijnse tango al prachtig. Beide genres staan voor de ziel van een volk. Voor z'n verdriet, z'n humor en z'n veerkracht." „Ik voel mij vooral geraakt door het ontheemde in de Ierse en de Argentijnse muziek. Daarin her ken ik mij. Ik ben opgegroeid in Aalst, heb jarenlang in Amster dam gewoond, en kijk nu uit over een Hollandse polder. Ik heb me altijd import gevoeld en weet soms niet eens of ik me wel Nederlander moet voelen. Ik heb hier altijd iets gemist. Bij voorbeeld dat uiten van emo ties, dat de tango zo eigen is." Kraayenhof, die al vanaf zijn achtste piano speelde, begon in 1985 aan de bandoneon. Deze vierkante uit de kluiten gewas sen concertina geldt als een ty pisch Argentijns instrument, maar is feitelijk zo Duits als Krupp-staal. Het instrument is genoemd naar Heinrich Band, een handelaar die in het Inter bellum tienduizenden vierkante 'konzertinas' naar Argentinië verscheepte. Mede door de ar moede was dit het enige land, waar de bandoneon de tijd over leefde. Ritme Het diatonisch knoppeninstru ment herbergt aan de linker kant een warm geluid als van een cello. Met de rechterhand worden felle deuntjes gespeeld, zoals met een trompet. De ban doneon is ook zeer geschikt om er ritme mee te maken. „Een per- cussief instrument", zoals Kraayenhof het uitdrukt. Een belangrijk kenmerk is ver der dat de halve tonen wat onlo gisch rond de hele noten liggen gegroepeerd. Kraayenhof: „Je speelt er niet zomaar even op weg. Toen ik eraan begon kon je de bandoneon in Nederland ner- gens leren bespelen. Ik heb de notenligging zelf moeten uitzoe ken met behulp van de piano en mijn eerste bandoneonmuziek zelf moeten uitschrijven aan de hand van opnamen van Juan José Mosalini." Toch vond Carel Kraayenhof een paar geestverwanten. Hij richtte een tangoband op en maakte voor het radioprogram ma De Wandelende Tak een vier uur durend programma over Ar gentijnse tango, milonga en aan verwante stijlen, en verdiende daarmee zijn eerste trip naar Buenos Aires. Daar maakte hij zich de tango pas echt eigen. „In Nederland hadden wij dank zij Malando in de jaren vijftig al kennis gemaakt met Zuid- Amerikaanse muziek als tango, salsa en rumba. Maar dat was niet de tango zoals je die er vaart in Buenos Aires. Daar ligt tango op elke straathoek en drukt hij als blues een stempel op het kommervolle dagelijkse leven." Piazzolla Terug in eigen land leidde de passie voor tango tot een ont moeting met de grote tangocom ponist Astor Piazzolla (1921-1992). Kraayenhof: „Hij was voor concerten in ons land en zijn bandoneon bleek lek Daarom mocht ik de mijne aan hem uitlenen. Bij die ontmoe ting mocht ik ook een stukje voorspelen en daar hield ik een uitnodiging aan over om in hart je New York drie maanden lang op te treden als bandoneonso- list in de tangomusical Tango Apasionado." Die musical van Piazzolla werd prompt vergeleken met de be roemde West Side Story van Leonard Bernstein (1918-1990). Zelfs de verhalen leken veel op elkaar. In beide gevallen gaat het om een onmogelijke liefdes geschiedenis tegen een achter grond van rivaliserende immi grantengroepen en botsende cul turen in de grote stad. Piazzolla had het over Buenos Aires anno 1900 en Bernstein over New York een halve eeuw later, Carel Kraayenhof: „Ik voelde me in die musical geweldig op m'n plaats. Ik was niet alleen weg van de Argentijnse tango, maar sinds mijn jeugd ook al idolaat van de West Side Story Die werd bij ons thuis vroeger grijsgedraaid." In New York begon voor Kraayenhof een droom te kie men die hij eerst nu, in 2004. heeft kunnen waarmaken. Met de hartelijke instemming van Jamie, dochter van Leonard Bernstein, en Diana, dochter van Astor Piazzolla, heeft hij de beide grote componisten uit de 20e eeuw samengebracht op één cd, het nieuwe album Street Tango. Carel Kraayenhof: Bernstein en Piazzolla hebben elkaar vreemd genoeg nooit ontmoet. Zij behoorden tot dezelfde gene ratie, hadden dezelfde connec ties, bewonderden eikaars mu ziek en streefden muzikaal nage noeg hetzelfde na. Alleen hun vertrekpunten waren tegenge steld. Bernstein kwam uit de jazzscene en belandde via klas siek en latin bij zijn grote- stads-muziek. Piazzolla kwam van de Latijnse kant, absorbeer de ook klassiek en jazz en kwam bij eenzelfde soort mu ziek uit. Daarom moesten ze sa men gehoord worden, vond ik." Kraayenhof heeft veel (interna tionale) complimenten mogen ontvangen voor zijn Street Tan- po-cd en zijn Street Tango-con certen met het Sexteto Canyen- gue. „Ik zou kunnen zeuren dat de Nederlandse vakpers er nog niet zo goed raad mee weet, maar er zijn andere dingen die mij een heel goed gevoel geven over dit project. De reacties van Jamie Bernstein, zelf compo niste, en Diana Piazzolla, schrijfster, vind ik belangrijk. Zij staan er vierkant achter. En ik denk aan onze concerten. In ons publiek zien we tegenwoor dig driedelige mantelpakjes naast punkers zitten. De intelli gentsia naast het gewone volk. En iedereen gaat uit zijn dak Onze muziek is tegenwoordig precies wat muziek behoort te zijn: van en voor iedereen." Piet Snijders Carel Kraayenhof y su Sexteto Ca- nyengue met 'Street Tango'. Meer in formatie: wwiu.carelkraayenhof.nl La Gare du Nord, een gietij zeren stalling, een buffer om de vaart te keren, het punt van aankomst en vertrek, wel kom en vaarwel, rumoer. Gare du Nord, zonder la, staat voor een breder begrip: Parijs, Frank rijk, een andere wereld, een fraai en veelzeggend thema voor - bijvoorbeeld - de Boekenweek 2004. Gevolg: een stroom boe ken en geschriften, met valse musette omkranste lezingen en activiteiten met gekruiste vlag gen in blauw-wit-rood en rood-wit-blauw. Wie er maar even was, was al gelukkig Deze regel van Ad Zuiderent, een dichter als reiziger - een reizi ger als blijver - tekent het war me gevoel dat opkomt bij La douce France. Mario Molegraaf plaatste deze tekst aan de kop van zijn bloemlezing Frankrijk in 100 gedichten. In zijn korte in leiding gewaagt hij vanuit een persoonlijk gevoel zelfs van de honderd mooiste gedichten. Het plezierige van bloemlezingen en keuzes is, dat ze - meestal - zon der veel moeite te vervangen zijn, mét handhaving van de cri teria. De lezer kan zich in ge dachten overgeven aan het spel van schrappen en toevoegen. De laaglandse poëzie op het thema Frankrijk kent geen geheiligde canon. Dat stelt Molegraaf en zijn lezers in staat om zonder ho ge kans op morren de verrassing boven de verwachting te genie ten. Wie er maar even was, was al ge lukkig is vooral een verrassend lichte, soms wel héél lichte bun del. Het dichtersvolk uit Vlaan deren en een nog hoger Noorden zakt af. Het lift, rijdt deux-che- vaux, ontdekt de stampende Ster van het Noorden, houdt zich voornamelijk op in Parijs en aan de Azuren Kust, huist verzaligd onder tentdoek en heu se balken en zingt - tellement hollandais - de lof van stok brood, rosé, paté en lopende ka zen. De verwondering van de toerist zonder guide? Het kan ook anders. Remco Campert schreef over een half le ven geleden: Ik droomde in de steden bij avond in Parijs liep ik lang over de bou levards zocht francs op het asfalt de bistro's wenkten met zwarte koffie en hardge kookte eieren ik kon er op basketbalschoenen de morgen afwachten schrijvend luisterend en drin kend de eerste vegen rose de eerste ar beiders op vroege fietsen de eerste mé tro met gele mensengezichten en nog vochtig nekhaar de eerste krant en het eerste licht ik droomde ik kon spreken in Pa rijs Een bloemlezing van gedichten over een vakantieland, een cul tuurland, een land met geschie denis levert als vanzelfsprekend veel locatiegedichten en situatie- ve poëzie op. Het zijn teke nen-van-onderweg: men moet er geweest zijn en men is er ge weest. De zuidenwind waait rond de naambordjes van ste den, over golvende landschap pen vol bloemetjesgeur, door straten en boven pleinen. De kust, ruig, woest en wild. vraagt om stormen, jagende wolken, een stukje rots. Er wordt in voor zien. De poëzie blijft evenwel een poë zie van het Noorden, geschreven door grote en andere dichters. Er zijn er die veel en onstuimig houden van het Gare du Nord, die elke rue, boulevard en quai bijzonder graag van een Hoofd letter voorzien en de pest heb ben aan de zeer Franse koppelte kens, de zingende streepjes die Denfert met Rochereau verbin den, Sèvres met Babylone en Pè- re met Lachaise. Af en toe dui ken er - onderwacht, het is bij Lehmann - onvertaalde begrip pen op als argousin en chiourme die het zoete kwaad aangenaam dichterbij brengen. Cees Noote- boom sprokkelt kreten die geen poëzie willen worden. Je meurs de soif au bord de la fontaine is er één van en doet een beroep op zowel een diepzinnige uitleg als op snel handelen De bereisde Viruly hoort zich te Saint-Tro- pez, monter en wel, douze escar- gots bestellen. Welke Fransman zal het hem na doen? Bij dit al mooie, goede en betere gedichten van Luuk Gruwez, Willem de Merode, Gerard den Brabander, Huub Beurskens, L.Th. Lehmann, Hans Warren, Paul Snoek. Eddv van Vliet. Jan Willem Schulte Nordholt, Ed Leeflang. Bertus Aafjes, Hans Andreus, B.L. Notenboom, M. Vasalis, Gerrit Achterberg, J.J. Slauerhoff, Ad Zuiderent en an deren. Ellv de Waard werd niet gekozen; ze koos zichzelf en stel de een bloemlezing samen uit ei gen werk. De hemel van Toulou se (De Harmonie). Wie er maar even was is een wonderlijke rondreis door het land van oester en lavendel, klein en groot geluk, olijf en oleander, met de wereld in ge dachten en Parijs in het bloed. Wie het leest is er weer even, ge lukkig. Andreas Oosthoek Wie er maar even was, was al geluk kig. Frankrijk in 100 gedichten. Keu ze: Mario Molegraaf. Uitgeverij Ba lans, 144 pp, 15,-. Wil je succes hebben als muzikant? Start een tributeband. Ofwel, doe als of je AC/DC bent, Kiss of The Doors. Zaal houders en publiek lusten er pap van. Het gebeurde onlangs in Vicar Street, een van de grootste poptempels van Dublin. De rockgroep Parris overrompelde de tweedui zendbezoekers met een daverende Thin Liz zy-show, de band van wijlen Phil Lynott jaarlijks in de Ierse hoofdstad wordt herdacht met een rockfestival. De bandleden van Action In DC, een cover end die AC/DC nadoet, overkwam enkele .aren geleden hetzelfde in Australië waar ze vier avonden op rij speelden in Melbour- oe, vertelt zanger Mario Vermulst. „De eer ste avond kwamen tachtig mensen de kat 1111 de boom kijken, de tweede avond waren JJeer dan duizend en de laatste twee op- "Cdens waren helemaal uitverkocht. Zelfs sanuit Perth en Sydney kwamen mensen wervliegenom ons te zien." d is de ultieme vorm van succes. Een tend die een volle zaal plat speelt. De ^°°ro ook van iedere popmuzikant. Voor verreweg de meeste rockgroepen blijft het ®cMer een droom, want de concurrentie is - oordend in muziekland. Heb je geen pla- j®deal, dan kun je het sowieso vergeten in clubcircuit. En anders mag je meestal f!en V00r tien verveelde pubers die aan dar staan met hun rug naar je toe. Je di-f.,Pr0beren a^s "^O-orkest in de T^meken, maar daar zijn er zoveel van ook hier de kans op succes erg klein is. Vermulst vijftien jaar geleden n '-^-tobuteband.„Je kunt wel eigen l i. 8aan spelen, maar slechts een en- ng heeft er succes mee. Ik had boven gen zin om voor lege zaaltjes te spe len. Daarom zijn we Action In DC begon nen, een van de allereerste tributebands. In het begin moesten we opboksen tegen onge loof. Het coveren van één band was in die tijd iets totaal nieuws. Maar ik merkte wel dat bekende nummers als Whole lotta Rosie en Highway to hell het heel goed deden bij het publiek. Daar hebben we uiteindelijk een hele AC/DC-show van gemaakt." Daarmee viert Actio In DC tegenwoordig triomfen. Ze speelden op befaamde har- drockfestivals als Roeselare en Lichtenvoor de. Afgelopen jaar stonden ze op Bospop in Weert. Van hun eerste cd met allemaal AC/DC-covers zijn inmiddels zevenduizend stuks verkocht. Het klinkt en oogt net echt. Vermulst krijst als zijn grote voorbeeld en gitarist Vincent Fis doet Angus Young na, rennend in schoolkostuum over het po dium. Ook de bulderende kanonnen van hun grote voorbeeld ontbreken niet. Bon „AC/DC gebruikt ook nog een joekel van een klok. Het zou mooi zijn als we zoiets op het podium konden krijgen. Dan zou de show helemaal af zijn", vertelt Vermulst. „We gaan een tweede cd opnemen, Back in Bon, ofwel een bewerking van Back in Black, dat uitkwam na de dood van Bon Scott met de nieuwe zanger Brian Johnson. We willen laten horen hoe dat album ge klonken zou hebben met Bon in plaats van Brian achter de microfoon. Voor de doorgewinterde popjournalist Hans van den Heuvel van muziekmagazine Oor komt het fenomeen tributebands niet als een verrassing. „Voor de doorsnee pop liefhebber is het aanbod onoverzichtelijk. Nooit eerder kwam er zoveel muziek uit als nu. Mensen raken het overzicht kwijt. Je ziet dan gebeuren dat ze kiezen voor bands en artiesten die zich al bewezen hebben. De Rolling Stones bijvoorbeeld, of Robbie Wil liams. Alleen spelen die niet zo vaak in Ne derland. En wil je ze zien, dan ben je al gauw honderd euro kwijt. Een tributeband is vaak een alternatief." Wat volgens Van den Heuvel ook een rol speelt is dat het pu bliek graag een spectaculaire show ziet op het podium. Wat dat betreft was het de laat ste tien jaar maar behelpen. „In de jaren ne gentig had je naast house twee gitaarstro mingen: Britpop en grunge. Britpopbands keken op het podium vooral naar hun eigen tenen en die grungebands straalden uit dat ze totaal ongelukkig waren. Ze vormden geen reclame voor de popmuziek. Het pu bliek is dat moe. Dat wil niet langer naar een verveeld bandje gaan kijken. Action In DC vormt een alternatief Die jongens laten wel wat zien. Dichter bij het origineel kun je welhaast niet komen. Glitterpak Of neem de jongens van Kiss This, een Kiss-tributeband uit Rotterdam en omge ving. Kijk eens naar de publiciteitsfoto op deze pagina. Bassist Anton Arema lijkt sprekend op Gene Simmons, de bloedspu- wende bassist van Kiss, en fameus vanwege zijn lange tong. „De mijne is iets korter, maar mag er wel wezen hoor", lacht Are ma Zodra hij het glitterpak aan heeft en de schmink op, dan voelt hij zich als Simmons. „Het is net of Gene in mijn huid kruipt, als of ik in hem verander. Mijn stem verandert ook vanzelf." Niet alle tributebands hebben trouwens suc ces. Bassist Hennv Tangelder, voormalig roadie van Action In DC. probeerde het eerst zonder veel succes als kopie van de En gelse hardrockband Saxon Totdat tijdens een optreden een paar liedjes van Guns 'n Roses werden beproefd. Het publiek wilde meer horen en aangezien de gitarist lijkt op Slash was binnen de kortste keren was Gunz 'n Rozes geboren. Tangelder: „Hele maal imiteren doen we Guns 'n Roses trou wens niet. We maken geen ruzie en van de drugs blijven we af." Journalist Van den Heuvel noemt enkele criteria waaraan een succesvolle tributeband moet voldoen: „Je hebt zonder meer een meerwaarde als de frontman is overleden, zoals Freddie Mercu ry van Queen, Jim Morrisson van The Doors en Kurt Cobain van Nirvana. Verder moet de band een eigen stijl hebben met een interessante persoonlijkheid, plus de muziek moet iets magisch hebben. U2 bij voorbeeld zou het erg goed doen, vanwege de uitstraling van Bono." De aanwas van tributebands is zo groot dat Mario Vermulst vorig jaar een boekingskan toor is gestart. Nieuwe aanwinsten zijn Skinner (Lynyrd Skynyrd), Demolution (Nirvana), The Adams Family (Brian Adams) en Quotation (Status Quo). Inmid dels hebben er festivals voor tributebands plaats en talentenjachten. Stairway To Hea ven, de muziekkroeg in Utrecht van voor malig 3FM-discjockey Henk Westbroek is een bekende locatie voor Action In DC, die er twee keer mocht spelen. Vermulst: „We speelden er op de releaseparty van het al bum Stiff Upper Lip van AC/DC. Ook heb ben we er de afterparty verzorgd na een op treden van AC/DC in Amsterdam. Nee, we hebben ze nog nooit ontmoet. Ze waarde ren ons wel. Hoe ik dat weet? Tijdens een documentaire werd Brian Johnson ge vraagd wat hij vond van allemaal die tribu tebands. Hij had er niet zo'n hoge pet van op, maar voor één band wilde hij een uitzon dering maken: Action In DC. Weet je, stie kem hoop ik dat Brian zich ooit blesseert en dat ze mij dan bellen om zijn plaats in te nemen. Al is het maar voor één keer, maar dat is mijn ultieme droom." Bart Ebisch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25